🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸«جمهوری اسلامی»، از باب «عدم مخالفت قطعیه» است نه «موافقت قطعیه»🔸
خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که #مخالفت_قطعیه با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمیکند، اما #موافقت_قطعیه هم نمیکند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است!
«جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمیرسد، رسالتش همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود.
بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد! نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است. جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد.
فرق «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ فرض کنید ده لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمیدانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون نمیتوانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است. جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری.
حکومت اسلامی، موافقت قطعیه با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. مثلاً ده تا سیم است. در یکیاش برق است. تو میتوانی یکیاش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمیتوانی بزنی. ورع هم یعنی همین.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
شبهات پرتکرار- 19-3.pdf
5.28M
۶۵ شبهه همراه با پاسخ آن در مورد انقلاب اسلامی
خیلی مفیده..
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#اطلاعیه_مهم
#قابل_توجه_متقاضیان_تدریس
#ثبت_نام_دوره_شناسایی و جذب اساتید دروس مهارتی-پژوهشی
#روش_تحقیق_سطح1
#حوزه_علمیه_خراسان
✅برگزاری دوره شناسایی و جذب اساتید دروس مهارتی-پژوهشی سطح یک به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و با همکاری واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار می گردد. (ارائه #مجوز_برای_متقاضیان تدریس در #دروس_مهارتی_سطح_یک)
🔰شرایط عمومی و اختصاصی :
1- داشتن پرونده فعال (حوزه علمیه خراسان)
2- معمم بودن
3- داشتن مدرک سطح دو
4- دارا بودن اثر علمی (کتاب یا مقاله مورد تایید)
5- توانمندی مهارتی و پژوهشی
🔰شرایط اعطاء مجوز:
1- قبولی در مصاحبه پذیرش
2- شرکت در دوره دانش افزایی
3- ارسال اثر علمی جهت ارزیابی
✍️ثبت نام در سایت :
🌐www.hozehkh.com
( قسمت سامانه هاي الكترونيك، بخش ثبت نام ها )
⌛️زمان ثبت نام دوره :
20 اسفندماه 1399 الی 20 اردیبهشت ماه 1400
🔰جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق زیر اقدام فرمائید:
☎️شماره تماس : 33658284 - 051 داخلی 110
👈ارتباط با ادمین پذیرش در پیام رسان ایتا :
🆔@ap9156
‼️#ویژه برادران
✳️واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
💠#پرسش_پژوهشی
🔴روش استناد و ارجاع مقالات وپایان نامه ها چگونه است؟
🔰چگونگی ارجاع در پاورقي (یا ارجاع درون متنی) صفحات پژوهش، بايد به شرح ذیل باشد:
1️⃣ در ارجاع به قرآن مجيد باید نام سوره و شمارة آيه ذكر شود؛ مثال: (بقره/72).
2️⃣ در ارجاع به كتب حديثي افزون بر نام کتاب و جلد و صفحه آن، ذكر عنوان باب و شماره حديث نیز ضروري است؛ مثال: (وسائلالشیعه، ج6، ص234، باب آداب السفر، حدیث5)
3️⃣ در ارجاع به ساير كتابها، يكي از دو روش زیر به کار میرود:
یک. نام كتاب، شمارة جلد و صفحه؛ مثال: (مجمع البيان، ج5، ص223).
دو. شهرت یا نام خانوادگی و نام مؤلف، نام کتاب، شماره جلد و صفحه؛ مثال: (طبرسي، فضلبن حسن، مجمع البيان، ج 5، ص 262).
4️⃣در ارجاع به مقالات بایستی نام خانوادگی و نام مؤلف، عنوان مقاله، نام مجله، سال نشر، شمارة مجله و صفحة مجله ذكر شود. افزون بر این، عنوان مقاله باید داخل گیومه («») نوشته شود؛ مثال: (ربانی گلپایگانی، علی، «امامت اهل بیت (ع) در آینه حدیث ثقلین»، انتظار موعود، 1392، شماره 41، ص5).
5️⃣ در صورت تكرار ارجاع به يك منبع، بدون فاصله، ميتوان از كلمة «همان» استفاده کرد.
6️⃣ نام کتاب یا مجله با قلم مشکیتر و ضخیمتر (بولد) نوشته شود.
7️⃣ برخی توضیحات ضروری که نمیتوان در متن بدان اشاره کرد، در پاورقی آورده میشود؛ همانند تعریف اصطلاحات خاص یا معادل برخی واژههای غیر فارسی.
8️⃣ در فهرست منابع، اسامي تمام منابعي كه در رساله از آنها استفاده شده است، باید كامل و دقيق و بر اساس نام خانوادگی مؤلفان و به ترتيب الفبایی ذكر شود؛ جز قرآن كريم و نهج البلاغه که بايد قبل از همة منابع قرار گیرند.
9️⃣ فهرست منابع در رساله علمی به صورت زیر تنظیم میشود:
نام خانوادگي، نام، نام كتاب، مترجم، مصحّح، نوبت چاپ، ناشر، محل نشر، تاريخ نشر.
🔟چنانچه كتابي نام ناشر، محل يا تاريخ نشر نداشت، در فهرست منابع اينگونه نوشته ميشود: بينا، بيجا، بيتا.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#آداب_تحقیق
اگر شما آقایان طلبه، #نماز_اول وقتتان را ترک بکنید، اگر تهجد و شبزندهداری را ترک کنید، تحصیلات شما منقطع خواهد شد. عشق و علاقه و استعداد را پروردگار باید بدهد.
مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «اسرار الصلاة» میفرماید: اگر کسی تحصیل را بر اخلاق مقدم بدارد، مدقق مشکک میشود، مانند فخررازی و اما اگر تحصیلاتش نورانی باشد، محقق مدقق خواهد شد.
درس خواندن باید جنبه عبادی پیدا کند، باید با قصد قربت همراه باشد، باید به نیت خدمت به ساحت مقدس شرع، نجات دادن بندگان خدا و متوجه کردن مردم به تکالیفشان باشد.
آیتالله حقشناس (ره)
📚 از ملک تا ملکوت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
جزوه دوم کارگاه ب.pdf
2.4M
#سلسلهاطلاعاتپژوهشی شماره9⃣
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
#ویژهاساتید_و_طلابنخبه
#تحقیق_پژوهش
فصول جزوه:
بخش اول: مهارتهای تحقیق:
۱.مسئلهیابی؛
۲.مسئلهشناسی؛
۳.طراحی پژوهش؛
۴.جمع آوری اطلاعات؛
۵.پردازش اطلاعات؛
۶.تدوین گزارش علمی.
بخشدوم: آموزش پژوهش و مشاورههای پژوهشی:
۱.آموزش پژوهش محور: ضرورت، چیستی،ارکان،موانع و آسیبها؛
۲.مشاوره پژوهش:کلیات مهارتهای قبل،حین و بعد از پژوهش.
مؤلّف:
حجة الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام پور کریمی(زید عزه)
ــــــــــــــــــــ
#نکته:
این جزوه همان جزوه و مطالبی است که در اصوات سلسله مباحث ایشان، اشاره شده است.
ــــــــــــــــــــ
واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد
💐با ما همراه باشید
#سخن_بزرگان
#آیت_الله_علیدوست
#فقه_سیاسی
مصداق طاغوت در زمان غیبت
🔸 از امام باقر علیه السلام منقول است که: مردم مسلمان بعد از رسول خدا صل الله علیه و آله مثل مردم زمان غائب شدن حضرت موسی علیه السلام شدند که عدهای تابع جناب هارون شدند و عدهای هم دنبال سامری رفتند.خلیفهی اول مردم را دعوت کرد و عدهای به دنبال او راه افتادند، دومی آمد و دعوت کرد و عدهای دنبالش رفتند و بعد سومی هم به همان ترتیب، ولی امیرالمؤمنین علیه السلام إبا فرمود جز به اینکه به قرآن عمل شود.
🔸 سپس میفرماید: ... «و من رفع رایة ضلال فصاحبها طاغوت»، روشن است که امام علیه السلام ، میخواهند بفرمایند: هر کسی پرچم ضلالت بلند کند صاحبش طاغوت است، نه اینکه پرچمش ولو حق باشد ضلالت به حساب میآید، پس اگر پرچم، پرچمِ حقی باشد دیگر ارتباطی به این روایت ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
استفاده های آیت الله علیدوست از «جامعیت، جاودانگی و جهان شمولی شریعت» در عرصه های گوناگون اجتهاد
✍️محمدعلی ملِک
1️⃣ تفسیر کلام شارع و مبینان شریعت:
قرآن کریم و بسیاری از نصوص دیگر دینی با توجه به فرازمان و فرامکان بودن دین [اعم از معارف و شریعت] باید حداکثری معنا شوند و نباید به هر مناسبت و سیاق و قرینه، مفاد آنها محدود گردد. این شیوه برخورد، به قرآن و روایات محوری اسلام هم اختصاص ندارد؛ بلکه هر نص دیگری که فرازمان و فرامکان باشد این را اقتضا دارد. این شیوه از سیره ائمه معصومین در تعامل با آیات قرآن کاملا مشهود است.
مقصود از برداشت حداکثری از نصوص محوری دین، برداشتی بر خلاف عرف عقلاء نیست. از این رو این برداشت را به حضور مثل اطلاق یا عامی در کلام مشروط می کنیم؛ لکن نباید غفلت کرد که فرازمان و فرامکان بودن یک نص و صدور آن برای همه انسانها در همه زمانها، زمینه انعقاد اطلاق و عموم را در کلام آماده تر می سازد و شکستن آن به هر قرینه و سیاق قابل پذیرش نیست. از این رو سیاقی که ممکن است در یک نص محدود و متعارف مانع انعقاد ظهور اطلاقی شود؛ در نصی با ویژگی های آیات قرآن مانع نمی شود. [دقت کنید] (فقه و حقوق قراردادها، 1: 564-566).
قانونگذاری که بنای او در بیان قوانین به تدریج است؛ به مرور زمان بر عقودی به طور خاص انگشت نهاده و اقتضای آنها را از جواز و لزوم یا عدم جواز و عدم لزوم بیان کرده است. در این مدت مکرر از عمل به عهد و وعده و عقد سخن گفته و وفا به عهد را شاخص مومنین و خلف از عهود را نشان منافقین دانسته است ، برنامه اش جامع ، جاودانه و جهانی است؛ در اواخر قطع و انقضای تشریع ، وفا به عقود را دستور می دهد و نوع تشریعاتش در معاملات نیز امضایی و تاسیساتش اندک است. با این پیشینه آیا میتوان دیدگاه او را به چند عقد رایج در آن زمان و مکان ، با آن شکل ، محدود کرد؟! قطعا چنین نیست. آنچه در مورد {اوفوا بالعقود} بیان کردیم در مورد {احل الله البیع} و {الا ان تکون تجاره عن تراض منکم} نیز جاری است (همان: 86).
2️⃣شناخت رویه گفتاری و قانونگذاری شارع و مبینان شریعت :
شیخ اعظم انصاری روایاتی که در آن منفعت به عنوان مبیع واقع شده است را ناشی از تسامح در تعبیر می داند (ر.ک. مکاسب، 3: 7)، اما استاد علیدوست معتقد است: استعمال بیع و شرا نیز در این موارد مسامحه ، مجاز و با نصب قرینه و علاقه نیست! به راستی چه انگیزهای در این مسامحه و مجاز بوده است؟! مجاز و مسامحه بدون وجه قبیح است؛ و تسامحی که منشاء اشتباه آیندگان گردد، اقبح. این گونه تسامحات از قانون گذار عرفی که قانونش به زمان و مکان خاص محدود است، پذیرفتنی نیست؛ چه رسد به قانونگذاری که قانونش جامع ،جهانی و جاودانه است (فقه و حقوق قردادها: 540).
3️⃣ اصطیاد قاعده و حکم عام :
ایشان اصطیاد قاعده و حکم عام از نصوص خاص متفرقه را به آسانی صحیح نمیداند و با توجه به وظیفه ای که قانونگذار در بیان قانون -که فرض بر جهانی و جاودانه بودن آن است- به عهده گرفته است ، از جمله اینکه باید قواعد و احکام عام خود را -حتی الامکان- به گونه عام القا کند در رسیدن به قاعده از نصوص خرد شرایطی را معتبر میداند و از آن در تحقیقی که در دست انجام دارد ، بحث کرده است (فقه و مصلحت: 307)
4️⃣ سنجه و معیار درک مصالح شرعی :
ایشان به دلیل جامع، جهانی و جاودانه بودن شریعت و نصوص مبین آن از ناحیه شارع و حضرات معصومین به کشف گسترده مناطات [مصالح] و قوانین کلان از نصوص وارده در موارد خرد معتقد نیست. اعتقاد مزبور بر این پایه استوار است که چون دین و شریعت *جامع* ، *جهانی* و *جاودانه* است ، بر شارع و مبینان است که مقاصد مطمح نظر خویش را عام و کلی بیان کرده و به ذکر موارد خود در رساندن آن مقاصد اکتفاء ننمایند ؛ مگر در جایی که ایراد بیان عام نامیسر باشد. (فقه و مصلحت: 484).
5️⃣ انگیزه صدور اسناد شرعی :
ادله صادر از خداوند متعال ، پیامبر و ائمه "علیهم السلام" در همه موارد به انگیزه تشریع یا بیان شریعت و حکم الهی نیست ... برخی با اینکه در این زمینه به طور کامل فحص نکردهاند ، کلمات صادر از رسول الله "ص" را صادر از 12 ناحیه و شان میدانند ، بدینین قرار : تشریع ، قضا ، حکومت ، هدایت ، صلح و...
پرسشی که با این توضیح پیش میآید ، این است : با نبود قرینه ای خاص بر حمل آیه ای بر بیان شریعت یا غیر آن ، چه باید کرد؟ آیا بر تعیین حمل بر جهتی خاص [مثلاً حمل بر بیان شریعت] دلیلی عام و اصلی فراگیر داریم؟
به نظر میرسد با توجه به *ابدی* و *جهانی* بودن شریعت و عدم منافات برخی شئون ، چون شان هدایت و تربیت با بیان شریعت ، حمل گزاره های شرعی بر تشریع مقتضای حکمت است؛ مگر موردی خلاف آن ثابت شود و این همان نظر مشهور یا همه فقیهان است (فقه و حقوق قراردها: 553-554).
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
صوت اول..mp3
2.4M
🎙#نشست_علمی
✨با عنوان
✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️
🔆با ارائه استاد
❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️
استاد حوزه و دانشگاه
بخش اول
خلاصه مطالب ارائه شده
1️⃣بیان برخی از روایات ناهی
2️⃣_ دلیل عقلی بر عدم جواز مطالعه و تحصیل و تدریس فلسفه
3️⃣_بررسی روایات ناهی
الف: آیا از روایات برداشت می شود که هر دانشی که از روایات به دست نیامده است ناصواب است و مبتلا به خطای ذاتی است ؟
آیا با پذیرش این مطلب علم معتبری باقی خواهند ماند آیا برای ادراک بشری وجه اعتباری خواهد ماند (اشاره به اینکه با پذیرش این مطلب باید وجه امکان ادراک واقعیت برای انسان نفی شود که نتیجه اش اثبات سفسطه و عدم درک حقیقت به طور مطلق خواهد بود )
ب- آیا چون حرف و کلام معصومین صحیح است آیا کلام سایر علماء و دانشمندان غلط است ؟ آیا می توان این را پذیرفت ؟بداهتا خیر.
ج_ محتمل است نهی در این روایات به پیروی از سایر مکاتب و ادیان تعلق گرفته باشد به این معنا که ائمه از تبعیت از یهودیت و مسیحیت نهی کرده باشند نه اینکه از مطالب علمی و حقه نهی کرده باشند (این مطلب با برخی از روایات مانند اطلب العلم ولو بالصین نیز سازگار است ) اگر این احتمال وجود داشته باشد که وجود دارد نمی توان به این روایات استناد کرد چون اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال )
4️⃣_آیا کلام قرآن و ائمه نیاز به تفسیر و تدقق ندارد؟طبعا چرا آیا تبیین آیات و روایات با فاهمه انسانی و با استعانت از خود قرآن و سنت ایراد دارد ؛ طبعا خیر•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
@valiasrk
11 باور نادرست درباره مدیریت زمان که به بهرهوری شما آسیب میرساند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
کنفرانس.mp3
26.42M
#ارائه_کنفرانس
با عنوان
نظافت در اسلام
ارائه طلبه محترم
محمد رضا سعیدی مطلق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
سايت مفيد جهت تعيين #اولويتهاي پژوهشي و آشنايي با #موضوعات گوناگون براي مقاله و پايان نامه
http://rp.ismc.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهنمایاستفاده
#پایگاهاینترنتینورمگز
در این فیلم کوتاه،نحوه بهرهبرداری از پژوهشهای موجود در پایگاه اینترنتی نورمگز،آموزش داده میشود.
#مدتزمانآموزش
تقریبا ۵ دقیقه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهنمایاستفاده
#پایگاهاینترنتی
جستجوی مجلات و مقالات علمی در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
آدرس:
www.Sid.ir
در این فیلم کوتاه،نحوه بهرهبرداری از پژوهشهای موجود در پایگاه اینترنتی مذکور،آموزش داده میشود.
#مدتزمانآموزش
تقریبا ۷ دقیقه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
لطفا پایگاه اینترنتی "مسیر طلبه" را به طلاب عزیز،معرفی کنید .
🌐 در زمینههای مختلف، به دغدغهها، سوالات و نیازهای مختلف طلاب، پاسخهای خوبی ارائه کرده است
آدرس :👇👇
https://masirtalabe.ir/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#یک_سوال
🤔🤔 چرا قرآن حال من رو خوب و من رو خوشبخت نمیکنه؟ مگه قرآن معجزه نیست؟🤔🤔
پاسخ:
قرآن معجزه خداوند و تنها راه حقیقی رسیدن به خوشبختی واقعیه. اما برای اینکه سبب خوشبختی ما بشه، باید اول به اون، ایمان داشته باشیم؛ بعد برای درمان دردها و حل مشکلات فردی و اجتماعی مون و رسیدن به خوشبختی، قرآن رو بخونیم و بهش عمل کنیم:
«ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﺍﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺷﻔﺎﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﭽﻪ [ﺍﺯﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ] ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ.
ﺑﮕﻮ: [ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻋﻈﻪ، ﺩﺍﺭﻭ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ] ﺑﻪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ اﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺎﺩ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺛﺮﻭﺗﻲ ﻛﻪ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.» (یونس، ۵۷_٥٨)
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
این عکس را "مریخ نورد اسپریت" ساعاتی قبل از طلوع آفتاب، از زمین گرفته است.
این نقطه کوچک ما هستیم
همه ما
همه تاریخ ما
گذشتگان و آیندگان ما
همه افرادی که دوستشان داریم
همه آنهایی که از آنها متنفریم
همه آنها که هستند،
بوده اند،
و رفته اند
همه جنگ ها و کشتار ها
نسل کشی ها
تجاوزها
دزدی ها و غارت ها
جاه طلبی ها ، نخوتها ، کبرها ،غرورها
همه نافرمانی ها ، گناه ها
همه و همه این جا هستند
👈 بیـــچاره انســـان غافل
همــه ادعـــای ما در نظام خلقــت ذره ای بیـــش نیست
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#معرفی_کتاب
✔️ #حقّ_هستی (اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست)
✍️ حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی
🔸محتوای کتاب را میتوان با توجه به مسئلۀ محوری آن، یعنی تقریب مذاهب و ادیان، به دو بخش «آسیبشناسی» و «راهکارها» تقسیم کرد.
⬅️ آسیبشناسی وضعیت موجود
جناب استاد علیدوست نکاتی را در کتاب مطرح میکنند که میتوانیم آنها را به عنوان آسیبشناسی عدم تحقق وحدت و تقریب ذکر کنیم:
1. حضور اندیشههای افراطی و تکفیری: ریختن خون مسلمانان توسط گروههای جهادی و تکفیر شیعیان، نمونههایی از رفتارهای افراطی است که مانع تحقق وحدت میشود.
2. تنزل به بهانۀ تقریب: مؤلف معتقد است، برخیها به بهانۀ تقریب از اصولی مانند «امامت» تنزل کرده و یا بدین بهانه، برای برخی شخصیتها تقدستراشی میکنند. از منظر مؤلف این دو حرکت، مانع حرکت همگرایی بین مذاهب میشود.
3. عدم طرح معارف مناسب مخاطب: از نظر مؤلف، آنچه به عنوان معارف مناسب مخاطب در سطح ادیان و سطح انسانی باید توسط مبلغان و مروّجان مطرح شود، مورد غفلت واقع شده و همین امر، مانعی برای درک و تعامل درست بین آنها میگردد.
4. تمرکز بر محورهای اختلاف: پررنگ کردن و تشدید نقاط اختلافی بین مذاهب و ادیان، چیزی جز دوری و تفرقه را به دنبال نخواهد آورد.
5. عدم نگاه تمدنی به جهان اسلام: نبودِ نگاه فرامکانی و فرازمانی باعث شده تا برخی قائل به تاکتیکی بودن وحدت باشند؛ در حالی که به اعتقاد مؤلف اگر معتقد باشیم که جهان اسلام باید به تمدن برسد، آنوقت خواهیم دید که وحدت یک استراتژی است.
6. عدم سعۀ صدر و گذشت: لازمۀ ایجاد وحدت، داشتن راهکار و برنامههایی برای تحول در انسان به معنای ایجاد سعۀ صدر و گذشت است که اگر این دو ویژگی محقق نشود، تعامل واقعی به دست نخواهد آمد.
⬅️ راهکارها
با مطالعۀ کتاب، به نکات و راهکارهایی دست خواهیم یافت که میتوانند راهکارهایی در جهت تقریب ادیان و اتحاد اسلامی باشند:
1. معارف انسانی: معارف دینی را میتوان به تناسب محتوا و مخاطب، در سه قسم دستهبندی کرد:
الف. معارف مذهبی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبِ درونمذهبی است.
ب. معارف دینی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبِ ادیانی است.
ج. معارف انسانی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبی است که فارغ از دین و مذهب باید بدان نگاه کرد.
ما باید بتوانیم به تناسبِ هر مخاطب، محتوای مناسب او را ارائه دهیم، نه اینکه محتوای مناسب شیعه را به مخاطب ادیانی و محتوای ادیانی را به جوامع بشری ارائه دهیم. در واقع باید بیشترین تمرکز ما بر معارف فرادینی باشد، تا درونمذهبی و دروندینی. در این راستا برخی مکتوبات و تراث شیعی هستند که ظرفیت احیا داشته و باید محوری باشند برای اتحاد با دیگران، و برخی تراث ظرفیت محور شدن را ندارند؛ برای نمونه صحیفه سجادیه و نهج البلاغه دارای ظرفیت ارائه در سطح جهان و جهان اسلام را دارند؛ اما منابعی مانند بحارالانوار و وسائل الشیعه از چنین ظرفیتی برخرودار نیستند.
2. برادریِ انسانی: برای تحقق برادری و شروع ایجاد رابطۀ برادری با دیگران، صرف انسان بودن کافی است و آنچه مانع تحقق این برادری میشود لجاجت، اختلافهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی، و روحیۀ تعصب است. آنچه در قرآن به آن تأکید شده است، برادری با دیگران فارغ از هر نوع اختلافی است. پیامبر اکرم(ص) نیز بارها بر این اصل تأکید کرده و فرمودند.
3. خانۀ مشترک بشریت: مجموعۀ باورها و عملکردهای مشترک انسانها در ادیان و مذاهب مختلف، میتواند خانهای مشترک را به ارمغان بیاورد. برخی از این باورهای مشترک عبارتند از:
ـ عالم نشانۀ خداست؛
ـ دکترین حقّ هستی (داشتن نگاه مهربانانه به هستی)؛
ـ بازگشت هستی به خدا (باید بیشتر مورد توجه حکام سیاسی واقع شود)؛
ـ موعودگرایی (میتواند در جوامع دینی ایجاد نشاط و امید کند)؛
ـ جهانِ عاری از هر گونه سلاح کشتاری؛
ـ عدالت در برخورد با تروریسم؛
ـ مبارزه با افراطگرایی توسط ایجاد مدارس معتدل دینی.
4. محبت اهلبیت(ع): آنچه باید در زمان معاصر ما محور وحدت و تقریب بین مذاهب باشد، محبت به خاندان اهلبیت(ع) است.
5. تصوف: تصوف، ظرفیت بزرگی برای مبارزه با جریانهای افراطگرا در جهان اسلام دارد.
6. بیان اعتقاد و تاریخ خود، فارغ از توهین و بدون اینکه از مقدسات دیگران حرفی بزنیم و یا احساساتشان را جریحهدار کنیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
💠 اخلاق و اخلاص رمز موفقیت شهید صدر بود
پنجمین نشست از سلسلهنشستهای اندیشه صدر برگزار شد
🔻 دکتر محسن اسماعیلی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:
🔹 شهید صدر، افتخار جهان اسلام
شهید صدر این ظرفیت را دارد که افتخار مسلمانان در جهان بشریت باشد. کسی که بتواند در نوجوانی کتاب گرانقدر «فدک» را بنویسد، در شرایط سخت روحی و اوج مبارزات سیاسی اجتماعی «فلسفتنا» را در کمتر از ده ماه بنویسد و آثار بابرکت دیگری را در مدتی کوتاه به نگارش درآورد موجب افتخار است.
🔹 سه زندگینامه از شهید صدر در سال٩٩
سال ٩٩ برای صدرپژوهان سال خوبی بود چون حداقل سه کتاب ارزشمند درباره این شخصیت بزرگ جهان اسلام به چاپ رسید که مکمل و مصدّق یکدیگر هستند؛ کسانی که قصد آشنایی با شخصیت گرانقدر شهید صدر را دارند بهتر است هر سه کتاب مذکور را مطالعه کنند: نا، شرحصدر، بهرنگ صبر. شیخ محمدرضا نعمانی، یکی از نزدیکترین شاگردان شهید صدر آنچنان به شهید صدر نزدیک است که در زمان زندانی شدن ایشان در خانه، همراه او بوده است و کتاب شرحصدر را با توجه به دیدههای خود مینویسد.
🔹رمز موفقیت شهید صدر
اخلاق و اخلاص، رمز موفقیت شهید صدر و تأثیرگذاری او در جهان اسلام است؛ پاکی روح و زلالی باطن او باعث شد تا خداوند متعال به این شخصیت ارزنده عنایت کند. شهید صدر بدون ظاهرسازی و ریا از تمام مظاهر دنیا دل بریده بود؛ معیشتش مانند معیشت ضعیفترین مردم و طلبههای زمان خودش بود. همسرش نقل میکند که مدت مدیدی تنها یک قبا داشت که هر بار آن را میشست و میپوشید و هدایایی که به او میدادند به حوزویان دیگر اهدا میکرد؛ حتی زمانی که میتوانست شرایط بهتر اقتصادی داشته باشد، خود را در سختترین شرایط معیشتی قرار داده بود تا همسنگ پایینترین اقشار جامعه باشد.
🔹 شهید صدر ذوب در هدف و ایمان خود بود
شهید صدر بعد از اعلام حکم اعدام پنج نفر از شاگردانش، سوگند یاد کرد «به اعدام پنج فرزند خود راضیتر هستم». شهید صدر در سن ٣۶سالگی به مرجعیت رسید و محبوبیت عامه پیدا کرد، اما وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در نوشتهای اعلام میکند که «من از مرجعیت کنارهگیری میکنم و در مرجعیت امام خمینی ذوب میشوم، این مرجعیت امام خمینی است که اهداف ما را محقق میکند». بعد به شاگردان خود توصیه میکند که در امام خمینی ذوب شوید، همان گونه که او در اسلام ذوب شده است.
🔹 حضور دردمندانه در جامعه
بسیاری دانش، اخلاق و تقوای بسیار بالایی دارند اما درد جامعه را ندارند و منزوی هستند. یکی دیگر از وجوه تمایز شهید صدر حضور دردمندانه او در جامعه است. نهتنها شهید صدر خود را در پای آرمانهای خود فدا میکند، بلکه در سلوک علمی مانند سلوک عملی، این دردمندی را حفظ میکند. برای شهید صدر برآوردن نیازهای مردم بهویژه نسل جوان در اولویت است. فلسفتنا، اقتصادنا و الاسسالمنطقیه در این مسیر نوشته شده است.
🔹 مرجعیت در دیدگاه شهید صدر
شهید صدر میگوید هر مرجع باید ادامه راه مرجع قبلی را بپیماید یعنی هر مرجع از آنجا شروع کند که مرجع قبلی خاتمه داده است، نه اینکه هر مرجع از نو و مطابق با سلایق شخصی خویش راه را ادامه دهد. به این دلیل است که او طرحواره «المرجعیة الموضوعیة» مینویسد که میتوان آن را مرجعیت نهادی یا مرجعیت سیستماتیک ترجمه کرد و از همه زیباتر اینکه به امت اسلامی نقش نظارت بر حرکت مرجعیت اعطا میکند.
🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
صوت اول..mp3
2.4M
🎙#نشست_علمی
✨با عنوان
✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️
🔆با ارائه استاد
❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️
استاد حوزه و دانشگاه
بخش اول
خلاصه مطالب ارائه شده
1️⃣بیان برخی از روایات ناهی
2️⃣_ دلیل عقلی بر عدم جواز مطالعه و تحصیل و تدریس فلسفه
3️⃣_بررسی روایات ناهی
الف: آیا از روایات برداشت می شود که هر دانشی که از روایات به دست نیامده است ناصواب است و مبتلا به خطای ذاتی است ؟
آیا با پذیرش این مطلب علم معتبری باقی خواهند ماند آیا برای ادراک بشری وجه اعتباری خواهد ماند (اشاره به اینکه با پذیرش این مطلب باید وجه امکان ادراک واقعیت برای انسان نفی شود که نتیجه اش اثبات سفسطه و عدم درک حقیقت به طور مطلق خواهد بود )
ب- آیا چون حرف و کلام معصومین صحیح است آیا کلام سایر علماء و دانشمندان غلط است ؟ آیا می توان این را پذیرفت ؟بداهتا خیر.
ج_ محتمل است نهی در این روایات به پیروی از سایر مکاتب و ادیان تعلق گرفته باشد به این معنا که ائمه از تبعیت از یهودیت و مسیحیت نهی کرده باشند نه اینکه از مطالب علمی و حقه نهی کرده باشند (این مطلب با برخی از روایات مانند اطلب العلم ولو بالصین نیز سازگار است ) اگر این احتمال وجود داشته باشد که وجود دارد نمی توان به این روایات استناد کرد چون اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال )
4️⃣_آیا کلام قرآن و ائمه نیاز به تفسیر و تدقق ندارد؟طبعا چرا آیا تبیین آیات و روایات با فاهمه انسانی و با استعانت از خود قرآن و سنت ایراد دارد ؛ طبعا خیر•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
@valiasrk
بخش دوم نشست.mp3
2.4M
🎙#نشست_علمی
✨با عنوان
✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️
🔆با ارائه استاد
❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️
استاد حوزه و دانشگاه
بخش دوم
✳️خلاصه مطالب بخش دوم
1- عین ایرادی که به فلسفه وارد شده است (لزوم اتکا به کلام معصومان) بر سایر علوم اسلامی مثل فقه و اصول هم وارد است و سوالی که مطرح می شود این است که اگر باید به کلام معصومان اتکا نمود پس چرا در علوم عالیه ای مثل فقه و اصول فقط به کلام معصومان اکتفاء نمی شود و کلام فقها نیز مطرح می شود؟
2- یکی از روشهای کشف حقیقت عقل است این به معنای انکار سایر کشف حقیقت نیست .
3_در فلسفه هم استناد های متعدد قرآنی و روایی وجود دارد
4_ فلسفه برای پاسخ به مبانی فکری و فلسفی سایر مکاتب فکری لازم است .
5_خواندن فلسفه ، به معنای خواندن حرف شخصیتهای فلسفی قبل از اسلام نیست بلکه به معنای بررسی ادله عقلی است که می تواند کاشف حق باشد که برای این معنا روایاتی نیز وجود دارد .
6_ در بررسی مبانی فلسفه باید روشهای استدلالی ائمه مورد لحاظ قرار بگیرد.•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
@valiasrk
بخش سوم نشست.mp3
2.4M
🎙#نشست_علمی
✨با عنوان
✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️
🔆با ارائه استاد
❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️
استاد حوزه و دانشگاه
بخش سوم
✳️خلاصه مطالب بخش سوم
1- باید بی نیازی دین با بی نیاز دین داران از سایر علوم تفاوت قائل شد.
2- آیات و روایات دلالت بر استمساک به عقل و احکام آن است .
3_ تبعیت از عقل به معنای مخالفت با کتاب و سنت نیست .
4_ عصمت مربوط به خود وحی و سخن خود معصومان است ولی عصمت وصف نقل وحی نیست و لذا این ایراد که عقل ممکن است خطا کند بر خود نقل حدیث نیز وارد است .
5_در اصول دین کار با خبر واحد و تقلید به سامان نخواهد رسید بلکه باید در اصول دین تحقیق و تفحص کرد و این نیاز به دانش فلسفه دارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
@valiasrk