eitaa logo
مرکز تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر(عج)
352 دنبال‌کننده
147 عکس
72 ویدیو
8 فایل
ارتباط با ادمین @Valiasr_mt_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه‌‌السلام 🎙 حجة الإسلام و المسلمین حامد کاشانی 🔻 إسْحَاقُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو هَاشِمٍ اَلْجَعْفَرِيُّ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ ضِيقَ اَلْحَبْسِ وَ كَتَلَ اَلْقَيْدِ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَنْتَ تُصَلِّي اَلْيَوْمَ اَلظُّهْرَ فِي مَنْزِلِكَ فَأُخْرِجْتُ فِي وَقْتِ اَلظُّهْرِ فَصَلَّيْتُ فِي مَنْزِلِي كَمَا قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ كُنْتُ مُضَيَّقاً فَأَرَدْتُ أَنْ أَطْلُبَ مِنْهُ دَنَانِيرَ فِي اَلْكِتَابِ فَاسْتَحْيَيْتُ فَلَمَّا صِرْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَجَّهَ إِلَيَّ بِمِائَةِ دِينَارٍ وَ كَتَبَ إِلَيَّ إِذَا كَانَتْ لَكَ حَاجَةٌ فَلاَ تَسْتَحْيِ وَ لاَ تَحْتَشِمْ وَ اُطْلُبْهَا فَإِنَّكَ تَرَى مَا تُحِبُّ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ. 📚منبع: الکافي ج ۱، ص ۵۰۸ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔰 امام حسن عسکری علیه‌ السلام: 🔻 ...اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا لَنَا شَیناً... 🔻 پارسایی و تقوای الهی پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما! 📚 منبع: بحارالانوار ج۷۸ ص۳۷۲ ط مؤسسةالوفاء 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
📣 🔹 امروز چهارشنبه مورخ ۳ آبان کلاس آیات العقائد و شرح توحید صدوق برگزار می‌شود. 🔸 آیات العقائد 🎙 آیت الله مهدی مروارید ⏰ ساعت: ۱۸:۱۵ 🔸 شرح توحید صدوق 🎙 آیت الله سید جعفر سیدان ⏰ ساعت: ۱۹:۰۰ 🕌 مکان: سرشور 18، مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ▪️ آمد ز مدینه تا که در قم باشد ▪️در مملکت امام هشتم باشد ▪️یعنی که خدا نخواست تا مرقد او ▪️مانند مزار فاطمه گم باشد 🔻 امام صادق علیه السلام: ▪️إنَّ لَنا حَرَما وهُوَ بَلدَةُ قُمَّ ، وسَتُدفَنُ فيهَا امرَأَةٌ مِن أولادي تُسَمّى فاطِمَةَ فَمن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ▪️ما حرمى داريم و آن ، شهر قـم است به زودى بانويى از فرزندان من به نام فـاطمه در آن شهر دفن خواهد شد هر كه او را زيارت كند بهشت برايش واجب مى شود. 📚 بحار الأنوار ج۵۷ ص۲۱۶ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🏴 عظمت مقام حضرت معصومه سلام الله علیها 🎙 حجة الإسلام و المسلمین رفیعی 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
آیات العقائد 1402'8'3.MP3
17.04M
🎙 آیت الله مهدی مروارید 🔸تفسیر آیات العقائد ✨سوره ملک آیات ۱۲-۱۳ 📅 تاریخ: ١۴٠٢/۸/۳ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
1402`8`3.mp3
12.67M
🎙 آیت الله سید جعفر سیدان 🔸 شرح توحید صدوق ✨ باب ۲۹ حدیث ۷ 📅 تاریخ: ١۴٠٢/۸/۳ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔹 🔰 تفسیر آیه: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» 🔻 شیخ صدوق به سند قوی، از حسین بن خالد، از امام رضا علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: 🔻 اعْلَمْ عَلَّمَكَ اللَّهُ الْخَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدِيمٌ وَ الْقِدَمُ‏ صِفَتُهُ‏ الَّتِي‏ دَلَّتِ الْعَاقِلَ عَلَى أَنَّهُ لَا شَيْ‏ءَ قَبْلَهُ وَ لَا شَيْ‏ءَ مَعَهُ فِي دَيْمُومِيَّتِهِ فَقَدْ بَانَ لَنَا بِإِقْرَارِ الْعَامَّةِ مُعْجِزَةُ الصِّفَةِ أنَّهُ لَا شَيْ‏ءَ قَبْلَ اللَّهِ وَ لَا شَيْ‏ءَ مَعَ اللَّهِ فِي بَقَائِهِ 🔻 و بَطَلَ قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ كَانَ قَبْلَهُ أَوْ كَانَ مَعَهُ شَيْ‏ءٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لَوْ كَانَ مَعَهُ شَيْ‏ءٌ فِي بَقَائِهِ لَمْ يَجُزْ أَنْ يَكُونَ خَالِقاً لَهُ لِأَنَّهُ لَمْ يَزَلْ مَعَهُ فَكَيْفَ يَكُونُ خَالِقاً لِمَنْ لَمْ يَزَلْ مَعَهُ وَ لَوْ كَانَ قَبْلَهُ شَيْ‏ءٌ كَانَ الْأَوَّلَ ذَلِكَ الشَّيْ‏ءُ لَا هَذَا وَ كَانَ الْأَوَّلُ أَوْلَى بِأَنْ يَكُونَ خَالِقاً لِلْأَوَّل‏... . 🔻 خدا تو را خیر [راه رشد و صواب] آموزد، بدان که خدای متعال قدیم است، و این صفت خدا، عاقل را رهنمون است به اینکه چیزی قبل از او نبوده و در دوام و همیشگی بودنش شریک و همراه ندارد. پس برای ما به إقرار همه‌ [عقلا] آشکار شد که صفت قدم همه را وامی‌دارد بپذیرند که قبل از خدا چیزی نبوده یعنی (ازلی است) و در بقایش با او چیزی نبوده یعنی (ابدی است) و سخن کسی که می‌پندارد پیش از خدا یا با او چیزی بوده، باطل است. 🔻 بدان جهت است که اگر در بقای خدا چیزی همراه او بود، جایز نبود که خدا آفریدگارش باشد؛ زیرا آن چیز پیوسته با او وجود داشت، پس چگونه ممکن است که خداوند خالق چیزی باشد که پیوسته با او بوده است ( زیرا پیوسته بودن با مخلوق بودن متناقض است). و اگر قبل از خدا چیزی می‌بود، آن چیز، اول به شمار می‌رفت نه خدا، و سزاوار بود که آن مفروض، خالق این خدا باشد. ✍️ توضیح: ✏️ در این حدیث، بیان شده است که خدای متعال قدیم است و این صفت دلالت بر اینکه چیزی پیش از خدا و یا همراه او نبوده؛‌ یعنی خدا معلول علتی نمی‌باشد و چیزی نیست که بعد از نبودش، هست شده باشد. این حقیقت را با عقل نیز در می‌یابیم، که بین مخلوقیت و ازلی بودن تناقض است، مخلوق یعنی نبوده و ساخته شده است، ازلی یعنی بوده و ساخته نشده است، و این دو با یک‌دیگر جمع نمی‌شوند. ✏️ در مسئله امکان و وجوب، استدلالی هست که روایات نیز گاه به آن صراحت و گاه اشاره دارد. و مسأله ازلیت حضرت حق از آن استدلال به خوبی اثبات می‌شود. خواجه نصیر الدین طوسی رحمة‌الله علیه این استدلال را (در عبارتی کوتاه و جامع) این چنین بیان می‌کنند: «الموجود إن کان واجبا (فهو المطلوب) و إلا استلزمه؛ لاستحالة الدور و التسلسل». موجود اگر (خودش) واجب باشد که مطلوب حاصل است،‌ و گرنه [مؤثر و] واجبی لازم دارد که او را تحقق بخشد؛ زیرا دور و تسلسل محال است. ✏️ بیان استدلال این است که باید قدیمی باشد و گرنه موجود غیر قدیم حادث است و نیازمند، به این معنا که وجودش به دیگری وابسته است و اگر وابسته نباشد خلاف فرض، لازم می‌آید. این موجود وابسته (که از آن به ممکن تعبیر می‌شود) اگر وابسته به موجود مثل خودش باشد و آن موجود وابسته به این، دور لازم می آید که به بداهت عقل باطل است؛‌ زیرا تقدم شیء بر نفس لازم آید. و اگر آن موجود بعدی وابسته به موجود سومی باشد و آن سوم وابسته به چهارم و این سیر همچنان ادامه یابد و به موجودی ناوابسته منتهی نشود، تسلسل لازم می‌آید که آن نیز باطل است؛ زیرا در حقیقت تحقق معلول بدون علت لازم آید. پس باید این سیر به موجودی ختم شود که قدیم و ازلی است و چیزی با او همتا نمی‌باشد و آفریدگار هرچیزی است، شریکی ندارد، یگانه و بی‌همتاست. 🔹قسمت اول 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔹 ✏️ و لاشیء معه فی دیمومیته (چیزی در دوام و ابدی بودن با خدا نیست): این سخن امام علیه‌السلام نفی ابدیت ما سوی الله است؛‌ زیرا چیزی جز خدا دیمومت ذاتی ندارد،‌ و هر موجودی که هست و قرار باشد بماند به ابقای خداوند است. و اگر خدای متعال دوام چیزی را بخواهد (با آنکه همه چیز محکوم به فنا و نابودی است) دوام می‌یابد و این اشکالی ندارد؛ و با ابدیت خالق ناسازگار نیست؛ زیرا خدا آن را آفریده و اراده کرده که باقی باشد. به بیان دیگر ابدیت بالغیر معقول است ولی ازلیت بالغیر معقول نیست. چه اینکه لازمه فرض ازلیت بالغیر خُلف است؛ زیرا وقتی می‌گوییم ازلی است یعنی «لم یکن فکان» نمی‌باشد، اما آن گاه که می‌گوییم ابدی بالغیر است یعنی موجود «لم یکن فکان» به سبب غیر، ابدیت یافته. ✏️ و بطل قول من زعم أنه کان قبله أو کان معه شیء... از این سخن امام علیه‌السلام ملاک و معیار مهمی به دست می‌آید. اگر چیزی قبل از خدا باشد، خدا خالق او نخواهد بود، بلکه سزاوار است که آن چیز خالق باشد نه خدا. و اگر چیزی با خدا باشد نیز خداوند خالق او نیست؛ زیرا قدمت با مخلوقیت در تناقض است، پس نه چیزی قبل از او بوده و نه چیزی می‌تواند با او باشد؛ پس می توان گفت که صفت قدیم، عقلا را وادار به تسلیم می‌کند که جز خدا، قدیم دیگری را فرض نکنند. 📚 منابع: 📖 حدیث: اصول کافی ج۱ ص ۱۲۰ توحید صدوق ص۱۸۶ ح۲ (در این مأخذ، جمله پایانی«خالقا للأول الثانی» ضبط شده است) بحار‌الانوار ج۴ ص۱۷۴ 📖 استدلال مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی: کشف المراد ص۲۸۰ 📖 تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۳۱ 🔹 قسمت دوم 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔻 گروهی از یهود نزد رأس الجالوت [عالم بزرگ یهود] گرد آمدند و به او گفتند:‌ این مرد (مقصودشان امیر المؤمنین علیه‌السلام بود) عالم است، همراه ما بیا تا از او [چیزی] بپرسیم. پس نزد آن حضرت آمدند به آنان گفته شد که او در قصر (مقر حکومتی خود یا خلفا) است، پس منتظر ماندند تا آن حضرت آمد. رأس الجالوت گفت: آمده‌ایم تا از تو سؤال کنیم. فرمود: بپرس ای یهودی، تا پاسخ برایت روشن گردد. گفت: از پروردگارت می‌پرسم که چه زمانی هستی یافت؟ 🔰 امام علیه السلام فرمود: 🔻 ..كَانَ بِلَا كَيْنُونِيَّةٍ كَانَ بِلَا كَيْفٍ كَانَ لَمْ يَزَلْ بِلَا كَمٍّ وَ بِلَا كَيْفٍ كَانَ لَيْسَ لَهُ قَبْلٌ هُوَ قَبْلَ الْقَبْلِ بِلَا قَبْلٍ وَ لَا غَايَةٍ وَ لَا مُنْتَهًى انْقَطَعَتْ عَنْهُ الْغَايَةُ وَ هُوَ غَايَةُ كُلِّ غَايَة.. 🔻 خدا بوده است بی آنکه آفریده شده باشد، هستی‌اش بی‌چگونگی است، پیوسته بی‌کم و کیف بوده است، قبلی برای او نیست، او قبل قبل است بی‌‌قبل و بی‌غایت و بی‌منتها، غایت از او انقطاع یافت در حالی که او خود غایت هر غایتی است (یعنی او پس از به پایان رسیدن همه‌ أشیاء باقی است). 🔻 در این هنگام، رأس الجالوت گفت: بیایید برویم، او داناتر است از آنچه درباره‌اش گویند. 📚 منبع: الکافی ج۱ ص۸۹ ح۴ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔻 شیخ کلینی به سند صحیح، از ابوالحسن موصلی، از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود: یکی از دانشمندان یهود نزد امیرالمؤمنین علی علی‌السلام آمد و گفت: ای امیر مؤمنان، پروردگارت چه زمانی هست یافت؟ 🔰 امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: 🔻 ...كَانَ رَبِّي قَبْلَ الْقَبْلِ بِلَا قَبْلٍ وَ بَعْدَ الْبَعْدِ بِلَا بَعْدٍ وَ لَا غَايَةَ وَ لَا مُنْتَهَى لِغَايَتِهِ انْقَطَعَتِ الْغَايَاتُ عِنْدَهُ فَهُوَ مُنْتَهَى كُلِّ غَايَة.. 🔻 پروردگارم قبل از ایجاد قبلیت بوده، بی‌آنکه گذشته‌ای بر او پیشی گرفته باشد؛ و پس از هر آینده‌ای است، بی‌انکه بعدی برایش باشد(یعنی بعد از نابود ساختن اسباب زمان که آن گاه دیگر بعدی معنا ندارد باز او خواهد بود)؛ 🔻 او غایت (و نهایت) ندارد و نهایتی برای غایتش نیست؛ غایات نزد او پایان می‌یابد و اوست نهایت هر غایتی (یعنی هر‌آنچه در مورد ماسوی الله از مفاهیم مختلف معنی دارد، نسبت به خدای سبحان بی‌معنی یا ناقص است و همه اطلاقات گوناگون روایی ناظر به ازلیت و ابدیت حضرت حق است) توضیح: از این حدیث نیز می‌توان دریافت که «زمان» از آفریده‌های خداست، و طرح زمان درباره خدا معنی ندارد. او «اول» است (یعنی ازلی است) و «آخر» است (یعنی ابدی است). 📚منابع: الکافی ج۱ ص۸۹ ح۵ بحارالانوار ج۵۴ ص ۱۶۰ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt