كتب-الفقه-المقارن.pdf
282K
💠#کتب_فقه_مقارن_عامه
✳️لیست جامعی از کتب فقه مقارن اهل سنت
✅قابل استفاده در تحقیقات فقهی مقارن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#معرفی_نرم_افزار
موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن با علمتن کامل ۹ عنوان اثر فقهی در ۲۹۴ مجلد، به زبان عربی و فارسی در موضوعات متنوع، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و بهزودی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
🔹موسوعه اصول فقه مقارن به عنوان اولین اثر دایرةالمعارفی در زمینه اصول فقه است که یکی از مهمترین ویژگیهای آن ارائه اصول فقه به صورت مقارن براساس مذاهب شیعه و سنی است. در این مجموعه اصول فقه براساس فقه مقارن فرقههای شیعی و سنی و همچنین برخی دیگر از فرق مذهبی مانند زیدیه و اباضیه تدوین شده و در ۱۰ جلد ارائه شده است.
🔹از جمله کتابهای ارائه شده در موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن میتوان به «موسوعة الفقه الإسلامی المقارن (۸ جلد) و موسوعة الفقه الإسلامی طبقاً لمذهب اهلالبیت (۳۵ جلد)»، اشاره کرد.
🔹همچنین کتب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید (۲۰ جلد)، معجم فقه الجواهر (۶ جلد)، المعجم الفقهی لکتب الشیخ الطوسی (۶ جلد)، المنهاج «مجلة اسلامیة ـ فکریة ـ فصلیة» (۷۶ شماره ـ عربی)، فقه اهل البیت (۷۱ شماره ـ عربی)، فقه اهل بیت (۶۶ شماره ـ فارسی) و فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (۶ جلد)» از دیگر کتابهای ارائه شده در این نرمافزار هستند.
🔹جستوجو به روشهای گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتابهای برنامه، قابلیت مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، دسترسی به متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغتنامه و نیز امکان یادداشتبرداری ازجمله قابلیتهای پژوهشی این نرمافزار به شمار میرود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@valiasr
💠روش شناسی فقهی مکتب قم و نجف
🖊#آیه_الله_علیدوست
اگر دو نوع رویکرد در استنباط را قصد کنیم تفکیک مکتب نجف و قم کار دشواری نیست چون یکی از این دو مکتب فقهی در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند.
🔹در استنباطاتش مجموعهای از ظنون را در نظر میگیرد (درست است که تکتک آنها را معتبر نمیداند؛ ولی آنها را در یک نظام حلقوی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد، رویکرد خاصی به دانش فقه را که مشتمل بر این عناصر باشد، من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قلهی آن نیز آیتالله بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
💠روش شناسی فقهی مکتب قم و نجف
🖊#آیه_الله_علیدوست
🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار میگیرد که میتوان آن را مکتب نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ اولاً نصبسند است و برای یک مسئله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار ریاضیوار فکر میکند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است و فقهِ آن، در مواردی فقهِ کشف نیست بلکه فقهِ عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد). درست است که چنین رویکردی به فقه را مکتب نجف مینامیم ولی نباید به مخاطب القا کرد که هرکه در شهر نجف زندگی میکند الزاماً دارای چنین رویکردی است.
🔹رقابت در جریانات علمی به ویژه با اندیشه انفتاح باب اجتهاد چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد و اینطور نیست که بگوییم رقابت باشد، میماند؛ یا نباشد از بین میرود؛ بنابراین تنازع برای بقا و رقابت علمی به صورت پنهان وجود دارد؛ اما گاهی این رقابت پنهان، علنی میشود؛ مانند جریان اخباری و اصولی. امروز جریان تجمیع ظنون و ریاضی دعوایی با یکدیگر ندارند؛ ولی عملاً هر دو جریان وجود دارند.
🔹در فضای مراکز علمی قم و نجف حجاب معاصرت مشمئزکنندهای وجود دارد؛ البته کاملا فراگیر نیست؛ ولی در حدی هست که میتوان آن را حس کرد؛ یعنی ممکن است بنده حاضر باشم اثر شیخ انصاری یا آقای نائینی را ببینم؛ ولی حاضر نیستم اثر دوست فاضل و همبحث و همدرس یا دوسال کوچکتر یا چهار سال بزرگتر از خود را که به هر حال کاری کرده است مطالعه کنم. این مشکل هم در قم و هم در نجف وجود دارد.
نقد کتاب فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی.pdf
454.3K
#ارائه_مقاله
نقد كتاب فلسفة روش تحقيق در علوم انساني
مصطفی همدانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#فوری
🌸 رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند...
💠 دیدار با سید محرومان، ابراهیم زمان، خادمالرضا علیهالسلام، رئیس جمهور منتخب ملّت قهرمان و انقلابی ایران، حضرت آیهالله سید ابراهیم رئیسی
🎉 فردا سهشنبه، اولین روز تابستان 1400، ساعت 18، حرم مطهر امام رئوف علیهالسلام، صحن پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله (جامع رضوی)
#نشرحداکثری
با توجه به اتمام سال تحصیلی جاری و به درخواست برخی از عزیزان سه شماره 11 و12 و 13 نشریه وارثین که در سال جاری تهیه شده است برای استفاده عزیزان در کانال مدرسه تقدیم می شود .
با تشکر از کلیه محققین جوان مدرسه که ما را در تهیه و ارائه نشریه علمی وارثین یاری رساندند .
با احترام
محمد صادق رجائی پور
مسئول پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها(عج)
نشریه وارثین شماره 11.pdf
1.65M
نشریه وارثین؛ شماره 11
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
نشریه وارثین شماره 12 (20 اردیبهشت 1400).pdf
1.93M
نشریه وارثین ؛شماره 12
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
نشریه وارثین شماره 13 (4 تیر 1400).pdf
2.2M
نشریه وارثین _ شماره 13
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
🔴امام خامنه ای: #شهید_چمران،هم علم است، هم ایمان؛هم سنت هست،هم تجدد؛هم نظر هست، هم عمل؛هم عشق هست،هم عقل.
🌹گرامیباد ۳۱ خرداد سالروزشهادت عارف زاهد دکتر مصطفی چمران
یادش گرامی و راهش پر ره رو باد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبارک باد میلاد با سعادت
شمس الضحی
بدر الدجی
غریب الغربا
سلطان سریر ارتضا
#حضرت_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
کارگاه آموزش روش تدریس.ppsx
244.1K
💠 #کارگاه_آموزش_روش_تدریس_پژوهش_محور
#ارائه_پاورپوینت_کارگاه
برگزار شده در مدرسه ولیعصر کرمانیها(عج)
قابل استفاده برای دانشجویان و طلابی که علاقه به تدریس دارند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد با سعادت سلطان سریر ارتضا حضرت علی بن موسی الرضا( علیه آلاف التحیه و الثناء ) مبارک باد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شوق_دیدار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🔴 نامهای از رئوفترین پدر
به سخاوتمندترین پسر...
🔹 «عن أحمد بن محمد بن أبي نصر البيزنطي قال : قرأت كتاب أبي الحسن الرضا (عليه السلام) الى أبي جعفر (عليه السلام) :
يا أباجعفر ، بلغني أن الموالي إذا ركبت أخرجوك من الباب الصغير فإنما ذلك من بخل بهم لئلا ينال منك أحد خيرا ، فأسئلك بحقي عليك لا يكن مدخلك و مخرجك إلا من الباب الكبير ، و إذا ركبت فليكن منك ذهب و فضة ، ثم لا يسالك أحد إلا أعطيته ، و من سئلك من عمومتك أن تبره فلا تعطه أقل من خمسين دينارا و الكثير إليك ، و من سألك من عماتك فلا تعطها أقل من خمسة وعشرين دينارا و الكثير إليك ، إني أريد أن يرفعك الله فأنفق و لا تخش من ذي العرش إقتارا».
ترجمه
🔹 بزنطی گوید: نامهای از امام رئوف، حضرت رضا صلواتاللهعلیه [در طوس] را که به امام جواد علیهالسلام [در مدینه] فرستاده بودند، خواندم. در آن نوشته شده بود:
🔹 ای أباجعفر! به من خبر رسیده که وقتی سوار مَرکب میشوی تا از خانه بیرون بیایی، خدمتکاران تو را از درب کوچک و مخفی خانه خارج میکنند، زیرا بُخل آن دارند که از ناحیهی تو خیری به دیگران هم برسد! تو را به حقّی که بر گردنت دارم قسم میدهم، ورود و خروجت را فقط از درب بزرگ خانه قرار دهی و همراه خودت، سکّهی طلا و نقره فراوان هم برداری تا به هر کس که از تو درخواست کمک کرد، عطا و بخشش نمایی.
🔹 و اگر کسی از عموهایت از تو کمک خواست، كمتر از پنجاه دينار به او مده و بيشتر از آن به اختیار خودت؛ و اگر کسی از عمّههايت از تو درخواست کرد، كمتر از بيست و پنج دينار به او مده و بیش از آن به میل خودت.
🔹 من با این سفارش مىخواهم خداوند مقام و مرتبهات را بالا ببرد، پس انفاق كن و از خداوندِ صاحب عرش از فقیر شدن، ترس و واهمه نداشته باش.
◽️ کافی [شیخکلینی]، ج ۴،ص ۴۳، ح ۵ .
عیون اخبار الرّضا علیهالسلام [شیخصدوق]، ج ۱، ص ۱۱، ح ۲۰ .
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
جنبه های اخلاقی و سیره عملی امام رضا علیه السلام-هاشم رسولي محلاتي.pdf
619.2K
#ارائه_کتاب
#مناسبتی
جنبه های اخلاقی و سیره عملی امام رضا علیه السلام-
مرحوم حجه الاسلام هاشم رسولي محلاتي
27 صفحه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
تحلیلی از زندگانی امام رضا علیه السلام- محمدجواد فضل الله؛ ترجمه محمدصادق عارف.pdf
3.33M
#ارائه_کتاب
#مناسبتی
تحلیلی از زندگانی امام رضا علیه السلام- محمدجواد فضل الله؛ ترجمه محمدصادق عارف
400 صفحه
#پیشنهاد_مطالعه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
الزامات تدوین پایان نامه و رساله های دکتری . احمد پاکتچی.pdf
228.4K
💠#ارائه_مقاله
♦️الزامات و بایسته ها در پژوهش و نگارش رساله های دکتری
🖊دکتر احمد پاکتچی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
1400+شرايط+آزمون+شناسايي+استعدادهاي+برتر.pdf
400.5K
شرائط آزمون استعدادهای برتر
♦️#تمدید_شد♦️
مهلت شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان تا 15 مردادماه تمدید شد.
🔶در پی درخواست های مکرر طلاب پژوهشگر و با توجه به استمرار محدوديت هاي کرونایی و همچنين مصادف شدن فصل امتحانات این حوزه در خرداد و تيرماه، طبق تأیید معاونت پژوهش مهلت ارسال آثار، اين فراخوان تا 15 مردادماه 1400 تمديد شد.
✅پژوهشگران و طلاب گرامی می توانند، برای ارسال اثر خود به آدرس
http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze
مراجعه کرده و يا براي اطلاع بيشتر با شماره هاي 32008157 و 32008327 تماس بگيرند.
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
#آموزش_ویراستاری
#گیومه («»)
کاربرد اصلی این علامت، برجستهنمایی است و موارد کاربرد آن بدین شرح است:
📗 محاصره منقول مستقیم:
عالم ی میگوید: «هر کس که به تو چیزی آموخت، تو را از لذت کشف آن، محروم کرد.»
📕برجستهسازی واژه یا واژههایی که نویسنده به هر دلیلی میخواهد نظر خواننده را بیشتر از حد معمول به آن جلب کند:
❤️ ـ در میان ریشههای مشکلات و مسائل یک جامعه، برخی مهمتر، و احتمالاً یکی مهمترین است. به گمان من آن «یکی»، در جامعه ما، به شمار نیاوردن «تفاوتها» است.
📒 برجستهسازی نام مقالات در پانوشت.
🖍یادآوری 1: برای برجسته کردن عنوان کتابها و نام نویسندگان و اعلام دیگر، از علایم دیگری ـ غیر از گیومه ـ نيز استفاده میشود؛ مانند کج کردن حروف.
✏️یادآوری 2: وقتی عبارتی داخل گیومه قرار گرفت، بدین معنا است که ناقل (نویسنده) در آن تصرفی نکرده است.
چنانچه نویسنده، عبارتی را با تلخیص و یا تغییر نقل کرد، نباید آن را داخل گیومه قرار دهد و نیز لازم است در پانوشت، پیش از نقل نشانی منبع از علایم اختصاری «ر. ک:» استفاده کند.
بدین ترتیب خواننده در مییابد که عبارت منقول، عین عبارات اصلی نبوده، برای اطلاع از آنها باید به منبع اصلی مراجعه کند. درون یا بیرون گیومه گذاشتن نقطه پایانیِ جملهای که در گیومه قرار گرفته است، بستگی به تمام شدن یا نشدنِ جمله پیش از آن دارد؛ یعنی اگر جمله پیش از جمله قرارگرفته در گیومه، تمام شده و به اصطلاحْ یصِحُّ السکوتُ علیه است، جملهای که درون گیومه قرار دارد، مستقل حساب میشود و بنابراین نقطه پایانی آن را در درون گیومه میگذاریم؛ اما اگر جمله پیشینْ تمام نشده و جمله قرارگرفته در گیومه، آن را تمام میکند، نقطه را بیرون گیومه میگذاریم.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
نوشتن علائم نگارشی در word
نگارش ویرگول ( ، ): Shift+T
نگارش نقطه ویرگول ( ؛ ): Shift+Y
نگارش ( [ ): Shift+O
نگارش ( ] ): Shift+I
نگارش گیومه ( « ): Shift+K
نگارش گیومه ( » ): Shift+L
حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word
نگارش ( ژ ): Shift+C
نگارش تشدید ( اّ ): Shift+F
نگارش فتحه ( اَ ): Shift+A
نگارش کسره ( اِ ): Shift+D
نگارش ضمه (اُ): Shift+S
نگارش تنوین (اً): Shift+Q
نگارش تنوین ( اٍ ): Shift+E
نگارش تنوین ( اٌ ): Shift+W
نگارش همزه ( ۀ ): Shift+G
نگارش همزه ( أ ): Shift+N
نگارش همزه ( إ ): Shift+B
نگارش همزه ( ؤ ): Shift+V
نگارش همزه ( ء یا ئ ): Shift+M
نگارش ( ة ): Shift+Z
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#آموزش_ويراستاري
🔸نکته: فارسي را با عربي جمع نكنيم
واژههاي فارسي را با نشانههاي جمع عربي جمع نبنديم.
كارخانجات = كارخانهها
پروانهجات = پروانهها
دستهجات = دستهها
دستورات = دستورها
باغات = باغها
آزمايشات = آزمايشها
گرايشات = گرايشها
بازرسين = بازرسان
بنادر = بندرها
اساتيد = استادان
بساتين = بستانها
ميادين = ميدانها
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk