eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
153 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
در زمان قاجار تعدادی دانشجو بورسیه به هند فرستادند تا با آموزش زبان فارسی جایگاه زبان فارسی در هندوستان استوار کنند . ۸-۷ سال پیش هم یکی از دوستانمان که شاهنامه‌خوان بود، به هند رفت و در دانشگاه «شاهنامه» می‌خواند. او می گفت دانشجویان با عشق و علاقه گوش می‌دادند، حتی آنهایی که فارسی نمی‌دانستند از آهنگ کلمات خوششان آمده بود . از زمان حمله ی نادرشاه به هندوستان و پیش از آن از زمان مهاجرت پارسیان به هندوستان در دوره ی پس از ساسانیان، همیشه گروهی از ایرانیان در هندوستان بوده اند . البته این را هم نباید از نظر دور داشت که تعداد ایرانیان در هندوستان هم زیاد است؛ شاید یکی از علت هایی که هنوز هم عده‌ای در هند علاقه‌مند به فارسی هستند و این زبان در بخشی از این کشور رواج دارد ، حضور همین تعداد ایرانی در آنجا باشد. پس از آمدن اسلام به ایران بخشی از زرتشتیان که نخواستند در ایران بمانند به هندوستان رفتند . برخی با کشتی از جزیره ی هرمز به هند رفتند و چون مردمان ساکت و بی‌آزاری بودند، با آن همه فرقه و دین های گوناگون در هند کنار آمدند و با کسی از همان زمان ، کاری نداشتند . چنین بود که پارسیان در هند نفوذ پیدا کردند و آنها را « پارسیان هند» می‌گویند . بنابراین یکی از عوامل وجود زبان فارسی در هند همین زرتشتیان هستند. الان در هند سازمانی وجود دارد به نام « جمشید تاتا» که سرمایه‌گذاری گسترده ای در خدمات هواپیمایی، راه‌آهن، نوشابه و دیگر صنایع دارد . در زمان پهلوی دوم قرار بود عده‌ای از این زرتشتیان به ایران بیایند، تبلیغاتی هم در این زمینه شد وحتی عده‌ای از آنها برای بررسی وضعیت به ایران آمدند ، اما به هند بازگشتند . البته نسل‌های جدید همین‌ها دیگر فارسی نمی‌دانند. یک بار در سفری که به فیلیپین کرده بودم در آنجا عده‌ای را ملاقات کردم که مسلمان بودند و به زبان فارسی صحبت می‌کردند . البته در فیلیپین و مالزی دیددم که مردم با واژه های فارسی آشنا بودند . یک بار که در مالزی بودم نمی‌دانستم برای بازار رفتن باید به چه زبانی نشانی بپرسم ؛ اما ناخودآگاه به زبان فارسی صحبت کردم و مستقیم مرا به بازار بردند. آنها فارسی بلد بودند. » خسرو معتضد در مصاحبه با روزنامه ی « وطن امروز» ، شماره ی ۱۸۹۳ ، شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵
مروری کوتاه بر دو تخریب بقاع بقیع نویسندگان: محمدسعید نجاتی و حیدرعلی جعفری؛ در این مقاله ابتدا به ماجرای تخریب های اول بقیع و بازسازی بقیع در فاصله دو تخریب و توصیف حرم ائمه مدفون در بقیع در تعدادی از سفرنامه هایی که پیش از تخریب دوم نگاشته شده است، پرداخته ایم و پس از مرور تخریب دوم بقیع، واکنش ایران به آن به ویژه نقش خاندان هویدا در آن را بر اساس اسناد تاریخی، بررسی کرده ایم. روش این مقاله نقلی تاریخی و متکی به منابع کتابخانه ای است. 👉 https://b2n.ir/s01022
همگامی بهائیت ایران با وهابیت در تخریب قبور ائمّة بقیع (ع) نویسندگان: رضا علی صوفی و علی اکبر زاور؛ هشتم شوال هر سال یادآور حادثه ای تلخ برای جهان اسلام، به ویژه عالم تشیع است؛ واقعه ای که طی آن قبور اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) به همراه آثار پرارزش به جای مانده از روزگار صدر اسلام توسط پیروان فرقه وهابیت تخریب شد. این نوشتار با رویکردی توصیفی – تحلیلی به شرح این حادثه و پیامدها و عکس العمل هایی که در جهان اسلام پدید آورد، پرداخته و در ادامه به پاسخ این پرسش اساسی می پردازد که با وجود فضای ضد وهابی در ایران آن روز و تلاش های علما و نیروهای مذهبی در برخورد و ایجاد فشار بر وهابیون، چه عواملی موجب تلطیف این فضا و به محاق رفتن طرح «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین» مرحوم مدرس و در ادامه رفع ممنوعیت حج و سپس به رسمیت شناختن و ایجاد روابط دیپلماتیک با حکومت تازه تأسیس آل سعود شد، در این نوشتار نشان داده شده که مساعی و تلاشهای عناصر بهایی حکومت وقت ایران در این خصوص نقش مهم و اساسی داشته است. 👉 https://b2n.ir/w45357
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع (دستخط ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول) ✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید : ✅متن عربی نامه: من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر ✅ترجمه فارسی سند: از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید می‌کنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آماده‌ایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان می‌کنیم. پس بزودی امر می‌کنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید می‌کنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند.
📌 چند بار تخریب شد؟ یکبار در ۲۱۸ سال قبل وبار دیگر در ۹۸ سال قبل . 📍 و دیگر عالمان دینی و بزرگان نجف و قم علیه وهابیان موضع تند گرفتند. آورده‌اند که گزارش ویرانی آرامگاه‌های بقیع، گریه آیت الله حائری، بنیان‌گذار حوزه علمیه قم، را بر منبر درس برانگیخت و او درس خود را تعطیل کرد و بازار نیز تعطیل شد. 📍و آیت الله بروجردی، نماینده خود، محمدتقی طالقانی (آل احمد)، را برای بررسی امور به  فرستاد. در کنفرانس اسلامی کراچی نیز عالمانی چون محمد حسین کاشف الغطاء و محمد تقی طالقانی،  نماینده آیت الله بروجردی، با نماینده گفت‌وگو نمودند و بر لزوم بازسازی آرامگاه‌های بقیع تأکید کردند. 📍سید محسن امین برای بررسی اوضاع به حجاز رفت و نتیجه تحقیق خود را در کتاب کشف الارتیاب به   عرضه کرد. همچنین شماری از فقیهان به لزوم بنای مجدد بارگاه‌های بقیع فتوا دادند. 📍دولت ایران روز ۱۶ صفر سال ۱۳۴۴ق. را به مناسبت هتک حرمت به ، عزای عمومی اعلان کرد و آیت الله مدرس در مجلس ایران تلاش‌هایی را برای مقابله با این  عمل آغاز کرد. مجلس ایران کمیسیونی را برای بررسی موضوع تشکیل داد. دولت برای پیشگیری از خشم مسلمانان و توجیه تخریب اماکن مذهبی، نمایندگان دولت‌های را به مکه فراخواند. از ایران هیأتی مرکب از غفار خان جلال السلطنه، وزیر مختار ایران درمصر، و حبیب الله خان هویدا در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۰۴ش وارد  شد. با ترفندهای دولت سعودی و عدم پیگیری  جدی از سوی مقام‌های کشورهای اسلامی، این قضیه مسکوت ماند. 📍با ظهور وهابیت در حجاز، که از اعتقادات ابن تیمیه الهام گرفته‌ و بنای بر قبور و زیارت آنها را با  ناسازگار می‌داند، هر گونه بنایی از این دست در مناطق مختلف حجاز توسط وهابیان تخریب شد. در سال ۱۲۲۰ق.  مدینه را محاصره کردند. پس از تسلیم شدن شهر، سعود بن عبدالعزیز همراه توقیف و تصرف همه اموال موجود در خزائن حرم نبوی، دستور ویران کردن همه گنبدهای بقیع را صادر کرد. . 📍بارگاه امامان چهارگانه و گنبد حضرت فاطمه(سلام الله علیها)موسوم به بیت الاحزان در حمله نخست در همان سال از میان رفتند یا خسارت جدی به آنها وارد شد. به  گزارش عبدالرحمن جَبَرتی، نیروهای وهابی پس از یک سال و نیم محاصره و ایجاد در مدینه وارد شهر شدند و جز مرقد نبوی دیگر بارگاه‌ها را از میان بردند. . 📍دولت عثمانی برای تصرف مدینه فرستاد و در ذی‌حجه ۱۲۲۷ق. آن شهر را بازپس گرفت. برخی از بارگاه‌ها در سال ۱۲۳۴ق. به دستور سلطان محمود ثانی بازسازی شد.
🔺 قدیمی‌ترین عکس از لحظه تخریب بقیع به دست وهابی‌ها 👈 حدود ۹۸ سال قبل
یک چهره مرموز بهائیت در ماجرای تخریب بقیع 🔺حبیب الله عین الملک (پدر هویدا) یکی از عناصر مرموز و پنهان بهائیت در حمایت از آل سعود در ماجرای تخریب ائمه بقیع است. این چهره خطرناک، اقدامات علما و شهید مدرس را برای احیای بقیع و فشار بر آل سعود، خنثی کرد؛ او علاوه بر این، کاشف رضاخان و معرف او به انگلیسی‌ها نیز بود. 💥 تصویر بالا: حبیب‌الله عین‌الملک (سمت راست) پدر امیرعباس هویدا و چهره بانفوذ بهایی به همراه خانواده‌اش و فرزندش هویدا در بیروت در سال ۱۹۲۹ میلادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 در میان مجموعه مسلمانان کسانی پیدا شوند که با افکار تجلیل از بزرگان اسلام را شرک بدانند. ❗️ اینها همان کسانی هستند که در گذشته قبور را ویران کردند و اگر قیام مسلمانان نبود و جرئت می‌کردند قبر پیامبر را هم ویران می‌کردند! رهبر معظم انقلاب
تصویر پدر هویدا عین الملک از افراد بلند پایه تشکیلات بهایی که از مزدوران شوقی افندی بود و پدرش نیز میرزا رضا قناد از مزدوران ملتزم رکاب عبد البهاء در عکا بود. وی سفیر ایران در عربستان بود که وهابیان به تحریک او قبور ائمه مدفون در بقیع را خراب کردند.
⭕️ خروش تاریخی مدرس در اعتراض به تخریب بقیع 👈 اگر لازم باشد، من و گروهی از ملت ایران به سمت بقیع حرکت خواهیم کرد! 🔹حمایت شهید مدرس از تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس شورا، درباره اعتراض به آل سعود و رسیدگی به قبور ائمه بقیع (ع) 🔹شهید مدرس: هیچ چیزی را مقدم بر این کار نداریم و نگذاریم زیادتر از این، اسباب خرابی شود!
🔺 ۲۵ هزار معترض تهرانی به آل سعود، با آمدن شهید مدرس به وجد آمدند! 👈 خبرنگار دیلی تلگراف: مردم وسط چهارراه، یک برج چوبی ششگوشه به ارتفاع ۳۰ پا درست کرده بودند که با فرش پوشیده شده بود و پرچمی سیاه بالای آن در اهتزاز بود. 1⃣ حضور گسترده مردم در خارج دروازه دولت تهران و ابراز احساسات آنان، به هنگام ورود شهید مدرس به این تجمع. 2⃣ سخنران تجمع: اگر حکم جهاد آید، با پای برهنه به مقبره پبامبر (ص) می‌رویم و با دندان و ناخن خویش، دشمنان خدا را قطعه قطعه می‌کنیم! 3⃣ مردم اعم از جوانان و سالخوردگان، با اشک چشم از این سخنرانی حماسی استقبال می‌کردند. 4⃣ مملکت ایران در آن روز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد؛ آل سعود به مزار رسول الله (ص) نیز جسارت کردند. 📚منبع: مقاله تخریب بقیع به روایت اسناد (۱) / نوشته سیّدعلی قاضی عسکر / فصلنامه میقات حج، ش ۴۵، ص ۱۲۴.