فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسرائیلی ها دقیقاً مثل نازی های آلمان رفتار می کنند.
#غرب
#آمریکا
#توهم_آزادی
#اسرائیل
#آلمان_نازی
@ttt1400
✡️ نقش بهائیت در ماجرای تخریب قبور ائمه #بقیع (ع)
1️⃣ هشتم شوال 1344 ق، یادآور عمل ننگین تخریب قبور ائمه بقیع (ع)، بهدست شجره ملعونه #وهابیت است.
2️⃣ وقتی وهابیان وارد طائف شدند، گنبد مدفن ابنعباس را خراب کردند و هنگامی که وارد مکه شدند، گنبدهای قبر عبدالمطّلب، ابوطالب و خدیجه اُمّ المؤمنین را ویران نمودند و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند و آنگاه که وارد جده شدند، گنبد و قبر حضرت حوّا را خراب کردند و تمام مقابر و مزارات را در مکه، جده، طائف و نواحی آنها ویران نمودند و زمانی هم که مدینه را محاصره کردند به ویران کردن مسجد و مزار حضرت حمزه پرداختند. [1]
3️⃣ این اقدامات ظالمانه واکنش مسلمانان و بالأخص شیعیان جهان را در پی داشت. [2] حکومت #پهلوی که تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، هیئتی (بهرهبری غفارخان جلال و حبیبالله عینالملک معروف به هویدا که از #بهائیان برجسته بهشمار میآمد [3]) را برای بررسی موضوع، به حجاز گسیل داشت.
4️⃣ هیئت ایرانی در تاریخ 1304/6/24 وارد جده شده [4] و مورد استقبال گرم عبدالعزیز قرار گرفتند. [5] هیئت ایرانی در گزارش خود به تهران، با کمرنگ جلوه دادن این مصیبت عظیم، تلاش نمود تا #وهابیها را از ارتکاب این جنایت تبرئه کند؛ همچنانکه هویدا به نقل از ابنسعود مینویسد: «خیلی اسباب حیرت است که مسلمانان عالم فقط برای تخریب چند قبر که قبل از ورود من به دست این بدویهای (:بیاباننشینهای) جاهل مهدوم (:خراب) شده، این همه اظهار غیرت و حمیّت و دردمندی نمودند و در مجامع و منابر و روزنامهها مرا لعن و تکفیر کردند و عالم را بر من شوراندند و بدنام خواستند». [6]
5️⃣ دولت وهابی در اقدامی زیرکانه، با آوردن نمایندگان کشورهای اسلامی و تلاش برای تأسیس کمیسیونی با عنوان «کنفرانس خلافت اسلامی»، به خنثی کردن اعتراضات مسلمانان و طرح مرحوم مدرس مبنی بر تشکیل «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین»؛ در تلاش برای تثبیت حکومت خود برآمد. در این میان، جریان بهائی - ماسونی حاکم بر ارکان اداری کشور، اصرار بر حضور در کنفرانس وهابیت داشت و باب مراوده را با آنان گشود. [7]
6️⃣ اما هنگامیکه هنوز کمیسیون وهابیها در جریان بود، خبر حمله مجدد وهابیان به #بقیع، به ایران مخابره شد. مجلسی در منزل امام جمعه خویی و با حضور علماء و برخی مقامات دولتی تشکیل و قرار بر این شد که پروندههای موجود در وزارت خارجه و دفتر شاه بررسی شده تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. [8]
7️⃣ با پایان مجلس پنجم و بهرغم فرمالیته بودن مجلس ششم (که نمایندگان آن به انتخاب شاه بود)، با پیگیریهای آیتالله مدرس، فریضه حجّ برای مدت یک سال تحریم شد. [9] اما بهتدریج و از سال 1305 ق به بعد، شرایط اعزام حجاج و عادیسازی روابط با سعودی بهصورت مرموزانهای فراهم شد.
8️⃣ عناصر #بهایی برای گسترش روابط دیپلماتیک با رژیم سعودی تلاش بسیار کردند که نقطه عطف آن را میتوان در امضای معاهده مودت میان ایران و عربستان، در شهریور 1308 مشاهده کرد. از آن پس، حبیب الله هویدا با سِمت کاردار با استقبالی گرم وارد عربستان شد و تا سال 1353 ق، نقش مهمّی در گسترش روابط دیپلماتیک و خنثیسازی تلاش مذهبیون برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) ایفا کرد. [10]
9️⃣ بدینترتیب جریان قوی بهائی #ماسونی حاکم بر حکومت پهلوی موفق شد که موج اعتراضات ایجاد شده علیه رژیم سعودی را کنترل کرده و با مدیریت زمان و اتلاف وقت، طی پروسهای حساب شده در مرحلهی اول موضوع کمیسیون دفاع از حرمین شریفین و فشار برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) را از دستور کار خارج سازد و در آخر موفق شد که روابط ایران را با رژیم سعودی گسترش دهد.
📚[1] محمّدصادق نجمی، تاریخ حرم ائمه بقیع (ع) و آثار دیگر در مدینه منوره، تهران: مشعر، چاپ نهم، 1390، ص51.
[2] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش 9، صص35-25.
[3] میرزا حبیب الله عینالملک (پدر امیرعباس هویدا)، فرزند میرزا رضا قنّاد از بهائیان متعصب و نزدیکان عباس افندی شمرده میشد. ادوارد براون، میرزا رضا قنّاد را یکی از خواص بهاءالله میداند که پس از او عهدهدار حفظ اسرار بهائیت است: بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، تهران: سخن، چاپ پنجم، 1374، ص723.
[4] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26.
[5] همان، ص27.
[6] همان، ص54.
[7] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش9، صص 35-25.
[8] همان.
[9] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26.
[10] همان، ص84.
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب / با تلخیص
❓ قبرستان بقیع چند بار و توسط چه کسانی تخریب شد
🌍🌍🌍
امروز هشتم شوال است که به عنوان روز جهانی بقیع نامگزاری شده است. این قبرستان پیش از ساسله منحوس آل سعود دارای مقبره هایی متعلق به ائمه معصومین مدفون در آن قبرستان و بعضی دیگر از بزرگان اسلام بوده اما این مضاجع شریف طی چند مرحله توسط این سلسله منحوس تخریب شده است که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت
⭕️ نخستین تخریب قبور ائمه بقیع:
نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی روی داد، پس از این واقعه تاریخی - اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و به کار بردن امکانات ویژهای، مراقد تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل شد.
⭕️ دومین تخریب بقیع:
دومین و در واقع دردناکترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط میشود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهلبیت پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه خود قراردادند و بقیع را به مقبرهای ویران شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل کردند.
⭕️تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا:
وهابیون در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابیطالب (ع)، خدیجه (ع) و زادگاه پیامبر (ع) و فاطمه زهرا (ع) و خیزران عبادتگاه سری پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند آنها همچنین در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند.
⭕️ تخریب در کربلا و نجف:
وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین(ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.
┄┅═✼🍃✨✨🍃✼═┅┄
☠ یک چهره مرموز بهائیت در ماجرای تخریب بقیع
🔺حبیب الله عین الملک (پدر هویدا) یکی از عناصر مرموز و پنهان بهائیت در حمایت از آل سعود در ماجرای تخریب ائمه بقیع است. این چهره خطرناک، اقدامات علما و شهید مدرس را برای احیای بقیع و فشار بر آل سعود، خنثی کرد؛ او علاوه بر این، کاشف رضاخان و معرف او به انگلیسیها نیز بود.
💥 تصویر بالا: حبیبالله عینالملک (سمت راست) پدر امیرعباس هویدا و چهره بانفوذ بهایی به همراه خانوادهاش و فرزندش هویدا در بیروت
در سال ۱۹۲۹ میلادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع
(دستخط ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول)
✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید :
✅متن عربی نامه:
من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر
✅ترجمه فارسی سند:
از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید میکنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آمادهایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان میکنیم. پس بزودی امر میکنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید میکنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند.
📌 #بقیع چند بار تخریب شد؟
یکبار در ۲۱۸ سال قبل
وبار دیگر در ۹۸ سال قبل
.
📍#سیدابوالحسن_اصفهانی و دیگر عالمان دینی و بزرگان نجف و قم علیه وهابیان موضع تند گرفتند. آوردهاند که گزارش ویرانی آرامگاههای بقیع، گریه آیت الله حائری، بنیانگذار حوزه علمیه قم، را بر منبر درس برانگیخت و او درس خود را تعطیل کرد و بازار #قم نیز تعطیل شد.
📍و آیت الله بروجردی، نماینده خود، محمدتقی طالقانی (آل احمد)، را برای بررسی امور به #مدینه فرستاد. در کنفرانس اسلامی کراچی نیز عالمانی چون محمد حسین کاشف الغطاء و محمد تقی طالقانی، نماینده آیت الله بروجردی، با نماینده #سعودیان گفتوگو نمودند و بر لزوم بازسازی آرامگاههای بقیع تأکید کردند.
📍سید محسن امین برای بررسی اوضاع به حجاز رفت و نتیجه تحقیق خود را در کتاب کشف الارتیاب به #مسلمانان عرضه کرد. همچنین شماری از فقیهان به لزوم بنای مجدد بارگاههای بقیع فتوا دادند.
📍دولت ایران روز ۱۶ صفر سال ۱۳۴۴ق. را به مناسبت هتک حرمت به #بقیع، عزای عمومی اعلان کرد و آیت الله مدرس در مجلس ایران تلاشهایی را برای مقابله با این عمل آغاز کرد. مجلس ایران کمیسیونی را برای بررسی موضوع تشکیل داد. دولت #سعودی برای پیشگیری از خشم مسلمانان و توجیه تخریب اماکن مذهبی، نمایندگان دولتهای #مسلمان را به مکه فراخواند. از ایران هیأتی مرکب از غفار خان جلال السلطنه، وزیر مختار ایران درمصر، و حبیب الله خان هویدا در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۰۴ش وارد #جده شد. با ترفندهای دولت سعودی و عدم پیگیری جدی از سوی مقامهای کشورهای اسلامی، این قضیه مسکوت ماند.
📍با ظهور وهابیت در حجاز، که از اعتقادات ابن تیمیه الهام گرفته و بنای بر قبور و زیارت آنها را با #توحید ناسازگار میداند، هر گونه بنایی از این دست در مناطق مختلف حجاز توسط وهابیان تخریب شد. در سال ۱۲۲۰ق. #وهابیان مدینه را محاصره کردند. پس از تسلیم شدن شهر، سعود بن عبدالعزیز همراه توقیف و تصرف همه اموال موجود در خزائن حرم نبوی، دستور ویران کردن همه گنبدهای بقیع را صادر کرد.
.
📍بارگاه امامان چهارگانه و گنبد حضرت فاطمه(سلام الله علیها)موسوم به بیت الاحزان در حمله نخست #وهابیان در همان سال از میان رفتند یا خسارت جدی به آنها وارد شد. به گزارش عبدالرحمن جَبَرتی، نیروهای وهابی پس از یک سال و نیم محاصره و ایجاد #قحطی در مدینه وارد شهر شدند و جز مرقد نبوی دیگر بارگاهها را از میان بردند.
.
📍دولت عثمانی #لشکری برای تصرف مدینه فرستاد و در ذیحجه ۱۲۲۷ق. آن شهر را بازپس گرفت. برخی از بارگاهها در سال ۱۲۳۴ق. به دستور سلطان محمود ثانی بازسازی شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تربیت نیروی نژادپرست در #پادگان_تروریستی اسرائیل
🔸 #جان_لاک: در مدرسه معلمان، معماران و سازندگان روان کودکان هستند.
🔴دزدخیزترین کشورهای جهان!
نمودار فوق تعداد سرقت به ازای هر صدهزار نفر را در کشورها نشان میدهد.
کشورهای غربی که در چپاول آثار تمدنی و سرقتهای کلان و تاریخی شهره هستند در بالای جدول قرار گرفتهاند.
سرقت خودرو در کشور ایتالیا ۴ برابر ایران است. این رقم برای آمریکا ۳ برابر و در فرانسه و اسپانیا ۲ برابر گزارششده است. همچنین در کانادا، ۹۹ درصد بیشتر از ایران سرقت خودرو و وسایل نقلیه اتفاق میافتد.
آمار دیگر در خصوص جرائمی است که علیه اموال صورت میپذیرد و در این زمینه، آمارها بیانگر آن است که این رقم در آمریکا ۱۴ درصد، در ایتالیا ۱۲ درصد و در استرالیا ۱ درصد بیشتر از ایران ثبتشده است.
جرائم خشن که شامل سرقت مسلحانه نیز میشود، در ایالاتمتحده ۹۷ درصد، در فرانسه ۸ درصد، در استرالیا ۵ درصد و در ایتالیا ۱ درصد بیشتر از ایران میباشد.
ایران از میان حدود ۸۰ کشور، رتبه ۶۲ را دارد اما متاسفانه تحقیر تاریخی و عدم اعتماد به نفس در میان مردم ما باعث ترویج انگارههای نادرست دربارۀ جامعۀ ایران میشود.
بیایید با نگاه مقایسهای به آمار جهانی، جایگاه واقعی خود را در جهان بهتر بشناسیم و از خودتحقیری بپرهیزیم.
https://www.mashreghnews.ir/news/782538/%D8%AF%D8%B2%D8%AF%D8%AE%DB%8C%D8%B2%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8-%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF
🔺 ۲۵ هزار معترض تهرانی به آل سعود، با آمدن شهید مدرس به وجد آمدند!
👈 خبرنگار دیلی تلگراف: مردم وسط چهارراه، یک برج چوبی ششگوشه به ارتفاع ۳۰ پا درست کرده بودند که با فرش پوشیده شده بود و پرچمی سیاه بالای آن در اهتزاز بود.
1⃣ حضور گسترده مردم در خارج دروازه دولت تهران و ابراز احساسات آنان، به هنگام ورود شهید مدرس به این تجمع.
2⃣ سخنران تجمع: اگر حکم جهاد آید، با پای برهنه به مقبره پبامبر (ص) میرویم و با دندان و ناخن خویش، دشمنان خدا را قطعه قطعه میکنیم!
3⃣ مردم اعم از جوانان و سالخوردگان، با اشک چشم از این سخنرانی حماسی استقبال میکردند.
4⃣ مملکت ایران در آن روز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد؛ آل سعود به مزار رسول الله (ص) نیز جسارت کردند.
📚منبع: مقاله تخریب بقیع به روایت اسناد (۱) / نوشته سیّدعلی قاضی عسکر / فصلنامه میقات حج، ش ۴۵، ص ۱۲۴.
⭕️ خروش تاریخی مدرس در اعتراض به تخریب بقیع
👈 اگر لازم باشد، من و گروهی از ملت ایران به سمت بقیع حرکت خواهیم کرد!
🔹حمایت شهید مدرس از تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس شورا، درباره اعتراض به آل سعود و رسیدگی به قبور ائمه بقیع (ع)
🔹شهید مدرس: هیچ چیزی را مقدم بر این کار نداریم و نگذاریم زیادتر از این، اسباب خرابی شود!
نقش آب در تمدن بشری
شاید مهمترین علت پایداری برخی تمدنها دسترسی آنها به آب باشد . اکثر تمدنهای بزرگ جهان در اطراف آبها پدید آمدهاند که نه تنها فراهم کننده آب شیرین برای آنها بود بلکه در کشاورزی، بازرگانی، حمل و نقل و دفاع نقش کلیدی برعهده داشته است. تمدنهای همچون امپراتوری رم، تمدن مصر، امپراتوری ونتیان و سلسله اومایاد همگی بر پایه دسترسی به آب و بنا شدند که این مهم به آنان امکان گسترش یافتند و ادامه حیات را میداد. در ایران نیز تمدنهای بزرگی مانند تمدن فارس در مجاورت رودخانههای مانند سیوند وکر و یا تمدن شوش در نزدیکی رودخانههای دز و کار و وجود داشته است. تاریخ شواهد فراوانی را از اهمیت آب در پشت تمدنها نشان داد و پیشبینیهای حاکی از این است که در آینده حقا برای پیشرفت بشری در هزاره ی سوم از اهمیت حیاتی برخوردار باشد. در گذشته و آینده پیشرفت بشر منوط به پیشرفت و ترقی در علوم مربوط به آب و کاربرد آنها در مهندسی و تکنولوژی جهت استفاده توسط جوامع انسانی بود است. از سوی دیگر میتوان این گونه استدلال کرد که بسیاری از مشکلاتی که امروز پیش روی ما قرار گرفته ناشی از استفاده بیقید و بند از این کاربرد خاص . میتوان گفت که پیشرفتهای علمی در زمینه آب ، همواره مسیری سعودی و ماندگار را طی نموده است. از جمله چرخ آبی، نیروی بخار، ارتباط میان آلودگی آب و بیماری، پمپهای گریز از مرکز، صافی هایی جهت گند زدایی آب وامثال اینها. هر قدمی که در مطالعات آب به سوی جلو برداشته میشود متعاقب آن در اقتصاد، اجتماع، مسکن، حقوق، محیط و دیگر حوزههای بشری پیشرفتهایی حاصل میگردد .
تمدن های رودخانه ای و بارانی به ملت و یا تمدنی گفته می شود که در کنار رودخانه ها و جلگه های حاصلخیز بوجودآمده اند و به گواه تاریخ بزرگترین تمدن های بشری در کناره های رودخانه ها و آبرفت ها و جنگل هلای بارانی و جلگله های حاصلخیز تشکیل شده است و بر مبنای همین اصل بوده که روستاها و شهرهای اولیه شکل گرفته و به وجود آمده اند. اگر این عوامل ذکر شده را حذف کنیم، پیدایش تمدن های باستانی بی معنا خواهد بود. با کاوش هایی که در جلگله بین النهرین در کشور عراق، جلگه نیل در مصر، جلگه خوزستا ن در ایران و دشت های سند و پنجاب در شبه قاره هند صورت گرفته؛ تمدن های بزرگی چون فراعنه،سومری ها و بابلی ها در حاشیه رودخانه ها به اثبات رسیده است .درنتیجه دنبال کردن رود خانه های بزرگ دنیا می توان بیشترین تمدن های بشری را کشف کرد. در طول قرن ها این آبراهه ها منبع کشف های بزرگ کشاورزی ،سرمایه گذاری وحتی امپراتوری های بزرگ بوده اند.همچنین این رودخانه هانقش مهمی در بسیاری از داستان ها، آهنگ ها و عقاید بشری داشته اند.و جالب تر اینکه در عصر حاضر نیز برای کشف مناطق جدید از نزدیکترین رودخانه ها کمک می گیرند.این مسیرهای آبی همیشه روان، رازهای بسیاری را در خود نهفته دارند؛ از فرهنگ های بومی و محلی گرفته ، تا آشپزی و نوع زندگی مردم آن منطقه.
چالش مصرف بیرویه آب در قطر
آب از جمله منابع کمیاب در قطر به شمار میرود بطوریکه همه مناطق این کشور کوچک در ردیف مناطق کاملا خشک قرار دارد. با اینحال شهروندان ثروتمند قطری در مصرف بیرویه آب از بسیاری از کشورهای دارای منابع آبی گسترده هم پیشی گرفتهاند. به نحوی که بنابر آمار کمیتۀ دائمی جمعیت قطر، میانگین مصرف آب روزانه یک شهروند قطری، 675 لیتر است که تقریباً 2 برابر مصرف آب یک شهروند اروپایی است. با توجه به روند افزایش جمعیت قطر، که انتظار میرود تا 2050 به 8 برابر برسد، انتظار میرود نیاز قطر به آب به مسئلهای راهبردی در برنامههای توسعۀ این کشور تبدیل شود. در حال حاضر قطر 99% از آبهای مصرفی خود را از طریق شیرین کردنِ آب دریا تأمین میکند. این فرایند قطر مانند باقی کشورهای جنوب خلیج فارس موجب تغییر و تخریب محیط زیست خلیج فارس و نتیجۀ شورتر شدن آب خلیج فارس است. همچنین اتکا و وابستگی کامل آبی قطر به تکنولوژیِ گرانقیمت آب شیرینکنی و در نتیجه، پایگاههای تصفیۀ آب دریاست که در شرایط جنگ میتواند هدف قرار گرفته و در نتیجه، آب مورد نیاز قطر را قطع کند.
@ttt1400
عربستان قصد دارد 10 میلیارد درخت در صحرا بکارد!!!
عربستان از طرحی رونمایی کرده که با کمک چین و برخی کشورهای دیگر قصد دارد اکوسیستم خود را در چندین دهه تغییر دهد. این برنامه شامل کاشت 10 میلیارد درخت در صحرها و مناطق شهری است که ضمن کمک به کاهش دما، فرصت های شغلی را برای جوامع روستایی ایجاد کند. هم اکنون نسبت مساحت تحت پوشش جنگل در عربستان از سال 1990 بدون تغییر در حدود نیم درصد از کل کشور، ثابت مانده است. عربستان میگوید میخواهد از تجربه موفق مصر در کاشت درخت در صحرها استفاده کند و تأثیر جهانی پایدار در اکوسیستم بگذارد. وزیر محیط زیست عربستان میگوید در این طرح درختان از آب شهری استفاده نمیکنند و با تصفیه آب فاضلاب، بارورسازی ابرها و یا نمک زدایی از آب دریا سیراب خواهند شد.
@ttt1400
🔻#سید_حسین_شهرستانی
🔹پیش از دوران مدرن، کل حیات اجتماعی، هستی یکپارچه داشته و تفکیک دو #حوزهی_عمومی و خصوصی بلاوجه بود. کل حیات اجتماعی بهطور عمومی در خدمت دین و حیات دینی قرار داشت و ساحتهای عرفی زندگی هم دستنخورده باقی مانده بود. البته به یک معنا بیان تفکیک حوزهی عمومی و خصوصی در دوآلیسم پاپ و قیصر در قرون وسطای مسیحی وجود دارد و به این معنا، پیشتاریخ سکولاریسم و ظهور حوزههای عمومی و بعدها حوزهی خصوصی، این دوآلیسم مسیحی است. لیکن این دوآلیسم در قرون وسطا پررنگ نبود: پادشاه مشروعیت خود را از کلیسا کسب میکرد و فارغ و مستقل از آن نبود. حتی دولت انگلیس هم که خود را از کلیسای روم جدا کرد، به کل فارغ از مشروعیت مذهبی نبود و با تشکیل کلیسای سلطنتی انگلستان خلأ مشروعیت دینی خود را پر کرد.
🔸در دوران #رنسانس بود که حوزهی عمومی بهعنوان منطقهی گریز از قدرت دین ظهور کرد که عرصهی عمل دولت ملی مدرن بود. این همزمان است با ظهور دولت-ملتها و همزمان است با رشد سرمایهداری. سرمایهداری در نظام فئودال مبتنی بر کلیسا و بازارهای محلی آن عقیم میماند. سرمایهداری مستلزم شکست قدرت کلیسا و شکلگیری بازار مصرف بزرگتری از بازارهای محلی است. دولت ملی، بازار ملی را برای سرمایهداری به ارمغان میآورد. پس حوزهی عمومی عرصهی ظهور سرمایهداری ملی است و ضامن بقای چارچوبها و مناسبات آن هم دولت مقتدر ملی است.
🔹در مرحلهی بعد که مصادف با عصر #روشنگری است، دولت مدرن خود مانع شکوفایی فردیت انسان مدرن و همچنین مانع توسعهی سرمایهداری میگردد. در این مرحله است که حوزهی خصوصی در برابر حوزهی عمومی در عرصهی عمل دولت مدرن قد علم میکند و بدین ترتیب آن را محدود میسازد. همچنین در این دوره است که «فرد مدرن» به معنی دقیق کلمه تولد مییابد. نطفهی این فردیت در #توماس_هابز موجود است: دولت مدرن محصول قرارداد اجتماعی فردی است. لیکن در هابز ظهور دولت بهکلی فرد را به محاق میبرد. همچنین این فردیت در کوژیتو دکارت نیز موجود است. اما آنجا هنوز به مرحلهی فعلیت و تحقق تاریخی نرسیده است. در عصر روشنگری، انقلابهای فردگرایانه و آزادیخواهانه فرد مدرن و حوزهی خصوصی متناسب با آن را شکل میدهد و دولت مدرن را که خود سد شکوفایی فردیت انسان مدرن شده، محدود میسازد؛ لذا تفکیک حوزهی عمومی و حوزهی خصوصی بهطور عمده مربوط به این دوره است. حتما ظهور فرد مدرن بینسبت با توسعهی سرمایهداری نیست. انسان ایدهآل سرمایهداری همان انسان فردگرایی است که سود شخصیاش و نه عقاید و هنجارهای اخلاقی و دینیاش مبنای عمل اجتماعی و فردی اوست. این همان انسان گزلشافتی یا انسان دورکیمی است که وجدان فردی فربهتری نسبت به انسانهای سنتی دارد؛ همان انسان وبری است که عقلانیت ابزاری، منطق عمل اوست. او همان تولیدکننده و مصرفکنندهی ایدهآل سرمایهداری است. این همان انسانی است که واحد اصلی تحلیل در اقتصاد کلاسیک مدرن قرار میگیرد و منطق سرمایهداری را موجه میسازد.
🔸گسترش مناسبات سرمایهداری زمانی که به شکلگیری یک قشر اجتماعی با این خصوصیات منجر شد و طبقهی متوسط شهری مدرن به وجود آمد، زمینه برای انقلاب سیاسی مدرن و ظهور نظام سیاسی دموکراسی که در تناسب کامل با چنین انسانی است فراهم شد و بدین ترتیب تجدد از مرحلهی واسط قبلی، که آن را از عصر سلطهی کلیسا رهایی بخشیده بود، عبور کرد و دموکراسیهای مدرن جایگزین دولتهای مقتدر مدرن گردیدند و همزمان حوزهی خصوصی در برابر حوزهی عمومی برجسته میشود. این همان مرحلهای است که فوکویاما آن را پایان تاریخ میداند: در این دوره، نظم و آزادی هر دو با هم به ارمغان میآید. چون مسئلهی اساسی تجدد مسئلهی پارادوکس نظم اجتماعی و فردیت و آزادی فردی است. گویی تا پیش از ظهور لیبرال دموکراسی این دو همواره از هم گریزان بودهاند و با ظهور دموکراسیهای لیبرال این دو در یک سامان گرد هم میآیند. در اینجا #دولت_حداقلی که ضامن بقای نظم اجتماعی و همچنین ضامن حفظ آزادیهای فردی است و حوزههای خصوصی گستردهای که تا حدود زیادی از دستاندازی دولت و قدرت مصوناند، وجود دارد.
#تکوین_دولت_مدرن
#نسبت_سوژه_مدرن_و_سرمایهداری
➕/🔻فصلی نو در دولت سازی اسلامی
🔻بازپخش گفتگو با استاد میرباقری در موضوع دولت سازی اسلامی.
متن پیش رو گفتگوی نشریه خردنامه همشهری با استاد سید محمد مهدی میرباقری در موضوع دولت سازی اسلامی می باشد. ایشان در این گفتگو ابتدا از ضرورت دولت اسلامی بحث کردند و در ادامه در مورد چرایی ناکامی دولت های بعد از انقلاب سخن گفتند. ایشان معتقدند جامعه ی ایران امروز بر سر راه انتخاب مدرن شدن یا نشدن، بحران زده شده است. آیت الله میرباقری علت بسیاری از بحران های اجتماعی ایران را محقق نشدن فرایند دولت اسلامی می دانند و به تعبیر خودشان «در چارچوب در ایستاده ایم!» نه بیرون می رویم و نه داخل می آییم؛ نه از دولت مدرن دل می کنیم و نه مدرن می شویم. بخش انتهایی گفت و گو به بحث در مورد الزامات تحقق فرایند دولت سازی اسلامی سپری شد. ایشان تربیت دولتمرداسلامی و تحول در ساختار و نرم افزار اداره ی جامعه را از الزامات این مرحله برشمردند. از نظر ایشان درگیری همه جانبه بین کفر و ایمان از مولفه های اصلی دولت اسلامی است.
#انتخابات
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/fasli-no-dar-dolat-sazi/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب:
📍حتی مسئول اسرائیلی اعتراف کرد که این وضع ما در مقابل حماس است، با ایرانی که 500 هزار موشک دارد چه میخواهیم بکنیم؟
🔻چرا همه کشورها برای میانجی گری فعال شدهاند؟ مطمئن باشید کسی نگران مردم فلسطین نیست، همه از سرنوشت اسرائیل ترسیده اند...!
👈خلاصه جنگ شمشیر قدس:
۱. صهیونیستهای افراطی میخواستند به بیت المقدس حمله کنند و رژیمشان هم در ادامه آواره سازی مسلمانان، شروع به تخلیه منطقه شیخ جراح در کرانه باختری( رنگ سبز سمت راست نقشه) نمودند
۳. مقاومت در غزه(رنگ سبز کوچک سمت چپ تصویر)اعلام کردند که اگر این اتفاق هارو متوقف نکنید ما ساکت نمی نشینیم
۴. مردم بی دفاع سمت کرانه باختری مدام شعار #اقدام_مقاومت سر میدادند
۵. صهیونیستها اقدامات خود را انجام دادند!!! و مقاومت در غزه شروع کرد
۶. صهیونیستها برای مهار مقاومت که سالها در محاصره شدید بود بصورت همه جانبه و شدید، از زمین و آسمان و دریا با همه تجهیزات نظامی حمله کردند
۷. مقاومت #در_کمال_ناباوری حملات موشکی و راکتی خود را آغاز کرد
۸. صهیونیستها که احتمال وجود این سلاح ها رو نمیدانند به زعم اینکه این سلاحها تمام و دست مقاومت برای دفاع خالی خواهد شد ادامه دادند
۹. اما هر روز شاهد رونمایی و استفاده از تجهیزات بیشتر و جدیدتر مقاومت شدند از راکتهای ساده به موشکهای نقطه زن #قاسم تا پهپاد شناسایی و انتحاری
۱۰. آمریکا از طریق پایگاه خود در آلمان!! تجهیزات فوق پیشرفته به اسراییل فرستاد
۱۱. مقاومت هم هر روز حملات خود را بیشتر کرد و در برابر حملات دیوانه وار صهیونیستها مقاومت جانانه کردند
۱۲. بیش از ۷۰ درصد صهیونیستها این ۱۱ روز در پناهگاهها بسر میبردند و تنها با تعیین زمان #از_سوی_غزه یکی دو ساعتی برای هوا خوری بیرون می آمدند
۱۳. آخرش هم رژیم صهیونیستی که به غلط کردن افتاده بود آتش بس یک طرفه اعلام کرد و مفتضحانه از مواضع خودش عقب نشست
✍محمود باقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنگ قبری متفاوت به شکل گوشی آیفون
@ttt1400
🛑 آنچه باید درباره #پروپاگاندا یا #تبلیغات_سیاسی بدانید
پروپاگاندا یعنی چه؟
گونهای ارتباط است که در آن، اطلاعات #هماهنگ و #جهتدار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده میشود.
#پروپاگاندا برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلیترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر مخاطب است.
در این راستا، اغلب اوقات، واقعیتها به طور #گزینشی بیان و بازنمایی میشوندتا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند.
🔻روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا
#برچسب_زدن: برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه.
#شعار_های_فریبنده: دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی.
#حمله_شخصی: حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.
#تکرار: تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود.
#توسل_به_اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است.
#دروغ_بزرگ: بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمیکند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.
هر چه به ایام انتخابات نزدیک تر می شویم با نمونه های پروپاگاندا بیش از پیش مواجه خواهیم شد. از حالا به گفتمان ها و دو قطبی ها دقت کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شورای نگهبان در کشورهای دیگر!
آیا شورای نگهبان فقط مخصوص ایران هست؟ بقیه کشورها هر کسی بخواد، با هر میزان از فساد و ناکارآمدی، میتونه وارد انتخابات بشه؟
این فیلم ساز و کار کشورهای خارجی برای حفاظت از کشورشون در برابر خائنین و افراد ناکارآمد که قصد ورود به انتخابات رو دارن نشون میده!
@ttt1400
در قرن نوزدهم میلادی با شکل گرفتن حکومت های دموکراتیک ومردم سالار مبتنی بر نظریه تفکیک قوا ,برای حفظ استقلال این قوا از یکدیگر و پایبندی به قانون اساسی , رویکرد نظارتی برای پاسخگو کردن قوای دیگر حکومتی در برابر اعمال ورفتار وکارکردشان مطرح شد تا نمایندگان مجالس قانون گذاری در چارچوب صلاحیت ها ومسیولیت هایشان در برابر مردم ونهاد های اساسی حکومتی پاسخگو باشند بنابراین نهادهای نظارتی که وابستگی به قوای دیگر نداشته باشد ومستقل عمل نماید را تاسیس نمودند. که وظایف این نهاد ها علاوه بر نظارت بر سایر قوا ی حکومتی حل اختلافات بین آنها وارایه نظریات مشورتی وهمپنین مانع از تصویب قوانیین مغایر با قانون اساسی بود و همچنین با نظارت بر نحوه انتخاب نمایندگان پارلمان وسایر قوا اجازه ورود به افراد ناصالح ومفسد وبد سابقه را برای تصدی نمایندگی مردم وهمچنین قرار گرفتن در راس قوای دیگررا ندهند واز خودکامگی ودیکتاتوری قوای حکومتی جلوگیری نمایند.لذا باید نهاد های دیگر حکومتی در مقابل آرا ونظرات این نهاد ها ی نظارتی تمکین نموده وبر آرا صادره از سوی این نهاد گردن بنهند. بنابراین این نهاد های نظارتی که حدود اختیاراتشان در کشورهای مختلف متفاوت و به اسامی گوناگونی هم خوانده میشوند بوجود آمدند .
چکیده مقاله: بررسی نظارت بر انتخابات مجلس ایران وفرانسه مقایسه نقش نظارتی شورای نگهبان ایران وشورای قانون اساسی فرانسه
غلامرضا مرادی نهاوندی - گروه حقوق عمومی ارشد و دکتری واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی اراک ایران
@ttt1400