eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
552 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 توصیه هایی برای انتخاب استاد راهنما •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅ استاد مهدی تهرانی: مقایسه آیت الله و آیت الله 🔹روش اجتهاد آیت الله خویی در مقایسه با روش اجتهاد آیت الله بروجردی ساده‌تر است. 🔹آیت الله هنگامی که به مسئله فقهی می‌رسد، ابتدا آیات و روایات را جمع‌آوری می‌کند، سپس به روایات می‌پردازد که در این بررسی فقط به وثاقت راوی توجه دارد، سپس به دلالی می‌پردازد. 🔹ولی آیت الله ، ابتدا اقوال فقها و استدلال‌های آنها را استقصا می‌کند، سپس فهرستی از ادله بر اساس استقصای مزبور ارائه می‌دهد. در ، بسیاری از روایت‌ها را که متن‌های مختلفی دارند، به یک روایت بازمی‌گرداند. در ، روایات را به صرف ضعف سندی کنار نمی‌گذارد، بلکه عمل فقها را ملاکی در اعتبار آنها می‌داند و برخی روایات را به دلیل وجود در یک اصل مانند اصل ابن ابی عمیر می‌پذیرد. آنگاه در ، با توجه به آرای فقها، دلالت آیات و روایات را ارزیابی می‌کند. (مصاحبه؛ در کتاب پیش‌درآمدی بر مکتب‌شناسی فقهی، ص۳۵۱) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅تفاوت اجتهاد و 🔹، از «عناصر مشترک» موجود در فرایند استنباط بحث می‌کند (العلم ب في عملية استنباط الحكم الشرعي، شهید صدر) اما به طور مستقیم به خود عملية الاستنباط و فرایند استنباط و چگونگی آن نمی‌پردازد. 🔹علم نیز، به «اجرایی کردن فرایند استنباط » برای رسیدن به حکم شرعی می‌پردازد. 🔹اما یا منهج‌شناسی اجتهاد، از خود «فرایند استنباط» بحث می‌کند. توجه به برخی مبادی کلامی و اصولی و ... نیز به دلیل تاثیر آنها در فرایند استنباط است. 🔹استاد می‌گوید: « دانشی است که نحوه اجرای عملیات پژوهش (استنباط فقهی) را بررسی می‌کند؛ در روش‌شناسی دنبال منطق حاکم بر کار و روش استنباط هستیم و روش افراد را در استنباط به دست می‌آوریم» (متن کامل). 🔹روش‌شناسی اجتهاد از منظر برخی اساتید، ذیل فلسفه فقه است و از منظر برخی دیگر، به دلیل اهمیت بسیار باید به دانشی مستقل تبدیل شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔹سه شرط برای ورود اسم شخص در مقاله بعنوان نویسنده: ۱. ارائه ایده پژوهشی یا جمع آوری داده ها و یا تحلیل و تفسیر نتایج پژوهشی ۲. نوشتن پیش نویس مقاله یا انجام دادن ادیت مقاله ۳. مطالعه و تایید نهایی مقاله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
استاد لک زایی- بزرگداشت آیت الله آصفیmp3.mp3
26.81M
💠 باز خوانی میراث سیاسی تمدنی آیت الله محمد مهدی آصفی 🔷با حضور شخصیت های علمی و دینی 🔷سخنرانی استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅موضوع: چالش های امنیتی جهان از منظر آیت الله آصفی ❎زمان: یکشنبه 1399/4/1 💠مکان: قم - پردیسان- دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
۲۰ توصیه امیرالمومنین(ع) درباره آداب غدیر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
♨️ ویژه فضلای درس خارج اجتهادی فقه ثمره: پیداکردن ذهن عمیق فقهی 1⃣ «مستند» مرحوم نراقی 2⃣ «الحدائق الناظره» مرحوم بحرانی 3⃣ «جواهر» مرحوم نجفی 4⃣ «تنقیح» مرحوم خویی 5⃣ «مستمسک» مرحوم حکیم 6⃣ «تفصیل الشریعه» مرحوم فاضل 🖌 استاد فاضل لنکرانی(دام ظلّه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
MAKTAB1.mp3
16.78M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه اول 🔹 عدم تسلّط به تئوری استنباط یکی از علل مهم سردرگمی طلاب در درس خارج 🔹 سه فایده مهم مکتب شناسی برای خود مجتهدان: 1⃣ شکستن بن بست‌های فقهی 2⃣ عیب‌یابی آگاهانه فرآیند استنباط 3⃣ تکمیل و ترمیم روش فقهی با کمک گرفتن از مزایای سایر مکاتب 🔹 لزوم تفکیک‌ مکتب شناسی اثباتی از ثبوتی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
MAKTAB2.mp3
13.99M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه دوم 🔹چهار فایده مکتب شناسی برای غیر مجتهدان: 1⃣ خروج از سردرگمی در تحصیل 2⃣ تسریع در کسب اجتهاد 3⃣ شناخت دسته بندی‌های علمی و پیروان مکاتب مختلف 4⃣ آگاهی به بایسته‌ها و مشاوره‌های تحصیلی مبتنی بر هر مکتب اجتهادی 🔅 توضیحاتی در مورد منهج فهرستی در علم رجال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
MAKTAB3.mp3
10.69M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی 🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه) 💠 جلسه سوم 1⃣ تفاوت‌های مکاتب در علوم مقدماتی اجتهاد 2⃣ تنوّع مکاتب در طُرُق موضوع‌شناسی 3⃣ اختلاف شیوه‌های استظهار و فقه الحدیث در هر مکتب 🔅إحصاء مکاتب فقهی موجود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
در یازده مجلد کتاب «الغدیر» چه مباحثی آمده است؟ جلد اول الغدیر اختصاص به اصل واقعه غدیر و حدیث غدیر دارد. واقعه غدیر در آغاز و به شکل های مختلف که در منابع بوده، در ادامه آمده است. پس از آن، راویان آن از صحابه و تابعین، و محدثان بزرگ به تفصیل و با ذکر سند و مأخذ آنها معرفی شده اند. بخش دیگری به کسانی که در باره غدیر کتاب نوشته اند، اختصاص داده شده است. سیر تاریخی احتجاج استدلال به غدیر از سوی امام علی (ع) در ادامه آمده است. آیات غدیر «الیوم اکملت» و «بلغ ما انزل الیک» و اقوال مفسران ذیل آنها به تفصیل در ادامه بحث شده است. عید غدیر و منابعی که در این باره هست، به دنبال آن آمده، و بررسی سندی شده است. مفاد حدیث غدیر، بحثی است که به تفصیل در باره کلمه «ولی» صورت گرفته و این جستجو در بسیاری از متون دنبال شده و اقوال مربوطه نقد و بررسی شده است. این قسمت بسیار طولانی، و گسترده و لابلای آنها اطلاعات جالبی در باره دیدگاه ها در باره غدیر از منابع مختلف گزارش شده است. مجلد دوم، با اهمیت شعر و شاعری در قرآن و سنت، و از نگاه امامان آغاز شده است. هدف آن است تا در نخستین مرحله به شاعرانی بپردازد که در باره غدیر شعر گفته اند. در واقع، کتاب الغدیر از اینجا به بعد، اختصاص به شرح حال شاعرانی دارد که در باره غدیر شعر گفته اند. این بحث، به ترتیب قرون بوده و د در باره هر شاعری، شرح حال، اخبار و جایگاه وی در تشیع، و اشعار و شرح آنها آمده است. در مجلد دوم از شاعران غدیر تا قرن سوم بحث شده و اگر توجه کنیم که در چنین مجلدی با این حجم از صفحات، چه مقدار اطلاعات در باره این شاعران آمده و این داده ها چه اندازه در روشن کردن تاریخ تشیع اهمیت دارد، آنگاه اهمیت الغدیر را در خواهیم یافت. برای مثال در باره شاعری مانند کمیت طی صفحات 265 تا 308 و در باره شاعری مانند سید حمیری یکصد صفحه از 309 تا 409 بحث شده، و ضمن آن اخبار آنها که غالبا به نوعی به تاریخ تشیع مربوط است، بحث شده است. (ادامه دارد) مجلد سوم، باره باقی شعرای قرن سوم، و شماری از شاعران قرن چهارم که شعری در باره غدیر شعر سروده اند، تألیف شده است. اسامی شاعران ناشناخته و اطلاعات بسیار عالی در باره آنها که هر کدام در گوشه ی از بلاد اسلامی و از قبیله ای و خاندانی بودند، در این شرح حالها آمده، و در روشن کردن تاریخ شیعه بسیار سودمند است. مجلد چهارم هم باقی شعرای قرن چهارم، و ادامه آن قرن پنجم است، دو قرنی که باید آنها را قرن شیعه دانست. حجم این اشعار در باره غدیر در قرنهای سوم و چهارم و پنج به قدری گسترده است که به خوبی می توان بسط مذهب را در این قرن مشاهده کرد. مجلد پنجم الغدیر شاعران شیعه قرن ششم و هفتم و مجلد ششم شاعران قرن هشتم است، اما به مناسبت، از صفحه 120 مجلد ششم، بحث مستوفایی تحت عنوان «نوادر الاثر فی علم عمر» درج شده که ضمن آن به یک صد مورد از اجتهادات خلیفه دوم که در برابر نص قرآن یا حدیث نبوی صورت گرفته، پرداخته شده است. این بحث تا صفحه 460 ادامه یافته است. منبع این بخش، به طور کامل منابع اهل سنت است، و مولف دیدگاه تاریخی شیعه را در نقد و رد بر مخالفان خود، به سبک کاملا تازه ای مورد توجه قرار داده است. این بحث بیشتر از این حدیث که روش فکری شیعه و مخالفانش را در بررسی فقه و حدیث نشان می دهد، یک روش نو به شمار می آید. سبک بحث، تقریبا همان است که در کتاب الاجتهاد و النص شرف الدین دنبال شده و از نظر تاریخی ادامه ادبیات رد نویسی است که در شناساندن تاریخ شیعه از این زاویه بسیار مهم است. پس از تمام شدن بحث از موارد مزبور، به ادامه بحث از شعرای قرن هشتم پرداخته شده است. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
مجلد هفتم به شاعران قرن نهم اختصاص داده شده است. امینی در مواردی که در شعری، اشاره به یک حدیث یا واقعه تاریخی شده باشد، در باره منابع آن هم بحث می کند. در این زمینه، طبق یک سنت همیشگی در ادبیات ردیه نویسی، از مصادر مخالفین استفاده می کند تا بتواند بر آنان احتجاج کند. زمانی که وی از اشعار رجب برسی بحث می کند، بحثی هم در باره غلو دارد. (ج 7 ص 91). در اینجا پس از شرح مفهوم غلو، بحثی را در باره غلو در باره ابوبکر در مصادر حدیثی و تاریخی اهل سنت آورده و موارد بسیار فراوان و گسترده ای را در این زمینه مورد بحث قرار داده است. این بحث که عملا تاریخ ابوبکر و بیان دیدگاه های شیعه در این باره است از صفحه 97 آغاز شده و تا صفحه 444 ادامه می یابد. در این قسمت می توان با تمامی دیدگاه های تاریخی شیعه در زمینه خلافت پس از رسول (ص) آشنا شد. در واقع می توان گفت، عمده مبحث مجلد هفتم در این زمینه است، چنان که مجلد ششم، عمده اش، در باره تاریخ خلیفه دوم و دیدگاه های او نقدهای شیعی بر آنها بود. صفحه 445 تا انتهای این مجلد یعنی صفحه 550 در باره شخصیت ابوطالب، اشعار او، و دیدگاه های جاری و نقد آنها در باره اوست. بحث از ابوطالب در مجلد هشتم الغدیر تا صفحه 45 آمده و پس از آن، داستان غلو در روایات فضائل خلفا مورد توجه قرار گرفته، و به همان سبک به روایاتی که اهل سنت در فضائل ابوبکر، و به خصوص عثمان آورده اند، پرداخته شده است. امینی در این مجلد، تاریخ دوره عثمان، رفتارهای او که سبب اعتراض و شورش دیگران شد، و در نهایت، برخورد او با ابوذر را از منابع اهل سنت آورده است. این بحث تا صفحه 433 ادامه یافته است. پس از آن، شرح حال ابوذر و زندگی او به عنوان یکی از چهره های برجسته میان شیعیان نخستین بر اساس منابع گسترده گزارش شده است. در این بخش، به بیان دیدگاه های ابوذر در مسائل مالی پرداخته شده وبه این نکته که او سوسیالیست بوده ـ بحثی که آن زمان در مصر شایع بود ـ به تفصیل پرداخته شده است. بحث از ابوذر تا پایان این مجلد یعنی صفحه 534 ادامه یافته است. مجلد نهم الغدیر با ادامه بحث در باره عثمان، موارد تخلف او در رعایت امور دینی و مسائل فقهی اختصاص یافته است. این مجلد همچنان با بحث از خلیفه سوم و سپس بیان برخی از فضائل شگفت که در باره سه خلیفه نقل شده، پایان یافته است. مجلد دهم، باز به تاریخ معاویه اختصاص یافته و ضمن تاریخ او، تخلفات وی از شریعت و روایاتی که در فضائل او ساخته شده، ادامه یافته است. اهمیت این مباحث، با توجه به نقلهای فراوان تاریخی در رفتارهای معاویه با مخالفان، و تلاشی که او در جهت تثبیت دیدگاه های خود در تاریخ مذهبی جامعه داشته، روشن می شود. بحث از فضائل معاویه و تاریخ وی در مجلد یازدهم الغدیر هم ادامه می یابد. در این مجلد به بیان شرح حال شاعران غدیر در قرن های دهم و یازدهم هجری هم پرداخته شده است. در این مجلد، ادب شیعی در قرن یازدهم مورد توجه قرار گرفته و بخشی به ادبیات شیعی امامی جنوب عراق و ایران و شاعران عرب زبان شیعی از خاندان مشعشعی، جزائری و غیره پرداخته شده است. پایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk