فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️مادر شهید حدادیان خطاب به پدر روحالله زم: نباید از خجالت سر بلند کنید!
🔸مادر محمدحسین حدادیان که در غائله خیابان گلستان هفتم بهدست دراویش به شهادت رسید، از دردهای این روزهایش میگوید.
🔸از اینکه جای شهید و جلاد را عوض میکنند و حالا پدر روحالله زم که فرزندش آمر جنایات بیشماری است او را دارای چهرهای نورانی معرفی میکند.
🔹مادر شهید حدادیان: اگر من بهجای پدر روحالله زم بودم، سرم از شرم پایین بود و از همه مردم عذرخواهی میکردم؛ وقتی که پدر روحالله زم نیامده است از پسرش اعلام برائت کند، حتماً در خط اوست!
•┈••✾••┈•
🇮🇷 کانال انقلابی #فاطمیون 👇
🔹ایتا:
https://eitaa.com/fatemiyoon110
پسران نامبارک
در تاریخ و به تجربه، بسیار دیدهایم فرزندان پیامبران، فرزندان امامان معصوم و فرزندان علما و روحانیونی که مسیر هدایت را گم کرده و به جاده ضلالت پا نهادهاند.
از قابیل تا پسر نوح که خاندان نبوتش گم شد، از جعفر کذاب تا پسر شهیدفضلالله نوری، از سیدحسین نوه حضرت امام خمینی(ره) تا فرزند آقایان جنتی، محمدیگیلانی، خزعلی، هاشمی رفسنجانی، منتظری و ... همه نمونههای واضحی از گمگشتگان راه حقیقت هستند...
اما همه ما طلاب بدون اینکه فرزندان خود را مبرا از این خطرات بدانیم، باید از خود سوال کنیم، چرا و چطور این انحراف برای فرزندان این بزرگان رخ داد؟؟؟
به تحقیق میتوان سه دلیل عمده را برای این انحرافات برشمارد.
۱- تضادها و تناقضات رفتاری و گفتاری پدران روحانی، افراط و تفریطهای مادی و معنوی و مذبذب بودن آنها، باعث میشود امر بر فرزندانشان مشتبه گشته و یا دلزدگی از اعتقادات برای آنها ایجاد شود و این خود زمینه را برای انحرافات آینده آنها محیا میکند.
۲- بررسیها نشان میدهد، همسران و یا خانواده همسری علما، نقش بسیار بزرگی در انحراف فرزندانشان داشتهاند. شاید بتوان همسر نوح را نمونه آشکار این مورد دانست.
۳- اما اگر عالمزادهای از دو مورد مذکور به سلامتی بگذرد، محیط پیرامونی و دوستان بیبند و بار و لاابالی که هر کدام به نیتی به آقازادهها نزدیک میشوند، از بزرگترین علل انحراف فرزندان علما محسوب میشود.
اینکه فرزند عالمی از مسیر حقانیت دور شود جای تاسف دارد اما تاسفبارتر آن است که این فرزندان شُوم، باعث انحراف پدران خود شوند.
نمونه بارز این اتفاق سیاه، زبیر است که امیرالمومنین(ع) در این باره فرمودند:
"ما زال الزّبیر رجُلاً منّا أهلَ البیتِ حتّی نشأ ابنه المشئومُ عبدالله"
زبیر از ما اهلبیت بود تا زمانی که فرزند نامبارکش عبدالله پا به جوانی گذاشت.
در سوره تغابن میخوانیم؛ "إِنَّما أَمْوالُکمْ وَ أَوْلادُکمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ" و مفسرین "فتنه" را در این آیه امتحان و آزمایش معنا نمودهاند.
آری برای یک پدر شاید سخترین فتنه و یا آزمایش این است که مجبور باشد مقابل فرزند منحرفش بایستد و از ثمره زندگی خود که برای آن آرزوها داشته است، تبرا بجوید.
در انقلاب اسلامی ما نیز؛ خمینیها، گیلانیها، جنتیها، خزعلیها پیروز این میدان و اما هاشمیها، زمها، امجدها و بسیاری دیگر از بزرگان انقلابی، بازنده این نبردگاه سخت بودند.
هر چند همه انسانها مسئول اعمال خویشاند، اما نقش پسران نامیمون در انحرافات اخیر و موضعگیریهای باطل اشخاصی مثل حجتالاسلام امجد و زم را نمیتوان نادیده گرفت.
شاید از فردی مثل محمدعلی زم بیش از این توقع نباشد، اما انتظار از آقای امجد با آن سبقه اخلاقی این بود که بتواند مقابل افکار باطل فرزند خود بایستد.
باید اعتراف کنیم شکست همسان ایشان در این امتحان مشکل، زنگ خطری برای همه ما طلاب و علما است. ما با تمام وجود باید باور کنیم این میدان، بسیار خطیرتر از آن است که تا کنون میپنداشتیم...
در خاتمه باید گفت حقیقتا تبرا جستن از جگرگوشه خود، کار حضرت نوح است...
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
✍محمدصادق ناطقی
💠💠 کتاب «خانواده نهضت» ویژه مبلّغین در موسم تبلیغی فاطمیه ۱۳۹۹ منتشر شد؛
👈👈در این کتاب می خوانید؛
✅ نیاز به حامی؛ مسئولیت خانواده در تحقق دستاوردهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
✅ خانه ای از جنس نور، محتوای پنج مجلس خانگی قرآن ویژه بانوان
✅ زندگی به سبک فاطمه سلام الله علیها؛ محتوای ده منبر مکتوب مجالس بانوان فاطمی
#خانواده_نهضت
#تبلیغ_گفتمانی
#فاطمیه1399
💎💎 راه های دریافت محتوای کتاب؛
✳️ از طریق لینک
bastefarhangi.ir/fatemiye99
✳️ از طریق لوح فشرده گفتمان خانواده نهضت
✳️ از طریق کانالهای بسته فرهنگی در شبکههای اجتماعی؛
📚بسته فرهنگی
🌐 bastefarhangi.ir
🆔 eitaa.com/bastefarhangi
🆔 ble.im/bastefarhangi
🆔 sapp.ir/bastefarhangi
🆔 telegram.me/bastefarhangi
📞۰۹۰۲۴۱۰۹۸۰۶
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ کدام لباس؟
ماده ی «لبس» 23 بار در قرآن آمده است. این ماده، به دو شکل زیر استعمال می شود که به اصل واحد ـ که همان پوشش و سِتر باشد ـ برمی گردد (بر اساس بیش از 10 کتاب لغت در نرم افزار قاموس نور):
1️⃣ «لَبِسَ یَلبَسُ لُبساً، که به معنای لباس پوشیدن است.
2️⃣ «لَبَس یَلبِسُ لَبساً، که به معنای اختلاط و اشتباه است.
آیات زیر از نوع استعمال در معنای اول است:
«... وَ تَسۡتَخۡرِجُواْ مِنۡهُ حِلۡيَةً تَلۡبَسُونَهَا... ﴿١٤ نحل﴾».
«... وَ يَلۡبَسُونَ ثِيَابًا خُضۡرًا مِّن سُندُسٍ وَ إِسۡتَبۡرَقٍ... ﴿٣١ کهف﴾».
نیز آیات: 12 فاطر و 53 دخان.
و آیات زیر از نوع استعمال در معنای دوم است:
«وَ لَا تَلۡبِسُواْ ٱلۡحَقَّ بِٱلۡبَاطِلِ وَ تَكۡتُمُواْ ٱلۡحَقَّ وَ أَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ﴿ ٤٢ بقره﴾».
«وَ لَوۡ جَعَلۡناٰهُ مَلَكًا لَّجَعَلۡنَٰاهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسۡنَا عَلَيۡهِم مَّا يَلۡبِسُونَ ﴿٩ انعام﴾».
همچنین آیات: 71 آل عمران و 65 و 82 و 137 انعام و 15 ق.
✳️ نتیجه
با بررسی بیش از 40 ترجمه ی قرآن از آیه ی 9 سوره ی انعام (با استفاده از نرم افزار جامع التفاسیر نور)، روشن شد که بعضی از مترجمان فارسی مانند «اشرفی، بروجردی، پاینده، شعرانی، کاویان پور، مصباح زاده، معزّی، صفی علیشاه و...»، و ترجمه ی انگلیسیِ «محمد و سمیرا» این آیه را به درستی ترجمه نکرده اند؛ یعنی عبارت «وَ لَلَبَسْنَا عَلَيهِمْ مَا يَلْبِسُونَ» را از «لَبِسَ یَلبَسُ لُبساً، به معنای لباس پوشیدن» گرفته اند نه از «لَبَس یَلبِسُ لَبساً، که به معنای اختلاط و اشتباه است.
🔵 نکته
کسانی که مایلند، می توانند آیاتی که در بالا در معنای اول و معنای دوم ذکر شده اند را در چند ترجمه ببیند که آیا به درستی در معنای مورد استعمال، ترجمه شده اند یا نه.
[با تشکر و قدردانی از زحمات استاد دکتر هادی حجّت، برای روش دهی به بنده و شاگردان دیگر]
والحمدلله رب العالمین
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 4 دی 99
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ عطف به «الله» یا عطف به «اَحبار»
آیه ی 31 توبه می فرماید: «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيمَ».
تمام مترجمان و مفسران این آیه را چنین ترجمه و تفسیر کرده اند:
یهود و نصارا، علما و راهبان و حضرت مسیح علیه السلام را ارباب در برابر خدا گرفتند (یعنی خدا را رها کردند و یهودیان، علمای خود را، و مسیحیان راهبانِ خود و حضرت عیسی را اطاعت کردند).
بنابر ترجمه ی فوق ـ همانطور که از منصوب بودنِ کلمه ی «المسیحَ» نیز برداشت می شود ـ «المَسِیحَ» عطف به «أَحْبَارَهُمْ» است؛ یعنی آیه ی فوق در اصل به صورت زیر است:
«اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيمَ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ».
✅ تفسیر مناسب تر
به نظر می رسد، کلمه ی «المسیح» عطف به «الله» (و مجرور) باشد و ترجمه ی آیه چنین باشد:
یهود و نصارا، علما و راهبان خود را ارباب در برابر خدا و مسیح بن مریم گرفتند (یعنی اطاعت خدا و مسیح را رها کردند و یهودیان، علمای خود را و مسیحیان راهبان خود را اطاعت کردند).
✳️ دلیل تفسیرِ مختار
در ذیل این آیه روایاتی ذکر شده است که معصومان (اعم از پیامبر و ائمّه صلوات الله علیهم اجمعین) فرموده اند: احبار و رُهبان، مردم را به پرستشِ خود نخواندند، بلکه حلالِ خدا را حرام کردند و حرامِ خدا را حلال کردند و مردم هم از آنها اطاعت و تقلید نمودند.
این معنای فوق که از همه ی روایاتِ تفسیریِ ذیلِ این آیه برداشت می شود، نشان می دهد که آنها از فرامین حضرت عیسی علیه السلام اطاعت نکردند، بلکه از غیر معصومی که اطاعتِ او اطاعتِ خدا نیست تقلید کردند. اما چون اطاعتِ معصوم (در این جا: عیسی علیه السلام)، همان اطاعتِ خداست، نمی شود آیه را طبق قول مشهور معنا کرد.
🔵 لطفاً به دو روایات صحیح زیر دقت فرمائید:
🌹 عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يَحْيَى عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ مَا دَعَوْهُمْ إِلَى عِبَادَةِ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ دَعَوْهُمْ مَا أَجَابُوهُمْ وَ لَكِنْ أَحَلُّوا لَهُمْ حَرَاماً وَ حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَلَالًا فَعَبَدُوهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ (کافی، ج 1، ص 53، ح 1).
🌹محَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ- اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا صَامُوا لَهُمْ وَ لَا صَلَّوْا لَهُمْ وَ لَكِنْ أَحَلُّوا لَهُمْ حَرَاماً وَ حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَلَالًا فَاتَّبَعُوهُمْ (همان، ح 3).
مرحوم کلینی این دو روایت را در «بابُ التقلید» و روایت اول را در «بابُ الشرک» [شرک اطاعت] نقل کرده است.
🔵 همچنین ببینید:
محاسن برقی، ج 1، ص 246، ح 244 (باب لا طاعةَ لمخلوقٍ فی معصیة الخالق)، تفسیر عیّاشی، ج 2، ص 86 و 87، عیون اخبار الرضا (ع)، ج 1، ص 193 (در مذمّت از تبعیّت از فقهای سنّی)، تصحیح اعتقادات امامیّه، ص 72 (در مذمّت تقلید باطل)، بحار الأنوار، ج 24، ص 246 (باب 61 ما نزل من النهي عن اتخاذ كل بطانة و وليجة و ولي من دون الله و حججه عليهم السلام)، وسائل الشیعه، ج 27، ص 134 (بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عَنْهُمْ علیهم السلام) و تفسیر فخر رازی (مفاتیح الغیب)، ج 16، ص 31، ذیل آیه.
✳️ نتیجه
بنابراین آیه در مقام اطاعت است نه در مقام عبادت، تا کسی بگوید مسیحیان حضرت عیسی را عبادت می کنند؛ یعنی آیه در مقام اطاعتِ غیر معصوم است. اما اطاعت از معصوم و تقلید از علمائی که سخن خدا و معصومان را به مردم می رسانند، همان اطاعت از خداست و آن ها حلال و حرامِ خدا را بیان می کنند.
🔴 مشکل اصلی
مشکل اصلیِ این تفسیر این است که با جستجوی تقریباً کاملی که انجام شد، در هیچ قرائتی پیدا نکردم که کلمه ی «المَسیحِ» به صورت مجرور خوانده شده باشد؛ یعنی هم در ثبت قرائت حفص از عاصم (قرائت مشهور جهان اسلام) و هم در قرائات دیگر، «المَسیحَ» به صورت منصوب آمده است (فتأمّل).
والحمدلله العالِمِ بکلامه
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 6 دی 99
🔖#مصوبات_شورای_عالی_حوزه
✅ انتخاب معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
💠 با پیشنهاد مدیر حوزههای علمیه مبنی بر انتخاب جناب حجه الاسلام والمسلمین حسین ملانوری (زید عزه) به عنوان معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه به مدت دو سال، موافقت گردید.
🔹گفتنی است حجه الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، متولد ۱۳۴۸ در شهر رفسنجان و دارای سوابق زیر است:
۱) سرپرست مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ
۲) مدیر گروه مجتمع عالی تبلیغ
۳) قائم مقام معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه به مدت ۱۰ سال
۴) مدیر فرق و ادیان معاونت تبلیغ حوزه به مدت ۶ سال
۵) عضو اتاق فکر صدا و سیمای مرکز قم به مدت ۵ سال
۶) مدیر رسانه های معاونت تبلیغ حوزه های علمیه به مدت ۴ سال
۷) مدیر برنامه ریزی و نظارت معاونت تبلیغ حوزه های علمیه به مدت سه سال
۸) مسئول اتاق فکر معاونت تبلیغ حوزه به مدت دو سال
۹) سردبیر مجله مبلّغان به مدت ۱۳ سال که منجر به چاپ و نشر ۱۵۰ شماره از ماهنامه شده است
۱۰) عضو کمیته تبلیغ طرح و برنامه مدیریت حوزه های علمیه به مدت ۳ سال
۱۱) نمایندگی طلاب و فضلای شهرستانهای رفسنجان و انار
۱۲) تالیف چندین جلدکتاب و مقاله و ....
📗 دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه
📅 ۶ دی ماه ۱۳۹۹
# معاونت تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان کرمانشاه
🔰کانال دانش آموختگان حوزه علمیه استان کرمانشاه
🌐https://eitaa.com/joinchat/3448176715C191ffb8c51
🔖 #مصوبات_شورای_عالی_حوزه
✅ انتخاب مدیر حوزه علمیه استان کرمان
💠 با پیشنهاد مدیر محترم حوزه های علمیه و پس از طرح بحث ، با تصویب اعضای محترم شورای عالی حوزه های علمیه، جناب حجه الاسلام والمسلمین عباس سلمه ای به مدت ۳ سال به عنوان مدیر حوزه علمیه استان کرمان انتخاب گردید.
📗 دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه
📅 ۶ دی ماه ۱۳۹۹
🔖#مصوبات_شورای_عالی_حوزه
✅ انتخاب معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه
💠 با پیشنهاد مدیر حوزههای علمیه مبنی بر انتخاب جناب حجه الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی (زید عزه) به عنوان معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه به مدت دو سال، موافقت گردید.
🔹گفتنی است حجه الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی ، متولد ۱۳۵۰ در شهر بابل و دارای سوابق زیر است:
۱) مدیر داخلی حوزه علمیه روحیه بابل (۱۳۷۵-۱۳۷۴)
۲) محقق و نویسنده دائرةالمعارف فقه اسلامی بیش از ۱۵ سال
۳) رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی (پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی)
۴) مسئول بخش فقه تخصصی و فقه مضاف مرکز جامع علوم اسلامی
۵) عضو شورای علمی کارشناسی اندیشه نامه انقلاب اسلامی وابسته به دفتر رهبری
۶) دبیر نوزدهمین تا بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه های علمیه وجشواره اول ودوم مقالات علمی پژوهشی حوزه
۷) مدیر گروه فقه حوزه های علمیه خواهران
۸) عضو کمیته فقه معاصر مدارج علمی حوزه
۹) مدرس ومعاون پژوهشی مدرسه فقهی مرکزجامع علوم اسلامی ولی امر (عج)
۱۰) عضو شورای علمی کارشناسی فقه (در شوراهای تخصصی حوزوی شورای انقلاب فرهنگی)
۱۱) تالیف چندین جلدکتاب و مقاله و ...
📗 دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه
📅 ۶ دی ماه ۱۳۹۹
آیتالله العظمی مکارم شیرازی: از تجلیل فاطمیه غفلت نشود؛ چه با روضه خانگی و چه فضای مجازی
🔹اگرچه به دلیل شیوع کرونا و لزوم رعایت شیوهنامههای بهداشتی، برگزاری مجالس فاطمیه مانند سالهای گذشته ممکن نیست، اما تجلیل این ایام نباید مورد کمترین غفلت قرار گیرد.
🔹لازم است که از همه راههای ممکن برای تعظیم شعائر فاطمی استفاده کرد؛ به ویژه با اقامه روضههای خانگی و استفاده از فضای مجازی.
🔹بسیاری از مردم از اوضاع نابسامان معیشتی در رنج به سر میبرند؛ بر کسانی که تمکن مالی دارند، ضروری است که به فریاد برادران و خواهران نیازمند ایمانی خود برسند
▪️تسلیت یاابن الحسن (عج)
آتش زدن به خانه مولا بهانه بود
مقصود خصم،کشتن بانوی خانه بود
با آن همه سفارش پیغمبر خدا
پاداش دوستی علی، تازیانه بود
آن شب قویترین سند غربت علی
تشییع مخفیانه و دفن شبانه بود
بی تو با شمع، علی تا به سحر میسوزد
شمع می میرد و او بار دگر میسوزد
یک نفر مثل درختان سپیدار بلند
در خیالش همه شب بین دو در می سوزد…
آنان که بر این خانه هجوم آوردند
در خاک نهال کینه را پروردند
در کعبه علی شکسته بُتهاشان را
اکنون به در خانه تلافی کردند
لعنه الله علی قوم الظالمین
◼️السلام علیک یا فاطمه الزهرا
◼️شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) تسلیت باد.
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ سوره های سجده دار
✳️ مقدمه
پانزده سوره از سوره های قرآن دارای سجده اند. به این سوره ها، سوره های سجده دار می گویند. چهار سوره از این سوره های سجده دار، دارای سجده ی واجب اند. به سوره های دارای سجده ی واجب، «سوره های عَزائِم» می گویند (شرائع الإسلام، ج 1، ص 77).
سوره های عزائم و آیات سجده ی آنها عبارتند از:
1. سوره ی سجده، آیه ی 15
2. سوره ی فُصّلت، آیه ی 37
3. سوره ی نجم، آیه ی آخر
4. سوره ی عَلَق، آیه ی آخر
✳️ احکام سوره ی سجده دار
1️⃣ خواندن سوره های سجده دار در نمازِ واجب، موجب باطل شدنِ نماز است (توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 545، مسأله ی 983 [مقلّدین برای رعایت اختلافات فقهی به فتواهای مراجع خود رجوع نمایند]). اما در نماز مستحب، جایز است و باید پس از آیه ی سجده ، سجده کند و سپس نماز را ادامه دهد (العروة الوثقی، ج 1، ص 646، مسأله ی 6).
2️⃣ اگر انسان آیه ی سجده را بخواند، یا خواندنِ آن را گوش کند، واجب است سجده نماید (تحریر الوسیلة، ج 1، ص 177، مسأله ی 1).
3️⃣ مرد جُنُب و زن حائض (پریود)، بنابر توضیح زیر، حرام است سوره سجده دار یا آیه ی سجده را بخوانند:
✳️ سوره یا آیه؟
درباره ی این که بر مردِ جُنُب یا زنِ حائض (پریود)، خواندنِ تمام سوره ی سجده دار، یا فقط آیه ی سجده حرام است، اختلاف است (نک: توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 212، مسأله ی 355)؛ بعضی از فقها می گویند فقط خواندنِ آیه ی سجده حرام است و بعضی می گویند خواندنِ همه ی آیات این سوره ها حرام است.
🌹 الف) بعضی از مراجع بزرگواری که قائلند خواندنِ همه ی آیاتِ این سوره ها ـ حتی یک کلمه از آن ها ـ بر مردِ جُنُب و زنِ حائض حرام است:
آیت الله امام خمینی، فاضل لنكرانى، بهجت، نورى همدانى، اراکی.
🌹 ب) بعضی از مراجع بزرگواری که قائلند فقط خواندنِ آیات سجده از این سوره ها حرام است:
آیت الله خامنه ای، سيستانى، مكارم، صافى، زنجانى، وحید، خوئى، گلپايگانى، تبريزى، جوادی آملی، مظاهری.
🔵 نکته ی پایانی
در دعای ندبه و دعای کمیل آیاتی از سوره های سجده دار آمده است (در دعای ندبه: آیات 8 و 9 سوره ی نجم، و در دعای کمیل: آیه ی 18 سوره ی سجده)؛ بنابراین، نخواندن این قسمت از دعا، برای اشخاص جُنُب و حائضی که از مقلّدانِ مراجع تقلید دسته ی الف هستند، لازم است.
والحمدلله رب العالمین
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 4 دی 99
دوستان و بزرگواران گرامی
عرض سلام و ادب و احترام
ایام فاطمیه دهه اول و دوم درپیش هست.🏴
ایام فاطمیه معمولا با سعی و شور عمومی برگزار نمیشود.
البته دلایل مختلفی دارد که شما دوست عزیز نسبت به آن اطلاع بیشتری دارید.
و امسال هم با توجه به موضوع شیوع ویروس کرونا ، و متعاقب آن 👇
_نبود ایستگاههای صلواتی...
_عدم برگزاری هیئت ها در فضای باز باتوجه به سردی زمستان...
_کم شدن روضه های خانگی به دلیل نگرانی عمومی از کرونا... _مشکلات اقتصادی
ممکن است خدای ناکرده امسال فاطمیه انچنان که شایسته است برگزار نگردد/
ائمه اطهار علیهم السلام و به تبع از ایشان بسیاری از علما شیعه، مراجع تقلید و بزرگان دینی حساسیت خاصی در زنده نگه داشتن ایام فاطمیه ( البته بصورت معقول وبا رعایت پروتکل ها و به دور از سوء استفاده افراد مغرض) داشته اند.
همچنان که رهبر عزیز انقلاب نیز در این ایام با برپایی مراسم عزاداری این فریضه مهم را زنده نگه میدارند و عنوان می نمایند:
من رزق سال خود و کشور را در فاطمیه از بی بی سلام الله علیها طلب میکنم.
لذا با توجه به موارد گفته شده به نظر میرسد نوعی واجب شرعی و انقلابی در جهت زنده نگهداشتن و هرچه پر شور تر برگزار شدن ایام شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیه بر گردن ما میباشد.
چنانچه در این امر بسیار مهم کوتاهی کنیم خدای ناکرده در روزمحشر هنگامی که بنا برحدیث مشهور گفته میشود *اَینَ الفاطمیون*
ما جزو افرادی نباشیم که شرمنده شویم و گریان....
✅لذا چند پیشنهاد خدمت شما برای گرامیداشت این ایام تقدیم میگردد 👇
@ tth_ir
◾پروفایل همه ی شبکه های مجازیمون رو مُزین بنام بی بی یا دل نوشته ای در وصف ایام فاطمیه کنیم تا دیگران
نیز با دیدن پروفایل ما تشویق به این حرکت معنوی شوند.
◾ مثل دهه محرم سر درب منازلمون رو پارچه نوشته ای از حضرت زهرا سلام الله علیها نصب کنیم.
که بسیار حرکت فرهنگی و معنوی قابل توجهی در سطح یک محل میباشد.
اگر نداریم حتما در فکر تهیه کردن باشیم ان شاءالله
◾روضه های خانگی چند نفره با رعایت نکات بهداشتی برگزار کنیم. تعداد مهم نیست . اهمیت در اصل برگزاری است.
◾از برگزاری روضه خانگی خود یا دیگران *حتما با رعایت نکات بهداشتی* عکس و فیلم تهیه کنیم و در گروههای فامیلی و یا دوستان پخش کنیم تا ترویج این عمل حسنه گردد .
◾میتوانیم بانصب یک بلندگو بر روی یک وانت بار یک روز قبل از شهادت و همچنین روز شهادت بی بی ، در دهه اول و دوم ، روضه های کوچه به کوچه برپا کنیم.. بدین صورت که 👇
درب منازل شهدا یا بزرگان محل و پیرغلامان رفته و بدون تشریفات درب خانه ایشان ، باقراردادن یک صندلی یک نفر روحانی ده دقیقه سخنرانی کند و یک مداح نیز حدود یک ربع توسل به ساحت مقدس بی بی پیدا نماید . باتوجه به صدای بلندگو دیگر اهالی کوچه هم به درب خانه هایشان آمده و بسیار استقبال میکنند .
حداقل این حرکت را در روز شهادت مقید باشید راه اندازی کنیم ان شاءالله
◾ پوشیدن پیراهن مشکی به رسم عزادار بودن
به دلیل حضور در جامعه بسیاری از ما سوال میپرسند که چرا مشکی پوشیده اید و گفتن علت آن به ایشان به نوعی ترویج فرهنگ فاطمیه است .ان شاءالله
◾ نصب پرچم کوچک بنام نامی حضرت فاطمه سلام الله علیها بر روی ماشین شخصی... باتوجه به گردش در شهر بسیار حرکت تبلیغی موثری میباشد.
مشهور است که جناب حرّ فقط
به دلیل *رعایت ادب* به ساحت حضرت مادر علیها سلام توفیق پیدا کرد که در زمره ی اصحاب امام حسین علیه السلام وشهدای کربلا قرار بگیرد.👇
و ترویج فاطمیه عرض ادب به ساحت مقدسه ی حضرت زهرا سلام الله علیهاست..
و ان شاءالله ما نیز امید داریم که مورد شفاعت اهلبیت علیهم السلام واقع شویم....
✅تمام این امور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وفاصله گذاری انجام شود تا سلامتی مردم هم به خطر نیوفتد.
# دوستان گرامی انشالله نشر این پیام میتواند عرض ادبی به حضرت بی بی سلام الله علیها باشد.
*لطفا هم اکنون نشر دهید*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ناحله الجسم یعنی
نحیف و دلشکسته می ری
جوونی اما مادر پیری
بهونه ی سفر می گیری
🌹باکیه العین یعنی
بارون غصه ها می باره
چشای مادر ما تاره
دیگه علی شده بیچاره
🌹منهده الرکن یعنی
توون برات نمونده بانو
کی قلبتو سوزونده بانو
کی بالتو شکونده بانو
🌹معصبه الراس یعنی
بستی سری روکه پردرده
رنگ رخ تو مادر زرده
توکوچه کی جسارت کرده
🌍 @tth_ir
کتاب نهایی حاج قاسم.pdf
888.6K
محتواي تبليغي
(ويژه شهادت سردار مقاومت، شهيد حاج قاسم سليماني عزيز):
اين کتاب داراي هشت سخنراني به مناسبت شهادت سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني با عنوان (خون جريان ساز) مي باشد.
مولف اين کتاب، موسسه تخصصي اميربيان (شعبه تهران) بوده و هديه معنوي اين کتاب، هشت صلوات براي شادي روح حاج قاسم عزيز مي باشد.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
✍️✍️معاونت تبلیغ و امورفرهنگی
حوزه علمیه استان کرمان(طرح هجرت)✍️✍️
👈عضویت@mtkerman