#تاریخ_پژوهی
#شیعه
#شیعه_اثنی_عشری
#امام_شناسی
#امام_علی_بن_موسی_الرضا_علیه_السلام
#میلاد_امام_رضا_علیه_السلام
بخش چهاردهم
برای مطالعه بیشتر درباره امام رضا علیه السلام می توان به کتب ذیل مراجعه شود
صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ترجمه علی اکبر غفاری، تهران: نشر صدوق، ۱۳۷۳ش.
سید محمدجواد فضل الله ، تحلیلی از زندگانی امام رضا (ع)، ترجمه محمدصادق عارف، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ۱۳۷۷ش.
سید جعفر مرتضی عاملی، زندگی سیاسی هشتمین امام، ترجمه سید خلیل خلیلیان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۱ش.
رسول جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، قم، انصاریان، ۱۳۸۱ش.
پایان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
✨عید نورانی میلاد با سعادت امام مهربان و پناه درماندگان، سلطان سریر ارتضاء حضرت ثامنالحجج علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء را محضر مقدس امام عصر "عجل الله فرجه الشریف" و همه شیعیان ، موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_6026323524174480794.xls
2.75M
لیست پایان نامه های کشور های عربی
فایل با رایانه باز شود
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_625468218936394073.pdf
4.29M
#معرفی_کتاب
#مبانی_و_مستندات_قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران
این اثر به منظور دسترسی آسان صاحب نظران، اساتید و پژوهشگران رشته های فقه و حقوق به مبانی و مستندات هر یک از اصول قانون اساسی است.
مبانی و مستنداتی که قانون گذار بر اساس آن به تدوین هر یک از اصول پرداخته است.افزون بر آن، نظارت مفسر رسمی قانون اساسی نیز در ذیل هر یک از اصول قابل دسترسی است.
اقوال مختلف و ادله گوناگون در مباحث مختلفی مثل ولایت فقیه ، انطباق قوانین با اسلام و ... در این کتاب بیان و بررسی شده است.
#پیشنهاد_مطالعه
تالیف : #سید_جواد_ورعی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#ولایت_فقیه
#حکومت_اسلامی
#موسوی_خوئینیها
#روشنگری
✉️ واکنشها به نامه موسوی خوئینیها/ پرسشهایی که باید پاسخ بدهد
✔️ سید محمد موسوی خوئینیها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز اخیرا در نامهای انتقادی و سرگشاده به رهبر معظم انقلاب، به جای نقد همفکرانش در دولتهای مختلف و طیفهای وابسته، معظمله را مسئول تمامی مشکلات کشور خوانده و با دادن آدرس غلط و فرار رو به جلو، انگشت اتهام را به سوی ایشان نشانه رفته است؛ اما این فرافکنیها با اعتراضات گسترده اساتید خارج فقه و اصول و اندیشوران حوزه و دانشگاه مواجه شده است.
📜 انتشار این نامه، شگفتی و تعجب بسیاری از علما و اساتید حوزههای علمیه کشور را برانگیخت و با واکنشهایی روبرو شد که
گزارشی تهیه و پیشرویتان قرار میگیرد
https://b2n.ir/230009
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#امام_رضا_علیه_السلام
#امام_خمینی_ره
◀️تمام عمر، برای اسلام
🔹امام خمینی قدس سره الشریف به مناسبت ولادت امام رضا علیهالسلام:
«ما و شما پیروان مکتبی هستیم که آن مکتب، ائمه هدی ـ علیهم السلام ـ جریان دهنده او بودند بعد از رسول خدا، و #حضرت_رضا ـسلام الله علیه ـ که مهمان ما #ایرانیها هست و ما مفتخریم به اینکه زیر سایۀ ایشان هستیم، مجری این بودند.
ماها پیروان آنها هستیم و پیروان آنها باید لااقل یک پرتوی از آن چیزی که آن ها داشتند تحصیل کنند و دقت کنند و کوشش کنند که تحصیل بکنند. آنها تمام عمر خودشان را صرف کردند برای اسلام.» (28تیر1365، صحیفه امام ج20، ص76)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#علم_اصول
#واژه_شناسی
#معنای_اصل
اصول فقه، دانشی است که قواعد لازم برای #اجتهاد و استنباط احکام شرعی فرعی در #فقه_اسلامی را در بردارد.
يعني راهكار اجتهاد و استنباط از قران و سنت و ساير ادله را ارائه ميكند.
#پیشینه تاریخی این دانش به بعد از رحلت پیامبر(ص) بازمیگردد.
اصول فقه علمی اسلامی است که در آن قواعد استنباط احکام شرعی مورد بحث قرار میگیرد.
ارتباط علم اصول با فقه همانند رابطه منطق نسبت به فلسفه است يعني همانگونه كه در فلسفه نياز به منطق داريم، در فهم فقه و اجتهاد هم نيازمند به اصول فقه هستيم.
در واقع اصول علمي است كه راه و روش اجتهاد و استنباط را تبيين ميكند.
اصول فقه یک عبارت به صورت مرکب اضافی است که از دو جزء ساخته شده است.
١- اصول ٢- فقه
اصول جمع اصل است.
اصل دارای یک معنای لغوی و یک معنای اصطلاحی است.
در لغت اصول فقه به معنای بخشی از یک چیز است که سایر بخشهای آن چیز، بر آن بنا میشوند. برخي گفته اند که اصل چیزی است که چیز دیگری بر ان بنا میشود مانند پايه ديوار كه ديوار را بر ان استوار مي كنند.
#معانی_اصل
✅ اما اصل در اصطلاح فقیهان و اصولیان در یکی از معانی زیر بکار میرود:
👌اصل در برابر فرع.. مثلاً در باب قیاس گفته میشود که خمر اصل است برای اب جو. به این معنا که حکم اب جو از حکم خمر استفاده میشود.
👌اصل به معنای راجح و ظاهر. همانند این که حقیقت اصل مجاز است. مثلاً زمانی که امر دایر باشد بر این که کلامی را بر معنای حقیقی ان حمل کنیم یا معنای مجازی آن، اصل ان است كه حمل بر حقیقت شود. ( بعدا در مورد معناي حقيقي و مجازي بحث مفصلي خواهيم داشت )
👌اصل به معنای دلیل یعنی کاشف از چیزی و راهنمای بدان چیز. یعنی دلیل اثبات حکمی را همان اصل یا دلیل میگویند.
👌اصل به معنای قاعده یعنی پایهای که چیزی بر روی آن قرار میگیرد.
👌اصل به معنای آن چیزی که برای تشخیص پارهای از احکام ظاهری یا تشخیص وظائف مکلف در جایی که دسترسی به حکم واقعی میسر نیست قانونگذاری شده باشد. مانند اصل استصحاب و اصل برائت. كه به انها اصول عمليه ميگويند. ( بعدا معناي حكم واقعي و ظاهري و تفاوت انها را توضيح خواهيم داد)
#تقسیم_احکام_شرعی
احكام شرعي به دو دسته تقسيم ميشوند
١- #حكم_واقعي ٢- #حكم_ظاهري
نظر مشهور این است که حکم واقعی حکمی است که به عنوان مجعول اولی برای موضوع خودش جعل شده، و در این موضوع، هیچ ملاحظهی جهل به واقع و یا شک در واقع اخذ نشده است
اما حکم ظاهری آن حکمی است که در
موضوعش جهل به حکم واقعی و شک در حکم واقعی اولی اخذ شده است یعنی میگوید حکم ظاهری جایی است که اگر کسی فحص از حکم واقعی کرد و دلیلی بر آن پیدا نکرد و در حال شک باقی ماند، در این فرض ببیند چه حکمی وجود دارد.
توضيح مطلب ان است كه اگر مجتهد بعد از مراجعه به قران و روايات دليل قطعي بر حكم شرعي پيدا كرد به ان حكم واقعي گفته ميشود. مانند وجوب نماز كه از ايه أقم الصلوة استفاده شده است. نتيجه ان است كه حكم واقعي نماز ، وجوب است خواه مكلف بداند يا نداند.
اما گاهي بنا به دلايلي فقيه قادر به يافتن حكم واقعي نيست كه يا اساسا نسبت به واقع جهل دارد و يا حالت ترديد و شك برايش حاصل شده است و خلاصه با مراجعه به ادله يقين به حكم واقعي پيدا نميكند. در اين حالت قواعد و قوانين خاصي وجود دارند كه راهگشاي شخص فقيه هستند و حكم بدست امده از اين راه را حكم ظاهري ميگويند.
مثلا اگر شخص فقيه در وجوب يا حرمت چيزي شك كند و نتواند حكم واقعي ان را بدست اورد لازم است به اصول عمليه (مانند برائت يا احتياط و يا تخيير يا استصحاب) مراجعه كند.
در همان مثال فوق الذكر يعني شك در حرمت يا وجوب ، مثلا اصل برائت جاري شده و حكم ميكنند كه ان مورد مشكوك مثلا حرام و واجب نيست.
اينگونه احكام كه در مواقع شك و يا جهل به حكم واقعي ، بر اساس ضوابط خاص مانند اجراي اصول عمليه ، صادر ميشوند را حكم ظاهري ميگويند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📚 معرفي كتاب
كتاب(دروس فی علم الاصول ) معروف به «#حلقات_الاصول» تالیف فقیه بزرگوار و اصولی متفکر آیتالله سید محمد باقر صدر (م ۱۴۰۰ ق) است که با شیوهای نو و ابتکاری خاص برای تدریس در دوره سطح و سطح عالی حوزه نوشته شده است. این اثر از اتقان علمی خوبی برخوردار است و در عین حال به لحاظ روشی جزء روشمندترین کتابهایی است که در حوزه علمیه در رابطه با علم اصول نگاشته شده است.
این کتاب در موضوع اصول فقه است. شهید صدر در تألیف این کتاب، آموزش مرحله به مرحله را مدّنظر داشته و به اجرا گذاشته است. از این رو، در حلقه اول، از مطالب اصولی به اختصار سخن می گوید و همان مطالب را در حلقه دوم توضیح داده و نهایتاً در حلقه سوم، عمق مطالب و کمیت و کیفیت آن نسبت به دو حلقه اول و دوم بیشتر و بهتر می شود. به این ترتیب، شهید صدر تمام مطالب اصولی را که در این مدت طلبه به آموزش آن مشغول است، به طور مرتب و زنجیروار برای او یادآور می شود. این روش در ارتکاز مطالب در ذهن خواننده و یادگیری مطلب و ملکه شدن آن بسیار مؤثر است.
کتاب مشتمل بر سه حلقه است که حلقه اول و دوم در مجلد اول و حلقه سوم در جلد دوم کتاب آمده است. مطالب حلقات مترتب بر هم نبوده بلکه هر کدام به جهت سطح خاصی از طلاب نگارش شده و به ترتیب حلقات برای مبتدئین، سطح متوسط و سطح عالی تدوین شده است. هر یک از حلقات مشتمل بر فصول و بخشهای متعددی است که به لحاظ ساختار شبیه هم است اما به لحاظ تفصیل و عمق مطالب متفاوت است.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#معرفی_کتاب_حلقات
شهید صدر در تدوین کتاب، آموزش مرحله به مرحله را مد نظر داشته و پیاده نموده است، از این رو میبینیم در حلقه اول از مطالب اصولی به اختصار سخن میگوید و همان مطالب را با عمق بیشتری در حلقه دوم مطرح میکند و نهایتا در حلقه سوم، عمق مطالب و کمیت و کیفیت آن نسبت به دو حلقه اول و دوم بیشتر و بهتر میشود، یعنی تمام مطالب اصولی که در این مدت طلبه به آموزش آن مشغول است به طور مرتب و زنجیروار برای او یادآوری میشود.
این روش در ارتکاز مطالب در ذهن خواننده بسیار مؤثر خواهد بود و در یادگیری مطالب و بعضا تکرار منطقی درسهای گذشته و در ملکه شدن آن علم بسیار مؤثر است.
👌 مقام معظم رهبری مدظله العالی در جلسه آذرماه ۱۳۷۴ در مدرسه فیضیه درباره تغییر متون درسی بیانات مبسوطی ایراد فرمودند و در آنجا درباره حلقات الاصول و مطالب غیرضروری اصولی چنین فرمودند: «چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیر لازم اصول، معطل شویم؟ در این زمینه مرحوم شهید صدر رضوان الله علیه کار خوبی کردهاند، آن کاری که ایشان در باب اصول کردند و آن پیشنهادی که در زمینه درس و تعلیم اصول دادند، پیشنهاد خوبی است.»
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
#معرفی_کتاب_حلقات
#گزارش_مطالب_کتاب ( دروس في علم الأصول ) به ترتیب حلقات به اختصار، عبارت است از:
🔵 حلقه اول
ابتدا شرح زندگانی و آثار سید صدر و مقدمه مؤلف آمده است. پس از آن همانند سایر آثار اصولی به تعریف، موضوع، اهمیت علم اصول و مباحث مقدماتی پرداخته شده است. سپس بحث به دو نوع تقسیم شده است: ۱- ادله محرزه، ۲- اصول عملیه .
در ضمن نوع اول، ادله شرعی و ادله عقلی در دو مبحث مورد مطالعه قرار گرفته است.
در بخش اصول عملیه، ابتدا چهار قاعده، اصالت الاحتیاط)، اصالت البرائه، علم اجمالی و استصحاب بیان شده است. در آخرین بخش نیز سه مورد از تعارض ادله که عبارت است از: تعارض بین ادله محرزه، تعارض بین اصول و تعارض نوعین (دلیل محرز و اصل عملی) مطرح شده است.
🔵 حلقه دوم
در ابتدای این حلقه، تعریف و موضوع علم اصول و حکم شرعی و تقسیمات آن آمده است. پس از آن در ضمن بحث حجیت قطع، عناوینی چون علم اجمالی، قطع طریقی و موضوعی مطرح شده است. تقسیمات کتاب در این حلقه نیز همانند حلقه اول اما با تفاصیل بیشتر و قدری عمیق تر است.
🔵 حلقه سوم
به دو قسم تقسیم شده است. در قسم اول ابتدا مباحث مقدماتی مانند حلقه دوم دیده میشود. در قسم دوم به اصول عملیه پرداخته شده است. این قسم به چند بخش تقسیم شده است:
۱. در بخش اول ابتدا ویژگیهای اصول عملیه، اصول عملیه شرعی و عقلی و مورد جریان اصول عملیه و پس از موضوعاتی مانند: وظیفه عملیه در حالت شک ، وظیفه در حالت علم اجمالی، وظیفه در حالت شک بین اقل و اکثر و صورتهای مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است؛
۲. استصحاب : در این بخش، ادله استصحاب، استصحاب اصل و اماره ، و ارکان استصحاب ذکر شده است؛
۳. خاتمه: در این بخش تعارض ادله مورد مطالعه قرار گرفته است. تعارض مصطلح، ورود و تعارض، قاعده جمع عرفی و احکام جمع عرفی، از جمله عناوین پایانی کتاب است.
پایان.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
طلاب محترم سطح دو
توجه توجه
👇👇👇👇👇
کلیه نمرات کلاسی ، تحقیق و شفاهی ثبت شده است
در صورت عدم ثبت نمره یا هرگونه ابهام و یا اعتراض احتمالی حداکثر تا تاریخ 19 تیر تماس بگیرید
با توجه به محدودیت زمان ثبت و ویرایش نمرات ، لطفا در همین بازه زمانی پیگیری فرمایید