eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
763 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یکی از ویژگی های مطلوب برای یک محصل و محقق داشتن حافظه قوی است از اینرو باید به دنبال تقویت حافظه بود. ❇️اموری که باعث تقویت حافظه می‌شود: ۱، یاد خدا (انجام امور عبادی و تکالیف شرعی به ویژه نماز اول وقت). ۲، خواندن دعا‌هایی که برای تقویت حافظه موثر است، از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوی بگرداند و از خدا طلب فهم و درک نما. [بحارالانوار، ج. ۱، ص. ۲۲۴ روایت ۱۷ روایت عنوان بصری.]به عنوان نمونه چند دعا که برای تقویت حافظه موثر است را بیان می‌کنیم: ۱ ـ. سوره الرحمن را تا فبای آلاء ربکما تکذبان هر روز بعد از نماز صبح بخواند. ۲ ـ. مرحوم شیخ بهایی در کتاب تهذیب فرموده است؛ به جهت زیادت حافظه این دعا را بخوانید. «الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.» ۳ ـ. بعد از هر نماز این دعا را بخواند که مجرّب است. «سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر.» ۴ ـ. جهت قوت حافظه هر روز ده مرتبه بگوید: «فَفَهَّمْنا‌ها سُلیمْانَ وَ کُلاَّ آتیْنا فَهْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یَسْبَحْنَ وَ الطَّیْرَ وَ آلِهِ اَکْرِمْنی بِالْفَهْمِ وَ الْحْفِظِ وَ الْخَیْرّ یا قاضِیَ الْحاجاتِ وَ صلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ.» ۵ ـ. هر روز صبح قبل از آنکه کسی سخن بگوید این جمله را بخواند. «یا حَیَّ یا قَیَُّومُ فَلا یَفُوتُ شَیءُ عِلْمُهُ وَ لا یَئُودُه.» ۶ ـ. هر روز بعد از نماز نافله صبح بگوید: «اَللَّهُمَّ لا تُنسِنی ما اَقْرَءُ فی یَوْم هذا فَانَّکَ قُلْتَ سَنَفْرَئَکَ فلا تُنسی.» ۷ ـ. در حدیث سلمان فارسی (رضی اللّه عنه) آمده است که رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرموده است: هر کس آیة‌الکرسی را با زعفران بر کف دست راست خود بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش ننماید. ۸- پنج چیز است که حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد: ۱ ـ. مسواک کردن، ۲ ـ. روزه گرفتن، ۳ ـ. قرائت قرآن، ۴ ـ. عسل خوردن، ۵ ـ. کندر جویدن. ۹- قبل از مطالعات این جملات را بخوانید. «اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.» ۱۰- کسی که می‌خواهد حافظه‌اش زیاد شود مسواک کند و روزه بگیرد و قرآن بخواند مخصوصاً آیة الکرسی را، و ناشتا ۲۱ عدد مویز با هسته سرخ بخورد، زیرا جهت فهم و حفظ ذهن مفید خواهد بود. ۱۲- هر روز هفت مثقال مویز ناشتا بخورد و همچنین هر روز با غذا خردل میل نماید. امیرمؤمنان علی (ع) در رابطه با حفظ کردن و خواندن مداوم آیة الکرسی فرمودند: اگر بدانید آیة الکرسی چه اندازه با اهمیت و با ارزش است در هیچ حالی آن‌را ترک نمی‌کنید، برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیة الکرسی پناه ببرید، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید، اگر بیمارید، اگر تمام در‌های این عالم به روی شما بسته شده است، چرا از آیة الکرسی غافلید؛ با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید و بسیار احادیث موجود است که از این آیه با عظمت و اهمیت آن در سفر، تقویت حافظه، نور چشم، رفع ترس و در امان ماندن از بلا و ... یاد کرده‌اند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💫استاد فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود 💫استاد علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است ✔️استاد علیدوست: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب می‌شد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمی‌باشد. لذا باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، فردی که می‌خواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد. 🔻پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است؛ نباید در شاخه بندی‌های فقه‌های مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد. باید در زمینه فقه‌های مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد. ✔️استاد فاضل لنکرانی: باید ضابطه‌ای برای گرایش‌ها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود. کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعه‌های قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی می‌خواهد. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/a81096 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
✔️ قاعده فقهی تقدم حق‌الناس بر حق‌الله 🔹 آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی تقدم حق‌الناس بر حق‌‎الله از گزاره‎‌های معروفی است که به مناسبت به‌عنوان قاعده از آن برای استنباط بهره برده می‌‎شود. چه‌بسا این قاعده در نگاه نخست ضروری نیز به نظر برسد، اما مراجعه به کتاب‌‌‌‌های فقهی نشان می‎‌دهد برخی از فقها این قاعده را مورد نقد قرار داده و آن را نپذیرفته‌اند. اهمیت مسئله از یک‎سو و اختلاف بزرگان، انجام پژوهش پیش‌‌‌‌رو را ضروری می‎‌نماید. نوشتار حاضر با روش کتابخانه‌‎ای و به صورت تحلیلی ـ اجتهادی، مسئله را مورد بررسی قرار می‎‌دهد. بررسی ادله تقدم حق‌‎الناس بر حق‎‌الله نشان می‎‌دهد روایات و ادله دیگری که برای اثبات این تقدم ارائه شده، ناکافی است و از طرفی، ادلۀ دال بر تقدم حق‌‎الله بر حق‎‌الناس نیز دلالت کافی برای اثبات این تقدم را ندارد. بنابراین، نمی‌توان قاعده کلی در این باره ارائه کرد؛ چه‌بسا در موردی حق‌الناس بر حق‌الله مقدم باشد و چه‌‌‌‌ بسا حق‌الله بر حق‌الناس تقدم یابد. 🌐 مطالعه مقاله در: http://ijtihadnet.ir/%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%d9%87-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%aa%d9%82%d8%af%d9%85-%d8%ad%d9%82%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%b1-%d8%ad%d9%82%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85/ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
جزوهردهبندیکنگره (2).pdf
917.1K
💠 کتابداران عزیز و علاقه‌مندان به کتابخانه و کتابداری این جزوه را مطالعه کنند. با تشکر از حجه الاسلام احمد کندری ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰بررسی ضرورت تحصیل و پژوهش در علم اصول و غایت مترتب بر آن ✳️با ارائه استاد حجه الاسلام محمد حسنی 🕖 چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت۷ 🕌مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها عج ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
مراسم رونمایی سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه کتاب سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه کتاب از امروز به همت معاونت پژوهش، با همكاري دفتر فناوري اطلاعات اين حوزه رونمایی و معرفي شد. 🎞مشاهده گزارش تصویری در لینک زیر👇 https://www.hozehkh.com/photogalleryWhite?entryID=41663 •┈┈•••🔆•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
📣 📣 سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان رونمايي شد سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب از امروز به همت معاونت پژوهش، با همكاري دفتر فناوري اطلاعات اين حوزه رونمایی و معرفي شد. هادي حصاري، مدير انتشارات حوزه علميه خراسان در اين مراسم كه در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان برگزار شد، با اشاره به فعاليت رسمي انتشارات حوزه علمیه خراسان از سال 97 ، عرضه 53 كتاب و حدود 73 مجلد منتشر شده را از نتايج اين اقدام خواند و يادآور شد كه 30 اثر آماده چاپ است. ✅ادامه خبر در لینک زیر: 👇👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41660 •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
معرفی سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب حوزه علمیه خراسان حجت الاسلام سيد محسن ميرزاده در گفت و گو با خبرگزاري حوزه علميه خراسان به برخی از ویژگی های سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب اين حوزه كه امروز در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان رونمايي شد، پرداخت و گفت: اين سامانه به آدرس https://book.hozehkh.com به منظور تهیه و توزیع منابع علمی آموزشی و پژوهشی مورد نیاز حوزویان و تسهیل تأمین کتب درسی، کمک درسی و مطالعاتی مورد نیاز حوزویان و دانش پژوهان راه اندازی شده است. 📣اطلاع بیشتر در لینک خبر: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41661 •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
💠 🔰بررسی ضرورت تحصیل و پژوهش در علم اصول و غایت مترتب بر آن ✳️با ارائه استاد حجه الاسلام محمد حسنی 🕖 چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت۷ 🕌مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها عج ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔶 استنباط هر حكم فقهي مبتني بر يك يا چند قاعده اصولي است. برای توضیح این تعریف بهتر است به مثال زیر توجه کنیم: همه می‌دانیم که نماز در دین اسلام یکی از واجبات است و آیات فراوانی از قرآن بر وجوب آن دلالت می‌کند. یکی از این آیات، آیه شریفه ۴۳ از سوره بقره است، که می ‌فرماید: «و اقیموا الصلاه» یعنی نماز را بپای دارید، دلالت این آیه بر وجوب نماز، به اثبات دو اصل اساسی از علم اصول مبتنی است: الف) اثبات این که صیغه امر(اقیموا) ظهور در وجوب دارد. ب) اثبات این که ظواهر قرآن نسبت به غیر معصومین(ع) نیز حجت است و دیگران نیز حق دارند به ظواهر قرآن مراجعه نموده و از آنها حکم شرعی را استخراج کنند. كسي که بخواهد فتوی به وجوب نماز دهد نخست باید در علم اصول فقه، این دو مساله را بررسی نموده و بپذیرد که اولاٌ امر، ظهور در وجوب دارد و ثانیاٌ ظواهر قرآن در حق همگان حجت است. به دنبال پذیرش این دو اصل، می‌ تواند حکم شرعی را از آیه مورد نظر استفاده کند. 👌 از اين رو در تعريف علم اصول گفته اند: اصول الفقه هی القواعد الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها اين تعريف حاوی نکاتی است که به آنها اشاره می‌شود: ١- معنای کلمه «القواعد» در تعریف «القواعد» این کلمه نشان می‌دهد که در علم اصول از مسائل جزئی بحث نمی‌شود. بلکه قواعد کلی که بر مصادیق خودش منطبق است، مورد بررسی قرار می‌گیرند. ٢- معنای «الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه» بدین وسیله قواعد ادبیات عرب و منطق و ... از تعریف اصول فقه خارج می‌گردد. زیرا که این قواعد به منظور استنباط احکام شرعی تهیه و تمهید نشده‌اند. ٣- معنای «استنباط» در توضيح «استنباط» بايد گفت: استفاده احکام شرعی گاهی از باب استنباط است و گاهی از باب تطبیق، یعنی تطبیق مضامین احکام بر مصادیق آنها، اصول فقه قواعد کلی است که جهت استنباط آماده شده نه تطبیق، که با این قید قواعد فقهیه از قبیل قاعده ید، قاعده سوق مسلمین و ... از تعریف اصول خارج می‌گردد. ٤- معنای «الشرعیه» با این قید احکام غیر شرعی خارج می‌شود از قبیل احکام عقلی مثل امتناع اجتماع نقیضین و قوانین کشورهای دنیا که بر اساس شریعت مبتنی نبوده بلکه بر اساس مصالحی که خود تشخیص داده‌اند، وضع شده مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. ٥- معنای «الفرعیه» با این کلمه، احکام عقیدتی و اصول دین مثل وجوب معرفت خداوند از تعریف اصول خارج می‌ شود زیرا بحث از این احکام در علم کلام صورت می‌گیرد. ٦- معنای «من ادلتها» با این قید علم مقلد به احکام شرعی خارج می‌شود زیرا علم مقلد به احکام شرعی به خاطر عدم کارشناس بودن وی، با مراجعه به ادله احکام حاصل نمی ‌شود بلکه با مراجعه به رساله عملیه مجتهد، احکام شرعی را به دست می‌ آورد. 👌 مباحث علم اصول دانشمندان قديم ، مباحث علم اصول را به دو بخش الفاظ و غیر الفاظ تقسيم ميكردند اما علماي متأخّران، به چهار بخش الفاظ، ملازمات عقلی، حجّت و اصول عملی تقسیم کرده‌اند. در تقسیم‌بندی دوم، در بخش الفاظ، از‌ مدلول و ظاهر الفاظ مانند ظهور صیغه امر در وجوب و ظهور صیغه نهی در حرمت و در ملازمات عقلی- که خود به مستقلّات عقلی و غیر مستقلّات عقلی تقسیم می‌شود- از لوازم ذاتی احکام مانند ملازمه میان حکم عقل و شرع بحث می‌شود. همچنین در بخش حجّت که مهم‌ترین مباحث علم اصول است از حجیّت مانند حجیّت خبر واحد و در بخش اصول عملی، از اصولی که مجتهد به هنگام نداشتن دلیل اجتهادی بدان رجوع می‌کند مانند اصل برائت و استصحاب بحث می‌شود. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
20140201152229-9897-93.pdf
228.1K
تكنولوژي و فرهنگ بررسي تطبيقي ديدگاه ميرباقري و پايا سيد محمد تقی موحد ابطحی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk