eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
758 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5980905851337049330.docx
209.7K
موضوعات پیشنهادی برای تحقیق و یا پایان نامه در سطح 2و3و4 با هدف بنیادی ، توسعه ای یا کاربردی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠جنس و فصل💠 ✍جنس‌ و فصل، از اصطلاحات‌ منطق ‌ و فلسفه و از کلیات‌ خمس‌ است. 🔹️این‌ دو اصطلاح‌ در مباحث‌ متعددی‌ از منطق‌ و فلسفه ‌به‌کار رفته‌ است‌، از جمله‌ در مباحث‌ کلی‌ و اقسام‌ آن‌، حمل، تعریف، صناعات‌ خمس‌، ذاتی، مادّه‌ و صورت، علیت، مقولات، وجود و حتی‌ مباحث‌ الفاظ. 🔸نخستین‌ بار ارسطو در کتاب‌ جدل، در تقسیم‌ کلیات‌ محموله‌ (کلیات‌ خمس‌)، جنس‌ و فصل‌ را از منظر مواضعِ جدل‌ بررسی‌ کرد. 🔹بنا بر سخن‌ ارسطو، جنس‌ و فصل‌ از محمولهایی‌ هستند که‌ موضوعشان‌ متقابلاً بر آن‌ها قابل‌ حمل‌ نیست‌ و این‌ دو از اجزای‌ حدِ موضوع‌ به‌ حساب‌ می‌آیند. 🍁برای مطالعه کامل پاسخ بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 www.wikifeqh.ir/جنس_و_فصل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📚 مکمل یکدیگرند/ آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است 🔰 در گفت‌وگویی، بیان کرد: 🔹 مکتب قم و نجف مکمل یکدیگرند؛ آنچه امروزه به عنوان تمایزات فقاهت قم و نجف مطرح است، روش فقاهتی است که عالمان این دو مکتب دارند که البته امروز به قدری به هم آمیخته‌اند که تفکیک آنها از یکدیگر سخت است. 🔹 فقاهت قم در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات ـ به ‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد و... و فقاهت نجف بیشتر نص ‌پسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی بیشتر ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد. 🔹 اینکه بگوئیم با توجه به رسالتی که حوزه علمیه قم برای خود تعریف کرده از ساحت علمی فراتر رفته است و آن را کاملا موفق بدانیم و یک نمره ۱۰۰ بدهیم، به نظرم قضاوت جانبدارانه کرده‌ایم اما در عین حال نوعی حجاب معاصرت در زبان و افکار برخی است که فعالیت‌ها را نمی‌بینند و دائم از حوزه انتقاد می‌کنند. 🔹 آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائات جهانی و حاکمیت است. به نظرم این منزلت می‌تواند روبه رشد برود حتی اصلاحاتی نسبت به وضعیت امروز صورت گیرد یا حتی عقب‌گردهایی صورت بگیرد. 📖 متن کامل در: http://meftaah.com/?p=18152 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠اخبات💠 🔹اطمینان و فروتنی و تسلیم محض در برابر خداوند را اِخبات گویند. 🔸اخبات به عنوان یکی از فضائل اخلاقی در علوم اخلاقی بحث می‌شود و در علوم تربیتی و رفتاری به شکل یک هنجار در جامعه ترویج می‌شود. 🔹در آیات و روایات بسیاری از این فضیلت اخلاقی بحث به میان آمده و علما و عرفا و مفسران به مناسبت بحث‌های کاملی ارائه داده‌اند. 🔸اِخبات در اصطلاح عرفان به‌گونه‌ای تعریف شده است که با دسته‌بندی مطالب ارائه شده از سوی عارفان می‌توان برای آن، دو جنبه را مطرح کرد: 🔰یکی جنبه رحمت و رجا که اِخبات با این نگاه، انس و سکون به پروردگار به‌شمار می‌رود که به واسطه نیروی شوق و جذبه به‌سوی او حاصل شده است. 🔰و دیگری، جنبه خوف و خشیت که اِخبات با این دید، عبارت از انکسار دل و خشوع و فروتنی در مقام تضرّع و تخشّع به حضرت کبریایی است. 🔹اِخبات در ادعیه و زیارات نیز به‌صورت یکی ‌از درخواست‌های بنده از درگاه خداوند آمده، از‌ جمله در دعای ختم قرآن روایت شده از حضرت امیرمؤمنان (ع) که با عبارت «اللّهم انّی اسئلک اخبات المخبتین» آغاز شده است. 🍁برای مطالعه کامل پاسخ بر روی لینک زیر کلیک کنید👇 www.wikifeqh.ir/اخبات •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
هدایت شده از Z
مجله اندیشه های دینی و ارتقاء سلامت ۱. سلامت در قرآن و منابع اسلامی ۲. مباحث فقهی انتقال بیماری ها در اپیدمی ها ۳. شیوه زندگی سالم از دیدگاه دین ۴. جایگاه سلامت معنوی در نظام سلامت ۵. جرایم و مجازات های پزشکی در فقه و حقوق مهلت ارسال مقالات: ۳۱ مردادماه ۱۳۹۹ ایمیل: dinsalamat.gonabad@gmail.com
🔷️ 🔸️ امان از دست کاتبان نسخه های خطی کاتبان نسخه های خطی حافظان تاریخ و فرهنگ یک تمدن هستند، امانت داری در انتقال میراث فکری و علمی و کیفیت این انتقال توسط آنها اولین گزینه برای شناسایی و درجه بندی ایشان است، به طور کلی ناسخان به اقسام مختلفی تقسیم می شوند، یکبار کاتب خود از قشر عالمان است و کتاب را برای خود کتابت کرده، که در این صورت قطعاً نسخه دقیق و درست کتابت شده است، صورت دیگر آن است که کاتب از راه کتابت نسخه های خطی ارتزاق می کرده که این دسته بیشترین بخش ناسخان را شامل می شوند، آنها نیز انواع گوناگونی دارند؛ دسته ای از ایشان یا فرهیخته و اهل فضل هم بوده اند و در وقت کتابت مطالب را می فهمیدند و درست قرائت می کردند و صحیح می نگاشتند، اما دستۀ دیگری فقط کتابت می کردند و نه درست سواد خواندن داشتند و نه نوشتن، بلکه به تعبیر صحیح نقاشی حروف می کردند؛ این در حالی است که بعضی از آنها نقاش خوبی هم نبودند و کتابی پر از غلط در می آمیختند که در وقت قرائت و یا تصحیحِ نسخه باید با علوم غریبه فهمید که اصل این کلمات چه بوده است. البته این مطالب قاعدۀ کلی نیستند تمامی آنها نقض و استثنا هم دارند؛ حال من نمی دانم که کاتب سه کتاب بسیار مهم «تفسیر عیاشی» تألیف ابو نظر محمد بن مسعود عیاشی (ت 320 ق) و «تفسیر فرات» تألیف فرات بن ابراهیم کوفی زیدی (ت 352 ق) و «المستدرک المختار فی مناقب وصی المختار» یحیی بن حسن ابن بطریق حلی (ت 600 ق) از کدام یک از این دسته ها بوده اند ولی آنچه را که الان در مقابل ما قرار دارد کاری است بسیار ناقص که مهمترین بخش یک کتاب حدیثی توسط کاتبان آنها حذف شده است. ما این سه دانشمند برجسته و حسّاس شیعی (عیاشی، فرات و ابن البطریق) را به کثرت مشایخ و اساتید و میراثی که کتابت و روایت کرده اند، می شناسیم؛ عیاشی میراث دار شیعه در دورترین بخش های کشور های اسلامی یعنی سمرقند، و فرات در قلب تپندۀ دنیای اسلام و مرکز فعالیت تمام فرق اسلامی کوفه، و ابن بطریق در مرکز دنیای تشیع در قرن ششم یعنی حله میزیسته اند که هر یک دارای تألیفات و مشایخ و طرق بسیار زیادی بودند که ما با گوشه ای از آنها آشنا هستیم. متأسفانه کاتب «تفسیر عیاشی» تمام اسانید روایات این کتاب را انداخته و روایات را بدون سند نقل کرده است. فقط رجال شناسان و تاریخ نگاران شیعه حجم ضرری که این کاتب به تاریخ و رجال شیعه زده است را متوجه می شوند، از آنجا که او عیار روایات عیاشی را برای مفسران و حدیث پژوهان پایین آورده، و از منظر تاریخ پژوهی شیعی نیز با حذف مشایخ و طرق عیاشی که در سمرقند در حال فعالیت علمی بوده است، راه را برای شناسایی عالمان شیعۀ آن دیار بسته است، سرزمینی که آگاهی ما دربارۀ تشیع در آنجا بسیار اندک می باشد و مقداری از شناخت ما با تاریخ شیعه در این سرزمین به آنچه در «رجال کشی» آمده است، محدود می باشد. همین موضوع دربارۀ فرات کوفی افتاده است؛ او عالمی زیدی مذهب بود که از کتاب او به خوبی واضح است که با شیعیان امامی هم ارتباط مستقیمی داشته و بسیاری از مطالب کتاب خود را از طریق میراث امامیه تنظیم کرده است. و باز کاتب با حذف بخش وسطی اسانید راه شناخت و مصادر او را برای ما دشوار بلکه محال کرده است. کتاب دیگر «المستدرک المختار» ابن بطریق حلی از علمای شیعۀ امامی است، همۀ ما با کتاب «العمده» او که احادیث مناقب و فضائل اهل بیت (علیهم السلام) از کتب معتبر اهل سنت جمع آوری کرده، را می شناسیم و می دانیم که این کتاب با این سبک تألیفی اولین در نوع خود است با این مزیت که مؤلف دارای مشایخ و طرق گسترده برای روایت منابع اهل سنت از مشایخ سنی مناطق مختلف اسلامی است. بله متأسفانه کتاب «مستدرک» ـ که استدراک بر کتاب العمدۀ خودش بوده ـ و مؤلف نقل هایی از منابع بسیار پر اهمیت اهل سنت دارد و این منابع در حال حاضر از کتب مفقوده هستند، نیز مبتلا به همین دست از کاتبان بی توجه شده و تمام اسانید روایات آن به همراه مقدمه حذف شده اند. با تمام این احوال جای شکر و تقدیر از این کاتبان این چنینی هم دارد که اگر آنها نبودند و متون روایات این کتب را برای ما به ارمغان نمی آوردند شاید ما از این کتاب ها فقط نامی در منابع کتابشناسی داشتیم. وإلی الله المشتکی سید حسن موسوی بروجردی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
22.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نقد زنجانی بر منهج رجالی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 فتوای جدید و صریح «الأزهر» درباره توسل/ آغازی بر افول سیطره وهابیت ✔️ کمیته فتوای مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در فتوایی تاریخی درباره حکم توسل به پیامبر(ص) برای برطرف شدن بیماری کرونا اعلام کرده است توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان بنا بر قول جمهور فقهای مالکی و شافعی و متاخران حنفی و نزد حنبلی‌ها جایز است. 🔹 الازهر در ادامه پاسخ خود به قول النووی اشاره کرده که می‌گوید: شخص می‌تواند برای حاجات خود به پیامبر متوسل شود و او را نزد خدای متعال، شفیع گرداند و ابن الحاج نیز می‌گوید: جایز است، زیرا پیامبر شفیعی است که شفاعت او رد نمی‌شود و کسی را که درِ خانه اش آمده و از او کمک خواسته، نا امید نمی‌سازد و پس کسی که به او متوسل شود و از او حاجتی بخواهد، درخواست او را رد نمی‌کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
🔶️ اخباری و اصولی، عنب و انگور شیخ یوسف بحرانی (م1186ق)، نماد مقاومت اخباریگریِ معتدل در مقابل اصولیگری است؛ اما او از جایی به بعد تصمیم می‌گیرد که این منازعات را ادامه ندهد. شیخ در آخرین مقدمه از مقدمات دوازدهگانه‌ی حدائق، اعلام می‌کند که تقسیم عالمان به دو طیف اصولی و اخباری نه به صلاح وحدتِ شیعه، نه دارای سابقه در تاریخِ فقاهت شیعه و نه دارای ثمره و فایده است. او که روزی «المسائل الشیرازیه» را در رد مبانی اصولیان نگاشته بود، در اینجا از تغییر نوعِ برخوردش با این منازعات خبر می‌دهد. بیشتر مانور محدث بحرانی روی این مطلب است که هیچ دلیل روشنی برای این انشقاق نیافته است. اگر اصولیان ادله‌ی استنباط را کتاب و سنت و عقل و اجماع می‌دانند و اخباریان فقط کتاب و سنت، بسیاری از اصولیان پای استنباط که می‌رسد آنقدر در تحقق و وجود مدلول اجماع نزاع می‌کنند که دیگر هیچ اثری از اجماع نمی‌ماند. در مورد عقل نیز چنین نزاعی است؛ حتی پژوهشگرانِ اصولی، حکم به عدم حجیت عقل داده‌اند. او در این مقدمه البته به برخی تندروی‌ها از هر دو طرفِ نزاع اشاره می‌کند و آن را نادرست می‌داند. از نگاه وی این تندروی‌ها از روی غفلت و وهم و بی اطلاعی از برخی امور است. خوانش شیخ یوسف از دوگانه‌ی اخباری_اصولی، خوانشی عنب و انگوری است؛ نزاعی بیهوده و فرسایشی. البته واقعیتِ زمانِ ما، تحلیل بحرانیِ زمانِ بهبهانی را برنمی‌تابد. ما هم اخباری دیده‌ایم هم اصولی. اخباریانی که دیده‌ایم تقلید ندارند، قواعد اصول فقه مصطلح را نه اینکه نخوانند که مضلّ می‌دانند، قرآن را به عنوان منبع استنباط قبول ندارد، مراجع را مورد توهین قرار می دهند ؛ اصولیانی که دیده‌ایم نیز رفتن به جلسات اخباریان را علامت فسق و خروج از طریق هدایت می‌دانند و... . آیا اکثرِ اصولیان و اخباریانِ کنونی، همان تندروهایی هستند که شیخ می‌گوید؟ خواندن مقدمه‌ی دوازدهم حدائق، به خوانندگان پیشنهاد می‌شود: http://lib.eshia.ir/10013/1/167 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
بخش۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش ۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
#اجتهاد 📚 #مکتب_قم_و_نجف مکمل یکدیگرند/ آینده منزلت مرجعیت در گرو رفتارهای مراجع تقلید، مردم، اقتضائ
✅ مکتب قم و نجف از نگاه استاد 🔹 در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات ـ به‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیم‌نگاهی دارد داده‌های دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار می‌دهد به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه می‌کند کم‌تر به‌صورت ریاضی فکر می‌کند؛ در استنباطاتش مجموعه‌ای از ظنون را در نظر می‌گیرد (درست است که تک‌تک آن‌ها را معتبر نمی‌داند؛ ولی آن‌ها را در یک نظام حلقوی تنظیم می‌کند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود) به قرآن و مقاصد توجه می‌کند نگاهش به شریعت اجتماعی است از نصوصی که در موارد خُرد وارد شده‌اند گاه می‌تواند به یک قاعده کلان برسد شهرت را در نظر می‌گیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت می‌انگارد 🔹 در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه‌ی مقابل قرار دارد نص‌بسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد بسیار ریاضی‌وار فکر می‌کند اصول آن از حد لازم خیلی فربه‌تر شده است فقهِ آن، در مواردی نیست؛ بلکه است (ابتنای بیش‌تری بر اصول عملیه دارد). 🔹نمی‌گوییم هرکس در نجف است نجفی فکر می‌کند و هر که در قم است قمی فکر می‌کند؛ چون این‌طور نیست؛ مثلاً آیت‌الله در قم زندگی می‌کرد؛ اما فکرش کاملاً نجفی بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
آیا اسلام برای زنان ملکیت و مالیت را متصور است؟ 🔸 روایات دلالت کننده بر استقلال اقتصادی زن ▫️ رسول خدا (ص) مى‌فرمايد: النَّاسُ مُسَلَّطُون عَلى امْوالِهِمْ. مردم بر اموال خود تسلّط دارند. ▪️ الف و لامِ «الناس» براى دلالت بر عموميت و جنس مردم است و حكم آن شامل همه انسانها، اعم از زن و مرد، مى‌شود. بنابراين، زنان نيز از طريق عموم لفظ، داخل اين حكم هستند و آنان نيز همانند مردان صلاحيت مالكيت دارند و بر اموال خود مسلّطاند و نسبت به هر گونه تصرف در آن آزادند. ▫️ زراره مى‌گويد: امام باقر (ع) فرمود: اذا كانَتِ امْرَأَةٌ مالِكَةَ امْرِها تَبيعُ وَ تَشْتَرى‌ وَ تُعْتِقُ وَ تَشْهَدُ وَ تُعْطى‌ مِنْ مالِها ما شاءَتْ فَانَّ امْرَها جائِزٌ زمانى كه زن، (بالغ و رشيد و) مالكِ كارهايش شد، براى او مجاز است و مى‌تواند خريد و فروش كند، برده آزاد سازد، گواهى دهد و هر قدر كه بخواهد از اموالش به كسى ببخشد. ▪️ اين روايت بر اصل مالكيت و تصرفات مالى زن بالغ و رشيد دلالت دارد. ▫️ على بن ابى‌حمزه مى‌گويد: از امام صادق پرسيدم: زنى، حج واجب را انجام نداده است، ولى شوهرش به او اجازه نمى‌دهد و او را از رفتن به مراسم حج نهى كرده و خود به مسافرت رفته است. تكليف اين زن چيست؟ امام صادق (ع) پاسخ داد: شوهر در حج واجب، بر زن خود حق طاعت ندارد؛ اگر خواست برود. ▪️ روشن است كه فرض سؤال راوى درباره حج واجب است كه مشروط به استطاعت است و لازمه استطاعت، مالكيت و استقلال اقتصادى است؛ زيرا غير مالك همچون برده و كنيز هيچ گاه‌ مستطيع نمى‌شوند. علاوه بر آن، اجازه امام به اين زن براى انجام فريضه حج به معناى مجاز بودن وى به تصرف در اموالش است. ▫️ بنابراين، از آيات و روايات به دست مى‌آيد كه زن نيز همانند مرد صلاحيت مالكيت و اداره اموال خود را دارد و مى‌تواند هرگونه تصرفى در آنها بكند، بدون اينكه نيازى به اجازه گرفتن از كسى، حتى شوهرش داشته باشد. ▪️ زن، حق مالكيت دارد و مى‌تواند مالك شود. مالكيت، عبارت است از: اعتبار سلطه شخصى نسبت به چيزى؛ به گونه‌اى كه بتواند به هر شكلى در آن تصرف كند و آن را از دسترسى ديگران، مصون بدارد. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 21 منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🎙سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز ۲۳ ذی القعده آورده است که: 🔰در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده‌ام که زیارت امام رضا(ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است. 🔹 البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده‌اند از این رو زیارت امام، ثواب ویژه‌ای دارد. چهارشنبه مصادف با ۲۳ ذی‌القعده (ع) است •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
راهنمای تصویری فرستادن آثار پژوهشی به پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان روش ثبت نام در مدارس تحت برنامه سطح 1، 2 و 3: 1- ثبت اثر در سامانه جامع پژوهش به نشانی: pajuhesh.hozehkh.com به تصاویر بالا نگاه کنید👆👀 نکات مهم: 1. ارایه اصل اثر (در قالب کتاب، پایان نامه و نرم افزار) به مسئول پژوهش الزامی است. (به آثار ي كه اصل اثر ارائه نشود ترتيب اثر داده نمي شود). فایل word , pdf مقاله خود را افزون بر سامانه اینجا نیز بفرستید: https://eitaa.com/Sayyed_92110 (ضمنا پرسش‌های پژوهشی‌تان را به این نشانی بفرستید👆👆👆) 2. قالب ارائه آثار: كتاب، مقاله، پايان نامه، طرح و ايده‌های پژوهشی و نرم افزارهاي پژوهشي. 3. هر شركت كننده مي تواند 5 اثر ارسال كند. 4. آثار نبايد در سال هاي قبل شركت داده شده باشد. از ثبت آثار تکراری جداً خودداری کنید. 5. فايل اثر به صورت (word , pdf) باید در سامانه فراخوان ثبت شده باشد. در ثبت آثار، آپلود فایل اثر الزامی است. 6. چنانچه اثر شما بیشتر از یک فایل دارد آن را در قالب یک فایل zip آپلود نمایید. 7. پس از شرکت در فراخوان جهت مشاهده و پیگیری می‌توانید مجدداً به صفحه فراخوان مراجعه کنید. در این بخش نتیجه ارزیابی آثار شما قابل مشاهده است 8. در ارزيابي اجمالي و داوري اول؛ اينترنتي بودن و يا كپي بودن اثر بررسي خواهد شد. 9. عناوین رتبه‌های فراخوان: رتبه 1 • رتبه 2 • رتبه 3 • شايسته تقدير • شايسته تحسين 10. چنانچه مقاله حاصل کار گروهی است همه اعضای آن باید به صورت مستقل مقاله را در سامانه ثبت کنند. •••✾•🌿🌺🌿•✾•••
فقه سیاسی - جلسه 19.mp3
14.43M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه نوزدهم سال تحصیلی 97-98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: - ادامه بحث از مقومات حکومت اسلامی تاریخ جلسه: 97/12/08 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📜فراخوان مقالات دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اعتبارسنجی حدیث 🎤حجت‌الاسلام سید محمد جواد سید شبیری، سردبیر دو فصلنامه تخصصی مطالعات اعتبار سنجی حدیث گفت: با رویکرد علمی پژوهشی،آماده دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران محترم در محورهای ذیل می باشد: «دانش رجال و اعتبارسنجی حدیث»، «روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» «جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی حدیث» همچنین ریز موضوعات گسترده مرتبط با هر یک از محور های کلی که توسط کمیته علمی فراخوان تنظیم شده است. ⏳مهلت ارسال مقالات تا تاریخ یکم شهریور 99 می باشد 🌐علاقمندان می توانند مقالات خود را به نشانی دو فصلنامه به آدرس زیر ارسال نمایند: http://rejalkh.ir/vsh.journals.hozehkh.com 🌐متن کامل خبر http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=35898 http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=38098 📚گروه رجال و حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❣️دوستان‌تان را دعوت کنید؛💐 📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔 @howzehpajohesh
4_5767139513629410759.pdf
237.4K
🌼 🌼 موضوعات پیشنهادی پایان نامه علوم قرآن و حدیث تفسیر علوم قرآنی فقه و حقوق مدیریت اقتصاد و... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔹ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی 🔹زمان: پنجشنبه ۲۶ تیر، ساعت ۱۷ مکان: پردیسان، موسسه فتوح اندیشه 🔹درگاه ورود مجازی به نشست: https://bit.ly/2YjFIpz @fotooh @feghherasane •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 نظر آقای داماد و صدر درباره «حق الطاعه» را قبول نداریم/ چون کفایه خوانده‌ایم، از عرف دور شده‌ایم!/ مشهور، محمد بن سنان را ثقه نمی‌دانند ولی از نظر ما ثقه است ✔️ گزارش تقریرات گعده آیت‌الله‌ شبیری زنجانی🔻 🔹 شیخ انصاری هرچند در مسائل علمی چندان به صاحب جواهر اعتنا نداشت، ولی در مسأله تقلید همه را به او ارجاع می‌داد و احترامش را حفظ می‌کرد. 🔹 روایتی که هیچ جمع عرفی با قرآن ندارد، ولو اگر صحیح‌السند باشد باید کنار گذاشته شود. ولی اگر صرفاً مخالف ظاهر قرآن بود نوبت به بحث‌هایی مثل بحث سندی می‌رسد. 🔹 نوسان ارزش پول در زمان ائمه(ع) مثل حالا زیاد نبوده و لذا ائمه(ع) می‌گفتند که این تفاوت‌های جزئی در پرداخت دیون لحاظ نشود. 🔹 شیخ انصاری شاگرد صاحب جواهر نبوده و شاید احتراما مدتی در درس ایشان شرکت کرده باشد. در زمان خود صاحب جواهر، عده‌ای شیخ را اعلم می‌دانستند ولی شیخ حاضر به عرض اندام نبود. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/961574 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔸 شرایط مهریه چیست؟ 🔹 چيزهايى كه مهر قرار داده مى‌شوند، شرايطى دارند كه عبارتند از: ▫️ 1. قابليت ملكيت‌ - چيزهايى كه قابليت ملكيت دارند و مسلمان از نظر شرعى مى‌تواند مالك آنها شود، مى‌توانند مهر قرار گيرند. بر اين پايه، امور زير را مى‌توان مهريه قرار داد: - عين، مانند: خانه، باغ، دام، پول نقد، طلا و نقره؛ - دَيْن، مانند: طلب، چك، سفته و برات؛ - منفعت، مانند: منافع خانه، باغ و حيوان؛ - كار مباح، مانند: ساختن خانه و دامدارى؛ - آموزش، مانند: آموختن صنعت و حرفه؛ - حقوق مالى، مانند: حق تحجير و نشان گذارى زمين. ▪️ 2. ماليت داشتن‌ - چيزى كه مهر قرار مى‌گيرد بايد ماليت و ارزش اقتصادى داشته باشد و بتوان با آن معامله كرد. بر اين پايه، مهر قرار دادن چيزى كه ماليت ندارد يا از نظر كم بودن از ماليت خارج شده، صحيح نيست. ▫️ 3. معين بودن‌ - مهريه بايد به گونه‌اى معين شود كه آن را از ابهام درآورد. بنابراين، اگر يكى از دو چيز را به طور مبهم قرار دهد، يا كار دوختن يكى از دو لباس را مثلًا مهر قرار دهد، مهريه باطل مى‌گردد؛ اما عقد صحيح است و چنانچه مرد با زن مباشرت كند، بايد مهر او را مطابق مهر زنهايى كه مثل او هستند، بدهد. ▪️ 4. مقدار مهريه‌ مهريه، مقدار معينى ندارد؛ بلكه هر مقدار كه مورد رضايت و توافق زن و مرد قرار گيرد، خواه كم باشد يا زياد. البته كم قرار دادن مهريه در اسلام مورد سفارش قرار گرفته است. امام على (ع) مى‌فرمايد: مهريه زنان را گزاف و سنگين قرار ندهيد كه موجب دشمنى مى‌شود. 🔸 در اسلام، حدّى براى مهريه به نحو لزوم معيّن نشده، ولى مستحب مى‌باشد كه مخارج ازدواج و همچنين مهريّه را كم كنند، و نيز مستحب است مقدار مهريّه از مهر السّنّة كه پانصد درهم است زيادتر نباشد. متأسفانه با همه اين سفارشها، امروزه شاهد افزايش بى‌رويه مهريه‌ها هستيم. آموزه‌هاى اسلامى، تقوا و پاكدامنى را وسيله برترى و بزرگى معرفى مى‌كند؛ اما بعضى از افراد مهريه‌هاى سنگين، جهيزيه‌هاى بالا و تجملات زندگى را مايه فخر و فضل و موجب تداوم و استحكام زندگى مى‌پندارند. مهريه‌هاى سنگين، باعث تدوام زندگى نمى‌شود، بلكه تأخير در ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج، نتيجه مهريه‌هاى سنگين است. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 31 منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️ @valiasrk
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش اول 🔹 نفقه در لغت، به معناى هزينه و خرجى است و در اصطلاح، عبارت است از مالى كه براى ادامه زندگى، صرف مخارج ضرورى همسر و فرزندان، خويشاوندان و مانند آنها مى‌شود؛ اعم از خوراك، پوشاك، مسكن و غيره. ▫️ نفقه به سه سبب: «زوجيت»، «قرابت و خويشاوندى» و «مملوك بودن»، انسان باشد يا حيوان، واجب مى‌شود. ▪️ در ازدواج دائم، پرداخت نفقه زن بر شوهر واجب است. حق نفقه در اسلام، نوعى تسهيل براى زنان است و اگر چنين حقى براى آنها قرار داده نمى‌شد به سختى مى‌افتادند؛ چون زن در ازدواج دائم، مسئوليتهايى را در طول زندگى مشترك بر عهده دارد كه توان جسمى او را مى‌طلبد و فرصتى را از او مى‌گيرد؛ مسئوليت‌هايى مانند شوهردارى، خانه دارى، باردارى، تربيت فرزند؛ از اين رو، نفقه، حقى است كه اسلام براى زن قرار داده است. ▫️ در قرآن كريم، آيات متعددى درباره وجوب نفقه زن نازل شده است، مانند سوره بقره آیه 233: مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شير مى‌دهند. (اين) براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل كند و بر پدر، لازم است خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته (در مدت شير دادن) بپردازد (حتى اگر طلاق گرفته باشد). ▪️ روايات بسيارى نيز درباره وجوب نفقه زن وارد شده است. حريز مى‌گويد: به امام صادق (ع) عرض كردم: آن كه نفقه‌اش بر من لازم است و (در صورت نپرداختن) بر آن مجبور مى‌شوم، كيست؟ آن حضرت فرمود:؛ پدر و مادر، فرزند و همسر. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 38 منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش دوم ▫️ ماهیت نفقه نفقه، چيزى است كه زن به طور متعارف براى گذران زندگى خود به آن نياز دارد. بر اين پايه، امورى كه شامل نفقه واجب مى‌شود و شوهر از نظر شرعى مكلف است براى همسرش فراهم كند، عبارتند از: خوراك؛ پوشاك؛ مسكن؛ اثاث خانه؛ خدمتكار در صورتى كه به داشتن آن عادت داشته باشد و ديگر امور ضرورى و لازم از قبيل تهيه وسايل سرما و گرما، داروهايى كه به طور متعارف كمتر كسى در طول ماه و سال از آنها بى‌نياز باشد و مانند آن. تأمين ديگر نيازهاى زن، غير از آنچه ذكر شد، مانند دادن پول براى خريد كتاب، انفاق به فقيران و هديه دادن، بر شوهر واجب نيست. ▪️ شرايط وجوب نفقه 1. دائمى بودن همسر؛ در ازدواج موقت، زن نفقه ندارد مگر اينكه دادن نفقه، شرط شده يا عقد مبنى بر آن جارى شده باشد. 2. اطاعت از شوهر؛ بر اين پايه، زن ناشزه، نفقه ندارد. موارد اطاعت زن از شوهرش عبارت است از: تمكين - برطرف كردن چيزهاى تنفرآورى كه با استمتاع و التذاذ ضدّيت دارند - خارج نشدن از منزل شوهر بدون اجازه او - نظافت و آرايش در صورتى كه شوهر بخواهد 3. عدم ارتداد؛ بر پايه اين شرط، اگر زن مرتد شود و از اسلام برگردد، استحقاق نفقه ندارد، مگر اينكه در ايام عدّه دوباره به اسلام برگردد كه در اين صورت استحقاق نفقه نيز برمى‌گردد. 4. قابليت كامجويى: شرط ديگر وجوب نفقه آن است كه براى زن و شوهر، امكان استمتاع و التذاذ جنسى از يكديگر وجود داشته باشد. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 39. منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نفقه - بخش سوم ▫️ مهم‌ترين موارد نفقه عبارتند از: 1. غذا: غذا اساسى‌ترين بخش نفقه را تشكيل مى‌دهد كه براى ادامه حيات هر فرد ضرورت دارد. معيار در غذا، مقدارى است كه براى سير كردن او كافى باشد و در كيفيت و جنس بايد به عرف مراجعه كرد. از اين رو، آنچه كه براى امثال او متعارف است و با مزاج او سازگارى دارد و آنچه كه به آن عادت كرده، به گونه‌اى كه به ترك آن ضرر مى‌بيند بايد برايش تهيه شود. 2. لباس: در مقدار و جنس لباس، بايد عادت امثال او و شهرى كه در آن ساكن است و همچنين به فصلهايى از سال كه به لباس نياز پيدا مى‌كند، ملاك قرار گيرد؛ چون در كميت، كيفيت و جنس لباس نسبت به اين مسائل اختلافى فاحش پيدا مى‌شود. اگر زن اهل تجمل و زيباپوشى است و به لباسهاى زينتى و تجملى نياز دارد واجب است كه علاوه بر ديگر لباسها، به حسب حال امثال او، برايش تهيه شود. 3. مسكن: حق مسكن از مهم‌ترين اركان نفقه است و مرد وظيفه دارد به عنوان سرپرست خانواده براى همسر خود منزلى مناسب و در شأن او برگزيند و آرامش خاطر او را فراهم سازد. بنابراين، زن حق دارد در خانه‌اى كه متناسب و معمول امثال اوست سكونت داده شود؛ حتى مى‌تواند از شوهرش خانه‌اى مستقل بخواهد كه متعلق به خودش شود و يا برايش اجاره كند. 4. لوازم خانه: لوازم منزل از مهم‌ترين ضروريات زندگى است كه كميت و كيفيت به عرف و عادت موكول مى‌شود. بر اين پايه، مجموعه وسايلى كه براى تأمين حداقل نيازهاى معيشتى زن ضرورت دارد بايد برايش تهيه شود. 5. خدمتكار: اگر زن، از خانواده‌هاى اشراف- كه داراى خدمتكار و كلفت هستند- باشد، مرد بايد برايش خدمتكار بگيرد؛ گرچه به بيش از يك نفر نياز داشته باشد. 6. هزينه‌هاى درمانى و بهداشتى: هزينه داروهايى كه زن به طور متعارف به آن نياز دارد و هزينه نظافت و بهداشت فردى او بر عهده شوهر است. 7. هزينه سفر: مخارج سفر زن اگر بيشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نيست، ولى اگر شوهر مايل باشد كه زن را سفر ببرد بايد خرج سفر او را بدهد. منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 42 منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
«روزگار قائم مقامی» 🔹 درباره آقای منتظری،قائم مقام مخلوع، آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است. 🔸برخی حامیان دوآتشه بیت آقای منتظری از جمله مصطفی ایزدی و عمادالدین باقی، آثاری در تطهیر منتظری نگاشته اند و در مقابل، ، محمدی ری شهری، ، عباس سلیمی نمین، اسدالله بادامچیان و برخی دیگر، آثاری در نقد عملکرد آقای منتظری نگاشته‌اند. 🔹در این میان کتاب «روزگار قائم مقامی» کاملا متفاوت است. نویسندگان، انتشار ضمیمه‌های مفید، انبوه اسناد و منابع اختصاصی که برخی از آن‌ها برای اولین بار منتشر می‌شوند و نظارت علمی اساتید برجسته تاریخ از جمله حجت الاسلام حمید روحانی، دکتر محمدحسن رجبی و دکتر مظفر نامدار بر این کتاب، مزیت‌هایی هستند که جایگاه «روزگار قائم مقامی» را بالا می برند. 🔸 هم‌چنین این کتاب توانسته ابعاد جدیدی را از ظهور و سقوط منتظری افشا کند. ظهوری که با عدم رضایت امام و با لابی‌گری سنگین و خلاف قانون برخی از حامیان منتظری همراه بود و سقوطی که در حد خود ضربه‌ای به اعتبار نظام اسلامی وارد کرد. 🔹 از دیگر ابتکارات این کتاب؛ گشودن پرونده مرجعیت سیاسی آقای منتظری، رمزگشایی از نامه 6/1 امام و ارائه اسناد متعدد بر اصالت این نامه، افشای مثلث نفوذ بر منتظری، تحلیل فقهی و تاریخی اعدام‌های منافقین درسال 67 و نهایتاً تجمیع اسنادی دال بر فاسد و فاسق بودن منتظری است. 🔸 هم‌چنین؛ بخش مهمی از این کتاب به تبیین اقدامات و مواضع منتظری درباره این سازمان اختصاص دارد. سازمان منافقین متشکل از جوانانی بود که در قالب سازمانی چریکی با دغدغه مذهبی و برای رفع ظلم به پا خواستند اما به سرعت تبدیل به یک جریان انحرافی شده و مصداق ظلم و انحصارطلبی متحجرانه گشتند و می‌توان آن‌ها را نامید که مطالعه عمل‌کرد آنان برای امروز ما ضروری است. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید: توصیه می کنم به کسانی که اهل فکرند، اهل تأمل اند و راجع به دهه 60 قضاوت می‌کنند، جای شهید و جلاد عوض نشود! در دهه شصت، ملت ایران مظلوم واقع شد(14/3/96) 🔹 در دورانی که جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده بود، منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، مردم را به بدترین شکل به شهادت می رساندند. بیش از 17 هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد اما آیا منافقین تنها در کمپ های آلبانی و بیرون کشور فعالند؟ خیر! 🔸جریانی در سال 95 و در آستانه ریاست جمهوری دوازدهم، با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، این مظلومیت تاریخی ملت ایران را نشانه رفت و به تعبیر رهبر انقلاب، به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد بود. انتشار فایل صوتی مزبور نشان داد که بیت منتظری بر همان پاشنه‌ای می چرخد که قائم مقام معزول چرخاند. منتظری در سال 67 با اینکه سابقا منافقین را به تهدید نموده بود، از این جلادها حمایت کرد و بیت منتظری هم در سال 96 تلاش کرد تا جای شهید و جلاد را عوض کند و در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد. ◀️خوانش روزگار قائم‌مقامی جلوی این تحریف تاریخی را نیز خواهد گرفت. 📚کتاب «روزگار قائم مقامی» «نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقامی حسینعلی منتظری»، اثر سهراب مقدمی شهیدانی و محمد جواد فرج نژاد، توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده و در دسترس عموم علاقمندان قراردارد. ◀راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk