💌 نامهای از شهید علی خلیلی خطاب به رهبر انقلاب :
😔«آقاجان! به خدا دردهایی که میکشم به اندازه این درد که نکند کاری بر خلاف رضایت شما انجام داده باشم مرا اذیت نمیکند. مگر خودتان بارها علت قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر تشریح نفرمودید؟ مگر خودتان بارها نفرمودید که بهترین راه اصلاح جامعه تذکر لسانی است؟ یعنی تمام کسانی که مرا توبیخ کردند و ادعای انقلابیگری دارند حرف شما را نمی فهمند؟»
#شهید_علی_خلیلی
• میشود دست از این امر به معروفها برداریم؟
▫️میدانید چرا این رفیق حتی از موعظه و اندرز تو گریزان و فراری است؟ برای اینکه در زیر نقاب این موعظه و اندرز، زیادتطلبی و برتریطلبی تو جلوهگر میشود. میخواهی بگویی «من»؛ این منم که شعورم اینقدر میرسد که تو را وعظ و اندرز میکنم. میدانی چرا از آن نهی از منکر تو بیزار است؟ فطرت اوست؟ نه! میگوید میدانی چرا او از نهی از منکر من بدش میآید؟میدانی این مردم چرا از من بدشان میآید؟
این تویی، این منم، این ماییم که طرز برخوردمان با انسان سهلانگار در وظیفه، با انسان معتاد به گناه، طرز برخوردی غیرسازنده است. ایکاش فقط غیرسازنده بود، طرز برخوردی اشمئزارآور، متنفرکننده و نفرتانگیز است.
خودت و طرز برخوردت را اصلاح کن! آنچه تو میکنی امر به معروف نیست، نهی از منکر نیست، دعوت به خیر نیست، همه اینها پیشکش! میشود دست از این دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر برداریم؟ امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به خیر راه دارد، شیوه اصیل طبیعی دارد، شیوه فطرتپسند دارد، شیوه سازنده دارد.
📚در مکتب قرآن، ج۴،شهیدبهشتی،صص۳۹۲-۳۹۳
🔻آیتالله نوریهمدانی در دیدار حجت الاسلام دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
❇️◻️ حکم وجوب حجاب مشخص است و ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم، اما باید توجه داشت حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند و نباید این دو با یکدیگر خلط و اشتباه گرفته شود، چرا که خیلیها شاید به جهت بیاطلاعی حجاب نداشته باشند، اما عفاف دارند. باید توجه داشت ترویج فرهنگ حجاب با آگاهی بخشی و بیان صحیح همراه باشد.
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اظهارات آندو، شهروند ژاپنی - ساکن ایران درباره حقایق پنهان ژاپن = کشور افسرده ها :
🔹رفاه افراد، لزوما مساوی نیست با شاد بودنشان. در ژاپن مردم با وجود رفاه اقتصادی، اکثرا حال خوبی ندارند، و ژاپن مثل یک مرغ داری ست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دزدی نمایندۀ پارلمان نروژ از یک فروشگاه!
🔹پایگاه پولیتیکو: در پی انتشار تصاویر دوربین مداربستۀ یک فروشگاه از لحظۀ سرقت یک عینک آفتابی توسط بیورنار موکسنس، رهبر حزب کمونیستی پارلمان نروژ، او مجبور به استعفا شد.
@Farsna
این متن را یک پزشک آمریکایی به نام دکتر فردریک کوان نوشته...
« من به عنوان رئیس بخشی از بیمارستانی در نیویورک، شاهد بدبختی بسیاری از انسانها هستم. این بدبختی نه تنها در بیماران روانی که برای درمان مراجعه می کنند، بلکه در کارکنان به ظاهر سالم و معمولی که عهده دار درمان بیماران هستند نیز مشاهده می شود. همین ناخشنودی را می توان در افراد بسیار فعال و نسبتا موفقی هم که بطور خصوصی به من مراجعه می کنند دید. این احساس درد و بدبختی در بیشتر مواقع ضرورت ندارد و سرانجام همین که فرد بر افکار، احساسات و اعمال خود مسلط شود و بتواند تغییری در جریان زندگی خود ایجاد کند از میان می رود. متاسفانه در اکثر موارد، افراد چنین نمی کنند، بلکه صبر می کنند و آنگاه می کوشند تا نتاج بدی را که به دست آورده اند تغییر دهند و غالبا میل شدیدی به ناله و شکایت درباره زندگی بی سامان خود پیدا می کنند و یا به عبارتی مایلند که فرد دیگری کار آنها را اصلاح کند.
این اشخاص نمی دانند که دستاوردهای آنان، حاصل تصمیم های خودشان است و لذا تقویت روحیه و نیرومند گردانیدن این افراد همیشه ساده نیست، بلکه در واقع کاری دشوار و معمولا طاقت فرساست...»
به چند دلیل این متن برایم مهم بود:
۱. این یک پزشک در ایران نیست در آمریکاست. پس نشان می دهد که در آمریکا هم این آدمها با این مشخصات و مشکلات وجود دارند.
۲. در آمریکاست. جایی که تصور برخی این است که بی نقص و مشکل است و مردم همه با حال خوب در حال زندگی هستند.
۳. پزشک کاملا منطقی مشکل را متوجه فرد می کند و دقیق مشخص می کند که ریشه مشکلاتش درونی است و اسمی از نظام و حکومت و شرایط بیرونی نمی آورد. کاری که به عادت غلط بسیار از پزشکان و اساتید ایران انجام می دهند. متاثر از آنچه در رسانه بمباران افکار و گفتار منفی می شوند و شاید هرگز متوجه تاثیر نابخشیدنی حرف ها و نصایح، ناله ها و ابراز تاسف های غلط خودشان را بر افراد، نباشند. همین می شود که همیشه فرد عوامل بدبختی خود را بیرونی و متوجه حکومت و دین و دیگران بداند. افسرده و ناامید بشود و خود را مسئول وضعیت موجود خود نداند و لذا تلاش مثمرثمری نکند.
۴. راهکار کلیدی برای تغییر خیلی ها در همین متن کوتاه موجود است. هم باور به اینکه همه جای دنیا سختی و مشکلات هست و تصور نکند جای دیگری رود معجزه می شود و هم اینکه بسیاری از بحران ها روحی است و نه واقعی و از خود فرد نشات می گیرد و هم اینکه قابل حل هست.
۵. توانمندان و آنها که حالشان خوب است باید کمک کنند که بسیاری از مردمی که فقط میل به ناله و شکایت درباره زندگی بی سامان خود دارند به خود بیایند، غر زدن را کنار بگذارند و برای تغییر اراده کنند و به سمت آموزش بروند...
متن پزشک برگرفته از کتاب بسوی کامیابی (جلددوم)
🚩🏴 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سناتور آمریکایی برنی سندرز:
من با افزایش بودجهٔ دفاعی مخالفم. همه میدانند که کشور ما با بحرانهای عظیمی مواجه است. سیستم مراقبتهای بهداشتی ما ناکارآمد است. امید به زندگی ما در حال کاهش است. سیستم آموزشی ما در حال فروپاشی است. اوضاع مسکن ما کاملاً نامساعد است. اینها تنها بخشی از بحرانهایی است که کشور ما با آن مواجه است.
#غرب
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قدیمی ترین صدای ضبط شده از نوحه خوانی و تصاویر مراسم عزاداری در زمان قاجار
🔹چندین صدای ضبط شده به دوره ناصری و مظفرالدین شاه منسوب هستند که نوحه «جبرئیل» هم از آن جمله است.
🔹شعر نوحه «جبرئیل» منسوب به ناصرالدین شاه قاجار بوده و خواننده آن نامشخص است.
🔻 #روح_کوچک به دنبال خواهشهای تن می رود، هرچه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می رود اگر چه از راه دریوزگی و تملّق و چاپلوسی باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می دهد برای اینکه می خواهد در خانه اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد.
🔻متنبی می گوید:وقتی که #روح_بزرگ شد جسم و تن چاره ای ندارد جز آنکه به دنبال روح بیاید، به زحمت بیفتد و ناراحت شود. حسین بن علی ع یک روح بزرگ و یک روح مقدس است. اساساً روح که بزرگ شد تن به زحمت می افتد. روح بزرگ آرزو می کند که در راه هدفهای الهی و هدفهای بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می شود، خدا را شکر می کند روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز عاشورا سیصد زخم به بدنش وارد شود.
🔻آن تنی که در زیر سم اسبها لگدمال می شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می دهد، جریمه یک حماسه را می دهد، جریمه حق پرستی را می دهد، جریمه روح شهید را می دهد.
استاد مطهری
⚫️امام حسین و پرنده کوکَر
◾️«قَطا» که در زبان فارسی به آن «کوکَر» یا «سنگخوارک» میگویند پرندهای از خانواده کوکران است. در ویژگیهای این پرنده گفتهاند: چشمانی تیزبین دارد به گونهای که از ارتفاع بسیار بالا و از فاصلههای بسیار دور وجود آب را تشخیص میدهد؛ در شناخت آبها و چشمهسارها و راهها مهارت دارد. دهها کیلومتر به سراغ آب میرود و بدون آنکه مسیر را اشتباه کند مجددا به آشیانه خود بازمیگردد. در قدیم کاروانها با صدای کوکر متوجه وجود آب و چشمه میشدند. گفته میشود که از خوف صیادان آرامش ندارد و فقط اواخر شب میخوابد. و برای خوابیدن سر خود را در سوراخی میکند و این بدان دلیل است که صیادان از طریق چهره و صدایش او را میشناسند.
◾️روز عاشورا در آخرین وداع وقتی سکینه از #امام_حسین خواست که آنان را به مدینه باز گرداند آن حضرت فرمود: «هَيْهَاتَ لَوْ تُرِكَ الْقَطَا لَنَامَ؛ افسوس! اگر پرنده قطا را وامىگذاشتند، در آشیانه خویش مىآرمید.».
◾️استفاده امام از این ضرب المثل و تشبیه خود به پرنده کوکر، معانی و دلالتهای فراوانی دارد. حسین چراغ هدایت است و حسینیان هرگز راه را با چاه اشتباه نمیگیرند. اهل ظلمت گمان میکردند با شهادت حسین، هدایتگری و بصیرت حسینی را هم از میان میبرند! در حالی که به تعبیر زیبای یکی از نویسندگان: «یزید «بووود»، اما حسین «مااااند»
احمدحسین شریفی
مردان و زنان، به دو گروه فاتحان تاریخی و فاتحان تاریخ، تقسیم می شوند؛ نخستین گروه، کسانی هستند که قلمروها گشوده اند و سرزمین ها گرفته اند. آنان «فاتحان تاریخی» اند. گروه دوم، کسانی هستند که به جای سرزمین، دل و دفترها را گشوده اند و از خویش، نامی نیک به جای نهاده اند. آنان «فاتحان تاریخ» و راهبر تاریخ اند و در سرزمین قلب ها و قلم ها جاویدند. امام حسین بن علی و یزید بن معاویه، دو نمونه شاخص از این دوگانگی تاریخی به شمار می روند. بی گمان، امام حسین و بسیاری از یارانش به ظاهر شکست خوردند، اما دل و دفتر تاریخ به گونه ای دیگر رقم خورد و از او «فاتحِ تاریخ» ساخت و عاشورا برای همیشه، الگوی «پیروزی خون بر شمشیر» شد. شواهدی پرشمار، این فتح بی مانند را تأیید می کنند؛ از جمله: «ادبیات شعر عاشورایی»، «ادبیات تاریخی» و «سوگ جاوید و اشک جاری در شهادت او».