درس مبانی ادبیات پایداری:
1کتاب ادبیات دفاع مقدس- نوشته: محمد رضا سنگری- نشر بنیاد حفظ آثار
درس تاریخ تحلیل ادبیات معاصر با تکیه بر ادبیات انقلاب اسلامی کتاب:
2سنت و نوآوری در شعر معاصر– نوشته قیصر امین پور- نشر علمی و فرهنگی
درس تحلیل متون نثر پایداری – کتاب
3بنیادهای نثر معاصر فارسی – نوشته حسین قبادی- نشر پژوهشکده علوم انسانی
درس مطالعات تطبیقی ادبیات پایداری ایران و جهان– کتاب
4آشنایی با ادبیات مقاومت جهان- نوشته ضیا ترابی- نشر بنیاد حفظ آثار
درس جامعه شناسی ادبیات – کتاب:
5جامعه شناسی ادبیات فارسی از آغاز تا سال ۱۳۵۷—نوشته محمد پارسا- نشر سمت
درس شناخت ادبیات دفاع مقدس – کتاب:
6شناخت ادبیات دفاع مقدس- نوشته حسین یزدانی- نشر پیام نور
درس ادبیات نمایشی و ادبیات پایداری– کتاب:
7ادبیات نمایشی در ایران با تکیه بر ادبیات آیینی- نوشته آسیه ذبیح نیا- نشر نوید حکمت.
#یادداشت_کوتاه
✳️در پی جریانی تازه در ادبیات دفاع مقدس
به بهانه #تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «#پاییز_آمد»
لینک مطلب در روزنامه کیهان👇
https://kayhan.ir/001Fbm
لینک در کانال👇
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
.
✳️نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس( 23 خرداد 1402)
1️⃣#قسمت_اول
در سال گذشته جلساتی را با عنوان نویسندگی و #داستان_نویسی در خدمت جمعی از عزیران آزاده اهل قلم بودم. برنامه این بود که در روزهای سه شنبه به طور خاص به #ادبیات_دفاع_مقدس می پرداختیم و به سوالات مطرح شده پاسخ داده می شد.
در اینجا جلسه سه شنبه 23 خرداد 1402 را در سه قسمت پانزده دقیقه ای خلاصه و برای شما آماده کرده ام و امشب قسمت اول این سلسله را خدمتتان تقدیم می کنم.
حتما بنده را از نقد و نظر خوبتان بهره مند فرمایید.
🔸در قسمت اول به این موضوعات پرداخته شده است:
🔹نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ در سطح جهان
🔹ادبیات دفاع مقدس در کجای ادبیات جهانی جنگ قرار دارد؟
🔹تاثیر #جنگ بر نویسنده ها و تولید ادبیات جنگ
🔹آیا ادبیات دفاع مقدس مختص ماست؟
🔹شباهت بحران و تحول در جنگ با تطور #شخصیت در داستان
🔹چرا ادبیات داستانی دفاع مقدس مانیفست ندارد؟
🔹آیا #جریانهای_ادبی خالق مشخصی دارد؟
🔹چرا نباید جهت دهی هنری در ادبیات مقدس، دولتی باشد؟
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
.
01 01.mp3
13.43M
✳️نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس( 23 خرداد 1402)
1️⃣#قسمت_اول
در سال گذشته جلساتی را با عنوان نویسندگی و #داستان_نویسی در خدمت جمعی از عزیران آزاده اهل قلم بودم. برنامه این بود که در روزهای سه شنبه به طور خاص به #ادبیات_دفاع_مقدس می پرداختیم و به سوالات مطرح شده پاسخ داده می شد.
در اینجا جلسه سه شنبه 23 خرداد 1402 را در سه قسمت پانزده دقیقه ای خلاصه و برای شما آماده کرده ام و امشب قسمت اول این سلسله را خدمتتان تقدیم می کنم.
حتما بنده را از نقد و نظر خوبتان بهره مند فرمایید.
🔸در قسمت اول به این موضوعات پرداخته شده است:
🔹نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ در سطح جهان
🔹ادبیات دفاع مقدس در کجای ادبیات جهانی جنگ قرار دارد؟
🔹تاثیر #جنگ بر نویسنده ها و تولید ادبیات جنگ
🔹آیا ادبیات دفاع مقدس مختص ماست؟
🔹شباهت بحران و تحول در جنگ با تطور #شخصیت در داستان
🔹چرا ادبیات داستانی دفاع مقدس مانیفست ندارد؟
🔹آیا #جریانهای_ادبی خالق مشخصی دارد؟
🔹چرا نباید جهت دهی هنری در ادبیات مقدس، دولتی باشد؟
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
.
.
✳️نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس
(جلسه سه شنبه 23 خرداد 1402)
1️⃣#قسمت_اول
📢(صوتی)
🔸در قسمت اول به این موضوعات پرداخته شده است:
🔹نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ در سطح جهان
🔹ادبیات دفاع مقدس در کجای ادبیات جهانی جنگ قرار دارد؟
🔹تاثیر #جنگ بر نویسنده ها و تولید ادبیات جنگ
🔹آیا ادبیات دفاع مقدس مختص ماست؟
🔹شباهت بحران و تحول در جنگ با تطور #شخصیت در داستان
🔹چرا ادبیات داستانی دفاع مقدس مانیفست ندارد؟
🔹آیا #جریانهای_ادبی خالق مشخصی دارد؟
🔹چرا نباید جهت دهی هنری در ادبیات دفاع مقدس، دولتی باشد؟
🎧 اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/Vardiani_Writing/710
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
.
.
✳️نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس
3️⃣#قسمت_سوم
📢(صوتی)
🔸در این قسمت به این سوالات پاسخ داده شده است:
🔹چگونه می توان از فضای دفاع مقدس ایده گرفت؟
🔹ریشه ادبیات دفاع مقدس کجاست؟
🔹استعمار چطور با ابزار رمان به اعتقادات ما ضربه می زند و در مقابل ما چکار باید بکنیم؟
🔹نگاهی به کتاب دنیای تئو نوشته کاترین کلمان و نگاه استعماری نویسنده کتاب
🔹جمع بندی مطالب گفته شده در این سه قسمت
🎧 اینجا بشنوید👇
https://eitaa.com/Vardiani_Writing/732
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
.
01 03.mp3
10.09M
.
✳️نگاهی کلی به #ادبیات_جنگ_و_دفاع_مقدس
3️⃣#قسمت_سوم
📢(صوتی)
🔸در این قسمت به این سوالات پاسخ داده شده است:
🔹چگونه می توان از فضای دفاع مقدس ایده گرفت؟
🔹ریشه ادبیات دفاع مقدس کجاست؟
🔹استعمار چطور با ابزار رمان به اعتقادات ما ضربه می زند و در مقابل ما چکار باید بکنیم؟
🔹نگاهی به کتاب دنیای تئو و نگاه استعماری نویسنده کتاب کاترین کلمان
🔹جمع بندی مطالب گفته شده در این سه قسمت
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
.
ظهور اراده تاریخی انقلاب ایران
نوشتاری از مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
آنهمه غوغاسالاری و هوچیگری صهیونیستها درباره حمله به ایران، عملیاتِ نازل و فرومایهای بود که مشاهده کردیم و دریافتیم که صهیونیستها، بسیار کمتر و پستتر از آنچه که میگویند، هستند. ادعاهای نظامیشان، گزاف و بیحساب بود و واقعیت میدانیشان، تمسخر و تحقیر همگان را برانگیخت و در عمل و عین نشان دادند که هرگز حریف ایران نیستند. اگر آمریکا از حمایت صهیونیستها عقب بنشیند، اینان به خودیخود دوام نمیآورند و فرومیپاشند.
اینان از درون، پوک و پوچ هستند و از آغاز تاکنون، همواره با تنفس مصنوعی زنده بودهاند. هیچ ریشهای در این منطقه ندارند و همه وجودشان، ساختگی و پوشالی است. این حیات گلخانهای تنها به وجه نظامی تکیه دارد که در تحرک اخیرشان مشاهده کردیم که حتی این وجه نیز بسیار بیمقدار و تُنک است.
این شبهپاسخ حقیرانه، خودافشاگری صهیونیستها درباره تهیشدن وجودیشان بود و آشکار کرد که روایتشان با خودشان، فرسنگها فاصله دارد. پرده کج روایت، دریده شد و صهیونیستها در عمل نشان دادند که با وجود تغذیه تسلیحاتی بینظیر از سوی آمریکا، بسیار بیکفایت و سستعنصر هستند.
اما در این سو، ایران درباره وجه نظامیاش نشان داد نه فقط مبالغه نکرده، بلکه همه واقعیت را نگفته است. ایران در این دههها، از درون و بهصورت خودانگیخته رشد کرده و به حدی از کمال فنآورانه رسیده که میتواند حمله صهیونیستهای متکی به حمایت بیدریغ آمریکا را درهم بشکند و از این حمله، یک افتضاح نظامی برای آنها بیافریند. ایران بر روی پای خودش ایستاده و آنچه که دارد، درونزا و بومی و وطنی است. هیچ قدرتی در پی تجهیز ایران نبوده و ایران، وامدار کسی نیست؛ خودش اراده کرده و به چنین نقطهای از بازدارندگی و استحکام دست یافته است.
چشم جوامع این منطقه، تنها به ایران دوخته شده است؛ چون تودههای مردم میدانند که ایران بهطور کامل بر خودش تکیه دارد و بر سر استقلالش معامله نکرده است. ایران، شاخه نظامی هیچ دولتی نیست، بلکه آنچه که دارد برای خودش است و خودش را نمایندگی میکند.
اما بزرگترین و متمایزترین داشته ایران، اراده تاریخیاش است؛ در ایران، اراده تفوق و غلبه شکل گرفته و انقلاب اسلامی توانسته عالَمی را بیافریند که در آن انسانهایش با همه وجود خویش دریافتهاند که میتوانند پیچ تاریخی ایجاد کنند و جهان را به سوی دیگری سوق بدهند. از متن این انقلاب تاریخساز، کنشگران تاریخساز برآمدهاند؛ کسانی که خود را ذیل عالَم تجدد نمیبینند، بلکه اراده کردهاند که از ظلمات و اوهام عالَم غربی درگذرند و مقدمات ظهور انسان کامل را فراهم کنند.
دهههاست که چنین تصویری در ذهنیت کنشگران این انقلاب شکل گرفته و این تصویر، برآمده از منطق و مبنایی است که امام خمینی(ره) از خود بهجا نهاده است. اینان به کمتر از تحول تاریخی راضی نمیشوند و هرگز نمیپذیرند که با تجدد، معامله هویتی کنند و به بهای ماندنشان، دیگریِ سلطهگر و فرعونمآب را تحمل کنند.
از اینرو، نزاع آدمهای عالَم انقلاب اسلامی با تجدد، نزاع عمیق و وجودی است؛ چه رسد به صهیونیسم که در این رهیافت، یک غده سرطانی در کالبد شرقآسیا انگاشته میشود. غرب متجدد، هیچ چارهای ندارد؛ چون نمیتواند از عهده این انقلاب برآید و آن را حذف کند تا دوباره دوره تاریخی پیشاانقلابی تکرار شود. ارتجاع به گذشته، طرحی بود که در طول چهار دهه گذشته، به سرانجام نرسید؛ بلکه این انقلاب، قوت بسیار بیشتری نسبت به گذشته یافته و اینک در گرانیگاه تحولات تاریخی این منطقه ایستاده است.
گشودهشدن پای ایران به منازعه فلسطین و لبنان، هرگز یک تهدید نیست، بلکه این خطای مهلک صهیونیستها بود که با ایران، همآوردطلبی کردند. ایران که از آغاز، طرح فروپاشی دولت صهیونیستها و برچیدن بساط آنها در منطقه را در سر داشت، اینک میتواند با دستان باز و بهطور مستقیم، صهیونیستها را نشانه بگیرد و طرح تاریخی خویش را عملیاتی کند. جنگ نیابتی، وضع اضطراری بود؛ وگرنه ایران هیچگاه از مواجهه با صهیونیستها، پروایی نداشت.
این صهیونیستها هستند که در این منطقه، به محاصره مسلمانان درآمدهاند و گروهها و جنبشهای مقاومتی، آنها را گرفتار و عاجز کردهاند؛ وگرنه ایران، همواره در قلب و قطب مقاومت حضور داشته و نیروهای واسطهای خود را تجهیز و تدارک میکرده است. حماقت تحلیلی صهیونیستها موجب شد که مداخله مستقیم ایران در تحولات منطقه، مشروعیت بیابد و ایران بتواند با خیال آسوده، صهیونیستها را با بحران وجودی روبرو کند. پاسخی که اکنون از طرف ایران در راه است، بسی پشیمانکنندهتر خواهد بود.
.
📻معرفی رمان متخصص نوشته ابوالقاسم وردیانی در برنامه زنده رادیویی کتاب فرهنگ
🔹 رمان «متخصص»، رمانی است که بر اساس داستان زندگی گودرز خسروی دارانی یکی از کارکنان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط ابوالقاسم وردیانی به رشته تحریر درآمده و درسال 1393چاپ و منتشر شده است.
🔹قهرمان این داستان، قبل از انقلاب به عنوان همافر به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمده و دوره تخصصی مهمات هواپیما را طی می کند. دراوائل جنگ به علت نیاز سازمان، به دوره تخصصی خنثی سازی بمب اعزام می شود و پس از اتمام دوره به کار خنثی سازی بمب ها و به ویژه بمبهای عمل نکرده هواپیماهای دشمن می پردازد، از رادیو فرهنگ پخش می شود.
🔹در برنامه امروز كارشناس برنامه «زینب آزاد»پژوهشگر كتاب دریاره ادبیات دفاع مقدس صحبت می كند و مهدی محمدیان گوینده برنامه با ابوالقاسم وردیانی؛ نویسنده كتابِ متخصص گفتگو و این اثر معرفی و بررسی می شود.
🔸این برنامه را امروز به صورت زنده راس ساعت ۱۸ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ بشنوید.👇
https://radiofarhang.ir/NewsDetails/?m=060001&n=1437233
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
🔹 معرفی و بررسی رمان
✔️ «متخصص»
📻 در برنامه رادیویی کتاب فرهنگ
🖋با حضور ابوالقاسم وردیانی (نویسنده کتاب)
🎧 اینجا بشنویم👇
https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=16&e=152497745&
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
.
🔹 معرفی و بررسی #رمان «#متخصص»
📻 در برنامه رادیویی #کتاب_فرهنگ
🖋با حضور #ابوالقاسم_وردیانی (نویسنده کتاب)
یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳
🎧 اینجا بشنویم👇
https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=16&e=152497745&
•┈┈••✾•💠•✾••┈┈•
🔸همراه شما در کانال
❇️ داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
🔸لینک ارتباط
@ghasem_vardiani
.
🔹 معرفی و بررسی #رمان «#متخصص» در برنامه رادیویی #کتاب_فرهنگ با حضور #ابوالقاسم_وردیانی (نویسنده کتاب) یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳
🎧 اینجا بشنویم👇
https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=16&e=152497745&