eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
این عکس به صورت خلاصه اما تمام و کمال و بدون کم‌و‌کاست توسعه و نحوه پیشرفت! را در یک نگاه روایت می‌کند. برده‌فروش به جای صندلی روی دوش برده کودکی نشسته و در حال تعیین قیمت برده ها و خرید و فروش است. آمریکا ۱۸۶۲ از شروع در هند و آفریقا تا امروز در غزه، خون انسان شرقی در برابر انسان‌نمای غربی به هیچ انگاشته می‌شود. @AsrTarikh عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
شدن و عرضه محدود و تقاضای بالا در اثر مهاجرت از روستا به شهر، علاوه بر تاثیر عمیق در گرانی مسکن، را از صرفه می‌اندازد. تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی داخل شهرها جز افزایش تراکم، آلودگی بیشتر، ترافیک غیرقابل اجتناب، مصرف مواد غذایی صنعتی و مصراف‌گرایی نتیجه‌ای در بر ندارد. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#ایران_ورای_ایران مسجد شاه‌جهان پاکستان عضویت در کانال #ترابیران 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تامین سوخت سفرهای درون شهری و همچنین ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی در شهرها هزینه هنگفتی روی دست دولت ها می گذارد که در حقیقت از جیب مردم پرداخت میشود ، همچنین سهم عمده الودگی هوا و محیط زیست ، ترافیک و تلف شدن عمر انسان‌ها پشت ان و صرف استهلاک بی خود به خودرو ها و ... بر اثر همین جابه جایی هاست که عمدتا طی کردن حدفاصل منزل تا محل کار است . همه این مصیبت ها و هزینه های سرسام اور از بین میرود اگر شغل اکثر افراد جامعه در خانه های مولد تعریف شود. ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream پ.ن: علاوه بر خانه‌های مولد می‌توان به محله‌های مولد هم فکر کرد که سفرهای درون‌شهری به سفرهای درون‌محله‌ای تبدیل شود. می‌توان به محله‌های خویشاوندمحور فکر کرد که تَعَرُّف بین ساکنین محله را افزایش دهد. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
یه کارگاه سبزی پاک کنی توی اطراف کرج با روزی 50 تن سبزی بسته بندی شده، 110 تا خانم را از 7 صبح میاره سر کار! حالا اگه این سبزی را توی خونه پاک کنن، میشه عقب موندگی! مثال در ، بخش بزرگی از مشاغلی است که زنان ما را از خانه کرده است! @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بالکن‌نشینی زنان و تبرّج زنانه 🔹واژه تبرّج که غالباً به معنای جلوه‌گری آمده ‌است به لحاظ لغوی، ریشه در معماری خانه دارد زیرا ریشه آن بدین‌گونه بوده است که قبل از اسلام، زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانه‌ها و ساختمانهای مرتفع)، برای دیگران متبرّج (جلوه‌گر) می‌ساختند. بعد از اسلام مجددا از دوره امویان، بالکن‌نشینی برخی زنان با هدف تبرّج رواج یافت. در روایات، با نهی از این نوع تبرّجات به ما چنین توصیه شده که بانوان را در اتاقهای رو به معابر سکنی ندهید (با هدف حفظ حریم آنها): "لاَ تُنْزِلُوا اَلنِّسَاءَ بِالْغُرَف"(الکافی). 🔹در معماری سنتی، با الگوهای درونگرا و مکان‌یابی حیاط در دل خانه، نمای اتاقها غالبا رو به درون خانه بود و لذا سکنی دادن بانوان در تطبیق با روایت مذکور، کاملا میسر بود. چنان خانه‌های پوشاننده و مستوری، کاملا متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب و مستوره‌هایی بودند که در دل خود سکنی می‌دادند. اما در معماری معاصر با رواج آپارتمانهای برونگرا و حریم‌زدا، حفظ حریم بانوان دیگر چندان میسر نیست. 🔹علاوه بر مباحث اعتقادی، معماری درونگرا، با شرایط اقلیمی ما نیز تطبیق داشت؛ زیرا حدود ۷۰ درصد از سرزمین ایران دارای اقلیم بیابانی است که در چنین اقلیمی، استفاده از الگوی درونگرا سبب می‌شد تبادل حرارتی خانه با محیط سخت و خشن بیرون به حداقل برسد و لذا گرمایش و سرمایش این نوع خانه‌ها با حداقل امکانات میسر بود. اینکه چرا در ایران پهناور، این قوطی کبریتهای عریان که نه با شرایط فرهنگی ما تطبیق دارند و نه با شرایط اقلیمی ما، جایگزین خانه‌های درونگرا شده است را الله اعلم! @baladetayyeb
بازار شدن شهر به روایت تصویر در فرهنگ سرمایه‌داری غرب، همه چیز کالا هست و قابل داد و ستد، حتی خود شهر. اما در تمدن اسلامی و سایر تمدن‌های شرقی، شهر و شهرسازی و معماری و خانه از مقولات فرهنگی است. چرا که با و جهان‌بینی انسان‌ها در هم تنیده است. نیویورک، میدان تایمز. 2002 عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نئوم شهر رویایی محمدبن‌سلمان ساختن شهر یا ساختن قدرت، اقتدار، مقبولیت!؟ و از همه مهم‌تر معماری رویایی در خدمت ساختن مشروعیت! «پیتر کوک» معمار مشهور انگلیسی در نمایشگاه «نئوم» که در شهر «ونیز» ایتالیا برگزار شده بود، در حضور مسئولان سعودی، نئوم را «پوچی شگفت‌انگیز» توصیف کرد که به لحاظ معماری و سازه قابلیت اجرا‌شدن ندارد. همچنین بلومبرگ در گزارشی در مورد پروژه «نئوم» سعودی تأکید کرد که نئوم به مثابه یک پروژه خیالی و دور از ذهن، متعلق به یک قلمروی کاملاً فانتزی در صحرای سعودی است که از نظر معماری، درگیرشدن با آن همانند مشروعیت بخشیدن به یک روایت دروغین گمراه‌کننده است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا
🏴فرمان انتقام صادر شد... 🏴 ✔️فرماندهی کل قوا در پیامی در مورد حادثه دلخراش و خونین تروریستی در کرمان: ☑️«ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.» ✔️با این دستور محکم و قطعی باید آماده بود. سیدعلی خامنه‌ای کسی نیست که حرفی بزند و عمل نکند و می‌داند که اگر عمل نکرد، وارد عمل نشد چه تبعاتی می‌تواند برای کشور داشته باشد. @syriankhabar
انباشت قدرت بدون هدایت حاکمیت فساد می‌آورد. انباشت اطلاعات بدون نظارت دولت بحران می‌آفریند. انباشت ثروت بدون حمایت دولت (یا جریانی منتفع در دولت) ممکن نیست و اگر انباشت سرمایه ممکن شد، سرمایه‌دار اولویت آخرش هم منافع ملی نیست و برای منافع خود چوب حراج به تولید ملی می‌زند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
با شروع و فراگیر شدن در اروپا، روند تجارت و صادرات کالا که پیش این از شرق به غرب عالم بود روند معکوس به خود گرفت. از طرف دیگر استعمار انگلیس با ناامن کردن سرزمین‌های مرتبط با و جدا کردن سرزمین‌هایی همچون افغانستان، در کنار گسترش و تقویت ناوگان دریایی خود نبض تجارت جهانی در دریا را به دست گرفت. در دو صده گذشته نیز با پیش آمدن هر بحرانی در رابطه ایران و انگلیس نیروی دریایی بریتانیا دست به اشغال جنوب ایران از طریق دریا می‌زد و اراده خود را به حاکمان ایرانی تحمیل می‌نمود. اما امروز نه برای روباه پیر دندان و یال و کوپالی مانده نه ایران امروز ایران دوره قاجار و پهلوی است و ایران در کنار احیاء در حال بازیابی جایگاه تمدنی خویش است، انشاالله. پ. ن: در اینفوگرافی بالا مقایسه استعداد دریایی انگلیس و چین را مشاهده می‌کنید. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
45.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تهیه گل و تولید خشت به روش دستى منظور از آماده کردن و تهیه گل، فراهم نمودن گلى همگن، یک‌دست و عارى از کلوخه و مواد اضافه است. در روش پس از تامین خاک مناسب و انتقال آن به محل، آخوره (آب‌خوره) درست مى‌کنیم و حدود 30 تا 35 درصد وزن خاک به آن آب اضافه مى نماییم. پس از آن باید چند روز صبر کرد تا آب به تمام دانه‌های برسد و سپس با ورز دادن گل آن را همگن و یکدست می‌کنیم. بدون آن که فشار زىادى لازم باشد، گل را در قالب ریخته و با فشار دست و زدن چند ضربه کوچک انجام می‌شود. ارمغان 👌 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تهیه گل و تولید خشت به روش دستى این قسمت: واکوب کردن به دلیل اینکه در تولید آجر به روش دستی و سنتی درصد بالایی از حجم گل را آب تشکیل می‌دهد هنگام قالب زدن و خشک شدن ممکن است فرم خشت از حالت گونیا خارج شود. بنابراین واکوب کردن عملیاتی است که بر روی خشت خام به منظور تسطیح و تصحیح سطوح و گوشه‌های خشت قبل از پخت آن صورت می‌گیرد. این عملیات پس از خشت زدن و دو نم شدن خشت‌ها صورت می‌گیرد تا بدین وسیله کیفیت آجر پس از پخت بهتر گردد. ارمغان 👌 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c قسمت اول: https://eitaa.com/torabirann/646
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تهیه گل و تولید خشت به روش دستى این قسمت: پخت پس از خشک شدن خشتها، آنها را در کوره می‌چينند. خشتهاى خشک بايد طورى در کوره چيده شود که حرارت و شعله بتواند از لابه‌لاى آنها عبور کند. پختن يعنى گرما دادن به آن به طوریکه آب تبلور (آب شیمیایی) خاک رس از بین برود و دانه‌هاى خاک به يکديگر بچسبند و جسم سخت و همگنى را به‌وجود آورند. تا دمای ۲۰۰درجه آب فیزیکی (رطوبت) و در دمای حدود ۵۰۰درجه آب شیمیایی خشت از دست می‌رود، در این مرحله خاک رس ماهیت خود را از دست داده و در صورت پودر کردن آن دیگر خاصیت پولکی و چسبندگی رس را ندارد. درجه پخت آجر از ٨٠٠ تا ١٢٠٠ درجه سانتیگراد است، در دمای تقریبی بین ۹۵۰ تا ۱۰۵۰ درجه پخته می‌شود. مدت پخت آجر با توجه به نحوه رساندن حرارت به خشتها، در کوره‌هاى گوناگون مساوى نيست و ممکن است از يک تا هفت روز طول بکشد. در کوره‌های چاهی زمان پخت بیش از بیست روز طول می‌کشد. ارمغان عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c قسمت اول: https://eitaa.com/torabirann/646 قسمت دوم: https://eitaa.com/torabirann/646
✍🏼آسمانه را بهتر بشناسیم آسمانه در ، هنر اندیشیدن به فرم فضایی بنا است. 🔺مدرسه معماری ایرانی با هدف شناخت بهتر انواع آسمانه (پوشش سقف) در معماری ایران قصد دارد سلسله کارگاه‌هایی با عنوان آسمانه برگزار نماید. ▪️محتوای کارگاه‌‌ها: - سیر تحول و تطور - مدلسازی سه بعدی انواع و گنبد ایرانی با نرم افزار اسکچاپ - طراحی،مدلسازی و ساخت رسمی بندی - طراحی، مدلسازی و ساخت یزدی بندی - طراحی، و ساخت کاسه سازی - طراحی، مدلسازی و ساخت 🔸جهت کسب اطلاعات بیشتر به ما در صفحات مجازی پیام دهید و یا با شماره ۰۲۱۶۶۴۸۴۰۰۶ تماس حاصل فرمایید. ارمغان 👌 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
#آموزش_معماری ✍🏼آسمانه را بهتر بشناسیم آسمانه در #معمار_ایران، هنر اندیشیدن به فرم فضایی بنا است.
یزدی بندی از مهمترین عناصر تزیینی در قالب هندسه و ریاضیات در معماری ایرانی است. شبکه‌ کاربندی از بالا به شکل چشم‌ هایی به شکل لوزی و از دید پایین شکل مثلث تشکیل می‌دهند که داخل آن‌ها را طاق‌ها تشکیل داده است. در بناهایی که استفاده از پنجره در دیوارها ممکن نیست، مثل بازارها و سایر بناهای عمومی، معماران در قسمت خورشیدی کاربندی (دایره‌ی مرکزی) روزنه هایی ایجاد کرده ‌اند که عبور نور مناسب و تهویه را به بهترین وجه میسر ساخته است. بسیاری از کارهایی که در معماری در راستای ساختار انجام می ‌شده، بعدها در جهت زیبایی و جنبه‌ تزیینی به کار رفته است. از جمله‌ این کارها کاربندی است که علاوه بر جنبه‌ ساختاری در بنا، جنبه‌ تزیینی نیز داشته است. حتی گاهی اوقات کاربندی به صورت سقف کاذب نیز اجرا شده است. از قرن هفتم به بعد به تدریج کاربندی مستقل از اسکلت اصلی بنا در رابطه با خلق فضای معماری به کار رفته است. در تیمچه امین الدوله این هنر اصیل معماری به بهترین و زیباترین وجهی توسط معمار آن استاد علی مریم کاشانی طراحی و اجرا گردیده است . این بنا طی سالهای ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است. @AsrTarikh @torabiran