این همه آتش خدایا شعله اش از گور کیست؟
شهوت این بی نمازان نشئه ی انگور کیست؟
پنج استاد حقیقت حرفشان با ما یکیست
راستی در پشت این دستورها دستور کیست؟
اینکه خضرش خوانده اید اسکندر مقدونی است
آنکه دریا لقب دادید چشم شور کیست؟
دست این پاسور بازان هرکه دل را داد ، باخت
دوستان چشم شما در انتظار سور کیست؟
بعد طوفان جز کفی در سینه ی امواج نیست
شاه ماهی های این دریا ببین در تور کیست
@vajeazeh
هدایت شده از تاریخ
نقش زنان در گسترش تشیع.pdf
2.36M
🔖 #پایاننامه #کارشناسی_ارشد
📚 نقشِ زنان در گسترش تشیّع؛ از صدرِ اسلام تا پایانِ قرن پنجم هجری قمری
✔️ میلادِ تجسّمِ عینیِ زنِ #تاریخساز در مکتبِ #انسانسازِ تشیع، حضرت #زینب_کبری سلام الله علیها فریادگرِ #آزادی و #آزادگی مبارک باد.
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلامالله علیها
✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی
اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد.
و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(۱) باشد.
زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود(۲). همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.
🔹 زینب کبری
و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
۱) ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧).
۲) اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده.
- لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند».
- لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة.
- لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة.
🆔@YusufiGharawi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
فهرست مجلات قرآن و حدیث.pdf
592.4K
✅ معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث
✍ سید مجید نبوی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از مجتبی مصباح
نقش نیت در ارزش اخلاقی.mp3
27.87M
📿 نقش نیت در ارزش اخلاقی
تبیین دقیق تر رابطه نیت و فعل اختیاری
تاثیر نیت در کمال و نقض انسان
آیات و روایات مربوط به نقش نیت در ارزش اخلاقی
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📮 @Philosophy_sandwich
✅ @mojtabamesbah_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
Aghlgera2.mp3
29.97M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت دومین سمینار ارائه مقالات همایش ملی اجتهاد عقل گرا
🔻 با محوریت “عقل و فقه و اصول”
🎙 با حضور:
#سیدسجاد_ایزدهی
⏰ سه شنبه 15 آذر ماه1401
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ijtihaad
#مقالات
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔 @iictchannel
هدایت شده از اجتهاد
💢ظرفیت منطقهای جدید و هوش مصنوعی در فرآیند استنباط
✔️حجتالاسلام علیرضا شهبازی:
🔹اگر ما اگر بخواهیم دانش را مدل کنیم، چارهای جز این نیست که ما منطقهای خیلی قوی داشته باشیم. اگر منطق ما ضعیف باشد نمیتوانیم خروجیهای خوبی داشته باشیم که ماشین بتواند بر اساس آن استنتاج کند. اصلاً با منطقهای ساده، خیلی نمیتوان تمامی حقائق یک دامنه را مدل کرد و در ادامه آن استدلال ورزی انجام داد.
🔸مهم است که در این ساختار میتوان مبانی را عوض کرد و نتایج را گرفت. میتوان صغری و کبری را برداشت و صغری و کبری جدید جایگزین کرد. در این فضا میتوان دانش را از زوایای مختلف و به زبانهای مختلف دید. مثلا فرض کنید ما یک موسوعه از احادیث امام صادق (ع) مینویسیم و یک موسوعه از احادیث ایمان و یک موسوعه از احادیث عددی مینویسیم. در هر سه موسوعه، یک حدیث مشترک آورده میشود. اینجا یک حدیث تکرار میشود. اما در بحث مدل سازی، یک دانش را مدل میکنید و اگر خواستید احادیث عددی را ببینی، دوربین را نگاه عددی قرار میدهید و اگر احادیث موضوعی خواستید ببینید، دوربین را روی نگاه موضوعی قرار میدهید و البته کار ترکیبی هم میتوان انجام داد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68761
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
Neshast.siasi.MP3
45.17M
⚠️نشست "روحانیت و نظم جدید جهانی"
🔸حجت الاسلام حسینی کوهساری
مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه
🔸دوشنبه ۱۴آذرماه
موسسه امام صادق علیهالسلام
@kalamcenter
@tabiin_ir
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
OstadAbedi_HaramHazratMasome_14010915.mp3
5.19M
#فاطمه #زهرا
#ایام_فاطمیه
فایل صوتی 🔊 سخنرانی استاد احمد عابدی در مراسم آیین خطبه خوانی خادمان حرم کریمه اهل بیت(س) به مناسبت آغاز ایام #فاطمیه
🔹 از القاب حضرت زهرا (سلام الله علیها)
🔹 نظر فخر رازی(امام المشککین) درباره حضرت فاطمه (س)
🔹 معنای عصمت
🔹 عصمت حضرت فاطمه زهرا(س) در قرآن و روایات
🔹 شباهت کامل رفتار دینی حضرت زهرا(س) به حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🔸 روضه وصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها به پیامبر اکرم(ص)
_______________________
سه شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱، شبستان امام خمینی (ره)، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از روضات الجنات
✅ یکی از قوی ترین عبارت ها در مورد تهاجم و ضربه زدن به حضرت زهراء سلام الله علیها
🔹 مرحوم شیخ طوسی در کتاب تلخیص الشافی جلد سوم صفحه صد و پنجاه و شش می نویسند:
✍️ و المشهور الذی لا خلاف فیه بین الشیعة ان ... ضرب علی بطنها حتی اسقطت فسمّی السقط محسنا.
🔹 بر اساس فرمایش مرحوم شیخ طوسی ضربه به رحم حضرت فاطمه سلام الله علیها نزد شیعه مشهور بوده است.
✍️ همان طور که شهرت را در فقه حجت می دانیم، در تاریخ هم حجت می دانیم. قطعا اعتبار شهرت، نزد عقلاء ، بیشتر از اعتبار خبر واحد می باشد. وقتی که خبر واحد بر اساس سیره عقلاء حجت است، شهرت هم حجت خواهد بود. اگر در زمینه جسارت به حضرت زهراء سلام الله علیها هیچ دلیل دیگری جز این عبارت شیخ طوسی رحمة الله علیه موجود نبود، همین عبارت کفایت می کرد.
@raozat