eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
801 دنبال‌کننده
400 عکس
162 ویدیو
417 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
OstadAbedi_Sh_H_ Zahra_14000926_2.mp3
13.76M
حضرت سلام الله علیها سخنرانی استاد در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مسجد مدرسه حجتیه، در جمع طلاب خارجی حوزه علمیه قم. ۱۴۰۰/۹/۲۶ _________________________ 💠 نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از ولایت امیرالمومنین علیه السلام 🔹نقش ابوسفیان در غصب خلافت 🔹 از میان مسلمین، فقط نصف مهاجرین طرفدار ابوبکر و در مسجد بودند 🔹حضرت فاطمه علیها سلام، طرف مشورت مردم و حضرت علی علیه السلام بعداز رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله 💠 اهمیت و جایگاه تسبیحات حضرت زهرا(س) 🔹اهمیت کار در خانه و کمک به همسر 🔹 چرا حضرت پیامبر برای کمک به فاطمه در زهرا(س) در خانه، خادم نگرفت. 🔹 چرا تسبیحات حضرت زهرا(س)، عبارت «لا اله الا الله» ندارد؟! @ahmad_aabedi 〰〰〰〰〰 @vajeazeh
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💢 تنویر و تکمله؛ دربارهٔ مصاحبهٔ اخیرا استاد حشمت‌پور ✔️ اخیرا مصاحبه‌ای از استاد محمدحسین حشمت‌پور با یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که در فجازی هیاهوی زیادی ایجاد کرد (این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده و فعلا بخش اول آن منتشر شده است). برخی از شاگردان و مریدان استاد، آن خبرگزاری را به شیطنت یا تقطیع متهم کردند و عده‌ای از فلسفه‌پژوهان، پاره‌ای از سخنان استاد را فلسفه‌ستیزی یا رویگردانی ایشان از فلسفه استنباط کردند. این‌بنده - امین صیدی؛ از شاگردان استاد - ساعاتی قبل، به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسش‌هایی را با حضرت‌شان در میان گذاشته‌ام. عین آن پرسش‌وپاسخ‌ها را که ضبط و پیاده کرده‌ام، در اینجا می‌آورم. در نهایت دقت و امانت‌داری سخنان استاد را نقل کرده‌ و تنها شکل گفتاری را به نوشتاری تبدیل کرده‌‌ام. از پرسش‌گر (امین صیدی) با عنوان «امین» و از استاد حشمت‌پور با عنوان «استاد» یاد کرده‌ام: امین: آیا می‌دانستید که در موقعیت مصاحبه قرار دارید یا نه؟ استاد: وقتی جلسه شروع شد، من اصلا در ذهنم این نبود که قرار است چاپ شود. فکر می‌کردم در یک جلسهٔ خصوصی دارم صحبت می‌کنم و چیزهایی گفتم که نباید می‌گفتم. امین: متنی که منتشر شده را پیش از انتشار به شما داده‌اند که بخوانید؟ استاد: نخیر؛ اما مطالب، همان مطالبی است که من گفته‌ام و آن‌ها چیزی از نزد خود، اضافه نکرده‌اند؛ اما تصور من این بود که در جمعی خصوصی صحبت می‌کنم و مطالب بین خودمان است. امین: یعنی می‌دانستید که ضبط می‌شود؟ استاد: بله؛ اسمش مصاحبه بود و طبعا باید چاپ می‌شد اما در ذهن من این نبود که چاپ خواهد شد. امین: آن مطلبی که گویا در حالتی بین شوخی و جدی دربارهٔ ابن‌سینا طرح فرمودید را هم گفته بودید؟ استاد: بله؛ اما من کجا ابن‌سینا؟! من هیچ‌وقت به ابن‌سینا توهین نمی‌کنم. ممکن است با برخی عباراتش مشکل داشته باشم؛ چون عباراتش سنگین است؛ اما هرگز به خودش توهین نمی‌کنم. در این مصاحبه هم در مجموع از فلسفه تعریف کرده‌ام؛ حتی گفته‌ام برخی عبارت‌های ابن‌سینا در حد معجزه است؛ خیلی عبارت‌های عجیب‌وغریبی دارد؛ عبارت‌هایش فوق‌العاده است. امین: آیا مراد شما از این سخنان این بود که فلسفه، مهملات است و‌ خواندنش مفید نیست؟ استاد: از همان اول، علاقهٔ من به تفسیر و حدیث بود و فلسفه را از باب مقدمه برای فهم آنها تدریس می‌کردم. نمی‌گویم از فلسفه متنفرم؛ بلکه می‌گویم به آن علاقه‌ای ندارم. امین: من خاطرم هست که شما بارها از فلسفه دفاع کرده بودید و در همین مصاحبه هم اشاره فرموده بودید به این که بسیاری از سخنان فیلسوفان درست و دقیق است استاد: من همین الان هم مشغول تدریس فلسفه هستم و یک فن از منطق شفا - که قیاس است - را درحال حاضر تدریس می‌کنم. اگر نفرت داشتم که نمی‌گفتم. [در آن مصاحبه] نفرت که گفتم یعنی دل‌خوشی چندانی ندارم. وقت زیادی صرف می‌کنم ولی استفادهٔ چندانی نمی‌برم؛ چون مطالب یادم می‌رود و الا شاید اگر این درس‌ها بماند برای دیگران هم استفاده داشته باشد. امین: در حال حاضر اگر کسی، در مقام مشورت، نزد شما بیاید و بگوید که فلسفه بخوانم یا نه؟ شما منعش می‌کنید و پیشنهاد می‌کنید که نخواند؟ استاد: نه، می‌گویم بخوان؛ ولی به عنوان مقدمه. من فلسفه را رد نمی‌کنم. خیلی از روایات ما را بر اساس فلسفه خواهی فهمید.‌ هنوز هم این اعتقاد را دارم، از قبل هم این اعتقاد را داشتم. می‌خواستم خودم که مدتی به مقدمه پرداخته بودم، دیگر برسم به ذی‌المقدمه؛ اما الان تصمیم گرفتم که ان‌شاءالله به سمت ذی‌المقدمه بیایم. [در پایان] این را هم اضافه کنید که این حرفی که من زدم بخاطر عبارت‌های ابن‌سینا زده بودم و الا اگر عبارت‌هایش راحت بود من این حرف را نمی‌زدم، حتی در مجالس خصوصی. به کانال «بیت‌الحکمه» بپیوندید. 👇 https://t.me/joinchat/Tci4IQuau99W6BZT 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یک سند و پاسخ کوبنده به 👈 از قرن دوم هجری | عالم می‌گوید معتقد به وقوع حمله به خانه سلام الله علیها و شهادت جناب است. ▪️گزارش سوم: این سند، از قدیمی‌ترین اسنادی است که نشان می‌دهد، شیعه قائل به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و جناب محسن بوده و عامل آن را خلفای مخالف سلام الله علیه می‌دانسته است. «ضرار بن عمرو الغطفاني» از متكلمان و نامور اهل‌ تسنن در قرن دوم هجری و معاصر با حضرت وامام_رضا علیهما صلوات الله است. همو در کتاب «» در مقام گزارش عقاید شیعیان آن زمان و عیب‌جویی بر آنان می‌گوید: 👈 «آن‌ها بر این باورند که و به فاطمـه سلام الله علیها  ظلم کردنـد و به نحوی به ایشان آسیب رساندند که بر اثر شدت ضربه، فرزندشان سِقط شد». منبع: کتاب التحریش، الغطفانی، دارالارشاد - دار ابن حزم، ص ۵۲. ▪️نکته: سند مزبور، خط بطلانی است بر گفتار وهابیونی که مدعی‌اند مصائب و مقاتل حضرت زهرا علیها سلام از به بعد مطرح شده است http://eitaa.com/monzer_ir 〰〰〰〰〰〰〰〰 @vajeazeh
مسائل کاربردی وقف - استاد احمدزاده.mp3
37.72M
🎧 | نشست علمی (۷) مسائل کاربردی وقف (استاد ) 🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸 برای مبحث وقف، باید نگاه شبکه‌ای و سیستمی داشت. 🔸 قاعده وقوف از قواعد مهم و مشترک بین فریقین است. 🔸 پاسخ به این شبهه که بنیانگذار کبیر انقلاب قدس‌سره در زمان حکومت پهلوی فرمودند که اگر وقف را به ما بدهند، فقرا را بی‌نیاز می‌کنیم. 🔸 مروری بر یکسری اقدامات پهلوی دوم برای انحطاط موقوفات و کوتاه کردن دست علما: 🔺 به اسم اصلاحات ارضی 🔺 به بهانه تبدیل به احسن 🔺حق کسب و پیشه 🔺 حق تملک اعیان 🔺 و... 🔸 مسائل مستحدثه در وقف امروزه بسیار است. 🔸 ماهیت پولی که در ازای واگذاری زمین موقوفه گرفته می‌شود؟ 🔸 مسائل مهمی که در بستر مدیریت شهری به وجود آمده‌است: 🔺 بیع بعض برای احیای بعض دیگر در فروش فضولات حیوانات و...؟ 🔺در تخریب بعض زمین به علت گسترش راه‌ها، عین مضاعف جبران‌کننده است یا نه؟ 🔺 ملاک‌های کفایت متولی چیست؟ 🔺ثمره عملی ماهیت وقف: فک ملک یا انتقال مالکیت؟ 🔺 دامنه و ملاکات جوهره نیات در بعضی موقوفات مثل روغن برای چراغ، توتون و...؟ 🔺آیا حق (مثلا حق سرقفلی) قابل وقف است؟ 🔺 آیا پول قابل وقف است؟ 🔺 و... واحد تحقیق مدرسه نورالرضا علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/2230256128Cebc83f5f5d 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @vajeazeh
02 نشست علمی قاعده مقتضی و مانع.mp3
13.39M
🎧 صوت اعتبارسنجی قاعده مقتضی و مانع بخش دوم: ارائه و نقد استاد و استاد سیدعبدالحسین ____________ @vajeazeh
03 نشست علمی قاعده مقتضی و مانع.mp3
27.81M
🎧 صوت اعتبارسنجی قاعده مقتضی و مانع بخش سوم: جمع بندی ____________ @vajeazeh
Dr Sadoghi SoHa mp3.mp3
8.17M
امکان و عدم امکان وجود منوچهر ••••••••••••••••••••••••••••••• ▪️این اندیشه که فلسفه دینی مختص به نیست و از غرب وارد فضای ما شده و ایجاد مشکل کرده است ▪️بنابراین عنوان امکان یا عدم امکان مناسب است ▪️ادله ایی که بر رد فلسفه‌ی اسلامی گفته شده است: ▫️اسلام باید در خودش فلسفه‌ایی داشته باشیم در حالیکه چنین چیزی نداریم ▫️دین مشتمل است بر ولی فلسفه پویا و دینامیک است ▫️دین امری قدسی است و فلسفه امری بشری است و دیگر نمیشود به آن اشکال کرد ▫️فلسفه عقلی صرف است و دین است ( مهمترین اشکال ) ▪️پاسخ به اشکالات: ▫️گفتاری از محمد عبدالهادی مصری و ▫️ سینا و تفسیر فلسفی او بر قرآن ▫️موسس نظریه‌ی ، است ▫️ ، ، و... در قرآن کریم موجود است ▫️کتاب نوشته‌ی استاد مشحون از روایاتی که خود متن حدیث شریف است ▫️نظام فلسفی صرفا عقلی وجود ندارد ▫️قوه‌ی ادراکی انسان منحصرا عقلی نیست ▫️ عقلی نیستند ▫️عقل کمٱ و کیفٱ ناقص است ▫️ما منکر اطلاق عقلیم نه منکر مطلق عقل •••••••••••••••••••••••••• @vajeazeh
معنا و گستره استضعاف فکری در عصر حاضر.mp3
8M
معنا و گستره در عصر معاصر استاد ••••••••••••••••••••••••••••••••••••• ▪️دایره نجات اوسع از دایره‌ی حقانیت است ▪️بخاطر حجم شبهات امروزی ، استضعاف فکری امروزه خیلی بیشتر است ▪️حضور مؤثری در دنیا نداریم ▪️ خاطره‌ای از ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• @vajeazeh
📚 نظم جهانی (World Order) ✏️ نویسنده: هنری کیسینجر 📆 تاریخ انتشار: 2014 @amniatemeli 〰〰〰〰〰 @vajeazeh
⭕️ هنری کیسینجر وزیرخارجه سابق ایالات متحده و از افراد مشهورِ دورانِ حاضر در زمینه سیاست خارجی است؛ چه از وی بدمان بیاید چه خوشمان، او دیپلماتی کارکشته و فردی با دانش و هوش سرشار در علم سیاست بود. 💢 کیسینجر در یکی از آخرین اثر مکتوب خود به مفهوم "نظم جهانی" پرداخته است. کیسینجر معتقد است تاکنون هیچ نظمی شکل نگرفته است که مصداق تمام و کمال نظم جهانی باشد و چیزی که امروزه به عنوان "نظم جهانی" شناخته می‌شود حدود چهارقرن پیش در اروپای غربی بر اساس صلح وستفالی بنیان نهاده شده است. 💢 در آن زمان یک نبرد فرقه‌ای و شورش سیاسی منجر به یک جنگ سی ساله خانمان سوز گردید که در نتیجه آن یک چهارم جمعیت اروپای مرکزی از بین رفتند. 💢 اما این آرمانِ هرگز استقرار نیافته‌یِ برپایی نظم جهانی وی را سرخورده از تلاش برای دستیابی به این امر نمی‌کند. صلح وستفالی که شروعی شد بر همزیستی مسالمت آمیز دولت‌های اروپایی نه یک دیدگاه سراسر اخلاقی، بلکه ارائه دهنده راهکاری عملی برای کنار آمدن با واقعیت بود. 💢 همان گونه که از عنوان فرعی کتاب پیداست کیسینجر به تاریخ اهمیت فراوانی می‌دهد و به همین خاطر به دنبال پیدایش و استقرار نظم و درس‌گیری از برپایی انواع نظم‌های جهانی به اعماق تاریخ سرک می‌کشد. 💢 شروع او باسقوط امپراتوری رم است و با رسیدن به قرون وسطا و جنبش پروتستان، که او آن را پایانی بر مفوم نظم جهانیِ مبتنی بر پاپ و امپراتور می‌داند، به سراغ جنگ‌های سی ساله اروپایی می‌رود. او پس از بررسی تاریخ اروپا به سراغ دیگر مناطق دنیا می‌رود. 💢مقصد بعدی او خاورمیانه است. خاورمیانه‌ای که مهد اسلام است و در سده هفتم و هشتم میلادی درصدد برپایی نظمی جهانی بر پایه اسلام بود. 💢در فصل بعدی او به تبیین جایگاه ایران در مفهوم نظم جهانی می‌پردازد. او رویکرد ایران به نظم جهانی را به 3دوره تقسیم می‌کند؛ ایرانِ امپراتوری، ایرانِ قبل و بعد از انقلاب اسلامی. 💢 در فصل بعدی او به سراغ شرق آسیا رفته با و بررسی تاریخ مللِ چین، هند و ژاپن به نقش این کشورها در مفهوم نظم بین المللی می‌پردازد. 💢 در فصول بعد وی به سراغ آمریکا که به عبارتی می‌توان سرمنشا نظم جهانی کنونی دانست می‌رود. او نقشی راهبردی و تعیین کننده در برپایی نظم جهانی برای آمریکا قائل است. نظمی که از 1948 با بسط دموکراسی، آزادی و تجارت آزاد در دنیا شروع شد و درنهایت با پیروزی بر رقیب خود یعنی کمونیسم به قله رهبری رسید. اما او نقش راهبردی و نه رهبری برای آمریکا قائل است و معتقد است که برای برپایی نظم جهانی اقدامات یک کشور کافی نبوده و نیاز به ارتباط و همکاری با سایر ملل نیز هست. 💢 فصل پایانی معطوف به تسلیحات هسته‌ای و عصر انقلاب اطلاعاتی است. کیسینجر برای تکنولوژی و فضای سایبری نقشی تعیین کننده در ارتقا یا نابودی نظم جهانیِ کنونی قائل است. او معتقد است برای رسیدن به نخستین نظم واقعا جهانی دستاوردهای بزرگ انسان در زمینه فناوری می‌بایست با افزایشِ تواناییِ قضاوت اخلاقی و انسانی همراه گردد. 🔵 هدف امروزه‌ی دولتمردان جهان باید حفظ تعادل و در عین حال زنجیر بستن بر پای دیوِ جنگ و رام کردن خوی جنگ طلبی باشد و می‌بایست برای رسیدن به این هدف سری هم به سیلاب خروشانِ تاریخ زنند. @amniatemeli 〰〰〰〰〰 @vajeazeh