eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
558 عکس
183 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 صوت‌های سلسله نشست های "ایده های علوم انسانی اسلامی اندیشمندان جهان اسلام با محوریت اندیشه های آیت الله خامنه‌ای" ▫️با ارائه استاد حجت الاسلام سید مهدی موسوی 🔹 جلسه اول: پایگاه فکری آیت الله خامنه‌ای در تحلیل علوم انسانی (۱ آذر ۱۴۰۲) 🔹جلسه دوم: ماهیت علوم انسانی از منظر آیت الله خامنه‌ای(۶ آذر ۱۴۰۲) 🔹 جلسه سوم: فرایند تحوّل علوم انسانی از منظر آیت الله خامنه‌ای(۱۳ آذر ۱۴۰۲) 🔹جلسه چهارم: اتصال تاریخی و پیوستگی فرهنگی پیش‌نیاز تولید علوم انسانی اسلامی(۱۶ آذر ۱۴۰۲) 🔹جلسه پنجم: دانش‌ها و میراث علمی مسلمین در علوم انسانی (۱۶ آذر ۱۴۰۲) 🛑 ادامه دارد... ▫️قم: پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم ❇️ https://eitaa.com/usul121
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۶.mp3
27.42M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🎙استاد: سید مهدی موسوی 🔹 جلسه ششم: قواعد فهم اتصالی از تاریخ و پیوستگی فرهنگی (قواعد ۱ تا ۵) قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ❇️ https://eitaa.com/usul121/881
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۷.mp3
38.16M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🎙استاد: سید مهدی موسوی 🔹جلسه هفتم: قواعد فهم اتصالی از تاریخ و پیوستگی فرهنگی (قواعد ۶ تا ۱۰) قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ❇️ https://eitaa.com/usul121/882
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۸.mp3
27.17M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🎙استاد: سید مهدی موسوی 🔹جلسه هشتم: عقل قرآنی محور تمدن و علوم اسلامی و عامل ترقی و تعالی مسلمین قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ❇️ https://eitaa.com/usul121/883
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه‌ای ۹.mp3
16.02M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🎙استاد: سید مهدی موسوی 🔹جلسه نهم: معنای «عقل» و «عقلانیت» نزد آیت الله خامنه‌ای قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ❇️ https://eitaa.com/usul121/884
حکمت، عزت و مصلحت در حرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران عزیز ❇️ https://eitaa.com/usul121
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۱.mp3
27.04M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی 🎙استاد: حجه‌الاسلام سید مهدی موسوی(زید‌عزه) جلسه اول: ضرورت و ماهیت نظام اندیشه اسلامی برای طلاب علوم اسلامی سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه‌السلام) حوزه علمیه قم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• موسسه محکمات @mohkamatqom https://eitaa.com/usul121/889
📌 پرسش‌های عمیق یک طلبه در زمینه علوم انسانی و کارآمدی علوم حوزوی سلام علیکم استاد موسوی عزیز. بنده طلبه پایه دهم حوزه قم هستم. دورس رو به زعم خودم تا حدی که یک تدریس قابل قبول داشته باشم فرا گرفتم. حقیقتش از ابتدای طلبگی نظرات امام و آقا برای طلبگی و وظایفش بیش از بقیه بزرگان در ذهن بنده سنگینی می‌کرد و بابت همین هم از همان ابتدا در ذهنم بود که هر کار بخواهیم بکنیم معطوف به حل مسائل نظام باشه. و بیش ترین مسئله‌ای هم که در همین رابطه ذهن بنده رو درگیر کرده بود هست که پایه تمدن اسلامیست. منتها بعد از یک دوره فقه و اصول خواندن و مخصوصا مواجه با متن مکاسب و دیگر کتب فقهی خیلی این دغدغه در من اساسی شد که: ✔️ واقعا ظرفیت [علوم] منقول و معقول اسلامی برای همچین ساحتی چقدره؟؟ ✔️اگر واقعا در حدی هست که بخواد یک تحول عظیم در علوم ایجاد کنه چرا قله‌های منقول و معقول ما در دوران بعد از انقلاب چیز خاصی تو این زمینه ارائه نکردند.[؟] ✔️خیلی از بزرگان که اصلا در این ساحت نیستند[؟] ✔️ اون هایی هم که حرفی برای گفتن دارند میبینم که خیلی حرفی برای گفتن ندارند!!! مثلا از اساتید مبرز و برجسته ی این وادی فقه امنیت میگه که خب خیلی از مسائلش عقلایی و قابل فهمه و فقط داره مستند فقهی میشه. ✔️ یا بعد از چهل سال هنوز ولایت فقیه میگن. بنده با توجه به شرایط سنی و اقتضائات جدیدی که داره برام ایجاد میشه واقعا نیاز به تصمیم قطعی دارم در این زمینه که همین راه رو ادامه بدم و تو وادی اسلامی سازی علوم در حد توان گام بردارم یا نه برم و تبلیغ و تدریس رو شروع کنم که تبلیغ به قول آقا اولویته و اگر عقب ماندیم استحاله فرهنگی میشیم. البته مشخصه که منقول و معقول ظرفیت هایی برای یک سری از تغییر های اساسی داره مثل مسئله ی ربا و انفاق و ذکات. اما خب این ظرفیت‌ها آیا واقعا شیخ انصاری این عرصه رو میخواد؟ یا یک سری از مسائل پذیرفته شده و کلی هستن که فقط باید اشخاصی باشند که این‌ها رو منظم کنند و تلفیق با علوم انسانی کنند. ✔️ واقعا برام این چالش بزرگیه اگر بپذیرید و برای بنده تبیین بفرمایید خیلی ممنون میشم می‌ترسم بعد از کلی خواندن و تحقیق فرا گرفتن علوم اخرش کارم بشه مستند فقهی سازی یک سری از علومی که عقلایی‌اند. ❇️ https://eitaa.com/usul121
📌 ضرورت تدریس عمیق و اجتهادی قانون اساسی 🔸تجربه یکصد سال قانون‌گذاری در ایران از مشروطه تا جمهوری اسلامی سرمایه‌ای بسیار بزرگی است که می‌تواند پویایی فقه شیعه را در مواجهه با نیازهای زمان به خوبی نشان دهد و طلاب علوم دینی را با روشها و چارچوب‌های قانون گذاری و حضور فعال در عرصه‌های علمی و حل مسأله ای آشنا کند. 🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهمترین محصول نظام اندیشه اسلامی، و مکتب عقلانی و فقاهتی امام خمینی و مدرسه حکمی و فقهی قم است. این متن فاخر حکمی و فقهی حقیقتا باید محور همه‌ی مباحثات فقهی و اجتماعی حوزه‌های علمیه ایران باشد تا طلاب و روحانیت امروز بتوانند از بساطت ذهنی و سطحی نگری‌های اجتماعی خارج شوند و نسبت صحیح و عمیقی با جامعه‌ی شبکه‌ای جهانی و مناسبات پیچیده‌ی انسانی و نظامات متنوع اجتماعی برقرار کنند. 🔸 قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌تواند محوری‌ترین متن درس خارج فقه باشد و برای هر بخش آن گروه‌های تخصصی و اجتهادی به وجود آورد و در ضمن تعمیق مبانی و ادله آن، به افق‌های جدید حکمرانی اندیشید و خط مشی‌های عمومی جامعه را ترسیم کرد. 🔹 تدریس و ترویج قانون اساسی در همه‌ی مقاطع تحصیلی حوزه و دانشگاه و تاکید بر مرجعیت و محوریت آن می‌تواند روح و را در جامعه بگستراند و همه‌ی افراد جامعه سعی کنند مطالبات و فعالیت‌های خود را در چارچوب اصول معین قانون اساسی تنظیم و تدبیر کنند. 🔸 غفلت از قانون اساسی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه های ما موجب شده است که عموم طلاب و روحانیت و دانشجویان و پژوهشگران نتوانند نسبت صحیحی با انقلاب اسلامی و جامعه‌ی جهانی و نظامات اجتماعی برقرار کنند و بسیاری در دام افراط و تفریط گرفتار آمده‌اند. 🔹اگر تحصیل و تدریس متون سابق کلامی و فقهی و علوم و فنون جدید نتواند نسبت درستی با قانون اساسی و مناسبات پیچیده‌ی جهان امروز برقرار کند، نه تنها به حال طلاب و دانشجویان و جامعه مفید نیست بلکه می‌تواند زمینه بدفهمی و ساده‌اندیشی‌های اجتماعی را فراهم کند و در مواجهه با بحرانها و ناهنجاری‌های اجتماعی به احکام غیر واقع بینانه و ناهماهنگ با مصالح جامعه اسلام بیاندیشند و نهایتا عالمان و متفکران بصیر به زمان و شرایط پیچیده‌ی جهانی را که بر اساس ساده اندیشی آنان حکم و رفتار نمی‌کنند با توهین و ناسزا حذف کنند. ✍ سید مهدی موسوی ❇️ https://eitaa.com/usul121
🔺اسلامی‌سازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامی‌اندیشیدن درباره‌ی انسان و علوم انسانی است. 🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمی‌گردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روش‌های اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیت‌های حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده می‌کنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه هم‌دلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورت‌بندی دقیق علمی می‌کنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را باز‌خوانی می‌کنیم. 🔰اولین جلسه روش‌شناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch