eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
244 ویدیو
12 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✅ تاثیر ساختارهای اجتماعی بر هدایت و تربیت انسان ها 🏢 آپارتمان انسان مصرف گرا تربیت می کند! 💠 تربیت شدن و یا هدایت کردن فقط با کلاس درس محقق نمی شود، ساختارهای اجتماعیِ یک جامعه، می توانند روی تربیت و هدایت انسان ها مؤثر باشند. حکومت ها می توانند از طریق ساختارها انسان های مطلوب خود را تربیت کنند. دولت اسلامی باید ساختارهای جامعه را به گونه تنظیم کند که ذات پدیده ها و ساختارها به سمت عبودیّت و آموزه های دینی هدایت کنند. باید از ساختارهایی استفاده کنند که خاستگاه و غایت آن، توحید، عبودیت و آموزه های دین است. 💠 همان طور که هایپرمارکت ها انسان مصرف گرا تربیت می کنند، آپارتمان ها هم انسان مصرف گرا و غیر مولّد تربیّت می کنند. یعنی زندگی آپارتمانی زمینه مصرف گرا شدن را فراهم می کند. در زندگی آپارتمانی تولید و تولید گری بهینه نیست و زمینه برای تولید فراهم نمی باشد! 💠 انسان مصرف گرا یعنی انسانی که فقط می خورد و مصرف می کند ولی در چرخه ی تولید، مشارکتی ندارد، در این زندگی ها اسراف بیشتر است و متأسفانه برکت کمتر است. در چنین محیط زندگی، تلاش و عرق ریختن برای بدست آوردن نیازها خیلی کمتر رخ می دهد. خدا دوست دارد انسان تولید کند، تولیدگر باشد. متأسفانه زمینه زندگی مطلوب دینی و عمل به دستورات الهی در آپارتمان و شهر مدرن وجود ندارد ضمن اینکه نیازهای مادی هم به خوبی برطرف نمی شود! ✍ استاد مهران فر عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🔻کیبوتص‌ها یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی در تاریخ اسرائیل هستند. این کلمه عبری به معنای "جمع" یا "گروه" است و به جوامع اشتراکی اشاره دارد که اصول اولیه آن بر پایه کار مشترک، برابری اقتصادی، و زندگی گروهی بنا شده است. کیبوتص‌ها در اوایل قرن بیستم و عمدتاً از دهه ۱۹۱۰ به وجود آمدند. نخستین کیبوتص، «دگانیا»، در سال ۱۹۱۰ در نزدیکی دریاچه جلیل (طبریه) تأسیس شد. این حرکت توسط اشغالگران یهودی جوان که از اروپای شرقی آمده بودند آغاز شد. این افراد عمدتاً صهیونیست‌های سوسیالیست بودند که هدفشان احیای سرزمین یهودی و بازگشت به کار کشاورزی به‌عنوان بخشی از آرمان ملی و اجتماعی صهیونیسم بود. ویژگی‌های کیبوتص‌ها ۱. اشتراک منابع: همه چیز در کیبوتص به اشتراک گذاشته می‌شد، از زمین و درآمد گرفته تا مسئولیت‌ها و امکانات زندگی. هیچ‌کس مالک خصوصی زمین یا منابع نبود. ۲. برابری اقتصادی: درآمد حاصل از کشاورزی، صنعت، یا خدمات بین اعضا به صورت مساوی توزیع می‌شد. ۳. زندگی جمعی: اعضا در خانه‌های کوچک زندگی می‌کردند، اما بیشتر جنبه‌های زندگی، از غذا خوردن تا تربیت کودکان، به‌صورت جمعی انجام می‌شد. ۴. کار کشاورزی: کیبوتص‌ها در ابتدا عمدتاً بر کشاورزی متمرکز بودند و اغلب در مناطق دورافتاده و بیابانی ایجاد می‌شدند تا این زمین‌ها را احیا کنند. نقش کیبوتص‌ها در تشکیل اسرائیل کیبوتص‌ها نقشی کلیدی در ساختار اقتصادی و اجتماعی اسرائیل ایفا کردند: آن‌ها پایگاه‌های اصلی برای گسترش شهرک‌سازی یهودیان در دوران قبل از تشکیل دولت اسرائیل بودند. در توسعه کشاورزی مدرن و نوآوری‌های فناوری کشاورزی نقش مهمی داشتند. بسیاری از رهبران اولیه اسرائیل، از جمله بن گوریون، تجربه زندگی در کیبوتص داشتند و ارزش‌های آن را به سیاست‌های ملی وارد کردند. تغییرات در کیبوتص‌ها در دهه‌های اخیر، کیبوتص‌ها دچار تغییرات عمده‌ای شده‌اند: بسیاری از آن‌ها از مدل اشتراکی فاصله گرفته‌اند و به سمت خصوصی‌سازی و اقتصادی شدن حرکت کرده‌اند. برخی از آن‌ها اکنون به‌جای کشاورزی، بر صنعت و گردشگری متمرکز هستند. بسیاری از جوانان دیگر علاقه‌مند به زندگی در این جوامع نیستند، که باعث کاهش جمعیت برخی کیبوتص‌ها شده است. کیبوتص‌های مدرن امروزه، کیبوتص‌ها به نوعی تغییر کرده‌اند تا با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی جدید تطبیق یابند. آن‌ها همچنان بخشی از تاریخ و فرهنگ رژیم صهیونسیتی را تشکیل می‌دهند و نمادی از روحیه جمعی و همکاری هستند که نقش مهمی در شکل‌گیری دولت نامشروع اسرائیل ایفا کردند. کیبوتص‌ها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمان‌های سوسیالیستی بودند. آن‌ها نه تنها به‌عنوان ابزار عملی برای تحقق اهداف صهیونیسم (مثل احیای سرزمین و تقویت حضور یهودیان) عمل کردند، بلکه خود به نمادی از تلاش برای ایجاد جامعه‌ای برابر و اشتراکی در چارچوب ایدئولوژی ملی‌گرایانه یهودی تبدیل شدند. در آیه ۲ سوره مائده خداوند خطاب به مومنین می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ». بر محور بر و تقوا همکاری و معاونت کنید و بر محور اثم و عدوان تعاون نکنید. کیبوتص‌ها مصداق تعاون بر اثم و عدوان هستند. در همین سوره مائده آیه ۶۲، درباره یهود می‌فرماید ««وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَأَكْلِهِمُ ٱلسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» بسیاری از این‌ها در اثم و عدوان و حرام‌خواری با سرعت پیش می‌روند! ✍️ امیر گودرزی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
زشت و زشت‌تر! 🔹امروز چند نفر از همکاران یکی از نهادهای انقلابی (که از ذکر نام آن معذورم) به حقیر مراجعه کرده بودند تا برای حل مشکل یکی از پروژه‌هایشان سفارش کنم. موضوع آن بود که نهاد مذکور، اخیرا زمینی را با کاربری فضای سبز خریداری کرده بود و حالا از حقیر انتظار داشتند که در مرحله اول برای تغییر کاربری از فضای سبز به کاربری مسکونی، و در مرحله دوم برای اخذ مجوز ساخت یک برج مسکونی ۱۲ طبقه در زمین مذکور مساعدت نمایم! 🔹بعد از شنیدن درخواست این عزیزان یک لحظه به خودم شک کردم و از ایشان پرسیدم که برادران گرامی! آیا اساسا مواضع حقیر در خصوص مسائل معماری و شهرسازی را می‌دانید؟ و آیا از نظرات حقیر هیچ اطلاعی دارید؟ و آیا اگر بنده برای شما چنین رانتی را سفارش کنم اساسا دیگر هیچ اعتباری برایم باقی می‌ماند که از فردا دوباره بتوانم سر کلاسهایم در دانشگاه، با دانشجویانم درباره معماری و شهرسازی اسلامی صحبت کنم؟! 🔹خدمتشان متذکر شدم که به رغم ارادت قلبی‌ام به این نهاد انقلابی و سایر نهادهای مشابه، به هیچ وجه برای تخصیص چنین رانت‌هایی قدم بر نخواهم داشت و عرض کردم که در صورت چنین اقدامی، خیلی بیش از سودی که از چنین رانتی نصیبتان می‌شود، ضررهایی متوجهتان خواهد شد که مهمترینش، افت سرمایه اجتماعی شما در افکار عمومی است. 🔹گرچه دست و پا زدن برای برخورداری از رانت برای همه ما زشت و ناپسند است اما این کار برای شخصیت‌های حقیقی و یا حقوقیِ دینی و مذهبی و نهادهای انقلابی به مراتب ناپسندتر و زشت‌تر است‌ به ویژه آنکه اشتباهات اقلیتی از این شخصیت‌های حقیقی و یا حقوقی، ممکن است به تخریب سرمایه اجتماعی اکثریت آنها در افکار عمومی منتج شود. اینها را اینجا نوشتم تا انشاالله مِن بعد، هیچ مراجعه مشابهی از سوی هیج بزرگواری به حقیر صورت نپذیرد! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقت آن رسیده که به معماری طبیعی و پایدار بازگردیم و از مزایای آن بهره ببریم. شاید لازم باشد پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود تا زندگی ما بیش‌ازپیش با طبیعت همگام شود. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نادر خلیلی معمار خلاق ایرانی مقیم آمریکا بود که پژوهش‌های متعددی در زمینه معماری خشتی و خانه‌های ارزان‌قیمت انجام داد. خلیلی در خانواده‌ای با نُه فرزند در ایران به دنیا آمد. حاصل ازدواج او دو فرزند به نام‌های دستان و شیفته است که هم‌اکنون در مؤسسه‌‌ی CalEarth که او بنیان گذاشت در حال فعالیت هستند. خلیلی در سال ۱۹۹۱ مؤسسه هنر و معماری خاک (Cal- Earth) را برای آموزش روشهای معماری خود پایه‌گذاری کرد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه تکنیک استانبول و مدرس مدرسه معماری کالیفرنیای جنوبی با درجه استادی بود. روش معماری پناه گاهی وی با عنوان ابرخشت به عنوان روشی نو در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران به عنوان روشی ابداعی مورد پذیرش قرار نگرفت. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به ذره گر نظر لطف بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند ولادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر تمام محبین اهل بیت علیهم السلام مبارک باد عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
💠 نشست سلسله مراتب تشرف به اماکن مقدس در شهرهای تاریخی_مذهبی ایران (رهیافتی جهت اثربخشی سندملی زیارت) 💠 🎙سخنران: دکتر محمد رضایی ندوشن عضو هئیت علمی دانشگاه یزد ⏰ زمان: شنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ 📌مکان: قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طوسی مشاهده پخش مجازی از اینجا عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
اپیزود هشتم.mp3
63.35M
🎙 : 💠 پیش از کشته شدن با تکینگی (singularity) هوش مصنوعی، جامعه را قرآن مجسم کنیم! ⏸ 2:25 نیویورک آرمان‌شهر معماران مدرنیست ⏸ 6:00 حتی شهرسازی و معماری تهران هم فلسفه‌ای دارد ⏸ 8:46 سبک‌شناسی معماری معاصر ایران ⏸ 14:40 طبقه‌بندی شهرنشینی نیویورک و تهران آرمان‌شهر ویتوویوس! ⏸ 22:35 چگونه معماری و شهرسازی به مثابه یک رسانه، بر سبک زندگی اثرگذار است؟ ⏸ 23:50 برداشت اشتباه و گفتگوهای غلط دربارهٔ پیشرفت‌های تکنولوژیک ⏸ 25:10 تکینگی یا singurarity کابوس دو دهه آینده ⏸ 35:30 حروف الفبای الهی آیات قرآن هستند ⏸ 37:30 پدآفند ما در برابر مخاطرات آخرالزمانی چیست؟ ⏸ 39:45 قتلگاه انقلاب در نبود علوم انسانی اسلامی رقم میخورد 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk
سبک زندگی.pdf
20.93M
فایل کتاب "معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی" 🔹در میان ده‌ها مقاله و کتابی که تاکنون توفیق تالیف داشته ام، این کتاب را مهمترین و بلکه ثمره جد و جهد علمی بیش از نیم دهه از عمرم می‌دانم. این کتاب که اولین بار سال۹۷ توسط انتشارات دانشگاه قم منتشر شد در ۱۲ فصل به رشته تحریر درآمده و شاکله اصلی آن که با رویکردی تمدنی تالیف شده مبتنی بر دو موضوع کلان است: اولا معماری و شهرسازی مطلوب در سبک زندگی اسلامی و ثانیا تحلیل وضع موجود و علت‌کاویِ عدم تطبیق شهرسازی و معماری معاصر ایران بر سبک زندگی اسلامی. 🔹بخشی از مقدمه آیت الله اراکی بر این کتاب: تا آنجا که اینجانب اطلاع دارد این پژوهش گرانسنگ، نخستین اثر تحقیقیِ جامع بین نگاه فنی به اصول شهرسازی از یک سو و معیارهای عمران شهری اسلامی از سوی دیگر است. در نتیجه‌ی این دو ویژگی ارزشمند و استثنائی، این اثر علمی گامی بلند و راهگشا در جهت بنیانگذاری شهر سالم اسلامی است که می‌تواند منشا تحولی بزرگ در عرصه معماری شهری باشد. امید فراوان می‌رود که دست اندرکاران عمران شهری و مدیران کلان کشور عزیز ما ایران از این دست آورد بزرگ بهره شایسته برند و این پژوهش ابتکاری و حقیقتا ارزشمند را پایه‌ای برای ابتکارات بزرگ در عرصه شهرسازی اسلامی قرار داده و به الگوی شهر اسلامی منطبق با معیارهای اسلامی جامه عمل بپوشانند. 🔹اکنون در راستای ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی، فایل کامل این کتاب را منتشر کردم تا انشاالله باقیات الصالحاتی باشد برای این عبد روسیاه. دکتر منان رئیسی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
9.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا قدر میراث تمدنی خود را می‌دانیم!؟ قَالَ عليه‌السلام هَلَكَ اِمْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ. نابود شد كسى كه ارزش خود را ندانست. حکمت ۱۴۸ عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸 ابن‌خلدون، که از اولین جامعه‌شناس‌های جهان‌ است، می‌گوید تراکم خانه‌ها، موجب فساد اخلاقی‌ است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد. این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانه‌های داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به این‌صورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمی‌کند! کاری کنیم که در آنجا بچه‌‎ها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول می‌کشد! یعنی طرف تا سی‌سالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده می‌شوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. @haerishirazi عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30