eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨شرف خدمت به امام زمان(عج) امام صادق(علیه السلام) فرمود: ...اگر زمانه‌ی او (امام مهدی عج) را درک می کردم، همه عمرم را در خدمت به او به سر می بردم. «...لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي‏» کتاب الغیبه(نعمانی از عمای قرن چهارم)، ص245 بزرگ ترین خدمت به امام عصر(عج) در این زمانه چیست؟ امام صادق(علیه السلام) فرمود: با هم باشید، به هم نیکی کنید و به هم رحم نمایید و با هم برادر باشید چنانچه خدا به شما امر کرده است. (تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص175 @toubaefaf
✅ از ویژگی های یاران عجل الله تعالی فرجه الشریف علیه السلام فرمودند: «هر کس دوست می دارد که از (عج) باشد پس باید منتظر باشد و با و محاسن اخلاقی عمل کند و اگر در حالی که منتظر است از دنیا برود و (عج) بعد از او ظهور فرماید، اجر او مثل کسی است که حضرت را درک کرده است. پس مجدانه و با تلاش منتظر باشید، گوارا باد بر شما ای گروهی که مشمول هستید. مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ وَ هُوَ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ اَلْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ اِنْتَظِرُوا هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلْمَرْحُومَةُ» 📚 غیبت نعمانی،ج ۱،ص ۲۰۰ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر شهری که این مراسم مذهبی را بیشتر جدی بگیرند، بچه‌هایشان سربه‌راه‌تر می‌شوند در سالگرد شهادت حضرت علیه السلام شیعیان همیشه برنامه‌شان این بوده که این روزها را تعظیم کنند. از قدیم‌الایام، این روزها را مهم می‌شمردند و هر کسی در حد توانش جلسه روضه‌ای ولو مختصر هم که بود می‌گرفت یا حالت عزایی در لباس یا امثال اینها نشان می‌دادند. این قضیه بسیار کار سازنده‌ای بوده. پدر وقتی که مثلاً آن روز یک پارچۀ مشکی به اتاقش اضافه کند، بچه سؤال می‌کند که پدر، این پردۀ مشکی فلسفه‌اش چیست؟ برای چه است؟ و او می‌گوید که مثلاً چه شخصی بود و چه کارها کرد و ما به چه منظوری یاد ایشان را گرامی می‌داریم. هر شهری که این مراسم مذهبی را بیشتر جدی بگیرند، بچه‌هایشان سربه‌راه‌تر می‌شوند و اینطوری برای خودشان هم بهتر است و هرکه هم که این مراسم ها را سست بگیرد، این اثرش در بچه‌ها بعداً ظاهر می‌شود! به هرحال آثار این ایام در مغازه‌ها و خانه‌ها و ادارات باید دیده شود. نسل حاضر، بهتر از نسل گذشته است و لیاقت بهتری را نشان داده برای حفظ اسلام. مشغول شدن به امور دیگر موجب غفلت از این امور بسیار مهم نشود ان‌شاء لله. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همنشينى با صالحان ارزش است «لا تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‌ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» سورره توبه، 108 در آن (مسجد ضرار،) هرگز (براى نماز) نايست، همانا مسجدى كه از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن نماز برپادارى. (زيرا) در آن مسجد، مردانى هستند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خداوند پاكان را دوست مى‌دارد. نکته ها مسجدى كه از آغاز بر پايه‌ى تقوا، بنا نهاده شد، مسجد «قُبا» ست كه هنگام هجرت به مدينه ساخته شد. (تفسیر نورالثقلین) فخر رازى مى‌گويد: وقتى سابقه‌ى تقوا، مايه‌ى ارزش يك مسجد است، سبقت انسان به ايمان و تقوا، بيشتر ارزش دارد و على عليه السلام كه از روز اوّل مؤمن بود، برتر از كسانى است كه پس از سالها شرك، مسلمان شدند. (تفسيرفخررازى) پیام ها 1- در مسجدى كه پايگاه مخالفانِ نظام اسلامى است، به نماز نايستيم. «لا تَقُمْ فِيهِ أَبَداً» 2- عبادت از سياست جدا نيست. حتّى به وسيله نماز نبايد باطلى را تقويت‌ كرد. «لا تَقُمْ فِيهِ أَبَداً» (تائيد كفر و نفاق وتفرقه حرام است) 3- رهبر، الگوى ديگران است. پيامبر نبايد وارد مسجد ضرار شود تا ديگران هم وارد نشوند. لذا خطابِ آيه به پيامبر است. «لا تَقُمْ فِيهِ» 4- رهبر جامعه بايد در موضع‌گيرى پيشگام باشد. «لا تَقُمْ فِيهِ» 5- اگر مردم را از رفتن به مراكز فساد باز مى‌داريم، بايد مكان‌هاى سالم و مفيدى را جايگزين و به آن راهنمايى كنيم. «لا تَقُمْ‌، تَقُومَ» 6- ارزش هرچيز وابسته به اهداف و انگيزه‌ها و نيّات بنيان‌گزاران آن دارد. «أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‌» 7- مسجد، زمينه‌ى پاكى از پليدى‌هاى جسمى و روحى است. «فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا» 8- همنشينى با صالحان ارزش است. فِيهِ رِجالٌ‌ ... 9- ارزش مكان‌ها، بسته به افرادى است كه به آنجا رفت وآمد مى‌كنند. ارزش يك مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدسته‌ى آن. لَمَسْجِدٌ ... أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ، فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا 10- نماز و مسجد، وسيله‌ى تهذيب و پاكى است. لَمَسْجِدٌ فِيهِ‌ ... يَتَطَهَّرُوا 11- علاقه به كمال و پاكى، خود يك كمال است. «يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا» 12- پاكان، محبوب خدايند. «يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» تفسیر نور، ج3، ص 505 @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ براى بندگان صالح خود چيزهايى فراهم آورده ام كه نه چشمى ديده و نه گوشی شنیده... سرای آخرت تجلی اعمال انسان است و اگر کسی از نگاه حرام، عمل حرام برای خدا دوری کند، مزه ایمان را می چشد و این یعنی به قرار و آرامش و طمأنینه رسیدن، مانند تجلی رعایت در زندگی دنیا که ثمره اش خوشی عارفانه، عاقلانه و عاشقانه در آخرت است و در دنیا هم عزت، آبرو، برکت در زندگی و نسل و آرامش و لذت؛ به طوری که هم خدا راضی است و هم عبد و به دور از هواهای شیطانی نفسانی و گناه؛ در صورتی که بی حیایی در دنیا هزار آسیب جدی و بیماری و شقاوت در پی دارد. نعمت های خدای متعال در این دنیا أشعه ای از نورها و والایی های آخرت است که با گناه نباید به نقمت و عذاب تبدیل کرد. در آخرت صحبت از والایی نور ملکوتی عقل است که جز خدای متعال چیزی نمی بینند و صعود شکر همه نعمت ها از رضایت های الهی است. از منفی بافی های دنیایی که ثمره خیال و وهم غیر طاهر است در بهشت از این منفی بافی های تخیلی و موهوم نیست، بلکه زندگی حقیقی است: «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ» سوره عنکبوت، 64 اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازيچه نيست و اگر بدانند، زندگى حقيقى، همان سراى آخرت است. و برای مؤمنان و صالحان بزرگ شده در به عنوان تجلی کارهایی که کردند و از گناهانی که دوری جستند، چیزهایی است که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» سوره سجده،۱۷ هيچ كس نمى‌داند چه پاداش مهمّى كه مايه‌ى روشنى چشم‌هاست براى آنان نهفته است، اين پاداش كارهايى است كه انجام مى‌دادند. حضرت رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فرمودند: قالَ اللّه ُتعالى: أعْدَدْتُ لِعِباديَ الصّالِحينَ ما لا عَينٌ رَأتْ و لا اُذُنٌ سَمِعتْ و لا خَطَرَ على قَلبِ بَشرٍ» كنز العمّال: 43069 بحار الأنوار : 8/191/168 خداوند متعال فرموده است: براى بندگان صالح خود چيزهايى فراهم آورده ام كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به ذهن بشرى خطور كرده است. نسأل الله منازل الشهداء و الصالحین و المقربین (۱۰۱) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يك مؤمن چهار چيز بايد داشته باشد: امام صادق علیه السلام فرمودند: ➊ خانه وسيع ➋ سواري خوب ➌ لباس زيبا ➍ چراغ پر نور شخصي پرسيد ما كه نداريم چه كنيم؟ حضرت فرمودند: اين حديث باطن هم دارد: ① منظور از خانه وسيع، صبر است كه بيان گر روح بزرگ است. ② مركب خوب، عقل است. ③ لباس زيبا، حيا است. ④ چراغ پر نور، علم است كه ثمره آن بندگي است. 📚 اصول كافي، ج ۶، ص۵۲۶ (۱۰۲)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ چهار رکن شخصیت عليه السلام فرمودند: «چهار چيز است كه اگر در هر كس باشد مؤمن است اگرچه از فرق سر تا پاها غرق در گناه باشد: راستگويى، ، حُسن خُلق و شُكر أرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُؤمِناً وَ إنْ كَانَ مِنْ قَرْنِهِ إلى قَدَمِهِ ذُنُوباً: الصِّدْقُ وَ الْحَيَاءُ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الشُّكْرُ» تحف القول، بخش سخنان امام صادق علیه‌السلام شرح حديث: اين حديث يك معناى ابتدايى دارد كه غير قابل تصوّر است؛ ولى معنايى عند التامّل دارد كه لطيف و دقيق است. معناى ابتدايى آن اين است كه هر گناهى كه شخص مرتكب شود؛ ولى اين چهار صفت را داشته باشد، مؤمن است كه اين معنا، مفهوم و معقول نيست؛ ولى معناى دقيق روايت اين است كه كسى كه آلوده همه گناهان است، اگر اين چهار صفت را پيدا كند، از گناهان ديگر پاك مى‌شود و اين چهار صفت، بسيارى از آن گناهان را از انسان دور مى‌كند. 1. صداقت اين صفت موجب مى‌شود بسيارى از گناهان مانند كم فروشى، احتكار، تقلّب، دزدى،... از بين برود؛ چرا كه اگر اين گناهان را مرتكب شود، مجبور است براى پوشاندن آن دروغ بگويد. نمونه آن داستان جوانى است كه خدمت پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله و سلم) آمد و عرض كرد: آلوده [به] جميع گناهان هستم، چه كنم؟ حضرت به او فرمود: فقط دروغ نگو. اين امر باعث شد سراغ هيچ گناهى نرود؛ چون اگر هر گناهى را مرتكب مى‌شد و خدمت صلى الله عليه و آله و سلم مى‌رسيد، مجبور بود براى پوشاندن آن دروغ بگويد. 2. حيا به معناى «كفّ النفس عن القبيح» است؛ يعنى در مقابل زشتى‌ها رو برگرداند و وقتى كه از قبايح حيا كند، بسيارى از گناهان را ترك مى‌كند. 3. حُسن خُلق حُسن خُلق عامل شستشوى از گناه است؛ چون انسان بسيارى از گناهان را در حال عصبانيّت انجام مى‌دهد و كسى كه حُسن خُلق دارد، عصبانى نمى‌شود و به همين جهت گناه نمى‌كند. 4. شُكر معناى شكر اين است كه هر عضوى را در جاى خودش و در راهى كه خدا آن را آفريده استفاده كند و اگر شكر اين نعمت‌ها را به جاى آورد ديگر گناه نمى‌كند. مشكات هدايت‏، حضرت آیة الله مكارم شيرازى، چاپ اول‏، ‏ص 59 (۱۰۳)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عوامل 15 بلا روزی از صلی الله علیهما و آلهما پرسیدند: مکافات کسی که در مورد سُستی می کند چیست؟ صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند او را به پانزده بلا گرفتار کند که شش بلای آن در دنیا و سه بلای آن هنگام مرگ و سه بلای آن در عالم قبر و سه بلای آن در قیامت است. امّا شش بلای دنیوی عبارتند از: 1-کوتاهیِ عمر. 2- سلبِ برکت از رزق و روزی. 3- برطرف شدنِ چهره صالحان از قیافه او. 4- بی پاداش شدنِ اعمالِ او. 5- عدم استجابت دعای او. 6- عدم بهره مندی از دعای صالحان. امّا آن سه بلایی که هنگـام مـرگ به آن مبتلا می شـود عبارتند از: 1- مرگ ذلیلانه. 2- مرگ درحال گرسنگی. 3- مرگ درحال تشنگی؛ به طوری که اگر از همه نهرهای دنیا بنوشد تشنگیِ او برطرف نشود. امّا آن سه بلایی که در عالَم قبر به سراغِ او آید عبارت اند از: 1- خدا فرشـته ای برای عذابِ او مأمـور می کند. 2- قبـرش را بـر او تنگ کند. 3- قبرش تاریک خواهد شد. امّا آن سه بلایی که در قیامت به سراغ او آید عبارتند از: 1- خداوند فرشته ای را مأمور کند که او را در برابر چشم مردم، به صورت، بر زمین می کشاند. 2- حسابِ او سخت می شود. 3- خداوند به او نظرِ لطف نمی کند و نجاتش نمی دهد؛ بلکه عذاب دردناکی بر او مسلط گرداند. فلاح السّائل، سیّد بن طاووس، ص22 @toubaefaf