مقایسه_ی-شئون-و-اختیارات-فقیه-حاکم-در-اندیشه_ی-امام-خمینی-و-سید-احمد-خوانساری.pdf
1.04M
#ارائه_مقاله
مقایسه شئون و اختیارات فقیه حاکم دراندیشه امام خمینی و سید احمدخوانساری (رضوان الله تعالی علیهما)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔 @valiasrk
برای پیدا کردن مطلب مورد نیاز خود از جستجو استفاده کنید
مثلا #تلخیص یا #آموزش_مقاله یا #مقاله را جستجو کنید
⭕️ جایگاه فقه در علوم حوزوی:
💠فقه دو سطح کلی دارد: یکی #فقه_تخصصی یا تخصص در فقه است و دیگری فقه عمومی است که از دو نگاه قابل بحث است.
💠نگاه اول، فقه عمومی به عنوان پیش نیازی برای فقه تخصصی است؛ و نگاه دوم، فقه عمومی به عنوان پیش نیازی برای تخصص در سایر رشته ها است.
💠 برای تخصص در فقه، لازم است یک دوره فقه عمومی خوانده شود که حاصل آن رسیدن به ملکه #اجتهاد و استنباط است.
💠 این فقه عمومی، همین است که الان در حوزه خوانده می شود؛ منتها چون راه درستی برای آموزش طی نمی شود، این دوره طولانی شده است.
💠 ابتدا باید یک شیوه آموزشی جدید برای #نظام_آموزشی فقه تحصیل شود تا طلبه ها بتوانند در کمترین مدت، این دوره را پشت سر بگذارند و به ملکه اجتهاد دست یابند. به نظر من الان بیش از آنکه بر شناخت روش استنباط تکیه شود، بر بیان مسائل پرحجم و قیل و قال ها تکیه می شود؛ لذا بعد از 30 سال ملکه اجتهاد به دست می آید.
#تخصص_گرایی
#تخصصی
#فقه
#نظام_آموزشی
#اجتهاد
🖌حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی؛
🗓 خشت اول، شماره8، صفحه13.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✔️ #ادوار_اخباری_گری از دیدگاه آیت الله علیدوست
#دیدگاه_های_استاد_علیدوست
#اخباری_گری
#ادوار_اخباری_گری
#مکتب_شناسی
#اطلاع_نگاست
#نشست_علمی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔘 #ادوار_اخباری_گری از دیدگاه استاد علیدوست (بخش اول)
#دیدگاه_های_استاد_علیدوست
#اخباری_گری
#ادوار_اخباری_گری
#مکتب_شناسی
#اطلاع_نگاست
#متن_نشست_علمی
🔻(بخشی از بیانات استاد علیدوست در نشست بزرگداشت جناب غفران مآب)
▪️مقدمه
معمولاً اگر در فضای حوزه از اخباریگری سؤال کنید، میگویند اخباریگری در قرن 11 و 12 و برخی از آنها در قرن 9 و 10 بودند که آمدند و مقابل اصولیها بودند و بعد هم وحید بهبهانی با آنها مبارزه کرد و آنها را به محاق برد و در زمان شیخ انصاری دیگر امکان تولید دوباره نیافت، عقیم شد و ریشهاش خشک شد!
این بیان، غلط نیست، اما بسیار بسیار ناقص است.
اخباریگری 5 دوره را به خود دیده است، البته نه به اسم اخباریگری و نه با همه ویژگیهای آن. واقعیت آن است که اخباریگری ماهیتی مشکک داشته و مقول به تشکیک است.
✔️دوره اول اخباریگری
اولین جریان و دوره اخباریگری مربوط به زمان حضور ائمه(ع)، علی الخصوص زمان صادقین(ع) است. در آن زمان اولین جریان اخباریگری، مقابل جریان اجتهاد به رأی و در بعضی لایهها مقابل جریان قیاس قابل مشاهده است.
به عنوان مثال مباحثات و مناظرات دو برادر، یعنی حمران ابن اعین و زراره ابن اعین را ملاحظه فرمایید؛ زراره مسلک و منهج عقلگرایانه دارد و حتی روایات امام صادق(ع) را نیز اگر احساس کند رویش حرف دارد و مثلاً با عقلش جور در نمیآید، مورد مناقشه قرار میدهد و از همینجاست که امثال زراره متهم به قیاسگرایی شدهاند. بنده در فقه و مصلت توضیح دادهام که اینها قیاسگرا نبودند، منتهی روایات را حتیالامکان در کنار عقل معنا میکردند. حمران ابن اعین (برادر زراره) اما، به جریان تحدیث و حدیثگراییِ غلیظتر تعلق دارد. لذا گاهی بین دو برادر بحثهایی مطرح میشود و گاهاً تا محضر امام(ع) هم کشیده میشود. میروند خدمت امام و ایشان این دو جریان را مدیریت میکنند.
مثال دیگر مباحثات و مشاجرات هشام بن حکم و با ابن ابی عمیر در همین زمینه است که در نهایت به قهر این هر دو بزرگوار از یکدیگر منجر میشود. موارد و مصادیق این دوره فراوان است.
اندیشه اخباریگری –با لحاظ مقول به تشکیک بودنش- در مقابل اندیشهای است که روایات را در کنار عقل میببیند و از عقل ابزاری برای تفسیر و یا رد روایات استفاده میکند و یا در باب تعادل و تراجیح برای ترجیح یک روایت بر روایت دیگر، موافقة العقول را معیار قرار دهد. این موج اول اخباریگری است.
در دوره اول اخباریگری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاسگرایی و اجتهاد به رای که یک نوع عقلگرایی» محسوب میشده، مبارزه میکنند و هم با «حدیثگراییِ فارغ از عقل».
آن ده روایتی که از اهلبیت(ع) نقل شده است که: آنچه از ما میرسد را بر «قرآن» و «سنت قطعی» عرضه کنید، در یک روایت دارد که بر «عقول» عرضه کنید، جزو این جریان است. حضرت میخواهند یک تعادلی ایجاد کنند. یعنی در هر جهت که افراط شود (عقلگرایی افراطی و یا حدیثگرایی افراطی)، خطرناک است.
اگر کسی با همین عنوان دورههای مختلف اخباریگری را انتخاب کند، موضوع یک پژوهش و پایان نامه خوب خواهد بود. دوره را بیاورد، لوازمش را بیاورد، موضع ائمه(ع) را مشخص کند و ... این ارزشمند است.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
🔘 #ادوار_اخباری_گری از دیدگاه استاد علیدوست (بخش دوم)
#متن_نشست
✔️دوره دوم اخباریگری
دوره دوم اخباریگری، دویست سال بعد از دوره اول به وقوع میپیوندد، یعنی اوایل قرن چهارم. در این زمان موج دیگری از حدیثگرایی به وجود می آید. بزرگانی همچون ابنقولویه، شیخ صدوق و شیخ کلینی و... (رضوان الله تعالی علیهم) به این دوره تعلق دارند. این دوره تا اوایل قرن پنجم (یعنی حدود صد سال) به طول میانجامد. مدرسه قم و مدرسه ری و حاصل به منصه ظهور رسیده این دوره کتب مرحوم صدوق، کتاب کافی، کتابهای ابن قولویه و دیگران است. در این زمان در مقابل جریان حدیثگرا، جریانی مشهور به قیاس و اجتهاد به رای بود، مانند ابن جنید.
در این دوره بزرگانی از علما مانند سید مرتضی، شیخ مفید و شیخ طوسی که بعد از ائمه(ع) آمده و بهره مند از مکتب و مسلک ائمه(ع) بودند این جریان را مدیریت میکنند. مثلاً جناب شیخ مفید از یک طرف رساله در رد ابنجنید دارد: «رسالة النقض علی ابن الجنید فی الاجتهاد فی الرای». رسالهای نقضگونه در رد بر ابنجنید به خاطر اجتهاد به رأی. شیخ مفید دو کتاب در نقد ابنجنید دارد. (بعید میدانم که یک کتاب با دو نام مشابه باشد، بلکه دو کتاب است).
اما از طرف دیگر در رد استاد حدیثگرای خویش، شیخ صدوق هم کتاب دارد. البته در مورد شاگردی شیخ مفید در محضر شیخ صدوق، شک و تردید وجود دارد. ولی مسلم است که اگر شیخ مفید استفاده حضوری و فیزیکی از شیخ صدوق هم نکرده باشد، استفاده نرم افزاری و غیر حضوری (از طریق آثار ایشان) کرده است. همانطور که جملگی ماها شاگرد شیخ انصاری تلقی میشویم، در عین حال که در محضر او تلمذ نکردهایم و فقط آثارش را درس گرفتهایم.
شیخ مفید در تصحیح الاعتقاد (که منسوب به ایشان است) چقدر در مورد رفتار شیخ صدوق در ارتباط با تعامل با ادله، ابراز ناراحتی میکند! کل گلایه هم این است که جناب شیخ صدوق! دربرخورد با روایات، شما باید روایات صحیح از سقیم و درست از باطل را با کمک عقل سلیم و عقل ابزاری، از هم تفکیک کنید.
اگر در زمان حضور، ائمه(ع) این فضا را مدیریت میکردند تا این جریانات به تعادل برسد، درقرن چهارم و پنجم علمای بزرگی مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و شیخ مفید این فضا را مدیریت میکنند؛ و لذا به جایی ضربه نمیخورد. یعنی در این فضای تز و آنتی تز، یک سنتزی بیرون میآید و یک تعادلی ایجاد میشود.
✔️دوره سوم اخباریگری
دوره سوم اخباریگری مربوط به قرن دهم است. اخباریگری این دوره به گونهای است که اصلاً دیده و حس نمیشود و التفاتی به آن وجود ندارد. بزرگانی مانند شهید ثانی، صاحی معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و... مربوط به این دوره از اخباریگری هستند.
روشن است که این بزرگان را هیچ کس به عنوان عالم اخباری نمیشناسد! این مهم از جهتی نیز درست است. اگر اخباریگری، به عنوان آنچه در قرن 11 و 12 مطرح شد، را ملاک و معیار قرار دهیم، این دسته از بزرگان اساساً اخباری تلقی نمیشوند. اما چنانکه گفته شد، اگر اخباریگری را امری مقول به تشکیک بدانیم، رگههایی از حدیثگرایی را در افکارو آراء این بزرگان مشاهده میکنیم. وجود رگههایی از اخباریگری در آثار و آراء شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک و از همه بارزتر، محقق اردبیلی قابل انکار نیست.
لذا شاید بتوان گفت ریشه اخباریگری مشهور، به صد سال قبل (یعنی اوائل قرن دهم) بازمیگردد. بزرگانی که بر اخباریگری مشهور سخت میگیرند، در مورد محقق اردبیلی که تعبدش به آراء فقها کم است و در صورت مشاهده یک خبر، به راحتی از شهرتِ بر خلاف روایت دست برمیدارد، چه میگویند؟
محقق اردبیلی در سبک اجتهادی خود، اخبار را مقدم بر مشهور میداند؛ از سوی دیگر یکی از شاخصهای اخباریگری، اصالت دادن به اخبار و روایات است و شهرت و اجماع را به عنوان دلیل مقدم بر روایات و اخبار نمیپذیرند و در صورت وصول به خبر، به راحتی از قول فقها عبور میکنند. البته سبک اجتهاد شهید ثانی به این غلظت نیست.
صاحب معالم نیز از سویی شاگر محقق اردبیلی است و از سوی دیگر، استاد رأس اخباریگری، یعنی محمد امین استرآبادی است. بعضی نوشتهاند مرحوم استرآبادی در مکتب صاحب معالم بزرگ شد و بعد اعراض کرد و اخباری شد، اما من نمیتوانم خیلی این را تصدیق کنم.
رگههایی از اخباریگری –ولو در حد مویرگ- در آراء و افکار صاحب معالم وجود دارد. این رگه ضعیف اخباریگریِ صاحب معالم –که از استاد خود یعنی محقق اردبیلی دریافت کرده- به مرحوم استرابادی منتقل میشود و استرآبادی آن را تبدیل به شاهرگ و جسیم میکند.
به هر صورت دوره سوم از اخباریگری و به تعبیر دیگر : زمینه سازی برای آن، مربوط به قرن دهم میشود و تا اوایل قرن یازدهم طول میکشد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین
#valiasrk
🔘 #ادوار_اخباری_گری از دیدگاه استاد علیدوست (بخش سوم)
#متن_نشست
✔️دوره چهارم اخباریگری
اما اوج اخباریگری، چنانکه معروف و مشهوراست، دور چهارم است. از استرآبادی م1036 شروع میشود و جلو میآید و به شیخ یوسف بحرانی م1186 میرسد. شاید آخرینشان شیخ حسین بحرانی م1240 است. (آخرین در این مقطع).
در این دوره اخباریگری تبدیل به یک پک و بسته میشود که لوازمیدارد. مثلاً:
- مبارزه شدید با تقلید: در دورههای گذشته مبارزه با تقلید وجود ندارد، اما در این دوره وجود دارد.
- وجوب عینی اجتهاد: اینکه همه باید مجتهد باشند (کلماتشان درفقه و مصلحت آمده است، ملاحظه بفرمائید).
- حمله های شدید به فقها (که ای کاش نبود). به راحتی به فقها حمله میکردند. مثلاً کار علامه حلی و یا قبلش ابنطاووس که اخبار را به چهار قسم تقسیم کرده اند، را تعبیر به «سقیفه بنی ساعده دوم» کرده، میگفتند: ما با دو سقیفه بنی ساعده مواجه شدیم: یکی همان سقیفه بنیساعده کذایی در صدر اسلام و یکی هم تقسیم اخبار به چهار قسم! شخص دیگری از اینها (استرآبادی) در مورد ورود اصول به شیعه و فقه شیعه چنین تعبیراتی را به کار میبرد!
در این دوره یک بسته با یک لوازمی بنام اخباریگری مطرح شد که صاحبان این اندیشه با مخالفان خود بیرحمانه مواجهه میکردند و گاهاً خون خود را روی حرف خودشان میدادند!
سؤال این است که انسان اگر یک نظریه و یا نوآوری دارد، یا یک مخالف دارد، چه ضرورتی دارد که بیادبی کند؟ چرا حمله کند؟ چرا کار گذشتگان را نادیده بگیرد؟ بنده در چند قضیه اخیر، حرفم با بعضی از آقایان این است که اگر حرفی و نکتهای دارید، آن را درست جا بیندازید و بگویید گذشتگان بحث را تا اینجا آوردند، ولی این موارد مانده و من روی اینها نظر دارم. چرا ما باید به تراث و آثار گذشتگان حمله کنیم؟
سوگمندانه باید عرض کنم –از روی اطلاع عرض میکنم- که ما هیچ زمانی مثل امروز، حملات و هجمههای اینچنینی به تراث شیعی و اسلامی نداشتهایم! بله! ما دوران زیادی پشت سر گذاشتهایم و هجمههای مختلفی نیز وجود داشته است، اما آنها سختافزاری بوده و مثلاً کتابهای شیعه را میسوزاندند (مثلا مشهور است که در زمان صلاحالدین ایوبی یک هفته حمامهای لبنان با کتابهای شیعه گرم میشد!). اما این حملهها، سخت افزاری بود. حملات امروزی اما، نرمافزای است و با عناوین حوزوی انجام میشود! رفتار کتاب سوزی است در قالب نرم آن!
✔️ دوره پنجم اخباریگری
دوره پنجم، مربوط به عصر حاضر است. در عصر حاضر، خیلیها اصولی حرف میزنند و کتاب اصولی دارند، اما اخباری فتوا میدهند! الان نمیخواهم بگویم چقدر عیب دارد ویا ندارد، جریان را عرض میکنم.
ما امروز وقتی میخواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری از رگها ورم میکند و ناراحتی ایجاد میشود! وقتی میخواهیم از «نصوص مبین مقاصد و نقش آنها در استنباط» گفتگو کنیم میبینیم ناراحتی پیش میآید! بالاخره آیا نصوص مبین مقاصد جزو آیات قرآن است یا خیر؟ آیا برخی از آیات قرآن نصوص مبین مقاصد است یا نیست؟ آیا اینها نقش دارد یا خیر؟ بحث کنید. بگویید ندارد یا دارد. یا بگویید : کارایی ابزاری دارد اما کارایی سندی ندارد یا دارد؟ اینها را بحث کنید! متأسفانه طرح این مباحث موجب ناراحتی برخی میشود!
امروز برای اینکه بخواهیم «قاعده عدل و انصاف» را ثابت کنیم، باید قسم بخوریم و آخرش هم طرف انکار می کند. امروز در مورد بحث «عدالت در شریعت» انکار داریم. مرحوم آیت الله خوئی قدس سره که مدرسهاش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را میپذیرد ولی در اواخر عمر علمی خود، آن را انکار میکند!
ایشان هر چه آمده به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیثگرایی نزدیک شده است، لذا ایشان در دوره اولش، مکتب فقهیاش، «مکتب تجمیع ظنون» است و از این مسائل استفاده میکند. تقریراتی که مرحوم آقای گرجی از ایشان چاپ کرده، را ملاحظه بفرمائید، آنجا تمام لوازم «فقه تجمیع ظنون» است را معتقد است، ولی در دوران اخیر، فقه ایشان «فقه مدرسهای و فقه صغری- کبرائی» است! ایشان در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد میکند. یا وقتی از «قاعده ضمان» بحث میکند، میگوید: قاعده ضمان به تسبیب، بر خلاف اجماع فقها است، ما دلیلی بر آن نداریم. این تفکر یک تفکر حدیثگرایی است. میفرماید مواردی هم که در روایات آمده، فقط بر همان موارد اکتفا میشود. در مبانی تکمله المنهاج بحث را ببینید. لذا فتاوائی میدهد که خود ایشان معتقد است خلاف مشهور است بلکه مخالف اجماع است.
ایشان هیچ اجماعی را قبول نمیکند و هیچگونه کارآئی نیز برای آن قائل نیست و اگر هم اجماعی باشد، میگوید محتمل المدرک است و آن را کنار میگذارد.
ادامه دارد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین
#valiasrk
🔘 #ادوار_اخباری_گری از دیدگاه استاد علیدوست (بخش چهارم)
#متن_نشست
✔️اخباری گری در عصر ما
ما امروز با جریان اخباریگری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرتها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و ... از جمله مختصات اخباریگری معاصر است. البته اخباریین معاصر، تقلید را انکار نمیکنند، اصول فقه را میپذیرند و کتاب هم می نویسند، و سالها هم بحث میکنند؛ اما در مقام عمل و فتوا، گاه اثری از آن دیده نمیشود! به نظر بنده، اینها، دوره پنجم اخباریگری را تشکیل میدهند.
✔️اخباریگری در غیر فقه
اخباریگر معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد. الان یک سری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... میگویند. نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ میکنند و نه اقتضائات عقل را میبینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار میدهند! اصولا توان چنین کاری در آنها وجود ندارد! بنده اسم این را اخباریگری در غیر فقه میگذارم.
به نظر ما باید یک خانه تکانی صورت بگیرد. فکر نکنیم جریان اخباریگری یک دوره داشت، آن هم با تلاش وحید بهبهانی به محاق رفت و با تلاش شیخ اعظم دیگر امکان تولد دوباره ندارد! بله! به محاق رفت، اما مجدداً به نوعی دیگر متولد شده است.
▪️لزوم توجه به خدمات اخباریین
گاهاً شاهد حملات تندی به اخباریین هستیم. در حمله به اخباریین باید جانب احتیاط را رعایت کنیم. درست است اخباریها، حملاتی به فقها و نیز لغزشهایی داشتند؛ اما خدماتشان هم بسیار زیاد و خارج از حساب است.
درست است شیخ حر عاملی شهادت طلبهای را به دلیل اصول خواندن قبول نمیکند (حسب نقل)، اما خدمات اینها را چه در دوره دوم (دوره شیخ صدوق و کلینی و ..) و چه دورههای بعد و حتی دوران اول و دوره چهارم، باید ببینیم. عمده مجامع اخباری ما مربوط به دوره چهارم است. نقش شیخ حر، فیض کاشانی، علامه مجلسی و ... را مگر میتوانیم نادیده بگیریم؟
🔻پس:
اولاً: اخباریها یک دسته نبودند. صاحب حدائق در جلد اول حدائق میگوید ما یک گروه نیستیم. به بیان دیگر اخباریگری مقول به تشکیک است و اخباریها نیز به تبع آن چند دسته با دیدگاهها و اقدامات مختلف هستند.
ثانیاً: خدمات اخباری ها نباید نادیده گرفته شود و حریم آنها نباید مورد تعرض قرار گیرد.
ثاثلاً: نشستهایی از این دست، میتواند در راستای احیای تراث باشد. ما به این تراث احتیاج داریم و این تراث امروز در معرض هجمه است.
پایان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
نشست ارائه شده از استاد علیدوست درباره ادوار اخباری گری واقعا قابلیت نگارش مقاله را دارد
عناوین تحقیق طلاب سطح۲ و ۳
لیست استاد معزز حسنی
طلاب محترم آقایان :
۱- سینا عربزاده : استحاله و موارد مصداقی آن.
۲- سعید علیپور : بررسی حدوث و قدم عالم از منظر فلاسفه و متکلمین
۳- احمد علیزاده: سجده بر کاغذ.
۴-حسن فاطمی نسب: فروش اعضای بدن .
۵-بهنام قادری: موارد حرمت احتکار .
۶- عیسی کرمانی: بررسی عدم جلوگیری در انتقال بیماری های واگیر.
۷- حمید رضا لزگی : خرید و فروش در بورس.
۸- علیرضا فلکی: بررسی استعمال دخانیات.
۹_ مرتضی غیاثی : بررسی نظر به تصاویر و فیلم زنان
۱۰- سجاد فیاضی : بانکداری اسلامی آسیب ها و مشکلات
۱۱- ایمان قربانی: بررسی شروط ضمن عقد
۱۲- : مهدی مرادمند : بررسی متعه در عصر حاضر .
۱۳_ سید امیر حسین مصطفوی : خرید و فروش ارز دیجیتال ( بیت کوین )
۱۴- علی یزدانی : بررسی فقهی بازار یابی شبکه ای .
۱۵- محمد رضا یزدانی : حکم بیمه در شریعت
۱۶_ شهابی : خرید و فروش خون
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
عناوین تحقیق طلابی محترمی که در گروه پژوهشی استاد معزز پارسا هستند
۱. محمد جواد باغبان، جایگاه مسجد در نظام حکومتی اسلام
۲. اسماعیل اسماعیل زاده : بررسی کاربردی استصحاب در فقه شیعه و ادله حجیت آن
۳.سعید رحمانی:نگرشی بر چگونگی وچرایی نماز مسافر درفقه امامیه.
۴.برات مایوانی:نگرشی برنظرفقهاء درمورد بیع فضولی.
۵.علی رحمتی:بررسی حجیت استصحاب از صحیحه اول زراره.
۶.حسین زنده دل: حکم خرید وفروش صبی ازمنظر فقها شیعه
۷. سلیمانی
ماهیت فرزندخواندگی از منظر شیعه
۸. میلاد محمدی
احکام سقط جنین در نگاه شیعه
۹. علی ثاقب
نگرشی بر نظر فقها در مورد خرید و فروش شخص مکره
۱۰. عشقی نژاد
نگرشی بر منظر اصولیین در شبهات حکمیه تحریمیه
۱۱. رضادوست
جایگاه عقلانیت معنویت عدالت در جامعه مهدوی
۱۲. امیر حسین خواجه
جایگاه مردم سالاری در تحقق و دوام حکومت اسلامی
۱۳. محمد زوارمی
پذیرش شهادت کافر ذمی از منظر فقهای شیعه
عناوین تحقیق طلاب محترمی که در گروه پژوهش استاد معزز غیور هستند
1. قربانی
بررسی فقهی شروطی که در عقدنامه های ازدواج آمده است(شروط ضمن عقد)
2. فلکی
قائده لاضرر از منظر فقهاء معاصر
3. مصطفوی
بررسی اقوال و ادله در حکم خمس ارث ، هدیه و زمین
4. پولادیان
تجری از منظر امام و رهبری
5. غیاثی
بررسی فقهی حجاب در قانون اساسی جمهوری اسلامی
6. غزنوی
مقدمه واجب از منظر امام و رهبری
7. محمدیان
اهداء عضو از منظر فقه
8. فیاضی
بانکداری اسلامی آسیبهه و مشکلات و راه حل
9. یزدانی علی
بررسی فاعلیت کلامی علیت فلسفی
10. رسایی
بررسی آیات دال بر حجیت خبر واحد
11.مرادمند
مبانی فقهی غنا و موسیقی از منظر قرآن کریم
12. ایرانمنش
ازدواج مسلم با غیر مسلم
۱۳.مهدی مرادمند
مبانی فقهی غنا و موسیقی از منظر قرآن کریم
۱۴.رسایی
بررسی آیات دال بر حجیت خبر واحد
۱۵. مهدی غزنوی
بررسی مقدمه واجب و اقسام آن
۱۶. غیاثی
بررسی حجاب در قانون اساسی
ادامه عناوین تحقیق طلاب
حمید تفضلی نژاد
خودکشی ، احکام و آثار آن از منظر فقه
حطیطه
راههای ثبوت هلال ماه از نظر شهید اول
محسن محمدی
حکم مصرف وام و تسهیلات بانکی در خارج از موضوع قرار داد
مرتضی شکاری
بررسی بدعتهای فقهی خلیفه دوم
جورکش
بررسی استفاده از ماسک در نماز
علیدادی
بررسی امکان تفسیر قرآن به قرآن و نقد آن
احمدی فر
غیبت از منظر امام خمینی و سایر فقها
صبا امیرحسین
بررسی قضاوت و فتوای عامه
جورکش
بررسی حکم زدن ماسک در نماز
عناوین تحقیقات طلابی که در گروه پژوهشی مسئول پژوهش مدرسه (رجایی) بودند
مهدی اکبری نیا (بررسی کاشفه یا ناقله بودن اجازه در بیع فضولی)
مهدی امینی
بررسی خرید و فروش علائم مقدس سایر ادیان به مسلمانان
امیر حسین باغبان
بررسی حکم خرید و فروش بیت کویین
حسین باقری تولایی
بررسی احکام خرید و فروش محرمات به کفار
ابراهیم پرچم
بررسی خرید و فروش آلات موسیقی
حسین پرونده
راهکارهای فقر زدایی در اقتصاد اسلامی
احمد رضا جمالزیی (مطالعه تطبیقی وضو از منظر مذاهب اسلامی)
سجاد ده جوریان(جواز ساخت سلاح کشتار جمعی و استفاده از آن)
حسن ساربانی
بررسی نظر مقام معظم رهبری پیرامون موسیقی در کتاب غنا
محمد رضا سعیدی
بررسی نظافت، مصادیق و احکام آن در اسلام
یونس سمرجانی
بررسی صحت خرید و فروش صبی و ادله آن از منظر شیخ انصاری
رضا علیمرادی
بررسی صحت بیع معاطات و اثر آن از منظر شیخ انصاری
زارع مهرجویی
تبیین احکام بازار یابی شبکه ایی
سید کاظم ممتازی
از اندلس تا ایران
سیدعلی صداقت:
دو جریان اخباریه و سلفیه در مواجهه با عقلانیت تشریعی
ادامه عناوین تحقیقات
آقایان
احمدی فر
غیبت از منظر امام خمینی و دیگر علماء
جاهدی
بررسی همسر مناسب از منظر فقه اسلامی
بیغم علی
مستحبات بیع از منظر فقه شیعه
حمید رضا رحمانی
ماهیت و شرایط امر به معروف و نهی از منکر
سید علی احمدنیا
بررسی احکام فقهی بیع با کفار
محسن اسکندری
تبیین اختلاف فقها در خرید و فروش خون و راهکار حلیت آن
سجاد زرنگ
نگرشی بر نظریه فقهاءدرمورد ولایت فقیه
احمد آبادی
بررسی جواز نکاح با کافر
یونس سـَمرجانی
همسر ازاری از دیدگاه فقه و حقوق
فاطمی
بررسی حکم خرید و فروش معاطاتی از منظر شیخ انصاری
#پژوهشگرموفّق
ویژگیهای یک پژوهشگر موفّق
یک پژوهشگر موفّق #نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیدههای پیرامون خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش میگذرد، #حساس است و #ذهنی پویا و پرسشگر دارد.
ذهن پرسشگر او همواره در راستای #یافتنپاسخهایتازه برای پرسشهای موجود است.
همچنین او برای انجام موفقیتآمیز پژوهش خود، از #روشهایعلمی و پذیرفته شده استفاده میکند؛افزون بر آن، یک پژوهشگر موفق از #مهارتلازم برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیازش برخوردار است.
این منابع از محلهایی چون کتابخانهها، مراکز اطلاع رسانی و شبکههای رایانهای ملی و بین المللی به دست میآیند.
او به خوبی میتواند در این منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوعی که در آن زمینه فعالیت میکنند، به #درکروشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد.
پژوهشگران موفق به #کارگروهی در طرحهای پژوهشی بها میدهند و تلاش میکنند، پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند.
همچنین، آنان #نتایجیافتههای خود را به نحو کارآمدی منتشر ساخته و #دراختیار دیگر محققان میگذارند.
آنان نسبت به #توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظهای از تلاش برای بالا بردن مهارتهای علمی خویش بازنمیایستند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 نشست علمی «تفاوت مکتب اصولی قم و نجف»
👤 با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی
📅زمان: دوشنبه، 19 آبان ماه، ساعت 12:45 تا 14
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفیسایت
کسانی که دوست دارند یک عالمه کتاب در دست داشته باشند
#مطالعه
#مطالعه_دیجیتال
✍️«کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.zohasoft.qodslib&ref=share
#دانلود_فایل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
کتاب احکام مبتلا به7.pdf
3.72M
#احکامنموداری
آخرین نسخه ویرایش شده کتاب احکام مبتلابه نموداری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
انتخاب نمونه در روش های تحقیق کیفی و کمی(یک تفاوت مهم)
📗هدف اصلی نمونه گیری در روش های کمی، تعمیم یافته هاست، لذا محقق در روش کمی باید تأکید بسیار زیادی بر انتخاب تصادفی و شانس برابر انتخاب همه اعضای جامعه پژوهش داشته باشد.
📚اما در روش های کیفی به دنبال کسب درک عمیق از پدیده مورد بررسی هستیم نه تعمیم یافته ها و لذا محقق روش کیفی باید بر انتخاب مشارکت کنندگان با هدف دستیابی به بیشترین اطلاعات در مورد پدیده مورد بررسی تاکید داشته باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هدایت شده از پژوهش خوان
#درختواره_اولین_جلسه
#کارگاه آشنایی با اصطلاحات و اصول مقاله نویسی
👨🏫با حضور استاد #دکتر_محسن_شرفایی
👈عضو هیات علمی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
👈منتخب برگزیده دوازدهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی - 1399
⌛️زمان :
دو شنبه 99/8/11
🔰اهم مباحث مطرح شده :
1️⃣ارکان مقاله
2️⃣عنوان
3️⃣چکیده
4️⃣کلیدواژه
✍️ارائه درختواره: مرتضی عاشوری
طلبه تخصصی سطح2و3 فلسفه و کلام
معاونت پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
www.magk.ir
🆔@Abbasgholikhanpajohesh
»🍀🌺#با_ما_همراه_باشید...🌺🍀
عبدالرحمن بن سیابه.mp3
23.54M
#نشست_علمی
#تاریخ_پژوهی
#رجال_شناسی
#اصحاب_امام_صادق_علیهالسلام
#عبدالرحمن_بن_سیابه
#استاد_علی_فاضلی_هیدجی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#پژوهش
#نتیجه_تحقیق
گاهی نتیجه تحقیق ارتقای سطح دانش آدمی یا دانش بشری نیست
بلکه نتیجه اش آزادی است
آزادی!!!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
#موفقیت
#پژوهش
#هدف
#آینده_نگری
#خودباوری
اگر بالاترین هدف یک ناخدا حفظ کشتی خود بود ، آن را همیشه در بندر نگه می داشت .
هدف های کوچک انسان را حقیر می کند
اهدافت را بزرگ کن تا خودت بزرگ شوی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk
مسئله شناسی ، ساختار و چگونگی نگارش مقاله - Copy.pdf
613.1K
#آموزشمقالهنویسی
#پیشنهادویژه
مسئله شناسی،روش ها و ظرافت های مقاله نویسی
ضرورت پژوهش دینی،مسئله یابی و چگونگی نگارش مقاله علمی_پژوهشی و علمی_ترویجی
✅عناوین برخی از مباحث مطرح شده:
1️⃣ضرورت پژوهش در دوران معاصر
2️⃣مهم ترین آسیب های پژوهش دینی
3️⃣استاندارهای تحقیقات دینی
4️⃣آشنایی با مسئله
5️⃣عناصر مهم در مسئله یابی
6️⃣تبارشناسی مسئله
7️⃣بایسته های انتخاب مسئله پژوهشی
8️⃣و...
#حتـــــما ملاحظه بفرمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔@valiasrk