eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
مسکن حمایتی.mp3
41.3M
فایل صوتی مناظره با موضوع: با حضور: پیروز حناچی، شهردار سابق تهران محمد منان رئیسی، نماینده کنونی مجلس شنبه، ۲۰مرداد۱۴۰۳ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بیش از یک سوم مردم ایران دارای اختلالات روانی هستند و سهم معماری و شهرسازی در فرسایش شدید روان و اعصاب مردم ایران بسیار زیاد است. ترافیک‌های سنگین و روح‌خراش، تراکم عجیب و غریب ساختمان‌ها، معابر و خیابان‌های تنگ، شلوغی‌ها و آلودگی‌های صوتی، آلودگی‌ خطرناک هوا در زمستان، گرمای شدید در شهرهای بزرگ در تابستان، مزاحمت‌های آپارتمان‌نشینی و ... زندگی در ایران به خصوص شهرهای بزرگ را به زندگی در زندان شبیه کرده و دائماً تولید خستگی و عصبانیت می‌کند. اینها در کنار عوامل دیگر، پس از انباشته شدن، به شکل دوره‌ای در اغتشاشات بیرون می‌ریزد و کشور را دچار بحران می‌کند. بحث بحران‌های فرهنگی، اخلاقی، بی‌هویتی و انقطاع مردم از هویت تاریخی‌شان که جای خود. به راستی چرا شهرهایی مانند تهران و کرج که متراکم‌ترین شهرهای ایران هستند و بافت آنها آپارتمانی است مرکز تولید فتنه، اغتشاش و مرکز تجمع بی‌هویت‌ترین و خودباخته‌ترین اقشار جامعه هستند؟ مسئولان نهادهای امنیتی که در سیاستگذاری‌های مختلف بیش از همه برش دارند و مصلحت‌های امنیتی را لحاظ می‌کنند آیا تا به حال از خود پرسیده‌اند که آپارتمان‌سازی چه نقش مهم ‌و محوری در بروز بحران‌های امنیتی دارد؟ و آیا نمی‌خواهند از قدرت و نفوذ خود استفاده کنند و بساط انبوه‌سازی و متراکم‌سازی را از کشور جمع کنند؟ اگر به فکر فرهنگ و تربیت و هویت نیستید، حداقل با نگاه امنیتی جلوی این روند خطرناک را بگیرید. @madineyefazele عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
از این نوع قضاوتهای غیرمنصفانه هم متاسفم و هم متعجب! برادر گرامی! آنچه برای ما مهم است شایستگی افراد و توانایی آنها برای حل مشکلات است و نه زن یا مرد بودن آنها! به عنوان یکی از منتقدان این بانوی محترمه عرض می‌کنم که اگر ایشان متعهد شود که سیاستهای اشتباهی که سالها بر آنها اصرار کرده (نظیر سیاستهای انقباضی در عرضه زمین و ترویج عمودی ‌سازی و انبوه‌سازی و ...) را کنار بگذارد و توصیه‌های فنی ما را بپذیرد نه تنها مخالفتی با وزارت ایشان نداریم بلکه در موافقت با او حتما کمکش نیز خواهیم کرد. اما متاسفانه عده‌ای سعی دارند با تقلیل مسئله کارآمدی و مسائل فنی به دعواهای سخیف جنسیتی، از آب گل آلود ماهی خودشان را بگیرند! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb پ. ن: ظاهرا عداه‌ای جنسیت را سپری برای پیش‌برد اهداف خود قرار داده‌اند! از شورای راهبری تا معرفی وزیر... عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
رسمی بندی منحصر به فرد باغ دولت آباد یزد اثر استاد حاجی علی اکبر آخوند عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
پینگ‌پونگ شهرسازی ماجرای شهرسازی در ایران به یک پینگ‌پونگ بین دو طیف تبدیل شده است. افرادی با نگاه سرمایه‌داری افراطی و افرادی با نگرش سوسیالیسم با مبنایی ضعیف از نظریه عدالت. طیف اول معتقدند شهرها نباید دارای تراکم همگانی شوند. متراژ خانه‌ها باید بزرگ باشد و در موارد لزوم، تراکم را با شرط متراژ‌های بزرگ باید به ثروتمندان واگذار کرد و از مواهب آن به توسعه شهر پرداخت. در این نگاه، مناطق ویژه شهری فقط به ثروتمندان تعلق دارد و اصولا شهر محل مناسبی برای زندگی فقرا نیست. لذا در این نگاه، گرانی توام با متراژ‌های بزرگ موجب می‌شود که شهر از ترافیک و آلودگی مصون بماند. در نگاه دوم، هر آن‌چه در شهر وجود دارد را باید طبقه متوسط و ضعیف هم استفاده کنند. از این رو آزادسازی تراکم فروشی در همه شهر و ساختن خانه‌های با متراژ بسیار کوچک قابل پذیرش و توصیه هستند. این رویکرد ترافیک و تراکم بیش از حد را به شهر هدیه می‌کند و سرمایه‌داران را به مرور از شهر اخراج می‌کند و آن‌ها را به ویلاهای خارج از شهر هدایت می‌کند و شهری پرترافیک و پر از آلودگی را برای طبقه متوسط شهری به یادگار می‌گذارد. آن‌چه پس از انقلاب رخ داده است، عمدتا ذیل این نگاه تعریف می‌شود. نقطه اشتراک هر دو دیدگاه، جلوگیری از توسعه افقی شهر است. نگاه اول، شهر افقی محدود و گران و نگاه دوم، شهر عمودی با قیمت متوسط را نتیجه می‌دهد. دیدگاه سومی که در سال‌های اخیر و با پیشرانی برخی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته است، ایده شهر افقی ارزان را با از بین بردن محدودیت‌های خودساخته دولتی پیشنهاد می‌کند. در این دیدگاه، در کشور ایران که شهرها به شدت ظرفیت گسترش افقی را دارند، باید محدوده شهرها را برداشت و اجازه توسعه افقی را داد تا عموم مردم بتوانند با استفاده از زمین رایگان و ارزان، خانه‌سازی کنند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔴 نامه ۱۲ اندیشکده و نهاد پژوهشی به نمایندگان مجلس: خطر بازگشت رویکردهای احتکار زمین و فشرده سازی شهرها به وزارت راه و شهرسازی. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یاسر جبرائیلی: با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی می‌رویم 🔸12 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه 50 متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخش‌های دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمی‌شود. 🔹آنچه امروز در ایران اجرا می‌شود، اقتصاد سرمایه‌داری است نه اسلامی؛ نمی‌شود همه چیز غرب را پذیرفت و انتظار داشت انسان مولود این نظامات فکری و تربیتی، اسلام‌مدار باشند. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های منان رییسی (نماینده شهر قم) در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در چند سال اخیر یکی از بانیان اصلی عدم الحاق پهنه‌های جدید به شهرها جهت تحقق نهضت ملی مسکن و توسعه افقی شهرها بوده است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند «ارث مادری» منتشر شد این مستند ضمن بررسی چالش های مسکن و شهرسازی طی دو دهه اخیر، تجربه واگذاری زمین به مردم برای ساخت مسکن در سه سال گذشته را واکاوی می‌کند. نشان می‌دهد، مانع اصلی خانه‌دار شدن مردم‌ چیست و کدام مخالفت‌ها، مسئله مسکن را قفل کرده است؟ برای مشاهده نسخه کامل این مستند، به اینجا در آپارات مراجعه کنید. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از مدیریت در اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رنه گنون در کتاب سیطرۀ کمیّت و علائم آخرالزمان می‌گوید بشر ساکن برج‌های شیشه‌ای مدرن نه از مرتبۀ انسانیت، بلکه از مرتبۀ حیوانیت هم سقوط کرده است. ممکن است لحن او تند و شاید هم بی‌ادبانه باشد، اما خیلی بیراه نمی‌گوید. بشر مدرن به مرتبۀ حشراتی چون زنبورها و موریانه‌ها سقوط کرده است و از مکان زندگی تا شیوۀ زندگی‌اش مشابه، فشرده و اشتراکی شده، در حالیکه آدمیان از هر زمان دیگری از هم دورتر، تنهاتر و روابطشان سردتر شده است. او میگوید در تمدن مدرن هرگز چیزی به نام «خانه» ساخته نشده است، زیرا این تمدن اساساً توانایی ساخت خانه را ندارد. آنچه بشر امروز برای زندگی می‌سازد را تنها می‌توان «ماشین‌های مسکونی» نامید، خوابگاه‌هایی موقتی مخصوص رباتهای کارگری که تسامحاً انسان نام گرفته‌اند و زندگی آن‌ها طوری طراحی شده که جز کار برای افزایش GDP معنای دیگری نداشته باشد. در این تمدن مردم‌آزار قرار نیست هیچ چیز اصیلی وجود داشته باشد، هرچه مصنوعی‌تر و ناهنجارتر، پیشرفته‌تر! گنون میگوید همه چیز این تمدن دروغین و قلابی است: خانه قلابی (آپارتمان)، غذای قلابی (فست‌فود)، طبیعت قلابی (پارک)، آزادی قلابی (لیبرالیسم)، سیاست قلابی (دموکراسی)، زیارت قلابی (توریسم)، روحانیون قلابی (روان‌شناسان)، و بالاخره خدای قلابی (شیطان). 🔸چقدر ساده‌اند آنها که فکر میکنند با انتقال قدرت از غرب به شرق قرار است دنیا بهشت موعود شود. غرب تمام داشته‌های اصیل شرق را از او گرفته است، با این وضع، ابرقدرتی شرق قرار است چه گلی به سر ما بزند؟ کاش به جای شرق و غرب، کمی به اصالت‌های ارزشمند خودمان هم امید داشتیم. @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سال‌های پس از ورود اتومبیل به شهرهای ایران به دو مساله توجهی نشد: یک: اتومبیل‌هایی وارد کشور شود که از نظر اندازه، تناسب بیشتری با بافت شهرهای ایران داشته باشد، به طور مثال ایتالیا، فرانسه و برخی از کشورهای دارای بافت شهری متراکم به ساخت خودروهایی مثل فیات و رنو روی آوردند، در حالیکه ما در دهه‌های بعد به وارد کردن خودروهای عریض و طویل آمریکایی اقدام نمودیم. و این باعث شد هر روز به تخریب بیشتر بافت مسکونیِ اصیل و در هم تنیده دست بزنیم... دو: در این تخریب‌ها (به اسم توسعه شهری) از این نکته غفلت کردیم که تخریب بولدوزری شهرها در واقع تخریب مشتی خشت و گل نیست، بافت‌های تاریخی شهرها از ایران تا شرق آسیا، از شمال آفریقا تا قلب اروپا در واقع پیوندی ناگسستنی با بافت مردمان هر سرزمین دارد. و تخریب بافت‌های شهری در واقع فروپاشی بافت‌های اجتماعی_فرهنگی را به دنبال دارد، نظیر آنچه در توسعه اطراف حرم امام رضا علیه السلام در مشهد، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در قم و حرم شاه‌چراغ در شیراز به صورت کامل و بارز شاهد آن هستیم. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تصویری قدیمی از مسجد گوهرشاد، احتمالا مربوط به دهه ۵۰ در این تصویر گنبد حرم حضرت امام رضا علیه السلام نیز قابل مشاهده است. بد نیست اشاره کنیم ارتفاع گنبد حرم از ارتفاع گنبد مسجد (به نشانه احترام به خانه خدا) پایین‌تر است. حال این نوع رفتار در معماری و شهرسازی سنتی ما را مقایسه کنید با مال‌سازی‌ها و بلندمرتبه سازی‌های اطراف حرم در دوران معاصر! عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
تصویری قدیمی از مسجد گوهرشاد، احتمالا مربوط به دهه ۵۰ در این تصویر گنبد حرم حضرت امام رضا علیه السل
تصویری گویا از ولایت حول محور توحید در شهرسازی اسلامی 📌 ارتفاع گنبد حرم امام رضا علیه السلام : ۳۱متر 📌 ارتفاع گنبد مسجد گوهرشاد : ۴۱متر عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 1️⃣از 2️⃣ برادرم زیارت اربعین را از طریق جاده حیدریه نمیرود بلکه از میرود و فقط هم با می رود. من هیچ وقت قبول نمی کردم که از این مسیرها بروم چرا که واقعا از زحمتی که برای برادران عراقی ایجاد می شود خجالت می کشم. می گفتم که همین چادرها و موکبهای جاده ای را می رویم و بیشتر از این زحمت برای این برادران با کرامت درست نمی کنیم. حتی عوض همه ایرانی هایی که می روند خانه های مردم و متوقعانه از آنها تقاضا حمام و غذا و جای خواب و استراحت می کردند خجالت می کشیدم و البته هنوز هم خجالت می کشم! در این سفر هم فقط جمله های عذرخواهی از زبانم هیچ وقت نیفتاد. تا اینکه سال قبل به بخاطر همراهی با برادرم از رفتم. اربعین خودش یک جهان دیگر در جهان حاضر است و طریق روستایی یک جهان دیگر، درون جهان اربعین! برادرم در این سالها رفقای عجیبی پیدا کرده بود و من را برد تا به همه شان سر بزنیم! آدمهای عجیبی که هر کدام یک قصه خوانی برای دنیای قصه خوانها بودند! از روز دوم مدام یک گمانه علمی در ذهنم بازی می کرد که واقعا یک سال دندان روی جگر گذاشتم که آن را منتشر نکردم تا اینکه در این روزها جوابی برای آن پیدا کردم و حالا آن را منتشر می کنم. من وقتی بحث نظریه اجتماعی اسلام را با عنوان می گویم، همیشه به طبع مرحوم آیت الله شاه آبادی از دو عمودی و افقی در این را بطه میگویم. یکی خیط و خط عمودی که استیلاء نیست، بلکه ولایت است و دیگری خیط و خط افقی که به جای تضاد سوداگرانه در بازار، اخوت و برادری و یاریگری مشفقانه است. آنچه سال قبل ذهنم را درگیر کرده بود این بود که فقاهت در ایران به محوریت نظریه ولایت فقیه مرحوم امام (ره) ناموس جامعه پردازی شیعه را صیانت از قرار داد و متاسفانه در جامعه ایران زیر تاخ و تاز در خطر نانودی واقعی قرار گرفته. در مقابل فقهای عراق خط عمودی ولایت را به حکومت مدرن کرده اند و به مشارکت حزبی و لابی گری اکتفا کرده اند و تلاش خود را بر حفظ خط افقی اخوت اجتماعی از طریق اربعین و زیارت و روابط عشیره ای قرار دادند. حالا سوال این است که کدام یک موفق تر بوده اند؟!! سال قبل، وقتی در طریق راه می رفتیم مدام با خودم می گفتم که واقعا ایده عراقی ها موفق تر نبوده؟! 📌پیوند به قسمت دوم https://eitaa.com/social_theory/2806 🆔 @social_theory
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟ 📝حسین مهدیزاده 2️⃣ از 2️⃣ اما به مرور وقتی به کربلا رسیدیم و منزل سید محمد رفتیم و برادرم از ریزش نسل جوان این خانواده در این سالها تعریف کرد و بعد در مسیر بازگشت وقتی داخل بغداد محله های جدید را دیدیم و یا مال هایی که در کربلا ساخته شده بود و با افتخار نوشته شده بود که موقوفه عتبیه حسینیه و عباسیه است، فهمیدم که نسخه عراقی اربعین و زیارت و عشیره هم در مقابل جامعه پردازی سوداگرانه لیبرال_آمریکایی نقطه ضعف های شدیدی دارد که در برخی از آنها ما ایرانی ها جوابهای بهتری داریم تا عراقی ها و در برخی موارد هم درد مشترک داشتیم! خانواده هایی را دیدم که مجاهدین طریق اربعین در زمان صدام بودند اما امروز فرزند جوان آنها که در بغداد مهندس بود، حاضر نبود حتی برای کمک به موکب اجدادی اش حتی شب و روز اربعین خودش را به طریق برساند و این خیلی برای عشایر عراقی سنگین بود. اضافه کنید روشنفکری عربی که یک پای ثابت زندگی دویست ساله جوانان عرب است و مثل خوره ایمان جوانهای تحصیل کرده و نخبه را می خورد! امنیت و بودن اربعین روی زمین هم که محصول عراقی های طرفدار ولایت فقیه و یا حداقل با حمایت جدی آنها حاصل شده است و الا داعش اربعین را به خاطره ها ملحق می کرد و حتی خیلی بدتر از اینها... حالا پس کدام یک از این دو گروه از فقها مسیر درست برای ساخت دینی و دینی کردن زندگی را انتخاب کرده اند؟! ⚠️می خواهم جواب این سوال راهبردی، بلکه بنیادین را امسال بنویسم که ایران چهارم را نوشته ام و دیگر ذهنم از شعوب و قبایل فراتر رفته و از ایران و عراق کردن خلاص شده. البته می دانم که همین جواب هم به مرور باید تکمیل شود و نسخه های جدیدتری برای آن نوشت. 🔆 زندگی متمدن بشر از شروع شده و پایتخت سرزمین های میانه از زمان آدم ابوالبشر تا امروز و تا همیشه همین نقطه ای بوده و هست و خواهد بود که امروز به آن کوفه تا کربلا می گویند. حالا اگر امروز، همان لحظات تحول تاریخ و ظهور ولایت عظما باشد، ساکنین کوفه و اطراف آن در حال آماده شدن برای میزبانی متفاوت ترین حکومت تاریخ هستند و ما نه تنها نباید به آنها حسادت کنیم و یا با کمی از این مساله یاد کنیم بلکه باید بدانیم که این ماموریت تاریخی این منطقه است و همه ما نیز باید به آن دل بدهیم. در همین حال، هم ظاهرا مثل همیشه تاریخ در است. پس این دو سرزمین از دو مسیر ظاهرا مجزا، برنامه رشد خودشان را ادامه داده اند ولی دستشان را از دست هم خارج نکرده اند. می بنید که عراقی ها با فرهنگ اربعین به ما ایرانی ها کمک می کنند تا ما خط اخوت را گم نکنیم و ما مجاهدین ما ایرانی ها هم در خطرات از آنها و مجاهدین شان حمایت می کنیم. 🟡 حالا وقت این است که مشاهده گر خوبی باشیم و نقش بقیه مردم سرزمین های میانه را هم پیدا کنیم و برای آنها هم احترام قائل شویم و این چهل تکه از هم گسیخته شده را این بار به عنوان یک و به تبعیت از اخلاق نبی مکرم(ص) و امیرالمومنین (ع) و اهلبیت شان(ع) که به قول قرآن «انک علی خلق عظیم» بودند گزارش کنیم و خودخواه نباشیم و دنبال برتری ها خودمان نباشیم و یا مثل بردگان تحقیر شده دنبال آقایی دیگران نباشیم بلکه مثل برادرهایی که قرار است همدگیر را پیدا کنند و به هم تکیه کنند و احساس برتری بر هم نداشته باشند، برادرهایمان را پیدا کنیم بدانیم که بدون آنها و یک یک ما را نابود خواهد کرد و کس دیگری است که البته هنوز پشت پرده غیبت است! جامعه ای که هزار و چند صد سال با رویایش زندگی کرده ایم، جامعه است که هیچ کس در آن خود را نمی بیند و برای خود چیزی جمع نمی کند و دنبال برتری بر دیگری نیست و تواضع و محبت و یاریگری در راه خدا خصلت بزرگ آن است. ما به سوی عاطفی ترین جامعه ای که بشر می تواند به سوی آن حرکت کند، در حال حرکت هستیم! «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید!» 🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گسترش محدوده شهری، باعث کاهش قیمت زمین در شهر و به دنبال آن کاهش قیمت مسکن می‌شود اما تعارض منافع شهرداری‌ها مانع افزایش محدوده شهری است چرا که سود شهرداری‌، در گران بودن زمین و تراکم‌فروشی است. 📌 فروش تراکم و شهرفروشی، فروش حق‌الناس است! عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
من بارها در سخنرانی‌ها تکرار کرده‌ام، مسئولین عزیز کشور در زمینه‌ی مسائل اقتصادی بپردازند به واحدهای تولیدی کوچک و متوسّط. ما چند صد هزار از این واحدها در کشور داریم. این‌ها را احیا بکنند، اشتغال به وجود می‌آید، ابتکار به وجود می‌آید. ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
چرا به‌جای چهار لیتر بنزین! اون و اون رانتی که باهاش به اون رسیده رو از زیر پاش نمی‌کشید و بین دختران گلفروش توزیع نمی‌کنید!؟؟ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تراکم شهرها و اخلاق مردم ابن‌خلدون، که از اولین جامعه‌شناس‌های جهان‌ است، می‌گوید تراکم خانه‌ها، موجب فساد اخلاقی‌ است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد. این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانه‌های داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به این‌صورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمی‌کند! کاری کنیم که در آنجا بچه‌‎ها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول می‌کشد! یعنی طرف تا سی‌سالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده می‌شوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. 🎙️ آیت الله حائری شیرازی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️لزوم ترجیح سادگی و زیبایی معنوی بر تجمل و تزئین در بنای بیوت 🔸تجمل بیوت مورد پسند خدا نیست. اصل عدم تزین به زخارف و تجملات است. 📒خلاصه درس ۸۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
اینجا مسجد زیبای جامع یزد است. چرا از کلمات زیبا، خاطره انگیز، تاریخی و ... به عنوان پسوند این گونه بناها استفاده می کنیم؟ روزگاری نیازی به این پسوندها نبود. اینها بستر طبیعی زندگی ما بودند. هر روز و هر روز در جستجوی خداوند در این مکان حاضر می شدیم. عبادت می کردیم و عبادت، زندگی ما بود. اما امروز صف توریست هایی که مشغول به نظاره لاجودری های محراب هستند از صف نمازگزاران بسیار طولانی تر است. روزگاری، این لاجوردی ها ابزاری برای آرام گرفتن در مقام عبودیت بود و امروز شده است ابزاری در اختیار بازار گردشگری. این بیگانگی از اصالت از زمانی رونق گرفت که دانش برپاکننده این لاجوردی ها را شبه علم و دانش بازاری سازی آن را علم تلقی کردیم. زندگی ما از خود بیگانه شده چون علم ما از ما بیگانه شده. بیش از صد سال است که دانش ما از رونق افتاده و در زندگی ما دانشی دیگر تزریق می شود. تطور دانش ما متوقف شده و آنچه در این اماکن مطهر تزریق می شود، دانشی دیگر است. اگر چراغ آن دانش لاجوردی ساز در ساخت زندگی ما دوباره روشن شود، همه زندگی ما مسجد جامع یزد می شود. متعالی تر، زیباتر و البته طبیعی تر. آن روز غوطه می خوریم در دانش پیشرفته لاجوردی ها و آن روز همه شهرمان و همه مجاری تنفسی مان از جنس مسجد جامع خواهد شد. لازمه اش البته تحول در دانش تاریخی ما، پیشرفته شدن آن و تزریق گونه ای نو و امروزین از آن در زندگی ماست. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi