eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
559 عکس
186 ویدیو
54 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است. @Taha_121
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آیه و سایه (سلسله داستان‌های کوتاه بر پایه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی») ❇️درس هفتم: خوشبختی در حال لبخند زدن است ۴ آیه که به رحمت‌های پیرامون خود پی برده بود، با آرامش بیشتری به راهش ادامه می‌داد. او هر روز از آنچه که در دسترسش بود بهره می‌برد و از هر لحظه زندگی لذت می‌برد. تا اینکه، در میانه این راه پر پیچ و خم، صدای آسمانی دیگری شنید: «در مواجهه با دشمنان و دشواری‌ها، همیشه به یاد داشته باش که نیرویی از فراسوی انسان‌ها، تو را یاری می‌دهد. هیچ چیزی نمی‌تواند تو را از رسیدن به هدفت باز دارد. اگر در میان راه با دشمنان و موانع روبرو شدی، بدان که نیرویی بالاتر از تمام نیروها از تو محافظت می‌کند و تو را یاری می‌دهد.» آیه با دل پر از امید، احساس قدرت و آرامش کرد. او می‌دانست که هیچ مانعی نمی‌تواند او را از هدفش دور کند. او دیگر احساس ترس و تنهایی نمی‌کرد. صدای قلبش بار دیگر ادامه داد: «وقتی به این مرحله رسیدی، باور داشته باش که می‌توانی به دشمنان راهت غلبه کنی و پیروز بشوی. تو از نیروهای بیشتری برخوردار هستی، امید، آرامش، عقل و آینده را داری، هیچ نیرویی نمی‌تواند تو را از سفرت به سمت خوشبختی بازدارد. این مسیر دشوار است، اما مقصد، تو را به آزادی، آرامش و موفقیتی جاوید خواهد رساند.» آیه مثل پرنده‌ای که بال‌هایش برای پرواز جان گرفته‌اند، احساس سبکی کرد. از جای خود برخاست، نگاهش را به افق دوخت، و زیر لب گفت: «راه طولانی است، اما به دیدن نور خوشبختی می‌ارزد.» آیه در مسیری که به سوی روشنایی در پیش گرفته بود، قدم به قدم جلو می‌رفت. هرگاه دشواری و سختی سر راهش می‌آمد، به یاد می‌آورد که صدای دلش گفته بود همه سختی‌ها پایان می‌پذیرند، و او از این سفر پیروز بیرون خواهد آمد. و به تدریج، آیه در برابر هر چالشی که پیش می‌آمد، با اعتماد به نفس و استقامت بیشتری ایستادگی می‌کرد. او به یاد داشت که در پایان این سفر طولانی، به همه سختی‌ها پیروز خواهد شد و به هدفی که در دل داشت، خواهد رسید. و سرانجام، زمانی که آخرین قدم‌ها را برای رسیدن به هدفش برداشت، در آغوش موفقیت و سعادت قرار گرفت، چیزی را یافت که وصفش با کلمات ممکن نبود: آرامش، عشق و نور. در دلش احساس کرد که تمام سختی‌ها و فشارهای راه، به پایان رسیده‌اند و به هدفی که همیشه در دل داشت، دست یافته است. و زمانی که به پایان مسیر رسید، بهشت نعمت و رضوان به او هدیه داده شد. آیه به خود آمد. چه سفر عجیبی بود! انگار یک خواب شیرین بود اما نه، خواب نبود ... آیه با خود اندیشید که این یک بارقه معنوی بود که آغاز آرامش و خوشبختی جاودانه‌ای بود که در انتظارش بود. این سفر تازه آغاز شده است و پایان نیافته. آیه فهمید که خوشبختی فرآیند بی‌پایانی است که انسان در مسیر زندگی با آن روبرو می‌شود. او فهمید که هر تجربه، هر احساس، و هر لحظه از زندگی خود یک پله در مسیر رسیدن به حقیقت و‌ خوشبختی است. او دیگر فهمیده بود که خوشبختی واقعی جایی دور نبود؛ همه‌چیز در دل خودش بود. و حالا او، دختری که با قلبی روشن و امید به مقصد رسیده بود، در باغی ابدی از نعمت و رضایت زندگی می‌کرد. آیه از فردا، دیگر به دنبال جواب‌هایی از پیش آماده نبود. او به حقیقت خوشبختی پی برده بود، اما حالا می‌دانست که این حقیقت به تدریج و در طی یک عمر به او نشان داده می‌شود. او دیگر نگران مقصد نهایی نبود، بلکه می¬خواست هر لحظه را در نسبت با آن مقصد نهایی فهم کند و از سفر زندگی لذت ببرد. خوشبختی فرایندی است که هر لحظه زندگی را سرشار از معنا می‌کند و انسان را در مسیر جستجو مدام و تفکر سرشار از معنا قرار می‌دهد. آیه می‌دانست که حقیقت همانطور که در درون خود است، در همه‌چیز پیرامونش نیز وجود دارد، فقط باید به حقیقت خوشبختی ایمان داشته باشد تا انرژی و شور و شوق جدیدی، به زندگی دمیده شود و از روزمرگی خلاصی یابد و زیربار تعهدها و مسئولیت‌های بزرگ برود. ⏹پرده هفتم: به طور ناخودآگاه اشک از چشمان برخی موج می‌زد. داستان که تمام شد همه‌ی دانش‌آموزان از جا برخواستند و هستی را تشویق کردند. تشویق‌ها قطع نمی‌شد که ناگهان صدای زنگ شنیده شد. همه فکر کردند زنگ تفریح است اما فهمیدند که زنگ پایان مدرسه است. آره هیچ کس صدای زنگ تفریح را نشنیده بود. عجب، یعنی وقت زنگ هنر هم گذشته؟ دقایقی گذشت درب کلاس باز شد، خانم چاوشی معاون، خانم نصیری مشاوره مدرسه و خانم نیکوبیان معلم هنر تشویق کنان وارد کلاس شدند. مثل اینکه از اول زنگ منتظر بودند که کلاس تمام شود اما دلشان نیامده بود که کلام هستی را قطع کنند. خانم نیکوکلام به هستی گفت: تو یک هنرمند تمام هستی چقدر زیبا با واژگان قشنگ زندگی را نقاشی کردی. احسنت. دوباره صدای تشویق کل مدرسه را فرا گرفت. 🛑 پایان ✍ سید مهدی موسوی شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1840
📌 آیه و سایه (سلسله داستان‌های کوتاه دخترانه بر پایه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی») 🔹🔸🔹فصل ایمان🔹🔸🔹 ❇️درس اول: «زندگی جنبش جاری شدن است» بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1805 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1806 ❇️درس دوم: بن‌بست‌ها شکستنی‌اند بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1807 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1808 ❇️درس سوم: زندگی را نقاشی کنیم بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1813 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1814 ❇️درس چهارم: به عمل کار برآید بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1817 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1818 ❇️درس پنجم: با تعهد شکوفا می‌شویم بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1821 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1822 ❇️ درس ششم: نگرانی همه جا هست غمی نیست مرا بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1833 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1834 ❇️درس هفتم: خوشبختی در حال لبخند زدن است بخش اول: https://eitaa.com/usul121/1837 بخش دوم: https://eitaa.com/usul121/1838 بخش سوم: https://eitaa.com/usul121/1839 بخش چهارم: https://eitaa.com/usul121/1840 ✍سید مهدی موسوی ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1841
📌 سلسله جلسات شرح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🎙استاد: حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دکتری فلسفه علوم اجتماعی و مولف کتاب جامع «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای») 🔹 تک جلسه | معرفی اجمالی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» https://eitaa.com/usul121/1761 🔸 تک جلسه | بنیاد مفهومی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» https://eitaa.com/usul121/1792 🔹 تک جلسه | نکات راهبردی در تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/1799 ❇️ آموزش روش تدریس کتاب طرح کلی به مربیان 🔸جلسه ۱ | توضیح فرایند استادیاری کتاب طرح کلی https://eitaa.com/usul121/975 🔹جلسه ۲ | سیر محتوایی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/976 ❇️ امتداد طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن (برای خواهران بسیج) 🔸جلسه ۱ | شبکه‌ی معرفتی اسلام (سیر منطقی کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی) https://eitaa.com/usul121/867 🔹جلسه ۲ | نقش متفکران انقلاب اسلامی در تحول باطنی و انقلاب درونی ملت ایران (بررسی نمونه‌ی کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی) https://eitaa.com/usul121/868 🔸جلسه ۳ | مهارتهای تدریس کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی و الزامات جذب نسل جوان (ویژه خواهران) https://eitaa.com/usul121/869 ❇️سلسله جلسات | تدریس تفصیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (فیلم و صوت) ۲۳ جلسه https://eitaa.com/usul121/466 موجود در آپارات ❇️ الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹جلسه ۱ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1120 🔸جلسه ۲ | ماهیت شناسی الهیات اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1139 🔹جلسه ۳ | الهیات اجتماعی در انقلاب اسلامی https://eitaa.com/usul121/1165 🔸جلسه ۴ | تأثیر الهیات اجتماعی در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/usul121/1165 🔹 تک جلسه | الهیات اجتماعی امام خمینی و امام خامنه‌ای https://eitaa.com/usul121/555 ❇️شرحی بر فرا متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه اول: تحول اجتماعی مفهوم مرکزی الهیات اجتماعی آیت الله العظمی خامنه‌ای https://eitaa.com/usul121/1810 جلسه دوم: جایگاه ایمان در طرح کلی اندیشه اسلامی https://eitaa.com/usul121/1811 جلسه سوم: لوازم تدریس کتاب طرح کلی و تبیین نبوت در کتاب https://eitaa.com/usul121/1824 ❇️ شرح اجمالی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در ۸ جلسه جلسه اول: شرح مقدمه کتاب https://eitaa.com/usul121/1801 جلسه دوم: سیر بحث ایمان https://eitaa.com/usul121/1802 جلسه سوم: توحید در نسبت با زندگی https://eitaa.com/usul121/1803 جلسه چهارم: توحید بنیاد ساختار اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1804 جلسه پنجم: نقش توحید در نظام سازی اجتماعی https://eitaa.com/usul121/1826 جلسه ششم: مفهوم شناسی نبوت در طرح کلی اندیشه اسلامی https://eitaa.com/usul121/1827 ❇️ الهیات اجتماعی با محوریت طرح کلی 🔹جلسه ۱ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/544 🔸جلسه ۲ | الهیات_اجتماعی با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/usul121/545 ❇️طرح کلی در قالب داستان‌های دخترانه آیه و سایه https://eitaa.com/usul121/1841 ❇️ نظام فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای براساس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قران 🔸جلسه ۱ | شخصیت شناسی https://eitaa.com/usul121/1574 🔹جلسه ۲ | نظریه سیاسی (مردم سالاری دینی و مراتب سه گانه‌ی ولایت الهی) https://eitaa.com/usul121/1576 🔸جلسه ۳ | نظریه تربیتی ۱ (تربیت عقلانی فطرت پایه و مسئولیت مدار) https://eitaa.com/usul121/1577 🔸جلسه ۴ | نظریه تربیتی ۲ (تربیت عقلانی تحت ولایت اجتماعی) https://eitaa.com/usul121/1578 🔹جلسه ۵ | از نظریه سیاسی تا نظریه فرهنگی https://eitaa.com/usul121/1580 🔸جلسه ۶ | نظریه فرهنگی ۱ https://eitaa.com/usul121/1581 🔹جلسه ۷ | نظریه فرهنگی ۲ https://eitaa.com/usul121/1582 ❇️ مبانی نظری فرهنگ در نظام فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔹جلسه ۱ | ماهیت فرهنگ و ابعاد وجودی آن https://eitaa.com/usul121/1583 🔸جلسه ۲ | پرسش و پاسخ https://eitaa.com/usul121/1584 ❇️ فقه نظام ساز 🔸 تک جلسه | فقه نظام ساز از منظر آیت الله العظمی خامنه‌ای (مختصر) https://eitaa.com/usul121/535 🔹تک جلسه | فقه نظام ساز از دیدگاه امام خامنه ای مدظله العالی (مفصل) https://eitaa.com/usul121/532 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1842
📌 تجربه شعف‌انگیز تدریس طرح کلی در چند روز توفیقی است که چند روز در یکی از شهرستانهای استان تهران به شرح کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در جمع روحانیت معظم مشغول هستم که انصافا جلسه بسیار مبارکی است و با اقبال بسیار گسترده عزیزان طلاب و روحانیت نسبت به این مباحث همراه است. عموم عزیزان این مباحث این کتاب و شرح آن را کاملا کاربردی و متناسب با نیاز امروز جامعه اسلامی می‌دانند که با آن می‌توانند به عموم پرسش‌های نسل جوان پاسخ قانع کننده بدهند. ان‌شاءالله گزارش این تجربه و صوت‌های باقی‌مانده این جلسات در اولین فرصت بعد از بازگشت به قم بارگزاری می‌شود. اما اجمالا اینکه این میزان از اقبال عمومی به این کتاب و مباحث عمیق فلسفی و کلامی، یک سرمایه بسیار بزرگ اجتماعی است و می‌تواند مبدأ تحولات بزرگ فکری در جبهه انقلاب اسلامی و پشتوانه عظیم برای تقویت جبهه مقاومت باشد. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1843
📌اگر درد باشد همه چیز می‌شود دارو (مقدمه‌ای بر هدایت تحصیلی طلاب و دانشجویان علوم انسانی) 🔹انسان در شرایط عادی، چندان ربطی میان امکانات منزل با دندان احساس نمی‌کند اما اگر ساعت ۲ نصف شب، همان فرد دچار دندان درد بشود، هر چیزی را به چشم دارو و درمان می‌نگرد. اول با مسواک و خمیر دندان و نه دندان و خلال به جان دندان می‌افتد. سپس بیش از ده بار قرص‌های داخل یخچال را زیر و رو می‌کند تا شاید تسکین بخشی بیابد. اگر یافت نشد، سراغ داروهای گیاهی و ادویه‌جات می‌رود سراغ غلات می‌رود و با تف دادن آرد گندم و یا نخود ... سعی می‌کنم درد دندان را آرام کند. اگر با مواد غذایی نشد به سراغ مواد غیر غذایی می‌ورود، سراغ گرم کردن با اتو و بخاری و یا مصرف انواع دود سیگار و ... می‌رود اگر این هم نشد سراغ روغن ترمز ماشین و امثال این امور می‌رود. خلاصه، انسان دردمند ، همه چیز رااز منظر دارو بودن می‌نگرد و آن را برای تسکین درد به کار می‌گیرد. 🔸همچنین انسانی که درحال غرق شدن است به هر چیزی پناه می‌برد تا بتواند نجات یابد. از علف‌های هرز روی آب هم دریغ نمی‌کند و امید دارد که شاید نجات یابد. «الغريق يتشبث بكل حشيش» به تعبیر مولانا: مَردِ غَرقه گشته جانی می‌کَنَد دست را در هر گیاهی می‌زَنَد 🔹 طلاب ودانشجویانی که احساس خلأ علمی ومعرفتی می‌کند واحساس کم‌فایده، بی‌اثر بودن و عقب ماندن از زندگی دارد. به این نکته توجه کنند. 🔸 این وضعیت لزوما محصول بی‌اطلاعی و کم‌سوادی و عقب‌ماندگی در تحصیل و پژوهش نیست، بلکه معلول است. توضیح اینکه کسب موفقیت‌های علمی در دوران تحصیل به ۳ شرط اساسی وابسته است: ۱. تمرکز کامل و اولویت یافتن تحصیل دریک رشته خاص برهمه‌ی کارها وبرنامه‌ها؛ ۲. اعتماد کامل به برنامه آموزشی واستاد راهنما؛ ۳. داشتن درداجتماعی ومسئله واقعی. 🔸ازمیان سه عامل، عامل سوم بسیار مهم و اساسی است و آن دو تای دیگر راهم ایجاد می‌کند. طلبه ودانشجوی بی‌درد و بی‌دغدغه ارزش دارایی‌ها وسرمایه‌های علمی و عملی خود را نمی‌شناسد وهمواره مؤثر نبودن خود رامعلول کم اطلاعی وکم سوادی می‌داند و به همین جهت برای پر کردن این خلأ، سراغ دریافت اطلاعات گسترده می‌رود، در دوره‌های مختلف و اردوهای متنوع شرکت می‌کند. استادهای گوناگون و مراکز علمی متعددی می‌رود تا خلأ علمی خود را جبران کند. 🔹 در حالی که اگر درست به مسئله توجه شود، ریشه این بحران هویت و احساس مؤثر نبودن، این امور نیست بلکه و پرسش واقعی و مسئله دقیق و شفاف است. اگر کسی درد و دغدغه و پرسش واقعی داشت و از شدت درد آن و عمق آن خواب و‌خوراکش به هم خورد و فکر و ذهن او درگیر شد، همه اطلاعات و داشته‌های علمی و عملی او فعال می‌شود و به سرمایه‌ای برای حل مسئله تبدیل می‌شود. همه‌ی آگاهی‌ها و تجارب عملی او ارزش و هویت پیدا می‌کند و می‌تواند او را یاری رساند. اینجا است که طلبه و دانشجوی احساس هویت و ارزشمندی می‌کند و ادامه‌ی مراحل تحصیل و رشد خود را به درستی تعیین می‌کند. 🔸 البته باید توجه کرد میان درد و مسئله با مشکل و بحران فرق وجود دارد. خیلی از طلاب و دانشجویان، مشکلات فراوان را در جامعه می‌بینند و نسبت به آنها هم نگران می‌شوند اما دیدن مشکلات و نگران شدن نسبت به آنها آنقدر نیست که فکر و ذهن او را درگیر کند و خواب و‌خوراکش را به هم بریزد و درد شدید را در جان خود احساس کند. این فقط فهم مشکل است اما مسئله و پرسش نیست. این میزان فهم و احساس نگرانی برای حرکت اجتماعی و هویت‌یابی کفایت نمی‌کند، بلکه باید مسکل به مسئله و نگرانی به درد و دغدغه تبدیل شود به نحوی که نتواند درست بخوابد و نتواند از کنار آن رد شود. 🔹 برای دردمند شدن و‌ مسئله‌دار شدن، باید اقداماتی انجام داد. اول لازم است مشکلات متعدد و متکثر در جامعه را خوب شناخت و نسبت میان آنها را کشف کرد و به ریشه‌ی اصلی مشکلات پی برد و به آن توجه کرد. برای این مهم لازم است که طرح‌ها و تفسیرهای متفکران و مصلحان را مطالعه کرد تا درکی از فهم آن نسبت به بحرانهای اجتماعی پی‌برد. در مرحله بعد باید وارد جامعه شد و در فضای عینی و واقعی جامعه آن مسئله و بحران ریشه‌ای را درک کرد و به واقعی بودن و ریشه‌ای بودن آن پی برد. در این صورت است که درک و طرح انسان از ذهنی بودن و مجرد بودن خارج می‌شود و واقعی بودن آن اثبات می‌شود و به مسئله وپرسش واقعی بودن تبدیل می‌شود. در این صورت است که این پرسش ومسئله بخشی از وجود آدمی می‌شود و انسان باآن اتحاد وجودی پیدا می‌کند و از جهت، درد آنرا در درون خود احساس می‌کند. یعنی درد جامعه حقیقتا درد و دغدغه‌ی او می‌شود ودرصورت شدت گرفتن آن بحران احتماعی، خواب وخوراک او به هم می‌خورد. ✍سید مهدی موسوی سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1844
📌 نقش دردمندی در تولید علوم انسانی علوم انسانی محصول درکی از بحران در زندگی انسان است. بنابراین اگر کسی در جان خود درد و دغدغه‌ی جامعه داشت و با ساحتی از ساحات جامعه ارتباط مؤثر برقرار کرد به نحوی که شبانه روز بدان فکر کند، می‌تواند وارد علوم انسانی شود و به نظریه‌پردازی بپردازد. والا انسان بی‌درد و بی‌دغدغه، انسانی که به فکر مدرک تحصیلی در جهت اعتبار اجتماعی و عضو هیأت علمی شدن و کسب پول و ثروت است نمی‌تواند تولید علم کند هر چند ممکن است ده‌ها جایگاه و رتبه در حوزه و دانشگاه هم کسب کند و ... به قول حافظ شیرین سخن: عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست و به زبان مولانا باید گفت: هر چه رویید از پی محتاج رست تا بیابد طالبی چیزی که جست حق تعالی گر سماوات آفرید از برای دفع حاجات آفرید هر کجا دردی دوا آنجا رود هر کجا فقری نوا آنجا رود هر کجا مشکل جواب آنجا رود هر کجا کشتیست آب آنجا رود آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آب از بالا و پست ✍سید مهدی موسوی سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1845
📌 درد، علم، مسئولیت هر که دردش بیش، درکش بیشتر زین قرابت می‌شود پُر خویش‌تر آنکه دارد بهره‌ای از درک خویش می‌طراود از درونش ریش ریش هر کجا دل ریش شد آنجا ببین فکر و دانش، علمِ تقوا آفرین مرده‌شور است عالِم بی‌درد و کین حرف را گوید بدونِ روح دین عالِم خلوت‌نشین بیگانه است حرف او از جان تهی، افسانه‌ است دینِ حق با درد و درمان هست عجین بهر بیماری بود سرکانگلبین هر کجا مشکل ببیند، ژرف‌بین می‌دهد در حل آن، حکمی متین گوید او بر عالمان راستین راه جو از بهر درد مسلمین بلکه بالاتر نظر کن، ژرف‌تر حال انسان را ببین، ای دادگر بی‌مهابا مگذر و یک دم نشین جان آدم را به حالِ غم ببین این جهان پر درد و غم گشته اسیر چون هوا بر عقل و دین گشته امیر این جهان، زندانیِ اندوه شد بی‌نفس، چون سخره‌ای در کوه شد بی‌هنر گشته سیاست، ظلم و کین گشته ناموس جهان ظالمین لایه‌های زندگی پر چین شده مردمان این جهان غمگین شده زندگی دُردانه اما در غبار دیده‌ها گم، در گذار روزگار زندگی لایِ غبار افتاده است یا که در جایی ز ما جا مانده است کنده از جا هم زمان و هم مکان اعتباری گشته قانون جهان اعتبار است و ندارد وحدتی کل عالم در هوای کثرتی چون تکثر با تمایز هست قرین گشته ارزش هر چه باشد در زمین علم و دانش در طبیعت شد اسیر زندگی از روح معنا شد فقیر ریشه‌ی درد جهان پیچیده است کس به تاریخ جهان این دیده است؟ در علاجش عالمان کوشیده‌اند صد نظر در علم و دانش چیده‌اند ناامیدند اهل دانش از علاج مردمان هستند چنین در هاج و واج عالِم درد آشنا هست احتیاج تا ببیند دردهای لاعلاج هر که بیند درد، دل بی‌تاب‌تر هر چه دل لرزد، خرد پایاب‌تر هر که دردش بیش، علمش بیشتر درد و علمش می‌کنندش خویش‌تر هر که باشد خویش، قلبش ریشتر هر که قلبش ریش، چشمش تیزتر هر که باشد قلب او اهل نظر علم و دردش می‌کند او را اثر عالِم دردآشنا نجم زمین چون چراغی روشن و راه‌آفرین علم او مسئول و امید آفرین راه این شب شد به نورش بهترین او رهایی بخش خلق از غافلین این چنین عالِم بود مسئول دین غیر این بازیگر است او را مَبین در ره قرآن و آیین مُبین ✍ سید مهدی موسوی سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2305
📌چگونه طرح کلی را به پسران نوجوان آموزش دهیم؟ ۱. بحمدلله کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اثر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در سالهای اخیر با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و این کتاب از این ظرفیت برخوردار است که بتواند خلآهای معرفتی نسل نوجوان و جوان امروز ما را پر کند. ۲. نکته‌ی مهم این است که این کتاب، بسیار پر مطلب است و از گستره‌ی معرفتی فراوانی برخوردار است که ارائه همه مطالب آن برای نوجوانان در جلسات محدود آموزشی و تربیتی دشوار به نظر می‌رسد، از این رو چاره‌ای نیست جز اینکه به بیان مطالب آن پرداخته شود و باقی مطالب مهم کتاب مشخص شود تا خود مخاطبان مطالعه کنند. برای این کار لازم است مربی، فهرست هر درس را برای خود تنظیم کند و مهمترین پیام هر درس را برجسته کند و در کلاس فقط به همان پیام اصلی بپردازد و از تبیین مطالب دیگر پرهیز کند. ۳. در آموزش طرح کلی، نباید هدف اضافه کردن اطلاعات نوجوانان باشد بلکه هدف باید این باشد که همان اطلاعات و داده‌های مخاطب را منظم کنیم و به او نظام فکری بدهیم. آنچه نوجوان ما نیاز دارد و قدرت تفکر کردن بر اساس یک سلسله اصول و محکمات فکری است. ۴. برجسته سازی نظام مفاهیم و شبکه‌ی معنایی کتاب طرح کلی. به این صورت که مربی مهمترین مفاهیم و اصطلاحات کتاب که عموما مفاهیم تحول‌ساز و حرکت دهنده هستند را برجسته سازی کند و حس حرکت و تحول در مخاطب برانگیزاند به نحوی که امید او به زندگی بیشتر شود و بر انگیزه‌اش برای حرکت در کارهای علمی و درسی، دینی و ایمانی، عقلانی و اجتماعی افزوده شود. ۵. استفاده از مهارتهای آموزشی و تربیتی: علاوه بر این می‌توان چند برنامه کمکی را طراحی کرد تا مخاطب ما بیشتر با مباحث آن ارتباط برقرار کند. برخی از آن موارد تقدیم حضور می‌شود: ۱ - ۵. چهره‌سازی و برجسته سازی قهرمانان ملی و دینی و تطبیق شخصیت آنها با مباحث کتاب؛ ۲ - ۵. استفاده از مثالها و نمونه‌های عینی و بروز که نوجوان بتواند مباحث کتاب را تطبیق بدهد؛ ۳ - ۵. تبدیل بخشی از محتوای کتاب به شعر و سرود متناسب با شرایط امروز و نیازهای حماسی و اجتماعی نوجوان؛ ۴ -۵. تبدیل بخش منتخبی از محتوای کتاب به داستان و نمایشنامه و اجرای آن در کلاس درس و محیط کانون و مدرسه؛ ۵ - ۵. تفکر انتقادی: در انداختن یک موضوع مهم امروز در فضای کلاس و اجازه دادن به نوجوان که خود سخن بگوید و تحلیلش را بدهد و بعد از اینکه نوجوانان خودشان با هم بحث و گفتگو کردند و با هدایت استاد به نتایجی رسیدند آنها پای تخته نوشته شود و سپس با یکی از مباحث کتاب تطبیق داده شود تا اشتراک‌ها و افتراق‌ها مشخص شود. انتهای هر بخش سؤالی مطرح کنید یا از مخاطبان بخواهید نظر خود را در مورد موضوع بیان کنند. ۶ -۵. بعد از مطرح کردن هر بخش، یک نظرسنجی کوتاه برای سنجش درک مخاطبان و دریافت بازخورد آن‌ها اجرا شود. ۷ - ۵. همچنین می‌توان بازی‌های مبتنی بر مفاهیم هر بخش طراحی کرد. ۸ - ۵. مفاهیم به صورت تصویرهای اینفوگرافیک‌های خلاقانه و جذاب ارائه شود. از رنگ‌ها، نمادها و گرافیک‌های خلاقانه استفاده شود. به جای متن زیاد، از تصاویر و نمادها استفاده شود. به طور کلی، هر کدام از این رویکردها می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند و نتیجه‌ای جذاب‌تر و تاثیرگذارتر به دست دهند. 🛑در حال تکمیل... ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1849
25.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 انتقادات حجت الاسلام سرلک از رئیس صدا و سیما و عملکرد بسیار منفی وحید جلیلی: 🔸 حتی یک نفر نیست که از جلیلی راضی باشد. 🔸 جلیلی اتهام بزرگ دوران مدیریت شماست. 🔸 جلیلی دارد برای صدا و سیما هزینه ایجاد می کند. 🔸 نباید بخاطر جلیلی برچسب میلی بودن به صدا و سیما بخورد ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1850
علم مسئول در کلام امیر المومنین (ع) و فرهنگ اسلام.mp3
13.61M
📌 علم مسئول در کلام امام علی (علیه السلام) و فرهنگ اسلامی (با استفاده از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی) 🎙 سید مهدی موسوی جلسه مجازی) یکشنبه ۲۳ دی میلاد امیرالمومنین (علیه السلام) ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1851
📌 اعتکاف در خانواده ❇️ حدیث اول: پیامبر اسلام صلي الله عليه و آله: جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنِ اعْتِكافٍ في مَسجِدي هذا ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله :نشستن مرد پيش زن و فرزندنش نزد خداوند محبوب تر است از اعتكاف در اين مسجد من . منبع: تنبيه الخواطر (مجموعه ورام ) ج2 ص122 ميزان الحكمه جلد : 5 صفحه : 101 المواعظ العدديّة للمشكيني الاردبيلي / الصفحة 33. ❇️حدیث دوم: وقد ورد عن أنس أنه قال: قُلتُ: «يا رَسولَ اللّهِ، الجُلوسُ مَعَ العِيالِ أفضَلُ، أمِ الجُلوسُ فِي المَسجِدِ؟ قالَ: الجُلوسُ ساعَةً عِندَ العِيالِ أحَبُّ إلَيَّ مِنَ الاعتِكافِ في مَسجِدي هذا. قُلتُ: يا رَسولَ اللّهِ، النَّفَقَةُ عَلَى العِيالِ أحَبُّ إلَيكَ، أمِ النَّفَقَةُ في سَبيلِ اللّهِ؟ قالَ: دِرهَمٌ يُنفِقُهُ الرَّجُلُ عَلَى العِيالِ أحَبُّ إلَيَّ مِن ألفِ دينارٍ يُنفِقُهُ في سَبيلِ اللّهِ». تنبيه الغافلين‌ به نقل از انَس: گفتم: اى پيامبر خدا! نشستن با خانواده، ثوابش بيشتر است يا نشستن در مسجد؟ فرمود: «يك ساعت نشستن در كنار خانواده، نزد من، محبوب‌تر از اعتكاف كردن در اين مسجد من است». گفتم: اى پيامبر خدا! نزد شما، خرج كردن براى خانواده، محبوب‌تر است يا انفاق كردن در راه خدا؟ فرمود: «يك درهم كه مرد براى خانواده‌اش خرج مى‌كند، نزد من، محبوب‌تر از هزار دينار است كه در راه خدا انفاق مى‌كند». منبع: بحار الأنوار للعلاّمة المجلسي /المجلّد 89/ الصفحة 213/ رقم الحديث57. ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1855
📌 سلسله جلسات مطهری شناسی 🎙استاد حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه علوم اجتماعی) ❇️ بخش اول | سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری https://eitaa.com/usul121/1020 ❇️ بخش دوم | جلسات صوتی مطهری شناسی 🔹جلسۀ ۱ | شناخت اجمالی شهید مطهری https://eitaa.com/usul121/1009 🔸جلسۀ ۲ | بررسی زمانهٔ شهید مطهری https://eitaa.com/usul121/1010 🔹جلسۀ ۳ | نظام فکری منظم و پاسخ به بحران‌های جامعه بر اساس آن https://eitaa.com/usul121/1011 🔸جلسۀ ۴ | نظام فکری https://eitaa.com/usul121/1012 🔹جلسۀ ۵| گزاره‌های بنیادین در نظام فکری https://eitaa.com/usul121/1013 🔹 جلسۀ ۶ | راه‌های کسب نظام فکری https://eitaa.com/usul121/1014 🔸جلسۀ ۷ | آثار استاد شهید https://eitaa.com/usul121/1015 🔹جلسۀ ۸ | سطح‌بندی آثار و اصول حاکم بر سیر مطالعاتی https://eitaa.com/usul121/1016 🔹 جلسۀ ۹ | مهارت‌های فراگیری و آموزش آثار https://eitaa.com/usul121/1017 🔸جلسۀ ۱۰ | نکات الزامی در سیر مطالعاتی https://eitaa.com/usul121/1018 ❇️ بخش سوم | روش مطالعه 🔹 تک جلسه | روش مطالعه آثار استاد مطهری https://eitaa.com/usul121/1023 🔸 تک جلسه | چگونه کتابهای عالمان مسلمان را مطالعه کنیم؟ https://eitaa.com/usul121/1632 🔹 تک جلسه | انقلاب‌ها چگونه شکست می‌خورند؟ (خطرات پیش‌روی انقلاب اسلامی از منظر شهید مطهری) https://eitaa.com/usul121/1084 ❇️ بخش چهارم | پرسش‌ها 🔹معرفی اجمالی کتاب داستان و راستان https://eitaa.com/usul121/1024 🔸آیا بی‌نیاز از سیر مطالعاتی هستیم؟ (نقد نگاه افراط و تفریط به سیر مطالعاتی) https://eitaa.com/usul121/1783 🔹 چرا برای یادگیری معارف دین مبین اسلام، بهتر است از مطالعهٔ آثار استاد شهید شروع کنیم؟ https://eitaa.com/usul121/921 🔸 آیا در فهم نصوص و معارف دینی، به متفکّران معاصر، همچون حضرت امام، علّامهٔ طباطبائی، شهید مطهّری و شهید صدر -قدّس‌الله‌أسرارهم- و... نیازمندیم؟ https://eitaa.com/usul121/922 🔹 آیا مطالعات شهید مطهری -قدس‌سره- در حوزهٔ شناخت فلسفهٔ غرب، صحیح بوده است؟ https://eitaa.com/usul121/923 🔸 آیا مطالعه و بررسی آثار شهید مطهری -قدس‌سره- که در زمینهٔ شناخت مارکسیسم و نقد آن می‌باشد، برای عصر ما، لازم و ضروری است؟ https://eitaa.com/usul121/924 🔹 ۴ سؤال مهم و تکراری در مورد شهید مطهری -قدس‌سره- https://eitaa.com/usul121/925 ❇️ بخش پنجم | سلسله جلسات شرح مختصر کتاب و در ۲۰ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای https://eitaa.com/usul121/1027 ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ ❇️ https://eitaa.com/usul121/1780