eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
225 فایل
💥تبادل @Fsh1392sMM 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @mousaviasl135 @mhgholamalian ☎️پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چه جوری نماز آیات بخونیم؟👆 🔸احکامی که باید بدانیم ✅ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ☎️پاسخگویی تلفنی : 096400 📱پاسخگویی پیامکی (فقط احکام شرعی) : 30009640 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔺تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل اوّل: مسأله 2: اقسام توحید ✍حضرت : 🔹الف) توحید ذاتی: ذات خداوند متعال بی همتاست و خدایی جز او نیست. 🔸ب) توحید صفاتی: هیچ ترکیبی در ذات وجود حق‌تعالی راه ندارد و صفات خداوندمتعال عین‌ ذات اوست. صفات موجودات دیگر نظیر علم و قدرت انسان، به ذات آن موجودات اضافه شده است، ولی ذات خداوند همۀ کمالات و صفات را در خود دارد و اگر کسی وجود خداوند را مرکب از ذات و صفات بداند، او را محتاج فرض کرده است که چنین فرضی با اصل خدا بودن او مغایرت دارد. 🔹ج) توحید عبادی: عبادت‌ و پرستش مخصوص خداوند متعال است و هیچ معبودی جز ذات پاک او وجود ندارد. 🔸د) توحید افعالی: مؤثّری جز خداوند متعال در جهان هستی وجود ندارد و هر فعل و هر اثری که در عالم وجود پدیدار می‌شود، از ارادۀ حق تعالی سر چشمه گرفته است. البته این بدان معنا نیست که «واسطۀ فیضی» در جهان وجود ندارد، بلکه موجودات در یکدیگر تأثیر دارند؛ امّا تأثیرشان در یکدیگر از ناحیۀ خداوند متعال است. 📚عصاره دین(رسالۀ جوان و نوجوان) ، آیت‌ الله العظمی مظاهری 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔸ﺑﻌﻀﯽ ‌ﻫﺎ می‌گن: بابا  ﺩﻟﺖ ﭘﺎﮎ ﺑﺎشه کافیه… نماز هم نخوندی نخون… روزه نگرفتی نگیر… به نامحرم نگاه کردی اشکال نداره و… فقط سعی کن دلت پاک باشه!» ﺟﻮﺍﺏ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ: «آن‌کس ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺩﻝِ ﭘﺎﮎ برایش ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻮﺩ ﻓﻘﻂ می‌گفت: «ﺁﻣﻨﻮﺍ» . ﺩﺭ حالی‌که ﮔﻔﺘﻪ: . 👈🏻 ‏«ﺁﻣَُﻨﻮﺍ ﻭَ ﻋَﻤِﻠُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤﺎﺕ» . ﯾﻌﻨﯽ 👈 🏻«ﻫﻢ ﺩﻟﺖ ﭘﺎﮎ، ﻫﻢ ﮐﺎﺭﺕ ﺩﺭﺳﺖ باشد... . . 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔺تشرف بانوی بهایی به مذهب شیعه اثنی عشری یک بانوی بهایی با حضور در دفتر مرجع فقید آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) ، با اداء شهادتین مذهب شیعه اثنی عشری را اختیار کرد. 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈ببینید این خاخام صهیونیست چه عقایدی داره😳‼️ کلیپ کوتاهی از عقاید عجیب و غیر انسانی خاخام یهودی که نشون میده صهیونیست ها خطری برای تمام بشریت هستن😐‼️ @velayattv @Tollabe_pasokhgoo
⚠️کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند 💯با دقت بخوانید💯 🔹کاتبی را تصور کنید که بعد از اختراع ماشین چاپ، مشغول نوشتن متنی بود که تا به حال بارها و بارها آن را نوشته بود. چه احساسی داشت؟ احتمالاً با خودش فکر می‌کرد «مشغول چه کار بیهوده‌ای هستم!» امروزه خیلی از آدم‌ها وقتی مجبور می‌شوند متنی بنویسند که طولانی‌تر از سی کلمه است، همچین حسی پیدا می‌کنند. به خودشان می‌گویند: چه کسی متنی چنین طولانی را خواهد خواند؟ نکتۀ تلخ ماجرا این است که چندان اشتباه فکر نمی‌کنند. انسان‌ها در خواندن متن‌های طولانی به مشکل خورده‌اند. 🔸مجموعه‌ای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، ماه پیش، با انتشار «مانیفست خواندنِ لیوبلینا» اعلام کردند: خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست. 🔹دستگاه‌های دیجیتال باعث شده‌اند انسان‌های امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری در تاریخ بشریت بخوانند. اما آن‌ها دیگر مثل قبل نمی‌خوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربه‌ای تکه‌تکه، کوتاه‌مدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. بنابراین شاید تعداد کلمات خیلی زیادی در روز بخوانیم، ولی همۀ آن‌ها در قالب متن‌های چند کلمه‌ای یا نهایتاً چند خطی است. حال اگر بخواهیم همان تعداد کلمه را در قالبِ یک متن واحد بخوانیم، با دشواری بسیاری مواجه می‌شویم. زیرا درک متنی طولانی نیازمند مهارت‌های «خواندن عمیق» است. 🔸خواندن عمیق نقشی حیاتی در تمدن بشری داشته است. استیون پینگر، روان‌شناس و نویسندۀ آمریکایی، با رواج خواندنِ متن‌های طولانی در بین عموم مردم از اواخر قرن هفدهم، توانایی «همدردی» کردن با دیگران در میان انسان‌ها افزایش یافت. 🔹مردم با خواندنِ متن‌های مفصل دربارۀ زندگیِ دیگر انسان‌ها، توانستند دنیا را از چشم آن‌ها ببینند و این توانایی تأثیر بسیار مهمی در نگرش آن‌ها دربارۀ موضوعاتی مثل برده‌داری، شکنجه، ساحره‌سوزی، استبداد و دیگر چیزها گذاشت. از نظر استیون پینکر، خواندنِ عمیق باعث «انقلاب نوع‌دوستانه»ای شد که بعدتر به رویدادهای دوران‌سازی مثل انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه منتهی گردید. آنچه خواندنِ متن‌های تکه‌پاره و کوتاه دیجیتال ما را از آن محروم می‌کند، دقیقاً همین توانایی دیدن دنیا از چشم دیگران است. 🔸ماریان وولف، محقق آمریکایی، می‌نویسد: ما در دنیای آنلاین دائماً در حال اسکرول‌کردن، نصفه‌نیمه خواندن یا ذخیره‌کردن متن‌هاییم تا در آینده‌ای نامعلوم آن‌ها را بخوانیم، چون این رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است. 🔹خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «ساده‌گرایی» در دنیای امروز است. ساده‌گرایی یعنی تمایل به ساده‌کردن هر چیز پیچیده‌. اظهار‌نظرها و موضع‌گیری‌های یک‌خطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل. 📌 آنچه خواندید مروری است بر یادداشت اخیر سایمون کوپر در فایننشال تایمز با عنوان «نگاه انداختن، اسکن کردن، اسکرول کردن: دوران خواندن عمیق به پایان رسیده است» (Skimming, scanning, scrolling — the age of deep reading is over). این مطلب در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به انتشار رسیده است. 💥اگر حواسمون نباشه روز بروز بیسواد تر خواهیم شد ، باید برای نسلهای بعدی فکری کرد💥 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
💥حکم کاشت ناخن طبق نظر رهبری ➖➖➖➖➖ _🌸_________    @Tollabe_pasokhgoo   با طلاب پاسخگو همراه باشید.
🔹جلسه درس اخلاق آیت الله منفرد 📆 سه شنبه ها از ساعت ۱۶ 🕌 مسجد جامع آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) كانال حرم حضرت عبدالعظيم(ع) ✅ @abdulazim_ir
❓ با توجه به اينكه خداوند داراى مكان نيست، چگونه انسان با اطاعت از خدا به او تقرب پيدا مى كند؛ مقصود از قرب الهى چيست؟ ✍پاسخ: هرگز نمى توان گفت كه مقصود از اين قرب همان نزديكى از نظر مكان است؛ زيرا خداوند جهان، جسم و جسمانى نبوده و داراى مكان نيست. به طورى كه بنده اى از نظر مكان به او نزديكتر گردد، ولى در عين حال او به ما از خود ما نزديكتر است [۱] همچنين هدف از اين قرب، تقرب مقامى و اجتماعى نيست، چنانكه مى گويند: معاون از همه كس به وزير نزديكتر و در نزد او مقرب تر است، بلكه اين تقرب يك نوع «قرب معنوى» است و به كار بردن لفظ «قرب» در اين مورد يك نوع مجاز است و به حكم مناسبتى كه اين قرب با قرب مكانى دارد، در اين معنى به كار مى رود. تقرب به خدا، نه قرب مكانى است و نه قرب اجتماعى و مجازى، بلكه واقعيتى است حقيقى كه بندگان خدا در پرتو اطاعت و عبادت و اخلاص در عمل آن را به دست مى آورند و از درجات تكامل بالا مى روند وبه خدا نزديكتر مى شوند و فاصله‌ها را كمتر مى كنند. ممكن است سؤال شود كه اگر خدا مكان ندارد و چنين تقربى، اجتماعى نيست، پس مقصود از «قرب الهى» و بالا رفتن بنده و نزديك شدن به خدا چيست؟ پاسخ سؤال اين است كه: خداوند جهان، كمال مطلق و نامحدود است و پويندگان راه عبوديت و بندگى در پرتو كمالاتى كه از اين راه به دست مى آورند سرانجام حائز كمال مى شوند و از ديگران كه فاقد اين نوع كمال اند مقرب تر و نزديك تر مى گردند. در جهان آفرينش هركسى به تناسب كمال وجود خويش، قربى به ذات پروردگار دارد، ولى هر فردى از نظر وجود كامل تر باشد، به ذات الهى كه كمال محض و نامتناهى است مقرب تر و نزديكتر خواهد بود. به طور مسلم فرشتگان در پرتو كمالى كه دارند از بسيارى از موجودات جهان مقرب تر و نزديكترند از اين جهت گروهى از آنان «حاكم و مطاع» و گروهى ديگر «مطيع» و «فرمانبر» هستند. انسان كه از نظر مرتبه ى وجودى در درجه اى بالاتر قرار دارد، از جماد و نبات و حيوان به خدا نزديكتر است، و مقياس در نزديكى و دورى، همان كمال وجودى است كه او را به كانون كمال مطلق نزديكتر ساخته و مى سازد. علاوه بر كمالاتى كه به حكم ضرورت در وجود هر انسانى است، انسان مى توان بسيارى از كمالات را از راه عبوديت و بندگى و انجام وظايف دينى نيز به دست آورد. او با پيمودن طريق بندگى و اطاعت الهى، درجات قرب و نزديكى به خدا را طى مى كند و از مرحله حيوانى گام فراتر نهاده، و بالاتر از فرشته نيز مى رود. [۲] ---------- [۱]: «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (ق/ ۱۶). [۲]: تفسیر موضوعی منشور جاويد، ج ۵، ص ۱۶۹-۱۷۰. ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
❓آیا مواردی مثل خجالت، مهمان بودن در جایی، تنبلی یا ... مجوز تیمم بدل از غسل یا وضو می شود؟ ✅پاسخ: همه مراجع: موارد مزبور مجوز تیمم نیست. اگر به وظیفه اش عمل نکرد و درتنگی وقت تیمم کرد، معصیت کرده، ولی عبادتش صحیح است. --------------- منبع: امام خمینی، استفتائات، ج 1، تیمم، س 236؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 215؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، م 173؛ بهجت، استفتائات، ج 1، ص 315؛ شبیری، پایگاه اطلاع رسانی، استفتائات، س 163؛ مکارم، پایگاه اطلاع رسانی www.makarem.ir؛ صافی، پاسخ کوتاه به 570 پرسش و پاسخ از احکام، س 50؛ سیستانی، نوری و وحید، دفتر. 🏴طلاب پاسخگو 🔻 🏴 @tollabe_pasokhgoo
🔺انواع لذات 1.لذات حسی: لذت غذا خوردن، لذت شهوت،لذت داشتن ثروت، لذت دیدن مناظر زیبا، ارضای غریزه جنسی، لذت فرزندداری، لذت شهرت، لذت ثروت و قدرت. ۲. لذات خیالی: مثل لذتی که برای یک جوان در پیروزی بازی فوتبال به دست می آید. لذت موسیقی، لذت هنر ، زیبایی شعر، لذت بازی و سرگرمی، لذت شادی. این لذات بالاتر از لذات حسی است. لذا می بینیم جوانمان لذات حسی را رها می کند و سختی ها و خطرهای فوتبال را تحمل می کند و فوتبال بازی می کند. ۳. لذات عقلی : مثل لذت فهم و علم وكشف عقلی. لذاتی که مناسب با طبع انسان و مناسب با کمال او باشد. این لذات نیز بالاتر از لذات حسی و خیالی است. ۴. لذات قلبی و معنوی: لذاتی که با روح انسان در ارتباط است. نظیر لذت ترک لذت، ترک خشم، ترک گناه، ترک انتقام، ترک عادت، لذت محبت، لذت خدمت به دیگران و ... . لذت معنوی، عمیق تر و جذاب تر و ماندگارتر از لذات حسی، خیالی و عقلی است. نظیر آنچه از عارفان دوران ما می گوید: « اگر سلاطین عالم می دانستند که در عبادت خدا چه لذتی هست هیچ گاه دنبال لذات مادی و دنیوی نمی رفتند.» 💢آنچه که در متون عرفانی و اسلامی در این باره بر آن تاکید شده، دو نکته کلیدی است: اول اینکه لذات معنوی در برابر لذات معنوی به شمار نمی‌رود بلکه برخی لذات نظیر جسمی و جنسی، تصور میکنم لذت دارند در حالی که چنین نیست. دومین نکته کلیدی اینکه اگر از خیر لذات طبقه پایین عبور کنی، به لذات طبقه بالا نائل خواهی شد. همچنین اگر انسان برای نیل به لذات معنوی و عرفانی از لذات حسی، خیالی و عقلی بگذرد، قطعا به آن خواهد رسید و اگر روزمره کند دیگر سراغ لذات حسی و جنسی و جسمی نخواهد رفت. 📚کتاب دست به گریبان عشق به کوشش مسلم گریوانی 🔴 @Tollabe_pasokhgoo