eitaa logo
طوبای عفاف
626 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
4هزار ویدیو
478 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸ایمان و حیا همیشه با هم اند. 🌈امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : «الحیاءُ نُورٌ جَوهَرُهُ صَدرُ الإیمانِ ... التَّوحیدُ و المَعرِفَةُ. (میزان الحکمه، ج 3 ، ص 279) حیاء نورى ا ست که ذات و جوهر آن صدرِ ایمان ا ست، مبنای حیاء، ایمان است. حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اگر حیاء می کرد چون ایمانش زیاد بود. هرچه ایمان ما قویتر باشد حیاء ما نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه روایت می فرماید: معناى شرم این است که در برابر هر آنچه با توحید و معرفت ناسازگار است خویشتن دارى کنى. جمله ای که در توصیف حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از پدربزرگوارشان نقل شده که: یَا سَلْمَانُ، إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً إِلَى مُشَاشِهَا؛ از فرق سر تا نوک پای حضرت زهرا (سلام الله علیها) پر است از ایمان به خدا. (دلائل الإمامة، ط- الحدیثة (139 / أخبار فی مناقبها(صلوات الله علیها)، ص : 139) یعنی تمام وجود مبارک ایشان، مشحون از ایمان به خدا و در نتیجه حیاست. ایتا eitaa.com/toubaefaf https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
ماجرای کشف حجاب شاه ✍️سال 1307 ه.ش خواستند با ترویج بدحجابی به سبک غربی‌ها، نقشه شوم وابستگی فرهنگی را علنی کنند،(داستان در پیام بعدی) که با واکنش تند حضرت آیه الله بافقی(ره) مواجه شدند. این نهی از منکر آیه الله بافقی(ره) به شخص شاه و زن بد حجاب او که برای نوروز و حرمت شکنی به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) آمده بودندباعث شد تا اجرای قانون کشف حجاب چندین سال عقب بیفتد و کسی جرات اجرای آن نکند. چند سال بعد کم کم موفق شدند علنی ابلاغ و اجرا کنند با ایتن ترتیب که اول زمینه هایی را برای بی حجابی ایجاد کردند مانند اینکه در زمینه تولید لباس های ضد عفاف، کلاه و ... ایجاد کردند(1313ه.ش) و سپس ابلاغ و اجرا کردند. [در این زمانه ما چیزی شبیه سند 2020] با توجه به آگاهی بخشی علما به ویژه مرحوم آیه الله بهلول در مسجد گوهرشاد و به ضد سیاست های غرب گرایانه شاه، در تیر ماه سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی، صدهانفر برای دفاع از حجاب و عفاف در حرم امام رضا(علیه السلام) به شهادت رسیدند؛ این واقعه غم بار از رخدادهای مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخست‌وزیری محمدعلی فروغی به شمار می‌آید. خیزش مردم در جریان این واقعه، در اعتراض به اجباری شدن بر سرنهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی بود. و سپس کشف حجاب در ایران زمانی اتفاق افتاد که رضا شاه قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ به تاریخ ایران تصویب کرد که به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند. (کشف حجاب (دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان)، حیدریان، فاطمه، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دوم،88 ، کتابی که لازم است هر جوان ایرانی آن را مطالعه کند. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🌷🍃🌷 مجتهد راه عفاف و حجاب چه کسی باعث شد قانون هشت سال دیرتر اجرا شود؟ برخی از محققان، واکنشِ تند آیةالله (ره) را به حضور زنان بی‌حجاب از طرف شاه، در حرم (سلام الله علیها) در نوروز۱۳۰۷ش، سبب تأخیر هشت ساله در کشف حجاب می‌دانند. به طور کلی، شجاعت در رویارویی با رضاخان، تأثیر شایانی درحوزه علمیه قم بر جای نهاد. به طوری که (ره) در درس اخلاقی که در دهه ۱۳۱۰-۱۳۲۰ در آن شهر می‌داد، آیةلله بافقی را به عنوان نمونه‌ای ذکر می‌کرد که باید سرمشق قرار گیرد. تلاش مجدّانه او در در شیوه زندگی مردم بسیار مؤثر بود. از جمله اینکه وی توانست آرایشگاه های مردانه قم را متعهّد سازد که ریش مشتریان را نتراشند. یک بار، دولت خواست بافقی و سایر علما را از این کار بازدارد، اما وقتی با جواب تند بافقی که رضاخان را با فراعنه مقایسه می‌کرد روبرو شد، موقّتاً از اصرار خود چشم پوشید. بافقی به گوشزدهای شفاهی قانع نبود؛ چنانکه گفته شده، چندین نامه به رضاخان نوشت و از وی خواست تا سیاست‌هایی را که به نظر مخالف با اسلام است، تغییر دهد. درگیری آیةالله بافقی با رضاخان در نوروز ۱۳۰۷ به اوج خود رسید. در این سال، همسر رضاخان و گروهی از زنان دربار، برای حضور در مراسم نوروزی، روز دوشنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۳۰۶، وارد حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) شدند و در غرفه بالای ایوان آیینه بی‌چادر نشستند. وقتی آیةالله بافقی از این ماجرا آگاه شد، پیغامی برای زنان فرستاد و به حضور آنان در حرم بدان وضع اعتراض کرد و چون مؤثر واقع نشد، شخصاً به آنجا آمد و از ایشان خواست تا حرم را ترک کنند. خبر از طریق تلگراف به تهران وشاه رسید و شاه حرم و آیةالله بافقی را هتک حرمت و او را ری تبعید کرد. تلاش های او ثمر داد. هشت سال قانون کشف حجاب به تاخیر افتاد. امر به معروف های او مردم و جامعه را آباد کرد و رسیدگی اش به محرومین زبانزد خاص و عام شد. با عزل رضاخان در ۱۳۲۰ ش، بافقی از تبعید رهایی یافت. پس از بازگشت به قم، در مدت کوتاهی که در آنجا اقامت داشت و از گشودن دکان‌های مشروب فروشی در آن شهر جلوگیری کرد. وی سپس از قم، عازم شهرهای مقدس عراق شد و حدود یک سال در آنجا به سر برد؛ امّا سال‌های آخر عمر را در ری سپری کرد. بافقی در ۱۲ مرداد ۱۳۲۵ درگذشت و در حرم حضرت معصومه دفن شد. ( روح مهربان1، شیخ محمدتقی بافقی، و مجاهد شهید آیه الله شیخ محمدتقی بافقی) 🌸 پس از دهها سال از رحلت شهات گونه او، خوبی های سبک زندگی اسلامیش هنوز به گوش می رسد. 🌷 اعطای لقب «شهید راه عفاف و حجاب» شایسته اوست. 🍃یاد کنیم از علما و شهدا به ویژه شهدای راه و با https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتابی که لازم است هر جوان ایرانی آن را مطالعه کند... ...اول زمینه هایی را برای بی حجابی ایجاد کردند مانند اینکه در زمینه تولید لباس های ضد عفاف، کلاه و ... ایجاد کردند(1313ه.ش) و سپس ابلاغ و اجرا کردند. [در این زمانه ما چیزی شبیه سند 2020] با توجه به آگاهی بخشی علما به ویژه مرحوم آیه الله بهلول در مسجد گوهرشاد و به ضد سیاست های غرب گرایانه شاه، در تیر ماه سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی، صدهانفر برای دفاع از حجاب و عفاف در حرم امام رضا(علیه السلام) به شهادت رسیدند؛ این واقعه غم بار از رخدادهای مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخست‌وزیری محمدعلی فروغی به شمار می‌آید. خیزش مردم در جریان این واقعه، در اعتراض به اجباری شدن بر سرنهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی بود. و سپس کشف حجاب در ایران زمانی اتفاق افتاد که رضا شاه قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ به تاریخ ایران تصویب کرد که به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند... کشف حجاب (دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان)، حیدریان، فاطمه، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دوم،88 👆کتابی که لازم است هر جوان ایرانی آن را مطالعه کند. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
ای تیر نگاهت به دل زار کجایی ای روی گلت شمع شب تار کجایی آرام و قرار دل بی تاب و شکیبم آرام وقرار دل بیمار کجایی گویم به که مانی که خلایق بشناسند در مشکل من فاطمه رخسار کجایی https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
رهبر معظم انقلاب: «امام زمان را فراموش نکنیم. مملکت ما، مملکت امام زمان است. انقلاب ما، انقلاب امام زمان است، زیرا انقلاب اسلام است. یاد ولیّ الله اعظم را در دل های خودتان داشته باشید. دعای《اللّهمَّ اِنّا نَرغَبُ اِلیکَ فی دَولهِ کَریمَه》را با همه دل و با نیاز کامل بخوانید. هم روحتان در انتظار مهدی باشد، هم نیروی جسمی تان در این راه حرکت بکند. هر قدمی که در راه استواری این انقلاب اسلامی برمیدارید، یک قدم به ظهور مهدی نزدیک تر می شوید.» 📚 ۲۵۰_ساله، ص ۴۱۵
«اَللّٰهُ نُورُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكٰاةٍ فِيهٰا مِصْبٰاحٌ اَلْمِصْبٰاحُ فِي زُجٰاجَةٍ اَلزُّجٰاجَةُ كَأَنَّهٰا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبٰارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لاٰ شَرْقِيَّةٍ وَ لاٰ غَرْبِيَّةٍ يَكٰادُ زَيْتُهٰا يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نٰارٌ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ يَهْدِي اَللّٰهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ يَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْأَمْثٰالَ لِلنّٰاسِ وَ اَللّٰهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » ﴿سوره نور، 35﴾ خدا نور آسمان ها و زمین است؛ وصف نورش مانند چراغدانی است که در آن، چراغ پر فروغی است، و آن چراغ در میان قندیل بلورینی است، که آن قندیل بلورین گویی ستاره تابانی است، [و آن چراغ] از [روغن] درخت زیتونی پربرکت که نه شرقی است و نه غربی افروخته می شود، [و] روغن آن [از پاکی و صافی] نزدیک است روشنی بدهد گرچه آتشی به آن نرسیده باشد، نوری است بر فراز نوری؛ خدا هر کس را بخواهد به سوی نور خود هدایت می کند، و خدا برای مردم مثل ها می زند [تا حقایق را بفهمند] و خدا به همه چیز داناست. «اين آيات متضمن مقايسه مؤمنين به حقيقت ايمان با كفار است، مؤمنين را به داشتن اين امتيازات معرفى مى‏كند كه به وسيله اعمال صالح هدايت يافته، و به نورى از ناحيه پروردگارشان راه يافته‏اند كه ثمره‏اش معرفت خداى سبحان، و سلوك و راه‏يابى به بهترين پاداش، و نيز به فضل خداى تعالى است، در روزى كه پرده از روى دلها و ديده‏هايشان كنار مى‏رود. به خلاف كفار كه اعمالشان ايشان را جز به سرايى بدون حقيقت راه نمى‏نمايد، و در ظلماتى چند طبقه و بعضى روى بعض قرار دارند، و خدا براى آنان نورى قرار نداده، نور ديگرى هم نيست كه با آن روشن شوند. اين حقيقت را به اين بيان ارائه داده كه خداى تعالى داراى نورى است عمومى، كه با آن آسمان و زمين نورانى شده، و در نتيجه به وسيله آن نور، در عالم وجود، حقايقى ظهور نموده كه ظاهر نبود. و بايد هم اين چنين باشد، چون ظهور هر چيز اگر به وسيله چيز ديگرى باشد بايد آن وسيله خودش به خودى خود ظاهر باشد، تا ديگران را ظهور دهد، و تنها چيزى كه در عالم به ذات خود ظاهر و براى غير خود مظهر باشد همان نور است. پس خداى تعالى نورى است كه آسمانها و زمين با اشراق او بر آنها ظهور يافته‏اند، هم چنان كه انوار حسى نيز اين طورند، يعنى خود آنها ظاهرند و با تابيدن به اجسام ظلمانى و كدر، آنها را روشن مى‏كنند، با اين تفاوت كه ظهور اشياء به نور الهى عين وجود يافتن آنها است، ولى ظهور اجسام كثيف به وسيله انوار حسى غير از اصل وجود آنها است. در اين ميان نور خاصى هست كه تنها مؤمنين با آن روشن مى‏شوند، و به وسيله آن به سوى اعمال صالح راه مى‏يابند و آن نور معرفت است كه دلها و ديده‏هاى مؤمنين در روزى كه دلها و ديده‏ها زير و رو مى‏شود، به آن روشن مى‏گردد، و در نتيجه به سوى سعادت جاودانه خود هدايت مى‏شوند، و آنچه در دنيا برايشان غيب بود در آن روز برايشان عيان مى‏شود. خداى تعالى اين نور را به چراغى مثل زده كه در شيشه‏اى قرار داشته باشد و با روغن زيتونى در غايت صفا بسوزد و چون شيشه چراغ نيز صاف است، مانند كوكب درى بدرخشد، و صفاى اين با صفاى آن، نور على نور تشكيل دهد، و اين چراغ در خانه‏هاى عبادت آويخته باشد، خانه‏هايى كه در آنها مردانى مؤمن، خداى را تسبيح كنند، مردانى كه تجارت و بيع ايشان را از ياد پروردگارشان و از عبادت خدا باز نمى‏دارد.» ترجمه تفسير الميزان، ج‏15، ص 167 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
🍃خانه‌های نور «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اَللّٰهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اِسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهٰا بِالْغُدُوِّ وَ اَلْآصٰالِ» ﴿سوره نور، 36﴾ [این نور] در خانه هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه ها صبح و شام او را تسبیح می گویند. «رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وقتى آيه‏ «في بيوت أذن الله أن ترفع» را خواند، مردى برخاست و پرسيد: يا رسول الله (صلی الله علیه وآله)! اين كدام بيوت است؟ فرمود: بيوت انبياء. پس ابی بكر برخاست و گفت: يا رسول الله! لا بد يكى از اين بيتها بيت على و فاطمه است؟ فرمود: بله، از بهترين آن بيوت است‏. و همين معنا را قمى در تفسير خود به سند خويش از جابر از امام باقر (علیه السلام) به اين عبارت آورده: منظور از اين بيوت، بيوت انبياء است، كه بيت على (علیه السلام) نيز يكى از آنها است‏.» ترجمه تفسير الميزان، ج‏15، ص 196 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5