eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
755 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سامانه پیشینه پژوهش دسترسی آسان به پیشینه مسئله پژوهش بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی در پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها انجام می‌شوند و بخشی از مقاله‌های علمی نیز دستاورد همین پژوهش‌ها هستند. به اين و کاربست دستاوردهای آنها در فرایند پژوهش برای پژوهشگران و در چرخه توليد برای صنعت کشور بسيار ارزشمند است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) کار ثبت، سازمان‌دهی، و اشاعه اطلاعات علم و فناوری کشور را بر عهده دارد و از ديرباز مرکز دريافت نسخه‌ای از پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها و ارائه خدمات اطلاع‌رسانی آنها به جامعه علمی کشور بوده است. ایرانداک با این پشتوانه، سامانه پیشینه پژوهش را برای خدمت به نظام علمی کشور راه‌اندازی کرده است و به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران می‌کند تا از پیشینه کار خود، به‌ویژه در و شده در آگاهی یابند و از کار دوباره کنند و با درباره پژوهش خود نیز آشنا شوند. گفتنی است که درخواست پیشینه پژوهش و پاسخ ایرانداک، هیچ‌گونه حقی را برای درخواست کننده پدید نمی‌آورد. برای کاربست این سامانه، پس از نام و تأیید آن، وارد سامانه شوید و پس از ارائه اطلاعات و موضوع پژوهش خود و هجده هزار تومان برای هر جست‌وجو (غیر قابل برگشت)، پاسخ خود را در ده روز کاری (به جز روزهای پنجشنبه، جمعه‌، و تعطیل رسمی) دریافت کنید (نمونه پیشینه‌یابی) کاربران گرامی، خود نیز می‌توانند با جست‌و‌جوی رایگان در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) ، خود را بررسی نمایند. آدرس دسترسی به سامانه (برای دسترسی،نیاز به ثبت‌نام است) https://pishine.irandoc.ac.ir/ تماس با پشتیبانی سامانه: https://pishine.irandoc.ac.ir/Home/ContactUs ــــــــــــــــــــ با کانال در ثواب فعالیت های آن باشید. کانال پژوهش یار @Pajouheshyar •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
📜 🚦علت و نحوه شهادت علیه السلام شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام استاد دکتر محمدحسین 🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🚦ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت جانگداز سبط اکبر نبی مکرم اسلام وجود مقدس امام حسن مجتبی علیه السلام به همه شنوندگان گرامی و مخاطبان ارجمند... 📍درباره ی علت شهادت آن وجود مقدس باید عرضه داشت که معاویه لعنه الله بعد از انعقاد پیمان صلح با آن وجود مقدس وکنارگیری امام مجتبی علیه السلام از جایگاه خلافت، بر عالم اسلام مستولی شد و یکی پس از دیگری مواد پیمان صلح را زیر پا گذارد و آن ها را محو کرد. 📍 اما یکی از موادی که معاویه تعهد داد این بود که جانشین برای خود تعیین نکند و خلافت بعد از آن به حسن علیه السلام برسد و اگر حسن سلام الله علیه در قید حیات نبود خلافت به حسین علیه السلام برسد. 📍 معاویه نمی توانست این مورد را با حضور و زنده ماندن و در حیات امام مجتبی علیه السلام مطرح و عملی کند از سوی دیگر هم متوجه شد که امام علیه السلام با پذیرش صلح اگر چه حکومت را از دست داده است ولی مانع بزرگی برای تحقق اهداف نهایی او مبنی بر هدم اسلام شده است. بنابراین تصمیم گرفت امام حسن مجتبی علیه السلام را از سر راه بردارد. لذاچندین نوبت اقدام کرد به مسموم کردن امام مجتبی علیه السلام. 📍اما قدرت بدنی امام علیه السلام این سم ها را پس می زد و در امام اثر نمی کرد تا اینکه طبق نقل ها از امپراطوری روم سمی مهلک و سفارشی تهیه کرد و از طریق جعده دختر اشعث بن قیس که همسر امام علیه السلام بود به امام سلام علیه سم خورانید. 📍 معاویه لعنه الله به جعده پیغام داده بود که اگر تو با این سم حسن علیه السلام را از سر راه من برداری و او را مسموم کنی این پاداش ها در انتظار توست: ازدواج با یزید و یکصد هزار درهم وجه نقد. 📍جعده با این وسوسه حاضر به این خیانت بزرگ گردید و امام مجتبی علیه السلام را مسموم کرد و این سم در امعاء و احشاء آن وجود مقدس اثر گذاشت و امام را به شدت از پای در آورد. 📍 آن حضرت چندین روز در بستر بیماری بود، البته متوجه خیانت جعده نیز شد و به او فرمود تو این کار را کردی ولی بدان خیری از زندگی نخواهی دید و هر آنچه به دست بیاوری برای درمان خود از دست خواهی داد و به این ترتیب امام مجتبی علیه السلام با خیانت جعده و توسط معاویه لعنه الله مسموم شد و به شهادت رسید. 📍بعد از شهادت حضرت معاویه پول را برای جعده فرستاد ولی پیغام داد که ما جان یزید را بیشتر از اینها دوست داریم و خواست که به او برساند تو که به فرزند رسول خدا رحم نکردی و او را از میان برداشتی، قطعا اگر تحریک شوی فرزند معاویه یعنی یزید لعنه الله را از بین خواهی برد. 🔸درباره ی روز و ماه و سال شهادت امام حسن علیه السلام ما نقل های متفاوتی داریم و به طور قطع و یقین نمی توان نظر داد. نقلی که شیخ مفید و شماری از بزرگان شیعه آن را مطرح کرده اند بر این مبنا است که آن حضرت بیست و هشت صفر سال پنجاه هجری به شهادت رسیده است. اما نقل دیگری که گروهی دیگر از علمای شیعه آوردند شهادت آن حضرت را در هفتم صفر ذکر کرده اند. سال شهادت هم متاسفانه برای ما‌ دقیقا معلوم نیست برخی گفتند سال‌ چهل و نه ، پنجاه و پنجاه و یک هم گفته شده و غیر از این ها هم ذکر شده است ولی به نظر می رسد که سال پنجاه صحیح تر باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🕌 مقالات برگزیدهٔ شهادت امام رضا صلوات‌الله‌علیه 1⃣ رواج اسرائیلیات و مبارزات امام رضا (ع) 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/8698 2⃣ بررسی مهمترین موارد استناد امام رضا (ع) به تورات 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/8692 3⃣ نمونه‌ای از مقابله امام رضا (ع) با اسرائیلیات 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/4259 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🎙نشست مجازی بررسی سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
17.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔬 پژوهشی علمی-تاریخی پیرامون سمی که به امام حسن مجتبی علیه‌السلام خورانده شد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5780897543713982135.pdf
457.6K
📗كتاب:برهان قاطع 📝مولف:يعقوب على برجى تعداد صفحات:۷۲ زبان:فارسی 👈🏻مناظرات امام رضا (علیه السلام) با علما و اندیشمندان سایر ادیان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا (۱۴۸–۲۰۳ق) هشتمین امام شیعه اثناعشری است. امام رضا ۲۰ سال امامت را بر عهده داشت که با خلافت هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال) و مأمون (۵ سال) همزمان شد. در روایتی از امام جواد(ع) آمده است که لقب رضا از سوی خداوند به پدرش داده شده است. او به عالم آل محمد نیز شهرت دارد. مأمون عباسی او را به اجبار به خراسان آورد و به اکراه، ولیعهد خویش کرد. حدیث سلسلة الذهب که در نیشابور از ایشان نقل شده معروف است. مأمون میان وی و بزرگان دیگر ادیان و مذاهب جلسات مناظره‌ تشکیل می‌داد که سبب شد همگی به برتری و دانش او اقرار کنند. آن حضرت در طوس به دست مأمون به شهادت رسید. حرم او در مشهد زیارتگاه مسلمانان است. امام رضا(ع) پس از شهادت پدرش امام کاظم(ع) در سال ۱۸۳ق امامت را عهده‌دار شد؛ مدت امامت آن حضرت ۲۰ سال (۱۸۳-۲۰۳ق) بود که با خلافت هارون الرشید(۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال)، مأمون (۵ سال) همزمان شد. راویانی همچون داود بن کثیر رقی، محمد بن اسحاق بن عمار، علی بن یقطین، نعیم قابوسی، حسین بن مختار، زیاد بن مروان، المخزومی، داود بن سلیمان، نصر بن قابوس، داود بن زربی، یزید بن سلیط و محمد بن سنان، احادیثی از موسی بن جعفر(ع) درباره امامت امام رضا(ع) نقل کرده‌اند. همچنین مقبولیت امام رضا (ع) در میان شیعیان و برتری علمی و اخلاقی وی را، ثابت کننده امامت او می‌دانند. هرچند که وضعیت مسأله امامت در اواخر زندگی موسی بن جعفر(ع) بسیار پیچیده بود؛ اما بیشتر اصحاب امام کاظم(ع) جانشینی امام رضا (ع) را پذیرفتند. هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو در سال ۲۰۰ یا ۲۰۱ قمری بود. به گزارش یعقوبی مأمون، امام رضا را از مدینه به خراسان آورد و فرستاده وی جهت آوردن حضرت به خراسان، رجاء بن ابی‌ضحاک خویشاوند فضل بن سهل بود. حضرت را از راه بصره آوردند تا به مرو رسید. به عقیده برخی مأمون مسیر مشخصی برای سفر امام رضا به مرو انتخاب کرد تا آن حضرت از مراکز شیعه‌نشین عبور نکند، زیرا از اجتماع شیعیان بر گرد امام می‌ترسید. او دستور داد تا حضرت را از مسیر کوفه نیاورند بلکه از طریق بصره،خوزستان و فارس، به نیشابور بیاورند. مسیر حرکت طبق کتاب اطلس شیعه چنین بوده است: مدینه، نقره، هوسجه، نباج، حفر ابوموسی، بصره، اهواز، بهبهان، اصطخر، ابرقوه، ده شیر (فراشاه)، یزد، خرانق، رباط پشت بام، نیشابور، قدمگاه، ده سرخ، طوس، سرخس، مرو. به گزارش شیخ مفید مأموران مأمون، امام رضا (ع) و برخی از بنی‌هاشم را از مسیر بصره به مرو آوردند. مأمون آن‌ها را در خانه‌ای و امام رضا را در خانه‌ای دیگر جای داد و او را اکرام کرد. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
اسحاق بن راهویه می‌گوید: وقتی امام رضا(ع) در سفر به خراسان به نیشابور رسید، شماری از مُحدِّثان عرض کردند:‌ ای پسر پیغمبر از شهر ما تشریف می‌‏برید و برای ما حدیثی بیان نمی‌فرمایید؟ پس از این تقاضا، حضرت سرش را از کجاوه بیرون آورد و فرمود: شنیدم از پدرم موسی بن جعفر که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمّد که فرمود شنیدم از پدرم محمّد بن علی که فرمود شنیدم از پدرم علی بن الحسین که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی فرمود شنیدم از پدرم امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب که فرمود شنیدم از رسول خدا که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت شنیدم از پروردگار عزّ و جلّ فرمود: «کلمه‏ «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» پس هنگامی که مَرکب حضرت حرکت کرد با آواز بلند فرمود با شروط آن و من یکی از آن شروط هستم. بیان این حدیث را در نیشابور یکی از مهم‌ترین و مستندترین حوادث مسیر حرکت امام رضا(ع) می‌دانند. پس از استقرار امام در مرو، مأمون قاصدی به خانه امام رضا فرستاد و به وی پیشنهاد داد که من می‌خواهم خودم را از خلافت خلع کنم و آن را به تو بسپارم ولی امام به شدت با این کار مخالفت کرد. امام در پاسخ مأمون گفت: «اگر حکومت حق توست، نمی‌تـوانی به کس دیگر ببخشی و اگر متعلق به تو نیست، شایستگی بخشـش آن را نـداری» محققان معتقدند این پاسخ امام اساس مشروعیت خلافت مأمون را زیر سوال برد.سید جعفر مرتضی عاملی نیز معتقد است اساسا مأمون جدیتی در پیشنهاد خلافت به امام رضا (ع) نداشت. وی مباحث گسترده‌ای را مطرح ساخته و در نهایت این پیشنهاد مأمون را تلاشی برای تثبیت خلافت خود وی ارزیابی می‌کند.پس از این، مأمون خواست که ولایت عهدی پس از خودش را به امام واگذار نماید. باز با مخالفت شدید امام مواجه شد. در این هنگام مأمون سخنی با شائبه تهدید به زبان آورد و در این میان گفت: عمر بن خطاب، شورا را در شش نفر قرار داد ، که یکی از آنان جد تو امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب بود. عمر شرط کرد هرکدام از آنان مخالفت کرد گردنش زده شود. چاره‌ای نیست جز اینکه آنچه از تو می‌خواهم بپذیری که من گزیری از آن نمی‌یابم. امام (ع) پاسخ داد: پس من می‌پذیرم بدین شرط که نه فرمان دهم و نه بازدارم، نه فتوا دهم و نه قضاوت کنم، نه کسی را به کاری گمارم و نه عزل کنم و نه چیزی را از جایگاهش تغییر دهم. مأمون، شرط او را پذیرفت. بدین طریق، مأمون در روز دوشنبه هفتم رمضان سال ۲۰۱ق. با امام رضا به عنوان ولیعهد پس از خود بیعت کرد و مردم را به جای لباس سیاه ،سبزپوش کرد و فرمان آن را به اطراف و نواحی نوشت و برای امام رضا (ع) بیعت گرفت و به نام وی بر منبرها خطبه خواندند و دینار و درهم به نامش سکه زدند و کسی نماند که لباس سبز نپوشد . مناظرات حضرت مأمون پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات علمی متعددی با حضور علمای گوناگون تشکیل داد. در این جلسات، مذکرات زیادی میان امام و دیگران صورت می‌گرفت که به طور عمده درباره مسائل اعتقادی و فقهی بود. بخشی از این مذاکرات را طبرسی در کتاب احتجاج فراهم آورده است. برخی از این مناظرات [یا احتجاجات] از این قرارند: مناظره امام رضا در باب توحید احتجاج در باب امامت مناظره امام رضا با سلیمان مروزی مناظره امام رضا با ابو قرة مناظره امام رضا با جاثلیق مناظره امام رضا با رأس الجالوت مناظره امام رضا با عالم زرتشتی مناظره امام رضا(ع) با عمران صابی مأمون می‌خواست با کشاندن امام به بحث، تصوری را که عامه مردم درباره ائمه اهل بیت علیهم السلام داشتند و آنان را صاحب علم خاص مثلاً «‌علم لدنّی‌» می‌دانستند، از بین ببرد. صدوق در این باره می‌گوید: مأمون اندیشمندان سطح بالای هر فرقه را در مقابل امام قرار می‌داد تا حجت آن حضرت را به وسیله آنان از اعتبار بیندازد و این به جهت حسد او نسبت به امام و منزلت علمی و اجتماعی او بود. اما هیچ کس با آن حضرت روبه رو نمی‌شد جز آن که به فضل او اقرار کرده و به حجتی که از طرف امام علیه او اقامه می‌شود، ملتزم می‌گردید. این مجالس به تدریج مشکلاتی را برای مأمون درست کرد. زمانی که وی متوجه شد، تشکیل چنین جلساتی برای وی خطرناک است، اقدام به محدود کردن امام کرد. از عبدالسلام هروی نقل شده که به مأمون اطلاع دادند: امام رضا علیه‌السلام مجالس کلامی تشکیل داده و بدین وسیله مردم شیفته وی می‌شوند. مأمون به محمد بن عمرو طوسی مأموریت داد تا مردم را از مجلس آن حضرت طرد نماید. پس از آن امام در حق مأمون نفرین کرد ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
پس از عقد ولایتعهدی (در ۷ رمضان سال ۲۰۱) چون عید (ظاهراً عید فطر سال ۲۰۱ق) رسید مأمون از امام خواست تا نماز عید بخواند، اما امام بر مبنای شرایطی که در ابتدای ولایتعهدی با مأمون ذکر کرده بود از پذیرش اقامه نماز عید عذر خواست. مأمون اصرار کرد و امام ناچار قبول کرد و فرمود: پس من همچون رسول خدا(ص) به نماز خواهم رفت. مأمون نیز پذیرفت. مردم انتظار داشتند که امام رضا (ع) مانند خلفا با آداب و رسوم خاصی از خانه خارج شود، اما دیدند که ایشان با پای برهنه در حالی‌که تکبیر می‌گوید به راه افتاد. امیران که با لباس رسمی و معمولِ این‌گونه مراسم آمده بودند، با دیدن این وضع، یک‌باره از اسب‌ها فرود آمده و کفش‌ها را از پا درآوردند و با گریه و تکبیرگویان پشت سر امام به راه افتادند. امام در هر قدم که می‌رفت سه بار تکبیر می‌گفت. گفته‌اند که فضل به مأمون گفت: اگر امام رضا بدین صورت به مصلّا(محل برپایی نماز) برسد، مردم فریفته او می‌شوند، بهتر آن است که از او بخواهی برگردد. پس مأمون فردی را فرستاد و از امام خواست که برگردد. آن حضرت کفش خود را به پا کرد و سوار بر مرکب شد و بازگشت. شهادت شهادت حضرت علی‌بن‌موسی(ع) را جمعه یا دوشنبه آخر ماه صفر، یا ۱۷ صفر، یا ۲۱ رمضان، یا ۱۸ جمادی‌الاولی، یا ۲۳ ذی‌القعده، یا آخر آن، در سال ۲۰۲، یا ۲۰۳، یا ۲۰۶ نقل کرده‌اند.کلینی، وفات او را در ماه صفر سال ۲۰۳ق. در ۵۵ سالگی ذکر می‌کند. طبق نظر بیشتر علماء و مورخین سال شهادت امام رضا، ۲۰۳ق. بوده است. طبرسی روز شهادت را در آخر ماه صفر نقل می‌کند. در تعداد سال‌های زندگی علی بن‌موسی نیز با توجه به اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت او، از ۴۷ سال تا ۵۷ سال گفته شده است. طبق قول مشهور در تاریخ ولادت و وفات وی، سن امام رضا در هنگام شهادت ۵۵ سال بوده است. هم‌چنین نقل قول‌های متفاوتی در چگونگی شهادت امام رضا(ع) ذکر شده است: در تاریخ یعقوبی آمده است، مأمون در سال ۲۰۲ق از مرو رهسپار عراق شد و ولیعهدش رضا(ع) و وزیرش فضل بن سهل ذوالریاستین همراه وی بودند.[۶۰] چون به طوس رسیدند، امام رضا(ع) در قریه‌ای که به آن نوقان‌ گفته می‌شود، در اول سال ۲۰۳ق وفات کرد و بیماری آن حضرت بیش از سه روز نبود و گفته شده که علی بن هشام انار مسمومی به او خورانید و مأمون بر وی سخت بی‌تابی نشان داد. یعقوبی در ادامه می‌نویسد: «‌خبر داد مرا ابوالحسن بن ابی عباد و گفت: مأمون را دیدم که قبایی سفید در برداشت و در (تشییع) جنازه رضا سربرهنه میان دو قائمه نعش پیاده می‌رفت و می‌گفت؛ یا اباالحسن پس از تو به که دلخوش باشم؟ و سه روز نزد قبرش اقامت گزید و هر روز قرصی نان و مقداری نمک برای او می‌آوردند و خوراکش همان بود، سپس در روز چهارم بازگشت». شیخ مفید نقل می‌کند مأمون، عبدالله بن بشیر را امر کرد که ناخن‌هایش را نگیرد تا درازتر از حد معمول شود و سپس چیزی شبیه تمر هندی بدو داده تا با دستانش خمیر کند. آنگاه مأمون پیش امام رضا(ع) رفته و عبدالله را صدا زده و از او خواسته است که با دستانش آب انار بگیرد و سپس آن را به امام رضا(ع) نوشانید و این سبب وفات حضرت پس از دو روز شده است. شیخ صدوق روایاتی را بدین مضمون نقل می‌کند که در بعضی از آنها سم در انگور ذکر شده است و در بعضی، هم در انگور و هم در انار آمده است. سید جعفر مرتضی عاملی، شش نظر را درباره درگذشت امام رضا(ع) ذکر می‌کند. ابن حِبّان از محدثان و رجال شناسان قرن چهارم هجری، ذیل نام «‌علی بن موسی الرضا‌» می‌نویسد: علی بن موسی الرضا به وسیله سمی که مأمون به وی خوراند، رحلت یافت. این حادثه در روز شنبه آخر صفر سال ۲۰۳ق. بود. در مورد علت قتل امام رضا(ع) توسط مأمون، دلایل مختلفی ذکر شده است: غلبه امام بر علمای مختلف در جلسات مناظره،استقبال پرشور مردم از امامت امام در مراسم نماز عید مأمون از این حادثه احساس خطر کرد و متوجه شد دادن ولایت عهدی به امام، اوضاع را علیه وی سخت‌تر کرده است. از این رو، مراقبانی برای آن حضرت گمارد تا مبادا اقدامی بر ضد مأمون انجام دهد. امام از مأمون وحشتی نداشت و در اکثر اوقات به او چنان جواب می‌داد که ناراحتش می‌کرد. این وضع نیز باعث خشم مأمون و زیادتر شدن دشمنی وی نسبت به حضرت می‌شد، هرچند آشکار نمی‌کرد. چنانکه نقل شده هنگامی که مأمون از خبر یکی از فتوحات نظامی‌اش خوشحالی می‌کرد، امام رضا(ع) به او گفت:‌ «ای امیر مؤمنان، از خدا بترس درباره امت محمد(ص) و آنچه که خدا به تو واگذار کرده است. تو امور مسلمین را تضییع کرده‌ای و... پس از شهادت امام رضا(ع)، مأمون، او را در خانه حمید بن قحطبه طائی (بقعه هارونیه) در روستای سناباد، دفن کرد. پایان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔@valiasrk
📜 🚦علت حضور در ایران سالروز شهادت امام رضا علیه السلام استاد دکتر محمدحسین بسم الله الرحمن الرحیم 🔸با عرض تسلیت روز آخر صفر سالروز شهادت جانسوز حضرت ثامن الحجج وجود مقدس امام رضا علیه السلام به همه شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام... 📍به عرض می رساند که می خواهیم در این سخن کوتاه علت آمدن امام رضا سلام الله علیه به ایران را جویا شویم .امام هشتم سلام الله علیه در دوره امامت خود با سه خلیفه ی جبار بنی عباس معاصر هست . 📍اول هارون الرشید است که بعد از شهادت امام کاظم علیه السلام، مراقب امام رضا علیه السلام بود که اگر امام تحرکاتی داشته باشد با حضرت برخورد کند. لذا امام رضا سلام الله علیه در دوران هارون جانب تقیه را مراعات می کردند و بهانه ای به دست او ندادند تا اینکه درسال ۱۹۳ یعنی ده سال بعد از آنکه امام رضا علیه السلام به امامت رسیده بودند، هارون مرد و فرزند او امین به خلافت رسید. 📍امین از همان ابتدای رسیدن به خلافت با برادر خود مامون که در خراسان حکومت می کرد سر ناسازگاری گذاشت و می خواست او را از ولایتعهدی خود عزل کند و برای پسر خود بیعت بگیرد. لذا با مقاومت مامون مواجه شد و درگیری شدیدی بین آنها رخ داد. 📍لذا در پنج سالی که امین به عنوان خلیفه مطرح هست امام رضا علیه السلام از یک آزادی نسبی برخوردار بود و می توانست مردم را مورد خطاب قرار دهد و آنها را در جهت حق رهنمون باشد. اما در سال ۱۹۸ مامون موفق شد در یک نبرد نظامی امین را شکست دهد و بغداد را بگیرد و به دستور او امین کشته شد و خودش به خلافت رسید. 📍خلافت مامون مواجه با تنش های زیادی بود. از جمله این تنش ها زیر بار نرفتن عباسیان، خویشاوندان او در بغداد بود که او را به خاطر کشتن برادرش که پیش از این خلیفه بوده است سرزنش می کردند و همچنین از جانب اکثریت عالم اسلام که اهل تسنن بودند او را به خاطر قتل امین در جایگاه خلافت شایسته نمی دیدند و بعضاً مشروعیت او را زیر سوال برده بودند. 📍از سویی دیگر شماری از علویان خویشاوندان امام رضا علیه السلام هم به سبب ظلم هایی که عباسیان به آنها کرده بودند قیام کردند و موفق شده بودند بخش های وسیعی از عراق امروز، حتی سرزمین حجاز تا یمن و همچنین بخش هایی از ایران مانند خوزستان امروز را فتح کنند و مشکلات فراوانی را برای حکومت مامون ایجاد کردند. مامون با سختی و زحمت بسیار موفق شد که این قیام را سرکوب کند اما می دانست که آتش زیر خاکستر است لذا با یک تیر چندین نشان را در نظر داشت و آن اینکه امام رضا علیه السلام را به سوی پایتخت خود مرو مرکز خراسان بزرگ قدیم بیاورد و با این کار هم عباسیان را تهدید کند که اگر بخواهید با من در بیافتید کاری خواهم کرد که خلافت از خاندان شما بیرون بیاید و به رقبای شما علویان سپرده شود و همچنین برای اکثریت عالم اسلام که مشروعیت او را زیر سوال برده بودند به این وسیله، یعنی با همکاری نزدیکی که از امام رضا علیه السلام خواهد گرفت و ولایت عهدی که به آن حضرت خواهد داد موجب می شود که آنها به خاطر حرمت فرزند رسول خدا و زهد و علم و تقوای او دیگر مشکلی با مشروعیت خلافت مامون نداشته باشند، چرا که اگر این حکومت مشروعیت نداشت، فرزند و نواده ی بزرگوار رسول خدا همکاری با آنها را نمی پذیرفت؛ 📍هدف دیگر او هم این بود که علویانی که مرتب قیام می کردند و خواهان سرنگونی حکومت عباسی بودند خلع سلاح خواهند شد. چرا که اگر امام رضا علیه السلام به عنوان مقام دوم به این مملکت معرفی شود دیگر علویان نمی توانند دست به قیام و انقلاب بزنند، چرا که بزرگ آنها و سرشناس ترین شخصیت علویان که امام رضا علیه السلام باشد در این حکومت حضور دارد و نفر شماره دو حساب می شود. 🔸با این انگیزه ها مامون امام رضا علیه السلام را به ظاهر به ایران دعوت کرد اما در واقع یک الزام و اجباری در آوردن امام سلام الله علیه بود به گونه ای که بیشتر در نظر داشت که ارتباط امام سلام الله علیه با بدنه جامعه قطع کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔻 قسمت ( 1) 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔹 بررسی رویکردهای مختلف در مورد گستره رسالت و قلمرو دین. 🔸آیا در علومی از جمله اقتصاد، تربیت، مدیریت و جامعه‌شناسی، می‌توان به دانش اسلامی دست یافت یا خیر؟ (ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔻 قسمت (2) 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔸 گستره شریعت؛ رسالت پیامبر جاودان(همه زمانی) و جهانی(همه مکانی) است. 🔹رسالت شامل چه ساحت‌هایی از زندگی بشر می‌شود؟ آیا رسالت جامع است و شامل همه شئون آدمی می‌شود؟ (ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔻 قسمت ( 4 ) 🔸دو سند قابل اتکا برای 1- نقل: قرآن،روایات،سنت 🔹آیه ۱۵۷اعراف: يَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَيَنهاهُم عَنِ المُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ وَيَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتي كانَت عَلَيهِم 🔹بخشی از رسالت پیامبر ؛ آیه ۲۵حدید: لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ (ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔻 قسمت ( 3 ) 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : (صل الله علیه و آله و سلم) 🔸 گستره رسالت و درست از رسالت چیست؟ 🔹 گفتگو از رسالت پیامبر یک است. (ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
هدایت شده از محمد صادق رجائی
عاشورا اهداف، پیامد ها و درس ها- آیت الله علیدوست- جلسه 1.MP3
2.76M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه اول 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (1) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
هدایت شده از محمد صادق رجائی
عاشورا اهداف، پیامد ها و درس ها- آیت الله علیدوست- جلسه 2.MP3
3.75M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه دوم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (2) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
هدایت شده از محمد صادق رجائی
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه سوم.MP3
2.97M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه سوم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (3) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها- آیت الله علیدوست- جلسه چهارم.MP3
3.44M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه چهارم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (4) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه پنجم.MP3
4.16M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه پنجم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (5) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه ششم.MP3
3.33M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه ششم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (6) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها- آیت الله علیدوست- جلسه هفتم.MP3
3.32M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه هفتم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (7) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها- آیت الله علیدوست- جلسه هشتم.pdf
232.5K
✍️ متن بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه هشتم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (8) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه نهم.MP3
3.63M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه نهم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (9) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
عاشورا؛ اهداف، پیامد ها و درس_ها-آیت الله علیدوست- جلسه دهم.MP3
3.62M
✅ فایل صوتی بیانات استاد علیدوست در 🔻جلسه دهم 💠 موضوع: عاشورا : اهداف، پیامدها و درس ها (10) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
مجموعه سخنرانی علمی پیرامون اهداف و پیامدهای عاشورا بسیار شنیدی است تلاش می کنیم متن این مجموعه سخنرانی های علمی را نیز تقدیم حضورتان کنیم. مطالعه و شنیدن این مجموعه برای نگارش ده ها مقاله علمی موثر خواهد بود.
*ما و مسوولین یاد بگیریم و عمل کنیم ...* سلام و رحمت الهی این روزها هم سالروز قمری وفات *حاج‌آقا ابوترابی* بود و هم سالروز قمری خاکسپاری‌اش در جوار امام رضا (صحن آزادی) است. برای زنده کردن یاد این ولی خدا، لازم است بخشی از چیزهایی که از نزدیک از ایشان دیده اند و شنیده اند بازگو شود: ۱- حاج‌آقا نیم قرن مجاهدت کرد. از مبارزه علیه شاه تا مسولیت کمیته در پیروزی انقلاب و حضور در جبهه و ۱۰ سال اسارت و نمایندگی مجلس بعد از اسارت... ۲- هنگامی در جبهه‌ی سوسنگرد در تپه‌های الله‌اکبر به ماموریت شناسایی رفته بود، اسیر شد اما به اشتباه خبر شهادتش همه جا پیچید و شهید چمران که آن‌موقع فرمانده‌ش بود برایش مرثیه‌ای نوشت: *از شیر جسورتر بود، اراده‌اش پولاد را خجل می‌کرد. از هیچ ماموریتی روی بر نمی‌گرداند و در مقابل هیچ دشمنی عاجز نمی‌شد. ایمانش چون کوه بر لوح سرنوشت استوار شده بود و همه وجود خود را وقف سبیل الله کرده بود.* ۳- در اسارت رسما رهبری اسرا بر عهده‌اش افتاد. بی‌شمار اسیرانی که حاج‌آقا مسیرشان را عوض کرد. رهبر انقلاب در پیام شهادتشان فرمودند: *همچون‌ خورشیدی‌ بر دلهای‌ اسیران‌ مظلوم‌ می‌تابید، و چون‌ ستاره‌ی‌ درخشانی‌، هدف‌ و راه‌ را به‌ آنان‌ نشان‌ می‌داد و چون‌ ابری‌ فیاض‌، امید و ایمان‌ را بر آنان‌ می‌بارید.* ۴- سال‌هایی که نماینده مجلس بود، از خودرویی که مجلس داده بود استفاده نمیکرد. پیکانی داشت که همه جا با آن میرفت و با همان هم از دنیا رفت. ۵- دو دست لباس داشت که وصله میشد ولی مرتب و تمیز بود. یکی از نمایندگان با دیدن وصله‌ی شلوارش گفته بود: تو آبروی کشور را میبری با این لباس. حاج‌آقا در جواب فرموده بود: آبروی کشور به عمل مسئولین است نه به شلوار من. ۶- خوراکش همچون زهاد اهل ریاضت بود (بیشتر اوقات هم روزه بود) اما عملش مثل رزمندگان در جبهه، زیاد و پرجنب و جوش بود. ۷- خوابش مثال روایت حضرت‌علی(ع) در توصیه به مجاهدان بود: و لا تذوقوا النوم إلا غرارا أو مضمضه (خوابتان باید سبک و کوتاه باشد، همچون شخصی که آب را فقط مضمضمه می‌کند!) ۸- در مسیر پیاده‌روی مشهد که غالبا ۱۸ روز طول می‌کشید و شبها هر کسی دو تا پتو میگرفت و دنبال جای نرم برای استراحت می‌گشت، حاج‌اقا همان وسط مسجد عمامه‌اش رو زیر سرش می‌گذاشت و عبایش را رویش می‌کشید و می‌خوابید. ۹- گاهی عبایش را کنار پیاده‌رو جلو ساختمان مجلس پهن می‌کرد و همانجا به درخواست مراجعین رسیدگی می‌کرد. مسئولین حراست مجلس گفته بودند: به حاج‌آقا بگویید صورت خوبی ندارد کنار پیاده رو بنشیند. حاج‌آقا گفته بود: اگر آنها نگران آمد و شد مردم هستند جایمان را عوض می‌کنیم. اما اگر نگرانند که مردم بد عادت شوند که در اشتباه‌اند. مسئولان باید در کوچه و خیابان‌ها راه بیفتند و به وظایفشان عمل کنند. ۱۰- فرزندانش قبل از اسارت به دنیا آمدند. بعد از اسارت، جلوی آقازادگی فرزندانش را از همان سنین پایین گرفت. پسرانش یاسر و میثم می‌گفتند بابا به ما گفته بود حق ندارید خودتان را جایی معرفی کنید. در هیچ مهمانی و دیدار با دوستانش هم ما را معرفی نمی‌کرد. ۱۱- آزاده‌ای می‌گفت: حفظ آبروی دیگران برای آقای ابوترابی اهمیت زیادی داشت. گاهی بعضی از اسرا مسائل شخصی دیگران را افشا می‌کردند و مشکلاتی به وجود می‌آمد. روزی حاج آقا در میان جمع، اهمیت این موضوع را با سوالی مطرح کرد و پرسید: اگر قرار باشد شما پا روی قرآن بگذارید یا آبروی کسی را ببرید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ اکثراً گفته بودند: پا گذاشتن روی قرآن معصیت است، ما دومی را انتخاب می‌کنیم. حاج‌آقا گفته بود: اشتباه می‌کنید! چرا که قرآن برای آبرو دادن به انسان آمده است. شما وقتی آبروی کسی را بردید معنایش این است که به قرآن بی‌حرمتی کردید. ۱۲- می‌گفت: *راز عظیم خلقت، گنجینه‌ی بزرگ آفرینش و همه‌ی آنچه را که عرفا و اهل زهد دنبال آن می‌گردند، چیزی نیست جز خدمت به خلق. آنقدر که خاک شوی تا دیگران برای رسیدن به خواسته‌های مشروع‌شان پا روی تو بگذارند.* ۱۳- شعارش در کلام و عمل، حلقه‌ی مفقوده‌ی مدیران امروز کشور است: *پاک باش و خدمتگزار* ۱۴- با امام‌رضا از دوره‌ی جوانی عهدی بسته بود. هر دو به عهدشان وفا کردند. حاج‌آقا هیچ وقت از مسیر اهل‌بیت جدا نشد. آخر هم در جاده مشهد [که به آن می‌گفت جاده‌ی عشق] از دنیا رفت و روز شهادت امام رضا کنار امام رئوف آرام گرفت. *شادی روحش صلوات* •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجبی‌دوانی: وقتی با جان کری قدم می‌زدند حرفی از امام حسین (ع) و امام حسن(ع) نبود/ صلح امام حسن(ع) را تحریف می‌کنند تا کار خودشان در برجام را توجیه کنند •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅ نکته ای لطیف از مطلبی اصولی ◀️✅ اشتراک لفظی به معنای وضع یک لفظ برای معانی متعدد با وضع های جداگانه است. 🌷 مانند لفظ «عین» در شعر زیبای زیر که در مدح رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم سروده شده است: المُرْتَمِي في الدُّجَى، و المُبتَلَى بِعَمَى ‏❤️ و المُشتَكِي ظَمَأً و المُبتَغِي دَيْنا يأتونَ سَدَّتَهُ مِن كُلِّ ناحِيَةٍ ❤️ و يَستَفيدونَ مِن نَعمائِهِ‏ عَيناً ترجمه ی شعرگونه از اینجانب: (افتاده در تاریکی و آن کور محض & از تشنگی نالان و آن محتاج قرض) (از هر طرف بر آستانش پرشتاب & خواهان نور و چشم و پول و جُرعه آب) البته روشن است که ترجمه ی شعرگونه ی بنده، لطافت مشترک لفظی و استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد را در خود ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
به مناسبت رحلت _شهادت پیامبر گرامی اسلام خوبه یاد آوری بشه که چه تعداد پیامبر در ایران مدفون هستند در 15استان 33 پیامبر آرمیده اند آذربایجان شرقی ۱. حضرت جرجیس (ع)، شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ. گلفرخ، کلید داغیپ ۲. حضرت یونس (ع) شهرستان: مرند ۳. ارمیای نبی (ع) شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیغه اصفهان ۱. حضرت شعیا (ع): شهرستان اصفهان؛ هاتف ۲. حضرت یوشع (ع): گلستان شهدا ۳. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر ۴. حضرت صالح (ع) شهرستان گلپایگان، گلشهر ۵. حضرت یحیی (ع) شهرستان گلپایگان روستای قالقان تهران ۱. حضرت لوط (ع) شهرستان رباط کریم، روستای پیغمبر خراسان رضوی ۱. شعیب پیغمبر (ع) شهرستان قوچان، روستای مزرج خراسان شمالی ۱. حضرت ایوب (ع) شهرستان بجنورد، روستای ایوب زنجان ۱. حضرت قیدار نبی (ع): شهرستان قیدار سمنان ۱. پیغمبران (سام و لام) (ع) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان ۲. ارمیا (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا ۳. حضرت جرجیس (ع) شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران ۴. حضرت دانیال (ع) شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن ۵. دانیال پیغمبر (ع) شهرستان شاهرود، روستای کالپوش فارس ۱. شیث پیغمبر (ع)، شهرستان فیروزآباد، روستای مهکویه سفلی ۲. نوح نبی‌الله (ع) شهرستان ممسنی، روستای جاوید حجت‌آباد قزوین ۱. چهار انبیاء (ع)، شهرستان قزوین بخش مرکزی، خیابان پیغمبریه ۲. ایوب و یوشع (ع)، شهرستان قزوین، بخش رویارالموت، روستای بالاروچ ۳. خضر (ع) شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، روستای گازرخان ۴. سام و جالوت (ع)، شهرستان قزوین، رودبار، روستای یکاکلایه علیا گلستان ۱. صالح پیغمبر (ع)، شهرستان گرگان، آق قلا، روستای آق قنبر ۲. حضرت یعقوب (ع) شهرستان گرگان، آق قلا ـ. روستای صحنه علیا لرستان ۱. داوود پیغمبر (ع)، شهرستان الیگودرز، ازنا، روستای داوود پیغمبر مرکزی ۱. اشموئیل نبی‌الله (ع) شهرستان ساوه، بخش مرکزی روستای پیغمبر همدان ۱. حیقوق نبی (ع)، شهرستان تویسرکان، حبقوق نبی بلوار حبقوق ۲. حجی پیامبر (ع)، شهرستان همدان، بازار فلسطین خوزستان ۱. حزقیل (ع) شهرستان دزفول، خیابان شریعتی ۲. دانیال نبی (ع) شهرستان شوش، خیابان امام خمینی مازندران ۱. ایوب پیغمبر (ع)، شهرستان تنکابن، شهر عباس آباد روستای پرچور ۲. دانیال نبی (ع)، شهرستان تنکابن، سلمانشهر ـ. دانیال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk