eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
157 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
114 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5908853926655952596.pdf
153.6K
‍ ‍ ‍ ‌ 🔴 زن دوم بگیرید، از بیت اخراج می‌شوید 👈 حتی به شوخی هم درباره تعدد زوجات صحبت نکنید چندی پیش فتوایی منتسب به رهبر انقلاب درباره استحباب تعدد زوجات در شرایط فعلی جامعه در فضای مجازی منتشر شده بود. اخیرا جمعی که به دیدار معظم‌له رفته بودند از ایشان در این باره سوال کردند که آیت‌الله خامنه‌ای با شنیدن آن برافروخته شده‌ و متعجب گفتند: اصلا بنده همچین فتوایی ندارم و اصلا همچین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند، که باعث دلسردی خانم‌ها می‌شود. جالب آن‌که رهبری در محل‌ کارشان هم هشدار داده‌اند که افراد شاغل در بیت اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می‌شوند. (خبرگزاری فارس) 🔴تعدد زوجات جایز، تک همسری مستحب این نظر مقام معظم رهبری است در مقاله بالا بطور کامل توضیح داده شد. در آخر این مقاله آمده است در جمع بندی آنچه تاکنون گفته شد می‌توان به راحتی دریافت که فتوای آیت الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) مبنی برجواز تعدد زوجات و نفی استحباب تعدد زوجات دارای پشتوانه استدلالی عمیق و قوی فقهی و دارای اعتبار بسیار قوی‌ در میان محققین از فقهای بززگ متقدم نظیر شیخ طوسی و قاضی ابن براج و طبرسی(ره) و علمای معاصر نظیر مدارک العروه مرحوم آیت‌الله شیخ علی‌پناه اشتهاردی است و ادعای شهرت بر استحباب تعدد زوجات ثابت نیست بلکه مشهور میان متقدمین و ادعای اجماع برجواز تعدد زوجات و استحباب اکتفای به یک زن در اصل شرع جدای از حیثیات افراد و شرایط متفاوت شده است
💥نظر رهبر انقلاب درباره سن مناسب ✳️رهبر معظم انقلاب: 👈پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند دخترها و پسرها زود ازدواج کنند البته با میل و اختیار خودشان. ✅ ما هم باید در جامعه‌ی خودمان این را رواج دهیم. ✅ جوانها وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. ⭕️ این بر خلاف تلقی خیلی از افراد است که خیال می‌کنند ازدواجهای دوران جوانی، ازدواجهای ماندگار نیست! ✔️ اگر درست صورت بگیرد، ازدواجهای بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود. ( ۷۹/۱۲/۲۳)
❌ مسمومیت اطلاعاتی تقریباً تمام اطلاعاتی که ما روزانه دریافت می‌کنیم، اطلاعات دسته چندمی است که بارها از فیلتر اندیشه‌ها و قضاوت‌های دیگر رد شده و از آن تأثیر پذیرفته است و اولین درس از سواد رسانه‌ای در چنین شرایطی این است که بدانیم آنچه در رسانه می‌بینیم، لزوماً واقعیت نیست و می‌تواند ضد واقعیت نیز باشد. نیوتن مینو، پژوهشگر معروف می‌گوید در سال 1981 نگران بودم که فرزندانم نخواهند توانست از تلویزیون منفعتی ببرند. 30 سال بعد نگرانیم از این بابت بود آیا نوه‌هایم از صدمات تلویزیون در امان خواهند بود؟ مالکوم ایکس می‌گوید: اگر مراقب نباشید روزنامه‌ها با شما کاری خواهند کرد تا از کسانی که به آنها ظلم می‌شود متنفر باشید و به کسانی که به آنها ظلم می‌کنند عشق بورزید. این دو جمله شاید بتوانند بهترین توصیف از عواقب آلودگی اطلاعاتی باشند. 🗣🗣حواسمان به هجوم اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنیم، باشد.
کلاه درایران قدیم غیراز جنبه تزئینی نشانی ازشغل ، نژاد ، و طبقه اجتماعی بوده است. تاج(یکپارچه،باز،بسته)مخصوص پادشاهان و دیهم، سبک،کلاهراسته، دستار ،باشلق(شبیه کلاخود) و کلاه نمدی بین افرادقبایل رایج بوده است.
در جنگ جهانى دوم درحالى كه مردم هلند از شدت گرسنگى ميمردند ، آمريكا حاضر شد اين تابلو رامبراند را با 5 كشتى آذوقه مبادله كند اما مردم هلند نپذيرفتند.
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش باورنکردنی شبکه‌های CNN و MSNB از وضعیت اسفناک زیرساخت‌های حمل و نقل در آمریکا
تاکنون دوازده نماینده زن پارلمان انگلیس به دلیل آزارهای جنسی مجبور به کناره گیری از سیاست شده اند به گزارش سی ان ان, افزایش شمار زنان نماینده پارلمان انگلیس که به دلیل آزارهای جنسی از مقام خود کناره می گیرند,​ مایه نگرانی فعالان حقوق زن در این کشور شده است. افزایش شمار نمایندگان زن پارلمان انگلیس که به دلیل آزار یا اذیت های جنسی که در دفتر کار خود با آن روبرو هستند,​ به موضوعی نگران کننده در جامعه و پارلمان انگلیس تبدیل شده است. در حالی که در گوشه ای از لندن، مجسمه برنزی اولین نماینده زن پارلمان انگلیس آخرین مراحل تکمیل کار خود را طی می کند,​ در آن سوی دیگر و در پارلمان این کشور،​ شمار زنانی که به دلیل آزار و اذیت های جنسی در محل کارشان مجبور به کناره گیری می شوند رو به افزایش است. نیکی مورگان,​ وزیر فرهنگ کابینه انگلیس می گوید: تهدید به مرگ هر روز برای زنان نماینده ارسال می شود,​ هر صبح که آنها ایمیل های خود را باز می کنند، با تهدیدهای این چنینی روبرو می شوند. از دیگر سو کارکنان و خدماتی های پارلمان نیز با نمایندگان زن برخوردی بی ادبانه و گستاخانه دارند. وی که این صحبت ها را چندی پیش مطرح کرده بود اکنون تازه ترین وزیر فرهنگ مستعفی در کابینه انگلیس به شمار می آید. تاکنون دوازده نماینده زن پارلمان انگلیس به دلیل آنچه که آزارهای جنسی و اذیت از سوی دیگران و کارکنان پارلمان خوانده شده است، یا از حزب محافظه کار خارج شده اند یا به طور کل، از دنیای سیاست کناره گرفته اند. این موضوع برای حزبی که هر دو نخست وزیر زن تاریخ انگلیس را در کارنامه خود دارد به هیچ روی موضوعی خوشایند به شمار نمی آید. هر چند که آزارهای جنسی برای نمایندگان زن در هر دو حزب حاکم بر انگلیس گزارش شده است ولی گفته می شود نخست وزیر انگلیس گزارش های مربوط به این موارد را نادیده می انگارد و همچنان بر ادامه بحث ها و گفتمان پلشت خود بر سر موضوع برگزیت پای می فشارد. این علامت های نگران کننده در حالیست که سه سال پیش نیز یکی از نامزدهای انتخاباتی چند روزی پیش از همه پرسی بر سر برگزیت,​ به دست یک افراطی راستگرا به قتل رسید. از سوی دیگر زنانی که تلاش می کنند در مبارزات انتخاباتی شرکت کنند و در مکان های عمومی برای سخنرانی یا تعامل عمومی حاضر شوند، فضای فعلی را بسیار وحشتناک توصیف می کنند که هر آن امکان خطری جانی برای خود یا همکارانشان که در تبلیغات انتخاباتی فعالیت می کنند، وجود دارد. در حال حاضر بر سر مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی و از جمله برگزیت، خشمی عمده در جامعه انگلیس حکمفرما شده است و با رویه ای که در حال حاضر در جامعه انگلیس و حزب حاکم در برابر زنان در پیش گرفته شده است، دیگر کمتر زنی حاضر می شود چنین خطری را به جان بخرد و پا در این عرصه پرخطر بگذارد. https://www.tabnak.ir/fa/news/934078/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3
💢ما و فرانسیس فوکویاما! ✍️احمد زیدآبادی 🔸در نشستی به‌مناسبت معرفی کتاب خاطرات‌ام در کرمان، دوستی پرسید: «فوکویاما اخیراً در مقاله‌ای از فروپاشی جامعۀ ایران سخن گفته‌است؛ به نظر شما درست گفته‌است؟» 🔸در پاسخ او گفتم: «اگر اتفاقی در بطن جامعۀ ایران در حال وقوع باشد؛ من و شما باید از آن خبر داشته باشیم یا فوکویاما که ده‌ها هزار کیلومتر از این سرزمین دور است و پای‌اش هم هرگز به اینجا نرسیده است! فروپاشی متر و معیارهای کم و بیش مشخصی دارد. اگر آن معیارها را با محیط خانه و کوچه و خیابان و محله و دانشگاه و محل کارتان منطبق می‌بینید پس در حال فروپاشی هستیم و نیازی هم به تأیید فوکویاما نیست؛ اما اگر آن معیارها را با محیط پیرامون منطبق نمی‌بینید؛ فوکویاما بی‌ربط گفته است!» 🔸غرض اینکه گویا ما ایرانیان به نحوی به عصر اسکولاستیک برگشته‌ایم دوره‌ای که اهل نظر برای تعیین تعداد دندان‌های اسب به جای آنکه جسارت سر زدن به اسطبل و شمارش دندان‌های حیوان را در خود ببینند؛ به قول و نظر ارسطو استناد می‌کردند و بر سر آن جرّ و بحث‌های داغ به راه می‌انداختند! 🔸در واقع، مطالعۀ مستمر و بی‌وقفۀ آراء و نظرات متفکران جهانی و تکرار آنها در محیطی دیگر، به نظر من دانشی تولید نمی‌کند و از قضا نگاه ما را نسبت به واقعیت پیرامون‌مان تیره و تار می‌سازد. 🔸این نکته بدان معنا نیست که ما از مطالعۀ نظریه‌های گوناگون متفکران دوره‌های مختلف تاریخ بی‌نیازیم. نه، درست به عکس. فهم و هضم نظریه‌ها ضروری است؛ اما این به خودی خود، دانشی فراهم نمی‌کند. دانش از قدرت مقایسه و تطبیق آن نظریه‌ها با شرایط زیست - بوم ما پدید می‌آید و کسی که از این قدرت برخوردار نباشد؛ حتی اگر به تمام نظریه‌های عالم نیز مسلط باشد؛ فاقد کارآیی لازم برای تحلیل و تبیین مسائل جامعۀ خویش است. 🔸من استادانی را سراغ دارم که هر گاه در بارۀ برخی نظریه‌های جامعه‌شناسی سخن می‌گویند؛ متین و استوار به نظر می‌رسند؛ اما هنگامی که مسائل عینی ایران را تحلیل می‌کنند؛ زبان‌شان چنان عامیانه و سطحی می‌شود که پنداری هنری بیش از مطالعۀ نشریات زرد در چنته ندارند. 🔸نظریه‌ها موجوداتی متافیزیکی و هورقلیایی در آن سوی آسمان و یا ابزاری برای خودنمایی علمی نیستند؛ بلکه به کار تبیین و تفسیر زندگی فردی و جمعی ما می‌آیند. اگر نتوانیم از آنها در این جهت بهره گیریم؛ در واقع با انباشت آنها در ذهن‌مان، ضمیر خود را خسته و مفلوک کرده‌ایم مانند کسی که به جای سرهم کردن چند قطعۀ اساسی ماشین بر روی هم که امکان حرکت داشته باشد؛ هزاران قطعه از همان ماشین را در انباری روی هم تلنبار کند! کاری که جز اتلاف وقت و اشغال بی‌مورد فضا حاصلی ندارد. 🔸از این جهت، دانشجویان و اهل فکر جامعۀ ما به جای آنکه هر روز نگران آن باشند که فلان فرد در آن سوی دنیا در مورد شرایط ما چه گفته‌است؛ بهتر است از آموزه‌های نظری خود در جهت تحلیل و تبیین واقعیت‌های پیرامون خود بهره بگیرند و به جای احساس حقارت در برابر نام‌های معروف و مشهور جهانی که شرایط ما را نداشته و فهم نکرده‌اند؛ جسارت اندیشیدن به خود دهند. 🔹نقل از کانال دانشگاه انسانیت
اتاقک مخصوص شیردهی مادران در فرودگاه بین‌المللی هیوستون تگزاس
⭕️پاسخ به سه سوال ⁉️آیا همان‌چیزی که می‌گوییم، شنیده می‌شود؟! ⁉️چطور افراد مختلف از یک پیام درک‌های متفاوتی دارند؟ ⁉️در این شرایط چگونه پیام رسانه‌ای تاثیرگذار تولید کنیم؟ ✍️در علم ارتباطات می گویند پیام آنچیزی نیست که ارسال می شود، آنچیزی است که دریافت می شود و ارسال کنندگان پیام باید به این نکته توجه کنند که چگونگی دریافت یک پیام، بسیار متاثر از فرامتن و تجربه زیسته‌های افرادی است که برای آنها پیام تولید و ارسال می‌کنیم. 🔻دیوید برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم "قصد" ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر و آشکار را دارای نقش مهمی می‌داند و معتقد است که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کم‌تری پاسخ مطلوب را ارائه دهد. 🔻او می‌گوید که معنی‌ها در پیام‌ها و چیزهای قابل کشف نیستند. در واقع کلمات در نهایت هیچ معنایی نمی‌دهند؛ بلکه معنی‌ها فقط در آدم‌ها هستند، که مسبّب پاسخ‌ها می‌شوند. آن‌ها چیزهایی شخصی و درون ارگانیسم انسانند. معناها آموخته می‌شوند؛ آن‌ها دارایی‌های ما محسوب می‌شوند؛ ما معنی‌ها را یاد می‌گیریم، بر آن می‌افزاییم، آن‌ها را نابود می‌کنیم؛ اما قادر به یافتنشان نیستیم. آن‌ها در ما هستند نه در پیام. معنی در درون انسان‌هاست نه در کلمات. 🔻برلو همچنین سیستم‌های اجتماعی– فرهنگی به‌طور نسبی عوامل تعیین‌کننده موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد به‌کار می‌برند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنی‌هایی که برای یک کلمه در نظر می‌گیرند، گیرندگانی که انتخاب می‌کنند و کانال‌هایی که برای انواع پیام‌ها برمی‌گزینند همه به سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی وابسته‌اند.» 🔻با این وصف پیام‌های رسانه‌ای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیق‌تری از سوی مخاطبان دارند و مبتنی بر بافت معنایی درون افراد بیشتری هستند، بهتر می‌توانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیام‌ها و به عبارت دقیق‌تر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کم‌تری به آن پاسخ دهد. 🔻اساسا تفاوت جدی رسانه‌ها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی به‌کارگیری کلمات و قالب‌های رسانه‌ای است و آنهایی موفق‌ترند که پیام‌هایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربه‌زیسته‌ها، فرامتن‌ها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و... قرار دارند. 🔻رسانه‌ای موفق خواهد بود که بتواند پیام‌هایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیق‌تری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد 👤معصومه نصیری