eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
558 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
755 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم و رحمت الله عید پر خیر و برکت میلاد مسعود رسول رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و قرآن ناطق، امام صادق علیه السلام را به محضر شما دوستان عزیز تبریک عرض می کنم. 💐🌸🏵🌹🌺⚘🌷 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 آیا مفهوم آزادی بیان غربی توهین به مقدسات مسلمانان است؟! ✔️ واکنش مراجع در پی اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص): 🔹 در پی قتل معلم تاریخ یکی از مدارس حومه پاریس، رئیس جمهوری فرانسه «اسلام را دین افراطی دانست و از انتشار کاریکاتور‌های موهن به مقدسات اسلامی حمایت کرد و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم دانسته و بیان کرد که حمله به معلم فرانسوی تمام ویژگی‌های یک «حمله تروریستی اسلام‌گرایانه» را دارد و معلم مدرسه به خاطر «آموزش آزادی بیان» به قتل رسیده است!» 🔹 این سخنان موهن باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده و نیز با واکنش و محکومیت شدید مراجع دینی از جمله رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی و جوادی آملی همراه بوده است👈 https://b2n.ir/746424 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔁 سید کمال حیدری با طرح این شبهات، نه فقهی را پویا کرد و نه خود توانست پاسخ درستی به آن‌ها بدهد استاد سید مجتبی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔸اینکه در زوایای پنهان و گوشه و کنار کتاب‌های فقهی یا تفسیری یا کلامی جستجو شود و این قرائت‌ها در ویترین گذاشته شود تا ذهن جامعه و حتی عموم مردم با این شبهات آشنا شود و علما در پی پاسخ بربیایند...کاری غیرمنصفانه است. 🔸عرعور می‌گفت: ما قبول داریم فرقه‌های تکفیری مانند خوارج، داعش و امثال آن‌ها در امت اسلامی وجود دارند ولی آقای حیدری ادعا کرده ترک تکفیر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه خود را از تشیع جدا کنیم! 🔸کاش جناب حیدری هم بدون بیان آن جستجوهای ناقص، مثل آیت‌الله سیستانی، فعالیتی ایجابی می‌کرد و قائل به اسلام باطنی و ظاهری همه فرق اسلامی می‌شد. 🔸اهل‌بیت اصل و اساس را بر استدلال، منطق، مواجهه برهانی، اقناع و حتی مجال و میدان دادن برای طرح پرسش گذاشته بودند؛ اما درعین‌حال همین ائمه در مواجهه با برخی از کسانی که سابقه خوب و روشنی نداشتند و معلوم بود که قصد این‌ها بحث علمی نیست، یک روش دیگری را اعمال می‌کردند. 🔸زمانی که طاعون و وبا بود، کدام فقیهی گفته به حوزه مراجعه کنید تا ما شما را شفا دهیم؟ لذا در همین‌جا هم جفا شد. 🔸«باهتوهم» به معنای استدلال محکم و قوی است به‌نحوی‌که پاسخی نداشته باشند. فقهایی مانند صاحب جواهر و شهید ثانی در مورد اهل بدعت و کسانی که مشمول روایت پیامبر هستند، فرمودند نسبت‌هایی که در آن‌ها نیست به آن‌ها ندهید. 👈 متن کامل گفتگو: https://b2n.ir/ijtihadnet.ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•@valiasrk
🔻بیانیه حقوقی انجمن‌های علمی حوزه علمیه در محکومیت اهانت به ساحت رسول رحمت محمد مصطفی(ص) بسم الله الرحمن الرحیم َقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ. (سوره توبه- ۱۲۸) بار دیگر اهانت به پیامبر رحمت محمدمصطفی (ص) در کشور فرانسه رخ نمود و حمایت رئیس جمهوری فرانسه از این حرکت پلید به بهانه دفاع از آزادی بیان بر تاسف‌ها افزود. این اهانت و حمایت‌های سیاسی پس از آن، در حالی است که بر اساس اسناد متعدد بین‌المللی ممنوعیت اهانت به مقدسات مذهبی و مخصوصا پیامبران گرامی، به گونه‌ای مبرهن است که نمی‌توان به ادعای آزادی بیان، چشم خود را بر جریحه‌دار کردن احساسات صد‌ها میلیون مسلمان و انسان‌های آزاده بست. در اسناد حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین، آزادی از جمله آزادی بیان محدود به حدودی گردیده و به صورت مطلق آزاد اعلام نشده است. بر آزادی، مهار‌ها و محدودیت‌هایی مانند نظم عمومی، آزادی دیگران، حیثیت دیگران، اخلاق عمومی در ماده ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر [۱]، ماده هشتم میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی [۲]، ماده دوادزهم میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی [۳] در چارچوب اصل حاکمیت قانون اعمال شده که نمی‌توان به راحتی به اطلاق آزادی بیان تمسک نمود. این محدودیت‌ها مخصوصاً در مورد اصل آزادی بیان هم در اسنادی مانند ماده نوزدهم میثاق حقوق مدنی و سیاسی به همراه قاعده مسئولیت پذیری مورد تصریح قرار گرفته است [۴]. محدودیت‌هایی اینچنینی حتی در ماده دهم کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مورد تائید قرار گرفته است [۵]. احترام به ادیان و حفظ احترام باورمندان دینی و ممنوعیت نفرت افکنی دینی و مذهبی در قطعنامه‌های گوناگون مانند قطعنامه‌هایی شورای حقوق بشر پیرامون توهین به ادیان در سال ۱۹۹۹ نیز مورد تصریح قرار گرفته است؛ بنابراین افزون بر مبانی انسانی، اخلاقی و دینی، مطابق اسناد حقوق بین‌الملل نیز ممنوعیت توهین به مقدسات از اصل آزادی بیان استثنا شده است. بر این اساس نمی‌توان به بهانه آزادی بیان، اهانت به پیامبر اسلام(ص) را (که محبوب‌ترین و مقدس‌ترین پیامبران نزد مسلمانان است) روا داشت. تحریک مذهبی و نفرت‌افکنی دینی مدت‌هاست که ابزاری برای اسلام‌هراسی از سوی برخی از کشور‌های غربی شده است. بی شک مسلمانان جهان اجازه چنین موج‌آفرینی را به مدعیان غربی آزادی نخواهند داد و این تحرکات نمی‌تواند گسترش اسلام‌خواهی را در میان انسان‌های واجد وجدان پاک متوقف نماید. انجمن‌های علمی حوزه علمیه ضمن محکوم نمودن این اقدام ضد اخلاقی و غیر انسانی و بیانات نفرت‌پراکنانه رئیس جمهور فرانسه، از مجامع علمی و دینی جهان بویژه کشور‌های اروپایی و فرانسه انتظار دارد تا با توجه به ارزش‌های انسانی و نیز قواعد و اسناد حقوقی بین‌المللی، این حرکات سخیف را محکوم کرده و ضمن ناکافی و ناکارآمدن دانستن ضمانت اجرای نظام حقوق بین‌الملل در پیشگیری و مواجهه با چنین اعمال سخیف و زننده‌ای، پیگیری حقوقی و سیاسی این موضوع در مجامع بین‌المللی را خواستار شوند. انجمن‌های علمی حوزه علمیه ۱۰ آبان‌ماه - ۱۳۹۹ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
علمی 🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش اول اصل احتیاط از اصول عملی و عبارت است از عمل به چیزی که در پرتو آن، ذمّۀ مکلّف از تکلیف متوجه وی، فارغ و رها می‌شود. اصل احتیاط، از اصول عملی است که وظیفه عملی مکلف را به هنگام شک در «مکلفٌ به» تعیین می‌کند و به لزوم موافقت قطعی با تکلیفِ «معلوم به اجمال» حکم می‌نماید. در مواردی که مکلف علم به اصل تکلیف (وجوب یا حرمت) دارد، ولی در واجب یا حرام بودن مصداق خاصی شک می‌نماید- برای مثال، می‌داند در ظهر جمعه نماز بر او واجب است، اما شک دارد که نماز ظهر بر او واجب است یا نماز جمعه ؛ یا می‌داند خمر حرام است، ولی شک دارد کدام یک از دو ظرف موجود خمر است- باید احتیاط کند؛ یعنی درمثال‌های ذکر شده، در مورد اول، باید هر دو نماز را به جا آورد و در مورد دوم، باید از هر دو ظرف اجتناب نماید تا به موافقت قطعی با تکلیف معلوم به اجمال اطمینان پیدا کند. پس اصل احتیاط در مورد شک در « مکلف به» (شبهه مقرون به علم اجمالی) جاری می‌گردد و چون شک در مکلف به یا بین متباینین» است یا بین « اقل و اکثر »، اصولی‌ها در دو مقام از اصل احتیاط بحث نموده‌اند ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
علمی 🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش دوم در نظر بعضی از اصولیون، هر چند در بسیاری از موارد، مجرای احتیاط، شبهه مقرون به علم اجمالی است، ولی منحصر به آن نمی‌باشد. به اصل احتیاط، اشتغال، اصالت احتیاط، اصالت اشتغال، اصالت اشتغال ذمه، اصل اشتغال، قاعده احتیاط و قاعده اشتغال نیز گفته می شود. احتیاط از دو بعد فقهی و اصولی مورد بحث قرار گرفته است. بحث احتیاط در فقه از آن جهت است که در کنار اجتهاد و تقلید یکی از راه‌های امتثال تکلیف است. بحث احتیاط در اصول فقه نیز از آن جهت است که مبنی و ملاک وجوب احتیاط در شبهات با قطع نظر از نوع مکلّف (مجتهد، مقلّد و یا محتاط) تبیین می‌گردد. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
علمی 🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش سوم 🔻احتیاط بر دو قسم است: ▫️احتیاط عقلی (قاعدۀ اشتغال؛ اصل اشتغال) عبارت است از حکم عقل به لزوم فارغ کردن ذمّه از عهدۀ تکلیف منجّز در صورت‌ امکان آن. 🔻احتیاط عقلی در سه مورد است: ▪️ شبهه حکمی بدوی قبل از فحص موارد شبهه حکمی بدوی، پیش از فحص از دلیل آن. هرگاه چیزی مشکوک باشد، قبل از فحص از دلیل آن نمی‌توان به برائت تمسّک جست، بلکه تا پیش از تمام شدن فحص باید به حکم عقل احتیاط کرد. ▫️ علم تفصیلی به تکلیف موارد علم تفصیلی به تکلیف و شک در خروج از عهدۀ آن. این مورد که از موارد شبهه موضوعی است، نه حکمی از بارزترین موارد احتیاط عقلی است مانند آن که نمازگزار پس از به جا آوردن نماز در داشتن طهارت هنگام نماز شک کند. به حکم عقل باید نماز دیگری با طهارت بخواند؛ زیرا نماز با طهارت بر او واجب بوده است و اشتغال یقینی، فراغ یقینی را می‌طلبد. ▪️ علم اجمالی به تکلیف الزامی موارد علم اجمالی به تکلیف الزامی. فراغت ذمّۀ مکلّف در موردی که به وجود تکلیف الزامی اعم از وجوب و حرمت علم اجمالی دارد، جز با انجام همۀ احتمالات تکلیف یا ترک آن‌ها در صورت امکان احتیاط میسّر نیست مانند مورد علم اجمالی به حرمت یکی از دو زن بر او در شبهه تحریمی یا وجوب یکی از دو کار بر وی در شبهه وجوبی که در فرض نخست، ازدواج با هر دو زن حرام و در فرض دوم، انجام هر دو عمل، واجب است. 🔻 حکم در صورت عدم امکان احتیاط جایی که احتیاط ممکن نیست مانند دوران امر بین دو محذور (وجوب و حرمت)، مجرای اصل تخییر است. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
علمی 🔶 بررسی اصل احتیاط - قسم دوم احتیاط (احتیاط شرعی) - بخش چهارم ▫️ احتیاط شرعی عبارت است از حکم شارع به لزوم انجام همۀ محتملات تکلیف یا اجتناب از همۀ آن‌ها- در موارد امکان احتیاط- هنگام شک و عدم دستیابی به واقع. 🔻 موارد احتیاط شرعی ▫️ موارد جریان احتیاط عقلی ← البته حکم شارع به احتیاط در پاره‌ای موارد همچون موارد جریان احتیاط عقلی، ناظر و ارشاد به حکم عقل است که جنبۀ تنبیهی و ارشادی دارد و از آن به حکم ارشادی تعبیر می‌شود. ▪️ امور مهم از نظر شرع ← تنها موردی که به اجماع، موضوع احتیاط شرعی است، احتیاط در امور مهم از نظر شرع است مانند ریختن خون یا آبروی دیگری خواه مورد شبهه از شبهات حکمی باشد یا موضوعی. بنابراین، کشتن یک انسان یا ریختن آبروی وی به مجرّد احتمال مهدور الدّم بودن یا غیر محترم بودن او جایز نیست. ▫️ شبهات حکمی بدوی تحریمی ← در شبهات حکمی بدوی تحریمی پس از فحص و نیافتن دلیل، در این که احتیاط واجب است یا نه، میان اصولیان و اخباریان اختلاف است. اصولیان بر خلاف اخباریان آن را واجب ندانسته‌اند. این احتیاط از آن جهت شرعی است که اخباریان برای وجوب آن به کتاب و سنّت استدلال کرده‌اند. 🔻 حسن شرعی احتیاط ▫️ به قول مشهور، احتیاط به نحو مطلق چه در عبادات و چه در توصّلیّات دارای حسن عقلی و استحباب شرعی است. ▪️ اشکال به حسن شرعی احتیاط ← هر چند برخی در استحباب شرعی آن اشکال کرده و اوامر وارد در این زمینه را ارشاد به حکم عقل تلقّی کرده‌اند. در نتیجه، نفس امتثال اوامر احتیاط، دارای ثواب نیست، بلکه آنچه نصیب محتاط می‌شود، خاصیّت و اثر مترتّب بر فعل یا ترک است. ▫️ اشکال شیخ انصاری به احتیاط در عبادات ← شیخ انصاری در احتیاط در عبادات این اشکال را مطرح کرده است که در عبادت قصد قربت معتبر است و قصد قربت بدون علم تفصیلی یا اجمالی به امر شارع تحقّق نمی‌یابد، و از آن جا که چنین علمی در موارد احتیاط وجود ندارد، عملی که به عنوان عبادت آورده می‌شود، عبادت به شمار نمی‌رود. ▪️ جواب به اشکال شیخ انصاری ← به این اشکال پاسخ داده شده است که عبادت بودن عمل عبادی، مشروط به عمل به امر شارع نیست، بلکه انجام عمل به امید محبوبیّت آن و احتمال وجود امر مولا، در عبادت بودن آن کفایت می‌کند. علاوه بر این، اعتبار علم به امر، در فرض پذیرفتن آن، اختصاص به صورت تمکّن از تحصیل آن دارد که‌ چنین تمکّنی در موارد لزوم احتیاط وجود ندارد. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
علمی 🔶 بررسی اصل احتیاط - بخش آخر 🔻 شرایط اجرای اصل احتیاط عمل به اصالت احتیاط (که همان اصالت اشتغال است) سه شرط دارد: البته مخفی نیست که اصل احتیاط محبوب است و علامت آن این است که این فرد چنان از خدایش می ترسد که می خواهد مهما امکن رضایت خداوند را به دست بیاورد ولی عمل به احتیاط سه شرط دارد: ▪️ پیش نیامدن اختلال نظام ← اختلال نظام پیش نیاید. شارع از ما می خواهد که نظام اجتماعی را حفظ کنیم نه اینکه به مکانی خلوت برویم و مشغول احتیاط شویم و اگر همه بخواهند به سراغ احتیاط بروند نظام مختل می شود. ▫️ عدم وجود عسر و حرج ← عسر و حرج پیش نیاید. به دلیل ما جعل علیکم فی الدین من حرج عملی که حرجی باشد حرام است (همانند فتوای امام رحمه الله) بر خلاف کسانی که می گفتند عمل حرجی واجب نیست. ▪️ عدم معارضه با احتیاط دیگر ← معارض با احتیاط دیگر نباشد. مثلا مال یتیمی در دست من است و من هم عادل هستم. احتیاط در این است که من به این مال دست نزنم ولی از آن طرف ممکن است که در صورت عدم تجارت، مال یتیم از بین برود و حال آنکه حفظ مال یتیم واجب است. از این دست نزدن به آن مال بر خلاف احتیاط است. مثلا جناب خضر که دیوار خراب شده را درست کرد و گفت و کان یتیمین فی المدینة و کان تحته کنز لهما فاراد ربک ان یبلغا که او به خاطر حفظ مال یتیم آن دیوار را مستحکم کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
ادوار اخباری گری- استاد علیدوست.mp3
7.64M
از دیدگاه استاد علیدوست 🔻بیانات استاد علیدوست در بزرگداشت جناب علامه سید دلدار علی غفران مآب محورهای اصلی: 1️⃣ دوره اول: عصر حضور: (خصوصاً دوره امام صادق و امام باقر علیهما السلام: جریان حمران ابن اعین و ...) 2️⃣ دوره دوم: نیمه اول قرن چهارم: جریان شیخ صدوق، ابن قولویه، کلینی و ... 3️⃣ دوره سوم: قرن دهم: جریان شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و.. 4️⃣ دوره چهارم: قرن یازدهم و دوازدهم: جریان میراز محمد استرآبادی و محمد امین استرآبادی، محمد تقی مجلسی، ملا عبدالله تونی، شیخ حسین کرکی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا محمد طاهر قمی، شیخ حر عاملی، بحرانی، علامه مجلسی، شیخ سلیمان بحرانی، میرزا محمد اخباری، شیخ یوسف بحرانی و... 5️⃣ دوره پنجم: دوره معاصر. فقیهانی که اصولی حرف می زنند و اخباری فتوا می دهند... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
⭕️ آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟ بسم الله الرحمن الرحیم حدود سه دهه است که جناب عبدالکریم سروش نقدهایی بر اسلام و شیعه و حکومت اسلامی در ایران وارد میکند؛ حکومتی که خود ایشان در آغازش مسئولیتهایی داشت و با چندین محافظ نظامی به امور دانشگاهی می پرداخت و استادان با گرایش به چپ و مخالف با اندیشه اش را اخراج می کرد و برخوردهای خشونت آمیز دوست دیرین و همراهش اکبر گنجی نسبت به بانوان را می دید و هیچ اعتراضی نمی‌کرد؛ اینک چه شده است که سروش مرتب به حکومت اسلامی خرده می گیرد که حکومت دینی کارنامه مثبتی در ایجاد ایمان و عشق و تعهد در دل مومنان نداشته است؛ حال از ایشان و مریدانش سوال می کنم آیا حکومت های سکولار در دنیایی ظلمانی امروز عشق و ایمانی در دل انسانها ایجاد کرده اند؟ آیا این همه جنایت ها نسبت به سیاهپوستان و مردم مظلوم در آمریکا، اروپا، آفریقا، افغانستان، عراق، لیبی و غیره را سروش نمی بیند؟ آیا این همه خرید و فروش اسلحه و بمب های شیمیایی و کشتار جمعی و قتل عام انسان های بی گناه در دولت های سکولار را نمی بیند یا اینکه اینها را مصداقی از ایمان و تعهد و عشق به انسانها می داند؟ پس چرا این همه سکوت؟ از چه هراس دارد آیا می ترسد از واشنگتن اخراجش کنند؟ من برای ارزیابی حکومت اسلامی ایران نسبت به مقوله ایمان و عشق فقط به یک مثال بسنده می کنم: وقتی مقام معظم رهبری طرح مواسات و کمک به نیازمندان را در خصوص پدیده کرونا مطرح کرد؛ همه مجموعه های ستاد فرمان اجرایی امام و بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در سه ماهه اول، حدود ۵ میلیون بسته غذایی برای محرومان توزیع کردند؛ اما از سوی مردم متدین ایران اسلامی ۲۵ میلیون بسته غذایی به نیازمندان اعطا شد. کجای دنیا چنین پدیده مبارکی تحقق یافت؟ امروز در ایران هزاران گروه جهادی ولایی و معتقد به حکومت اسلامی به صورت خودجوش و با هزینه های شخصی در مناطق محروم کشور مشغول خدمت رسانی هستند؛ پزشکان جهادی هر هفته به صورت رایگان بیماران در مناطق محروم را طبابت می‌کنند. معماران جهادی به طراحی ساختمان هایی برای افراد بی سرپناه می پردازند. طلاب و روحانیت جهادی در کنار فعالیتهای فرهنگی به ساختمان سازی و توزیع غذا اشتغال دارند و ده ها گروه و افراد خیرخواه دیگر که همگی انقلابی و ولایی و معتقد به حکومت اسلامی هستند. آیا سروش تاکنون از خود پرسیده است که وقتی سیل و زلزله و هر بلای طبیعی و یا جنگی در این سال های انقلاب اسلامی اتفاق می افتاد؛ به چه دلیل میلیون ها نفر بسیج میشدند و عاشقانه و مومنانه و متعهدانه از کشور دفاع می کردند؛ آیا معلول ولایت مداری مردم نیست؟ آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟ حکومت های قبل از انقلاب اسلامی بخش های عظیمی از سرزمین ایران را از دست دادند؛ بحرین، بخشی از بلوچستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و غیره در حکومت های سکولار از دست رفت؛ اما آیا حکومت اسلامی با وجود جنگ های جهانی علیه او، یک وجب از خاکش را از دست داد؟ آیا مردم مومن و معتقد به حکومت اسلامی و عاشق به یکدیگر اجازه دادند آسیبی به این مملکت وارد شود؟ اینها دستاوردهای حکومت اسلامی و ولایت مداری است که نتیجه پیوند ناگسستنی بین مردم و رهبری است و این همان معنای ولایت در اسلام است. آری مردم ایران، مومن و متعهد و عاشق اند اما این اوصاف ارزشمند در پرتو حکومت ولایی و دینی ظهور می کند؛ نه در حکومت سکولار. توصیه این مسکین به حق طلبان این است که تاریخ معاصر ایران و جهان را بخوانند تا دستاوردهای مثبت حکومت اسلامی در برابر این همه عنادها و دشمنی های جهانی را بهتر بدانند. والسلام علی من اتبع الهدی ✍ عبدالحسین خسروپناه ۲۸مهر ۱۳۹۹ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📗📗 "رسالة الحقوق" عنوان حدیثی طولانی از امام سجاد (ع)است. این رساله كه حاوی بیش از ۵۰ وظیفه برای فرد نسبت به خود و ديگران است، در حقیقت درسنامه‌ای جامع و اخلاقی است که بیان کننده رفتار انسان در حوزه روابط فردی و اجتماعی است. قدیمی‌ترین منابع این حدیث، تُحَف‌ُ العقول، تألیف ابن‌شُعبه حَرّانی و سه کتاب شیخ صدوق به نام خصال، مَن لا یَحضُرُهُ الفَقیه و اَلاَمالی است. این پنجاه حقِّ را در هفت دسته به شرح زیر میتوان تقسیم بندی کرد: ۱- حق خداوند و حق انسان بر خود ۲- حقوق اعضای بدن: زبان، گوش، چشم، دست، پا، شکم، عورت. ۳- حقوق افعال: نماز،روزه، صدقه، قربانی. ۴- حقوق پیشوایان: حاکم، معلم، ارباب ۵- حقوق رعیت: مردم (حق مردم بر حاکمان)، شاگرد، بَرده (حق برده بر ارباب). ۶- حقوق خویشاوندان: مادر، پدر، همسر، فرزند، برادر. ۷- حقوق‌ دیگران: کسی که تو را از بردگی آزاد کرده است، برده‌ای که تو آزاد کرده‌ای، نیکی‌کننده، مؤذن، امام جماعت، همنشین، همسایه، دوست، شریک، مال، بدهکار، معاشر، مدعی، مدعا علیه، مشورت‌کننده با تو، مشورت‌گیرنده از تو، نصیحت‌خواه، نصیحت‌گو، بزرگتر، کوچک‌تر، کسی که از تو درخواستی دارد، کسی که از او درخواستی داری، بدکنندهٔ به تو ، شادکنندهٔ تو، هم‌دینان، اهل‌ذِمّه. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚پیامبر رحمت 👈  این کتاب خلاصه ای از مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری حضرت استاد آیت الله عبدالله جوادی آملی پیرامون شخصیت گرانقدر نبی اکرم و سیره آن حضرت که توسط مرکز نشر اسراء به چاپ رسیده است . 🔹 نام کتاب برگرفته از آیه «و ما ارسلناک ان رحمه للعالمین؛ و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم» (انبیاء/ 107) و پیامبر رحمت است. 👈 ساختاربندی کتاب: 💠 1- بخش اول: ویژگی های مشترک پیامبران 🔸فصل اول: پیامبران اصول ثابت هستی 🔸فصل دوم: سیره و صفات مشترک پیامبران (شامل 15 اصل) 🔸فصل سوم: عصمت 💠2- بخش دوم: پیامبر افضل 🔸فصل اول: پیامبر افضل 🔸فصل دوم: منزلت رسول اعظم (ص) 🔸فصل سوم: اعجاز پیامبر 💠3- بخش سوم: سیره پیامبر 🔸فصل اول: سیره توحیدی پیامبر 🔸فصل دوم: سیره پیامبر در یاد معاد 🔸فصل سوم: سیره احتجاجی رسول اعظم (ص) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
D1737245T16658926(Web).mp3
11.42M
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کتاب تورات و انجیل 💠 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش اول ▫️ تخییر، به معنای آزادی انسان در انتخاب یکی از دو یا چند گزینه می‌باشد؛ به این‌معنا که هر کدام را خواست، انتخاب نموده و طبق آن عمل می‌کند. از این عنوان در اصول فقه و نیز بسیاری از ابواب فقه نظیر طهارت، صلاة، زکات، خمس، صوم، حج، جهاد و غیره سخن رفته است که در این نشست از بُعد اصولی به اهمّ مباحث تخییر اشاره می‌کنیم. تخییر اصولی یا در ارتباط با موارد تعارض ادلّه است یا موارد دوران نوع تکلیف بین دو محذور (وجوب و حرمت) و یا تزاحم دو حکم در مقام امتثال؛ از سوی دیگر، تخییر یا شرعی است یا عقلی. ▪️ تخییر در لغت به معنای واگذار کردن اختیار، دادن حق انتخاب به دیگری و ترجیح دادن چیزی بر چیز دیگر است. این واژه به معنای لغوی خود در برخی ابواب علم اصول به کار می‌رود، از جمله در مباحث تعارض ادلّه، تزاحم و واجب تخییری . در منابع فقهی اهل سنّت اصولاً کاربرد آن از مفهوم لغوی خارج نشده است. ▫️ تخییر در اصطلاح عبارت است از واگذاری حقّ گزینش به انسان، نسبت به یکی از فعل و ترک یا یکی از دو فعل و یا یکی از چند متعلّق فعل از ناحیه شارع یا عقل و یا غیر آن دو. ▪️ تخییر، به معنای آزادی انسان در انتخاب یکی از دو یا چند گزینه می‌باشد؛ به این معنا که هر کدام را خواست، انتخاب نموده و طبق آن عمل می‌کند. به این ترتیب، دامنه تخییر اعم از «اصل تخییر» می‌باشد که فقط در «دوران بین محذورین» جاری است. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش دوم ▫️ در اصطلاح اصولیان متأخر امامی، اصل تخییر که یکی از اصول عملیه چهارگانه به‌شمار می‌رود، عبارت است از حکم عقل به اختیار داشتن مکلف میان انجام دادن کاری و ترک آن یا انجام دادن یکی از دو کار در مواردی که احتیاط امکان ندارد. ▪️ از تخییر، در مباحثی از علم اصول سخن به میان آمده است. ۱. در مبحث اصل عملی تخییر؛ که طبق آن، در دوران بین محذورین، مکلف در انتخاب هر یک از دو طرف محذور آزاد است. مشهور اصولی‌ها این تخییر را عقلی دانسته‌اند. ۲. در مبحث تعارض ادله؛ بعضی معتقدند هرگاه دو خبر با هم تعارض کنند و هیچ‌گونه مرجحی وجود نداشته باشد، باید به مضمون اخبار تخییر، که مکلف را در اخذ به هر یک از دو خبر مخیر نموده است، عمل کرد. مشهور، این تخییر را تخییر فقهی مقابل تخییر اصولی می‌دانند. ۳. در مبحث تزاحم دو دلیل در مقام امتثال و عجز مکلف از امتثال هر دو؛ که اصولیون در فرض عدم وجود مرجح در مقام، او را در امتثال هر یک از آن دو مخیر دانسته‌اند. ▫️ سخن از تخییر اصولی یا در ارتباط با موارد تعارض ادلّه است یا موارد دوران نوع تکلیف بین دو محذور (وجوب و حرمت) و یا تزاحم دو حکم در مقام امتثال؛ از سوی دیگر، تخییر یا شرعی است یا عقلی. ▪️ تخییر شرعی بدین معنا است که شارع مقدس، هنگام تعارض دو اماره و عدم امکان جمع ‌بین آن دو و نیز عدم امکان ترجیح یکی بر دیگری، مکلف را در عمل به هر یک از آن دو آزاد گذاشته است و در حقیقت، تخییر شرعی، حکم شرعی ظاهری هنگام تعارض و عدم امکان جمع و ترجیح است، نه حکم شرعی واقعی. نظر مشهور اصولیان، در فرض تعارض و عدم امکان جمع و ترجیح، تخییر شرعی است. ▫️ تخییر عقلی عبارت است از حکم عقل به تخییر. مورد تخییر عقلی یا شک در نوع تکلیف (نه اصل تکلیف) و دوران آن بین وجوب و حرمت است که از آن به «اصل تخییر»؛ یکی از اصول عملی تعبیر می‌شود یا تزاحم دو حکم، که مکلّف از امتثال هم‌زمان آن دو ناتوان است و یا به دلیلی خارجی، جمع بین دو تکلیف اراده نشده است و هیچ‌کدام از آن دو بر دیگری ترجیح ندارد. وظیفه مکلّف در این صورت به حکم عقل، اختیار یکی از آن دو است. تخییر در مورد نخست، حکم ظاهری عقلی و در مورد دوم، حکم واقعی عقلی است. ▪️ شیخ انصاری نخستین فقیهی است که‌ به طور مبسوط در مبحث اصول عملیه، به اصل تخییر پرداخته است. وی کاربرد این اصل را وقتی می‌داند که حکم واقعی یک موضوع مورد شک بوده و نسبت به زمان قبل از شک، هیچ‌گونه یقینی وجود نداشته باشد و در عین حال احتیاط نیز ممکن نباشد. (در باره ابهام موجود در تعبیرات شیخ انصاری در خصوص موارد اجرای اصول عملیه به این منبع رجوع کنید). ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش سوم ▫️ اصل تخییر در دو صورت می‌تواند اجرا شود: شک در تکلیف و شک در مکلَّفٌ‌به (مصداق تکلیف). ▪️ شک در تکلیف آن است که شخص مکلف، به وجود تکلیفی الزامی در مورد کاری معیّن علم اجمالی داشته باشد، ولی مردد باشد که وظیفه او انجام دادن آن کار است یا ترک آن. مثال رایج در این خصوص، نماز جمعه در عصر غیبت امام دوازدهم است که قطعاً درباره آن حکمی وجود دارد؛ حال اگر شخص مکلف بین وجوبِ خواندن یا وجوب ترک آن مردد باشد اصل تخییر را اجرا می‌کند. ▫️ شک در مکلّـفٌ‌به هنگامی تحقق می‌یابد که شخص مکلف نسبت به دو کار معیّن که یکی از آن دو واجب و دیگری حرام است، علم داشته باشد، اما نداند کدام واجب و کدام حرام است، مانند علم به وجوب یکی از دو نماز ظهر و جمعه و حرمت دیگری، و شک در مصداق واجب و حرام. در فرض اخیر، از آن‌جا که وانهادن هر دو کار موجب مخالفت قطعی با حکم وجوبی می‌شود و انجام دادن هر دو منجر به مخالفت قطعی با حرمت می‌گردد، عقل حکم می‌کند که مکلف یکی از دو کار را به اختیار خود برگزیند و عمل کند. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش چهارم 🔶 تخییر در دوران امر بین محذورین 🔻شیخ انصاری مبحثی را به «اصل تخییر» اختصاص نداده، اما در ضمن عنوان عام «دوران امر بین محذورَین» درباره آن در چهار مبحث فرعی‌تر بحث کرده است، زیرا شک در حکم واقعی یا ناشی از دسترسی نداشتن به مستند حکم (فقدان نص) است یا مستند حکم نارساست (اجمال نص) یا دو مستند ناسازگار درباره آن وجود دارد (تعارض دو نص) یا ناشی از شبهه در مصداق است. در سه فرض نخست، شبهه حکمی و در فرض چهارم شبهه موضوعی پدید می‌آید. 🔻 شبهه حکمی ناشی از فقدان نص مثالی که برای شبهه حکمی با فرض فقدان نص، در منابع اصولی ذکر شده، آن است که امت اسلامی در یک مسئله فقط دو قول داشته باشند. اصولیان امامی در این فرض آرای متعددی ابراز داشته‌اند که برخی از آن‌ها مبتنی بر تفکیک دو مرحله نظر و عمل است. این آرا عبارت‌اند از: ۱) حکم به برائت عقلی و شرعی. ۲) وجوب عمل به یک حکم معیّن و ترجیح جانب حرمت با استناد به این حکم عقلی که «دفع مفسده بر جلب منفعت ترجیح دارد». (برای نقد این دیدگاه به این منابع رجوع کنید). ۳) تخییر شرعی که مراد از آن ممکن است تخییر واقعی یا ظاهری باشد و نیز ممکن است تخییر در مقام عمل برای مکلف یا تخییر در فتوا دادن برای مُفتی باشد. ۴) تخییر عقلی در مقام عمل و توقف در مقام اِفتاء. ۵) تخییر عقلی و حکم به اباحه شرعی. ۶) فقدان حکم ظاهری شرعی و وجود تخییر تکوینی (برای آگاهی از این نظریه و نقد آن به این منابع رجوع کنید (برای تفاصیل آرا به این منبع رجوع کنید). 🔻 شبهه حکمی ناشی از اجمال نص مثال شبهه حکمیِ ناشی از اجمال نص، فعل امر است که گاه با توجه به سیاق کلام، معلوم نیست که آیا مراد از آن تهدید است یا الزام. 🔻 شبهه موضوعی شبهه موضوعی نیز هنگامی تحقق می‌یابد که نسبت به یک شی ء یا شخص خارجی از حیث مصداقِ واجب یا حرام بودن، شک وجود داشته باشد. برخی اصولیان این دو فرض را به صورت مستقل بررسی نکرده‌اند (از جمله آخوند خراسانی)، ولی در برخی منابع حکم آن‌ها نیز مانند فرض پیشین است. 🔻 شبهات ناشی از تعارض دو نص در شبهات ناشی از تعارض دو نص، مانند موردی که در یک حدیث به چیزی امر، و در حدیثی دیگر از همان چیز نهی شده باشد، باید مبنای سببیت اخبار و مبنای طریقیت را از هم متمایز کرد. بر مبنای سببیت اخبار (یعنی بر این اساس که دلالت حدیث بر وجوب یک چیز، سببِ شرعی وجوب آن است) باید تخییر عقلی را پذیرفت، زیرا در عمل کردن به مُفاد هر دو خبر مصلحت وجود دارد و بنابراین، دو حکم متعارض مانند دو عملِ واجب می‌شود که تحقق آن‌ها با یکدیگر ممکن نیست. اما برای مبنای طریقیت (یعنی بر این اساس که اخبار به این علت حجیت دارند که طریق دست‌یابی ما به حکم شرعی‌اند) هر دو خبر یکدیگر را نفی می‌کنند (تساقط) و چاره‌ای جز توقف نیست، هر چند قول به تخییر نیز مطرح شده است. 🔻 اخبار علاجیه با توجه به وجود احادیث خاص درباره چگونگی حل تعارض ادلّه، که به اخبار عِلاجیه مشهورند، فقها و اصولیان امامی با استناد به آن احادیث، قایل به تخییر شده‌اند، حتی برخی از آنان در صورت وجود مرجِّح در یک طرف نیز قایل به تخییرند. در برابر، برخی اخباریان بر آن‌اند که اگر موضوع مورد تعارض از مقوله عبادات محض مانند نماز باشد، تخییر جاری خواهد بود و هرگاه حق الناس باشد، مانند دِین و ارث و وقف، باید توقف کرد یا آن‌که مجتهد در مقام فتوا دادن باید توقف کند، ولی در عمل مخیر است. برخی فقهای اهل‌سنّت نیز در فرض تعارض روایات، تخییر را پذیرفته‌اند، هر چند به‌نظر بیش‌تر آنان این دو حکم متعارض، سبب نفی یکدیگر (تساقط) می‌شوند. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش پنجم 🔻 نوع حکم اصل تخییر تخییر در باب تعارض ادلّه، از قبیل واجب تخییری در مسائل فقهی (مانند تخییر بین نماز شکسته و تمام) نیست، بلکه از دیدگاه علمای اصول، یک حکم شرعی ظاهری است و برای اثبات حجیت دلیل که مسئله‌ای اصولی است، به‌کار می‌آید. با این‌همه، گاه در مقوله‌بندی این‌گونه تخییر ذیل اصول عملی تردید شده است. بنابر دیدگاه غالب در میان اصولیان، تخییر در فروض سه‌گانه دیگر (فقدان نص و اجمال نص و شبهه موضوعی) حکمی است که وظیفه مکلف را در عمل تعیین می‌کند. بر این اساس، در برخی منابع اصل تخییر صرفاً عقلی قلمداد شده، اما از تعبیرات تعدادی منابع دیگر بر می‌آید که در برخی فروض، اصل تخییر شرعی نیز پذیرفته شده است و بعضی فقها در فرض فقدان نص نیز حکم به تخییر شرعی داده‌اند. اصل تخییر، از نظر ثبوت و اثبات، نزد اصولیون مورد بحث است، زیرا بعضی از آنان، تخییر در مقام ثبوت را محال دانسته‌اند، ولی اتفاق دارند که تخییر در مقام اثبات که همان عالم استدلال به اخبار تخییر است ثابت می‌باشد. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔶 بررسی تخییر در اصول - بخش آخر 🔶 شرائط اجرای تخییر ▫️ از جمله شرایط مهم برای اجرای اصل تخییر، جستجو برای یافتن دلیلی معتبر به منظور رفع شبهه و ناامید شدن از این جستجوست، ازین‌رو در فرض تعارض دو خبر نیز، بنابه نظر مشهور کاربرد تخییر پیش از بررسی مرجِّحات جایز نیست. (برای نظر مخالف به این منبع رجوع کنید). هم‌چنین بسیاری از علمای اصول بر آن‌اند که اگر میزان احتمالِ یکی از دو جانب شبهه بیش از جانب دیگر باشد یا یکی از آن دو ملاک مهم‌تری داشته باشد، اصل تخییر جاری نمی‌شود، بلکه طرفی که احتمال مزیت و برتری دارد، به حکم عقل مقدّم است. (برای نظر مخالف به این منبع رجوع کنید). ▪️ درباره این‌که تخییر مذکور ابتدایی است (یعنی مکلف پس از گزینش یک طرف شبهه همواره باید همان حکم را رعایت کند) یا استمراری و در هر بار، حق انتخاب وجود دارد، اصولیان اختلاف‌نظر دارند. برخی با استناد به ادلّه‌ای مانند حکم دایمی عقل به تخییر و اطلاق ادلّه و استصحاب حکم تخییر، قایل به تخییر استمراری شده‌اند. ▫️ در برابر، دیگران به دلایلی مانند قاعده احتیاط و نیز لزوم احتراز از مخالفت قطعی با تکلیف، به تخییر ابتدایی نظر داده‌اند، بدین‌معنا که مکلف فقط در ابتدا می‌تواند یکی از دو طرف فعل و ترک را انتخاب کند و از آن پس باید به همان ترتیب عمل نماید (برای آرای دیگر به این منبع رجوع کنید. گفتنی است که این بحث هنگامی مطرح می‌شود که یک واقعه و حکم آن، تکرار شونده و متعدد باشد، مانند نماز جمعه. پایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقاله‌نویسی آسان و کاربردی_v1.0.apk
8.07M
به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلّم) و حضرت امام جعفرصادق (سلام الله علیه)،نرم افزار اندروید مقاله نویسی آسان و کاربردی به‌صورت صلواتی،در اختیار قرار گرفت. این قلیل،برای سلامتی و ظهور امام زمان(سلام الله علیه) اهدا می‌شود. ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
🌺ضمن عرض تبریک به همه دوستداران کتاب و دانایی 🌺 📣 به اطلاع می رسانیم: 🌿کانال رسمی فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان تحت نظارت معاونت پژوهش آن حوزه در راستای خدمت رسانی بهتر و مطلوب به اساتید، فضلاء ، طلاب محترم و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی راه اندازی شد.🌿 💙امید است با توکل بر خدای متعال در ظل توجهات حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، در این مسیر خدمتگذاری، بیش از پیش بتوانیم در خدمت همه اساتید، فضلاء، طلاب محترم و دیگر عزیزان باشیم. 🔻کلیه موارد مرتبط با فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان شامل: ✅ معرفی کتاب ها ✅تخفیف های ویژه ✅جشنواره ها ✅ سفارشات ✅معرفی تازه های انتشارات حوزه ✅نحوه سفارش و ارسال ✅ و... از طریق کانال رسمی فروشگاه انتشارات حوزه علیمه خراسان اطلاع رسانی خواهد شد. ⛪️ آدرس فروشگاه: خیابان امام خمینی (ره) ، بین امام خمینی 32 و 34، انتشارات حوزه علمیه خراسان ⏰ساعت حضور : 8 صبح تا 13 و 16 تا 19 ☎️تلفن راهنما: ۰۵۱۳۲۰۰۸۶۰۹ ❣️دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 📚کانال رسمی فروشگاه انتشارات حوزه علمیه خراسان 🍃🍃🍃___________🍃🍃 📚@f_entesharat_howze📚 🍃🍃____________🍃🍃🍃