eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
459 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
ظرفیت انسان در قرآن آياتى را مى‌خوانيم كه در آن اوصاف پسنديده‌اى همچون: علم، هدايت و ايمان قابل افزايش معرّفى شده است، همانند: «زِدْنِي عِلْماً» طه، ۱۱۴ و «زادَتْهُمْ إِيماناً» انفال، ۲ و «زادَهُمْ هُدىً» محمد ص، ۱۷ همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شده‌اند. همانند: «فَزادَتْهُمْ رِجْساً» توبه، ۱۲۵ و «زادَهُمْ نُفُوراً» فرقان، ۶۰ و «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا» توبه، ۴۷ و «وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً» اسراء، ۸۲ با توجّه به آيات مذكور، معلوم مى‌شود كه سنّت خداوند، آزادی (قدرت انتخاب دادن) به هر دو گروه خير و شر است. «كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ» اسراء، ۲۵ تفسیر نور، ج۱، ذیل آیه ۱۰ سوره بقره(پاورقی) @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃براى حركت معنوى انسان امورى لازم است «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ صِراطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ» و بدين گونه ما روحى (به نام قرآن) را از فرمان خود به تو وحى كرديم و تو نه كتاب را مى‌دانستى چيست و نه ايمان را، ولى ما آن را نورى قرار داديم كه هر كه از بندگانمان را بخواهيم به وسيله آن هدايت كنيم و همانا تو (مردم را) به راه راست هدايت مى‌كنى. راه خداوندى كه آنچه در آسمان‌ها و زمين است براى اوست. بدانيد كه همه امور به سوى او باز مى‌گردد. تدری: درى (بر وزن عقل): معرفت و دانستن. راغب گويد: معرفتى‏ كه با نوعى از تدبير به دست آيد ما كُنْتَ تَدْرِي‏ يعنى: نمى‌‏دانستى. (تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج۹، ص۵۰۹) نکته ها اين سوره با آيه وحى شروع شد، «حم‌، عسق‌، كَذلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ» و با آيه وحى پايان مى‌پذيرد. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ» مراد از «روح» در اين آيه را بعضى روح الامين گرفته‌اند و بعضى فرشته‌اى بالاتر از ساير فرشتگان كه همراه آنهاست، نظير «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها» (سوره قدر، آیه ۴) و گروهى قرآن دانسته‌اند كه به نظر اين معنا بهتر است. روح مايه حيات و زندگى است و قرآن رمز حيات معنوى انسان است. همان گونه كه جسم بدون روح متلاشى و متعفن مى‌شود، جامعه‌ى بدون كتاب و قرآن در معرض متلاشى شدن است. آن گونه كه حقيقت روح درك نشدنى است، حقيقت قرآن نيز درك ناشدنى است و آن طور كه روح كهنه نمى‌شود قرآن نيز كهنه شدنى نيست. عليه السلام در ، خطبه ۱۹۲ مى‌فرمايد: «لقد قرن الله به صلى الله عليه و آله من لدن كان فطيما اعظم ملائكته يسئلك به طريق المكارم و محاسن الاخلاق ليله و نهاره» همانا خداوند از لحظه از شير گرفتن پيامبر، يكى از بزرگ‌ترين فرشتگان خود را همراه او گرداند تا راه مكارم و محاسن اخلاق را شب و روز به او تعليم دهد. بنابراين مراد از جمله‌ «وَ لَا الْإِيمانُ» رها بودن و گمراه بودن و بى‌ايمان بودن پيامبر، قبل از بعثت نيست، بلكه مراد آن است كه پيامبر از جزئيّات و محتويّات آئين خبر نداشت. براى حركت معنوى انسان امورى لازم است از جمله: راه، «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» راهنما، «إِنَّكَ لَتَهْدِي» نور، «وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً» نقشه، «أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» و هدف و مقصد. «إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ» پیام ها ۱- وحى به صلى الله عليه و آله استمرار وحى به انبياى پيشين است. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ» ۲- سه نوع وحى كه در آيه قبل آمده بود براى پيامبر اسلام بوده است. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ» ۳- پيامبر اسلام امّى و درس نخوانده بود. «ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ» ۴- حتّى پيامبران بدون هدايت الهى راهى از پيش نمى‌برند. ما كُنْتَ تَدْرِي‌ ... ۵- صفا و صداقت نشانه نبوّت است. رهبران عادّى حاضر نيستند سابقه‌ى خود را اين گونه براى مردم مطرح كنند. ما كُنْتَ تَدْرِي‌ ... ۶- گرچه هدايت به دست خداست‌ «مَنْ نَشاءُ» لكن بستر هدايت، روح بندگى و دورى از تكبّر است. «عِبادِنا» ۷- كسى كه مى‌خواهد ديگران را هدايت كند بايد خود بر راه حقّ مسلط باشد. «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» (سوره یس، ۴-۳)، «إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» ۸- قرآن و رسول وسيله هدايتند. نُوراً نَهْدِي بِهِ‌ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي‌ ۹- ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته دست آنها خالى باشد. ما كُنْتَ تَدْرِي‌ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي‌ ۱۰- تكامل حتّى براى انبيا نيز هست. ما كُنْتَ تَدْرِي‌ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي‌ ۱۱- اگر لطف خدا شامل حال انسانى شود، ناآگاه ديروز معلم امروز مى‌شود. ما كُنْتَ تَدْرِي‌ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي‌ ۱۲- قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است‌ نُوراً نَهْدِي بِهِ‌ ... لكن باز هم نياز به رسول است. «إِنَّكَ لَتَهْدِي» ۱۳- راه راست همان راه خداست. (مكاتب غير الهى از تعيين راه درست براى بشر عاجزند.) «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ صِراطِ اللَّهِ الَّذِي») تفسیر نور، استادقرائتی، ج۸، ص۴۲۷ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃اهمیت طلبگی در دنیای ظلمانی امروز از زبان رهبر عزیزمون به مناسبت شهادت طلاب بسیجی، شهیدان: حاج آقا سجادشهرکی، مهدی زاهدلویی، احمدرضاعرفانی نیا و آرمان علی‌وردی ره ✍به یاد این جمله طلبه شهید حاج عبدالحمید پرنیان، شهید شاخص ۱۴۰۰ جهرم افتادم که فرموده بود: من طلبه اگر پای حرف دین نمیرم، بی دینم. 🌷شادی روح بلندشان @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا این آیه درباره اغتشاشگران که آن همه بی حرمتی کردند، نیست؟ «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُونَ‌» سوره بقره، ۱۲ آگاه باشيد! همانا آنان خود اهل فسادند، ولى نمى‌فهمند. نکته ها در يك بررسى اجمالى از آيات قرآن در مى‌يابيم كه نفاق، آثار و عوارض بدى در روح، روان، رفتار و كردار شخص منافق ايجاد مى‌كند كه او را در دنيا و قيامت گرفتار مى‌سازد. قرآن در وصف آنها مى‌فرمايد: دچار فقدان شعور واقعى مى‌شوند. سوره بقره، آیات: ۱۳-۱۲ انديشه و فهم نمى‌كنند. سوره توبه، ۸۷ دچار حيرت و سرگردانى مى‌شوند. سوره بقره، آیات: ۱۵ و ۱۷ چون اعتقاد قلبى صحيحى ندارند، وحشت واضطراب‌ دارند. سوره بقره، ۱۹ و عذابى دردناك دارند. سوره بقره، ۱۰ پیام ها ۱. مسلمانان بايد به ترفندها و شعارهاى به‌ظاهر زيباى منافقان، آگاه شوند. «الا» ۲. بلندپروازى و خيال‌پردازى مغرورانه‌ى منافق، بايد شكسته شود. «إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ» ۳. منافقان دائماً در حال فساد هستند. «هُمُ الْمُفْسِدُونَ» ۴. زرنگى اگر در مسير حقّ نباشد، بى‌شعورى است. «لا يَشْعُرُونَ» @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام حسن عسکری علیه السلام: «نيكويى صورت، زيبايى ظاهر و نيكويى خرد، زيبايى باطن است.» بحار الأنوار ؛ ج ۷۵ ص ۳۷۹ 🌷 @toubaefaf
خواب 2.pdf
521.3K
✅ استاندارد خواب مطلوب @toubaefaf
🏴"السلام علیک یا فاطمه المعصومه سلام الله علیها"🏴 ⚫️حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از نعم بسیار ارزشمند و متعالی این نعمت وجود مضجع شریف فاطمه معصومه علیها السلام در ایران و شهر قم هست. این بانوی مکرمه صلوات‌الله علیها خیلی رفعت مقام و شأن دارد پیش خدای متعال علی‌رغم این‌که بحسب ظاهر سن زیادی هم نداشته ولی در مقامات معنوی سن زیاد مطرح نیست. بعضی از عبادالله در یک چشم به هم زدنی آن‌چنان گاهی ترقی می‌کنند، تعالی می‌کنند بالا می‌روند و این در دیگران هم قابل تصور هست و بعضاً هم تحقق یافته. 📆 1400/08/25 سلام الله علیها 🔻در محضر حضرت استاد دام ظله 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عليه‌السلام: تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ 🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی علیه السلام است، از دنیا می‌رود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت می‌گردند. 📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸ امام خامنه‌ای: بدرقه ستاره‌ها رهبرانقلاب‌اسلامی: این دختر جوان تربیت‌شده دامان اهل‌بیت، با پاشیدن بذر معرفت در طول مسیر و بعد رسیدن به قم، موجب شد که قم به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت بدرخشد. @toubaefaf
استاد فروغی ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱.m4a
11.82M
﷽ عظمت شخصیت سلام الله علیها جمعه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ دامت برکاته ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ @forooghetohid @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانه، اشاره ای به همسویی مولوی عبدالحمید با رسانه های عبری_عربی_غربی اغتشاشات اخیر از جنبه های مختلف قابل بررسی است. مشخص است دشمن سناریوهای متعددی را از مدتها قبل با هدف تجزیه ایران طراحی کرده است. سوار شدن بر گسلهای قومیتی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی به وضوح در سیاستهای آنها قابل مشاهده است که البته تبیین این موضوعات می تواند مدتها جامعه ایرانی را نسبت به این خباثتهای پیچیده واکسینه کند. به نظر می رسد بعد از تحریک اقوام مختلف با سناریوهای دختران کشته شده از اقوام کرد، ترک، لر و بلوچ حالا نوبت به ایجاد تقابل مذهبی بین شیعه و سنی شده باشد. موضوعی که نقش امام جماعت مسجد مکی در آن قابل بررسی است. مولوی عبدالحمید کیست؟ عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی و مدیر شورای هماهنگی مدارس اهل‌سنت سیستان و بلوچستان است. عبدالحمید تحصیلات دینی خود را در پاکستان و در مدرسه «دارالهدی» در ایالت «سند» انجام داده است وی از گذشته از حامیان طالبان در افغانستان بوده است به نحوی که در سال 93 اعلام کرده بود طالبان گروه تکفیری نیست. در سال ۱۳۹۸ عبدالحمید توافق‌نامه صلح بین «طالبان» و «دولت آمریکا» را «موفقیت بسیار بزرگ عصر حاضر» و مصداق «پیروزی حق بر باطل» دانسته و گفته بود که پیشروی‌های گسترده طالبان در افغانستان نتیجه نصرت خدا و حمایت‌های مردمی از آنهاست، و هدف طالبان، اجرای شریعت اسلام و سیره حضرت رسول و حکم بما انزل‌الله است. اظهارات و مواضع مختلف او همیشه با حاشیه هایی همراه بوده است. وی عموما در فتنه ها علیه جمهوری اسلامی موضع می گیرد و در مواقع دیگر خود را همراه منافع ملی نشان می دهد. عبدالحمید در فتنه سال ۸۸ مواضع کاملا تحریک آمیزی در شعله ور کردن آتش فتنه داشت. مواضع وی عموما با هدف تحریک شیعه و سنی در ایران صورت می گیرد به طور مثال همین چند وقت پیش عامل شیوع کرونا در ایران را طلاب چینی جامعه المصطفی معرفی کرده بود. البته عبدالحمید شخصیت محافظه کاری دارد و بارها نشان داده از چرخش مواضعش ابایی ندارد. در روزهای اخیر نیز همزمان با فروکش کردن اغتشاشات در برخی نقاط کشور، عبدالحمید به یکباره با باز کردن یک پرونده اثبات نشده قدیمی اقدام به تحریک اهل سنت در مسجد مکی کرد. وی در تازه ترین اقدام تحریک آمیز خود روز ۱۳ آبان در نماز جمعه اهل سنّت زاهدان خطاب به نظام گفت: «رفراندومی فوری با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید». برخی منتقدین وی می‌گویند عبدالحمید چیزی از حاکمیت خواسته است که در فقه اهل سنت اصلاً وجود ندارد. عناد با حکومت مستقر در مذهب برادران اهل سنت نیز جزو بالاترین گناهان تئوریزه شده است. این افراد به سخنان عبدالله بن عمر بن خطاب درباره حکومت یزید اشاره می کنند که می‌گوید که بالاترین گناه، شکستنِ بیعت با یزید است! منتقدان عبدالحمید به کنایه می گویند: مولوی عبدالحمید درحالی متعرض حاکمیت است که نظر صریح یکی از پیشوایان خود را زیر پا گذاشته است. عبدالحمید در وقایع اخیر بر روی لفظ آزادی نیز بسیار مانور داده است. شبکه‌های سعودی نظیر «ایران اینترنشنال»، «العربیه فارسی» و «ایندیپندنت فارسی» هم رپرتاژ گسترده‌ای برای او رفتند. رابطه نزدیک با عربستان «عبدالحمید» رابطه نزدیکی با خاندان آل سعود دارد و برخی نسبت او به جمهوری اسلامی ایران را با نسبت شیخ «باقر النِمِر» شیعی به حکام آل سعود مقایسه کرده اند. اما رفتار سعودی با شیخ نمر چگونه بود؟ شیخ نِمِر در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ از سوی نیروهای سعودی دستگیر شد. اتهام وی درخواست رسیدگی به قبرستان بقیع و به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع در عربستان سعودی بود! شیخ نمر در سال ۱۳۹۱ از آل سعود خواست انتخابات برگزار کنند. به دنبال این درخواست نیروی‌های امنیتی سعودی به سراغ شیخ نمر رفتند، چهار بار به پای او شلیک و شیخ را اسیر کردند. سرانجام نیز جلّادان سعودی در سال ۱۳۹۴ شیخ نمر را به طرز وحشیانه گردن زدند و به شهادت رساندند. این درحالی بود که نظرات شیخ نمر در موضوعات منطقه‌ای بعضاً متضاد با مواضع ایران  بود. در مقابل، رژیم سعودی خفقانی مرگبار علیه شیعیان اعمال کرده تا جایی که در فرامینی تحت عنوان «پروتکل‌ ویژه برگزاری مراسم عاشورا» خروج دسته‌های عزاداری امام حسین (علیه السلام) را ممنوع اعلام کرده است. هم‌زمان با آزار شیعیان عربستان، «عبدالحمید» آزادانه مراسم سالانه «ختم بخاری» در ایران برگزار می‌کند و شیوخی از پاکستان، سعودی و سایر بلاد سنّی مذهب را به این مراسم می‌آورد. ختم بخاری مراسمی است که طلاب اهل سنت با فراگیری احادیث کتاب «صحیح البخاری» فارغ التحصیل می‌شوند. کتاب «صحیح البخاری» معتبرترین کتاب نزد اهل سنت پس از قرآن است. جمهوری اسلامی با وجود با وجود اختلافات علمی، فضا را به قدری برای اهل سنت داخل باز گذاشته که علاوه بر تدریس، اجازه برگزاری این مراسم سالانه را نیز در زاهدان
صادر کرده است. نزدیکی عبدالحمید به سعودی ها به قدری است که در یکی از این مراسم‌ها به صورت علنی، هدیه‌ای از جانب پادشاه عربستان سعودی به شخص عبدالحمید در زاهدان اعطا شد و شیخ عربستانی عبای سعودی را به تن عبدالحمید نشاند! استقبال از فرستاده پادشاه سعودی در مراسم زاهدان از سوی عبدالحمید به قدری گرم بود که کافی بود معکوس واقعه زاهدان ایران در قطیف عربستان رخ می‌داد و  هدیه‌ای از جانب یکی از مراجع تقلید به یکی از روحانیون شیعه عربستان اعطا می‌شد؛ همین یک فقره کافی بود تا آن فرد و خاندانش به جرم رابطه با ایران از سوی نیروهای امنیتی سعودی غارت شوند. هنوز روحانیون شیعه عربستانی اگر سفری به اماکن مذهبی ایران نظیر مشهد داشته باشند؛ به محض بازگشت،اتاق تعزیر استخبارات عربستان در انتظارشان خواهد بود.میزان آزادی عمل این شیخ و مقلّدانش را می‌توان فقط با جستجوی عبارت ختم بخاری در زاهدان در گوگل متوجه شد؛ آزادی عملی که بعضاً شهروندان شیعه را از نظام  دل آزرده کرده است. اهل سنّت ایران در مناسک مذهبی، آزادتر از مصر ۱۰۰ میلیونی و سنّی مذهب هستند. فقط در یک نمونه؛ ژنرال السیسی، رئیس جمهور مصر، اخوان المسلمین (بزرگترین سازمان اسلام سیاسی اهل سنت در جهان) را در این کشور به معنای دقیق کلمه از هستی ساقط کرد. استدلال قاهره نیز تامین امنیت ملی مصر بود. در همین حال، امام جمعه سابق اهل سنت بندرعباس در رابطه با آزادی عمل اهل سنت می‌گوید: «هرچه دلمان بخواهد در خطبه می‌گوییم. هیچ مشکلی هم نداریم. به جرات می‌توانم بگویم که از خیلی از کشورهای عربی که خطیب‌شان بالای منبر می‌رود، ما بهتر، قوی‌تر و آزادتر هستیم.» مسجد مکی زاهدان پروژه تخریب و ساخت مجدد مسجد مکّی زاهدان نیز با تامین مالی اعراب خلیج فارس از سوی عبدالحمید در سال ۱۳۸۹ انجام شد. خانه و مغازه‌های منطقه‌ مورد نظر در زاهدان با پول سعودی و امارات  خریداری شد و زمین آن در اختیار ساخت مسجد مکی قرار گرفت. طرح ساخت نیز از عبرستان آمد. این سخن گزافه نیست که عبدالحمید در جنوب شرق کشور یک امارت اسلامی برای خود ایجاد کرده و در حال سلطنت است. جمهوری اسلامی حتی پخش زیارت عاشورا از تلویوزیون را به دلیل جایگاه معاویه برای سنّی‌های شرق کشور ممنوع کرده است و طی ۴ دهه اخیر برای حفظ وحدت، چشم بر بسیاری از مسائل بست و سعی کرد برخی اخبار رسانه‌ای نشود تا بهانه ای به دست تفرقه افکنان شیعه و سنی نیفتد. برخی در واکنش به اظهارات دیروز وی گفتند: اگر مولوی عبدالحمید واقعاً معتقد به آزادی است، از ارتباطات فوق العاده خود با سعودی استفاده کند و اجازه ساخت مقبره برای ائمه شیعه و برگزاری انتخابات با حضور شیعیان عربستان را از بن سلمان بگیرد. التهابات منطقه جنوب شرق کشور مختص به وقایع یک ماه اخیر نیست. حدود شش ماه قبل، در گزارش فارس پلاس به تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ تحت عنوان «جنگ اوکراین و وقایع شرق کشورمان چه ارتباطی دارند؟» ذکر شد که سعودی با پشتیبانی جبهه آنگلوساکسون درصدد توطئه در منطقه شرق کشور است. تحریکات ۳۲ روز اخیر عبدالحمید را می‌توان در همین پازل سنجید. اظهارات تفرقه افکانه عبدالحمید که گفته شده توسط کشورهای خارجی به وی دیکته می شود این روزها در حالی صورت می گیرد که اخیراً برخی مریدانش با او به عنوان امیرالمومنین(!) بیعت و او را واجب الاطاعه خواندند. به نظر می رسد در این برهه ماموریتی به عبدالحمید سپرده شده تا بتواند با تحریک اختلافات شیعه و سنی بخشی از پازل تجزیه طلبان برای ایران را تکمیل کند. شنیده ها حاکی از آن است که برخی اطرافیان عبدالحمید به وی یاداوری کرده اند که وحدت شیعه و سنی جزو اصول اعتقادی جمهوری اسلامی است و در این زمینه با افراد در هر لباس و مذهبی اعم از شیعه و سنی مدارا نخواهد شد. با تشکر از دکتر الماس نصر @toubaefaf
کودتازاده که ادعای دموکراسی دارد. رضا پهلوی و سیاهه کشتارهای پدر و پدربزرگش در سیستان و بلوچستان ▪️شما به رای مردم هم رحم نکردید! 🔹رضا پهلوی بعد از اغتشاشات چند هفته اخیر در زاهدان، به تازگی در توئیتی به این اتفاقات اشاره کرده و نوشته که «ملت ایران دو جمعه خونین در زاهدان و خاش را هرگز فراموش نخواهد کرد.» 🔹اگرچه بخشی از اتفاقات اخیر در زاهدان ناشی از فعالیت برخی گروه‌ها در حمله به کلانتری و فرمانداری بوده، اما به نظر می‌رسد شاهزاده خود باید اقدامات پدر و پدربزرگش را در مناطق بلوچستان و سیستان به یاد بیاورد. 🔹در دوره پهلوی اول، رضاشاه برای اینکه حاکمیتش را بر سیستان و بلوچستان تثبیت کند، بدون هیچ اقدام زمینه‌ای، دست به انجام کارهای تحکمی زد و در این مسیر متوسل به خشونت هم شد. 🔹ارفع در کتاب «در خدمت پنج سلطان» آورده است: گزارش‌های متعدد در دست است که نشان می‌دهد نیروهای نظامی با خشونت با مردم رفتار نموده‌اند و این برخوردهای خشن یکی از عوامل مخالفت مردم بلوچستان با سجل احوال بود. 🔹در سال ۱۳۱۲ سرتیپ البرز که سابقه اعدام چهل نفر از اقوام لر را داشت با عنوان فرمانده تیپ مکران به بلوچستان رفت. او در بلوچستان با خشونت بسیار با مردم برخورد کرد؛ به گونه‌ای که به «البرز قصاب» معروف شد. 🔹او حتی در یک ماجرا در حالی که به مردم و سران بلوچی که به کوهی پناه برده بودند قول داد و سوگند خورد که کاری با آن‌ها ندارد، ۷۴ نفر از آنان را کشت. 🔹این جنایت به قدری برای مردم وحشتناک بود که آن منطقه را ترک کردند و به آن سوی مرزها رفتند. 🔹در دوره پهلوی دوم نیز اسدالله علم وزیر دربار «امیرحسین خزیمه علم» را که شوهر خواهرش بود به عنوان نماینده مردم زابل در دوره شانزدهم از صندوق‌های رای بیرون کشید و راهی مجلس کرد. 🔹مردم زابل به آیت‌الله میرزا ابراهیم شریفی رای داده بودند، اما علم از صندوق‌ها بیرون آمد. 🔹با روی کارآمدن دولت مصدق مردم امیدوار شدند که این بار می‌توانند آیت‌الله شریفی را به مجلس بفرستند، اما نخست‌وزیری مصدق هم نتوانست راهگشا باشد. 🔹مردم در روز ۱۹ بهمن ۱۳۳۰ در خیابان‌های زابل حضور پیدا کردند. اما ماموران حکومتی به سوی مردم شلیک کردند و افراد بسیاری کشته و مجروح شدند. tn.ai/2800085 @TasnimNews @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ کربلاۍ تو همینجاستـ، همین امروز استـ...🇮🇷 تا نور ولا بـہ سينه ي ما تابيد، نفرت ز منافـــق بہ دل ما روييد. ما جملہ فدايي ولايـت هستيم، تا کور شود هر آنکہ نتواند ديد. @toubefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا