بسم الله الرحمن الرحیم
دعا و دوا 💊🤲
در فرسته ی «روایات طبی از دیدگاه اعتقادات امامیه» به آدرس، نقل کردیم که:
مهمترین بخش طب اسلامی، احادیثی است که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان شیعه علیهم السلام نسبت داده می شود. این روایات در کتابهایی مانند طب الرضا، طب الائمه و طب الصادق و... منتشر شده اند. مرحوم شیخ صدوق (متوفی ۳۸۱ ق.) در کتاب «اعتقادات الإمامیة» بابی را به احادیث طبی اختصاص داده و به صراحت، تکلیف مخاطب را با آن همه روایات طبی روشن کرده است... .
در آن متن گفتیم که: «مرحوم شیخ صدوق، با آن همه تساهل در پذیرش روایات، و با نزدیک بودن به عصر صدور روایات و زندگی در عصر غیبت صغری، با توجیه یکی دو روایت طبی، هیچ یک از روایات طبی را به طور مطلق حجّت نمی داند.»
اما مرحوم صدوق در پایان می نویسد: بر اساس سندها و طریق های درست و موثق، دواهای صحیح در نزد امامان علیهم السلام، آیات و سوره های قرآن و دعاهای مختلف اند. («اعتقادات الإمامیة» مرحوم شیخ صدوق، ص 116 )
می گویم: تقویت جسم با غذاهای خوب، و تقویت روح با قرآن و دعاهای مختلف، تأثیر مهمی در ناگیرا شدنِ بدن در برابر بیماری های خواهد داشت.
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 7 اسفند 1398
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا طلب رحمت کردن برای غیر شیعه (مثلاً بگوئیم: سیوطی رحمة الله علیه) جایز است یا نه؟
جواب این سؤال بر اساس پذیرش اسلام غیر امامیه یا عدم اسلام آنها، تفاوت پیدا می کند. به استناد آیه ی 113 سوره ی توبه (ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيمِ)، که استغفار ـ و طلب رحمت کردن ـ برای غیر مسلمان، حرام است، سید مرتضی ـ در رسائل، ج 1، ص 289 ـ و قاضی ابن برّاج ـ در جواهر الفقه، ص 261 ـ قائل شده اند که چون غیر امامیه مسلمان نیستند، نمی شود از خداوند برای آنها طلب استغفار و رحمت کرد.
اما اگر بگوئیم که بر اساس این آیه، ترحم و استغفار، فقط برای مشرکین حرام است، می توان بر غیر شیعه و کسی که مشرک نیست، رحمت و مغفرت فرستاد، زیرا خداوند فرموده است: إِنَّ اللَّهَ لَا يغْفِرُ أَنْ يشْرَكَ بِهِ وَيغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يشَاءُ (نساء 48 و 116)
این نظر را علمائی مانند مرحوم امام خمینی و شهید صدر پذیرفته اند. دعاهای وارده برای مسلمین و مسلمات، علاوه بر مؤمنین و مؤمنات، می تواند مؤید این نظر باشد. در این مسأله باید بین ناصبی و سنّی تفاوت قائل شد.
خلاصه ای از مطلبی در «إضاءات في الفكر و الدين و الإجتماع، ج1، ص405» از استاد شیخ حیدر حب الله حفظه الله
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
محمد ذکاوت صفت ـ تهران ـ 6 اسفند 1398
هیچ پروفایلی مشکی نشد
هیچکس هشتگ#قم_تسلیت نزد
هیچکس ابراز همدردی نکرد
هنرمندی به قم سفر نکرد
وزیربهداشت از ترس جانش نیامد
رئیس جمهور مشغول افتتاح آزادراه تهران_شمال است.
ولی تا دلتان بخواهد پیامهای خوشحالیِ یه عده رو خوندیم
که نوشته بودند الهی همشون بگیرن و منقرض بشن
نوشته بودند دمت گرم کرونا خوب جایی رو انتخاب کردی
استیکر خندهها و فحشارو دیدیم و دم نزدیم
سرمان را پایین انداختیم و چیزی نگفتیم
دلمان شکست و ساکت ماندیم
از همانهایی که فریاد آه هموطن سر میدادند
اشکالی ندارد
مردم قم هموطنشان نیستن
تنهایی و غریبی شهر و مردم شهرم و این روزها بیش از پیش حس میکنیم که از هر طرف مورد هجمه و حمله قرار گرفتن
اما ما مردم قم با انـرژی و با یاری خدا از پس هیولای #کرونا بر می اییم
🔴 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
🍁 موضوع: اعمال لیلۀ الرغائب
🌾 هرکس اولین پنج شنبه ماه رجب را روزه بگیرد، سپس بعد از نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بخواند.
🍂 در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «إنا أنزلناه» سه مرتبه و «قل هو الله أحد» دوازده مرتبه بخواند.
🍂 بعد از خواندن نماز، هفتاد مرتبه بر من صلوات بفرستد و بگوید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ ؛
🍂 سپس به سجده رود و هفتاد مرتبه بگوید: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاَئِکَهِ وَ الرُّوحِ؛
🍂 سپس سر از سجده بر داشته و بگوید: رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ؛
🍂 باز به سجده رود و هفتاد مرتبه بگوید: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلاَئِکَهِ وَ الرُّوحِ؛
پس حاجت خود را از خداوند بخواهد که إن شاء الله برآورده خواهد شد.
🌾 پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم بعد از این فرمایشات فرمودند: «سوگند به خدایی که جان من در دست اوست، هر مرد و زنی که این نماز را به جا آورد، خداوند گناهانش را می بخشد هر چند به اندازه کف دریا و شمار ریگ ها و هم وزن کوهها و به تعداد برگ درختان باشد و در قیامت هفتصد نفر از خویشانش را که سزاوار آتش دوزخند شفاعت کند و در شب اول قبر خداوند پاداش این نماز را به بهترین شکل و با صورتی خندان و زبانی شیوا نزدش می فرستد و او می گوید: «دوست من! محبوبم! بشارت باد بر تو که از تمام رنج ها و سختی ها رهایی یافتی.»
او سؤال می کند: «تو کیستی؟ که تاکنون شخصی به زیبایی تو ندیده ام و بویی به خوش بویی تو به مشامم نرسیده است!»
او پاسخ می دهد: «من ثواب و پاداش همان نمازی هستم که تو در فلان شب و فلان ماه خواندی. من در شب اول قبرت کنارت آمدم تا حق تو را به جای آورم و در تنهایی مونست باشم و ترس و وحشتت را از بین ببرم و آنگاه که در صور دمیده می شود و قیامت بر پا می گردد، بر سرت سایه می افکنم و تو به تمامی خیرهایی که از جانب مولایت هست، می رسی.
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
🔴 سوغاتی ارزشمند #کرونا‼️
🔻کرونا از چین شروع شد. تا وقتی وارد ایران نشد جوک ساختیم و فکر کردیم کرونا خوب است فقط برای همسایه!
🔹اما نوروز نیامده کرونا میهمان ما شد!؛ همه هنوز چیزی نشده ، نگران کرونا شده ایم؛ #امنیت_روانی مان حسابی به هم ریخته است و حالا قدر آن روزهایی را میدانیم که کرونا در ووهان بود و قمی ها مشغول خوردن سوهان! ؛ و تازه فهمیدیم اینکه بزرگان میگفتند ارزش امنیت روانی از امنیت مصداقی بالاتر است چه حرف حسابی است!
🔻خب؛ حالا اینا را گفتم برای چی و برای کی!!؟
🔹اینها را گفتم برای آنهایی که چون نمیدانستند بهای امنیت روانی شان، یتیم شدن دخترکان معصوم مدافع حرم است ناجوانمردانه وقتی کرونای داعش در همسایگی ما بود زخم زبان میزدن که چرا شهدای مدافع حرم؟
🔹گفتم برای طلبکارانی که امنیت روانی و ملی را ارث پدری خود دانسته و با درک نکردن عظمت حاج قاسم ها، گرانی مرغ را بهانه ای میکردند برای دادن شعار " سوریه را رهاکن، فکری به حال ما کن" ؛
🔹 نوشتم برای کرباس چی ها و آن نماینده بیشعور تهران که از پشت تریبون مجلس با تکرار سخن دشمن دل سوخته ی بچه های های مدافع حرم را دوباره سوزاند!!
🔹آنانی که چون تصور میکردند کرونای داعش فقط برای همسایه است در اوج امنیت در بزم های شبانه ضرب المثل میخواندند: چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است!
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
🔻خدا رحمت کند شهید مطهری را؛ چه آگاهانه آن زمان نوشت که گاهی خطر یک ضرب المثل برای ملتی به مراتب از ویروس طاعون (امروز کرونا) بیشتر است!
✅ حاج قاسم ها روحتان شد و مردان دولت با تفنگ! خداقوت بابت سوغاتی امنیت روانی و همه خوبی ها و محبت هایی که قدر ندانستیم!!
🖌 #محمد_صادق_سلطانزاده_بشرویه
#مرثیه_امام_هادی (عليه السّلام)
هزار شُکر که بُردیم نامِ هادی را
هزار شُکر که داریم امامِ هادی را
هزار شُکر که دارد در این هیاهوها
لباسِ مشکیِ ما احترامِ هادی را
سلامِ ما برسانید ای کبوترها
که بشنویم علیک السلامِ هادی را
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
چقدر جلوه به جبریل میرسد وقتی
خطاب می کند: آقا ، غلامِ هادی را
بیا رویم که جز سامرا پناهی نیست
نیاز نیست به فطرس بیا که راهی نیست
بر آستان تو مژگانِ ما که عادت کرد
به خاک بوسی ما آسمان حسادت کرد
کسی که روضه برایت گرفت بالا رفت
کسی که رفت به این روضهها عبادت کرد
همینکه زائرت از جامعه زیارت خواند
سبوی خویش پُر از چشمهی سعادت کرد
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
برای عمه سادات در قفس رفتی
و شیر عرض اردت به این سیادت کرد*
پسر فراقِ پدر را چگونه چاره کند
روا بود که گریبان امام پاره کند*
تو را زِ خانهی خود با عذاب آوردند
تو را به گوشه ای اما خراب آوردند
به روی خاک نشستی و شام را دیدی
که عمه های تو را با طناب آوردند
یتیمهای گرسنه به بند زنجیر و
رسید وقتِ طعام و کباب آوردند
من از امام زمان شرم دارم از این خط
که پیشِ چشمِ شما هم شراب آوردند
شراب بود ولی بر سرت سنان نزدند
به زخمهای لبت چوبِ خیزران نزدند
*اشاره به روایت داخل قفس شیرها رفتن امامهادی(علیهالسلام)
*اشاره به گریبان چاک زدن امامحسنعسکری(علیهالسلام)در فراق پدر
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
🔸شاعر:
#حسن_لطفی
بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ی دعا و مدت بلا
ابو ولّاد، حفص بن سالم، در روایتی صحیح و زیبا، از امام کاظم علیه السلام روایت کرده است:
«هیچ بلائی نیست که بر بنده ی مؤمن نازل شود و خدای عزوجل دعا را به او الهام کند، مگر این که رفع آن بلا نزدیک باشد، و هیچ بلائی نیست که بر بنده ی مؤمن نازل شود و او دست از دعا بردارد، مگر این که مدت بلا طولانی می شود. بنابراین هرگاه بلا نازل شد، بر شما باد دعا کردن و تضرّع به خدای عزوجل. [کافی، کتاب دعا، باب الهام دعا، روایت دوم]
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلَّادٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ وَشِيكاً وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُمْسِكُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا كَانَ ذَلِكَ الْبَلَاءُ طَوِيلًا فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. (كافی: جلد 2 صفحه ی 471 حدیث 2).
در روایت اول از این باب آمده که امام صادق علیه السلام فرموده اند: آیا می دانید معیار طول بلا از کوتاهیِ بلا چیست؟ اصحاب گفتند: نه. فرمود: هرگاه خدا دعا را هنگام نزول بلا الهام کرد، علامت این است که مدت بلا کوتاه است.
محمد ذکاوت صفت ـ تهران ـ 9 اسفند 1398
(با تشکر از استاد دکتر مسجدی حفظه الله)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فعالیت قرارگاه جهادی جهادگران سلامت در شهر قم برای مقابله و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا
💪در شرایط سخت که همه از هم فرار می کنند دوست واقعی شناخته می شود.👋