eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
758 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
😠😠چرا خدا حال ما رو میگیره؟😠😠 مگه خدا از اذیت کردن بنده هاش لذت میبره که این همه سختی روی سر ما میریزه؟ یه روز سیل، یه روز زلزله، یه روز کرونا و.....؟🧐🧐🧐🧐🧐 جواب خدا: اولا که هر چی میکشید اثر گناهان فردی و اجتماعی خودتونه که کمونه کرده و به شما و جامعه تون برگشته. مگه من گفتم گناه کنید! بله؟؟؟؟؟🤨🤨 دوما این سختی ها سبب میشه که غرورتون شکسته بشه و مثل یه بچه خوب بیاید جلوی من بایستید و حرفای من رو گوش بدید که این باعث خوشبختی خودتونه.🤨🤨 حالا فهمیدید چرا من وقتی برای گروهی، پیامبر میفرستادم، کنارش براشون سختی هم میفرستادم. بله؟؟؟؟؟؟؟؟😊😊😊 "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا إِلىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنٰاهُمْ بِالْبَأْسٰاءِ وَ اَلضَّرّٰاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ" (انعام، 42). sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🧐🧐از کجا بدونم چقدر مومن و بنده و تسلیم خدا هستم؟🧐🧐 جواب: همه انسانها، به صورت فطری خدا خواه و خدا پرستند. اما خوب، درجه تسلیم بودنشون با هم فرق میکنه و اختلاف از آسمونه تا زمینه. حالا من از کجا بدونم درجه بندگی ام چقدر هست؟؟؟؟؟؟ خدا میگه: نگران نباش بنده من. تو رو امتحان میکنم تا بدونی چند مرده حلاجی؟!!!!!! مهمترین جایی که درجه بندگی رو نشون میده، تسلیم بودن احساسات و گرایشهای انسان در برابر خدا است. حالا این یعنی چی؟ یعنی ببینم: - وقتی که خیلی عصبانی هستم، اونجا هم تسلیم خدام و فحش نمیدم، به کسی ستم نمیکنم و...؟ - وقتی که خیلی خوشحالم، نشستیم توی جمع دوستان و داریم جک میگیم، شب عروسی و... هم تسلیم خدام و گناه نمیکنم؟  - وقتی نسبت به کسی حسادت میکنم یا متنفرم، اونجا هم تسلیمم یا اینکه با هزار تا توجیه، غیبت میکنم و تهمت میزنم و...؟  - وقتی ناامید میشم یا از بیکاری، بی پولی، خشم رئیس و... میترسم، دلم آرومه و به خدا توکل دارم یا اینکه....؟ - اینجا است که میفهمیم چرا وقتی عمرو بن عبدود، تف انداخت تو روی امیرالمؤمنین علیه السلام، امام بلند شد و دوری زد و بعد اومد اونو کشت. یادتونه پیامبر درباره اون ضربه امیرالمؤمنین چی فرمودن؟؟؟؟ به همین دلیله که قرآن میگه: "يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّٰامِينَ لِلّٰهِ شُهَدٰاءَ بِالْقِسْطِ وَ لاٰ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلىٰ أَلاّٰ تَعْدِلُوا اِعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوىٰ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ خَبِيرٌ بِمٰا تَعْمَلُونَ" (مائده، 8) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
چه کنم که زنم، بچه ام و دیگران از من حساب ببرند و به حرفم گوش کنن؟ خیلی وقتها هست که از کسی میخوایم کاری رو انجام بده یا ترک کنه، اما اصلا به حرف ما گوش نمیدن و تره هم براش خورد نمی کنه. خوب اشکال کار کجا است؟ چه کنم که حد اقل زن و بچه ام به حرفم گوش کنن؟ قران میگه برای این کار باید: اول. کارهای خوب و بد رو بشناسی. دوم. خودت کارهای خوب رو انجام بدی و کارهای بد رو ترک کنی. سوم. از دیگران بخوای که کار خوب کنن و کار بد نکنند. یعنی: ابتدا باید با رفتار خودت، دیگران رو تحریک کنی که خوبیها رو انجام بدن و بدیها رو ترک کنن؛ بعد با گفتار خودت: "يُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ يُسٰارِعُونَ فِي اَلْخَيْرٰاتِ وَ أُولٰئِكَ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ" (آل عمران، 114)
چه کنم که زنم، بچه ام و دیگران از من حساب ببرند و به حرفم گوش کنن؟ خیلی وقتها هست که از کسی میخوایم کاری رو انجام بده یا ترک کنه، اما اصلا به حرف ما گوش نمیدن و تره هم براش خورد نمی کنه. خوب اشکال کار کجا است؟ چه کنم که حد اقل زن و بچه ام به حرفم گوش کنن؟ قران میگه برای این کار باید: اول. کارهای خوب و بد رو بشناسی. دوم. خودت کارهای خوب رو انجام بدی و کارهای بد رو ترک کنی. سوم. از دیگران بخوای که کار خوب کنن و کار بد نکنند. یعنی: ابتدا باید با رفتار خودت، دیگران رو تحریک کنی که خوبیها رو انجام بدن و بدیها رو ترک کنن؛ بعد با گفتار خودت: "يُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ يُسٰارِعُونَ فِي اَلْخَيْرٰاتِ وَ أُولٰئِكَ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ" (آل عمران، 114) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
اثر ارزشمند آیه الله العظمی رضوان الله تعالی علیه در ادامه با این کتاب آشنا خواهیم شد sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: 📚 معرفی کتاب اثر آیه الله العظمی بخش اول 👌 مقالات الاصول، تالیف شیخ علی بن آخوند ملا محمد کبیر عراقی ملقب به ضیاءالدین عراقی (متوفای ۱۳۶۱ قمری) است. کتاب در دو مجلد می‌باشد که جلد اول در سال ۱۳۵۸ ه. ق. در زمان حیات مؤلف در نجف اشرف و جلد دوم در سال ۱۳۶۹ قمری در تهران توسط انتشارات بوذرجمهری (مصطفوی) چاپ شده است. از این کتاب در صفحه ۳۸۹ جلد ۲۱ الذریعه یاد شده است؛ اما هیچگونه توضیحی درباره کتاب دیده نمی‌شود. جلدهای اول و دوم کتاب توسط مجمع الفکر الاسلامی، در انتشارات باقری قم در سالهای ۱۴۱۴ و ۱۴۲۰ قمری تجدید چاپ شده است. کتاب از دو مجلد تشکیل شده است، 👌 جلد اول شامل ۴۰ مقاله ( مباحث الفاظ ) و جلد دوم شامل ۲۷ مقاله ( مباحث عقلی ) می‌باشد و به همین جهت این کتاب مقالات الاصول نامیده شده است. دوازده مقاله جلد اول به عنوان مقدمه مباحث بعدی و مطالب بعد از آن «مقاصد» کتاب می‌باشد. مقالات دوازده گانه یا «مقدمه» کتاب مباحثی نظیر موضوع علم اصول ، حقیقت وضع ، علامت‌های حقیقت و مجاز ، حقیقت شرعی ، صحیح و اعم و مشتق را در بردارد. پس از آن مباحث اوامر ، نواهی ، مفاهیم ، عام و خاص و مطلق و مقید آورده شده است 👌 در جلد دوم نیز مباحث حجیت قطع ، حجیت ظن ، اصل برائت ، اصل احتیاط ، اصل تخییر ، استصحاب ، قاعده لا ضرر ، تعادل و تراجیح و اجتهاد و تقلید مطرح شده است. از مقاله دوازدهم تا بیست و یکم جلد اول به مباحث اوامر و مسائل مربوط به آن مثل مقدمه واجب ، اجزاء و مساله ضد پرداخته شده است. از مقاله بیست و یکم تا بیست و سوم مباحث مربوط به نواهی ، از مقاله بیست و چهارم تا مقاله بیست و نهم اقسام مفاهیم ( شرط ، وصف ، غایت ، حصر و عدد )، از مقاله سی‌ام تا مقاله سی و هشتم مبحث عام و خاص ، مقاله سی و نهم مطلق و مقید و مقاله چهلم اقسام مطلق می‌باشد. در خاتمه نیز به صورت مختصر به مبحث مجمل و مبین تعرض شده است. ۲۷ مقاله جلد دوم، عبارتند از حجیت قطع، وجوب موافقت قطعی با علم اجمالی ، بیان احکام طرق ظنی ، جعل طرق ، حجیت ظواهر ، حجیت اجماع منقول ، شهرت فتوایی ، حجیت خبر واحد ، حجیت خبر واحد به دلیل قرآن کریم ، حجیت خبر واحد از سنت و اجماع ، حجیت خبر واحد به دلایل عقلی، حجیت مطلق ظن ، اصل برائت ، استدلال بر برائت با سنت، ادله قائلین به احتیاط در شبهات حکمیه ، تنبیهات برائت، اصل تخییر ، منجزیت علم اجمالی ، اقل و اکثر ، وجوب سایر اجزا در صورت نسیان بعضی از اجزای مرکب، وجوب سایر اجزا در صورت عجز از بعض اجزای مرکب، شرطیت محض در جریان اصول (برائت)، قاعده لا ضرر ، استصحاب ، حکم تعارض ادله ، اجتهاد و تقلید . ظاهرا دو مقاله آخر تحت عنوان خاتمه مطرح شده است. اگر چه درس اصول آقا ضیاءالدین عراقی توسط شاگردان ایشان همچون شیخ محمد تقی بروجردی (متوفای ۱۳۹۱ قمری) در کتاب نهایه الافکار و میرزا هاشم آملی (متوفای ۱۴۱۳ قمری) در کتاب بدایع الافکار و دیگران تقریر و تالیف شده است، اما کتاب مقالات الاصول به قلم شریف آن بزرگوار تدوین شده و برای کسانی که می‌خواهند مستقیما از افکار و نظریات این یگانه دوران استفاده کنند از منابع معتبر به شمار می‌آید. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: 📚معرفی کتاب اثر آیه الله العظمی بخش دوم 👌 کتاب مقالات الاصول حاصل عمر آقا ضیاء الدین عراقی در علم اصول و پر از مطالب نو و تحقیقات با ارزش این مؤلف بزرگوار می‌باشد که در این مختصر به چند نمونه از این نوآوری‌ها اشاره می‌شود: 🔹 ملاک اصولی بودن به نظر ایشان میزان و ملاک اصولی بودن یک مبحث وقوع یک مساله در طریق استنباط احکام شرعی است به نحوی که آن مساله ناظر به اثبات خود آن حکم یا به سبب کیفیتی که متعلق به موضوع آن حکم باشد و با این مبنا مباحثی نظیر مشتق را از مقدمات علم اصول برشمرده‌اند نه از مسائل آن. در آخر مقاله اول می‌فرماید که مبادی مسائل را به عنوان مقدمه علم اصول مطرح می‌کند و در انتهای فصل دوازدهم نیز می‌نویسند که هذا تمام الکلام فی نبذه من المبادی العلمیه و اللغویه. 🔹 ثمره علمی مباحث از دیگر نوآوری‌های مؤلف توجه به ثمره علمی مباحث می‌باشد که در ضمن بیان آن مباحث به آن اشاره دارد و در صورتی که مساله‌ای اصولی مثل بحث صحیح و اعم ثمره عملی نداشته باشد آن را بیان می‌نمایند: «و حینئذ لا یبقی ثمره مهمه فی مثل هذه المساله.» 🔹 استعمال لفظ در اکثر از معنا از دیگر نوآوری‌ها این که مؤلف محل بحث در استعمال لفظ در اکثر از معنا را در جایی می‌دانند که لفظ در بیشتر از یک معنا استعمال شود چه این معانی هر دو حقیقی باشند یا هر دو مجازی و یا یکی حقیقی و دیگری مجازی و پس از بیان دو مسلک در این باب نتیجه می‌گیرند که: فلا محیص من المصیر الی استحاله الاستعمال فی اکثر من معنی واحد بنحو الاستقلال. 🔹 ملاک فقهی یا اصولی بودن در ابتدای بحث وجوب مقدمه واجب، بحثی را در رابطه با ملاک فقهی بودن یا اصولی بودن و یا کلامی بودن، یا از مبادی احکام بودن مطرح نموده‌اند که بحث مفیدی است و سپس نتیجهمی‌گیرند که بحث مقدمه واجب اصولی است. اگر چه در سطر آخر صفحه ۲۹۰ در رابطه با این که بحث وجوب مقدمه از مبادی احکام باشد، این گونه می‌گوید و ان کان لا یخلو عن مناسبه. 🔹 مسئله ترتب در بحث ترتب نیز پس از بیان این که صحت این نظریه بر اساس در طول بودن دو امر می‌باشد به رد این نظریه می‌پردازد، به این دلیل که دو امر در طول هم نیستند، بلکه در عرض هم دارای مطلوبیت هستند و نهایت امر یا دارای تساوی در مصلحت و یا ترجیح یکی از مصالح می‌باشد. 🔹 مفهوم شرط در بحث مفهوم شرط نظریه ایشان این است که مجالی برای انکار حصر به سبب دخول ادات شرط وجود ندارد و بنابراین نسبت به شرط یا غایت و نظایر آن دلالت بر انتفاء طبیعت دارد و در شرط، غایت و ادات حصر و حتی در لقب و وصف نیز قائل به مفهوم می‌شوند. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌺🌿🌺 🌿 🌺 اقسام روزه ‌داران از جهت نيّت روزه‌ داران به چند نوع تقسيم مى‌ شوند: 1⃣ عده‌ اى براى غير خدا روزه مى‌ گيرند، مثلا بخاطر ترس از مردم، يا براى رسيدن به نفع آنان، يا فقط بخاطر اين كه عادت مسلمين است. 2⃣ بعضى نيز در نيت خود موارد فوق را با ترس كمى از مجازات خدا و اميد به پاداش آميخته‌ اند. 3⃣ عده ‌اى فقط به خاطر ترس از مجازات الهی يا رسيدن به پاداش خداوند روزه مى‌ گيرند. 4⃣ گروهى علاوه بر نيت رهايى از مجازات و رسيدن به پاداش با روزه خود قصد رسيدن به نزديكى و رضايت الهى را دارند. 5⃣ دسته ‌اى فقط براى رسيدن به رضايت و نزديكى به خداوند روزه مى‌ گيرند. (اینها عارفان هستند) 📙 المراقبات، عارف بالله آیت الله ملکی تبریزی sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء۱۰ سوره انفال ۱- در میدان نبرد ،مقابل دشمن از دو عنصر ثبات قدم و یاد خدا کمک بگیر(۴۵) ۲-درگیری با دیگران ممنوع،چون باعث سستی شده و هیبت شما از بین میرود(۴۶) ۳- خدا نعمتهایی را که به تو داده تغییر نمیدهد ،مگر اینکه خودت تغییر دهی(۵۳) ۴- برای مقابله با دشمن ،خودت را با تمام نیرو آماده کن(۶۰) ۵- با پول نمی شود دلها را جذب کرد،الفت بین دلها دست خداست (۶۳) سوره توبه ۶-پستهای دنیوی (آب دادن حاجیان و ساختن مسجد الحرام) ارزش نیست ،ارزش انسان به ایمان و جهاد است(۱۹) ۷-اگر پدر و برادرت کفر را بر ایمان ترجیح داد،او را تکیه گاه خود قرار نده(۲۳) ۸- اگر پدر و فرزند و برادر و همسر و طایفه و مال و تجارت و خانه ات ،در نظرت از خدا و رسول و جهاد در راهش محبوب تر است ،منتظر عذاب باش(۲۴) ۹- به یاد آور خداوند جاهای زیادی تو را یاری کرده(۲۵) ۱۰- (بدان)دشمن همیشه دنبال است نور خدا را با تبلیغات خودش نابود کند( ۳۲) ۱۱- (بدان)اسلام با دو عنصر؛ هدایت و آیین حق بر همه آیین ها غلبه خواهد کرد(۳۳) ۱۲-تصمیم به هر کاری داشتی،مقدمات آن را فراهم کن(۴۶) ۱۳- هیچ حادثه‌ای برای ما اتفاق نمی افتد ،مگر آنچه خدا برای ما مقرر کرده(۵۱) ۱۴- نماز با کسالت،انفاق با کراهت مقبول خدا نیست(۵۴) ۱۵- از ثروت زیاد کفار تعجب نکن،خدا میخواهدبا آن ثروت آنها را در دنیا عذاب کند(۵۵) ۱۶-انان که امر به منکر و نهی از معروف میکنند منافق اند(۶۷) ۱۷- با کفار و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر(۷۳) ۱۸- پیروزی بزرگ در زندگی رسیدن به بهشت و رضوان الهی است (۷۲) ۱۹- منافقین را میخواهی بشناسی؟ -دنبال فتنه انگیزی در جامعه اند - از نیکیهایی که به تو میرسد ناراحت اند -دروغ میگویند - در تقسیم غنایم بر رسول الله خرده میگیرند - آزار میدهند -از میدان فرار میکنند - خلاف میکنند و میگویند شوخی کردیم - امر به منکر و نهی از معروف میکنند - بخیل اند - از مومنان عیب جویی میکنند - از مخالفت با خدا و دین خوشحال اند @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء۱۲ سوره هود ۱-اگر میخواهی از مواهب زندگی این دنیا بهره مند شوی، کلید آن استغفار و توبه است (۳) ۲-وقتی انسان نعمتی دارد و از او گرفته میشود نا امید و ناسپاس میشود، وقتی مشکلی دارد و حل میشود ،مغرور و فخر فروش میشود ، این بحرانها را با صبر و رفتار مناسب باید مدیریت کرد(۹-۱۰-۱۱) ۳-اگر دنبال زندگی دنیا و زینتهلی آن باشی،خدا نتیجه اعمالت را بطور کامل در همین دنیا میدهد ،ولی در آخرت سهمت فقط آتش است(۱۵-۱۶) ۴- در طوفان زندگی سوار کشتی خدا شو ،حتی اگر شناگر ماهری باشی و بخواهی به قله فرار کنی،موج امانت نمیدهد( ۴۳) ۵- سوار کشتی مهدی(ع) شو و با کافران مباش(۴۲) ۶- بندگی خدا مهم است ،پسر نوح هم باشی و گنهکار ،تزد خدا مردودی(۴۶) ۷- از خدا عالمانه و عاقلانه حاجت بخواه (۴۶) ۸- برکت و قدرت میخواهی؟ کلیدش استغفار و توبه است(۵۲) ۹- تقلید کور کورانه نکن که نتیجه آن تردید در حکم الهی است (۶۲) ۱۰-از امر خدا تعجب نکن،رحمت و برکاتش وسیع است،همو که در پیری به ابراهیم ،فرزند داد(۷۳) ۱۱- وقتی در جامعه حلال وجود دارد ،چرا انسان دنبال حرام برود؟(۷۸) ۱۲-در معامله پیمانه و کیل را کم نکن و دست به کم فروشی نزن(۸۵) ۱۳- بر اشیا و اجناس مردم عیب نگذار و از حق آنان کم نکن(۸۵) ۱۴- اگر ایمان داشته باشی، سرمایه حلال که خدا باقی گذاشته برایت بهتر است(۸۶) ۱۵- اگر ایمان داشته باشی،برای رسیدن به خواسته هایت امام زمان علیه السلام کافی است (۸۶) ۱۶-اگر دلیل آشکاری از خدا داشته باشی و رزق خوبی به تو داده باشد آیا میتوانی بر خلاف فرمانش رفتار کنی؟(۸۸) ۱۷-توفیقات تو فقط دست خداست(۸۸) ۱۸- جز اصلاح تا آنجا که توان داری دنبال چیز دیگر نباش(۸۸) ۱۹-در باطل بودن تمام معبود های پوشالی غیر خدا تردید نداشته باش (۱۰۹) ۲۰-همانگونه که خدا فرمان داده استقامت کن و طغیان نکن(۱۱۲) ۲۱-به انسان های ظالم تکیه نکن ، چون گرفتار آتش میشوی (۱۱۳) ۲۲-دو طرف روز و اوایل شب نماز را اقامه کن چون خوبی ها ، بدی ها و آثار آن را از بین میبرد(۱۱۴) ۲۳-در همه امور شکیبا باش خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهد کرد(۱۱۵) ۲۴-اگر میخواهی قلبت آرام و اراده ات قوی شود قصه های قرآن را بخوان(۱۲۰) سوره یوسف ۲۵-مشکل داری به پدرت بگو(۴) ۲۶-راز نگه دار باش (۵) ۲۷-هنگام صحبت با پدر و فرزند عاطفی صدا بزن(۵) ۲۸-قدر سرمایه هایت را بدان، اگر قدر ندانی یوسف را هم به بهای اندک میفروشی(۲۰) ۲۹-هنگام گرفتاری در صحنه گناه به خدا پناه ببر ، به صاحب نعمتت خیانت نکن و بدان که ظالم رستگار نمی شود (۲۳) ۳۰-از تمام فرصت های زندگیت برای هدایت دیگران استفاده کن(۳۷٬۳۸) ۳۱-هر وقت امام زمان علیه السلام را فراموش کردی بدان که شیطان امام را از خاطر تو برده است(۴۲) ۳۲-مانند یوسف مشکل همه را حل کن حتی اگر به تو ظلم شده(۴۷) @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🔶️تشابه حضرت مهدی (عج) با حضرت یوسف ع بسم الله الرحمن الرحیم یوسف قران،یوسف کنعان امام صادق علیه السلام: حضرت مهدی علیه السلام مانند حضرت یوسف است،،،، ۱- برادران حضرت یوسف دنبال گندم آمدند یوسف آنها را شناخت و آنها یوسف را نشناختند امام زمان علیه السلام همه ما را می بینند و می شناسند ولی ما امام زمان علیه السلام را نمی‌شناسیم ۲-وقتی برادران یوسف دنبال گندم آمدند با این که یوسف را اذیت کرده بودند حضرت یوسف به آنان گندم داد هر کس با هر عملی و هر شخصیتی در خانه امام زمان علیه السلام برود امام زمان علیه السلام جواب او را خواهد داد ۳- حضرت یوسف در بار برادران کالاهایی که آورده بودند را قرار داد تا دوباره برگردند امام زمان علیه السلام دنبال این است که شیعیان همیشه به سمت امام زمان علیه السلام بیایند با گرفتاری ها؛ بلاها و الطاف گوناگون ۴-حضرت یوسف فرمود: برادرتان بنیامین را بیاورید به شما گندم بیشتر خواهم داد, اگر کسی محبوب امام زمان را انجام بدهد کارهای که امام زمان دوست دارد را انجام بدهد امام زمان لطف بیشتری به او خواهد کرد مانند عبادت ، نماز اول وقت، انصاف در کارها و ،،، ۵- حضرت یوسف فرمود اگر بنیامین را نیاورید گندم نمیدهم و شما را نزد خود جای نمیدهم ، گناه عامل دوری از امام زمان علیه السلام است ۶-برادران بار اول دنبال گندم بودند حضرت یوسف را دیدند و نشناختند بار دوم دنبال گندم بودند حضرت یوسف را دیدند و نشناختند بار سوم که دنبال یوسف میگشتند یوسف را دیدند و شناختند، منتظران تا وقتی که دنبال گندم و دنیا باشند به امام زمان علیه السلام نخواهند رسید زمانی منتظر به امام زمان می رسد که دنبال خود امام زمان ارواحنافداه باشد ۷- برادران حضرت یوسف دو دسته بودند بعضی دنبال گندم و بعضی‌ دنبال یوسف، منتظران حضرت مهدی دودسته اند، بعضی در انتظارند امام زمان به آنها گندم و جو بدهد یعنی عافیت جو هستند و بعضی مانند بنیامین عافیت سوز هستند ۸-وقتی برادران می‌خواستند به مصر بروند حضرت یعقوب فرمود از یک در نروید چون ظن پیدا کرده بود که عزیز مصر همان یوسف است و می‌خواست بداند آیا عزیز مصر همان یوسف است یا خیر؟ بحث شناخت و معرفت به امام زمان علیه السلام بسیار مهم و واجب است ۹- برادران حضرت یوسف گفتند بنیامین را ببریم گندم بیاوریم, خیلی ها دنبال امام هستند که به مادیات و دنیا برسند که سلطان چیزی به آنها بدهد ۱۰- وقتی بنیامین را به جرم سرقت گرفتند برادران یوسف گفتند: بنیامین برادری داشت که او هم سارق بود, بعضی خود را فدای امام می کنند بعضی امام را فدای خود می کنند ۱۱-با اینکه عزیزمصر یوسف را در زندان بیگناه انداخته بود باز هم حضرت یوسف نیکوکاری کرد خواب را تعبیر کرد، امام زمان به همه لطف می‌کند بالاخص در بن بست ها حتی نسبت به دشمن ۱۲-زمانی که برادران یوسف را شناختند، گفتند: لقد اثرک الله علینا»خدا تو را به ما برتری داد ،توبه کردند.بشریت تا زمانی که باور نکند امام زمان بر ما برتری الهی دارد دنبال امام زمان به صورت واقعی نخواهد رفت. ۱۳- زمانی که برادران نزد پدر آمدند و گفتند :بگذار بنیامین را ببریم ,یعقوب گفت: باید وثیقه الهی بدهید تا اجازه بدهم .خدا ۱۱امام را به ما سپرد آنها شهید شدند. لذا برای امام دوازدهم تا وثیقه محکم الهی ندهیم خدا او را به ما نخواهد داد ۱۳- نگاه به حضرت یوسف دوگونه بود، بعضی ها او را عزیز مصر می دیدند و بعضی‌ها یوسف. نگاه به امام زمان دو گونه است عزیز مصری برای حل مشکلات و نگاه یوسفی که انسان دنبال خود امام زمان ارواحنا فداه باشد ۱۴- زمانی که در مصر قحطی شد همه دنبال حضرت یوسف عزیز مصر رفتند، زمانی امام زمان خواهد آمد که همه مردم جهان قحطی علمی ، تکنولوژی، معنوی، و،،، را مثل دوران کنونی (کرونا )یقین پیدا کنند و همه به دنبال امام زمان ارواحنا فدا بروند. ۱۵- همه دنبال یوسف بودند و یوسف دنبال بنیامین، انسان باید تلاش کند که بنیامین امام زمان علیه السلام بشود که او دنبال ما باشد یادداشتهای تفسیری محمد علی فیض آبادی @Feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء ۱۳ سوره یوسف ۱-خطر بزرگ نفس اماره را فقط با رحمت الهی برطرف کن( ۵۳ ) ۲-در به کارگیری نیرو بعد از شناخت، به او قدرت و مسئولیت بده (۵۴) ۳-توانمندی ها و توانایی های خود را به جامعه عرضه کن( ۵۵) ۴- از جایی که ضربه خوردی مواظب باش دوباره ضربه نخوری ( ۶۴) ۵- اگر به تو توهین کردند، در درون خود پنهان کن و آشکار نکن ( ۷۷ ) ۶-به خدا پناه ببر از اینکه کسی دیگری را جای دیگری مجازات کنی( ۷۹) ۷-در بن بست های زندگی وقتی که همه درها بسته است، به خدا امیدوار باش (۸۷ ) ۸-اگر کسی به تو بدی کرد او را سرزنش نکن( ۹۲) ۹-اگر کسی به تو برتری دارد برتری اش را بپذیر (۹۱ ) ۱۰- اگر در زندگی مشکل معنوی داری به پدر و مادرت پناه ببر تا برایت دعا کنند( ۹۷) ۱۱-از خدا عاقبت بخیر بخواه، آخرین درخواست یوسف از خدا عاقبت به خیری و بندگی صالح خدا بود( ۱۰۱) ۱۲- اگر می‌خواهی به راه خدا دعوت کنی با شناخت و بصیرت دعوت کن( ۱۰۸ ) ۱۳-از زندگی یوسف عبرت بگیر : --برادران، یوسف را در چاه انداختند، خدا او را به جاه رساند -- یوسف از زلیخا فرار کرد خداوند زلیخا را برده او کرد -- برادران او را در چاه انداختند، خداوند او را در خانه عزیز مصر جایگاه داد --از زنان مصری فرار کرده به زندان رفت ،خداوند او را در یک شب به تخت وزارت نشاند سوره رعد ۱۴-خدا سرنوشت ما را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود ما تغییر دهیم (۱۱ ) ۱۵-هنگام نزول رحمت( مثل شب قدر و حرم و ،،) به اندازه ظرفیت خود بهره می‌بریم، مانند باران که هنگام باریدن هر گودالی به اندازه گنجایش خودش آب می گیرد ،پس ظرفیتت را بالا ببر(۱۷) ۱۶-اگر دعوت خدا را قبول کنی به نیکی می رسی (۱۸ ) ۱۷-میخواهی خردمند را بشناسی؟ -وفای به عهد، عدم پیمان‌شکنی، صله رحم ،ترس از خدا، ترس از بدی حساب، صبر ، نماز، انفاق ،(۲۰-۲۱) ۱۸- در طلب رضایت پروردگار شکیبا باش( ۲۲) ۱۹-همیشه بانیکی کردن، بدی را دور کن (۲۲ ) ۲۰-زیاد شدن و کم شدن روزی دست خداست پس به زندگی دنیا شاد نشو، زندگی دنیا متاعی بیش نیست(۲۶ ) ۲۱-به یاد خدا باش ، تنها با یاد خدا دلت آرام می گیرد( ۲۸) سوره ابراهیم ۲۲- شکر کن خداوند به تو و نعمتت ظرفیت می‌دهد، ناسپاسی موجب عذاب شدید خداست (۷) ۲۳-هر چه بخواهی خدا به تو می دهد به شرطی که نعمت باشد (۳۴) ۲۴- سعی کن با خانواده اقامه کننده نماز باشی (۳۵) ۲۵- بگو:خدایا من و فرزندانم را برپا کننده نماز قرار بده و دعای مرا بپذیر( ۴۰) @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
نکات جزء۱۴ سوره حجر ۱- کافران وقتی آثار شوم اعمالشان را ببینند آرزو می کنند ای کاش مسلمان بودند(۲) ۲- کافران را رها کن ،بخورند، بهره گیرند آرزوها آنها را غافل سازند، ولی به زودی خواهند فهمید(۳) ۳- خزائن همه چیز نزد خداست و فقط به اندازه معین آن را نازل می‌کند(۲۱) ۴- شیطان برای آدم و حوا قسم خورد که خیرخواه شما هستم ولی آنها را فریب داد ،برای ما قسم خورده که ما را گمراه کند پس مواظب شیطان باش (۳۹) ۵- در بهشت ,سلامت و امنیت هست ,حسد و کینه نیست، همه برادرند، خستگی ندارد پس دنیا و آخرت را بهشت کن (۴۷-۴۸ ) ۶-جز آدم‌های گمراه چه کسی از رحمت خدا ناامید می شود؟( ۵۶ ) ۷- در زندگی باعث شرمندگی کسی نشو و کسی را شرمنده نکن (۶۹) ۸-بال عطوفتت را برای مومنین فرود بیاورد( ۸۹) سوره نحل ۹-به بارش باران بنگر ،چگونه درختان بوسیله آن رشد کرده میوه میدهند ،اندیشه کن و اندیشه ات را رشد بده(۱۰-۱۱) ۱۰-به خورشید و ماه و ستارگان بنگر که چگونه برای شما رام شده،تعقل کن( ۱۲) ۱۱-به زمین بنگر ،به چیزهایی که خدا با رنگهای گوناگون پدید آورده و از آن پند گیر(۱۳) ۱۲-اگر نیکی کنی در دنیا نیکی می بینی و سرای آخرت برایت بهتر است(۲۰) ۱۳-سر انجام؛ بدی های اعمال انسان به انسان می رسد پس هوشیار باش (۳۴) ۱۴-اگر چیزی را نمیدانی از اهل فن و متخصص بپرس (۴۳) ۱۵- قرآن را خدا نازل کرد پیامبر و اهل بیت تبیین کردند تو در آن تفکر کن (۴۴) ۱۶- همه نعمت هایی که داری از سوی خداست پس همیشه او را بخوان نه فقط وقت ناراحتی( ۵۳-۵۴) ۱۷- از چهارپایان عبرت بگیر ،از میان غذای هضم شده و خون، شیر خالص خدا به تو می دهد ،تو چه می کنی؟( ۶۶) ۱۸- خداوند روزی بعضی را بر بعضی برتری داده تو که وضع خوبی داری به دیگران باید کمک کنی ( ۷۱) ۱۹- گوش و چشم و عقل از نعمتهای خدا برای دانستن است شکر خدا را بجا آور و از آنها خوب استفاده کن( ۷۸ ) ۲۰-خدا به عدالت و اعتدال، نیکوکاری و بخشش به نزدیکان دستور می‌دهد (۹۰ ) ۲۱-خداوند از فحشا و منکر و ستم نهی می کند(۹۰) ۲۲- سوگندت را وسیله تقلب و خیانت قرار نده (۹۴ ) ۲۳-حیات طیبه میخواهی ؟عمل صالح انجام بده( ۹۷ ) ۲۴-پاداش می‌خواهی ؟بهترین عمل را انجام بده (۹۲) ۲۵- وقتی قرآن می خوانی از شر شیطان به خدا پناه ببر (۹۸ ) ۲۶-میدانی غضب خدا در چیست؟ اینکه زندگی پست دنیوی را برای آخرت ترجیح دهی( ۱۰۷) ۲۷- نعمت‌های خدا را ناسپاسی نکن که خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر اندامت می‌پوشاند (۱۱۲) ۲۸- بر خدا دروغ مبند و از جانب خود نگو حلال است یا حرام (۱۱۷) ۲۹- با اندیشه و حکمت و اندرز نیکو و استدلال دیگران را به راه خدا دعوت کن( ۱۲۵ ) ۳۰-صبر کن و صبرت فقط برای خدا باشد (۱۲۷) @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
✅ يك نكته در تعريف علم اصول مشهور اصولي ها به تبع مرحوم ميرزاي قمي صاحب قوانين در تعريف اصول فقه ميگويند: : هو: العِلمُ بِالقَواعِدِ المُمَهِّدَةِ لاستِنباطِ الأحکامِ الشَّرعِيةِ الفَرعِية. يعني اصول علم به قواعدي است كه زمينه ساز استنباط احكام شرعي است. 👌 نكته قابل توجه اينكه: كلمه ( ممهدة) به كسر هاء و اسم فاعل است و نه به فتحه و اسم مفعول. نوعا برخي ان را بصورت اسم مفعولي ميخوانند و چنين ترجمه ميكنند : قواعد مهيا شده براي استنباط! حال انكه ممهد به كسر هاء و به صيغه اسم فاعلي يعني قواعدي كه مهيا ميكند يا اماده كننده است مجتهد را براي استنباط ✅ اشكالات تعريف مشهور بر تعريف ميرزاي قمي و نظر مشهور كه ميگويند: (اصول علم به قواعدي است كه زمينه ساز استنباط احكام شرعي است)، اشكالاتي وارد است از ان جمله مهمترين انها: ۱-عدم شموليت اين تعريف نسبت به اصول ‏عمليه، با آن که بخش مهمي از اصول را مبحث اصول عمليه تشکيل مي‏دهند. توضيح مطلب انكه وقتي شما بگوييد اصول علم به قواعد زمينه ساز استنباط است اين تعريف شامل اصول عمليه نميشود زيرا اصول عمليه صرفا در جهت رفع حيرت وتحير بكار گرفته ميشوند و نه استنباط. ٢- اين تعريف، دلالت بر فعليت تمهيد قواعد اصولي، براي استنباط حکم شرعي دارد، با آنکه قواعد اصول هيچ توقّفي بر عملي ‏شدن استنباط ندارند؛ زيرا قواعد اصول، قواعد اصول ‏اند اگرچه فعلاً تمهيد براي استنباط حکم‏ شرعي نکنند. بعبارت ساده تر اينكه قاعده اصولي بودن مستلزم تحقق استنباط بالفعل نيست بلكه شانيت استنباط در تحقق اصولي بودن قاعده كافي است. 👌 لذا صاحب کفايه مرحوم آخوند خراسانی تعريف زير را ارائه کرد. صناعَةٌ يعرَفُ بِها القَواعِدُ الَتي يمکنُ أن تَقَعَ في طَريقِ استِنباطِ الأحکام، أو التي ينتهى إلَيها في مَقامِ العَمَل. در اين تعريف، کلمة «يمکن» به‏ کار گرفته شده، تا اشکال تمهيد فعلي، حل شود و جملة «أو الَّتي إلَيها ينتهى، في مَقامِ العَمَل» اضافه شده، تا مشکل عدم شمول اصول‏ عمليه، حل گردد. 👌 پس از آخوند: تلامذة وي، هم بر جامعيت و هم بر مانعيت هر دو تعريف فوق اشکال گرفتند 👈 اشکال ‏مانعّيت: هر دو تعريف، همه ی علومي را که به شکلي، ممهّد استنباط ‏اند و در طريق ‏استنباط قرار مي‏ گيرند، شامل مي‏شوند؛ نظير: علوم‏ ادبي، منطق، حديث، درايه، رجال و امثال آنها. 👈 اشکال‏ جامعيت: تعريف بايد ضابطه‏ اي بدهد که جامع بين مسائل‏ علم باشد و تعريف مشهور، ضابطه‏ اي که شامل اصول‏ عمليه شود، ارائه نمي‏دهد و راه حلّ آخوند نيز که با عطف مشکل را حل کرده است، حلّ مشکل نيست؛ چون، ارائة ضابطه نکرده است. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
.: اموری که باعث تقویت حافظه می‌شود: ۱، یاد خدا (انجام امور عبادی و تکالیف شرعی به ویژه نماز اول وقت). ۲، خواندن دعا‌هایی که برای تقویت حافظه موثر است، از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوی بگرداند و از خدا طلب فهم و درک نما. [بحارالانوار، ج. ۱، ص. ۲۲۴ روایت ۱۷ روایت عنوان بصری.]به عنوان نمونه چند دعا که برای تقویت حافظه موثر است را بیان می‌کنیم: ۱ ـ. سوره الرحمن را تا فبای آلاء ربکما تکذبان هر روز بعد از نماز صبح بخواند. ۲ ـ. مرحوم شیخ بهایی در کتاب تهذیب فرموده است؛ به جهت زیادت حافظه این دعا را بخوانید. «الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.» ۳ ـ. بعد از هر نماز این دعا را بخواند که مجرّب است. «سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر.» ۴ ـ. جهت قوت حافظه هر روز ده مرتبه بگوید: «فَفَهَّمْنا‌ها سُلیمْانَ وَ کُلاَّ آتیْنا فَهْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یَسْبَحْنَ وَ الطَّیْرَ وَ آلِهِ اَکْرِمْنی بِالْفَهْمِ وَ الْحْفِظِ وَ الْخَیْرّ یا قاضِیَ الْحاجاتِ وَ صلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ.» ۵ ـ. هر روز صبح قبل از آنکه کسی سخن بگوید این جمله را بخواند. «یا حَیَّ یا قَیَُّومُ فَلا یَفُوتُ شَیءُ عِلْمُهُ وَ لا یَئُودُه.» ۶ ـ. هر روز بعد از نماز نافله صبح بگوید: «اَللَّهُمَّ لا تُنسِنی ما اَقْرَءُ فی یَوْم هذا فَانَّکَ قُلْتَ سَنَفْرَئَکَ فلا تُنسی.» ۷ ـ. در حدیث سلمان فارسی (رضی اللّه عنه) آمده است که رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرموده است: هر کس آیة‌الکرسی را با زعفران بر کف دست راست خود بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش ننماید. ۸- پنج چیز است که حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد: ۱ ـ. مسواک کردن، ۲ ـ. روزه گرفتن، ۳ ـ. قرائت قرآن، ۴ ـ. عسل خوردن، ۵ ـ. کندر جویدن. ۹- قبل از مطالعات این جملات را بخوانید. «اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.» ۱۰- کسی که می‌خواهد حافظه‌اش زیاد شود مسواک کند و روزه بگیرد و قرآن بخواند مخصوصاً آیة الکرسی را، و ناشتا ۲۱ عدد مویز با هسته سرخ بخورد، زیرا جهت فهم و حفظ ذهن مفید خواهد بود. ۱۲- هر روز هفت مثقال مویز ناشتا بخورد و همچنین هر روز با غذا خردل میل نماید. امیرمؤمنان علی (ع) در رابطه با حفظ کردن و خواندن مداوم آیة الکرسی فرمودند: اگر بدانید آیة الکرسی چه اندازه با اهمیت و با ارزش است در هیچ حالی آن‌را ترک نمی‌کنید، برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیة الکرسی پناه ببرید، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید، اگر بیمارید، اگر تمام در‌های این عالم به روی شما بسته شده است، چرا از آیة الکرسی غافلید؛ با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید و بسیار احادیث موجود است که از این آیه با عظمت و اهمیت آن در سفر، تقویت حافظه، نور چشم، رفع ترس و در امان ماندن از بلا و ... یاد کرده‌اند. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
🔰 🔰 ❇️ فهرست شماره ۱ : اصول فقه ( بخش اول ) 📕سیری کامل در اصول فقه( آیت الله فاضل لنکرانی ) : https://eitaa.com/ketabita/754 https://eitaa.com/ketabita/744 https://eitaa.com/ketabita/702 https://eitaa.com/ketabita/667 📕الموجز فی اصول الفقه ۲ جلدی چاپ قدیم ( آیت الله سبحانی ): https://eitaa.com/ketabita/1019 📕شرح رسائل (استاد سمیعی ) : https://eitaa.com/ketabita/1015 📕نهایه الدرایه فی شرح الکفایه (کمپانی) : https://eitaa.com/ketabita/977 📕شرح کفایه الاصول (محمدی خراسانی ) : https://eitaa.com/ketabita/945 📕حقائق الاصول (سید محسن حکیم ) : https://eitaa.com/ketabita/937 📕شرح رسائل (اعتمادی ) : https://eitaa.com/ketabita/906 📕شرح اصول فقه ( محمدی خراسانی ) : https://eitaa.com/ketabita/729 📕جواهر الاصول (مرتضوی لنگرودی ) : https://eitaa.com/ketabita/715 📕تفصیل الفصول (ذهنی تهرانی ) : https://eitaa.com/ketabita/627 📕نمونه سوالات اصول فقه : https://eitaa.com/ketabita/613 📕نرم افزار شرح رسائل : https://eitaa.com/ketabita/611 📕ایضاح الکفایه ( آیت الله فاضل لنکرانی ) : https://eitaa.com/ketabita/532 📕تلخیص نموداری کتاب الموجز ( نجفی عمران ) : https://eitaa.com/ketabita/465 📕مناهج الوصول الی علم الاصول (امام خمینی ) : https://eitaa.com/ketabita/439 📕پاورپوینت کتاب الموجز : https://eitaa.com/ketabita/371 📕ترجمه و شرح کتاب الموجز (صداقت ): https://eitaa.com/ketabita/369 📕الفائق فی الاصول (عبدالرحیم الهندی) : https://eitaa.com/ketabita/340 📕محاضرات فی اصول فقه (آیت الله خویی) : https://eitaa.com/ketabita/1079 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 📡 @ketabita 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
💐سوال: چه کنیم ظرفیت وجودی ما بالا برود؟ 🌻جواب: برای بالا بردن ظرفیت وجودی، در قرآن راهکارهایی ارائه داده شده است که به چند مورد اشاره می کنم: ۱- شب زنده داری و نماز شب «فتهجد به نافلة عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا» ۲ -تلاوت قرآن کریم در حد توان «فاقروا ما تیسر من القران» ۳- نماز اول وقت «قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون» ۴- دعا کردن «ما یعبوا بکم ربی لو لا دعاءکم » ۵- شکر نعمتهای الهی «لان شکرتم لازیدنکم» ۶- انفاق و بخشندگی به دیگران « لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» ۷- احسان به والدین«و بالوالدین احسانا» @feiz114 sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
۲۵ گنجینه‌‌ای که رایگان شده‌اند ✍🏻محمدرضا جلائی‌پور ضرورت این‌که برای قطع زنجیرهٔ انتقال کرونا موجب شده است بسیاری از گنجینه‌های منابع و خدمات نسبتا گران به شکل رایگان عرضهٔ آنلاین بشوند. این گنجینه‌ها موقتا رایگان شده‌اند و حتی بعضا می‌ارزد کمی وقت بگذاریم و قبل از پولی شدن مجددشان آن‌چه علاقه داریم و استفاده خواهیم کرد را دانلود کنیم. از میان آن‌چه قبلا پولی و اغلب گران بوده و اکنون رایگان شده و به چشمم آمده، این موارد به نظرم ارزشمندتر می‌آیند و پیشنهاد می‌کنم تا وقتی رایگانند دریابید: 🔺کتاب و مقاله: 🍀 ۶۰۰۰ کتاب الکترونیکی ارزشمند و مجموعه مقالات بیش از ۱۵۰ ژورنال معتبر علمی در JSTOR: https://t.co/qEbqqRjN6E 🍀 ۱.۴ میلیون کتاب دانشگاهی «کتابخانه اضطرار ملی» که توسط نهاد «آرشیو اینترنت» (با پشتیبانی ده‌ها دانشگاه و نهاد در امریکا) در اختیار همه قرار گرفته است: http://archive.org/nel 🍀 ۲۳ هزار کتاب مکتوب و ۵۷ کتاب گویای کتابخانه کودکان و نوجوانانِ کتابخانهٔ ملی ایران: www.icnl.nlai.ir 🍀 کتابخانهٔ ملی دیجیتالِ کتابخانهٔ ملی ایران (با ۱۳ هزار عکس تاریخی، ۳۷ هزار نسخه خطی، ۱۵ هزار کتاب چاپی نفیس، ۴ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۰۰ هزار پرونده و ۲۰۰ هزار پایان‌نامه) برای همه اعضای کتابخانهٔ ملی: http://dl.nlai.ir (شماره عضویت به عنوان شماره کاربری و کدملی به عنوان پسورد. امکان عضویت دیجیتال کتابخانه ملی هم بدون محدودیت سنی و تحصیلی فراهم شده است) 🍀همهٔ کتاب‌های الکترونیکی دانشگاه تهران: https://press.ut.ac.ir/help?menu=14 (برای دریافت کتاب‌ها می‌توانید از اپلیکیشن فیدیبو یا کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران استفاده کنید) 🍀 ۷۰۰ عنوان کتاب انتشارات معتبر دانشگاه کمبریج که با فرمت HTML به صورت آنلاین منتشر شده‌ و تا آخر ماه می ۲۰۲۰ در دسترس است: https://urlzs.com/LBwCL 🍀 صدها کتاب صوتی برگزیده در Audible (مشهورترین مجموعه کتاب صوتی در جهان): https://urlzs.com/FDbwY 🍀 پی‌دی‌اف ۲۵ جلد کتاب خواندنی در حوزه‌های اقتصاد و کارآفرینی که توسط اتاق تهران در اختیار عموم قرار گرفته است: https://urlzs.com/eaE2s 🍀 پی‌دی‌اف ۱۰۰ کتاب دانشگاه مک‌گیل (در زمینه‌هایی مختلف علوم انسانی): https://urlzs.com/6ddH4 🍀 در فیدیبو، طاقچه، نوار، پژوهان، کتابراه، کتابیکا و فراکتاب هم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد تا ۲۰ فروردین ۹۹ کتاب‌های الکترونیکی و صوتی با ۷۰ و ۸۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود. 🍀 ۳۰۰ فیلم برگزیده‌ٔ ایدفا (یکی از معتبرترین جشنواره فیلم‌های مستند در جهان): https://urlzs.com/TaAds 🔺 کلاس: 🍀 ۲۵۰ واحد آموزش آنلاین زبان‌های خارجیِ دانشگاه‌های هاروارد، پرینستون، ییل و کلمبیا: https://t.co/dWfu6jwuLI 🍀 سه‌ساعت کلاس در هر روز برای هر کاربر در SCHOLASTIC (غنی‌ترین مجموعه آموزشی آنلاین برای تحصیل خانگی دانش‌آموزان در همه رشته‌ها، از هنرها تا علوم اجتماعی و مهارت‌های زندگی: https://urlzs.com/hFbd2 🍀 ۴۰۰ کلاسِ دانشگاه‌های برتر جهان: https://urlzs.com/4bxJa 🍀 ۱۶ کورسِ آموزشی Linkedin: https://urlzs.com/nmyq و........ sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
المراقبات.pdf
1.07M
📚 المراقبات اثر: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (اخلاقی) ۳۹۰ صفحه کتابی ارزشمند برای ماه رمضان sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
4_1077499855959490587.pdf
40.51M
📚 ترجمه و تفسیر نهج البلاغه شرح عرفانی فلسفی نهج البلاغه 🔍 علامه جعفری (ره) sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
به مناسبت ۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت مختصری از شرح زندگی و آثار وی تقدیم حضورتان می شود. برای مطالعه به لینکهای ذیل مراجعه فرمایید sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: مختصری از شرح حال بخش اول به مناسبت 19 اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی رضوان الله تعالی علیه . ثقة‌الاسلام محمّد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، معروف به کلینی یا شیخ کلینی است . وی از مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی و بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است و در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری از بزرگ‌ترین محدثین شیعه به شمار می‌رفت. کلینی اصالتا ایرانی و از روستای کلین واقع در ۳۸ کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن‌آباد کنونی است. به همین جهت، او را به لقب «رازی»، منسوب به ری هم می‌خوانند. کسب علم او در عهد امامت امام یازدهم علیه السلام چشم به جهان گشود. وی برای فراگیری حدیث راهی قم شد. ورود کلینی به قم، مقارن با حاکمیت سیاسی و دینی مردان با فضیلت و با تقوایی بود که از حدیث‌گویان مشهور زمان خود به شمار می رفتند. در قله این هرم، احمد بن محمد بن عیسی و علی بن ابراهیم قمی قرار داشتند که تقوا، فضل و عشق آنها به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بر کسی پوشیده نیست. کلینی برای یافتن روایات و احادیث ناشنیده، قم را به قصد دیار دیگر, ترک کرد. او روستاها و شهرهای بی‌شماری را پشت سر نهاد و هر جا محدث یا راوی حدیثی می‌یافت که حدیثی از اهل‌بیت را نزد خویش داشت، در مقابلش زانوی ادب می‌زد و پس از مدتی، باز کوله بار عشق و صفایش را بر دوش می‌گرفت و راهی دیار دیگر می شد. کلینی پس از کسب فیض از دهها استاد و محدث در شهرها و مناطق مختلف، سرانجام به بغداد رسید. کلینی پس از کسب علم و حدیث از اساتید و محدثان مورد افتخار شیعیان قرار گرفت و نخستین کسی بود که به لقب ثقة الاسلام شهرت یافت. کلینی نام‌آورترین شخصیت عصر خود بود که اوج تلاش محدثان و عالمان بزرگ و حتی عصر چهار نایب خاص امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بوده است، در این عصر به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی این بزرگان مسئولیت فرهنگی و علمی تشیع بر دوش کلینی بوده است. عظمت و بزرگی کلینی در میان اهل سنت به قدری است که ابن اثیر ضمن نقل این روایت از پیامبر که «خداوند در آغاز هر قرن شخصی را بر می‌انگیزد که دین او را زنده نگه دارد»، می‌گوید: «احیا کننده مذهب شیعه، در آغاز قرن اول محمد بن علی امام باقر (علیه‌السلام)، در ابتدای قرن دوم علی بن موسی امام رضا (علیه‌السلام) و در ابتدای قرن سوم ابو جعفر محمد بن یعقوب رازی بوده است. به جرأت می‌توان گفت کلینی نام‌آورترین و بلند آوازه‌ترین اندیشمند عصر خود بود. عموم طبقات روایی ، او را به ‌راستی گفتار و درستی کردار و احاطه کامل بر احادیث و اخبار می‌ستودند؛ به‌ طوری که نوشته‌اند شیعه و سنی در اخذ فتوا به وی مراجعه می‌کردند و در این خصوص، مورد وثوق و اعتماد هر دو فرقه بود. به همین جهت ملقب به ثقة‌الاسلام گشت و او نخستین دانشمند اسلامی است که به این لقب خوانده شده و حقا شایسته این لقب بزرگ هم بود. کلینی در امانت و عدالت، تقوا و فضیلت، حفظ و ضبط احادیث ـ که همه از شرایط یک فرد محدث موثق جامع ‌الشرایط بوده است ـ مانند نداشت. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: مختصری از شرح حال بخش دوم به گفته علاّمه محمّد تقی مجلسی: وی در میان تمام دانشمندان ما، و آنها که از او روایت کرده‌اند، همچنین در نظم و ترتیب کتابش الکافی بی‌نظیر بوده، و این مزایا دلیل است که وی از جانب خداوند متعال تاییدات خاصی داشته است. شیخ الطائفه محمّد بن حسن طوسی، پیشوای فقهای شیعه (م ۴۶۰ ق)، در کتاب گران‌قدرش الرجال، باب «کسانی که از ائمه روایت نکرده‌اند»، می‌نویسد: ابوجعفر محمّد بن یعقوب کلینی، دانشمندی جلیل‌القدر و عالم به اخبار و احادیث بود. او دارای تصنیفاتی است که در کتاب الکافی تدوین شده است. در ماه شعبان سال ۳۲۹ ق، وفات یافت، و در محله «باب الکوفه» مدفون گردید. ما کتاب‌های او را در الفهرست آورده‌ایم. کلینی در نظر دانشمندان عامه، مخصوصا نزد مورخان آنها که بعد از او آمده‌اند، بسیار بزرگ است. همه از وی تجلیل کرده و او را به عظمت و بزرگواری ستوده‌اند. ابن اثیر جزری در کتاب مشهور جامع الاصول می‌نویسد: ابوجعفر محمّد بن یعقوب رازی ـ از پیشوایان مذهب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دانشمندی بزرگ و فاضلی نامدار است. سپس در حرف «ن» از کتاب «نبوت»، او را تجدید کننده مذهب شیعه، در سده سوم هجری دانسته است. ابن اثیر روایتی از پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل می‌کند که فرموده است: خداوند سر هر قرنی، شخصی را بر می‌انگیزد که دین او را زنده و نامدار بدارد. (اصل حدیث این است: ان اللّه‌ یبعث لهذه الامة فی راس کل ماة سنة من یجدد لها دینها. ابن اثیر یک یا چند نفر از خلفا، علما و عرفای سنی را هم نام می‌برد که بر سر هر صد سالی، مجدد، نگهبان و احیاکننده اسلام بودند. این حدیث از احادیث عامه است، ولی بسیاری از علمای فریقین به آن استناد جسته و کسانی را به ‌نام مجدد مذهب ذکر کرده‌اند. نویسنده این سطور، خود نظری ندارد.) آن‌گاه به گفتگو درباره این حدیث پرداخته و می‌گوید: از مجددین و احیا‌کنندگان مذهب شیعه، در آغاز سده اول هجری، محمّد بن علی باقر (امام پنجم) و در ابتدای سده دوم، علی بن موسی الرضا، و بر راس سده سوم، ابو جعفر محمّد بن یعقوب کلینی رازی بوده‌اند. از نوشته ابن اثیر، به خوبی مقام و موقعیت کلینی آشکار می‌شود و می‌رساند که او در پایان سده سوم و آغاز قرن چهارم هجری، بلندآوازه‌ترین دانشمند شیعه بوده که او را پس از دو امام، مجدد مذهب دانسته است. تالیفات شیخ کلینی: شیخ اجل طوسی، و نجاشی دانشمند رجالی، جمعا این کتاب‌ها را جزء تالیفات کلینی به شمار آورده‌اند: ۱.کتاب الرجال. ۲.کتاب الردّ علی القرامطة، (قرامطه، فرقه‌ای بودند که عقیده داشتند اسماعیل پسر حضرت صادق (علیه‌السلام) ، امام غایب است و در حقیقت، همان اسماعیلیه نخستین بودند. علت تسمیه آنها به قرامطه یا قرمطی، این است که اولین بار شخصی به ‌نام «قرمط» از مردم حومه کوفه، چنین ادعایی کرد و پیروان او به ‌نام وی خوانده شدند. قرامطه به مرور ایام، سخت به انحراف در عقیده و اعمال کشیده شدند و بر ضد عموم مسلمین شورش‌های زیادی کردند.) ۳.کتاب رسائل الائمّة (علیهم‌السلام). ۴.کتاب تعبیر الرؤیاء. ۵.مجموعه شعر (مشتمل بر قصایدی که شعرا در مناقب و فضایل اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) گفته‌اند.). ۶.کتاب الکافی sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk
ارسال شده از سروش+: مختصری از شرح حال بخش سوم وفات ثقة‌الاسلام کلینی ـ این محدث عظیم‌الشان پیشین که در دنیای آن روز چشم و چراغ شیعه و سند افتخار دانشمندان بغداد، اعم از خاصه و عامه بود ـ پس از آن همه رنج و کوشش و تالیف و تصنیف و رواج و رونق مکتب خردپسند اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، سرانجام در سال ۳۲۸ یا ۳۲۹ ـ که مصادف با مبدا غیبت کبرای امام زمان (علیه‌السلام) بود ـ در همان شهر بغداد چشم از جهان فروبست و مرغ روح بلندپروازش به آشیان جنان پرواز کرد. آرامگاهش امروز در ناحیه شرقی نهر دجله، کنارجسر (پل) قدیم بغداد، معروف و زیارتگاه مسلمانان است. (تولد کلینی شناخته نشده است.) شیخ طوسی در الفهرست، سال وفات کلینی را ۳۲۸ق ضبط کرده، ولی نجاشی در الرجال، و خود شیخ نیز در الرجال ـ که هر دو بعد از الفهرست تالیف شده‌اند ـ تصریح کرده‌اند که کلینی در سال ۳۲۹ق وفات یافت؛ ما نیز این تاریخ را معتبر می‌دانیم. در این سال، شیخ اجل ابوالحسن صیمری ـ نایب چهارم امام زمانِ (علیه‌السلام) ـ نیز وفات یافت و با رحلت او، غیبت کبری و طولانی آن حضرت آغاز شد، و جامعه شیعه در وضع خاصی قرار گرفت. ولی وجود کتاب الکافی، همچون ستاره درخشانی، شبستان تاریک امید و آمال شیعیان را روشن ساخت، تا این‌که دانشمندان بعدی به تعمیم و توسعه کار کلینی و نورپاشی بیشتر آثار اهل‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) پرداختند. مرقد در محله شورجه در خیابان جمهوری بغداد، نزدیک مدرسه مستنصریه و مشرف به رود فرات، مسجد بزرگی به نام آصفیه وجود دارد که در آن، دو قبر، منسوب به دو تن از عالمان و محدثان بزرگ شیعه در قرون اولیه اسلامی، یعنی شیخ کلینی و شیخ کراجکی می‌باشد. با این حال، درباره انتساب این قبرها به این دو عالم، تردیدهایی وجود دارد و اقوال دیگری نیز در این‌باره بیان شده است. sapp.ir/valiasrkermani @valiasrk