eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
763 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ❇️با ارائه فاضل محترم امیر حسین صبا تربتی بخش اول ✳️موضوع: « بررسی پذیرش یا عدم پذیرش قضاوت عامه» ارائه دهنده : «امیرحسین صبا تربتی » از طلاب محترم مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها ✅اشاره: یکی از بحث هایی که در فقه به آن پرداخته می شود مسئله ی قضاء و حکم کردن بین متخاصمین است. لذا در این کنفرانس به یکی از فروع این بحث در رابطه با شرایط قاضی پرداخته شده است. در این رابطه که آیا میشود به قضاة و حکام عامه رجوع نمود یا خیر؟. لذا ابتداء سراغ اقوال علما رفته و به بررسی شرائط قاضی نگاهی می شود. ✅یکی از آن شرایط ایمان مطرح شده که در این مجال به بررسی ایمان روی آورده می شود و برای واضح شدن مصداق ایمان به سراغ روایات و نظرات علما در آن رابطه می رود. ✅لذا با بررسی آنها روشن می شود که مصداق مؤمن شیعه اثنی عشریه است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ❇️با ارائه فاضل محترم امیر حسین صبا تربتی بخش دوم ✳️موضوع: « بررسی پذیرش یا عدم پذیرش قضاوت عامه» ارائه دهنده : «امیرحسین صبا تربتی » از طلاب محترم مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها ✅اشاره: یکی از بحث هایی که در فقه به آن پرداخته می شود مسئله ی قضاء و حکم کردن بین متخاصمین است. لذا در این کنفرانس به یکی از فروع این بحث در رابطه با شرایط قاضی پرداخته شده است. در این رابطه که آیا میشود به قضاة و حکام عامه رجوع نمود یا خیر؟. لذا ابتداء سراغ اقوال علما رفته و به بررسی شرائط قاضی نگاهی می شود. ✅یکی از آن شرایط ایمان مطرح شده که در این مجال به بررسی ایمان روی آورده می شود و برای واضح شدن مصداق ایمان به سراغ روایات و نظرات علما در آن رابطه می رود. ✅لذا با بررسی آنها روشن می شود که مصداق مؤمن شیعه اثنی عشریه است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی 🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانه‌ای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. 🔹یکی از ابعاد مقایسه، این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است: «روش مرحوم در استظهار، مبتنی بر روش محاوره‌ای و عرفی است ... مرحوم وحید می‌گوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش می‌برد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه می‌پردازد». ▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهم‌السلام)، شماره ۷۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چهاردهم اسفندماه، پنجمین سالگرد ارتحال خادم خورشید، مجاهد نستوه، یار و همگام امام راحل و رهبری ،حضرت آیت‌الله واعظ طبسی رضوان الله تعالی علیه راگرامی می‌داریم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش اول (Trimmed).mp3
27.59M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش اول •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش دوم.mp3
19.05M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش دوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش سوم.mp3
30.38M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه پنجم: چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش سوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
مؤتمر تحديـات الحضـارة الغـربيـة - مقاربات عربية وإسلامية.pdf
12.4M
🔴همایش بین‌المللی تحدّيات الحضارة الغربية: مقاربات عربية وإسلامية (چالش‌های تمدن غرب: رویکردهای عربی- اسلامی) 🔶این همایش از سوی دانشگاه المعارف در تاریخ ۵ و ۶ مارس ۲۰۲۱ مصادف با 15و 16 اسفند ۱۳۹۹ در بیروت برگزار می‌شود و اندیشمندان و محققانی از هفت کشور ایران، عراق، لبنان یمن، مصر، الجزایر و تونس به ارائه بحث می‌پردازند: 1️⃣ دکتر حبیب الله بابائی از ایران با موضوع «التأسيس الفكري والفلسفي» 2️⃣دکتر جاسم الحریری از عراق با موضوع «هيمنة الغرب، القوة الصلبة» 3️⃣ دکتر هادی القبیسی از لبنان با موضوع «قوة الاستتباع الناعمة» 4️⃣ علی الحاج حسن از لبنان با موضوع «اتجاه الاستقلال ورفض التبعية: دول ونخب وحركات مقاومة» 5️⃣دکتر غیضان السید علی از مصر با موضوع «اتجاه الرفض والانغلاق: نخب فكرية وتنظيمات سياسية» 6️⃣دکتر عبدالملک عیسی از یمن با موضوع «اتجاه التصالح والتقليد: دول ونخب وأحزاب» 7️⃣دکتر الطاهر احمد محمد الشریف از الجزایر با موضوع «رؤى غربية لمستقبل الغرب» 8️⃣دکتر الهذیلی المنصر از تونس با موضوع «مؤشرات الضعف والوهن» 9️⃣دکتر احمدحسین شریفی از ایران با موضوع «المشروع الحضاري البديل: أبعاده الانسانية، والاخلاقية والثقافية» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
هدف از ارسال نشستها و کنفرانسها و همایشها این است تا دوستان با استماع این فعالیتهای پژوهشی بتوانند ایده ها و موضوعات جدید پژوهشی را به دست بیاورند
♦️علم و دین از نظر آیت الله سبحانی♦️ 🔹برخى از مادى‌گراها در غرب که عمر خود را در آزمایشگاه‌ها در راه کشف قوانین و اسرار طبیعت صرف مى‌کنند و هدفى جز کشف قوانین و نوامیس «لا یتخلّف» طبیعت ندارند، در اعماق دل، الهى هستند، اگرچه در ظاهر به مادى‌گرى تظاهر مى‌نمایند. 🔹تمامی عالمان اولیه، نظیر نیوتن، به طریقی متدین بودند. آن‌ها علمشان را وسیلۀ کشف آثار صنع الهی در جهان می‌دانستند. چیزی را که ما اکنون قوانین فیزیک می‌نامیم، آن‌ها به تعبیری خلقت انتزاعی خداوند ـ افکار در ذهن خداوند ـ تلقی می‌کردند. ▫️به گزارش شبکه اجتهاد، دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف پرسش‌هایی پیرامون «علم و دین» مطرح کرده و از دانشمندان الهیدان در کشورهای مختلف خواستار جواب شده‌ است. ▫️ این سؤالات همچنین برای چهار حکیم مسلمان معاصر، حضرات آیات جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی هم ارسال شده است؛ آیت‌الله جعفر سبحانی ضمن تقدیر از این شخصیت علمی، به پرسش‌های ایشان پاسخ داده که متن پرسش‌و پاسخ‌های آیت‌الله سبحانی به شرح زیر است: ▫️نظر انیشتین درباره مذهب 🔸لذا مى‌توان گفت برخى از مادى‌گراها در غرب که عمر خود را در آزمایشگاه‌ها در راه کشف قوانین و اسرار طبیعت صرف مى‌کنند و هدفى جز کشف قوانین و نوامیس «لا یتخلّف» طبیعت ندارند، در اعماق دل، الهى هستند، اگرچه در ظاهر به مادى‌گرى تظاهر مى‌نمایند. 🔸 بر اساس این بیان روشن مى‌گردد که چرا اینشتین، «مذهب» را عامل پیدایش علوم و فرضیه‌ها مى‌داند و مى‌گوید: «من بر آنم که احساس دینی کیهانی قوی‌ترین و اصیل‌ترین محرک برای تحقیقات علمی است.» 🔸اینشتین همچنین ایدۀ قابل درک بودن طبیعت را مأخوذ از حوزۀ دین می‌داند: «به این [یعنی حوزۀ دین] همچنین ایمان به امکان اینکه نظم‌های ساری در جهان وجود… برای عقل قابل درک‌اند تعلق دارد. من نمی‌توانم هیچ دانشمند واقعی را بدون آن ایمان عمیق تصور کنم. 🔸وضعیت را می‌توان به وسیلۀ یک تصویر بیان کرد: علم بدون دین لنگ است؛ دین بدون علم کور است.» آری، چه الزامى و اعتقادى در بارۀ نظم جهان هستى و چه اشتیاقى «کُپلر» و «نیوتن» را نیرو و توان مى‌بخشید که سال‌ها در تنهایى و سکوت محض، براى توضیح دادن و از پیچیدگى درآوردن نیروى جاذبه و نظام فلکى، رنج ببرند؟ 🔸به نظر ما این ادیان توحیدی بودند که سبب اصلی تکون علم جدید شدند. به قول پُل دیویس، فیزیکدان برجستۀ معاصر: «این به علت هیجان ناشی از تلفیق فلسفۀ یونانی و فکر یهودی ـ مسیحی ـ اسلامی بود که با تأکیدش روی عقلانیت طبیعت و اصول ریاضی و …، علم جدید به وجود آمد. 🔸تمامی عالمان اولیه، نظیر نیوتن، به طریقی متدین بودند. آن‌ها علمشان را وسیلۀ کشف آثار صنع الهی در جهان می‌دانستند. چیزی را که ما اکنون قوانین فیزیک می‌نامیم، آن‌ها به تعبیری خلقت انتزاعی خداوند ـ افکار در ذهن خداوند ـ تلقی می‌کردند. بدین ترتیب، آن‌ها فکر می‌کردند که در کار علمی می‌توان نظری به افکار خداوند افکند.» این بیان گسترده به روشنى نشان می‌دهد که خداباورى در گسترش علم در غرب و بلکه در سراسر جهان نقش مؤثرى داشته است. ▫️آیا مى‌توانیم علم دینى داشته باشیم؟ 🔸پاسخ: این سؤال در گرو آن است که کاربرد «علم» در این پرسش روشن شود. اگر مقصود از علم، مطلق دانش‌ها و آگاهى‌ها باشد و حتى محتویات کتب آسمانى و راهنمایى‌هاى آموزگاران معصوم را در بر بگیرد، مى‌توان به تصنیف علوم پرداخت و برخى را دینى دانست؛ ولى در عین حال، این نوع از علوم دینى، کوچکترین اختلافى با علم متداول ندارند و نباید آن را نوعى تقابل با علم تلقى کرد. 🔸از طرف دیگر، اگر مقصود از علم در این پرسشها صرف یافته‌های علوم تجربی یا ابزارهائی باشد که در این علوم به کار می‌روند (نظیر جدول ضرب، یا جداول دیگر حاصل از تجارب)، این علم، دینی و غیر دینی ندارد؛ اما اگر مقصود از علم، نظریه‌های حاصل از تجارب باشد که در آن‌ها بعضی اصول عام به کار رفته‌اند، در این صورت این علم می‌تواند، بسته به آن اصول، دینی یا الحادی یا خنثی باشد. 🔸از طرف دیگر، در کتاب‌هاى آسمانى و سخنان آموزگاران الهى یک رشته حقایق دربارۀ انسان و طبیعت بیان شده که دست دانش آن روز به آن نرسیده بود، ولی تحقیقات تجربی متأخر آن‌ها را نشان داده است (چنان‌که بعضی از دانشمندان مسلمان به آن‌ها اشاره کرده‌اند). در اینجا به دو نمونه اشاره می‌کنیم. ادامه دارد را در لینک ذیل مطالعه کنید https://b2n.ir/t04094 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
دوستانی که و می نویسند می توانند رایگان از سرویس قاصدک نور استفاده کنند ✅ سرویس قاصدک نور در سامانه سخا ✍️ اداره کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در راستای گسترش خدمات فناوری به طلاب و روحانیون معزز، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت نور رایانه سپهر(وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)، به ارائه نرم‌افزارهای علوم اسلامی و حوزوی در بستر وب (بر روی سامانه سخا) با شرایط ویژه و رایگان اقدام نموده است. 🔰 ؟ 🔻 میز کار مجازی قاصدک نور این امکان را می‌دهد که در مصرف فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار صرفه‌جویی کنید. با استفاده از این قابلیت در سامانه سخا، طلاب معزز در نسخه‌ای یکپارچه، از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند و نیاز به خرید و نصب نرم‌افزار بر روی سیستم‌های کامپیوتری نیست. از ملزومات این سرویس اتصال به اینترنت است. 📎 : 🔹دیگر مجبور نیستید هزینه هر نرم‌افزار را به‌صورت جداگانه پرداخت کنید، بلکه به‌صورت رایگان می‌توانید از تمام نرم‌افزارهای نور استفاده نمایید. 🔸برای استفاده از این قابلیت می‌توانید در بستر وب و از تمامی دستگاه‌های خود استفاده کنید؛ تلفن همراه، لب تاپ، تبلت یا هر دستگاه دیگر می‌تواند ارائه‌دهنده این سرویس به شما باشد. 🔹در این سرویس می‌توانید چند نرم‌افزار به‌صورت هم‌زمان استفاده نمایید. 🔸از نصب نرم‌افزارها بی‌نیاز می‌شوید. 🔹فضای دستگاه شما اشغال نمی‌شود. 🔸محدودیت کاربر، زمان و مکان برای شما از بین رود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk