eitaa logo
طلاب الکریمه
12.3هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
3.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
«هر آنچه که یک بانوی طلبه لازم است بداند را در طلاب الکریمه بخوانید»🧕 📌 منبع: جزوات و نمونه سوالات طلبگی و اخبار روز ارتباط با ادمین: @talabetooba
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 فقیهی که راهش از ولی امر شرعی جدا است 🔻مهم‌ترین ثمره فقهی که بر مسئله ولایت فقیه مترتب می‌شود، شرط بودن حمایت از ولی امر در اصل مشروعیت منصب مرجعیت تقلید است 🔻مرجعیت تقلید شیعه، یک منصبی الهی و توقیفی است که نیاز به جعل شرعی و قیام حجت توقیفی دارد و حجت مشروعیت آن برای شیعه نصوص اهل بیت (ع) است که مشروعیت منصب مرجعیت تقلید را در کنار ولایت فقیه بر حکومت، قضا یا افتا اثبات می‌کند. ⁉️آیا این نصوصی که حضرات معصومین (ع) در مشروعیت مرجع تقلید اعلام کرده‌اند؛ می‌تواند مرجعیت آن فقیهی که راهش را از ولی امر شرعی جدا کرده و او را در مقاطع و مواضع مهم سیاسی حمایت نمی‌کند را اثبات کند؟ 🔘وجوب مساعدت ولی امر بر فقها 💠 وقتی یک فقیه جامع شرایط فتوا و رهبری، متولی امر حکومت شود و با رأی مردم تمکّن بر اقامۀ دین الهی پیدا کند، مساعدت او بر همگان واجب می‌‎شود. 💠 بقیه فقها هرچند که اعلم باشند بدون رأی مردم قدرت بر اقامه دین الهی در بستر جامعه نخواهد داشت چون این کار حمایت مردم را می‌خواهد. 💠 نصوصی که مرجعیت تقلید را تشریع می‌کند فقیهی که راهش را از ولی امر شرعی مسلمین جدا کرده و او را حمایت نمی‌کند و سیاست مستقلی برای خود گرفته است را شامل نمی‌شود. 🎤آیت‌الله سیفی مازندرانی 🌐rasanews.ir/002oxV @tollabolkarimeh 🌷
🔴 تصویر تماشایی از وضعیت درونی آمریکا! 🔹(تا می‌خواهیم از افول آمریکا و واقعیات داخلی جامعه آمریکایی بگوییم برخی سریع مشکلات داخلی کشور خودمان را یادآوری می‌کنند. خطاب به این دوستان عرض می‌کنم من هم منتقد جدی وضعیت موجود هستم و در خط مقدم مطالبه‌گری هستم اگر خدا قبول کند. لکن نباید نسبت به تحلیل مسائل دنیا و دیدن واقعیات دنیا و روحیه مقابله با ظالمان کبیر کم‌کاری کنیم. مبارزه با ظلم و ظالمان هم باید داخلی باشد هم خارجی. نه اینکه یک عده فقط مشکلات داخلی را ببینند و چشمان خود را برروی ظلم جهانی ببندند و عده‌ای هم فقط مسائل و ظلم‌های جهانی را ببینند اما چشمان خود را بر تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها و ناکارآمدی‌ها ببندند) 🔸آمریکا چندین دهه کوشید خشم و خشونت را در کشورهای مختلف افزایش دهد و جنبش‌های خشن و آنارشیست را گسترش دهد. 🔹در خیلی از کشورها مستقیماً دخالت نظامی کرد، در برخی غیرمستقیم از گروه‌های نیابتی حمایت لجستیک و تسلیحاتی کرد. همزمان با ترویج آموزش‌های خشونت‌پرهیز و روش‌های نرم سعی کرد حکومت‌های غیرهمسو با خود را از طریق انقلاب‌های مخملین براندازی کند. 🔸نسبت به برخی دولت‌ها هم با تحریم‌های گوناگون آنها را تحت فشار قرار داد تا بلکه بتواند سیاست‌های داخلی و خارجی آنها را مهار کند. 🔹حالا آمریکا از درون، هم دچار جنبش‌های خشن و مسلح و آنارشیست شده هم نارضایتی فراگیری که دلایل اقتصاری و معیشتی دارد. 🔸این آغاز راه است. ۷۰ میلیون نفر به ترامپ رای داده‌اند. اعتماد این چندده میلیون نفر به سیستم مختل شده. قانون آزادی حمل سلاح هم همه را مسلح کرده. داود مدرسی‌یان @tollabolkarimeh
❓با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟ 🎤حجت الاسلام زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده: 🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است. 🔹هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد. 🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است. 🔹 ما با پدیده‌هایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟ مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است. 🔹دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات می‌آییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم. 🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است. 🔹نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بی‌حجاب است؛ اما می‌بینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم. 🔹نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونه‌ای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود. http://hawzahnews.com/detail/News/484057 @tollabolkarimeh 🌷
⚫️ ؟!!! 🔹بعد رحلت رسول گرامی اسلام، ۴۰ شب فاطمه زهرا (س) به همراه امیر مومنان و حسنین، هر شب درب ۴۰ منزل انصار و مهاجرین رفتند و غدیر خم را یادآوری کردند اما پاسخی نشنیدند و حتی در را باز نکردند. 🔸تزویر و نفاق ابتدا کلام امام را بی‌اثر کرد، آن‌گاه اهانت کرد و جواب سلام امام را ندادند و فقط بر گریه‌های دختر پیامبر ناظر نبودند که او را از شهر بیرون کردند و حتی سایه‌بان بر سر دختر پیامبر خراب کردند، اما کسی دم بر نیاورد. 🔹از ۱۶۰۰ مهاجر و انصار ۴۰ یار هم به یاری امیرمومنان نیامدند. 🔸این بود که جرات کردند ۴۰ نفر بی‌غیرت‌ترین اراذل و اوباش را برای آتش زدن درب خانه و هتک حرمت دخت نبی و بستن دست ولی فرستادند. 👈♦️۱۷۰ هزار نفر بیعت خود را با علی زمان تجدید کردند و از هتک حرمت کننده خانه ولایت شاکی شدند، حاضر نیستند صدای این بیعت را به گوش مردم برسانند. ♦️چون تزویر می‌داند اگر این صدا برسد، تزویر رسوا خواهد شد و مشخص خواهد شد واقعیت مردم ۹ دی و تشییع با شکوه حاج قاسم است، نه و و . ♦️ای کاش زودتر به خود آیند و در مقابل این هتک حرمت‌ها خاموش نباشند، مبادا شریک غاصبان و هتاکان ولایت باشند... ♦️اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک ♦️ما فرزندان هستیم و خدا نکند اراذل و اوباش قصد خانه ولی را نمایند. @tollabolkarimeh 🌷
🔴یک لحظه تصور کنید که چنین خبری ، یا حتی شبیه چنین خبری در ایران یا یکی از کشورهای اسلامی پخش میشد👇👇 🔵 کریستوفر اسکیف، برج لندن در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی فارسی : «مرلینا»، ملکه کلاغ‌های برج لندن و یکی از ۶ کلاغی که همیشه در این برج نگهداری می‌شود، ناپدید شده و احتمالا مرده است. مطابق باور دربار انگلستان، همیشه باید حداقل ۶ کلاغ در برج لندن نگهداری شود وگرنه موجب سقوط تاج و تخت بریتانیا خواهد شد. «کلاغ‌دار اعظم» برج لندن در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی اطمینان داده که باوجود مرگ مرلینا، همچنان ۶ کلاغ ساکن برج هستند چون همیشه برای محکم‌کاری یکی دو کلاغ اضافی در برج نگهداری می‌شوند. ✅اینکه دربار ملکه انگلیس «کلاغ‌دار اعظم» دارد، یعنی بخشی از مالیات مردم صرف حقوق کلاغ‌دار و امکانات نگهداری از چند کلاغ بدلیل یک ‌خرافه پوچ می‌شود! ✔️این حجم از اعتقاد به خرافات نزد حاکمان بریتانیا و انتشار چنین گزارشی در بی‌بی‌سی فارسی در حالی است که تمسخر و حمله به اعتقادات دیگران به ویژه طیف‌های مذهبی و متهم کردن آنان به خرافه‌گرایی و خرافه‌پرستی، همواره جزء اصول ثابت این شبکه بوده است. /فرقان @tollabolkarimeh 🌷
💢 تیپولوژی سه گانه در باب رسانه خوان ها تیپ اطلاعات محور: برخی بشدت عاشق خبرند و در پی اطلاعات و داده بیقرارند. اینکه چه کسی چه گفت برایشان بسیار اهمیت دارد و کارکرد اصلی این پیگیری مجدانه، اشباع حس کنجکاوی و قدرت نقل خبر بالا برای صاحبان چنین روحیه و تیپ رفتاری است. هستند و انسان مطلع در پیشانی آنها نقش بسته است و به دلیل فقدان مبانی، تحلیل درست و واقع نمایانه ای ندارند و دچار نزدیک بینی یا دوربینی های بد موقع می شوند. تیپ دانش محور: برخی برایشان دانش رسانه ای مهم است و کبریات و قواعد رسانه ای را بشدت دنبال می کنند و هیجان شناختی بالایی دارند. عمده کتاب های در باب رسانه و ارتباطات را خریده و خوانده اند و قافله دانش را رهروی قدران و جدی هستند. این تیپ رفتاری نیز دانشمندانی با پرستیژ و دیسیپلین بالا به شمار می آیند و از سر هیجان شناختی و نداشتن داده های کافی در تحلیل مسائل، چه بسا در و خطاهای شناختی ناشی از ضعف در مساله شناسی گیر افتاده اند. تیپ مساله محور: برخی از رسانه دان ها و خبرخوان ها به معنای واقعی، هم قواعد رسانه ای و راهبردها را خوب بلدند و هم دیتا و اطلاعات کافی جهت آنالیز و ارزیابی در چنته دارند و اساسا در رسانه به دنبال حل مساله هستند. دچار افراط و تفریط در خوانش رسانه ای نمی شوند و کمتر هیجانی شده و واکنش های تکانشی و آنی ندارند. نه جبران ضعف خودکم بینی و ارائه دانش برایشان یک رسالت به شمار می آید نه یک پرستیژ و افزایش شخصیت و سرمایه اجتماعی. ✅این تیپ رفتاری سوم، اطلاعات را با نگاهی قاعده مند و چینشی پازل گونه و حتی الامکان متصل باهم و شبکه ای مطالعه می کنند. از آنجایی که صرف مطالعه اخبار باعث کاشت روحیه انفعالی و اقدام انعکاسی می شود، هر متنی را با فرامتن و زیرمتن آن ضرب نموده و جمع بندی دقیق تری برای کنشگری فعال در اتمسفر رسانه ای طراحی می کنند تا از مارپیچ مصرف کننده های ساکت و مقلد رسانه ای به در آیند. ✍علیرضامحمدلو @tollabolkarimeh 🌷
🔰 دروغ‌های عبدالکریم سروش ✍️ محمدرضا کائینی 🔸 فایل صوتی او را که گشودم، گذشته از رایحه نامطبوع کین ورزی و اشتلم گویی نسبت به آن اندیشمند راحل-که دلایل تاریخی آن را می دانم- وی را دچار نوعی نسیان و پیرمغزی نیز دیدم! 🔹 او مدعی است که در پی مناظره طلبی مصباح و شاگردانش، از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و هشدار شنیده است که: باید در برابر این دعوت سکوت کند و وی مظلومانه در این فقره، مجبور به سکوت شده است!...در این باره نکاتی چند قابل اشارت است: 1️⃣ آیا حافظه آقای سروش تا این حد پاک شده است که اکنون نمی داند در پاسخ به دعوت استاد به مناظره، نه تنها سکوت نکرد که به بهانه هایی چون: فقدان متن مکتوب برای استناد و احتراز مصباح از مطالعه کتاب و‌ روزنامه، متمسک شد؟ 2️⃣ آیا آقای سروش با جسارت و بی پروایی معهود خود، نمی توانست به راحتی اعلام کند: از مناظره با استاد منع شده است؟ به همین سهولت؟ اعلام صادقانه این نکته، آبرومند تر بود یا پای متن مکتوب و عدم مطالعه کتاب و روزنامه را به میان کشیدن؟ مثلا امروز که صادق زیبا کلام‌ می گوید: از سوی نهادهای امنیتی، از مصاحبه با بی بی سی و ایران اینترنشنال و...الخ منع شده، کسی گریبان او‌ را می گیرد؟ 3️⃣ سروش در پایان گفتار پرعداوت خود در باره مصباح، به جماعتی اشاره می کند که به باورهای القایی و اولیه خود باقی می مانند و حتی علم نیز، آنان را از آنها فارغ نمی کند! به باور من یکی از این سنخ افراد، خود اوست. /مشکات نور @tollabolkarimeh 🌷
⚡️از تحمُّل عقاید تا تحمیل عقاید ✍مهدی مسائلی به تازگی یکی از امامان جمعه اهل‌سنت کشور در خطبه‌هایش گفته است که خلیفه اول به درخواست امام علی(ع) نماز میت را بر حضرت فاطمه(س) خوانده است. وی همچنین بانفی شهادت، عنوان فوت حضرت فاطمه(س) را مطلبی می‌داند که از کتاب‌های حدیثی همچون صحیح بخاری و مسلم و حتی کتب شیعه اثبات می‌شود.(البته بعضی در انعکاس گفته‌های وی، این ارجاع روایی به کتب صحاح را به بحث نماز میت ارتباط داده‌اند که اشتباه کرده‌اند ) بعضی با ارسال این فیلم یا استوری کردن آن، به بنده کنایه زده‌اند که چرا در مقابل این صحبت‌ها موضع‌گیری نمی‌‌کنم. چند نکته بگویم: ۱. در کتاب‌های اهل‌سنت چند حدیث وجود دارد که می‌گوید ابوبکر بر حضرت فاطمه نماز میت خواند، ولی این روایات طبق ارزیابی حدیثی اهل‌سنت ضعیف هستند و در مقابل‌‌شان روایاتی از کتب صحاح اهل‌سنت وجود دارد که می‌گویند امام علی(ع) شبانه بر فاطمه(س) نماز خوانده و ایشان را دفن کردند و خلیفه‌اول را آگاه نکردند و دفن حضرت صورتی اعتراضی داشته است. پس استدلال این امام جمعه برداشتی آزاد از احادیثی ضعیف است که متعارضی قوی دارد. ۲. همان‌گونه در میان شیعه سخنان غیرعلمی و خطابی بیان می‌شود در میان اهل‌سنت نیز همین‌گونه است، بعضی از این‌ور پشت بام می‌افتند و بعضی از آن‌ور. بعضی شیعیان تاریخ را به گونه‌ای گزارش می‌کنند که هیچ ارتباط دوستانه‌ای میان صحابه و اهل‌بیت بعداز رحلت پیامبر(ص) باقی نمی‌ماند و همه صحابه کافر و فاجر می‌شوند، بعضی از اهل‌سنت نیز تاریخ را به گونه‌ای گزارش می‌کنند که گویا هیچ اختلاف و دشمنی بعد از رحلت پیامبر(ص) رخ نداده و همه صحابه با هم در صلح و صفا بودند، هیچ‌کدام بر خطا نرفتند هرچند تیغ بر هم می‌کشیدند. ۳. شهادت حضرت فاطمه(س) اعتقادی درون مذهبی و شیعی است و نه اسلامی. استدلالی علمی برای اثبات این شهادت از کتب اهل‌سنت وجود ندارد. ارجاعاتی هم که بعضی شیعیان، آنها را از کتب اهل‌سنت برای اثبات شهادت ردیف می‌کنند همگی تقطیع شده است، یعنی نویسنده‌های این کتب چنین مطلبی را به عنوان گزارش تاریخی یا روایی مطرح نکرده‌اند بلکه آن را به عنوان یک حرف باطل مطرح کرده‌اند. پس این ارجاعات مدرک روایی برای اهل‌سنت نیستند. ۴. بارها گفته‌ایم وحدت اسلامی به معنای حذف اختلافات نیست بلکه به معنای مُدارا و تحمُّل اختلافات با تأکید بر اشتراکات است. همان‌گونه که شیعیان آزاد است که در جمع خودشان بر موضوع شهادت استدلال کنند و روضه فاطمیه بگیرند، اهل‌سنت نیز آزادند در جمع خودشان بر موضوع وفات حضرت زهرا استدلال کنند. شیعه اگر استدلال بر شهادت ایشان در جمع خودشان را توهین به مقدسات اهل‌سنت تلقی نمی‌کند، نباید استدلال اهل‌سنت بر وفات حضرت فاطمه(ع) در جمع خودشان را توهین به شیعه تلقی کند. پس نباید به جای تحمُّل عقاید به تحمیل آن بپردازیم. ۵. بنده در جایگاه یک روحانی شیعه هستم و مخاطبین بنده نیز غالبا شیعه هستند، من اگر به نقد مواضع و سخنان اهل‌سنت بپردازم فایده‌ای در مقام اصلاح مذهبی ندارند. وظیفه بنده اصلاح‌گری در جانب شیعه است و از آن طرف باید افرادی نیز پیدا شوند که به اصلاح‌گری در جانب اهل‌سنت بپردازند، که البته وجود دارند. بر این اساس، وظیفه ندارم برای خوشایند بعضی به هر معرکه‌ی حدیثی و اعتقادی در طرف مقابل وارد شوم. ........... @tollabolkarimeh 🌷
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اگر مدافعان حرم نبودند، بر سر مردان غیرتمند ایرانی هم همان می‌آمد که بر سر این مرد عرب آمده است؛ چیزی که به گفته خودش سزاوار نیست برای انسان و انسانیت پیش بیاید... 🔰راستی، کجای عملکرد ما در مردم غلط و ناقص بوده که هنوز هم عده‌ای می‌توانند گزافه‌گویی‌های امثال را درباره حاج بشنوند و تحمل کنند؟! @tollabolkarimeh 🌷
🔵 افکارعمومی سازی ما در ایران بیش از اینکه با «افکارعمومی» مواجه باشیم، با «افکارسازی عمومی» مواجهیم. فرق است میان آنچه نظر عموم است و آنچه مردم گمان می‌کنند نظر عموم است. اولی حاصل‌جمع افکار تک‌تک افراد جامعه است که افکار عمومی نامیده می‌شود. اما دومی تصوری است که تک‌تک افراد راجع به کلیت نظر جامعه دارند. به واسطه پروپاگاندای ضدانقلاب در شبکه‌های اجتماعی، فاصله بسیار و البته نامحسوسی میان نظر اکثریت و تصور مردم از نظر اکثریت ایجاد شده است. کافی است اکثریت مردم با القائات رسانه‌ای به اشتباه تصور کنند که اکثریت نظر خاصی دارند تا عملا و نادانسته در اقلیت قرار بگیرند و سکوت و تسلیم را در برابر اکثریت انتزاعی پیشه کنند. @tollabolkarimeh 🌷
🔻پیش‌بینی‌ها مقدم هستند یا بیماری‌ها؟ دو سناریو متصور است: ۱- بیماری کرونا افزایش می‌یابد، مسئولان خبر از وقوع پیک بعدی می دهند. پیک رخ می‌دهد. ۲- مسئولان پیش‌بینی می‌کنند، مردم می‌ترسند، به بیمارستان‌ها هجوم می‌برند، پیک رخ می‌دهد. این‌که کدامیک درست است، به مطالعه نیاز دارد. اما پر واضح است که حتی در سناریو اول نیز در پی افزایش بیماری، اوضاع را بغرنج‌تر می‌کند. این ماجرا مختص به دانش پاندمی‌ها نیست. در سایر دانش‌ها نیز اوضاع به همین شکل است. مثلا در دانش اقتصاد گفته می‌شود که نقدینگی و تورم همراه یکدیگر تغییر می‌کنند. اما این همراهی می‌تواند از دو سناریو حاصل شود: ۱- نقدینگی رشد می‌کند اما به دلیل عدم اصابت نقدینگی به تولید، به ناچار تورم رخ می‌دهد. ۲- تورم رخ می‌دهد، دولت‌ها برای جبران کاهش قدرت خرید خود و مردم، نقدینگی منتشر می‌کنند. نئولیبرال‌های وطنی در هر دو موضوع پاندمی و تورم، سناریو‌های اول را پذیرفته‌اند. اما اگر سناریو‌های دوم صحیح باشند، کل ماجرا متفاوت می‌شود و باید سیاست‌های کاملا متفاوتی را دنبال کرد. حال می‌دانیم که در هر صورت پیک چهارم در راه است. تنها راه آزمون،نترسیدن است. اگر نترسیم و پیک رخ دهد، سناریو دولتی‌ها درست است. اما اگر ترسیدیم، این سیکل ادامه پیدا می‌کند تا هر زمانی که نئولیبرال‌ها بخواهند. البته کافی است نترسیم. منظور من عدم رعایت مسائل بهداشتی نیست. کنترل ترس است. ابزار مدرنیسم برای به سلطه در آوردن مردم دنیا، ترساندن است. نترسیم و نهراسیم و نهراسانیم. در موضوع اقتصاد هم می‌توان این‌گونه آزمون کرد:‌ پیش از رخ دادن تورم بعدی، به سرعت نقدینگی را افزایش دهیم. اگر تورم رخ داد، سناریو دولتی‌ها درست است. در غیر این صورت، انبساط پولی، راه نجات کشور در شرایط فعلی خواهد بود. ✍ دکتر حمیدرضا مقصودی @tollabolkarimeh 🌷