🌷فوایدتلاوت قرآن:
🌷1.هدایت میکند.......................2 بقره
🌷2.شفا ورحمت است..............82 اسرا
🌷3.ذکر وآرام بخش است.........28 رعد
🌷4.زیادکننده ایمان.....................2 انفال
🌷5.نور وروشن کننده دل.........15 مائده
🌷6.موعظه وزنده کننده دل است.57یونس
🌷7.امام صادق ع:
خواندن هرحرفش 10 حسنه دارد
ودرنمازایستاده 100 حسنه دارد.
🔸داستان چوپان و سنگ سرد🔸
✍️چوپانی عادت داشت تا در یک مکان معین زیر یک درخت بنشیند و گله گوسفندان را برای چرا در اطراف آنجا نگه دارد. زیر درخت سه قطعه سنگ بود که چوپان همیشه از آنها برای آتش درست کردن استفاده میکرد و برای خود چای آماده میکرد.
هر بار که او آتشی میان سنگها میافروخت متوجه میشد که یکی از سنگها مادامی که آتش روشن است سرد است اما دلیل آن را نمیدانست. چند بار سعی کرد با عوض کردن جای سنگها چیزی دستگیرش شود اما همچنان در هر جایی که سنگ را قرار میداد سرد بود تا اینکه یک روز وسوسه شد تا از راز این سنگ آگاه شود. تیشهای با خود برد و سنگ را به دو نیم کرد. آه از نهادش بر آمد. میان سنگ موجودی بسیار ریز مانند کرم زندگی میکرد. رو به آسمان کرد و خداوند را در حالی که اشک صورتش را پوشانده بود شکر کرد و گفت:
خدایا، ای مهربان، تو که برای کِرمی این چنین میاندیشی و به فکر آرامش او هستی پس ببین برای من چه کردهای و من هیچگاه سنگ وجودم را نشکستم تا مهر تو را به خود ببینم.
📚مجموعه شهر حکایات
🌷به نام خدا وباسلام 🌷
🌷۱۲ آیه درفضائل اهل بیت علیهم السلام
🌷۱.آیه تطهیرکه میگه معصومند۳۳احزاب
🌷۲.سبقت دردین......................۱۰و۱۱واقعه
🌷۳.آیه فضیلت مجاهدین...........۹۵ نساء
🌷۴.یطعمون الطعام.اطعام......۸و۹ انسان
🌷۵.آیه مباهله.......................۶۱ آل عمران
🌷۶.آیه فضیلت شهدا..........۱۶۹آل عمران
🌷۷.آیه تبلیغ ولایت.بلغ ماانزل.۶۷مائده
🌷۸.آیه اکمال دین.......................۳ مائده
🌷۹.آیه ولایت.خاتم بخشی.......۵۵مائده
🌷۱۰.لیلة المبیت...........................۲۰۷بقره
🌷۱۱.مودت.وجوب دوستی شان.۲۳شورا
🌷۱۲.من عنده علم الکتاب.آیه آخررعد.
که میگه حضرت علی کل علم قرآن رادارد
میلاد با سعادت علی ابن موسی الرضا بر همه برو بچه های گل سفیران هر جای کشور که هستند مبارک
همیشه لبخند داشت😊
معمولاً اوقات استراحت امام، به آن جا می رفتیم؛ گاهی اوقات قبل از نماز مغرب و عشا و گاهی بعد از اخبار و گاهی هم صبح ها قبل از رفتن به مدرسه. وقتی وارد اتاق وی می شدم، احساس می کردم که امام، سراپا غرق در شادی شده و با لبخند، جواب سلام مرا می دهد. این لبخند شیرین آقا هیچ گاه فراموشم نخواهم شد؛ البته امام در هنگام دیدار با هر یک از نزدیکان خویش، همین گونه عمل می کرد و هیچ تفاوتی در ابراز علاقه اش دیده نمی شد.
برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج1، ص 18
درحریم نور جای مشعل و فانوس نیست
هیچ کس از لطف تو در این حرم مأیوس نیست
شکر حق با شیر مادر مهرتان در دل نشست
واقعا بیچاره هرکس با شما مأنوس نیست
کربلا و کاظمین و سامرا، حتی نجف
هیچ جا بهرِ من درمانده همچون طوس نیست
دُرّ و مرجانی که از احسان به مردم میدهی
دَر صدف هایِ کفِ اعماق اقیانوس نیست
هرکس از، سوی تو آمد بویِ جنت می دهد
بوی جنت هیچ جا چون در حرم محسوس نیست
این کبوتر که به دور گنبدت در گردش است
هم طراز هر پرش صدها پرِ طاووس نیست
دانه دانه ذکرِ تسبیحم فقط شد "یا رضا"
شأن ذکرت کمتر از "یا نور و یا قدوس" نیست
زائرانت پشتِ هم مرکب به مرکب آمدند
اینهمه زائر ولی روزیِ من... افسوس!... نیست
نه عبا میخواهم و نه تیغه ی سلمانیت
حاجتم این روزها چیزی بجز پابوس نیست
#محمد_جواد_شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاش ایران خودرو برای بومی سازی پژو 301
نویسنده :محمد نادریان از طلاب فارغ التحصیل #سفیران هدایت امام رضا علیه السلام تهران
اخبار نیمروزی شبکه یک
24 تیر 98
هدایت شده از کانال معاون پرورشی
darsname 1 - ebtedaii (www.mplib.ir).pdf
11.21M
🏞 درسنامه جلد 1 ( مقطع ابتدایی ) ( مجموعه ای از 30 طرح درس )
🔸 منبع : کانال سنگر فرهنگی
🔺 #طرح_درس #درسنامه #ابتدایی
🌐 لینک دانلود مستقیم از وبلاگ :
http://mplib.ir/post/3804
🌷 کانال معاون پرورشی | @mplib
هدایت شده از کانال معاون پرورشی
darsname 2 - motavasete 1 (www.mplib.ir).pdf
11.65M
🏞 درسنامه جلد 2 ( مقطع متوسطه اول ) ( مجموعه ای از 30 طرح درس )
🔸 منبع : کانال سنگر فرهنگی
🔺 #طرح_درس #درسنامه #متوسطه_اول
🌐 لینک دانلود مستقیم از وبلاگ :
http://mplib.ir/post/3805
🌷 کانال معاون پرورشی | @mplib
هدایت شده از کانال معاون پرورشی
darsname 3 - motavasete 2 (www.mplib.ir).pdf
11.7M
🏞 درسنامه جلد 3 ( مقطع متوسطه دوم ) ( مجموعه ای از 30 طرح درس )
🔸 منبع : کانال سنگر فرهنگی
🔺 #طرح_درس #درسنامه #متوسطه_دوم
🌐 لینک دانلود مستقیم از وبلاگ :
http://mplib.ir/post/3806
🌷 کانال معاون پرورشی | @mplib
#احکام_شرعی #احکام_زینت
💠 پنج نکته درباره #زینت_طلا
📑 هیچ حکمی در اسلام وجود ندارد مگر اینکه دارای حکمت های زیادی است به عنوان مثال حکم حرمت استفاده از طلا برای مردان، حکمت های زیادی دارد،
📖 مانند اینکه برخی گفته اند:
🔬گلبولهای سفید در خون مرد بیش از زن است. از طرف دیگر، طلا در افزایش این گلبولها مؤثر است. از این رو، وجود آن برای زن مفید است؛ ولی برای مردان چندان مناسب نیست و ممکن است موجب بر هم زدن تعادل گلبولهای سرخ و سفید گردد.[۱]
⚡️البته این مسأله گویا با تحقیقات علمی نیز ثابت شده است. از دیگر حکمت هایی که برای حرمت طلا برای مردان گفته شده است: شبیه شدن مرد در خصوصیات اخلاقی به زن است.[۲]
↩️بعد از بیان این مقدمه به بیان پنج نکته درباره زینت طلا می پردازیم:
1️⃣: زینت کردن به طلا برای زن، در نماز و غیر نماز مباح است مگر در برابر نامحرمان، ولی برای مردان حرام است چه به قصد زینت باشد یا نباشد و نماز خواندن با آن باطل است.[۳]
2️⃣: فرقی نیست در این که طلا سفید باشد یا زرد[۴] آن فلزی که بر اساس فتاوای مراجع برای مردان حلال است پلاتین است که فلزی غیر از طلا است.[۵]
3️⃣: خرید و فروش و ساخت حلقه و ساعت طلای مردانه حرام و معامله باطل است.[۶]
4️⃣: استفاده از چیزی که مشکوک است و مشخص نیست که طلا است یا چیز دیگر، برای مردان استفاده از آن مانعی ندارد.[۷]
5️⃣: استفاده از طلا برای مدت کوتاه نیز برای مردان حرام است، مانند لحظه عقد.
📙پی نوشت:
۱: مجله مکتب سال ۱۳۵۷ به نقل از مرکز ملی پاسخگویی
۲: به نقل از استاد غلامرضایی
۳: توضیح المسائل مراجع، ج۱، م ۸۳۲
۴: همان
۵:استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج۱، س ۸۱۱؛ اجوبه الاستفتائات، س ۴۴۳
۶: جامع المسائل آیت الله فاضل، ج۱، س۹۷۰ و۹۷۱؛ اجوبه الاستفتائات، س۴۴۷
۷: جوبه الاستفتائات، س ۴۴۳؛ استفتائات آیت الله مکارم، ج۱، س۸۱۱
🌺
امام باقر(ع):
🔸🔶 کودکانتان را وقتی هفت ساله شدند، به نماز امر کنید.
📚 کافی، ج3، ص409
https://eitaa.com/tth_ir
🌷3 آیه درموردامامت:
🌷1.وإِذِ ابْتَلَىٰٓ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا (١٢٤)بقره
خداوند، ابراهیم را امتحان کرد و او قبول شد. خداوند فرمود:من تو را امام مردم قرار دادم.
🌷2.انَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (٥٥)مائده
رهبر وامام وحاکم شما ،خداست و پیامبر و علی ع كه ایمان داردو نماز را برپا میدارند،و در حال ركوع، زكات میدهند.
🌷3.وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَآ إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَآءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ (٧٣)انبیا
6ویژگی امامان:
امامتشان ازطرف خداست
مردم راهدایت میكردند؛
مامور كارهای نیك هستند
مامورگسترش نماز ند
مامور ادای زكاتند
فقط ،خدا را عبادت میکنند.73انبیا
🌷6 صفت امام، درکلام امام سجاد ع:
علم،حلم،شجاعت،سخاوت،فصاحت،
محبوبیت
https://eitaa.com/tth_ir
💠 حکمت رضوی 💠
🌷امام رضا (عليه السلام ) فرمودند :
« مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِنْدَ ظَـنِّهِ بِهِ وَ مَنْ رَضىَ بِالْقَليلِمِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه ُ مِنْهُ الْيَسيرَ مِنَ الْعَمَلِ وَ مَنْ رَضىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِخَفَّت مَؤُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ اَهْلُهُ ، وَ بَصَّرَهُ اللّه ُ داءَ الدُّنيا وَ دَواءَها ، وَ اَخْرَجَهُ مِنْها سالِمااِلى دارِ السَّلامِ ؛»
«هر كس به خدا خوش گمان باشد، خداوند مطابقِ گمان او، با وى رفتار مى كند و هركس به روزىِ كم راضى باشد، خداوند عمل كم را از او مى پذيرد و هركس به روزىحلال اندك خشنود باشد، هزينه زندگى اش سبك مى شود و خانواده اش در نعمتخواهند بود و خداوند، او را از بيمارى و درمان دنيا آگاه مى كند و به سلامت، از دنيا بهخانه سلامت (آخرت) بيرون مى بَرد.»
📗كافى : ج ۸ ، ص ۳۴۷
https://eitaa.com/tth_ir
آیا [در اسلام] دختر میتواند از پسر خواستگاری کند؟ اگر آری، چرا مقبول و عرف نیست؟
«ایکس - شبهه»: فرهنگ ازدواج در هیچ مکتب و دینی چون اسلام، مورد توجه جدی قرار نگرفته است. خواستگاری یعنی درخواست ازدواج. لذا فرقی نمیکند که پسر از دختر درخواست ازدواج کند و یا دختر از پسر چنین درخواستی داشته باشد. اما باید به نکات ذیل توجه داشت:
الف – خواستگاری، مرحلهی پس از پسند و انتخاب فرد مناسب برای همسری است. لذا دختر یا پسر باید ابتدا و قبل از دیدن یک چهره، ملاکهای خود برای انتخاب همسر را خوب بشناسند و خوب انتخاب کنند. پس از این مرحله اگر فردی را برخوردار از این ملاکها دیدند، پیشنهاد ازدواج هیچ منعی ندارد. چه از سوی پسر به دختر باشد و چه از سوی دختر به پسر.
ب – همانطور که بیان شد، خواستگاری یعنی درخواست و پیشنهاد ازدواج. پس کسی باید این درخواست را از طرف مقابل داشته باشد و یا این پیشنهاد را به او عرضه کند که اگر پاسخ مثبت گرفت، بتواند با وی ازدواج کند. لذا پیشنهاد ازدواج چه از سوی پسر به دختر و چه از سوی دختر به پسر، باید پس از فراهم نمودن همهی شرایط لازم برای ازدواج صورت بپذیرد. و گرنه چنین پیشنهادی دیگر پیشنهاد یا درخواست «ازدواج» نیست.
ج – پیشنهاد ازدواج از سوی دختر به پسر، مقبول است، اما چنان چه گفتید: عرف نیست. چرا که در فرهنگ اسلامی ما [بر عکس همهی مذاهب، مکاتب و فرهنگهای کهن و نوین]، زن از مقامی والا، حرمت، تقدس، حیا و نقش مهمی در تشکیل و حفظ کیان خانواده به عنوان اصیلترین کانون اجتماعی یک جامعه دارد. به همین دلیل اصل خواستگاری دختر از پسر مقبول است، اما شکل آن «اگر چه ابتدا دختر خواهان باشد» فرق می کند. یعنی به منظور احترام و حفظ همان جایگاه، حرمت و حیا، تدبیری میشود که ابتدا نظر پسر نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم راجع به دختری که او را برای ازدواج پسندیده پرسیده شود و اگر پاسخ مثبت بود، ترتیبی داده میشود که پسر مراسم خواستگاری را انجام دهد. و البته این فرهنگ ضمن آن که بسیار حکیمانه است، از زیباییها و لطافتهای خاص خود که با فطرت پسر و دختر سازگاری دارد نیز برخوردار میباشد.
https://eitaa.com/tth_ir
میگویند: وقتی قانون اساسی عراق را نزد آیت الله سیستانی بردند و نظر خواستند، ایشان هیچ دخالتی ننمودند و فقط گفتند: «حرمت اسلام را نگه دارید» و نیز گفتهاند کسی عکس مرا در خانهها نصب نکند. پس چرا امام (ره) و ولی فقیه چنین مواضعی نگرفتند؟
ش: میگویند: وقتی قانون اساسی عراق را نزد آیت الله سیستانی بردند و نظر خواستند، ایشان هیچ دخالتی ننمودند و فقط گفتند: «حرمت اسلام را نگه دارید» و نیز گفتهاند کسی عکس مرا در خانهها نصب نکند. پس چرا امام (ره) و ولی فقیه چنین مواضعی نگرفتند؟
ش: میگویند: وقتی قانون اساسی عراق را نزد آیت الله سیستانی بردند نظر خواستند، ایشان هیچ دخالتی نمردند و فقط گفتند: «حرمت اسلام را نگه دارید» و نیز گفتهاند کسی عکس مرا در خانهها نصب نکند. پس چرا امام (ره) و ولی فقیه چنین مواضعی نگرفتند؟
«ایکس – شبهه»: به فرض آن که هر دو نقل از ناحیه ایشان باشد، پاسخ ذیل ایفاد میگردد:
الف – این طور نیست که ایشان در تدوین قانون اساسی هیچ دخالتی ننموده باشند و هیچ نظری نداده باشند، چرا که مکرر تذکرات لازم را ابلاغ نمودهاند، بلکه (احتمالاً) از صدور تأییدیه امتناع ورزیدند.
ب - علت عدم تأیید این است که نظام سیاسی عراق «حکومت اسلامی» نیست و معنا ندارد که یک مرجع تقلید شیعه، قانون اساسی حکومتی به غیر ازحتمالاً حکومت اسلامی را تأیید نماید.
ج – این که فرموده باشند «حرمت اسلام را نگه دارید» بدین معنا نیست که دخالت در امور سیاسی یا قانون اساسی بی حرمتی به اسلام است، بلکه تأکید بر این است که اگر چه نظام سیاسی عراق حکومت اسلامی نیست، اما دست کم سعی کنید چه در تدوین قوانین و چه در اجرای، حرمت اسلام را حفظ کنید.
د – گمان نشود که مثلاً ایشان دین و سیاست را جدا از هم میدانند: چرا که اولاً «جدا کردن دین از سیاست» نهایت بی حرمتی به اسلام است و نه تنها هیچ مرجعی، بلکه هیچ آشنا به اسلامی چنین اعتقادی ندارد، ثانیاً ایشان در عراق در بطن سیاست هستند. و هر کس جز را این مدعی شود، به ایشان افترا بسته است.
ھ – دقت شود که از نظر یک مرجع شیعی، فقط حکومت اسلامی به رهبری ولیفقیه مورد قبول و تأیید است و «ولی فقیه» نیز دو تا و سه تا نمیشود، بلکه فقط یک ولی فقیه است و همهی امت شیعه و حتی مراجع باید در امور حکومتی مطیع وی باشند. چنان چه ایشان در جریانات اخیر خطاب به هاشمی فرمودند: «فكر نكنید نظام جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران است، بلكه به كل عالم اسلام و شیعیان جهان تعلق دارد و لازم است شما و بقیه مسئولان نظام پشت سر رهبری نظام و در ظل هدایت ایشان به گونهای حركت كنید كه مؤید وحدت و یكپارچگی نظام باشد» (مرکز اسناد انقلاب اسلامی). لذا اگر شرایط و امکانات [مانند امروز عراق یا سایر کشورهای اسلامی و شیعی] برای تحقق این معنا مساعد نباشد، دلیل نمیشود که یک مرجع دینی، حکومت دیگری را بپذیرد و یا قانون اساسی آن را تأیید کند. بلکه در نهایت ممکن است به خاطر شرایط، مصالح، حفظ اسلام و حرمت اسلام، نظر ندهد و یا سکوت کند.
و – آیت الله سیستانی نیز یک مرجع شیعی است و نظری جز این ندارد که ذیلاً به برخی از پاسخهای ایشان به استفتائات ایفاد میگردد:
و/1: سؤال: نظر معظم له درباره ولایت فقیه چیست؟
جواب: ولایت در آن چه - به اصطلاح فقها - امور حسبیه خوانده می شود برای هر فقیهی كه جامع شرایط تقلید باشد ثابت است و اما در امور عامه كه نظم جامعه اسلامی بر آنها متوقف است هم در شخص فقیه و هم در شرایط به كار بستن ولایت امور دیگری معتبر است از جمله مقبول بودن نزد عامه مؤمنین.
و/2: سؤال: می خواستم بدانم اگر حكم مرجع تقلیدی با حكم ولی فقیه فرق داشت مقلد باید از كدام اطاعت كند هم در مورد حكومتی و هم غیر حكومتی پاسخ دهید.
جواب: حكم كسی [كه] ولایت شرعی دارد در امور عامّه كه نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر.
و/3: سؤال: اگر ولى فقیه در هنگام جنگ حكم جهاد ولى پدر یا مادر مخالفت كنند و راضى نباشند در اینجا حكم كدامیك ارجح است؟ ولى فقیه یا پدر؟
جواب: اگر واجب تعیینى باشد حكم جهاد مقدم است.
ز: اما در مورد نصب عکس در خانه یا دفتر یا محل کار و ...، نیز دقت شود که هیچ یک از مراجع و فقها از مردم نخواستهاند که عکسشان نصب شود. بلکه مردم از روی میل و عشق خود به این کار مبادرت میکنند و هیچ مرجعی نیز تا احساس لزوم نشود، دخالت در میل مشروع مردم نمیکنند. پس اگر ایشان دخالت کردهاند، به این دلیل است که نصب این عکس در مملکت و شرایطی چون عراق، موجب دو دستگی، اختلاف، جنگهای شیعه و سنی، قبیلهای و ... میشود، اما در ایران اصلاً چنین نیست. پس منعی ندارد که مردم میل مشروع خود را محقق نمایند.
https://eitaa.com/tth_ir
آیا میتوان شیطان را نابود کرد؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): اگر چه منظور روشن است، اما باید در کلمات و واژگان دقت نمود، چرا که ما تمامی مفاهیم را با همین کلمات بیان و درک مینماییم.
بنابراین، دقت شود که "بود" یا "نابود" کردن، کار خداوند متعال است، نه کار بشر یا هیچ مخلوق دیگری. همانگونه که کسی جز او نمیتواند چیزی بیافریند، کسی جز او نیز نمیتواند چیزی را نابود نماید.
و البته به لحاظ عقلی، حِکَمی و فلسفی نیز میدانیم که پس از هستی یافتن و "بود" شدن، هیچ بودی "نابود" نمیشود، اگر چه دچار تغییرات و تحولات مستمر میگردد، چنان که یک بذر، مبدل به ریشه میشود، ریشه ساقه میدهد، بذر درخت میشود و گل و میوه میدهد و بذری دیگر پدید میآید و ... . (که وارد این مبحث نمیگردیم).
شیطان:
شیطان یک لقب ، به معنای دور شده از رحمت الهی و بالتبع سوخت شده در آتش تکبر، حرص، جهالت و ... میباشد. لذا هر منحرف و منحرف کنندهای نیز "شیطان" است.
پس شیطنت، یک صفت است و شیطان یک وصف است از موصوف، نه این که اسم شخصی خاص باشد.
بنابراین ابلیس لعین شیطان است و گروههای بسیاری از اجنه نیز شیطان میشوند، چنان که گروه بسیاری از انسانها نیز شیطان میگردند. از اینرو، شیطان جمع بسته شده و گفته شده: «شیاطین جن و انس». یعنی انواع و اقسام شیطانهای بزرگ و کوچک، از نوع جن و انسان.
موجود یا صفت:
موجود را میتوان متغیر یا مهار نمود، اما نمیتوان "نابود" کرد. حتی با کشتن نیز کسی "نابود" نمیشود.
بنابراین، میشود "باذن الله"، صفت بد را به صفت خوب مبدل نمود، میشود صفات شیطانی را به صفات رحمانی مبدل نمود و اساساً اسلام برای همین است که حیوانی به نام بشر، مبدل به انسان گردد و مراتب رشد را تا مقام محمود طی نماید و در مقام قرب الهی جایگیرد.
کودک بزرگ میشود، بیسواد با سواد میگردد، ضعیف قوی میشود، بیمار بهبود مییابد، بد اخلاق خوش اخلاق میشود، فاسق متقی میگردد ... (یا بالعکس)، اما اینها تغییر صفات است و نه نابودی شخص.
شیطان:
بنابراین، شیطان (چه جنّ و چه انس) را میشود کنترل و مهار کرد و میتوان مانع از هر گونه نفوذ او برای شیطنت و ضربه زدن شد؛ یک معنای "تقوا" همین سپر بودن است، سپری که مانع نفوذ و ضربه میگرد؛ و حتی چه بسا شیطانهایی از نوع جنّ و انس، به وسیله انسان مؤمن و متقی، هدایت شوند و ایمان بیاورند. چنان که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: شیطان من، به وسیله من ایمان آورد (مضمون)، و چنان که خود ما (به هنگام شیطان شدن و شیطنت)، به لطف خداوند متعال و به وسیلهی تذکر، قرآن کریم، نماز، توسل، تفکر، تعقل، عاقبت اندیشی و ... بالاخره با استغفار و توبه، به ایمان باز میگردیم؛ و هم چنین شاهد تغییر مواضع نظری و عملی در دیگران نیز هستیم، اما "نابود" نمیشویم، بلکه تغییر مواضع، حالت، صفت و بالتبع رفتار میدهیم.
و التبه بسیاری هرگز ایمان نمیآورند، اگر چه به وجود خدا، معاد، حقانیت وحی و ... علم داشته باشند، چرا که "تکبر" مانع از پذیرش و تسلیم آنان میگردد؛ مانند ابلیس لعین و سایر شیاطین جنّ و انس.
هدایت شدن به هدایت الهی نیز چارچوب و شرایط و ضوابط دارد، زمینه و قابلیت میخواهد، رفع موانع میخواهد، لذا کافر و معاندی که عالماً و عامداً تکبر، لجاج و کفر میورزد و در حق خود و دیگران ظلم مینماید، هدایت نمیشود:
« كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ » (آلعمران، 86)
ترجمه: چگونه خداوند قومى را كه بعد از ايمانشان كافر شدند هدايت مى كند با آنكه شهادت دادند كه اين رسول بر حق است و برايشان دلايل روشن آمد و خداوند قوم بيدادگر را هدايت نمىكند.
https://eitaa.com/tth_ir
آیا عشق در یک نگاه درست است و واقعا با همان نگاه اول ممکن است عشقی اتفاق بیفتد و این عشق واقعی است؟
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): اذهان عمومی مردمان در سرتاسر جهان، بیش از آن که با حقیقت عشق آشنا باشند، فقط با کلمهی آن آشنا هستند، لذا آن را در مورد هر نوع خوشایندی چون: میل غریزی، پسند، گرایش، دوست داشتن به هر حدی و ... به کار میبرند، در حالی که هیچ کدام "عشق" نیستند. حتی در محاوره شاهدید که یکی میگوید: من عاشق طبیعت هستم، دیگری میگوید: عاشق فلان خوراک هستم، یا ... .
●- ریشه عشق، همان محبت است، به شدت محبت، "عشق" میگویند و البته که هیچ محبتی بدون شناخت حاصل نمیگردد.
●- بنابراین، در اولین نگاه، هیچ شناختی به جز ظاهری که دیده میشود حاصل نمیگردد، پس حتی محبت نیز ایجاد نمیگردد، چه رسد به عشق!
●- در اولین نگاه، یک خوشایند سطحی ایجاد میشود، اگر چه بسیار شدید باشد. آدمی با چشم ظاهر، یک ظاهری را میبیند (یا با حواس پنجگانه دیگر درک میکند) و بسیار از آن خوشش میآید. حال خواه ظاهر یک طبیعت باشد، یا یک متن ادبی، یا یک مزه، یا یک صوت خوش، و یا یک انسان دیگر. سپس به خاطر این خوشایند، سعی میکند تا در ذهن، ظاهر و باطن به او نزدیکتر گردد و بدین ترتیب، شناخت، انس و محبت ایجاد میگردد و اگر ادامه یابد تشدید میگردد، تا برسد به مرحله "شدت محبت"، که به آن عشق میگویند.
●- محبت و عشق، اسرار و پیچیدگیهایی دارند، که در رأس آن، محبت به خداوند متعال و غیرت اوست که "غیر را نمیپذیرد".
آدمی فطرتاً جمال (زیبایی)، علم، حکمت، قدرت، عظمت، حِلم، جود، کرم، رحمت ... و صفات کمالیه را دوست دارد، در واقع او را دوست دارد؛ سپس اگر تجلی این محبوبهای خود را در چیزی یا کسی دید، آن را نیز دوست خواهد داشت. مانند کسی که چون زیبا (جمیل) را دوست دارد، زیبایی را دوست دارد، پس تجلی زیبایی در انسان، گُل، طبیعت، صنعت، معماری و ... را نیز دوست میدارد.
●- ممکن است آدمی به خاطر جهل از یک سو و مشتهیات، تمایلات، نیازها و ...، سراغ محبوبهای کاذب برود و تمامی آن محبتی که باید به خدا داشته باشد را به آن محبوب دروغین اختصاص دهد و واقعاً از ته دل، محب و عاشق یک صنمی گردد، حال خواه یک انسان دیگر باشد، یا پول، علم، قدرت، شهوت، طاغوت و مظاهرش ... و حتی بت مجسمهای، لذا به تمامی این جایگزینها در یک کلمه «نِد = جمع انداد» میگویند، یعنی شریکهای جایگزین. به این آیه دقت نمایید:
« وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ »
ترجمه: و برخى از مردم، در برابر خدا، همانندهايى [براى او] برمىگزينند، و آنها را چون دوست داشتن خدا، دوست مىدارند؛ ولى كسانى كه ايمان آوردهاند، به خدا محبت بيشترى دارند. كسانى كه [با برگزيدن بتها، به خود] ستم نمودهاند اگر مىدانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو[ها] از آنِ خداست، و خدا سختكيفر است.
*- دقت شود کهدر این آیه، از یک سو به مقولهی «محبت ذاتی و فطری به خداوند متعال (عشق به کمال محض) اشاره دارد، از سوی دیگر شدت محبت به هر چیز دیگری را جایگزین (نِد) خوانده است، از سویی دیگر تصریح دارد که محبت خدا را به جایگزین کاذب اختصاص میدهند، از سویی دیگر تصریح دارد که اهل ایمان نیز چیزها یا اشخاص دیگر را دوست دارند، اما شدت محبتشان یا محبوب غاییشان خداوند متعال است و دیگران را در راستای محبت او دوست دارند، و بالاخره دیگری تصریح دارد که این جایگزینسازیها، به خاطر عشق به "قوة" است! یعنی انسان چون از یک سوضعیف و نیازمند است و از سویی دیگر عاشق کمال است، چیزی یا کسی را "قوت محض" فرض میکند و به سوی او [آن] میرود تا به کمال برسد؛ اما این گروه نمیدانند که تمام قوت، از آنِ خداوند متعال میباشد.
***- بنابراین، با یک نگاه (نگاه اول)، که آن هم ظاهری است، فقط خوشایند، میل، کشش و رغبت ایجاد میشود که آن هم معلوم نیست، ریشه در شهوات گوناگون (از شهوت جنسی گرفته تا سایر شهوات) دارد، یا ریشه در عقل و قلب دارد و سپس این میل یا گرایش، در شناختها، کنشها و واکنشهای بعدی، سمت و سوی خود را به سوی نفس یا عقل و قلب پیدا میکند.
مرتبط:
●- چرا عشق و عاشقی چشم و گوش انسان رو کور و کر میکنه؟ راه درمان عشق و عاشقی چیست؟ آیا ذکری وجود دارد و ...؟ (6 اسفند 1395)
●- آیا عاشقی حرام است؟ (15 بهمن 1391)
●- از عشق بگویید. چرا پسر و دختر عاشق هم میشوند و چرا دنیای امروز همه عشق و عاشقی است؟ آیا در قرآن و اسلام نیز اشارهای به عشق و محبت شده است؟ (28 مرداد 1391)
https://eitaa.com/tth_ir
چرا خانوادههای ما که برای دوره شاه هستن، مومنتر و نمازخونتر هستن، ولی دوره ما که کشور اسلامی و مسلمون هستیم با مانتوهای خیلی باز بیرون میرن؟
پاسخ: اول باید اثبات شود که مردم در آن دوره مسلمانتر و مؤمنتر بودند، پس سؤال شود که چرا؟! نوجوانان ما نه از شیوع فساد در آن دوره خبر دارند، نه از وضعیت بیحجابی در آن دوران و ... ! مضافاً بر این که دینداری فقط به حجاب نیست و حجاب نیز الزاماً چادر نیست، بلکه حد پوشش شرعی میباشد، حال چه با چادر حفظ شود و چه با مقنعه و مانتو، و انصافاً اکثریت مردم رعایت میکنند.
دیندار و بیدین، یا مقید و بیقید، در هر عصر و مکانی هستند. در دورهی قبل نیز اکثریت این مردم، [اگر چه شاخت زیادی نداشتند]، اما ایمان داشتند که "الله اکبر" گویان، علیه طاغوت قیام کردند.
اما، مملکت ما بیش از سه قرن در استعمار و استثمار بیگانه قرار داشت، در این اعصار نیز اکثریت مسلمان بودند و یقیناً حجاب را بیشتر رعایت میکردند، اما بسیاری از آنان، نه تنها در مقابل استیلای طاغوت، سکوت کرده بودند، بلکه بسیاری از آنها از این ذلت، راضی و خشنود هم بودند (مثل غربزدههای خودباخته و خودزن امروزی، در هر سطح و قشری)!
اگر دقت کنیم، در ادامهی همان آیهای که میفرماید: «دین (اعتقادات) اجباری نیست، و آیهی بعد آن، فوری مردمان را بر اساس "ولایت پذیری"، به دو دستهی "گرویدگان به ولایت الهی" و "گرویدگان به ولایت طواغیت" تقسیم میکند.
« لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ * اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ » (البقرة، 257)
ترجمه: در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است؛ پس هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد به يقين به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست * خداوند سرور (دوست و سرپرست) كسانى است كه ايمان آوردهاند، آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مىبرد؛ و[لى] كسانى كه كفر ورزيدهاند سرورانشان [همان عصيانگران=] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مىبرند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند.
جمعیت مملکت ما، از 35 میلیون در زمان انقلاب، به 85 میلیون نفر رسیده است؛ و البته هنوز مسلمانان، مؤمنان و متقیان در کثرت هستند، اگر چه دیگران را نیز نمیتوان به خاطر غفلت در مسائلی چون نماز یا حجاب، بیدین یا طاغوتگرا خواند.
همگان دائماً در خیابانهای شهرها نمیچرخند، لذا آن چه از کم تقیدی یا حتی لاابالیگری به چشم میآید، نسبت به همانها میباشد، اما به وقتش، مثل تظاهراتهای 22 بهمن، روز قدس، شبهای قدر، انتخاباتها، تشییعها، اعتکافها و ...، این کثرت مؤمنان، همگان از دوست و دشمن را به تعجب وا میدارد!
💠 حدیث روز
🔵 امام رضا علیه السلام
💎 إنَّ مِنْ عَلاماتِ الْفِقْهِ: أَلْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ، وَ الصَّمْتُ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْحِکْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الَْمحَبَّةَ، إِنَّهُ دَلیلٌ عَلى کُلِّ خَیْر...
💎 از نشانههاى دین فهمى، حلم و علم است، و خاموشى درى از درهاى حکمت است. خاموشى و سکوت، دوستیآور و راهنماى هر کار خیرى است.
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام/ج1/ص258
https://eitaa.com/tth_ir
❄️ سخن روز
✅ تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بیهویّت شدن هیچ اثری ندارد؛ این را بایستی همه بدانند. این قانون لایتخلّف پروردگار است که فرمود: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم وَ لَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم؛ سست نشوید، دعوت به سازش با دشمن نکنید، خدای متعال شما را برتر قرار داده است و برتر هستید...
امام خامنه ای
1397/9/4
🍀📚 #داستانک🍀
☘️ ﮔﺮﻳﻪ ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﺧﻮﻳﺶ!☘️
ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺯﺍﻫﺪﻯ ﺩﺭ ﺑﺼﺮﻩ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﮒ ﺭﺳﻴﺪ، ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﺶ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺩ ﻭﻯ ﺩﺭ ﻧﺸﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺴﺘﻨﺪ. ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﺑﺎﺯ ﻧﺸﺎﻧﻴﺪ. ﻭﻯ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻧﺸﺎﻧﻴﺪﻧﺪ.
ﺭﻭ ﺳﻮﻯ ﭘﺪﺭ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻯ ﭘﺪﺭ! ﺗﻮ ﭼﺮﺍ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﻰ؟ ﮔﻔﺖ: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻧﮕﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﻯ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺑﻤﻴﺮﺩ ﻭ پشتم ﺑﺸﻜﻨﺪ.
ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺍ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﭼﺮﺍ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﻰ؟ ﮔﻔﺖ: ﺍﻣﻴﺪ ﻣﻰ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﻯ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻦ ﻛﻨﻰ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﻟﻴﻦ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﻰ.
ﺭﻭﻯ ﺳﻮﻯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺷﻤﺎ ﭼﺮﺍ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﻴﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻳﺘﻴﻢ ﺷﺪﻳﻢ ﻭ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺫﻟﻴﻞ ﮔﺸﺘﻴﻢ.
ﺭﻭ ﺳﻮﻯ ﻋﻴﺎﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﭼﺮﺍ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﻰ؟ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ نگه ﺩﺍﺭﻡ ﺍﻳﻦ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ؟
ﮔﻔﺖ: ﺁﻩ! ﺁﻩ! ﺷﻤﺎ ﻫﻤﻪ، ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﻴﺪ، ﻫﻴﭽﻜﺪﺍﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻦ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﻣﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭼِﺸَﻢ ﺗﻠﺨﻰ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﻭ ﭼﻪ ﮔﻮﻳﻢ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ؟ ﺍﻳﻦ ﺑﮕﻔﺖ ﻭ ﺑﺨﺮﻭﺷﻴﺪ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻛﺮﺩ.
@tth_ir
💎امام کاظم علیه السلام:
مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار
📚تحف العقول، ص۳۹۷
〰️➿〰️➿〰️➿〰️➿〰️➿
💎امام رضا عليه السلام:
يك كار نيك پنهانى، با هفتاد كار نيك[علنى] برابرى مى كند
المُستَتِرُ بالحَسَنةِ تَعدِلُ سَبعينَ حَسَنةً
〰️➿〰️➿〰️➿〰️➿〰️➿
💎امام جواد علیه السلام:
نعمتی که شکر آن گزارده نشود، مانند گناهی است که آمرزیده نشود
نِعمَةٌ لا تشكَرُ كَسیِّئَةٍ لا تُغْفَرُ
📚نزهه الناظر، ص۱۳۷
〰️➿〰️➿〰️➿〰️➿〰️
💎امام هادی علیه السلام:
بر زیردستان خشمگین شدن نشانه پَستی است
اَلغَضَبُ عَلى مَن تَملِكُ لُؤمٌ
📚بحارالانوار، جلد78، صفحه370
@tth_ir
🔴اسماعیلطلا کیست؟
⁉️چرا سقاخانه حرم امام رضا به نام او مشهور است؟
از میان سقاخانههایی که وجود دارد، سقاخانه «اسماعیل طلا»ی صحن کهنه حرم رضوی یکی از معروفترین و قدیمیترین آنهاست.
سنگ بنای این سقاخانه را نادرشاه افشار گذاشت و یکی از فرماندهان فتحعلیشاه، بهای روکش طلای آن را مهیا کرد.
🔅اسماعیل طلا کیست؟
ماجرا از این قرار بود که در زمان فتحعلی شاه قاجار از طرف يكی از دولتهای خارجی بستهای به عنوان هديه به دربار رسيد
و شاه قصد گشودن آن را كرد.
«اسماعيلخان» كه جزء ملتزمين بود استدعا كرد اين كار در محوطه كاخ به وسيله خدمتگزاران انجام شود
چرا که احتمال سوء قصد را نمی توان از نظر دور داشت.
اتفاقا هنگام باز كردن بسته منفجر شد و خساراتی به بار آورد.
🔅 فتحعلی شاه با اطلاع از اين امر، دستور داد برای اين دورانديشی، هم وزن سرداراسماعيلخان سكههای طلا به او مرحمت شود.
چنين كردند و اسماعيل خان معروف به «زر ريز خان» شد.
🔅 او آن طلاها را صرف ساختن جایگاه آن سنگاب کرد تا گنبد و پایههای سقاخانه با روکشی از طلا مزین شود
از آن زمان این سقاخانه را به «سقاخانه اسماعیل طلا» میشناسند
@tth_ir