ظرفیت انسان
در قرآن آياتى را مىخوانيم كه در آن اوصاف پسنديدهاى همچون: علم، هدايت و ايمان قابل افزايش معرّفى شده است، همانند:
«زِدْنِي عِلْماً» طه، ۱۱۴
و «زادَتْهُمْ إِيماناً» انفال، ۲
و «زادَهُمْ هُدىً» محمد ص، ۱۷
همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شدهاند. همانند: «فَزادَتْهُمْ رِجْساً» توبه، ۱۲۵
و «زادَهُمْ نُفُوراً» فرقان، ۶۰
و «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا» توبه، ۴۷
و «وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً» اسراء، ۸۲
با توجّه به آيات مذكور، معلوم مىشود كه سنّت خداوند، آزادی (قدرت انتخاب دادن) به هر دو گروه خير و شر است. «كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ» اسراء، ۲۵
تفسیر نور، ج۱، ذیل آیه ۱۰ سوره بقره(پاورقی)
@toubaefaf
🍃براى حركت معنوى انسان امورى لازم است
«وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ صِراطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ»
و بدين گونه ما روحى (به نام قرآن) را از فرمان خود به تو وحى كرديم و تو نه كتاب را مىدانستى چيست و نه ايمان را، ولى ما آن را نورى قرار داديم كه هر كه از بندگانمان را بخواهيم به وسيله آن هدايت كنيم و همانا تو (مردم را) به راه راست هدايت مىكنى.
راه خداوندى كه آنچه در آسمانها و زمين است براى اوست. بدانيد كه همه امور به سوى او باز مىگردد.
تدری: درى (بر وزن عقل): معرفت و دانستن. راغب گويد: معرفتى كه با نوعى از تدبير به دست آيد ما كُنْتَ تَدْرِي يعنى: نمىدانستى. (تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج۹، ص۵۰۹)
نکته ها
اين سوره با آيه وحى شروع شد، «حم، عسق، كَذلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ» و با آيه وحى پايان مىپذيرد. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ»
مراد از «روح» در اين آيه را بعضى روح الامين گرفتهاند و بعضى فرشتهاى بالاتر از ساير فرشتگان كه همراه آنهاست، نظير «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها» (سوره قدر، آیه ۴) و گروهى قرآن دانستهاند كه به نظر اين معنا بهتر است.
روح مايه حيات و زندگى است و قرآن رمز حيات معنوى انسان است. همان گونه كه جسم بدون روح متلاشى و متعفن مىشود، جامعهى بدون كتاب و قرآن در معرض متلاشى شدن است. آن گونه كه حقيقت روح درك نشدنى است، حقيقت قرآن نيز درك ناشدنى است و آن طور كه روح كهنه نمىشود قرآن نيز كهنه شدنى نيست.
#امام_على عليه السلام در #نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۲ مىفرمايد: «لقد قرن الله به صلى الله عليه و آله من لدن كان فطيما اعظم ملائكته يسئلك به طريق المكارم و محاسن الاخلاق ليله و نهاره»
همانا خداوند از لحظه از شير گرفتن پيامبر، يكى از بزرگترين فرشتگان خود را همراه او گرداند تا راه مكارم و محاسن اخلاق را شب و روز به او تعليم دهد. بنابراين مراد از جمله «وَ لَا الْإِيمانُ» رها بودن و گمراه بودن و بىايمان بودن پيامبر، قبل از بعثت نيست، بلكه مراد آن است كه پيامبر از جزئيّات و محتويّات آئين خبر نداشت.
براى حركت معنوى انسان امورى لازم است از جمله: راه، «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» راهنما، «إِنَّكَ لَتَهْدِي» نور، «وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً» نقشه، «أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» و هدف و مقصد. «إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ»
پیام ها
۱- وحى به #پيامبراكرم صلى الله عليه و آله استمرار وحى به انبياى پيشين است. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ»
۲- سه نوع وحى كه در آيه قبل آمده بود براى پيامبر اسلام بوده است. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ»
۳- پيامبر اسلام امّى و درس نخوانده بود. «ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ»
۴- حتّى پيامبران بدون هدايت الهى راهى از پيش نمىبرند. ما كُنْتَ تَدْرِي ...
۵- صفا و صداقت نشانه نبوّت است. رهبران عادّى حاضر نيستند سابقهى خود را اين گونه براى مردم مطرح كنند. ما كُنْتَ تَدْرِي ...
۶- گرچه هدايت به دست خداست «مَنْ نَشاءُ» لكن بستر هدايت، روح بندگى و دورى از تكبّر است. «عِبادِنا»
۷- كسى كه مىخواهد ديگران را هدايت كند بايد خود بر راه حقّ مسلط باشد. «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» (سوره یس، ۴-۳)، «إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
۸- قرآن و رسول وسيله هدايتند. نُوراً نَهْدِي بِهِ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۹- ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته دست آنها خالى باشد. ما كُنْتَ تَدْرِي ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۱۰- تكامل حتّى براى انبيا نيز هست. ما كُنْتَ تَدْرِي ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۱۱- اگر لطف خدا شامل حال انسانى شود، ناآگاه ديروز معلم امروز مىشود. ما كُنْتَ تَدْرِي ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۱۲- قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است نُوراً نَهْدِي بِهِ ...
لكن باز هم نياز به رسول است. «إِنَّكَ لَتَهْدِي»
۱۳- راه راست همان راه خداست. (مكاتب غير الهى از تعيين راه درست براى بشر عاجزند.) «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ صِراطِ اللَّهِ الَّذِي»)
تفسیر نور، استادقرائتی، ج۸، ص۴۲۷
@toubaefaf
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃اهمیت طلبگی در دنیای ظلمانی امروز از زبان رهبر عزیزمون
به مناسبت شهادت طلاب بسیجی، شهیدان: حاج آقا سجادشهرکی، مهدی زاهدلویی، احمدرضاعرفانی نیا و آرمان علیوردی ره
#ارزش_طلبگی
✍به یاد این جمله طلبه شهید حاج عبدالحمید پرنیان، شهید شاخص ۱۴۰۰ جهرم افتادم که فرموده بود: من طلبه اگر پای حرف دین نمیرم، بی دینم.
🌷شادی روح بلندشان #صلوات
@toubaefaf
آیا این آیه درباره اغتشاشگران که آن همه بی حرمتی کردند، نیست؟
«أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُونَ» سوره بقره، ۱۲
آگاه باشيد! همانا آنان خود اهل فسادند، ولى نمىفهمند.
نکته ها
در يك بررسى اجمالى از آيات قرآن در مىيابيم كه نفاق، آثار و عوارض بدى در روح، روان، رفتار و كردار شخص منافق ايجاد مىكند كه او را در دنيا و قيامت گرفتار مىسازد.
قرآن در وصف آنها مىفرمايد:
دچار فقدان شعور واقعى مىشوند. سوره بقره، آیات: ۱۳-۱۲
انديشه و فهم نمىكنند. سوره توبه، ۸۷
دچار حيرت و سرگردانى مىشوند. سوره بقره، آیات: ۱۵ و ۱۷
چون اعتقاد قلبى صحيحى ندارند، وحشت واضطراب دارند. سوره بقره، ۱۹
و عذابى دردناك دارند. سوره بقره، ۱۰
پیام ها
۱. مسلمانان بايد به ترفندها و شعارهاى بهظاهر زيباى منافقان، آگاه شوند. «الا»
۲. بلندپروازى و خيالپردازى مغرورانهى منافق، بايد شكسته شود. «إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ»
۳. منافقان دائماً در حال فساد هستند. «هُمُ الْمُفْسِدُونَ»
۴. زرنگى اگر در مسير حقّ نباشد، بىشعورى است. «لا يَشْعُرُونَ»
@toubaefaf
💠 امام حسن عسکری علیه السلام: «نيكويى صورت، زيبايى ظاهر و نيكويى خرد، زيبايى باطن است.»
بحار الأنوار ؛ ج ۷۵ ص ۳۷۹
🌷 #اللَّهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ
@toubaefaf
🏴"السلام علیک یا فاطمه المعصومه سلام الله علیها"🏴
⚫️حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
یکی از نعم بسیار ارزشمند و متعالی این نعمت وجود مضجع شریف فاطمه معصومه علیها السلام در ایران و شهر قم هست. این بانوی مکرمه صلواتالله علیها خیلی رفعت مقام و شأن دارد پیش خدای متعال علیرغم اینکه بحسب ظاهر سن زیادی هم نداشته ولی در مقامات معنوی سن زیاد مطرح نیست. بعضی از عبادالله در یک چشم به هم زدنی آنچنان گاهی ترقی میکنند، تعالی میکنند بالا میروند و این در دیگران هم قابل تصور هست و بعضاً هم تحقق یافته.
📆 1400/08/25
#پندهای_سعادت
#بیانات
#حضرت_فاطمه_معصومه سلام الله علیها
🔻در محضر حضرت استاد #شب_زنده_دار دام ظله
🔗 @pand_saadat