eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
155 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اولین عکس ثبت شده از بیت المقدس 📸 نخستین عکس ثبت شده از بیت المقدس در سال ۱۸۴۴ (۱۷۶ سال قبل) توسط عکاس فرانسوی.
‍ 🔻 🔹پیش از دوران مدرن، کل حیات اجتماعی، هستی یک‌پارچه داشته و تفکیک دو و خصوصی بلا‌وجه بود. کل حیات اجتماعی به‌طور عمومی در خدمت دین و حیات دینی قرار داشت و ساحت‌های عرفی زندگی هم دست‌نخورده باقی مانده بود. البته به یک معنا بیان تفکیک حوزه‌ی عمومی و خصوصی در دوآلیسم پاپ و قیصر در قرون وسطای مسیحی وجود دارد و به این معنا، پیش‌تاریخ سکولاریسم و ظهور حوزه‌های عمومی و بعدها حوزه‌ی خصوصی، این دوآلیسم مسیحی است. لیکن این دوآلیسم در قرون وسطا پررنگ نبود: پادشاه مشروعیت خود را از کلیسا کسب می‌کرد و فارغ و مستقل از آن نبود. حتی دولت انگلیس هم که خود را از کلیسای روم جدا کرد، به کل فارغ از مشروعیت مذهبی نبود و با تشکیل کلیسای سلطنتی انگلستان خلأ مشروعیت دینی خود را پر کرد. 🔸در دوران بود که حوزه‌ی عمومی به‌عنوان منطقه‌ی گریز از قدرت دین ظهور کرد که عرصه‌ی عمل دولت ملی مدرن بود. این همزمان است با ظهور دولت-ملت‌ها و هم‌زمان است با رشد سرمایه‌داری. سرمایه‌داری در نظام فئودال مبتنی بر کلیسا و بازارهای محلی آن عقیم می‌ماند. سرمایه‌داری مستلزم شکست قدرت کلیسا و شکل‌گیری بازار مصرف بزرگ‌تری از بازارهای محلی است. دولت ملی، بازار ملی را برای سرمایه‌داری به ارمغان می‌آورد. پس حوزه‌ی عمومی عرصه‌ی ظهور سرمایه‌داری ملی است و ضامن بقای چارچوب‌ها و مناسبات آن هم دولت مقتدر ملی است. 🔹در مرحله‌ی بعد که مصادف با عصر است، دولت مدرن خود مانع شکوفایی فردیت انسان مدرن و همچنین مانع توسعه‌ی سرمایه‌داری می‌گردد. در این مرحله است که حوزه‌ی خصوصی در برابر حوزه‌ی عمومی در عرصه‌ی عمل دولت مدرن قد علم می‌کند و بدین ترتیب آن را محدود می‌سازد. همچنین در این دوره است که «فرد مدرن» به معنی دقیق کلمه تولد می‌یابد. نطفه‌ی این فردیت در موجود است: دولت مدرن محصول قرارداد اجتماعی فردی است. لیکن در هابز ظهور دولت به‌کلی فرد را به محاق می‌برد. همچنین این فردیت در کوژیتو دکارت نیز موجود است. اما آنجا هنوز به مرحله‌ی فعلیت و تحقق تاریخی نرسیده است. در عصر روشنگری، انقلاب‌های فرد‌گرایانه و آزادی‌خواهانه فرد مدرن و حوزه‌ی خصوصی متناسب با آن را شکل می‌دهد و دولت مدرن را که خود سد شکوفایی فردیت انسان مدرن شده، محدود می‌سازد؛ لذا تفکیک حوزه‌ی عمومی و حوزه‌ی خصوصی به‌طور عمده مربوط به این دوره است. حتما ظهور فرد مدرن بی‌نسبت با توسعه‌ی سرمایه‌داری نیست. انسان ایده‌آل سرمایه‌داری همان انسان فردگرایی است که سود شخصی‌اش و نه عقاید و هنجارهای اخلاقی و دینی‌اش مبنای عمل اجتماعی و فردی اوست. این همان انسان گزل‌شافتی یا انسان دورکیمی است که وجدان فردی فربه‌تری نسبت به انسان‌های سنتی دارد؛ همان انسان وبری است که عقلانیت ابزاری، منطق عمل اوست. او همان تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ی ایده‌آل سرمایه‌داری است. این همان انسانی است که واحد اصلی تحلیل در اقتصاد کلاسیک مدرن قرار می‌گیرد و منطق سرمایه‌داری را موجه می‌سازد. 🔸گسترش مناسبات سرمایه‌داری زمانی که به شکل‌گیری یک قشر اجتماعی با این خصوصیات منجر شد و طبقه‌ی متوسط شهری مدرن به وجود آمد، زمینه برای انقلاب سیاسی مدرن و ظهور نظام سیاسی دموکراسی که در تناسب کامل با چنین انسانی است فراهم شد و بدین ترتیب تجدد از مرحله‌ی واسط قبلی، که آن را از عصر سلطه‌ی کلیسا رهایی بخشیده بود، عبور کرد و دموکراسی‌های مدرن جایگزین دولت‌های مقتدر مدرن گردیدند و همزمان حوزه‌ی خصوصی در برابر حوزه‌ی عمومی برجسته می‌شود. این همان مرحله‌ای است که فوکویاما آن را پایان تاریخ می‌داند: در این دوره، نظم و آزادی هر دو با هم به ارمغان می‌آید. چون مسئله‌ی اساسی تجدد مسئله‌ی پارادوکس نظم اجتماعی و فردیت و آزادی فردی است. گویی تا پیش از ظهور لیبرال دموکراسی این دو همواره از هم گریزان بوده‌اند و با ظهور دموکراسی‌های لیبرال این دو در یک سامان گرد هم می‌آیند. در اینجا که ضامن بقای نظم اجتماعی و همچنین ضامن حفظ آزادی‌های فردی است و حوزه‌های خصوصی گسترده‌ای که تا حدود زیادی از دست‌اندازی دولت و قدرت مصون‌اند، وجود دارد.
➕/🔻فصلی نو در دولت سازی اسلامی 🔻بازپخش گفتگو با استاد میرباقری در موضوع دولت سازی اسلامی. متن پیش رو گفتگوی نشریه خردنامه همشهری با استاد سید محمد مهدی میرباقری در موضوع دولت سازی اسلامی می باشد. ایشان در این گفتگو ابتدا از ضرورت دولت اسلامی بحث کردند و در ادامه در مورد چرایی ناکامی دولت های بعد از انقلاب سخن گفتند. ایشان معتقدند جامعه ی ایران امروز بر سر راه انتخاب مدرن شدن یا نشدن، بحران زده شده است. آیت الله میرباقری علت بسیاری از بحران های اجتماعی ایران را محقق نشدن فرایند دولت اسلامی می دانند و به تعبیر خودشان «در چارچوب در ایستاده ایم!» نه بیرون می رویم و نه داخل می آییم؛ نه از دولت مدرن دل می کنیم و نه مدرن می شویم. بخش انتهایی گفت و گو به بحث در مورد الزامات تحقق فرایند دولت سازی اسلامی سپری شد. ایشان تربیت دولتمرداسلامی و تحول در ساختار و نرم افزار اداره ی جامعه را از الزامات این مرحله برشمردند. از نظر ایشان درگیری همه جانبه بین کفر و ایمان از مولفه های اصلی دولت اسلامی است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/fasli-no-dar-dolat-sazi/
10.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب: 📍حتی مسئول اسرائیلی اعتراف کرد که این وضع ما در مقابل حماس است، با ایرانی که 500 هزار موشک دارد چه می‌خواهیم بکنیم؟ 🔻چرا همه کشورها برای میانجی گری فعال شده‌اند؟ مطمئن باشید کسی نگران مردم فلسطین نیست، همه از سرنوشت اسرائیل ترسیده اند...!
👈خلاصه جنگ شمشیر قدس: ۱. صهیونیستهای افراطی میخواستند به بیت المقدس حمله کنند و رژیمشان هم در ادامه آواره سازی مسلمانان، شروع به تخلیه منطقه شیخ جراح در کرانه باختری( رنگ سبز سمت راست نقشه) نمودند ۳. مقاومت در غزه(رنگ سبز کوچک سمت چپ تصویر)اعلام کردند که اگر این اتفاق هارو متوقف نکنید ما ساکت نمی نشینیم ۴. مردم بی دفاع سمت کرانه باختری مدام شعار سر می‌دادند ۵. صهیونیستها اقدامات خود را انجام دادند!!! و مقاومت در غزه شروع کرد ۶. صهیونیستها برای مهار مقاومت که سالها در محاصره شدید بود بصورت همه جانبه و شدید، از زمین و آسمان و دریا با همه تجهیزات نظامی حمله کردند ۷. مقاومت حملات موشکی و راکتی خود را آغاز کرد ۸. صهیونیستها که احتمال وجود این سلاح ها رو نمی‌دانند به زعم اینکه این سلاحها تمام و دست مقاومت برای دفاع خالی خواهد شد ادامه دادند ۹. اما هر روز شاهد رونمایی و استفاده از تجهیزات بیشتر و جدیدتر مقاومت شدند ‌از راکت‌های ساده به موشکهای نقطه زن تا پهپاد شناسایی و انتحاری ۱۰. آمریکا از طریق پایگاه خود در آلمان!! تجهیزات فوق پیشرفته به اسراییل فرستاد ۱۱. مقاومت هم هر روز حملات خود را بیشتر کرد و در برابر حملات دیوانه وار صهیونیستها مقاومت جانانه کردند ۱۲. بیش از ۷۰ درصد صهیونیستها این ۱۱ روز در پناهگاهها بسر می‌بردند و تنها با تعیین زمان یکی دو ساعتی برای هوا خوری بیرون می آمدند ۱۳. آخرش هم رژیم صهیونیستی که به غلط کردن افتاده بود آتش بس یک طرفه اعلام کرد و مفتضحانه از مواضع خودش عقب نشست ✍محمود باقری
🛑 آنچه باید درباره یا بدانید پروپاگاندا یعنی چه؟ گونه‌ای ارتباط است که در آن، اطلاعات و برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می‌شود. برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلی‌ترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف نفوذ بر مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیت‌ها به طور بیان و بازنمایی می‌شوندتا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سربزند. 🔻روش های رایج برای موفقیت پروپاگاندا : برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه. : دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی. : حمله کردن به شخصیت فرد؛ اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او. : تکرار بی وقفه یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. : القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است. : بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آنقدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد. هر چه به ایام انتخابات نزدیک تر می شویم با نمونه های پروپاگاندا بیش از پیش مواجه خواهیم شد. از حالا به گفتمان ها و دو قطبی ها دقت کنیم.
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴شورای نگهبان در کشورهای دیگر! آیا شورای نگهبان فقط مخصوص ایران هست؟ بقیه کشورها هر کسی بخواد، با هر میزان از فساد و ناکارآمدی، میتونه وارد انتخابات بشه؟ این فیلم ساز و کار کشورهای خارجی برای حفاظت از کشورشون در برابر خائنین و افراد ناکارآمد که قصد ورود به انتخابات رو دارن نشون میده! @ttt1400
در قرن نوزدهم میلادی با شکل گرفتن حکومت های دموکراتیک ومردم سالار مبتنی بر نظریه تفکیک قوا ,برای حفظ استقلال این قوا از یکدیگر و پایبندی به قانون اساسی , رویکرد نظارتی برای پاسخگو کردن قوای دیگر حکومتی در برابر اعمال ورفتار وکارکردشان مطرح شد تا نمایندگان مجالس قانون گذاری در چارچوب صلاحیت ها ومسیولیت هایشان در برابر مردم ونهاد های اساسی حکومتی پاسخگو باشند بنابراین نهادهای نظارتی که وابستگی به قوای دیگر نداشته باشد ومستقل عمل نماید را تاسیس نمودند. که وظایف این نهاد ها علاوه بر نظارت بر سایر قوا ی حکومتی حل اختلافات بین آنها وارایه نظریات مشورتی وهمپنین مانع از تصویب قوانیین مغایر با قانون اساسی بود و همچنین با نظارت بر نحوه انتخاب نمایندگان پارلمان وسایر قوا اجازه ورود به افراد ناصالح ومفسد وبد سابقه را برای تصدی نمایندگی مردم وهمچنین قرار گرفتن در راس قوای دیگررا ندهند واز خودکامگی ودیکتاتوری قوای حکومتی جلوگیری نمایند.لذا باید نهاد های دیگر حکومتی در مقابل آرا ونظرات این نهاد ها ی نظارتی تمکین نموده وبر آرا صادره از سوی این نهاد گردن بنهند. بنابراین این نهاد های نظارتی که حدود اختیاراتشان در کشورهای مختلف متفاوت و به اسامی گوناگونی هم خوانده میشوند بوجود آمدند . چکیده مقاله: بررسی نظارت بر انتخابات مجلس ایران وفرانسه مقایسه نقش نظارتی شورای نگهبان ایران وشورای قانون اساسی فرانسه غلامرضا مرادی نهاوندی - گروه حقوق عمومی ارشد و دکتری واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی اراک ایران @ttt1400
با توجه به اینکه در اغلب کشورها، اجرای انتخابات در دست قوه مجریه است و دولت ها همواره خود، یک طرف اصلی در رقابت های انتخاباتی محسوب می شوند، لازم است نهادی مستقل از جناح های رقیب بر فرآیند برگزاری انتخابات نظارت کند . بر اساس اصل نود و نهم قانون اساسی، شورای نگهبان ، نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. بنابر نظر تفسیری این شورا ، نظارت مذکور عام واستصوابی است. نظارت استصوابی اختصاص به قوانین نظام جمهوری اسلامی، شورای نگهبان، قانون اساسی و حتی قوانین بعد از انقلاب ندارد، بلکه سابقه حقوقی این نظارت ها در ایران، به قوانین قبل از انقلاب بر می گردد .درباره قلمرو نظارت شورای نگهبان ، برخی نظارت شورای نگهبان را محدود به نظارت بر رأی گیری بدون دخالت در بررسی صلاحیت ها می دانند. بعضی بررسی صلاحیت ها را از وظایف وزارت کشور می پندارند و برخی با تفکیک نظارتاز تشخیص صلاحیت، تشخیص صلاحیت را خارج از وظایف شورای نگهبان، و بعضی دیگر آن را حق مردم می دانند. نظارت بر انتخابات از بررسی صلاحیت ها جدا نیست و نهاد ناظر حق نظارت کامل و استصوابی بر تمام مراحل انتخابات از جمله بررسی صلاحیت ها را دارد. وزارت کشور ناظر انتخابات نیست، بلکه مجری آن است. مردم نیز در بررسی صلاحیت ها وظیفه ای ندارند، بلکه از میان افراد صالح فرد اصلح را انتخاب می کنند. چکیده مقاله بررسی حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات سعید مقدس فخرآبادی - دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان @ttt1400
در هر نظام حقوقي، تفسير قوانين و به ويژه قانون اساسي براي پاسخگويي به مسائل و ابهامات پيش آمده در اجراي قانون، ضروري و اجتناب ناپذير است، اما نهادهاي مفسر، در طول حيات تفسيري خود همواره از رويکرد واحد تفسيري پيروي نکرده اند. اين امر که مرجع صالح در تفسير يک قانون بر اساس چه رويکرد تفسيري اقدام به تفسير مي کند، بسيار مهم است، زيرا در هر رويکرد تفسيري، ابزار تفسيري و نتيجه حاصل از تفسير، متفاوت خواهد بود. به موجب اصل 98 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شوراي نگهبان مرجع تفسير رسمي و لازم الاتباع قانون اساسي است. هرچند اين نهاد از رويکرد واحدي در تفسير قانون اساسي متاثر نبوده، اما تاثيرپذيري وي از رويکرد متن گرايي و تفسير با نظر به مدلول الفاظ قانون اساسي نسبت به ساير رويکردها بيشتر بوده است. چکیده مقاله: رويکرد تفسيري شوراي نگهبان به قانون اساسي در دوره نخست فعاليت نویسندگان: نيكونهاد حامد*, اصغري شورستاني محمدرضا, آئينه نگيني حسين
⭕️ حمله به شورای نگهبان از غلط ترین کارهاست. شورای نگهبان مرکب از شش فقیه عادل و شش حقوق‌دان برجسته منتخب مجلس، در قانون اساسی شأنی دارد و مجموعه ای قابل اعتماد است چگونه انسان می تواند به راحتی این مجموعه را به غرض ورزی درباره برخی افراد متهم کند. رهبر انقلاب ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @ttt1400