شفافیت غربی
ویژگیهای کرونای جدید جهشیافته در انگلیس
▪️از گونههای قبلی واگیردارتر است
▪️دو برابر عفونیتر است
▪️سرعت انتشارش ۷۰ درصد بیشتر است
▪️به سرعت جایگزین گونه قبلی میشود
▪️آزمایشش هفتهها یا شاید ماهها طول میکشد
▪️آنتیبادی نجاتیافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد
🔹اولین بار در شهریور ماه شناسایی شد اما تا الان توسط نخستوزیر انگلیس پنهان شده بود
🔹دوسوم مبتلایان در انگلیس حامل این ویروس بودند
🔹گونه جدید به دانمارک، ایتالیا، استرالیا و هلند منتقل شده است
🔹در حال حاضر راه حل سریع برای مقابله با آن اعمال قرنطینه است
🔹واکسنهای فعلی قادر به مقابله با آن هستند اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسنها کارآیی نداشته باشند
🔰غرب نگریِ عقلانی!
امام خمینی (ره):
⭕️ ما پیشرفتهای دنیای غرب را میپذیریم ولی فساد غرب را که خود آنان از آن ناله میکنند نه.
٢۴ آبان ١٣۵٧
رهبر انقلاب:
💬 ما هر چیز خوب را از هر جای دنیا باید بگیریم. بارها من گفتهام، ما حرفی نداریم شاگردی کنیم؛ پیش هر کسی که بیشتر از ما بلد است، ما شاگردی میکنیم، حرفی نداریم؛ منتها سعیمان باید این باشد که همیشه شاگرد نمانیم.
📚 ۱۳۹۸/۱/۱
🔲 مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت
👇👇👇👇
حجاب
زن
https://tabnakbato.ir/fa/news/199074/
دسترسی به گنج قطع شد!
دیروز در خبری در وبسایت ایرانداک اعلام شد:
«به آگاهی میرساند که به استناد ماده هشت آییننامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی از یکم دی ماه 1399 دسترسی به تماممتن پایاننامهها و رسالهها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) شدنی نیست».
این ماده هشتم تصویب نامه هیئت وزیران به عنوان آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی است.
داستان از این قرار است که پیش از این، موسسات مختلف آموزش عالی، پایان نامه های خود را به ایرانداک می دادند و ایرانداک آنها را در گنج می گذاشت و دانشجویان با شرایطی و البته مجانا می توانستند متن پایان نامه درخواستی مرتبط با کار خود را ببینند. طبعا کار مشابهت یابی هم توسط ایرانداک انجام می شد.
انتشار پایان نامه ها در گنج، دو مزیت داشت: یکی آن که از محتوای آنچه می خواستند استفاده می کردند، دیگر این که پایان نامه ها در مرئی و منظر همه بود و امکان تقلب وجود نداشت.
در حال حاضر، این تنها موسسات صاحب پایان نامه هستند که می توانند متن کامل را انتشار بدهند.
بدین ترتیب اگر همه موسسات آموزش عالی، همه پایان نامه های خود را در سامانه ها مستقل خود انتشار بدهند؛ و در این زمینه مشکلی نباشد، به دلیل تعدد مراکز، باز هم استفاده از محتوای آنها و نیز کنترل امر تقلب دشوار خواهد بود. بماند که بسیاری از موسسات و دانشگاهها این کار را نکرده و زیرساخت های لازم را هم ندارند.
اکنون باز رویه جاری به عقب برگشته، و همه پایان نامه ها در موسسات پنهان خواهد ماند، و از دریچه های مخفی در بازار آزاد فروخته و کسی هم متوجه آن نخواهد شد، چون دیگر گنجی در کار نیست که دست کم بیشتر آنها قابل استفاده عمومی و رایگان باشد.
راه حل آن است که هیئت وزیران اگر می خواهد تمام آن زحمات مراکز قانون گذار برای جلوگیری از تقلب برباد نرود، فکری برای این ماده هشت در آیین نامه اجرایی بکند.
در این مورد هم، حقوق دانشگاهها با حقوق عمومی و نشر آزاد علم در تعارض افتاده و تا اینجا، به ضرر علم پیش رفته است.
در همسایگی ما، کشور ترکیه، با ایجاد یک مرکز برای تزهای دانشگاهی، ـ تز مرکزی ـ همه دانشگاهها را موظف کرده تا پایان نامه های ارشد و دکتری را به آن بسپارند و متقاضیان نیز همگی به آنجا مراجعه کرده از رفتن به این دانشگاه و آن دانشگاه و وبسایت های مختلف، در امان هستند.
گفتنی است که دانشگاه تهران تمامی پایان نامه های قابل دسترسی خود را که تا دو سال قبل دفاع شده، روی وبسایت کتابخانه مرکزی ـ برنامه آریان ـ گذاشته است.
پیش از این نیز بارها تلاش شده است تا از این پایان نامه ها در مشابهت یابی ایرانداک استفاده شود، که مع الاسف به جایی نرسیده است.
قانون اساسی مدینه که با نامهای دیگری از جمله دُستورُ المدینه، صحیفة النبی، صحیفة المدینه، پیمان مدینه نیز شناخته میشود، از مهمترین اقدامات پیامبر(ص) دانسته شده که از یکسو مناسبات مسلمانان با غیرمسلمانان مدینه را تنظیم میکرده و از سوی دیگر، قواعدی اساسی برای مناسبات میان مسلمانها وضع کرده است؛ از این رو، پیماننامه مدینه، دستورالعملی برای تبیین اصول مناسبات درونی و بیرونی در دولت نوپای اسلامی دانسته میشود. این پیمان همچنین به منزله یکی از پیشرفتهترین شیوههای حل اختلاف با بهرهگیری از آموزههای اسلامی دانسته شده که منجر به صلحی ماندگار در جامعه شده است.
برخی پژوهشگران و تاریخنگاران معاصر، دستور المدینه را سندی بسیار مهم و صادر شده از جانب پیامبر(ص) دانسته و معتقدند میتواند منبعی برای شناخت مناسبات جامعه در آغاز تاریخ اسلام در مدینه باشد. بر اساس پیمان مدینه، پیامبر، مرجع اعلام جنگ یا صلح، و همچنین تنها مرجع حل و فصل اختلافات در مدینه است. این پیمان همچنین علاوه بر متحد کردن مسلمانان، مانع همکاری یهودیان با قریش و دیگر دشمنان اسلام شد.
محتوا
برخی از موارد دستور المدینه که بخشی از آن درباره روابط مسلمانان با یکدیگر و بخشی دیگر درباره روابط مسلمانان و یهودیان است، عبارت است از:
این، نوشته و پیماننامهای است از محمدِ پیامبر، تا در میان مؤمنان و مسلمانان قبیله قریش و [مردم] یثرب و کسانی که پیرو مسلمانان شوند و به آنان بپیوندند و با ایشان در راه خدا پیکار کنند [به اجرا درآید].
آنان در برابر دیگر مردمان، یک امتاند.
مهاجران قریش همانند پیش از اسلام، خونبها میپردازند و با رعایت نیکی و دادگری در میان مؤمنان، اسیر خود را رها میسازند. قبیله بنیعوف، بنیحارث، بنیساعده، بنیجشم، بنینجار، بنیعمر بن عوف، بنینبیت، و بنیاوس، همچون گذشته خونبها میپردازند و هر گروهی به شیوه مؤمنان، با نیکی و دادگری، اسیر خود را آزاد میسازد.
پیروان اسلام نباید مسلمانی را در پرداخت خونبها یا فدیه سنگین تنها گذارند.
همه مؤمنان پرهیزگار باید در برابر هر مسلمانی که ستم کند، یا از راه ستمگری چیزی از ایشان بخواهد و یا آهنگ دشمنی و تباهی میان مؤمنان را در سر بپروراند، همداستان به ستیز برخیزند، هر چند وی فرزند یکی از ایشان باشد.
پناه خدا برای همگان یکسان است و فرودستترین مسلمانان، کافران را پناه تواند داد اما هیچکس نباید به قریش و یاران ایشان پناه دهد. مؤمنان در برابر دیگران یاور یکدیگرند.
هر گاه از روی دلیل ثابت گردد که کسی مؤمنی را بیگناه کشته است، باید او را به قصاص کشت، مگر آنکه صاحب خون به ستاندن خونبها راضی شود؛ و همه مؤمنان باید ضد قاتل باشند و باید علیه او بهپا خیزند.
تا آنگاه که مؤمنان با دشمن در پیکارند، یهود نیز باید در پرداخت هزینه جنگ با مؤمنان همراه باشند.
یهود بنیعوف، خود و بستگانشان امتی همراه با مسلمانان هستند؛ دین یهود از آنِ ایشان و دین مسلمانان از آنِ مسلمانان است؛ مگر کسی که با پیمانشکنی ستم کند و راه گناه در پیش گیرد که چنین کسی جز خود و خانوادهاش را تباه نخواهد ساخت. یهود بنینجار، بنیحارث، بنیساعده، بنیجُشَم، بنیالأوس، بنیثعلبه، و بنیشطیبه، همسان با قبیله بنیعوفاند. روشن است که راستی و استواری بر پیمان، با پیمانشکنی یکسان نیست. هیچ یک از آنان جز به اجازه محمد(ص)، نباید بیرون رود.
در پیکار با دشمنان، هزینه یهود بر عهده خود آنان و هزینه مسلمانان بر عهده خود ایشان خواهد بود؛ و بر هر دو گروه است که در برابر کسی که با شرکتکنندگان در این پیماننامه به ستیز برخیزد، با همیاری یکدیگر پیکار کنند. نیز باید راستی و نیکخواهی و نیکی، بیهیچ پیمانشکنی میان ایشان استوار باشد.
پیداست که این نوشته، ستمگر یا پیمانشکنی را از کیفر بازنخواهد داشت. نیز روشن است که هر کس از مدینه بیرون رود و هر که در مدینه بماند در امان خواهد بود؛ مگر کسی که ستم کند و پیمان شکند. خدا و پیامبر محمد(ص) پناهگاه پرهیزگاران و استواران بر پیمانند.
💢 کرونا جان 17000 زندانی را گرفت!
پایگاه آمریکایی هیل، وابسته به کنگره آمریکا در مطلبی با عنوان «20درصد زندانیان آمریکایی مبتلا به کووید19 هستند»:
🔻 تحقیقات نشان میدهد بیش از 275،000 زندانی در سراسر کشور به ویروس کرونا مبتلا شدهاند و بیش از 17000 نفر در اثر ابتلای به این ویروس و عدم دسترسی به مراقبتهای پزشکی اولیه، جان خود را از دست داده اند.
#هنر_اسلامی
📌شکوه و عظمت #جلدسازیِ ایران در عهد تیموری با اساتید مکتب هرات آغاز شد و تا اواخر دوران صفوی هم رونق چشمگیری داشت، بعد از آن افول کرد و در عصر قاجار بیشتر با جلدهای لاکی و روغنی احیای موقتی شد.(چهار نمونه جلد کتاب از دوران صفوی)
┅┅❅❈❅┅┅
#فرهنگ
📌 #بزرگترین #کتابفروشی_دنیا در ایران قرار دارد!
🔖 #باغ_کتاب_تهران با وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع و که شامل ۶۵ هزار متر مربع فضای داخلی و مابقی فضای سبز و دریاچه مصنوعیه و بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب هم واسه فروش دارد!
🔖بزرگترین کتابفروشی ثبت شده در گینس کتاب فروشی بارنز و نوبل در نیویورک هست که یک چهارم باغ کتاب تهران مساحت دارد.
┅┅❅❈❅┅┅
✍️ «معایب ایرانیان، از دید یک آمریکایی»
یکی از معروفترین مستشاران آمریکایی در تاریخ معاصر ایران آرتور میلِسپو است. او دو بار در ایران خدمت کرد، یک بار بین سالهای 1301 تا 1306 (دوران رئیسالوزرایی و دو سال نخست پادشاهی رضاخان) و بار دوم، پس از عزل رضاخان، در سالهای 1321 تا 1323. میلسپو در دوران اول خدمتش رئیس کل مالیه و بار دوم ریاست کل دارایی بود. او پس از حضور اولش در ایران، کتابی نوشت و گزارش مفصلی از مأموریتش در ایران ارائه داد. این کتاب با عنوان «مأموریت آمریکاییها در ایران» (با ترجمۀ ابوترابیان) منتشر شد.
میلسپو صفحاتی از کتابش را به شرح «روحیات ایرانیها» اختصاص داده که در این پست برخی از برداشتهای او را مرور میکنیم.
میلسپو رفتار و منش ایرانیان را معلول ساختارهای کلی حاکم بر ایران، به خصوص ساختار اقتصاد زراعی ایران میداند. او میکوشد در کنار بیان نیکیهای ایرانیان، به برخی معایب ایرانیها نیز اشاره کند:
«دو کیفیت اجتماعی که به ندرت در ایران یافت میشود، پشتکار و وجدان کار است... حقیقت این است که کمکاری، غیرفعال بودن و امروز و فردا کردنِ ایرانیها بسیار تأثرانگیز است. یک ایرانی کارهایش را با آرامی و با فراغخاطر انجام میدهد و توجه او به فلسفه و ادبیات خیلی بیشتر از امور شغلیاش است. اغلب اوقات خود را به صحبت کردن، مخصوصاً دربارۀ سیاست تلف میکند. حرفهای او بیشتر مربوط به مسائل و اشخاصی است که اصولاً ربطی به کار او ندارند...
یکی از مهمترین معایب کارمندان ایرانی تعلل و ناتوانی آنها در مواجهه با مشکلات است. شرکتکنندگان در کنفرانسها به ندرت کسانیاند که کاردان باشند و برای تحمیل نظرات خود پافشاری کنند... این اشخاص با کمال میل با هر پیشنهادی که باعث عقبافتادن کارها و بینتیجه شدن تصمیمات شود، موافقت میکنند...
ایرانیها به هیچ وجه خود را بردۀ ساعت نمیدانند و برای وقت ارزشی قائل نیستند و به طور کلی زندگی را به صورت اوقات حسابشدهای از زمان در نظر نمیگیرند... در قهوهخانهها و کاروانسراها، در کنار خیابانها و جادهها گروهگروه از مردم ایران لم داده و صحبت میکنند و قلیان میکشند... در پیادهروها یا کنار جادهها اغلب به کارگران یا کشاورزانی برمیخوریم که زیر آفتاب خوابیدهاند. ایرانیها در هر کاری که داشته باشند، عجلهای در انجام آن ندارند. اگر کنفراسی بناست ساعت چهار تشکیل شود، کار خود را ساعت پنجونیم آغاز میکند.
تعطیلات بیشمار، خواب نمیروز... تعدد نوکران غیرضروری و بالاتر از همه دودلی و تعلل... را میتوان عوامل فرضی در ایجاد تنبلی مردم دانست... ولی تا جایی که میدانم این عوامل مبتلابهِ کشورهایی است که بر پایۀ اقتصاد کشاورزی زندگی میکنند. تنها صنعت اساسی و گستردۀ ایران کشاورزی است، ولی مشکلات حملونقل کموبیش از گسترش آن جلوگیری کرده و به همین علت قدرت خرید مردم به آهستگی افزایش مییابد...
حس میهنپرستی و مسئولیت اجتماعی در اغلب ایرانیها تکامل نیافته است... هزاران ایرانی برای امور مختلف به وزارت مالیه مراجعه میکند که اغلب بجز ادعای مالی یا توصیه برای برادر، پسر، برادرزاده یا درخواست تخفیف مالیاتی انتظار دیگری ندارند. این عده حاضرند برای رسیدن به خواستۀ خود حقیقت را ندیده بگیرند و جز به منافع خود و خانوادۀ خویش به چیز دیگری توجه ندارند...
نابسامانی در رفتار مردم، به علت ناتوانی ذاتی مردم نیست، بلکه «ناشی از وضع سیاسی و اداری ایران است»؛ وقتی قانونی ضمانت اجرا ندارد یا اصلاً وجود ندارد، وقتی وزرا ناگزیر از خریداری مقام خود هستند، وقتی وجدان عمومی و حس میهنپرستی فقط حرف است، وقتی حقوق کارمندانی که مالیۀ مملکت دست آنهاست کمتر از هزینۀ زندگی آنهاست... وقتی دولت زیر فشار سیاستهای خارجی مجبور به تأمین منافع آنها [= خارجیان] گردد، وگرنه بایستی منتظر مصیبت باشد... وجود ناگواری و نابسامانی اوضاع مالی ایران زیاد هم تعجبآور نیست، اگر این شرایط در کشور دیگری هم باشد، به همین سرنوشت مبتلا خواهد شد.»
منبع: مأموریت آمریکاییها در ایران، دکتر میلسپو، 87-102.
هدایت شده از تا انتهای افق
در این سه ماهی که در هلند به سر میبرم هر روز سرتیتر خبرهای اصلی را دنبال کردهام.
یک نکته که به چشمم آمد اخبار حوادث در هلند بود.
از تخریب فروشگاهها تا تجمعات در اعتراض به مشکلات مختلف.
چندین بار هشدار کلاهبردی بانکی - در همین مدت کوتاه - یا اتفاق رایج دوچرخه دزدی و توصیه به قفل اساسی.
در کنار این موارد، هر شب هم از یکی از کانال های تلویزیونی شاهد پخش برنامه های مستند فعالیت بی وقفه پلیس در مبارزه با انواع و اقسام جرم از قبیل دزدی و فروش مواد مخدر و ضرب و جرح و قاچاق کالا هستیم.
با خودم فکر می کردم که یک عمر شنیدم و گفتند که غربیها قانون مدار هستند...
اما چه در #فرانسه و چه در #هلند، که به عنوان کشورهای دیگه خیلی پیشرفته اروپا شناخته شده، واقعیت زندگی چیز دیگری است.
در هر جامعهای قانون هست و کسانی که اهل رعایت باشند و کسانی که نباشند.
اما هیچ کشوری برای کشور هلند شبکه ماهوارهای از خارج هلند راه نمیاندازد که به مردم هلند مدام اخبار بد و منفی و حوادث و حواشی کشورشان را مخابره کند. درحالیکه برای کشور من #ایران بیش از ۲۶۰ شبکه ماهوارهای فارسی زبان چنین ماموریتی را عهدهدار شدهاند...
@ninfrance
#کوروش
📡 رسانهی سعودی:
#آیتاللهخامنهای همان #کوروش کبیر زمان است!!!
🔹پایگاه خبری #نیوم_نیوز وابسته به رژیم سعودی با درج خبری از رهبر انقلاب و مقایسه وی با کوروش، مدعی شد آیت الله خامنهای همان اهداف کوروشکبیر در گسترش امپراطوری پارس را با شعارهای اسلامی در پیش گرفته است.
┅❅❈❅┅