1402`9`22.mp3
22.14M
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته
🔸 شرح توحید صدوق
✨ باب ٢٩، حدیث ۹
📅 تاریخ: ١۴۰٢/۰۹/۲۲
#شرح_توحید_صدوق
🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روایت حاج قاسم از امدادهای حضرت فاطمه سلام الله علیها در جبهه
▪️ شهید حاج قاسم سلیمانی: من قدرت او را، محبت مادری او را در هور دیدم. در قلب کانال ماهی دیدم. در وسط میدان مین دیدم.
🏴 『السَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذي خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً...』
#فاطمیه
#جانفدا
#کلیپ_تصویری
▪️ مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته
✨ خلقت نوری
✨ منشأ همه خیرات
✨ مادر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم
#فاطمیه
#آیت_الله_سیدان
#کلیپ_تصویری
『الســلام علیڪِ یــــا فــاطمہ الـزهـــــــرا』
▪️ مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
🏴 #حدیث
#فاطمیه
▪️عنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ اَلْمَوَاطِنِ اَلْمَوْتُ وَ اَلْقَبْرُ وَ اَلْمِيزَانُ وَ اَلْمَحْشَرُ وَ اَلصِّرَاطُ وَ اَلْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ اِبْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا.
▪️ رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمایند:
▪️ «اى سلمان هر كه فاطمه را دوست بدارد او در بهشت با من خواهد بود و هر كه دشمن بدارد، در جهنم خواهد بود.
سلمان! دوستى فاطمه در صد جايگاه سود ميبخشد كه سادهترين اين جايگاهها مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه است هر كه دخترم فاطمه از او راضى باشد من از او راضيم و هر كه من از او راضى باشم خدا از او راضى است و هر كه فاطمه بر او خشم بگيرد من بر او خشم ميگيرم و هر كس من بر او خشم بگيرم خدا بر او خشمگين است. سلمان واى بر كسى كه او را ستم نمايد و ستم بر ذريه و شيعيانش كند.»
📚 منبع:
بحارالانوار، ج ۲۷، ص۱۱۶
『صلی الله علیکِ یا فاطمة الزهرا』
▪️ مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
20.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 #فاطمیه
#کلیپ_تصویری
🎙 آیت الله العظمی وحیدخراسانی
▪️ فقط کسی او را شناخت که گفت: «أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّد».کسی او را شناخت که هم دنیا، هم آخرت، هر دو را زیر پا گذاشت، اما غصۀ مرگ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها او را پایمال کرد؛ چون او میدانست که حضرت زهرا سلاماللهعلیها که بود.
📚 منابع:
نهج البلاغة خطبه۲۰۲
الكافی ط الإسلامیة ج۱ ص۴۵۹
▪️ مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
هدایت شده از گوهر کلام
17.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ گوهر کلام
💫 محور ولایت و برائت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
🆔 @gohar_kalam110
25.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 مادر همهی فضیلتها
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته
『الســلام علیڪِ یــــا فــاطمہ الـزهـــــــرا』
#فاطمیه
#آیت_الله_سیدان
#کلیپ_تصویری
[لطفاً با حال معنوی مناسب ببینید]
▪️مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
🔹 #نکته_کلامی
#آیات_العقائد
🔰 تفاوت مَثَل و مِثْل:
✍️ در قرآن کریم آمده است که «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ»؛ خدا مانند و نظیر ندارد، و از سویی «وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَی»؛ برای خداست مثل اعلا و برتر، و نیز میخوانیم«فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ»؛ برای خدا مَثَل نزنید.
❓«مِثل» چیزی است که در جنس با چیز دیگر مانند و شبیه است، و «مَثَل» یعنی صفت یا توصیف. مَثلهای قرآن، همه، به گونهای ویژه، توصیف مطلباند. بنابراین «مِثل» غیر از «مَثَل» است و خدا «مِثْل» (نظیر و همتا) ندارد، لیکن چرا خدا در قرآن میگوید که برای خدا «مَثَل» نزنید؟
شیخ طوسی در تفسیر «تبیان» عبارت گویایی دارد و مینویسد:
اینکه خدا میفرماید «برای خداست مَثَل برتر»… منافاتی ندارد با این آیه که «برای خدا مثَل نزنید»؛ زیرا مقصود از آن أمثالی است که موجب شباهت و همانندی میشود؛ اما مَثلهای حکمت آمیزی را که خدا برای مردم میزند بیتشبیه ذات حق به خلقش، حق و صواب میباشد؛ چنانکه خدای متعال میفرماید:«وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ»؛ این مَثَلها را برای مردم میزنیم و آنها را در نمییابد مگر دانایان.
✍️ بنابراین، مَثَلی که در آن خدا به خلق تشبیه شود، نادرست میباشد و نباید آن را برای خدا آورد، لیکن مَثَلی که توصیف حضرت حق است و موجب نقص نمیشود اشکالی ندارد.
📚منبع:
تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۹۴
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
📣 #اطلاعیه
🔹 چهارشنبه مورخ ۲۹ آذر کلاس شرح توحید صدوق و کلاس تفسیر آیات العقائد برگزار نمیشود.
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
🔰 دو صفت هلاک کننده
🔻 از امام صادق علیهالسلام نقل شده است:
«خَصْلَتَيْنِ مُهْلِكَتَيْنِ تُفْتِي النَّاسَ بِرَأْيِكَ أَوْ تَدِينُ بِمَا لَا تَعْلَم»
دو خصلت (بسیار خطرناک) و هلاک سازند [که میبایست انسان از آن بر حذر باشد و بترسد]: به رأی و نظر خود [و بیآنکه حلال و حرام خدا را بشناسد] برای مردم فتوا دهد، یا اینکه به چیزی که نمیداند [جزو دین است و در شریعت رواست] متدیّن شود.
[تحف العقول ص۳۶۹ ؛ بحارالانوار ط بیروت ج۷۵ ص۲۵۲]
✍️ براساس این حدیث، انسان نمیتواند آنچه را به ذهنش رسد (بیآنکه مستند به کتاب و عترت باشد) به عنوان دین بر زبان آورد.
البته مسائل و مطالبی که از نظر عقل روشن میباشد یا بر مبانی عقلانی بَیِّن استوار است و با مقدمات ضروری، انسان به نتیجهای دست مییابد، جای اشکال نیست و اینگونه مسائل با آموزههای کتاب و عترت ناسازگاری ندارد.
لیکن در غیر این موارد اگر انسان نظر خود را به عنوان نظر حق و درست به دین نسبت دهد، کاری بس خطرناک و هلاکت آور است.
شیخ انصاری در رسائل در این باره سخنی بسیار ارزنده و بیدار ساز دارد، وی این حدیث شریف را یاد آور میشود که:«إنّ الله دین الله عزَوجلّ لایُصابُ بِالعُقُول النَّاقِصَة» (دین خدا با عقولی که آکنده از کاستی و نقصاند به دست نمیآید)
[کمال الدین و تمام النعمة ج۱ ص۳۲۴ باب ۳۱ ح۹ ؛ بحار الانوار ط بیروت ج۲ ص۳۰۳ ح۴۰]
و بر این اساس عالمان را پرهیز میدهد از اینکه احکام را از طریق «لمّ» با عقل نظریشان دریابند و آن گاه مرحوم شیخ انصاری میفرماید:
و أَوجَب مِن ذلک ترکُ الخوض فی الأدّلة العقلیة النظریة فی أصول الدین، فإنَّها تعریضٌ للهلاک الدائم و العذاب الخالد؛
واجب و لازمتر از این [فهم احکام با عقل] به کار نگرفتن دلایل عقل نظری [و نظریهپردازی] در اصول دین است؛ زیرا این کار، انسان را در معرض هلاکت همیشگی و عذاب ویژه قرار میدهد.
مرحوم شیخ در این سخن مهم، از عقل نظری ما را بر حذر میدارد نه از عقل ضروری؛ زیرا اعتقاداتی که براساس عقل بیّن و ضروری ثابت است، جای اشکال نمیباشد.
📚 منابع:
فرائد الاصول ج۱ ص۶۴
تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۹۷
#حدیث
#نکته_کلامی
#آیات_العقائد
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt