eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
558 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
748 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا پایگاه اینترنتی "مسیر طلبه" را به طلاب عزیز،معرفی کنید . 🌐 در زمینه‌های مختلف، به دغدغه‌ها، سوالات و نیازهای مختلف طلاب، پاسخ‌های خوبی ارائه کرده است آدرس :👇👇 https://masirtalabe.ir/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
🤔🤔 چرا قرآن حال من رو خوب و من رو خوشبخت نمیکنه؟ مگه قرآن معجزه نیست؟🤔🤔 پاسخ: قرآن معجزه خداوند و تنها راه حقیقی رسیدن به خوشبختی واقعیه. اما برای اینکه سبب خوشبختی ما بشه، باید اول به اون، ایمان داشته باشیم؛ بعد برای درمان دردها و حل مشکلات فردی و اجتماعی مون و رسیدن به خوشبختی، قرآن رو بخونیم و بهش عمل کنیم: «ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﺍﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺷﻔﺎﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﭽﻪ [ﺍﺯﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ] ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ. ﺑﮕﻮ: [ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻋﻈﻪ، ﺩﺍﺭﻭ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ] ﺑﻪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ اﺳﺖ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺎﺩ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺛﺮﻭﺗﻲ ﻛﻪ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.» (یونس، ۵۷_٥٨) «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
این عکس را "مریخ نورد اسپریت" ساعاتی قبل از طلوع آفتاب، از زمین گرفته است. این نقطه کوچک ما هستیم همه ما همه تاریخ ما گذشتگان و آیندگان ما همه افرادی که دوستشان داریم همه آنهایی که از آنها متنفریم همه آنها که هستند، بوده اند، و رفته اند همه جنگ ها و کشتار ها نسل کشی ها تجاوزها دزدی ها و غارت ها جاه طلبی ها ، نخوتها ، کبرها ،غرورها همه نافرمانی ها ، گناه ها همه و همه این جا هستند 👈 بیـــچاره انســـان غافل همــه ادعـــای ما در نظام خلقــت ذره ای بیـــش نیست •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
✔️ (اندیشه های تقریبی آیت الله علیدوست) ✍️ حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی 🔸محتوای کتاب را‌‌‌ می‌توان با توجه به مسئلۀ محوری آن، یعنی تقریب مذاهب و ادیان، به دو بخش «آسیب‌شناسی» و «راه‌کارها» تقسیم کرد. ⬅️ آسیب‌شناسی وضعیت موجود جناب استاد علیدوست نکاتی را در کتاب مطرح می‌کنند که‌‌‌ می‌توانیم آن‌ها را به عنوان آسیب‌شناسی عدم تحقق وحدت و تقریب ذکر کنیم: 1. حضور اندیشه‌های افراطی و تکفیری: ریختن خون مسلمانان توسط گروه‌های جهادی و تکفیر شیعیان، نمونه‌‌هایی از رفتارهای افراطی است که مانع تحقق وحدت می‌شود. 2. تنزل به بهانۀ تقریب: مؤلف معتقد است، برخی‌‌‌ها به بهانۀ تقریب از اصولی مانند «امامت» تنزل کرده و یا بدین بهانه، برای برخی شخصیت‌‌‌ها تقدس‌تراشی‌‌‌ می‌کنند. از منظر مؤلف این دو حرکت، مانع حرکت هم‌گرایی بین مذاهب می‌شود. 3. عدم طرح معارف مناسب مخاطب: از نظر مؤلف، آنچه به عنوان معارف مناسب مخاطب در سطح ادیان و سطح انسانی باید توسط مبلغان و مروّجان مطرح شود، مورد غفلت واقع شده و همین امر، مانعی برای درک و تعامل درست بین آن‌ها می‌گردد. 4. تمرکز بر محورهای اختلاف: پررنگ کردن و تشدید نقاط اختلافی بین مذاهب و ادیان، چیزی جز دوری و تفرقه را به دنبال نخواهد آورد. 5. عدم نگاه تمدنی به جهان اسلام: نبودِ نگاه فرامکانی و فرازمانی باعث شده تا برخی قائل به تاکتیکی بودن وحدت باشند؛ در حالی که به اعتقاد مؤلف اگر معتقد باشیم که جهان اسلام باید به تمدن برسد، آن‌وقت خواهیم دید که وحدت یک استراتژی است. 6. عدم سعۀ صدر و گذشت: لازمۀ ایجاد وحدت، داشتن راه‌کار و برنامه‌‌هایی برای تحول در انسان به معنای ایجاد سعۀ صدر و گذشت است که اگر این دو ویژگی محقق نشود، تعامل واقعی به دست نخواهد آمد. ⬅️ راه‌کارها با مطالعۀ کتاب، به نکات و راه‌کارهایی دست خواهیم یافت که‌‌‌ می‌توانند راه‌کارهایی در جهت تقریب ادیان و اتحاد اسلامی باشند: 1. معارف انسانی: معارف دینی را می‌توان به تناسب محتوا و مخاطب، در سه قسم دسته‌بندی کرد: الف. معارف مذهبی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبِ درون‌مذهبی است. ب. معارف دینی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبِ ادیانی است. ج. معارف انسانی: بخشی از محتواها، مناسب مخاطبی است که فارغ از دین و مذهب باید بدان نگاه کرد. ما باید بتوانیم به تناسبِ هر مخاطب، محتوای مناسب او را ارائه دهیم، نه این‌که محتوای مناسب شیعه را به مخاطب ادیانی و محتوای ادیانی را به جوامع بشری ارائه دهیم. در واقع باید بیشترین تمرکز ما بر معارف فرادینی باشد، تا درون‌مذهبی و درون‌دینی. در این راستا برخی مکتوبات و تراث شیعی هستند که ظرفیت احیا داشته و باید محوری باشند برای اتحاد با دیگران، و برخی تراث ظرفیت محور شدن را ندارند؛ برای نمونه صحیفه سجادیه و نهج البلاغه دارای ظرفیت ارائه در سطح جهان و جهان اسلام را دارند؛ اما منابعی مانند بحارالانوار و وسائل الشیعه از چنین ظرفیتی برخرودار نیستند. 2. برادریِ انسانی: برای تحقق برادری و شروع ایجاد رابطۀ برادری با دیگران، صرف انسان بودن کافی است و آنچه مانع تحقق این برادری می‌شود لجاجت، اختلاف‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی، و روحیۀ تعصب است. آنچه در قرآن به آن تأکید شده است، برادری با دیگران فارغ از هر نوع اختلافی است. پیامبر اکرم(ص) نیز بارها بر این اصل تأکید کرده و فرمودند. 3. خانۀ مشترک بشریت: مجموعۀ باورها و عملکردهای مشترک انسان‌‌‌ها در ادیان و مذاهب مختلف، می‌تواند خانه‌ای مشترک را به ار‌مغان بیاورد. برخی از این باورهای مشترک عبارتند از: ـ عالم نشانۀ خداست؛ ـ دکترین حقّ هستی (داشتن نگاه مهربانانه به هستی)؛ ـ بازگشت هستی به خدا (باید بیشتر مورد توجه حکام سیاسی واقع شود)؛ ـ موعودگرایی (‌‌‌می‌تواند در جوامع دینی ایجاد نشاط و امید کند)؛ ـ جهانِ عاری از هر گونه سلاح کشتاری؛ ـ عدالت در برخورد با تروریسم؛ ـ مبارزه با افراط‌گرایی توسط ایجاد مدارس معتدل دینی. 4. محبت اهل‌بیت(ع): آنچه باید در زمان معاصر ما محور وحدت و تقریب بین مذاهب باشد، محبت به خاندان اهل‌بیت(ع) است. 5. تصوف: تصوف، ظرفیت بزرگی برای مبارزه با جریان‌های افراط‌گرا در جهان اسلام دارد. 6. بیان اعتقاد و تاریخ خود، فارغ از توهین و بدون این‌که از مقدسات دیگران حرفی بزنیم و یا احساساتشان را جریحه‌دار کنیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💠 اخلاق و اخلاص رمز موفقیت شهید صدر بود پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های اندیشه صدر برگزار شد 🔻 دکتر محسن اسماعیلی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: 🔹 شهید صدر، افتخار جهان اسلام شهید صدر این ظرفیت را دارد که افتخار مسلمانان در جهان بشریت باشد. کسی که بتواند در نوجوانی کتاب گرانقدر «فدک» را بنویسد، در شرایط سخت روحی و اوج مبارزات سیاسی اجتماعی «فلسفتنا» را در کمتر از ده ماه بنویسد و آثار بابرکت دیگری را در مدتی کوتاه به نگارش درآورد موجب افتخار است. 🔹 سه زندگی‌نامه از شهید صدر در سال٩٩ سال ٩٩ برای صدرپژوهان سال خوبی بود چون حداقل سه کتاب ارزشمند درباره این شخصیت بزرگ جهان اسلام به چاپ رسید که مکمل و مصدّق یکدیگر هستند؛ کسانی که قصد آشنایی با شخصیت گرانقدر شهید صدر را دارند بهتر است هر سه کتاب مذکور را مطالعه کنند: نا، شرح‌صدر، به‌رنگ صبر. شیخ محمدرضا نعمانی، یکی از نزدیک‌ترین شاگردان شهید صدر آن‌چنان به شهید صدر نزدیک است که در زمان زندانی شدن ایشان در خانه، همراه او بوده است و کتاب شرح‌صدر را با توجه به دیده‌های خود می‌نویسد. 🔹رمز موفقیت شهید صدر اخلاق و اخلاص، رمز موفقیت شهید صدر و تأثیرگذاری او در جهان اسلام است؛ پاکی روح و زلالی باطن او باعث شد تا خداوند متعال به این شخصیت ارزنده عنایت کند. شهید صدر بدون ظاهرسازی و ریا از تمام مظاهر دنیا دل بریده بود؛ معیشتش مانند معیشت ضعیف‌ترین مردم و طلبه‌های زمان خودش بود. همسرش نقل می‌کند که مدت مدیدی تنها یک قبا داشت که هر بار آن را می‌شست و می‌پوشید و هدایایی که به او می‌دادند به حوزویان دیگر اهدا می‌کرد؛ حتی زمانی که می‌توانست شرایط بهتر اقتصادی داشته باشد، خود را در سخت‌ترین شرایط معیشتی قرار داده بود تا هم‌سنگ پایین‌ترین اقشار جامعه باشد. 🔹 شهید صدر ذوب در هدف و ایمان خود بود شهید صدر بعد از اعلام حکم اعدام پنج نفر از شاگردانش، سوگند یاد کرد «به اعدام پنج فرزند خود راضی‌تر هستم». شهید صدر در سن ٣۶سالگی به مرجعیت رسید و محبوبیت عامه پیدا کرد، اما وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در نوشته‌ای اعلام می‌کند که «من از مرجعیت کناره‌گیری می‌کنم و در مرجعیت امام خمینی ذوب می‌شوم، این مرجعیت امام خمینی است که اهداف ما را محقق می‌کند». بعد به شاگردان خود توصیه می‌کند که در امام خمینی ذوب شوید، همان گونه که او در اسلام ذوب شده است. 🔹 حضور دردمندانه در جامعه بسیاری دانش، اخلاق و تقوای بسیار بالایی دارند اما درد جامعه را ندارند و منزوی هستند. یکی دیگر از وجوه تمایز شهید صدر حضور دردمندانه او در جامعه است. نه‌تنها شهید صدر خود را در پای آرمان‌های خود فدا می‌کند، بلکه در سلوک علمی مانند سلوک عملی، این دردمندی را حفظ می‌کند. برای شهید صدر برآوردن نیازهای مردم به‌ویژه نسل جوان در اولویت است. فلسفتنا، اقتصادنا و الاسس‌المنطقیه در این مسیر نوشته شده است. 🔹 مرجعیت در دیدگاه شهید صدر شهید صدر می‌گوید هر مرجع باید ادامه راه مرجع قبلی را بپیماید یعنی هر مرجع از آنجا شروع کند که مرجع قبلی خاتمه داده است، نه اینکه هر مرجع از نو و مطابق با سلایق شخصی خویش راه را ادامه دهد. به این دلیل است که او طرح‌واره «المرجعیة الموضوعیة» می‌نویسد که می‌توان آن را مرجعیت نهادی یا مرجعیت سیستماتیک ترجمه کرد و از همه زیباتر اینکه به امت اسلامی نقش نظارت بر حرکت مرجعیت اعطا می‌کند. 🔗 گزارش کامل این نشست را اینجا بخوانید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
صوت اول..mp3
2.4M
🎙 ✨با عنوان ✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️ 🔆با ارائه استاد ❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️ استاد حوزه و دانشگاه بخش اول خلاصه مطالب ارائه شده 1️⃣بیان برخی از روایات ناهی 2️⃣_ دلیل عقلی بر عدم جواز مطالعه و تحصیل و تدریس فلسفه 3️⃣_بررسی روایات ناهی الف: آیا از روایات برداشت می شود که هر دانشی که از روایات به دست نیامده است ناصواب است و مبتلا به خطای ذاتی است ؟ آیا با پذیرش این مطلب علم معتبری باقی خواهند ماند آیا برای ادراک بشری وجه اعتباری خواهد ماند (اشاره به اینکه با پذیرش این مطلب باید وجه امکان ادراک واقعیت برای انسان نفی شود که نتیجه اش اثبات سفسطه و عدم درک حقیقت به طور مطلق خواهد بود ) ب- آیا چون حرف و کلام معصومین صحیح است آیا کلام سایر علماء و دانشمندان غلط است ؟ آیا می توان این را پذیرفت ؟بداهتا خیر. ج_ محتمل است نهی در این روایات به پیروی از سایر مکاتب و ادیان تعلق گرفته باشد به این معنا که ائمه از تبعیت از یهودیت و مسیحیت نهی کرده باشند نه اینکه از مطالب علمی و حقه نهی کرده باشند (این مطلب با برخی از روایات مانند اطلب العلم ولو بالصین نیز سازگار است ) اگر این احتمال وجود داشته باشد که وجود دارد نمی توان به این روایات استناد کرد چون اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال ) 4️⃣_آیا کلام قرآن و ائمه نیاز به تفسیر و تدقق ندارد؟طبعا چرا آیا تبیین آیات و روایات با فاهمه انسانی و با استعانت از خود قرآن و سنت ایراد دارد ؛ طبعا خیر•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) @valiasrk
بخش دوم نشست.mp3
2.4M
🎙 ✨با عنوان ✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️ 🔆با ارائه استاد ❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️ استاد حوزه و دانشگاه بخش دوم ✳️خلاصه مطالب بخش دوم 1- عین ایرادی که به فلسفه وارد شده است (لزوم اتکا به کلام معصومان) بر سایر علوم اسلامی مثل فقه و اصول هم وارد است و سوالی که مطرح می شود این است که اگر باید به کلام معصومان اتکا نمود پس چرا در علوم عالیه ای مثل فقه و اصول فقط به کلام معصومان اکتفاء نمی شود و کلام فقها نیز مطرح می شود؟ 2- یکی از روشهای کشف حقیقت عقل است این به معنای انکار سایر کشف حقیقت نیست . 3_در فلسفه هم استناد های متعدد قرآنی و روایی وجود دارد 4_ فلسفه برای پاسخ به مبانی فکری و فلسفی سایر مکاتب فکری لازم است . 5_خواندن فلسفه ، به معنای خواندن حرف شخصیتهای فلسفی قبل از اسلام نیست بلکه به معنای بررسی ادله عقلی است که می تواند کاشف حق باشد که برای این معنا روایاتی نیز وجود دارد . 6_ در بررسی مبانی فلسفه باید روشهای استدلالی ائمه مورد لحاظ قرار بگیرد.•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) @valiasrk
بخش سوم نشست.mp3
2.4M
🎙 ✨با عنوان ✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️ 🔆با ارائه استاد ❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️ استاد حوزه و دانشگاه بخش سوم ✳️خلاصه مطالب بخش سوم 1- باید بی نیازی دین با بی نیاز دین داران از سایر علوم تفاوت قائل شد. 2- آیات و روایات دلالت بر استمساک به عقل و احکام آن است . 3_ تبعیت از عقل به معنای مخالفت با کتاب و سنت نیست . 4_ عصمت مربوط به خود وحی و سخن خود معصومان است ولی عصمت وصف نقل وحی نیست و لذا این ایراد که عقل ممکن است خطا کند بر خود نقل حدیث نیز وارد است . 5_در اصول دین کار با خبر واحد و تقلید به سامان نخواهد رسید بلکه باید در اصول دین تحقیق و تفحص کرد و این نیاز به دانش فلسفه دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) @valiasrk
بخش چهارم نشست.mp3
418.9K
🎙 ✨با عنوان ✳️بررسی روایات ناهی از مطالعه فلسفه✳️ 🔆با ارائه استاد ❇️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احسنی❇️ استاد حوزه و دانشگاه بخش چهارم ✳️خلاصه مطالب بخش چهارم 1- کلام فلاسفه مسلمان التزام به دین و شریعت است و ایشان انسانها متشرعی بوده اند . 2-ملا صدرا می گوید : دین هیچ مخالفتی با فلسفه ندارد و نفرین بر فلسفه ای که بخواهد با دین مخالفت کند 3_ عقل با دین تنافی ندارد . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) @valiasrk
1 🔴عدم به‌ كارگيري برخي واژه‌ها و عناوين : در نگارش عنوان پايان نامه، تلاش شود تا از واژه‌هايي كه بار معنايي خاصي ندارند مانند آشنايي با ..... بررسي.....، نظري به .....، گذري به .....، سيري در... درآمدي بر ... استفاده نشود. ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش دوم 🔴 نوع تحقیق به دیده هدف: 1️⃣ در اين نوع تحقيق ،نويسنده و محقق نظريه هاي موجود در زمينه ي خاص را بررسي كرده و رابطه ي بين پديده ها را بيان مي كند .هدف اصلي اين تحقيق ،كشف قوانين و اصول علمي و توسعه ي مجموعه دانش موجود است و به كاربرد عملي يافته توجهي ندارد . 📒 ويژگي هاي بارز 1-ثبت و نگهداري نتايج به صورت كلي و كامل 2-آزمون نظريه ها 3-نيازمند زمان طولاني 4-نيازمند هزينه ي بالا 5-انجام تحقيق توسط مراكز علمي و دانشگاهي 📒از دو روش تحليل تجربي و نظري در روش تجربي ،داده ها از طريق آزمايش ،مشاهده و ... جمع اوري مي گردد اما در روش نظري اطلاعات اوليه ي تحقيق به روش كتابخانه اي گرداوري مي گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش سوم 🔴 نوع تحقیق به دیده هدف: 2️⃣- تحقيق كاربردي: با هدف توسعه ي دانش كاربردي و حل مشكل خاص علمي و يا اجتماعي انجام مي گيرد و اين تحقيق شيوه ي جديدي را پديد مي آورد كه در جهت زندگي بهتر و به صورت مشخص و واضح در جامعه مورد استفاده قرار مي گيرد. **ويژگي هاي بارز تحقيق كاربردي 🔶 نسبت به تحقيقات بنيادي زمان كمتري لازم دارند. 🔷اغلب توسط كارخانه ها و سازمانهاي دولتي و خصوصي انجام مي گيرد. 🔶درآمد زيادي دارند. 3️⃣ توسعه اي: به منظور گسترش دانش عمومي انسان انجام مي گيرد. بنابراين تحقيق وپژوهش روي تمامي موضوعاتي كه بتواند به گسترش اين علوم كمك كرده و مسائل ناشناخته ي آن را آشكار سازد جزو تحقيقات توسعه اي محسوب مي گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش چهارم تعیین قلمرو آن یا مسئله 🔴تبارشناسی یعنی اینکه مسئله و موضوع تحقیق، ذاتا متعلق به چه علمي است و علاوه بر آن، در چه علوم و شاخه‌هايي از آنها و از چه حيث و زوايايي قابليت بحث دارد. اين مطلب را مي‌توان يکي از عناصر «تحرير محل نزاع» نیز دانست؛ زیرا تعيين روش، پيشينه، منابع و احياناً نوآوري، در گرو تبارشناسي بحث است. اگر تبارشناسي دقيق نباشد، احتمال دارد بين علوم خلط شود. در تبارشناسی می‌آموزیم که مسئله با اینکه شاید به علم خاصی تعلق داشته باشد، برای حل آن از علوم دیگر نیز ممکن است یاری بجوییم. محل ذکر تبارشناسي در سطور اوليه و قبل از تعريف دقيق مسئله یا موضوع است؛ ولي بهتر است بعد از تعریف مسئله بیاید. تبارشناسي يکي از راه‌هاي تحديد مسئله یا موضوع و تعيين قلمرو آن دو است. بنابراین، ممکن است هم برای موضوع و هم برای مسئله مطرح باشد؛ اما تبارشناسی مسئله، محدودتر است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش پنجم 1-یکی از فعاليت‌های مهم در هر پژوهشي، انتخاب است. 2- اصولاً پژوهش با سؤال آغاز مي‌شود. 3-انتخاب سؤال، شناخت دقیق و بيان آن يكي از جنبه‌هاي عمدة پژوهش علمي است. 4-محقّق براي یافتن پاسخ سؤالي كه براي او پيش آمده يا در طول دورة آموزش با آن برخورد داشته است، به تحقيق مي‌پردازد. 5-هدف از تعيين سؤال، ايجاد نهايت تمركز در فرايند تحقيق است. 6- داشتن يك پرسش علمي، باعث مي‌شود كه مواد خام جمع‌آوري شده، در دسته‌های مخصوص خود قرار گیرند و محقّق در جريان كار، به افق‌هاي گوناگون كشانده نشود و كنجكاوي او مسير پژوهش را منحرف نکند. 7- به طور کلی، سؤال‌ها از لحاظ نقش آنها در ساختار تحقیق، به سه دسته تقسیم می‌شوند: سوالات اصلی، سوالات فرعی و سوالات فرعی فرعی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش ششم مسأله ی تحقیق، در مطالعات کیفی و کمّی، می تواند به صورت سؤال بیان شود. شکل سؤالی بیان مسأله، غالباً ترجیح دارد؛ زیرا ساده ومستقیم می باشد و از نظر سادگی نیز محقق را برای ایجاد طرحی که به سؤال پاسخ دهد، هدایت می کند. سؤالات تحقیق را می توان در سه دسته ی زیر رده بندی کرد: 1. . 2. ای. 3. 1️⃣ سؤال های توصیفی در این گونه سؤال ها، معمولاً از کلمات «چه می باشد»، «چیست» «و چگونه است»، استفاده می شود. بعضی از اوقات گزاره های مسأله، این عبارات را در بر ندارد؛ ولی به طور ضمنی، این عبارات از آنها استنباط می شود 2️⃣ سؤال های رابطه ای مثال: «چه رابطه ای بین مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی وجود دارد؟» در این گونه سؤالها، چگونگی رابطه ی دو یا چند متغیر مورد نظر قرار می گیرد. 3️⃣ سؤال های تفاوتی این سؤال ها با تفاوت سطوح متغیرها سروکار دارند و معمولاً به صورت زیر بیان می شوند: آیا بین پیشرفت تحصیلی دختران و پسران پایه ی پنجم ابتدایی، تفاوتی وجود دارد؟ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش هفتم : 1️⃣هر گاه عنوان پایان‌نامه را که شبه‌جمله است، به یک سؤال تبدیل کنیم، به سؤال اصلی دست یافتیم 2️⃣از آنجا که عنوان پایان‌نامه یکی بیش نیست، سؤال اصلی نیز یکی خواهد بود؛ البته برخی مراکز، به هر سؤالی که عنوان فصل را می‌سازد، سؤال اصلی می‌گویند که این یک سلیقه است و ما فعلا با آن کاری نداریم و دعوای لفظی نمی‌کنیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش هشتم : 1- سؤال‌های فرعي «شاخه»، «فرع» یا «ضلع» سؤال اصلی هستند 2- فصول تحقیق را باید بر اساس سؤال‌های فرعی تنظیم کرد. 3-رابطه بین سؤال اصلی و سؤال‌های فرعی از قبیل رابطه بین مَقسَم و اقسام است. قسم‌ها باید قسیم همدیگر باشند و از حاصل جمع آنها نیز، مقسم دو باره شکل گیرد، نه بیشتر و نه کمتر. 4- بايدسوال اصلی را به چند سؤال تجزيه کرد و به تدريج پاسخ داد. اين پرسش‌هاي جزئي‌تر را سؤال‌های فرعي مي‌گويند. این سؤال‌ها «فصل‌ساز » هستند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
بخش نهم : 🔴فصل ساز بودن سوالات فرعی 1️⃣-بنابراین، هر یک از آنها را به یک شبه‌ جمله تبدیل کرده، عنوان فصل را دقیقاً طبق آن بنویسید. 2️⃣در ساختار مقاله، چيزي به نام کليات و فصل‌بندي وجود ندارد و معمولا با ايجاد تمايز منطقي بين تيترها و ريز و درشت کردن قلم‌ها، مهندسي بحث را پيش مي‌برند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
⭕️اطلاعیه مهم⭕️ باسلام خدمت طلاب گرامی، دوستان عزیزی که مقاله نیمسال اول را تکمیل کرده می توانند مقاله خود را به شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان بفرستند و از امتیازات آن بهرمند شوند یادآوری چند نکته: 1. هر طلبه شركت كننده، مي تواند 5 اثر در قالب های (كتاب؛ مقاله؛ پايان نامه؛ طرح و ايده‌های پژوهشی؛ نرم افزارهاي پژوهش)ارسال نمايد. 2. اثر به همه شرکت کنندگان از طرف مرکز مدیریت 3. به مقالاتی که در فراخوان مرکز امتیاز کسب کنند از طرف مدرسه نیز جوایزی اهدا می شود. 4. اما امتیاز مطلوبی به دست آورند از طرف مدرسه جوایزی اهدا خواهد شد و در اولویت چاپ در مجله مدرسه قرار خواهد گرفت. 5. مقالات مي بايست بدون نام نويسنده و استاد ارسال گردد. 6. و امثال آن نمی توانند در فراخوان ثبت نام کنند کدطلبگی و رمز عبور را برای واحد پژوهش بفرستند تا از طرف آنها ثبت نام صورت گیرد. 7. طلابی که از سال های قبل مقاله دارند و تابه حال در فراخوان شرکت نکرده اند می توان اثر خود را به فراخوان بفرستند. 8. برای شرکت در فراخوان می توانید از روش های زیر اقدام کنید الف) مراجعه به سایت مرکز مدیریت قسمت فراخوان آثار ب)مراجعه به پرتال طلبگی قسمت پژوهش سامانه ثبت نام فراخوان ج)از طریق لینک مستقیم http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze 9.مقالاتی که در فراخوان ثبت نام شد از طریق آدرس مذکور روند مراحل ارزیابی آنها قابل مشاهده است.
آموزش تدوین مقاله علمی پژوهشی. ج1عربشاهی 1400.mp3
17.65M
🎙 ❇️با ارائه استاد حجه الاسلام دکتر محمد عربشاهی ❇️ ✨استاد نخبه ، مولف و پژوهشگر علوم اسلامی✨ جلسه اول 🔸اهم مطالب ارائه شده ✅تبیین جهات مورد بحث در کارگاه ✅تبیین ضرورت تحقیق و نگارش مقاله ✅ویژگی های تحقیق ✅فهرست اجمالی اجزای یک مقاله علمی پژوهشی ✅چگونگی انتخاب یک موضوع مناسب •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
جبهه‌سازی حلقه میان شبکه‌سازی و گفتمان‌سازی .pdf
839.4K
🔻 جبهه سازی حلقه میان شبکه سازی و گفتمان سازی 🔰 یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین 🔸 راهکارهای جبهه سازی نیروهای انقلابی بر اساس اسلامی 🔹 آغاز نظریه نظام انقلابی، خودسازی است، رهبر معظم انقلاب وقتی خودسازی را توضیح میدهند، با طرح دو عنصر فکری و اخلاقی در خودسازی می فرمایند: «خودسازی اولین و مهمترین قدم است که انسان به خود و اخلاق و رفتارش با نظر انتقادی بنگرد و عیوب خود را به روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشد و تربیت دینی پیدا کند. » •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
هدایت شده از سیدمحمدعلی حسنی
✨ تحدیر (تند خوانی) قرآن کریم 📕 🔸 با حجم کم🔸 دانلود جزء اول ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3 دانلود جزء دوم ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3 دانلود جزء سوم ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3 دانلود جزء چهارم ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3 دانلود جزء پنجم ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3 دانلود جزء ششم ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3 دانلود جزء هفتم ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3 دانلود جزء هشتم ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3 دانلود جزء نهم ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3 دانلود جزء دهم ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3 دانلود جزء یازدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3 دانلود جزء دوازدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3 دانلود جزء سیزدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3 دانلود جزء چهاردهم ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3 دانلود جزء پانزدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3 دانلود جزء شانزدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3 دانلود جزء هفدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3 دانلود جزء هجدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3 دانلود جزء نوزدهم ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3 دانلود جزء بیستم ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3 دانلود جزء بیست و یکم ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3 دانلود جزء بیست و دوم ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3 دانلود جزء بیست و سوم ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3 دانلود جزء بیست و چهارم ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3 دانلود جزء بیست و پنجم ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3 دانلود جزء بیست و ششم ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3 دانلود جزء بیست و هفتم ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3 دانلود جزء بیست و هشتم ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3 دانلود جزء بیست و نهم ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3 دانلود جزء سی ام ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3 🔆 تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود. حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه 🌹🌹التماس دعا🌹🌹 📚 •••✾•🌿🌺🌿•✾••• 💻پژوهش مدرسه علمیه امام حسن عسکری علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/3102998573C0a0312f9fe •••✾•🌿🌺🌿•✾•••
020.mp3
2.13M
🔷سلسله درس گفتارهای مجازی 🔶 ✳️ موضوع : تبیین و تحلیل سبک زندگی اخلاقی و معنوی طلاب 📖 براساس کتاب مرآة ارشاد ۲۵_۱_۱۴۰۰ ۱ 2️⃣ سایت کارگروه سنت های کارآمد http://www.hzsk.ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝