eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
750 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
متکلمان و اندیشه های فقهی بخش دوم در ميان متكلمان قائل به ارجاء كه از نظر تعاليم عدل گرايانه به معتزله منتسب بوده‌اند، ديدگاهي ويژه نسبت به ادله فقهي ديده مي‌شود. در راس اينان بايد از بشر مريسي ياد كرد كه در تبيين ادله فقه، در كنار كتاب و سنت، بر حجيت اجماع تاكيدي ويژه داشته است. اينكه اساس تفكر ارجاء چگونه مي‌تواند با طرح «حجيت اجماع» در تلازم بوده باشد، امري در خور تامل است، اما شواهد تاريخي حكايت از آن دارد كه مرجيان عدل گرا از مدافعان سرسخت حجيت اجماع و صاحبان نظرياتي ويژه درباره ماهيت آن بوده‌اند. بشر مريسي كه خود در فقه، چارچوب كلي فقه حنفي را پذيرفته، و همچون اسلاف حنفي خود بر حجيت قياس باوري استوارداشته، به نحوي قياس را بر پايه اجماع نهاده است؛ چنانكه از او نقل شده است كه «قياس (فرع) بر اصل» را تنها در صورتي ممكن مي‌دانست كه امت بر «تعليل» آن اجماع كرده باشند. بر پايه روايتي منقول از احمد ابن حنبل، بشر مريسي در كنار ابوبكر اصم، متكلم معتزلي معاصرش ـ كه افكار وي كاملاً مورد تأييد عامه معتزليان نبود ـ اصلي‌ترين پردازندگان نظريه اجماع درتاريخ فقه بوده‌اند. در جناحي ديگر از معتزليان مرجي‌، ابوعمران مويس بن عمران با اين باور درباره تكاليف شرعي كه تفاوت نيست بين اينكه خداوند خود حكمي را بيان فرمايد، يا با علم به اينكه عالمان امت جز آنچه مصلحت است، بر نمي‌گزينند، حكم را به اختيار آنان تفويض كند، به نحوي ديگر موضوعيت اجماع را مطرح كرده است. اين نگرش به مساله اجماع، شايد صريح‌ترين نظريه كهن درباره اجماع است كه آن را به عنوان يك «مرجع قانون گذاري»، و نه طريقي براي دست يابي به حكمي از پيش تعيين شده، شناسانيده است. * منبع: پاكتچي،احمد. ”مدخل اسلام“. دايره المعارف بزرگ اسلامي. زيرنظر كاظم موسوي بجنوردي. تهران: مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي، 1367-، جلد 8، ص 448 ـ 447 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
✅ نوسازی علم اصول در اندیشه آیت الله سیستانی 🖋 اگر کسی مدتی با تقریرات گوناگون دروس آیت الله سیستانی کار کرده و آنها را مطالعه کرده باشد متوجه ویژگی مشترکی در آنها می شود که عبارت است از تلاش در وارد کردن مباحث فراموش شده یا جدید به اصول فقه‌. به عنوان نمونه: ۱.یکی از مباحث مورد توجه ایشان در مواجهه با روایات، تفاوت میان مقام افتا و تعلیم در خطابات صادر شده از پیامبر و امامان علیهم السلام است‌ که کمتر به آن توجه شده است. ۲. مورد دیگر توجه به شأن ولایی امامان است که این مورد در نگاه آیت الله سیستانی یکی از ابزارهای حل تعارض میان روایات نیز به شمار می رود. ۳. توجه به اهداف شریعت.(حال این که چقدر در استباطات خود به آن پایبند بوده اند خود بحث دیگری است) همین امر موجب نگاه متفاوت ایشان به بررسی روایات و غلبه اهمیت مضمون بر سند نیز شده است. همان چیزی که آیت الله سند آن را اصول القانون نام گذاری کرده و روش فقیهان متقدم امامیه نیز بر همین اساس بوده است که بعدها در مکتب حله به فراموشی سپرده شد و روش استنباطی حضرت آیت الله خویی(ره) نیز بر این فاصله افزود. ۴. نگاه قانونی به فقه(طرح نظریه اعتبار قانونی و تلاش در ارائه خوانشی جدید به جای نظام عبد و مولا) ۵. استفاده از علوم جدید در اصول و فقه: برخی از نو آوریهای ایشان و استفاده از علومی همچون روانشناسی، زبان شناسی، انسان شناسی، تاریخ و... در مبحث وضع، تعادل و تراجیح (تعارض ادله) و... قابل پیجویی است. ۶. به چالش کشیدن دوگانه قطع و ظن از طریق توجه به عنصر اطمینان.(در همین راستا ایشان تفاسیر رایج از مفاهیمی همچون علم یا ظن را نادرست می داند که متأثر از ورود فلسفه به جهان اسلام است.) ۷. به کارگیری نظریه احتمال در مبحث اجماع، شهرت و تواتر ۸. اما آخرین نکته که این یادداشت را بیشتر جهت توجه دادن محققان حوزوی و دانشگاهی نسبت به آن نوشته ام عبارت است از توجه ایشان به ارائه اصول فقه جدید و کارآمد و عدم اکتفا به مباحث سنتی. به این عبارات بسیار مهم ایشان توجه کنید که در آن بر ضرورت به روز ساختن علم اصول با توجه به شرایط زمانه از طریق به کار گرفتن علوم گوناگون همچون جامعه شناسی و روان شناسی تاکید کرده اند: الدور الثالث وهو عبارة عن المرحلة الفعلية التي نعيشها . بيان ذلك : أن الفترة التي نعيشها الان بمقتضى العوامل الاقتصادية والسياسية تمثل الصراع الحاد بين الثقافة الإسلامية والثقافات الأخرى على مختلف الأصعدة، فلا بد من تطوير علم الأصول وصياغته بالمستوى المناسب للوضع الحضاري المعاش . وقد ركزنا في بحوثنا على بعض الشذرات الفكرية التي تلتقي مع حركة التطوير لعلم الاصول من خلال الاستفادة من العلوم المختلفة قديمها وحديثها كالفلسفة وعلم القانون وعلم النفس وعلم الاجتماع ومن خلال محاولة التجديد على مستوى المنهجية وعلى مستوى النظريات الكبروية استمداداً من كلمات الأعلام (قدهم) في عدة حقول .(الرافد، ص۱۸-۱۷) ای کاش حوزه نجف اشرف اندکی در مباحث علمی نیز همچون مباحث اقتصادی(شهریه و‌...) به ایشان و افکارشان توجه داشتند و قدری به طرح مباحث علوم انسانی جدید خصوصا در دروس خارج اهتمام بورزند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
4_806708773606392463.pdf
3.36M
معرفی 200 حوزه علمیه خواهران همراه با چکیده •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_811623023646867569.pdf
2.1M
لیست 1900 با موضوع " " تقدیم کاربران محترم می گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
کتاب پُلی است برای حل مشکلات و راهی به مکان بهتر ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📰 تفاوت افراد موفق و ناموفق در چیست؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5778515477542208813.docx
335K
🌼مشخصات بیش از ۲۰۰۰ قرآنی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5967301778650170862.pdf
1.29M
🌼 📚 های کار شده حوزوی با موضوع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5967301778650170861.pdf
560K
🌼 📚 پایان نامه های کار شده حوزوی با موضوع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5990264112628629637.xls
204.3K
لیست 770 عنوان پایان نامه کارشده حوزه و دانشگاه با موضوع فلسفه با فرمت اکسل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
دانلود رایگان مقاله 💫⭐🌟 📕 عنوان مقاله: نقد دیدگاه تفسیری قرضاوی با تاکید بر تفسیر آیات حرمت غناء و موسیقی 👥نویسندگان: محمدصادق يوسفی مقدم 💾فرمت فایل: PDF 📚 مشخصات مقاله: سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۶؛ نویسندگان: محمدصادق یوسفی مقدم؛ موضوع: دیدگاه یوسف قرضاوی پیرامون حرمت غناء ؛ تعداد صفحات: ۱۶؛ فرمت فایل: PDF؛ حوزه تخصصی مقاله: علوم قرآن و حدیث ؛ واژگان کلیدی: آیات الاحکام ؛ تفسیر فقهی ؛ غناء ؛ یوسف قرضاوی ؛ مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث   💡لینک دانلود: http://maarefnet.ir/?p=4864 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📝 مقاله‌ای برای موضوع‌ام نیست! چرا؟! ☝️ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📝 ساختار کلی یک مقاله ی پژوهشی: عنوان ⬇ چکیده ⬇ مقدمه ⬇ بیان مساله ⬇ مبانی نظری(چهارچوب) ⬇ فرضیه (ها)پرسش(ها) ⬇ روش شناسی ⬇ یافته ها و نتایج ⬇ بحث و نتیجه گیری ⬇ منابع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📖 فصل بندی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅ مقایسه برخی فقیهان معاصر ▫️استاد سید مهدی 🔹روش اول: محقق ۱- مسأله‌ای به او عرضه می‌شود ۲- تأسیس اصل با مذاق شریعت (مانند فرضیه در علوم طبیعی) ۳- بررسی اقوال ۴- بررسی روایات 🔹روش دوم: ، شهید صدر، مرحوم شاهرودی ۱- مسأله ۲- اقوال ۳- اصل ۴- روایات 🔹روش سوم: مرحوم ، ، ، آیت الله شبیری ۱- مسأله ۲- تاریخچه ۳- مراجعه به خود مصادر اصلی و حتی اختلاف نسخ، برخلاف دو روش قبلی ۴- اقوال، برخلاف دو روش 🔹روش چهارم: شهید در اقتصادنا ۱- فقیه می‌رود مسائل مهم جامعه را می‌آورد. ۲- بررسی پاسخ مکاتب مختلف ۳- ارزیابی درونی آن‌ها ۴- عرضه مسأله به کل فقه ۵- به کارگیری کل فقه و ادله برای طراحی یک نظریه کلان در آن موضوع، به عنوان یک چارچوب نظری ۶- صورت‌بندی نظریه اسلام در یک مسأله خاص مانند ربا ۷- بررسی فروع آن مسأله به این فقه، فقه النظریه گفته می‌شود، شهید صدر در المدرسة القرآنیه این روش را توضیح داده‌ است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅ از روش‌شناسی تا روش‌شناسی 🔹آثار علمی موجود پیرامون روش‌شناسی اجتهاد را می‌توان از یک منظر به دو گونه تقسیم کرد: روش‌شناسی تعلیمی (آموزشی) و روش‌شناسی تحقیقی (پژوهشی). 🔹روش‌شناسی (آموزشی)، با هدف آموزش روش استنباط فقهی به عموم طلاب انجام می‌شود. این روش‌شناسی گاه به روش‌های مشترک بین مجتهدان توجه دارد (توصیفی عام) و نیز در برخی موارد تکنیک‌های خرده فرایندها مانند روش دقیق گردآوری اقوال (مثل اینکه برای به دست آوردن اقوال، کدام کتب اهل سنت و شیعه را باید جستجو کرد؟) را نیز در بر می‌گیرد. 🔹روش‌شناسی (پژوهشی) با هدف درک روش خاص اجتهاد بزرگان مکتب قم و نجف و مقایسه آنها با یکدیگر انجام می‌گیرد؛ مانند بررسی روش اجتهاد امام خمینی و آیت الله خویی (توصیفی خاص). همچنین آثاری نیز که رویکرد تجویزی دارند و ایده‌های جدیدی را برای چگونگی اجتهاد ارائه می‌دهند،‌ در این دسته جای می‌گیرند، مانند تاکید برخی اساتید برای استفاده از مقاصد یقینی شریعت در موضوعات نوپیدا (تجویزی). 🔹از نمونه آثار روش‌شناسی تعلیمی می‌توان به این موارد اشاره کرد: کتاب درس خارج و گام‌های اجتهاد استاد مبلغی، الگوریتم اجتهاد استاد واسطی، روش حل مسئله فقهی استاد درایتی، الگوریتم اجتهاد استاد جلالی و روش‌شناسی کاربردی استاد سیدمحمدرضا واعظی. 🔹از نمونه آثار روش‌شناسی تحقیقی نیز می‌توان به کتاب‌ مکتب فقهی امام خمینی (سعید ضیایی‌فر) و کتاب درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف (حسین ایزدی) اشاره کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              🆔️ @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا چرااااااا؟؟؟؟!!!! •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✍🏻 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📚 🔹 کار بر روی فرمت های مختلف Pdf (آنلاین) ✅ ilovepdf.com اگر شما هم با اسناد و فایلهای PDF زیادی سر و کار دارید حتما از این سایت دیدن نمایید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔻درس گفتار آیات الاحکام 🔹استاد معظم آیت الله علیدوست (زیدعزه) ✔️شروع درس: شنبه 4 مرداد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 21.mp3
14.22M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه بیست و یکم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - مسأله دوم - نقد، بررسی و تحقیق تاریخ جلسه: 97/12/22 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 اعدام شارب خمر در ترازوی شرع و عدالت ✔️ دیدگاه و نظر/ حسین سلیمانی: 🔹 اعدام یک مرتکب بزه شرب خمر در مشهد در فضای رسانه‌ای توجه صاحب‌نظران و شهروندان عادی را جلب کرده است. 🔹 این حکم به استناد ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی صادر شده است که مقرر می‌دارد: «هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است». 🔹مرتکب فوق پیش‌تر پنج بار برای شرب خمر به تحمل هشتاد ضربه تازیانه محکوم شده و در بار آخر، وی به استناد ماده فوق به اعدام محکوم شده است. 🔹هرچند دسترسی به جزئیات این پرونده‌ها عادتا ممکن نیست اما براساس اطلاعاتی که از پرونده درز پیدا کرده، به نظر می‌رسد قاضی میتواند از خود دفاع کند که «وفق قانون مجازات اسلامی» حکم را صادر کرده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 حکم فقهی تکرار شرب خمر اعدام است ✔️ اساتید: مقتدایی و فاضل لنکرانی تصریح کردند🔻 🔹 در روزهای اخیر، اعدام فردی در زندان مرکزی مشهد به جرم نوشیدن چندباره مشروبات الکلی، واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت. 🔹 استاد مرتضی مقتدایی، رئیس سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه قم و عضو جامعه مدرسین در پاسخ به این سوال که “در چه صورت حد فقهی شرب خمر اعدام است؟” گفت: اعدام در اثر تکرار است؛ نه اینکه حد شرب خمر اعدام باشد. حد شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق است. اما اگر کسی حد خورد و مجدد همان گناه را مرتکب شد، تکرار آن اعدام دارد. 🔹 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به سوالی در مورد حدّ تکرار شرب خمر، گفت: از نظر فقهاء حکم این است که اگر کسی برای بار سوم گناه کبیره مرتکب شد و در این سه بار استحقاق حد پیدا کرد و حد هم بر او جاری شد، بار چهارم باید اعدام شود. در مورد همه گناهان کبیره همین طور است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/123245 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 فقیهی از خاندان فقاهت ✔️ به مناسبت ایام سالگرد آیت‌الله / حسن طالبیان شریف: 🔹 مرحوم آیت‌الله سید کاظم اخوان مرعشی به همراه اخوی خود ابتدا قصد داشتند پزشک شوند و آماده رفتن به آلمان بودند و چون گذرنامه آن‌ها تا ۱۵ روز طول می‌کشید،‌ چند روزی گفتند، درس حوزه بخوانیم، در این چند روز درس‌های طلبگی را با هم مباحثه می‌کردند که آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی آن‌ها را در حال مباحثه می‌بیند. از نام آن‌ها سؤال می‌کند،‌ می‌گویند: فرزندان‌‌ آقا سید محمدرضا مرعشی رفسنجانی هستیم و ایشان نیز که شاگرد پدرشان بوده، ‌آن‌ها را احترام کرده و تشویق می‌نماید به طلبگی و عبا و عمامه برای آن‌ها تهیه نموده آن‌ها را رسماً معمم می‌نماید و به این ترتیب، طلبه می‌شوند. 🔹 تأثیرگذارترین استاد خارج ایشان در قم آیت‌الله بروجردی بوده است. آیت‌الله مرعشی، در درس خارج خود با عظمت بسیار از ایشان تجلیل می‌نمودند و ایشان را در ۲۰۰ سال اخیر به‌جز بر شیخ انصاری، بر همه فقهاء مقدم دانسته و بی‌نظیر می‌شمردند‌. 🔹 آیت‌الله حاج سید کاظم اخوان مرعشی پس از چند سال تحصیل جدی در فقه و اصول به درجه اجتهاد رسید. یک روز با آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری بحث علمی کردند و فردای آن روز، پاکتی برای ایشان از طرف آیت‌الله خوانساری فرستاده شد. ابتدا گمان کردند پاکت شهریه است ولی وقتی داخل آن را باز کردند،‌دیدند اجازه اجتهاد کتبی است که استادشان آیت‌الله خوانساری برای او فرستاده است. 🔹 ایشان خود را مجتهد اعلم عصر می‌دانست و با بزرگانی زیادی مباحثه کرده بود‌. از جمله با آیت‌الله خویی. می‌فرمود: “با ایشان بسیار بحث علمی کردم. ایشان در اصول، استاد دیده بود ولی در فقه کاش بیشتر کار می‌کرد و استاد می‌دید. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/376928 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 اولین جشنواره «طراحی سؤالات فقهی فضای مجازی» فراخوان شد ✔️ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، اولین جشنواره حوزوی-دانشگاهی خود را با موضوع «طراحی سوالات فقهی فضای مجازی» برگزار می‌کند. 🔹 محدودیتی در تعداد سوالات نیست و با طرح یک سوال فقهی نیز می‌توان در جشنواره شرکت کرد. طراحان «بیشترین» و «بهترین» سؤالات، برگزیدگان این جشنواره خواهند بود. سؤالات باید به صورت متن ارائه شود و از برگزیدگان در پروژه «نظام موضوعات و مسائل فضای مجازی» دعوت به عمل خواهد آمد. 🔹 سؤالات فقهی درباره موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی (Blockchain)، رمز ارز (cryptocurrency)، بازی­‌های رایانه‌­ای، شبکه­‌های اجتماعی، اینترنت اشیا (IOT)، کلان داده، فضای ابری، سیستم عامل، کسب و کار اینترنتی، محتوای متنی و محتوای صوتی از جمله محورهای این جشنواره محسوب می‌شود. اطلاعات تکمیلی👈 https://b2n.ir/633571 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk