🔆 نقش #علامه_امینی در پاسداشت واقعه #غدیرخم
مباحث جلد چهارم و پنجم الغدیر
در جلد چهارم غديريههای قرون چهار، پنجم و ششم مورد بررسی قرار گرفته است.
در ميان غديريه سرايان اين دوره، چهرههای برجستهای نظير شريف رضی، سيد مرتضی و خطيب خوارزمی ديده میشود.
غديريههای جلد پنجم مربوط به اواخر قرن ششم تا اواخر قرن هفتم است و نيز در باب جعل احاديث در خصوص خلافت خلفای غاصب نيز به صورت مشروح، سخن به ميان آمده است.
علامه امينی در اثبات مناقب ائمه هدی (ع)، تحقيقات عميق و گسترده خود را در چند مرحله ارائه كرده است.
مبحث مهم ديگری را كه علامه در اين جلد به آن پرداختهاند مبحث جعل احاديثی در خصوص خلافت خلفای غاصب است.
روايان دروغگو و كذاب برای اينكه انحراف از امامت حضرت علی (ع) را توجيه كنند به ساختن اكاذيب متوسل شدند و در مقابل هر يك از احاديث در منقبت اميرالمومنين علی (ع)، حديثی را برای خلفا جعل كردهاند.
البته جعل حديث تنها به خلفا ختم نشد و پس از آن در مورد ابوحنيفه، شافعی، مالك و احمدبن حنبل هم رواج يافت و در مورد ايشان نيز احاديثی جعل شد.
در جلد پنجم الغدير نام 700 راوی از بزرگان اهل تسنن ذكر شده است كه همگی آنها كذاب بودهاند.
روايات و احاديثی كه اين 700 نفر ساختهاند در تمامی كتب اهل تسنن پراكنده است.
شايان ذكر است كه تنها 43 نفر از اين 700 راوی، تعداد 408684 حديث ساختهاند.
🔗 بیدار باش
#غدیرخم
#علامه_امینی
#نویسندگان_حوزوی
@tollabplkarimeh🌷
#حسن_خلق
#عید_غدیر
به دنبال «خشوع» صفحات مجازی را بالا و پایین میکردم. خشوع مورد نظر پیدا نشد اما در عوض، «حُسن خلق»، چرا.
شخصی در مورد حد و مرز حسن خلق از امام صادق علیه السلام پرسیده بود. چیزی که به ذهن من خطور هم نمیکرد. مگر خوشاخلاقی حد و مرز هم دارد؟! جواب امام صادق علیه السلام خواندنی بود. ایشان در جواب فرموده بودند:«به نرمی رفتار کردن با مردم، با ادب سخن گفتن با آنان، و در هنگام روبرو شدن با برادران بشّاش و گشادهرو بودن.»
کلاهم را قاضی، و اخلاقم را بر معیارهای امام صادق علیه السلام عرضه کردم. این طور که پیداست راه درازی در پیش دارم اما خب،
«آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدرِ تشنگی باید چشید»
ـــــــــــــــــــــــــ
پ.ن:
این روزها که روزهای عید و جشن و شادیه علاوه بر اطعام کردن و هدیه و شیرینی دادن، خوبه که تمرین خوشرفتاری هم داشته باشیم خصوصا که مهربونی خرجی نداره.
✒️#فرزند_آدم
@tollabolkarimeh 🌷
♻️ «جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَهً لِحُقُوقه» (امیرالمومنین علی ٫ع٫)
1⃣ #حق_دسترسی_آزاد_به_اطلاعات (و فضای مجازی) از مهمترین حقوق بشری و منشعب از حق آزادی بیان است؛ زیست توام با کرامت انسانها، تحقق الزامات اساسی حکمرانی مطلوب مانند شفافیت و پاسخگویی، توسعه همه جانبه بویژه در ساحت شخصیت انسانی و مشارکت و تعامل فعال سیاسی و اجتماعی، پیوند ناگسستنی با این حق دارد؛ در اسناد بین المللی و منطقهای حقوق بشر(ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی و بند ۲ تفسیر عمومی شماره ۳۴ این ماده، ماده ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و ...) و همچنین قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران( بند ۲ و ۷ اصل ۳، اصل ۲۰ و بند ۱ اصل ۱۱ قانون اساسی، مواد ۳۰ _ ۳۵ منشور حقوق شهروندی، مواد ۱۳ و ۱۴ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ...)، نیز وجود این حق برای همه ابنای بشر و ایرانیان به رسمیت شناخته شده و استیفای آن مورد تاکید قرار گرفته است.
2⃣ چند سالی است ایران ما درگیر کشمکشهای متعددی در خصوص فضای مجازی و محدودیتهای ایجاد شده برای دسترسی به آن، شده است؛ فیلترینگ تلگرام، محدودیت استفاده از توئیتر و فیس بوک و قطع اینترنت در زمان وقوع حوادث اجتماعی و اعتراضات مدنی، از جمله نمونههایی است که در سالیان گذشته فضای کشور را دچار تنش و ایجاد #دو_قطبیهای_کاذب_و_نمایشی بین مردم کرده است؛ آخرین سکانس این نمایش آسیبرسان مربوط میشود به طرحی که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده است، که در بدترین شرایط ممکن با #روکش_صیانتی، به نقش آفرینی در متلاطم تر کردن شرایط کشور و تقویت تقابل حکومت و مردم میپردازد!
3⃣ در روزهایی که بعضی استانهای کشور مشغول دست و پنجه نرم کردن با مشکل #عدم_تامین_حقوق_اولیه مانند آب و برق هستند، شیوع ویروس منحوس کرونا سیر صعودی گرفته و واکسیناسیون با چالشهای جدی روبروست، در برخی شهرها اعتراضات مردمی شکل گرفته و بشکل نامناسبی پاسخ داده میشود، دولت مستقر مشغول تحویل خرابه ای به نام ایران به دولت آینده است و شرایط منطقه نیز بویژه با تحرکات طالبان قابل تامل و حساس پیش میرود، مشخص نیست #پشتوانه_عقلانی_و_مردمی رونمایی از این طرح و بحث پیرامون آن چیست؟ البته ممکن است از این طرح به عنوان #پوشش_چینش بی سر و صدا و بدون فشار رسانهای کابینه دولت جدید و سهم خواهیهای موجود، استفاده شده باشد، که در اینصورت هم مشخص نیست تا کِی و کجا باید آرامش جامعه و روان مردم #ابزار_قماربازیهای_سیاسی شود؟
4⃣ این #عادت_زشت که بسیاری از طرحهای کشور فاقد توجیه کارشناسی و اقناع عمومی و با تِمِ هیچانگاری مردم، مدتیست در حال اجراست و متاسفانه این رویه که کمترین اثر آن عمیقتر شدن خندق میان حاکمیت و مردم است، در حال تسری به همه مسائل خرد و کلان کشور در تمام عرصههای اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعیست؛ در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی نیز کما فی السابق هیچ توجیه و تبیینی صورت نگرفته است! مثلاً مشخص نیست پس شورای عالی فضای مجازی که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل گردیده، دقیقاً چه کاری انجام میدهد؟ تناسب این طرح با خواست عامهی مردم چیست؟ چه تعداد از نخبگان جامعه تاکنون در مورد این طرح توجیه شدهاند؟ تبیین این طرح برای مردم غیر از صفحه #اینستاگرام رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در چه رسانهای صورت گرفته است؟ آیا این طرح ناقض حق دسترسی آزاد به اطلاعات و فضای مجازی هست یا خیر؟ برای کسب و کارهای فعال در شبکههای اجتماعی چه تدبیری صورت گرفته است؟ با تکیه بر کدام زیرساخت داخلی این طرح تدوین شده است؟ آیا ارتباطی میان فرهنگسازی و محدودیت هست یا نیست؟ بر فرض روشن شدن پاسخ سوالات فوق، آیا این طرح موضوعِ اولویت دارِ کشور در شرایط فعلی کشور است؟ نمایندگان مجلس که #وکیل_مردم هستند چه میزان به اولویتهای مردم آگاهند؟ یا شاید تغییر کاربری دادهاند و خود را ولیِّ مردم میدانند؟! چرا متن اصلی طرح منتشر نمیشود که همه مردم بخوانند و بدانند؟ یا شاید این طرح هم برجام دیگریست و #مُهر_محرمانگی دارد؟!
5⃣ عمیقاً معتقدم در شرایط کنونی هیچ ممدوح و معروفی مهمتر از التیام زخم فاصله مردم با مسئولان، و هیچ منکر و خلاف مصلحتی بدتر از عمیقتر کردن این فاصله نیست؛ کاش بفهمند و بشنوند صداهایی را که در بطن جامعه روز به روز این فاصله را بیشتر لمس میکنند و آرمانهایشان را دست نیافتنیتر میبینند؛ کاش یادآوری #شکاف_اجتماعی عمیقی که در مشارکت مردم در انتخابات بروز پیدا کرد، بتواند مانع از تصویب و اجرای طرحی بشود که علاوه بر ایرادات حقوقی و ابهامات فراوانی که دارد، فاقد هرگونه اقناع عمومی ست...
6⃣ لطفاً مردم را ببینید و صدایشان را بشنوید!
✏️ محمد یاوری/ طلبه حوزه علمیه قم؛ کارشناسی ارشد حقوق بشر
@tollabolkarimeh🌷
《از امتیازات امیرالمومنین (علیه السلام) و اعجاز و فضیلت او این است که اگر از کتب خاصه (شیعیان)، ولو یک کتاب نبود، کتب عامه(اهل سنت) برای اثبات خلافت و حقانیت او کافی بود.》
در محضر بهجت، ج۲، ص۱۴۷
#عید_غدیر
@tollabolkarimeh 🌷