eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
153 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 کرونا جان 17000 زندانی را گرفت! پایگاه آمریکایی هیل، وابسته به کنگره آمریکا در مطلبی با عنوان «20درصد زندانیان آمریکایی مبتلا به کووید19 هستند»: 🔻 تحقیقات نشان می‌دهد بیش از 275،000 زندانی در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از 17000 نفر در اثر ابتلای به این ویروس و عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی اولیه، جان خود را از دست داده اند.
📌شکوه و عظمت ایران در عهد تیموری با اساتید مکتب هرات ‌آغاز شد و تا اواخر دوران صفوی هم رونق چشم‌گیری داشت، بعد از آن افول کرد و در عصر قاجار بیشتر با جلد‌های لاکی و روغنی احیای موقتی شد.(چهار نمونه جلد کتاب از دوران صفوی) ┅┅❅❈❅┅┅
📌 در ایران قرار دارد! 🔖 با وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع و که شامل ۶۵ هزار متر مربع فضای داخلی و مابقی فضای سبز و دریاچه مصنوعیه و بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب هم واسه فروش دارد! 🔖بزرگترین کتابفروشی ثبت شده در گینس کتاب فروشی بارنز و نوبل در نیویورک هست که یک چهارم باغ کتاب تهران مساحت دارد. ┅┅❅❈❅┅┅
✍️ «معایب ایرانیان، از دید یک آمریکایی» یکی از معروف‌ترین مستشاران آمریکایی در تاریخ معاصر ایران آرتور میلِسپو است. او دو بار در ایران خدمت کرد، یک بار بین سال‌های 1301 تا 1306 (دوران رئیس‌الوزرایی و دو سال نخست پادشاهی رضاخان) و بار دوم، پس از عزل رضاخان، در سال‌های 1321 تا 1323. میلسپو در دوران اول خدمتش رئیس کل مالیه و بار دوم ریاست کل دارایی بود. او پس از حضور اولش در ایران، کتابی نوشت و گزارش مفصلی از مأموریتش در ایران ارائه داد. این کتاب با عنوان «مأموریت آمریکایی‌ها در ایران» (با ترجمۀ ابوترابیان) منتشر شد. میلسپو صفحاتی از کتابش را به شرح «روحیات ایرانی‌ها» اختصاص داده که در این پست برخی از برداشت‌های او را مرور می‌کنیم. میلسپو رفتار و منش ایرانیان را معلول ساختارهای کلی حاکم بر ایران، به خصوص ساختار اقتصاد زراعی ایران می‌داند. او می‌کوشد در کنار بیان نیکی‌های ایرانیان، به برخی معایب ایرانی‌ها نیز اشاره کند: «دو کیفیت اجتماعی که به ندرت در ایران یافت می‌شود، پشتکار و وجدان کار است... حقیقت این است که کم‌کاری، غیرفعال بودن و امروز و فردا کردنِ ایرانی‌ها بسیار تأثرانگیز است. یک ایرانی کارهایش را با آرامی و با فراغ‌خاطر انجام می‌دهد و توجه او به فلسفه و ادبیات خیلی بیشتر از امور شغلی‌اش است. اغلب اوقات خود را به صحبت کردن، مخصوصاً دربارۀ سیاست تلف می‌کند. حرف‌های او بیشتر مربوط به مسائل و اشخاصی است که اصولاً ربطی به کار او ندارند... یکی از مهم‌ترین معایب کارمندان ایرانی تعلل و ناتوانی آن‌ها در مواجهه با مشکلات است. شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌ها به ندرت کسانی‌اند که کاردان باشند و برای تحمیل نظرات خود پافشاری کنند... این اشخاص با کمال میل با هر پیشنهادی که باعث عقب‌افتادن کارها و بی‌نتیجه شدن تصمیمات شود، موافقت می‌کنند... ایرانی‌ها به هیچ وجه خود را بردۀ ساعت نمی‌دانند و برای وقت ارزشی قائل نیستند و به طور کلی زندگی را به صورت اوقات حساب‌شده‌ای از زمان در نظر نمی‌گیرند... در قهوه‌خانه‌ها و کاروانسراها، در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها گروه‌گروه از مردم ایران لم داده و صحبت می‌کنند و قلیان می‌کشند... در پیاده‌روها یا کنار جاده‌ها اغلب به کارگران یا کشاورزانی برمی‌خوریم که زیر آفتاب خوابیده‌اند. ایرانی‌ها در هر کاری که داشته باشند، عجله‌ای در انجام آن ندارند. اگر کنفراسی بناست ساعت چهار تشکیل شود، کار خود را ساعت پنج‌ونیم آغاز می‌کند. تعطیلات بی‌شمار، خواب نمیروز... تعدد نوکران غیرضروری و بالاتر از همه دودلی و تعلل... را می‌توان عوامل فرضی در ایجاد تنبلی مردم دانست... ولی تا جایی که می‌دانم این عوامل مبتلا‌بهِ کشورهایی است که بر پایۀ اقتصاد کشاورزی زندگی می‌کنند. تنها صنعت اساسی و گستردۀ ایران کشاورزی است، ولی مشکلات حمل‌ونقل کم‌وبیش از گسترش آن جلوگیری کرده و به همین علت قدرت خرید مردم به آهستگی افزایش می‌یابد... حس میهن‌پرستی و مسئولیت اجتماعی در اغلب ایرانی‌ها تکامل نیافته است... هزاران ایرانی برای امور مختلف به وزارت مالیه مراجعه می‌کند که اغلب بجز ادعای مالی یا توصیه برای برادر، پسر، برادرزاده یا درخواست تخفیف مالیاتی انتظار دیگری ندارند. این عده حاضرند برای رسیدن به خواستۀ خود حقیقت را ندیده بگیرند و جز به منافع خود و خانوادۀ خویش به چیز دیگری توجه ندارند... نابسامانی در رفتار مردم، به علت ناتوانی ذاتی مردم نیست، بلکه «ناشی از وضع سیاسی و اداری ایران است»؛ وقتی قانونی ضمانت اجرا ندارد یا اصلاً وجود ندارد، وقتی وزرا ناگزیر از خریداری مقام خود هستند، وقتی وجدان عمومی و حس میهن‌پرستی فقط حرف است، وقتی حقوق کارمندانی که مالیۀ مملکت دست آن‌هاست کمتر از هزینۀ زندگی آن‌هاست... وقتی دولت زیر فشار سیاست‌های خارجی مجبور به تأمین منافع آن‌ها [= خارجیان] گردد، وگرنه بایستی منتظر مصیبت باشد... وجود ناگواری و نابسامانی اوضاع مالی ایران زیاد هم تعجب‌آور نیست، اگر این شرایط در کشور دیگری هم باشد، به همین سرنوشت مبتلا خواهد شد.» منبع: مأموریت آمریکایی‌ها در ایران، دکتر میلسپو، 87-102.
هدایت شده از تا انتهای افق
در این سه ماهی که در هلند به سر می‌برم هر روز سرتیتر خبرهای اصلی را دنبال کرده‌ام. یک نکته که به چشمم آمد اخبار حوادث در هلند بود. از تخریب فروشگاه‌ها تا تجمعات در اعتراض به مشکلات مختلف. چندین بار هشدار کلاهبردی بانکی - در همین مدت کوتاه - یا اتفاق رایج دوچرخه دزدی و توصیه به قفل اساسی. در کنار این موارد، هر شب هم از یکی از کانال های تلویزیونی شاهد پخش برنامه های مستند فعالیت بی وقفه پلیس در مبارزه با انواع و اقسام جرم از قبیل دزدی و فروش مواد مخدر و ضرب و جرح و قاچاق کالا هستیم. با خودم فکر می کردم که یک عمر شنیدم و گفتند که غربی‌ها قانون مدار هستند... اما چه در و چه در ، که به عنوان کشورهای دیگه خیلی پیشرفته اروپا شناخته شده، واقعیت زندگی چیز دیگری است. در هر جامعه‌ای قانون هست و کسانی که اهل رعایت باشند و کسانی که نباشند. اما هیچ کشوری برای کشور هلند شبکه ماهواره‌ای از خارج هلند راه نمی‌اندازد که به مردم هلند مدام اخبار بد و منفی و حوادث و حواشی کشورشان را مخابره کند. درحالی‌که برای کشور من بیش از ۲۶۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان چنین ماموریتی را عهده‌دار شده‌اند... @ninfrance
📡 رسانه‌ی سعودی: همان کبیر زمان است!!! 🔹پایگاه خبری وابسته به رژیم سعودی با درج خبری از رهبر انقلاب و مقایسه وی با کوروش، مدعی شد آیت الله خامنه‌ای همان اهداف کوروش‌کبیر در گسترش امپراطوری پارس را با شعارهای اسلامی در پیش گرفته است. ┅❅❈❅┅
💠 فدک در تاریخ؛ کتاب نوجوانی سیزده‌ساله که صهیونیست‌ها دربارۀ آن پایان‌نامۀ دکترا می‌نویسند 🔸 راشل کنتز فیدر، پژوهشگر بنیاد پژوهشی موشه‌دایان (وابسته به دانشگاه تل‌آویو) در طرح‌نامۀ دکترای خود که آن را در مجله مطالعات خاورمیانه بریتانیا منتشر کرده، درباره کتاب «فدک در تاریخ» می‌نویسد: تألیف این کتاب از سال ١٩۴۶ آغاز شده است؛ سالی که صدر از کاظمین به نجف مهاجرت کرد تا تربیت دینی‌اش را آغاز کند. او به‌رغم سن کم، بلوغ فکری‌اش را ثابت کرده بود؛ زیرا پیش‌تر در اوان نوجوانی در مباحث فلسفی و حقوقی تسلط پیدا کرده بود…. گفتاری تاریخ‌نگارانه و محققانه دربارۀ اختلاف‌نظر بر سر فدک، بخش اصلی این کتاب است؛ زیرا تاکنون تحقیقی نقادانه و جدی در این موضوع انجام نشده است. منابع اندکی درباره این واقعه هستند که نوعاً به حواشی پرداخته‌اند و یا واقعیت‌ها درباره نزاع فدک را خیلی ساده بیان کرده‌اند…. مرنیسی و کورتز و کالدرینی به‌اختصار اشاره کرده‌اند که علی شریعتی در بیان نظرش درباره فاطمه به‌عنوان الگوی زنان، ماجرای فدک را هم بیان کرده است. کتاب او که مکرراً به «فدک در تاریخ» صدر هم استناد می‌کند، به فدک در بستر نیازهای زن مدرن می‌نگرد؛ یعنی آگاهی و مبارزه برای گرفتن حقوق اجتماعی و سیاسی خود. 🔹 «فدک در تاریخ» گرچه در نوجوانیِ شهید صدر (١٣سالگی) تألیف شده،‌ یکی از عمیق‌ترین و دقیق‌ترین کتاب‌هایی است که در تحلیل بخشی از زندگانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به نگارش درآمده است. فدک در این کتاب نقش تنه‌ای تنومند از پژوهشی پُرشاخه را ایفا می‌کند؛ پژوهشی که در پنج فصل سامان می‌یابد و با نظمی خاص افزون‌بر نقل و نقد دقیق ماجرای فدک، به موضوعاتی عمیق‌تر در اندیشۀ دینی نیز می‌پردازد؛ تاآنجاکه شاید بتوان گفت اساساً صدر فدک را به‌مثابۀ دستمایه‌ای برای بررسی نوع برداشت مسلمانان صدر اسلام از معنای دین،‌ برگزیده است و ازاین‌رو همان‌قدر که این کتاب ماهیتی تحلیلی‌تاریخی دارد،‌ می‌تواند پژوهشی در حوزۀ فلسفۀ دین نیز قلمداد شود. 🔸 شهید سید محمدباقر صدر در فصل اول کتاب با نگارشی خیال‌انگیز،‌ چکیده‌وار اشاره‌ای به شرح‌حال حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها پس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌کند و حرکت او برای ستیز درباره فدک را به نمایش می‌کشد. در فصل دوم گزارشی دقیق و تفصیلی از آنچه بر فدک در طول تاریخ گذشته به‌دست می‌دهد و با دلایلی انکارناشدنی اهمیت و جایگاه مادی و معنوی فدک را تبیین می‌کند. سپس در فصل سوم به گزارش ماجرای فدک پس از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌پردازد. او در این فصل ریشه‌های تاریخی و زمینه‌های عاطفی مخالفت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با خلیفۀ اول را برمی‌شمرد. افزون‌براین، به جنبه‌های سیاسی این انقلاب بر ضد قدرت حاکم می‌پردازد و می‌گوید: اگر کسی ماجرای فدک و تحولات و گونه‌های مبارزاتی آن را به‌دقت بررسی کند، رویدادی از قبیل مطالبۀ یک زمین را در آن نمی‌بیند؛ بلکه مفهومی گسترده‌تر در ذهنش تجلی می‌یابد؛ مفهومی که خواسته‌ای بلندهمتانه را در دل خود دارد که برانگیزانندۀ انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصب‌شده و حاکمیت ازدست‌رفته و شکوه بزرگ و به‌راه‌آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند. 🔹 شهید صدر در فصل چهارم، بخش‌هایی از سخنان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در خطبۀ مشهور فدکیه را گزینش می‌کند و آنها را شرح می‌دهد. 🔸 شهید صدر با فصل پنجم کتاب، دادگاهی برپا می‌کند و شکایت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها از خلیفه اول را طرح و پاسخ‌ها و ادعاهای خلیفه اول را در بوتۀ نقد می‌گذارد. او در این فصل که مجموعه‌ای از بحث‌های فلسفی، زبانی، حدیثی، اصولی و فقهی را در خود دارد، قدرت علمی‌اش را به‌رخ می‌کشد. 🔗 متن کامل معرفی فدک در تاریخ را اینجا بخوانید 🆔 @ttt1400
🔰 آدمی فرزند انتخاب خویش است. علی صفایی حائری
داستان شنیدنی اولین جهانگردان ایرانی، برادران امیدوار☘ برادران امیدوار به نام عیسی (برادر بزرگتر) و عبدالله اولین جهانگردان ایرانی هستند که توانستند به مدت ۱۰ سال به نقاط مختلف جهان سفر کرده و تحقیقات خود را انجام دهند. ☘شروع سفر برادران امیدوار با دوچرخه این دو برادر اولین سفر جهانگردی خود را جدای از هم و با دوچرخه شروع کردند. در سال ۱۳۳۰ شمسی ابتدا برادر بزرگتر امیدوار با دوچرخه کورسی ۲۶ سفر خود را به تنهایی شروع کرد. مسیر حرکت او، از تهران شروع شد، به سمت غرب و شمال غرب ایران و شهرهایی مانند میانه، تبریز، خوی و مرند حرکت کرد و از مرز بازرگان وارد ترکیه و شهر ارزه الروم گردید. از گردنه سیواس وارد آنکارا و در نهایت از آنجا به سمت استانبول رکاب زد. پس از استانبول مسیر خود را به سمت جنوب ترکیه و کشور سوریه ادامه داد و از حلب دیدن کرد. بعد از آن به سمت دمشق رهسپار گردید و در نهایت وارد کشور عراق شد. در عراق هم تا شهرهای بغداد، کربلا، سامرا، نجف و … دیدن کرد و از مرز خسروی وارد ایران شد. گذر از شهرهای کرمانشاه، همدان، قزوین وارد تهران گردید. کل این سفر دوچرخه سواری، ۴ ماه طول کشید. عبدالله نیز در سال بعد با یکی از دوستان خود، ایرانگردی با دوچرخه را به سمت شهرهایی همچون شمال، خراسان، بیرجند، قائن، زاهدان را پیمود. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @ttt1400
☘بخشی از سفرنامه ما دو برادر بودیم …. دو برادر با قلبی به سطوت پولاد ، با روحی پرشور و امیدوار ، و با عزمی راسخ و تزلزل ناپذیر ! آنروز ، وقتی نخستین گام را بسوی سرزمین های دور و ناشناخته برداشتیم میدانستیم که در راه ما همه چیز هست ، رنج هست ، غم هست ، درد هست ، عذاب هست ، شکنجه هست ، و حتی مرگ هست ، اما اینها نمی توانستند روح جوان و شادمانه و مصمم ما را در هم بکوبند ، زیرا که ما پلهای پشت سر خود را ویران کرده بودیم ، و چشمان خود را از افق طالع فردا ، از افقی که می توانست پس از سالیان دراز ، ما را به آرزوهای دیرینه خود برساند بر نمی گرفتیم …..  کتاب سفرنامه برادران امیدوار وقایع سفر این دو برادر را به نقاط مختلف جهان همراه با نتیجهٔ پژوهش‌های انسان‌شناسی آنان ارائه می‌کند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @ttt1400
عبداله امیدوار مدت دو ماه را در قطب جنوب به سر برد و در آن زمان به عنوان اولین مسافر آسیایی قطب جنوب، نام برده شد. محدودیت‌های موجود برای دسترسی به قطب جنوب باعث شد که برادران امیدوار قادر به سفر هوایی نباشند. کشور شیلی از کشورهایی است که در قطب جنوب دارای پایگاه تحقیقاتی است. مسئولین دولتی کشور شیلی پذیرفتند که با برادران امیدوار برای انجام این سفر همکاری نمایند. البته به دلیل هزینه‌های زیاد، فقط با اعزام یکی از برادران امیدوار موافقت شد و به این ترتیب عبداله امیدوار به وسیله ناوگان دریایی شیلی همراه با یک گروه علمی به قطب جنوب راه یافت. در زمان این سفر (دهه ۴۰ شمسی) کسی موفق نشده بود که از هر دو قطب شمال و جنوب بازدید نمایند. عبداله امیدوار، حدود شش ماه در قطب شمال اقامت نموده و در مورد زندگی اسکیموها تحقیق نموده‌اند؛ بنابراین عبداله امیدوار اولین فردی است که هر دو قطب شمال و جنوب را دیده‌است و علی‌رغم گذشت بیش از ۴۰ سال از سفر او به هر دو قطب، شاید تا کنون نیز در این زمینه رکورددار باشد.» تنظیم:فاطمه میری ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @ttt1400
«اگر انسان هایی که مأمور به ایجاد تحول در تاریخ هستند، از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد...» ✨شهید سیدمرتضی آوینی