فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام این کلیپ هرچند اثبات ضرورت مطالعه تاریخ معاصر با هر گرایش و سلیقهای است، اما باید گفت کارآمدی انقلاب اسلامی به ساخت تکنولوژی نیست بلکه اوج کارایی آن در تولید تهرانیمقدمها، فخریزادهها، آشتیانیها، مصباحیزدیها و میرباقریها است که در مرزهای علم (و نه #شبه_علم) در حرکت بودند و هستند.
#ترابیران
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#حیات_اندر_حیاط
خانه پهلوان رزاز
تهران
قدمت: قاجاریه
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#ترابیران
✍ محمد جواد خواجه وند
در #تمدن_سکشوال (که تعبیر بسیار دقیقی است) سکسی بودن صفتی معادل لذت بخش بودن است و به عبارت دیگر آنچه سکسی نیست، گویا لذتبخش هم نیست!
غذای سکسی، منظره سکسی، اتومبیل سکسی، هوای سکسی، فضای سکسی، تیپ و استایل سکسی، #معماری_سکسی و...
و آنچه لذتبخش نیست، مورد تمایل هیچ خریداری نیست
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#ترابیران
برای تحقق معماری مطلوب از منظر اسلامی، نیاز به عبرت و الهام از تجربیات اصیل و ارزشمند است.
عالی ترین مصداق موجود،(#هنر و #معماری آفرینش) است، زیرا #معمار آن خداوند متعال یعنی(اَحسنُ الخالِقین)، است که در مقام نظر(دارای جمیع اسما حُسن مفهومی) و در مقام عمل(دارای جمیع صفات حُسن فعلی) است و در مجموع صاحب جمیع صفات حُسن ذاتی و فعلی است.
تجربه تاریخی نشان می دهد، هرکجا انسان ها هماهنگ با قوانین و صورت و سیرت طبیعت اقدام و آثاری خلق نموده اند، حیات مادی و معنوی آنها پایدار شده است و هرکجا بر خلاف آن عمل نموده اند، حیات مادی و معنوی آنها دچار بحران ناپایداری و آسیب گردیده است.
عبدالحمید نقره کار
از #طبیعت تا #خلقت
از #خلقت تا #صناعت
#ترابیران
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آب به عنوان نماد شفافیت، زلالی، پاکی و همچنین پاککنندگی، علاوه بر نقش خنک کنندگی و ایجاد طراوت در فضای معماری اسلامی، محمل معانی عمیق عرفانی می گردد و با آینه در ویژگی انعکاس نقوش و تصاویر اشتراک می یابد.
مفهوم آینه در عرفان اسلامی بسیار پردامنه طرح گردیده و نحوه به کارگیری آن در معماری اسلامی و معانی که این نوع کاربرد بر دوش می کشد نیز بسیار عمیق و قابل تأمل است.
همانگونه که انعکاس تصاویر اطراف در آب با وزش کوچکترین بادی دچار شکست میشود، تکنیک آینهکاری و به کاربردن آینههای ریز هر دو حامل این پیام است که هیچ چیز در این دنیای فانی ماندگار و قابل دل بستن نیست.
باید در نظر داشت مرکزیت آب در معماری ایران به طور کلی در دوران قبل از #اسلام و مشخصاً در آتشکدههای دوران ساسانی آغاز شده است. اما این عنصر چنان در معماری و ساخت بناها وارد شده که نمیتوان آن را از فرم ساخته شده جدا کرد بنابرای آب در #معماری_اسلامی علاوه بر نقش تطهیر جنبه نمادین نیز دارد.
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
تصاویر مربوط به پروژه چایخانه بوستان شادی در شهر یزد است
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/torabiran/767
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا اردوگاه آوارگان فلسطینی جبالیا در شمال غزه و ساختمانهای چندطبقه، و این بازگشت ساکنینِ امیدوار به آینده
بر همه روشن است که یکی از دلایل آمار بالای شهدای فلسطینی همین ساختمانهای چندطبقه و متراکم است.
در این نقطه از زمین(غزه) ساختن خانههای چندطبقه و آپارتمانی با توجیه تراکم بالای جمعیت در کنار حصر سرزمینی و نبود زمین را میتوان پذیرفت.
اما در شهرهای ایران چرا باید بدیهیترین نکات مربوط به #پدافند_غیر_عامل به این راحتی نادیده انگاشته شود!؟
📌 #معماری متراکم و متمرکز
📌 #سیستم_آبرسانی متمرکز
📌 #صنایع متمرکز
📌 کوچههایی که مثل شهرسازی نیویورک قرن۱۹ شطرنجی ساخته میشود
📌 خیابانهایی که به بهانه تسهیل ترافیک هم شطرنجی ساخته میشود و هم روزبهروز پهنتر میشود
و...
و دهها مورد دیگر
#ترابیران
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
معماری همآهنگ با خلقت 👌
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
از بازار رقابتی تا بازار رفاقتی
#بازار
#ترابیران
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
4.13M
بورس کالا، سیمان، فولاد و باقی ماجرا...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آسفالت پل شهرستان با قدمت قبل از اسلام تکذیب شد، اما عنوان شده که بستر پل برای اجرای سنگفرش قیروگونی شده است!!!
اساسا اولین اشکالی که به کاربرد آسفالت در یک بنای تاریخی و سنتی وارد میشود این است که آسفالت مجراهای تنفسی بنا را مسدود میکند، بنابراین در استفاده از آسفالت و یا قیروگونی تفاوتی در ناشیگری دستاندرکاران ایجاد نمیکند.
اما واکنش احتمالی وزیر میراثفرهنگی به این موضوع: همین که سرویس بهداشتی مدرن در نزدیکترین محل به این پل تاریخی احداث شده کفایت میکند و اینها حاشیه سازی است.
#ترابیران
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هنر دمیدن روح تعهد در انسانها است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ساختمان وجه تنزل یافته #معماری است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
«فردا با #فلسطین است»
رویداد طراحی #یادمان با محوریت فلسطین
تلاش معماران و هنرمندان برای خلق اثر هنری مرتبط با فلسطین و مردم مظلوم غزه
📆زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه ۹و۱۰ آذرماه ۱۴۰۲
⏰️ساعت برگزاری: ۸ تا ۱۸
📍مکان: انتهای خیابان فلسطین کوچه لقمان الدوله ادهم پلاک ۷ - مرکز معماری اسلامی
🔺️جهت شرکت در رویداد: نام و نام خانوادگی خود را به شماره۰۹۹۰۰۲۷۴۹۰۴ ارسال بفرمایید.
@baladetayyeb
در گذشته توجه و احترام انسان به سایر جانداران قابل تحسین بود، به نحوی که در معماری آن دوران نیز تأثیر داشت و بناهایی مختص جانوران ایجاد میشد.
#کبوترخانه بنایی است که به جهت لانه گزینی پرندهها به خصوص کبوترها در پهنه گستردهای از فلات ایران ساخته میشود، کاربرد عمده این بناها جمعآوری فضولات پرندگان جهت استفاده در کشاورزی، دباغی، چرمسازی و ساخت باروت بوده است. کبوترخانهها از جمله نخستین سازههایی هستند که رابطه انسان با طبیعت در #تمدن_اسلامی و درک اهمیت پزندگان را به خوبی برای ما روشن می کنند.
#ترابیران
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
در فرهنگهای شرقی زمین نماد مادر، و خانه تعریف و تحدید کننده حریم #خانواده است.
و هر دو قبل از سیطره بازار بر جامعه و فرهنگ، بیش از آنکه از مقوله اقتصادی باشند مقولهای فرهنگی بودهاند.
فرهنگ، هویت و مادر در فرهنگ اسلامی خریدنی و فروختنی نیست، اما در جامعه بازارمحور هرچیز فروختنی است حتی...
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بافت تاریخی بهترین منطقه برای ترویج زندگی با سبک ایرانی اسلامی است.
مصطفی سعادت طلب عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان قم:
می توان گفت بهترین بافت تاریخی کشور را شهر قم دارد، برخی از شهرها #بافت_تاریخی دارند و حتی مطرح تر هستند، اما #زندگی در آن جریان ندارد. به عنوان مثال شهریزد که بافت تاریخی آن به حالت #موزه در آمده است. بافت قم وسعت خوبی دارد و قلب آن حرم حضرت معصومه است که #محور_اجتماعی بافت می باشد.
این استاد دانشگاه افزود: زمانی که از لفظ بافت استفاده میکنیم دیگر نمیتوانیم از داخل آن تک دانه ها را جدا کنیم، بافت یک زنجیره است و نمیتوان گفت دانه ارزشمند رو نگه داریم و قسمت های دیگر فاقد ارزش هستند کسانی که چنین دیدگاهی دارند معلوم است که هنوز بافت را نشناخته اند.
پ. ن: امیدواریم این تغییر رویه و دیدگاه باعث به رسمیت شناختن ساختوساز سنتی در کشور شود و به مرور آییننامههای طراحی و ساخت با #خشت #چوب و #سنگ تدوین، ابلاغ و اجرایی گردد،و یا در حالت ایدهآل دست مردم و متخصصین در انتخاب نوع سازه جهت ساخت باز باشد.
هرچند گام اول در این مسیر 🔻
پاک کردن همسانانگاری
"بافت تاریخی، سازهخشتی، چوبی و کپر"
با
"بافت و ساختمان فرسوده"
در ذهن مسولین است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ششضلعی یکی از انواع چندضلعیها است که شش ضلع و شش زاویه(ششگوش) دارد.
به مفتولهای دارای سطحمقطع ششضلعی، ششپهلو یا مسدس نیز میگویند.
در بین هندسههای اصلی (مربع، مثلث، دایره) و حتی سایر چندضلعیهای منتظم هیچکدام مثل ششضلعی یک ساختار در هم تنیده و منسجم را تشکیل نمیدهد. به همین دلیل در کندوی زنبورعسل نیز ششضلعی دیده میشود.
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
آجرفرش #ششضلعی
کدمحصول:۱۰۴
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا در آکس عمودی و محور تقارن بازار بود لذا در وقت اذان ظهر، ستونی از نور دقیقا عمود بر فضای بازار، زمین را به آسمانه بازار متصل میکرد. این محور مملو از نور، یادآور "نُّورٌ عَلَى نُور"(نور/۳۵) بود تا با هندسه کاملا عمودی، آن هم دقیقا در وقت اذان ظهر، زمین و آسمان را به هم متصل کند و بازار را به نابازار تبدیل کند؛ نابازاری که توامان شدن ستون عمودی نور و صوت ملکوتی اذان در آن، بستری رمزآلود و ذکرآفرین را حتی در مادیترین اجزای شهر برای اهلش فراهم میکرد: "رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّه" (نور/۳۷).
@baladetayyeb
@torabiran
ترابیران ... معماریظرفزندگی
در بازارهای سنتی، از «هورنو» به عنوان نورگیر استفاده میشد. از آنجایی که مکانیابی این هورنوها دقیقا
غفلت و معماری
بازار در رویکرد حکمی و اسلامی از کیفیتی برخوردار است که نیروهای حاصله از آن باعث غفلت انسان از امور معنوی و گرایش آن به عالم ماده می شود، طوری که احادیث مختلفی مبنی بر عدم توقف در بازار ذکر شده است. یعنی بازارها باید محل گذر باشند نه محل پاتوق و ماندن. لذا با تکیه بر این مورد معمار حکیم همواره در گذشته در تلاش بوده است در معماری بازار از فرم هایی که خاصیت تذکر گونه و بیداری دارند برای به حداقل رساندن نیروهای بازار استفاده نماید، بهره گیری از آرایه های مثالی(عالم معنا) و همجواری بازارها با مساجد، بهره گیری از آسمانه های بلند و تنظیم #نور و غیره از موارد تغییر کیفیت فضایی بازارها بوده است... اما فضاهای تجاری امروز دقیقا عکس این فرآیند را دنبال می نمایند.
✍️ نسیم اشرافی
@torabiran