💢 کوچکها، معجزه میکنن
▫️ استماع روزی ۱ جلسه صوتی فلسفه، در سال میشه ۳۶۵ جلسه (در حدّ بدائه و نهایه)
▫️ مطالعه روزی ۵ صفحه (حدود ۲۰ دقیقه) تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی یا آیت الله مصباح یزدی، در سه سال میشه ۱۲ جلد
▫️ مطالعه روزی ۵ صفحه اصول فلسفه و روش رئالیسم، ۷ماهه تموم میشه
▫️ مطالعه روزی ۱۰ صفحه کتب طرح ولایت، ۶ ماهه هر ۶ جلدش تموم میشه
▫️ استماع روزی یک درس خارج، میشه ۳۶۵ جلسه در سال و این یعنی افزایش ۳ برابری و پیشرفت ۲۰۰درصدی نسبت به سایرینی که فقط روزهای تحصیل (۱۲۰ روز) مطالعه دارند.
▫️ هفتهای یک جلسه شرکت در جلسات اخلاق اساتید توثیق شده سلوکی، بعد از چند سال میشه شاکله و جوهره معنوی قوی. / و همینطور روزی چند صفحه کتب تهذیبی و اخلاقی و یا فعل سلوکی
▫️ با حفظ روزانه ۳ لغت و جمله انگلیسی به وسیله لایتنر، در سال بیش از ۱۰۰۰ لغت حفظ خواهید کرد.
▫️ و همین طور آثار ارزشمند دیگری مانند ۳جلد مقالات آیت الله شجاعی، چهل حدیث و دیگر آثار امام خمینی، آثار علامه حسینی طهرانی، علامه شهید مطهری، علامه مصباح، آیت الله جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی، استاد اصغر طاهرزاده و ... و یا هر اثر یا فعل دیگری در راستای اهداف معرفتیتان.
لینک مقاله نفس الامر در فدکیه
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-nafsolamr-00013.html
قابل توجه فضلای گرامی
همان گونه که مستحضر هستید مبحث « نفس الامر» یکی از مباحث کلیدی و در عین حال پرتکرار در جلسات تدریس استاد می باشد. گستردگی و اهمیت این بحث ایجاب می نمود تا نوشتاری منسجم و منظم از مجموع فرمایشات استاد در این زمینه گردآوری و تدوین گردد.
بر همین اساس یکی از فضلای گرانقدر، با جمع آوری معظم فرمایشات استاد در سال های گذشته، مقاله ای با محوریت بحث « نفس الامر» تدوین نموده اند. شاخصه مهم این مقاله استفاده کامل از بیانات استاد و عدم تغییر عبارات و بیانات ایشان و در عین حال نظم بخشی و انسجام دهی به مجموع مطالب است.
لینک مقاله نفس الامر:
https://almabahes.bahjat.ir/%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1/
🔰استاد من
◽️یک وقتی علامه سمنانی آمده بود قم، همه علما رفته بودند دیدنش؛ آقای خمینی هم بود، آقای طباطبایی هم بود. از بس قیافه آقای خمینی و آن متانت، در ذهن آقای علامه سمنانی ـ پیرمرد ملایی بود ـ جلوه کرده بود، خیال کرد که او علامه طباطبایی است؛ چون قبلاً هم «تفسیر المیزان» یا مثلاً «روش رئالیسم» را خوانده بود و به مقامات علمی و مقامات فلسفی ایشان واقف بود، فکر میکرد که آن صورت ذهنی با این چهره و این قیافه تطبیق میکند و شروع کرد با آقای خمینی به گرم گرفتن و اینکه بله، من کتاب شما را خواندهام، المیزان را خواندهام. آقای خمینی هم آدمی [نبود] که دستپاچه بشود، مثلاً فوراً بگوید که نخیر! من نیستم، یا خجالت بکشد که حالا او دارد اشتباه میکند، چنین آدمی نبود واقعاً. مثل کوه همینطور نشسته بود و گوش میکرد. آقای طباطبایی هم نشسته بود جلوی ایشان؛ دید که علامه سمنانی دارد اشتباه میکند، برای اینکه این اشتباه ادامه پیدا نکند، رو کرد به علامه سمنانی و گفت طباطبایی من هستم؛ ایشان استاد من، آقای خمینی هستند.
🏷عبد صالح خدا (برشهایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی در بیانات آیتالله خامنهای)، انتشارات صهبا، ص ۳۱ و ۳۲.
#علامه_طباطبایی
#امام_خمینی
#خاطره
💢 موسسه آموزشی و پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰منبع شناسی اولیه بحث (بخش اول):
1. جایگاه فقه در فلسفه و حکمت اسلامی: http://p4e.ir/?p=2086
2. تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه: http://marifat.nashriyat.ir/node/717
3. توصیه به دخالت ندادن فلسفه در فقه منطقی نیست: http://ijtihadnet.ir/%d8%aa%d9%88%d8%b5%db%8c%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%ae%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%db%8c/
4. فلسفۀ کاربرد قواعد فلسفی در علم اصول: https://www.farsnews.ir/news/13960818000015
5. تأثیرات فلسفه اسلامی بر علم فقه: http://jf.isca.ac.ir/article_20937.html
6. حوزه اصول فقه: نقش کاربردی فلسفه در علم اصول: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/380355
7. تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهید سید محمّدباقر صدر: http://ensani.ir/fa/article/70416
8. مطالعه تطبیقی سیر تطور فلسفه اسلامی و علم اصول فقه: http://shabestan.ir/detail/News/661226
9. هم فلسفه در اصول تأثیر گذاشت، هم اصول در فلسفه!: http://ijtihadnet.ir/%D9%87%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%8C-%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1/
10. مقایسه میان روش شناسی حل مسئله در فلسفه و منطق با فقه و اصول: https://feghahat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87/
11. نقش فلسفه اسلامی در ارتباط با زیرساختهای دانش اصول فقه: http://mof.journals.miu.ac.ir/article_1854.html
12. نسبت فقه و فلسفه: http://www.buali.ir/fa/article/528/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87
13. بررسی جایگاه فلسفه در فقه و اصول: https://www.magiran.com/paper/929436
14. فلسفه و اصول فقه: https://hawzah.net/fa/Note/View/72024/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%81%D9%82%D9%87
15. تعامل فلسفه با اصول فقه: https://jt.ntb.iau.ir/article_677454.html
16. تاثیر فلسفه و کلام بر علم اصول: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=842
17. تعامل فلسفه با اصول فقه: https://jt.ntb.iau.ir/article_677454_aa8f4a52b999cded2d0303a14cd5d9a1.pdf
18. بررسی نقش بعضی از علوم عقلی در اجتهاد فقهی: http://mof.journals.miu.ac.ir/article_2311.html
19. کتاب پیشفرضهای فلسفی در علم اصول: https://www.gisoom.com/book/1345753
20. ضرورت پالایش ورود فلسفه در علم اصول: http://maalem.ir/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84/
21. کاربرد فلسفه در یادگیری علم فقه و اصول ؛ و استنباط احکام شرعیه: http://askdin.com/thread/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%9B-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C%D9%87
22. نقش فلسفه جهان بینی مجتهد در صدور فتوا: http://emamreza-ac.com/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%A8%D9%84%D8%BA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87/
23. مبانی به کار گیری عقلی در استنباط: https://feqh.semnan.ac.ir/article_4930_6af5d3468ceb1df1e78ae6589322982b.pdf
24. تأثیر اندیشههای فلسفی امام خمینی(ره) بر اصول فقهی ایشان: http://www.talie.ir/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%87/
25. نسبت و مناسبات فقه و فلسفه: https://rashad.ir/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87/
🔰منبع شناسی اولیه بحث (بخش دوم):
26. اجتهاد و تقلید استاد علیرضا اعرافی: http://eshia.ir/feqh/archive/text/arafi/ejtehad/93/930624/Default.htm
27. بررسی فقهی فلسفه آوزش و نقش فلسفه در فقه: http://ensani.ir/file/download/article/20130921141233-9605-36.pdf
28. تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی: http://manahej.ir/post/Fayazi-Falsafe
29. نکتههاى نو در علوم مقدماتی اجتهاد: http://jf.isca.ac.ir/article_3037.html
30. تقابل دیدگاه دو دینپژوه بر سر مسئله «تأثیر فلسفه بر اجتهاد»: https://iqna.ir/fa/news/3694263/%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF
31. اجتهاد فلسفی و فلسفه اجتهادی در گفتگو با آیت الله ممدوحی: http://rahnamehmag.ir/%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%db%8c-%d9%88-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%af%d9%81%d8%aa%da%af%d9%88-%d8%a8/
32. نقش علوم بشری در اجتهاد؛ بحثی در روش تحقیق: https://amolilarijani.ir/articledetail/1767/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B4%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%9B-%D8%A8%D8%AD%D8%AB%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82
33. بررسی نقش فلسفه در قلمرو اجتهاد از دیدگاه امام خمینی(ره): https://alefbalib.com/Metadata/682544/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%84%D9%85%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C(%D8%B1%D9%87)
34. کتاب اجتهاد و تقلید در فلسفه: https://dalilema.ir/4031
35. تحلیل و بررسی مبادی اجتهاد با تأکید بر دیدگاه فقهاء معاصر: https://www.virascience.com/thesis/804558/
36. مبانی اجتهاد (تاثیر معرفت بشری در معرفت دینی): https://jpt.isca.ac.ir/article_22903.html
37. اجتهاد فلسفی کارکرد مهم آیت الله مصطفوی بود: https://jomhouriat.net/163552/%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%88.html
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از بانوی تمدن ساز 🇵🇸🇮🇷
⛔بی حجابی پیامبر خدا را هم شکست داد
حضرت موسی (ع) برای نجات مردم انطاکیه، سپاهی به فرماندهی یوشع و کالب به انطاکیه رهسپار کرد.
دشمنان حضرت موسی در انطاکیه گرد عالمِ عابد شهر، بلعم باعورا، که اسم اعظم را میدانست جمع شده، از او خواستند حضرت موسی علیه السلام و سپاهش را نفرین کند.
بلعم در ابتدا این پیشنهاد را رد کرد، ولی بعد بر اثر هواپرستی و جاهطلبی، جواب مثبت به آن داد، سوار الاغ خود شد تا به سر کوهی که سپاه حضرت موسی علیه السلام از بالای آن پیدا بودند برود، و در آن جا حضرت موسی علیه السلام و سپاهش را نفرین کند. در راه الاغش، از حرکت ایستاد.
هر چه کرد الاغ پیش نرفت. آن دانشمند لجوج، آن قدر با ضربات تازیانهاش، الاغ را زد که مرد. سپس آن را رها کرده و پیاده به بالای کوه رفت. ولی در آن جا هر چه فکر کرد تا اسم اعظم را به زبان آورد و نفرین کند به یادش نیامد.
بنابراین، چون به نفع دشمن و به زیان حق و عدالت گام برمیداشت، شایستگی استجابت دعا از او گرفته شد و با کمال سرافکندگی برگشت.
بلعم باعورا برای سرکوبی سپاه حضرت موسی علیه السلام راهکاری عجیب و شیطانی را به مردم انطاکیه پیشنهاد کرد، *که همواره برای شکست هر ملتی، استعمارگران از همین راه استفاده می کنند.*
او گفت: مردم انطاکیه از خصلت انسانی عفاف فاصله بگیرند و *از راه اشاعه فحشا و انحراف جنسی، پیروزی خود را طلب کنند؛* دختران و زنان زیبای را بیارایند و آنان را زمانی که برای فروش اجناس وارد سپاه حضرت موسی علیه السلام میشوند، همراه خود ببرند و هرگاه سربازی قصد سوء به آن دختران و زنها بکند مانع او نشوند و به او روی خوش نشان دهند.
طولی نکشید که لشکریان ضعیف الایمان حضرت موسی علیه السلام با نگاههای هوسآلود خود به اندام عریان دختران و زنان آرایش کرده، در پرتگاه انحراف جنسی قرار گرفتند. کار رسوایی بدانجا کشید که:
یکی از فرماندهان سپاه حضرت موسی علیه السلام بنام زمری بن شلوم سرکرده قبیله شمعون بن یعقوب- که سخت مست در شهوات نفسانی شدهبود- زن زیبایی را به حضور حضرت موسی علیه السلام آورد و گفت: خیال میکنم نظر شما این است که هم بستر شدن با این زن حرام است؟.
به خدا سوگند، هرگز دستور تو را اجرا نخواهم ساخت. سپس آن زن را به خیمه برد.
کمکم بر اثر شهوت پرستی، ارادهها سست شد، بیماریهای مقاربتی و طاعون زیاد گردید، لشکر حضرت موسی علیه السلام از هم پاشید تا جایی که بیست هزار نفر از سپاه حضرت موسی علیه السلام به خاک سیاه افتادند و با وضع ننگینی سقوط کردند،
روشن است که با رخ دادن چنین وضعی، شکست و بیچارگی حتمی است. این ماجرا یک واقعیت تاریخی است که به خوبی اهمیت عفاف و یکی از فلسفههای پوششی را بیان میکند.
داستان غم انگیز کشور اسلامی اندلس، بهترین درس برای ماست که چگونه بیگانگان فرهنگ، تمدن، استقلال و در یک کلام هستی یک ملت را با نابودی عفاف از بین بردند. در تاریخ اندلس اسلامی (اسپانیای فعلی) آمده است که:
نقشهای که مسیحیان برای تصرّف اندلس و بیرون کشیدن آن از دست مسلمانان کشیدند این بود که به صورت دوستی و خدمت، وسائل عیاشی برای آنها فراهم کردند؛ باغها و بوستانها را وقف ساختن شراب کردند، دختران زیبا و طنّاز در خیابانها به دلربایی و عشق بازی پرداختند. سرگرمیهای شهوانی از هر جهت فراهم شد و روح ایمان و جوانمردی و عفت نابود شد. پس از این جریان، مسلمانان را بیدرنگ از دم تیغ گذراندند.
*استعمار غرب این برنامه را در قرون اخیر به صورت دقیقی در کشورهای اسلامی اجرا کرد. نابودی عفت و حیا و ترویج بیبندوباری از طریق بدحجابی و بیحجابی در جوامع مسلمان، از ترفندهای مهم استعمارگران برای نفوذ در کشورهای اسلامی است. *این واقعیتی است که مسترهمفر، جاسوس استعمار پیر انگلیس، در خاطرات خود به طور صریح به آن اعتراف کرده است.
النور المبین فى قصص الأنبیاء و المرسلین، ص 313
مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج 3، ص 404
🔻حضرت آیتالله خامنهای: شیعه یاد گرفته است که با فضیلتترین اعمال، #انتظار_فرج است. معناى این جمله آن است که در هر شرایطى ــ ولو سختترین شرایط باشد ــ شیعه حق ندارد مأیوس بشود و ناامید بشود؛ [چون] منتظر است، منتظر فرج، منتظر گشایش، منتظر بازشدن افق و نَفْس این انتظار به او نیرو میدهد و او را قدرتمند میکند و به او نشاط میدهد؛ و نیرو و نشاط و #امید هر جا بود، زندگى به طرف سامان پیش میرود؛ به طرف اصلاح حرکت میکند. این یک ابزار عمدهاى است در دست شیعه که از متن اعتقادات تشیّع سرچشمه میگیرد و این بسیار چیز باارزشى است.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
مقدمات بحث تسمیه هلال
-تحلیل وجودی حرکت
-تحلیل کم متصل قار
-خاستگاه مفهوم وجود
-انحاء مختلف ظهور مفاهیم در عالم
http://mabahes.bahjat.ir/sharh/12840/
جلسه ۶١: ١۴٠٠/١٠/٢١