⬅️حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی نشست بیست و سوم احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی
🎤ارائه دهنده: پروفسور مهدی #گلشنی
👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی
#فلسفه_علم
#کلام_جدید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
633c6c5dd000bd3ce89e14df_7863762229293548535.mp3
48.6M
🌷 #نشست_علمی ۱
🔵«مهم ترین چالش های الهیاتی در کلام جدید»
✅ارائه دهنده:
حجت الاسلام استاد حق پرست
🔸چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
_
کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام🌿
@modern_theology
_
مرکز تخصصی علم کلام🌿
@kalamcenter
230105_0640.mp3
45.04M
#گزارش_صوتی
📌 «تقریری از مسلک فهرستی»
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخهای
🎙ناقدان:
استاد محمدباقر ملکیان
دکتر محمدعلی موحدی
🎙دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان الله درویشی
🗓 دوشنبه 10 بهمن ماه ۱۴۰۱
موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
@vajeazeh
مھم این نیستـ کہ من در نورم یا تاریکـے
مهم این است کـه نور در راھِ من افتادھ
یا چشم من؟ سلمانها در متن تاریکۍ از
حرکتـ باز نمۍمانند و در دل شب، نور را
زندھ میکنند.
ــــــــــــــــــــــــــ ـــــ ــــــــ
~ ضرورتحرکت، آیتـالله؏ـینصـاد.
@vajeazeh
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (6).mp3
1.63M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۶)
✨ میراث قدما مجموعه ای از تجربیات حسی صحیح و نظام ساز در علوم
✅ دیدگاه قدما در قیاس با دیدگاه جدد به مراتب به حقانیت نزدیکتر است.
❓مزاج چیست و تفاوت امتزاج با اختلاط چیست؟
📌اثر مهم مزاج حصول قابلیت افاضه صورت نوعیه جدید است.
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
این همانی شخصی در علم النفس صدرایی.mp3
21.96M
اينهماني شخصي در فلسفه صدرايي - استاد امينينژاد
نیم روز پنجم جلسه دهم
#مدرسه_زمستانی_فلسفه_ذهن_و_علم_النفس_فلسفی
این همانی شخصی در فلسفه ذهن.mp3
21.94M
اينهماني شخصي در فلسفه ذهن - حجتالاسلام والمسلمین لهراسبی، نیم روز پنجم، جلسه نهم.
#مدرسه_زمستانی_فلسفه_ذهن_و_علم_النفس_فلسفی
آگاهی در فلسفه ذهن.mp3
33.57M
آگاهي در فلسفه ذهن - حجتالاسلام والمسلمین قهار، نیم روز ششم، جلسه یازدهم.
#مدرسه_زمستانی_فلسفه_ذهن_و_علم_النفس_فلسفی
آگاهی در علم النفس فلسفی.mp3
32.34M
آگاهي در فلسفه اسلامي - حجتالاسلام والمسلمین قهار، نیم روز ششم، جلسه دوازدهم.
#مدرسه_زمستانی_فلسفه_ذهن_و_علم_النفس_فلسفی
مغالطهی تعریف دُوری:
Circular definition
تعریف دُوری در جایی است که برای معنا کردن یک واژه از واژهی دیگری استفاده شود، در حالی که در معنای واژهی دوم نیازمند دانستن معنا و مفهوم واژهی اول هستیم.
جنبهی مغالطهآمیز تعریف دوری این است که مخاطب در فهم یک امر مبهم به امر مبهم دیگری احاله داده میشود، در حالیکه برای فهم امر دوم نیازمند شناخت امر اول است.
مثال یکم :
جوهر یعنی آنچه عرض نیست
عرض یعنی آنچه جوهر نیست
مثال دوم :
عارفی را پرسیدند جوانمردی چیست؟ گفت ترک کامجویی. گفتند کامجویی کدام است؟ پاسخ داد: ترک جوانمردی!
مثال سوم :
: خورشید ستارهای است که در روز طلوع میکند.
₩: روز یعنی چه؟
: روز، یعنی مدت زمان میان طلوع و غروب خورشید.
@vajeazeh
🖌🖌🖌 جبر و اختيار يكي از دشوارترين مسائل اعتقادي در حوزه علوم عقلی است. حكيمان مشاء و پيروان آنان بر پايههای وحدت تبايني وجود و عدم صدور كثير از واحد، و عارفان مسلمان و پيروان آنان بر پايههای وحدت شخصي وجود، وجه خاص و تجلي، معضلات جبر و اختيار را حل و فصل كردهاند. درنتيجه دسته اول، از راه فاعليت طولي غير مجامع با فاعليت بدون واسطه باري تعالی، و دسته دوم از راه فاعليت طولي مجامع با فاعليت بدون واسطه وی، به اشكالات آن، پاسخ دادهاند.
🖌🖌🖌 افعال اختياري آدمي، بر اساس انديشه حكيمان، فقط در يك سلسله طولي (جز با عقل اول) با واسطه و بر اساس انديشه عارفان، در يك سلسله طولي و عرضي هم با واسطه و هم بدون واسطه به علت واجبي، مستند هستند؛ زيرا علت واجبي با موجودات امكاني، بر پايه وحدت تبايني وجود، بينونت عزلي دارد، و بر پايه وحدت شخصي وجود و وجه خاص و تجلي، تقابل احاطي تام دارد و بي نهايت به آنها نزديك است.
🖌🖌🖌 از لازمه احاطه تام و تمام حق بر هر پديده امكاني، جبر نيست؛ زيرا حق بر آنها آن گونه احاطه دارد كه اشيا في حد نفسه و در واقع آن گونه هستتد؛ بدون هيچ تغيير و تبدیلی در چيستي و احکام و اختيار آنها. از منظر عارفان، اراده الهی تابع علم الهی است. متعلق علم الهی، اشیا و افعال هستند به همان نحوی که در واقع بوده اند و هستند.
🖌🖌 به سخن ابنعربی از منظر فیلسوفان خداوند، با اسباب و از منظر عارفان، عند الاسباب (یعنی همه اسباب و وسائط امكاني، جز مجاری فیض الهی نیستند) عمل می کند. هر پديدهاي در هر مرتبهاي از هستي، به ملاك موجوديت حق در آن مرتبه، موجوديت مييابد و داراي اثر است.