4_5949289918466361033.mp3
25.78M
🎙# تاریخ_فقه_و_فقهاء با تکیه بر منهجشناسی
🎤 استاد محمدحسن #ربانی_بیرجندی
🔸جلسه اول (ارائه بحث به صورت مجازی)
📜 برخی از مباحث ارائه شده🔻
1- پیشینه دانش تاریخ فقه و فقهاء
2- فلسفه تاریخ فقه و فقهاء
3- طبقات فقهای اهلسنت
4- اهمیت و فوائد تاریخ فقه و فقهاء
5- شیخ انصاری و تقسیمبندی فقهاء
6- بررسی واژه اجتهاد و فرایند آن
7- فرایند اجتهاد از منظر شهید صدر
8- اجتهاد در اهلسنت (سده اول و دوم)
9- سبک جدید عمانی در فقه و اتهام عمل به قیاس
10- محقق حلی و فرایند اجتهاد صحیح و طرح فتاوی عمانی
11- توضیحات علامه سید مهدی بحرالعلوم درباره عمل قیاس عمانی
12- توضیحات آیتالله سبحانی و آیتالله سیستانی درباره عمل قیاس عمانی
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
📚#ارائه_کتاب
کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی در قرآن
🔰#رهبر_معظم_انقلاب
🌀این نسخه پی دی اف توسط انتشارات صهبا منتشر شده است.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
💠برگزاری هشتاد و ششمین دوره اصول و فنون پایان نامه نویسی بصورت مجازی
🔷 مدیر ترویج و گسترش پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، اعلام کرد: هشتاد و ششمین دوره اصول و فنون پایان نامه نویسی بصورت مجازی و از طریق سامانه lms برگزار می شود.
مراحل شرکت در دوره:
1- مراجعه به سایت حوزه علمیه خراسان بخش ثبت نام ها و ثبت نام در دوره
2- سه روز پس از ثبت نام مراجعه به سامانه lms و شرکت در دوره بصورت مجازی (صفحه اصلی سایت حوزه)
لینک سامانه :
http://lms.hozehkh.com/panel/panel/lms/base/courses/update/723
3- ارسال خلاصه مطالب دوره به آیدی @mho_mohammadi (به جهت ارزیابی )
4- پس از تایید محتوای ارسالی مراجعه به بخش آموزش پورتال طلبگی، بخش مدارج علمی و انتخاب گزینه درخواست پایان نامه
علاقمندان در صورتی که سوالی داشتند با تلفن 32008464 تماس حاصل فرمایند.
دوستانی که در دوماه گذشته در سایت ثبت نام کرده اند برای شرکت در دوره به سامانه lms بر روی سایت حوزه علمیه خراسان مراجعه و در دوره شرکت فرمایند.
متن کامل خبر:
http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=37658
🌐 کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
📚 http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش امام خمینی به تعابیر تمجید آمیز آیة الله مشکینی
@valiasrk
sapp.ir/valiasrkermani
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر
#مدیریت_برخورد
#قران_و_زندگی_امروز_بشر
@feiz114
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
بسمه تعالی
🗓🗓#هشتم شوال تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام
قبور ائمه بقیع چگونه تخریب شد؟؟
🕌در هشتم شوال سال 1344 هجري قمري قبرستان بقيع به عنوان مهمترين قبرستان اسلام به دست وهابيون تخريب شد.
✍در کمتر کشوري به اندازه سرزمين حجاز، آثار مربوط به قرون نخستين اسلام وجود داشته است؛ چرا که زادگاه اصلي اسلام آنجاست و آثار گرانبهايي از پيشوايان اسلام در جاي جاي اين سرزمين ديده ميشود. ولي متأسفانه، متعصّبان خشک مغز وهّابي، بيشتر اين آثار ارزشمند را به بهانه واهي آثار شرک، از ميان بردهاند و کمتر چيزي از اين آثار پرارزش باقي مانده است. نمونه بارز آن، قبرستان بقيع است. اين قبرستان، مهمترين قبرستان در اسلام است که بخش مهمي از تاريخ اسلام را در خود جاي داده و کتاب بزرگ و گويايي از تاريخ مسلمانان به شمار ميآيد.
✅وضعيت بقيع قبل از تخريب
تا پيش از تخريب و ويراني قبور مطهر بقيع توسط وهابيت متعصب كه براساس معتقدات خود، به تخريب بسياري از آثار تاريخي پرداختند، بر روي قبور پيشوايان و ساير بزرگان اسلام که در مدينه مدفون بودند گنبدها و بناهايي قرار داشت. ائمه بقيع در بقعه بزرگي که به طور هشت ضلعي ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفيدکاري شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابيون بر مدينه آنها ضمن تخريب قبور، آثاري که بر روي قبور قرار داشت را نيز از بين بردند. در جريان اين واقعه بارگاه امام حسن مجتبي (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) ويران شد. آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومين (ع)، ديگر قبور را هم تخريب كردند كه عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (س)، عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پيامبر اسلام، قبر مطهر فاطمه بنتاسد (ع) مادر اميرالمومنين (ع)، قبر مطهر حضرت امالبنين (ع)، قبرعباس عموي پيامبر، ابراهيم پسر پيامبر (ع)، قبر اسماعيل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختر خواندگان پيامبر (ع)، قبر حليمه سعديه مرضعه پيامبر (ع) و قبور شهداي زمان پيامبر (ع).
✅نخستين تخريب قبور ائمه بقيع
نخستين تخريب قبور مطهر ائمه بقيع به دست وهابيون سعودي در سال 1220 هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعوديها توسط حكومت عثماني روي داد، پس از اين واقعه تاريخي - اسلامي با سرمايهگذاري مسلمانان شيعه و به كار بردن امكانات ويژهاي، مراقد تخريب شده به زيباترين شكل بازسازي شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مراقد زيارتي و در واقع مكان زيارتي - سياحتي مسلمانان تبديل شد.
✅دومين تخريب بقيع
دومين و در واقع دردناكترين حادثه تاريخي - اسلامي معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از روي كار آمدن سومين حكومت وهابي عربستان مربوط ميشود؛ سالي كه وهابيون به فتواي سران خود مبني بر اهانت و تحقير مقدسات شيعه، مراقد مطهر ائمه و اهلبيت پيامبر(ص) را مورد دومين هجوم وحشيانه خود قراردادند و بقيع را به مقبرهاي ويران شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبديل كردند.
✅تخريب قبور درمكه،مدينه،جده وكربلا
وهابيون در سال 1343 هجري قمري در مكه گنبدهاي قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابيطالب (ع)، خديجه (ع) و زادگاه پيامبر (ع) و فاطمه زهرا (ع) و "خيزران" عبادتگاه سري پيامبر (ع) را با خاك يكسان كردند و در جده نيز قبر "حوا" و ديگر قبور را تخريب كردند. در مدينه نيز گنبد منور نبوي را به توپ بستند، ولي از ترس مسلمانان، قبر شريف نبوي را تخريب نكردند آنها همچنين در شوال 1343 با تخريب قبور مطهر ائمه بقيع (ع) اشياء نفيس و با ارزش آن قبور مطهر را به يغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهداي احد را با خاك يكسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پيامبر (ع) و ديگر قبور را هم خراب كردند.
وهابيون متعصب در همان سال به كربلاي معلي حمله كردند و ضريح مطهرحضرت امام حسين(ع) را كندند و جواهرات و اشياء نفيس حرم مطهر را كه اكثرا از هداياي سلاطين و بسيار ارزشمند و گرانبها بود، غارت كردند و قريب به 7000 نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را كشتند. سپس به سمت نجف رفتند كه موفق به غارت نشدند و شكست خورده برگشتند.
📚منابع:
ناصر مکارم شيرازي، وهابيت بر سر دوراهي
جعفر سبحاني، آيين وهابيت
اصغر قائدان، تاريخ و آثار اسلامي مکه مکرمه و مدينه منوره
علي اصغر رضواني، شيعه شناسي و پاسخ به شبهات
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
sapp.ir/valiasrkermani📚حکایتی هارونالرشید و بهلول دانا
#مهارت_نقد_و_مناظره
✍️روزی هارون رشید تصمیم میگیرد تا در بین مردم شهر خود مسابقه ای به نام هرکس بزرگترین دروغ را برای من بگوید دخترم را به او خواهم داد . روز اول چند نفر پیش او می آیند وهرکس دروغی میگوید : یکی میگوید :(من کره زمین را روی دست هایم چرخانده ام ) نفر دیگر میگوید :(من در یک راه که راهزن داشت همه را کشتم و بقیه رو نجات دادم ) هارون رشید گفت همه راست است روز پنجم به پادشاه خبر آوردند وگفتند بهلول میگوید بزرگترین دروغ را برای پادشاه اورده ام اما دروغ نمی توانداز در ورودی شهر داخل شود باید به بیرون شهر بیایید
هارون گفت باشد قبول است
وقتی به بیرون رسیدند
بهلول گفت این سبد بزرگ دروغ من است
هارون گفت دروغت را برایمان بگو :
بهلول گفت :پدر شما در زمانی که این قصر را ساخت از پدر من ۱۰۰۰۰سکه طلا گرفت وگفت بعدا از پسرم سکه ها را بگیرید هارون گفت این دروغ است بهلول گفت پس من باید با دختر شما ازدواج کنم هارون گفت این سخن راست است بهلول گفت پس باید سکه های من را بدهی
دوستانی که مهارت نقد و مهارت مناظره را خوانده اند میدانند که این تکنیک چیست؟
التزام غیر قابل رد
به نحوی که مخاطب بر اساس گفته اش با دو جهت مواجه است که نقاد یا مستشکل به او ایراد میگیرد و هر دو طرف به نفع مستشکل است و مخاطب باید بر اساس گفته اش یکدام را بپذیرد
مشابه این تکنیک برهان سبر و تقسیم در منطق است.
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
#فراخوان_آثار_پژوهشی
🔶مهلت پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تا پایان تیرماه 99 تمديد شد
🎤در گفتگو با حجت الاسلام جواد معين دبير پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان تبیین شد:
✅با توجه به محدوديت هاي ايجاد شده به سبب شيوع بيماري كرونا و عدم دسترسي طلاب به منابع كتابخانه اي و تحقيقاتي، و پيرو درخواست هاي مكرر مدارس علميه، مهلت ارسال آثار تا تاريخ 30/ 04/ 1399 تمديد شد.
🔹 از ابتداي فراخوان پانزدهم (اسفند98) تا كنون، از ميان بیش از 1000 اثر رسيده، 875 اثر در قالب مقاله، 45 اثر در قالب كتاب، 75 اثر در قالب پايان نامه و 10 اثر در قالب نرم افزار به دبيرخانه آثار پژوهشي ارسال شده است. که براساس آمار به دست آمده از سطح تحصيلي شركت كنندگان، طلاب سطح 1، سطح 2، سطح 4 و سطح 3 به ترتيب بيشترين ميزان مشاركت را تا كنون در اين فراخوان داشته اند.
🔸طلاب و اساتيد مي توانند جهت ارسال آثار خود به سامانه فراخوان به آدرس مراجعه نمایند:
http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze
☎️جهت راهنمایی با شماره 32008327- 051 (دبيرخانه آثار پژوهشي) تماس بگیرید.
🔺جهت اطلاع از نحوه برگزاری فراخوان، ویژگیهای فراخوان پانزدهم و بخش های ویژه فراخوان پست های قبلی را مطالعه نمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
❣️دوستانتان را دعوت کنید؛💐
💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع
(نامه ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول)
✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید :
✅متن عربی نامه:
من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر
✅ترجمه فارسی سند:
از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید میکنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آمادهایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان میکنیم. پس بزودی امر میکنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید میکنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توضیحاتی کمتر شنیده شده از مرقد ائمه اطهار در قبرستان بقیع وسایر قبور آن
▪️۸ شوال، سالگرد تخریب قبرستان بقیع
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
💢 آیا مصلحت اندیشی موجب عرفی شدن فقه شیعه میشود؟
✔️ حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه:
🔹 مصحلت معیار کشف حکم نیست، بلکه معیار اجرای حکم است و میان کشف حکم و اجرای حکم فرق است. در کشف حکم، در واقع فقیه با روش اجتهاد، از کتاب و سنت موارد را کشف میکند اما حاکم اسلامی حکمی را که قبلاً از شأن فقهاتش کشف کرده و حالا میخواهد اجرایش کند.
🔹 کارشناسان به حاکم اسلامی مشورت میدهند و حاکم اسلامی بر اساس نظر کارشناسان و قدرت تدبیر و اجتهادی که دارد، حکم اجرایی را بیان میکند. همان طور که در رویکرد عملی امام میبینیم در یک جایی مصلحت اسلام و مسلمین اقتضا کرد حکم دفاع نظامی یا مقابله با مخالفان انقلاب را صادر کرد و در جایی دیگر قطعنامه را پذیرفت.
🔹 جریان احکام حکومتی و ثانویه نشانگر دین حداکثری و فقه حداکثری است و این نشانه غنای حکمتی است که در فقه شیعه تجلی نموده است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/938445
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
یه عمر مثل اسپایدرمن از رو پرچمتون پریدم که تو اینجوری پرچم مقدس امریکا رو لگد مال کنی حیوان!؟ 😐😅
💬 سیدمهدی موسوی
@tanzym_ir
کانال طنز «دکترسلام»:
@Drsalaam
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
جا داره يک تشكر ويژه از بروبچه هاي كف خيابون آمريكا داشته باشم كه امسال روز قدس كه بيرون نرفتيم زحمت آتيش زدن پرچم افتاد گردنشون😉
تو شادي هاتون جبران كنيم✌️😁
#افول_آمریکا
این دو پیام انتهایی هم برای لبخند آخر شب دوستان
می بخشید که غیر مرتبط به پژوهش بود🌹
فرق ما با گذشتگان
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
💢 حجاب در صدر اسلام؛ بررسی و نقد نظرات امیرحسین ترکاشوند
✔️ کتاب «حجاب در صدر اسلام» که به بررسی و نقد نظرات امیرحسین ترکاشوند در این موضوع میپردازد، به قلم دکتر محمدرضا شاه سنایی، توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی به زیور طبع آراسته شد.
کتاب «حجاب در صدر اسلام» که به بررسی و نقد نظرات امیرحسین ترکاشوند در این موضوع میپردازد، به قلم دکتر محمدرضا شاه سنایی، توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی به زیور طبع آراسته شد. «حجاب در صدر اسلام» در پاسخ به کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)» به قلم دکتر محمدرضا شاه سنایی نگاشته شده است و بهتازگی از سوی مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ و منتشر شد.
«وضعیت پوشش در روزگار جاهلی و عصر نزول قرآن»، «اشعار جاهلی و ترسیم چندوچون پوشش و البسه آن روزگار»، «پوشش، فرهنگ غالب عصر جاهلی»، «بررسی آیات حجاب و نقد نظرات طرفداران حجاب حداقلی»، «نقد نظر عدم تلازم بین حجاب و عفاف»، «تلاش پیامبر (ص) در رفع نواقص پوشش جاهلی» و «خطاهای مبنایی، روشی و ترجمهای ترکاشوند در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» از جمله محورهایی است که نگارنده به آن میپردازد.
گفتنی است، کتاب «حجاب در صدر اسلام؛ بررسی و نقد نظرات امیرحسین ترکاشوند» به قلم دکتر محمدرضا شاه سنایی از دانشآموختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ۲۱۰ صفحه و به قیمت ۳۰ هزار تومان از سوی مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ و منتشر شده است.
علاقهمندان جهت تهیه و ارسال کتاب میتوانند با انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۳۶۸۱۷ تماس حاصل نمایند.
1- آموزش ورد - كليات.pdf
23.26M
🔴 #آموزش_نرم_افزار_روز 1 🔴
🔸وُرد 2016 (بخش 1)
🔸مروری کلی بر نرم افزار
🔸گردآوری : رضا بهرامی راد
🔸22 صفحه - فارسی
🔸حجم: 22.1 مگابایت (با فرمت پی دی اف)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
آموزش ورد 2 - صفحه اصلي.pdf
3.14M
🔴 #آموزش_نرم_افزار_روز 2 🔴
🔸ورد 2016 (بخش 2)
🔸آشنایی و کار با ابزارهای پانل صفحه اصلی (Home)
🔸گردآوری : رضا بهرامی راد
🔸51 صفحه - فارسی
🔸حجم: 2.99 مگابایت (با فرمت پی دی اف)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
آموزش ورد 3 - قسمت درج.pdf
4.55M
🔴 #آموزش_نرم_افزار_روز 3 🔴
🔸ورد 2016 (بخش 3)
🔸آشنایی و کار با ابزارهای پانل درج (Insert)
🔸گردآوری : رضا بهرامی راد
🔸90 صفحه - فارسی
🔸حجم: 4.3 مگابایت (با فرمت پی دی اف)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
آموزش ورد 4- قسمت طراحي.pdf
2M
🔴 #آموزش_نرم_افزار_روز 5 🔴
🔸ورد 2016 (بخش 4)
🔸آشنایی و کار با بخش طراحی (Design)
🔸گردآوری : رضا بهرامی راد
🔸13 صفحه - فارسی
🔸حجم: 1.9 مگابایت (با فرمت پی دی اف)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
43.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #آموزش_نرم_افزار_روز 4 🔴
🔸آموزش نرم افزار جامع الاحادیث ویرایش 3.5 (بخش 1)
🔸آشنایی با ویژگیهای عمومی (محیط کتابخانه، بخش نمایش)
🔸تهیه : مرکز تحقیقات کامپیوتری نور
🔹مدت : 31.54 دقیقه
🔹حجم: 41.6 مگابایت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
39.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #آموزش_نرم_افزار_روز 6 🔴
🔸آموزش نرم افزار جامع الاحادیث ویرایش 3.5 (بخش 2)
🔸آشنایی با ویژگیهای عمومی :
1. امکانات سربرگ نمایش: ابزارهای پژوهش بر روی متن، امکان ویژه در بخش رنگیکردن متن که معمولا پژوهشگران بدان توجه ندارند، بخش لغتنامه، بخش جستجو در قرآن، جستجو در متن کتاب،
2. توضیح امکانات سربرگ آیات در کتب
🔸تهیه : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
🔹مدت : 22.41 دقیقه
🔹حجم: 37.9 مگابایت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
النهاية في غريب الحديث والأثر لابن الاثير - دار ابن الجوزي.pdf
36.28M
🔴 #ارائه_و_معرفی_کتاب
🔸#النهایة_فی_غریب_الحدیث_و_الاثر
🔸#ابن_اثیر (درگذشته 606 هـ.ق)
🔸کل کتاب در یک مجلد (دو ستون در هر صفحه)
🔸به زبان عربی
🔸ناشر : دار ابن الجوزی (عربستان)
🔸چاپ اول - سال 1421 هـ.ق
🔸1028 صفحه
🔸حجم: 34.6 مگابایت (نسخه پی دی اف)
🔹موضوع : غریب الحدیث (توضیح واژگان دشوار به کار رفته در متن احادیث)
🔹این کتاب بیتردید یکی از بهترین کتابهای غریب الحدیث به شمار میرود و از جهت استواری لغوی قابل استفاده است.
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
#نشست_علمی
🔴 #گام_های_استنباط_فقهی 🔴
🔸#گام_اول
گزینش موضوع فقهی و موضوعشناسی ناظر به موضوع مسأله (در فقه تفریعی)
🔸توضیح اجمالی و نکتهها:
در کارگاه سطح یک (نخستین تمرین پژوهشی) اولویت با گزینش موضوع عبادی و غیر مستحدثه است.
به دلیل :
الف) برخورداری از آیات و روایات برای تمرین کافی
ب) آسانی نسبی و نبود پیچیدگیهای خاص
🔹در فقه تفریعی سؤالمحور، نخست باید موضوع سؤال و حد و مرز مفهومی آن روشن گردد.
مقصود از «موضوعشناسی» در اینجا با «موضوعشناسی» وابسته به متون دینی تفاوت اساسی دارد.
🔹توضیح اینکه:
دو گونه «موضوعشناسی» وجود دارد:
🔹الف) شناخت موضوع مسأله در فقه تفریعی
این موضوعشناسی پیش از مراجعه به متون دینی صورت میگیرد و چه بسا نیاز به مراجعه به متخصصان آن موضوع باشد.
مثال:
حکم عصیر عنبی چیست؟
(در اینجا برای حصول به نتیجه درست باید تفاوت عصیر عنبی با خمر یا شیره انگور یا سرکه روشن گردد و چه بسا در این مسیر نیازمند رجوع به متخصص باشیم)
حکم بیمه چیست؟
حکم خوردن فلان حیوان چیست؟
🔹ب) شناخت موضوع قضایای نصوص دینی
این موضوعشناسی پس از مراجعه به متون دینی و بر روی موضوعات گزارههای طرح شده در نصوص دینی صورت میگیرد به هدف واکاوی و شناخت کافی از آن. ابزارهای این موضوعشناسی نیز مراجعه به دانش لغت و علوم ادبی و قرائن محیطی وابسته به زمان صدور نص میباشد.
مثال:
اتقوا الله، اقیموا الصلاة، ...
مفهوم تقوا و صلاة در زمان صدور این دو نص به چه معناست؟
🔹برای موضوعشناسی میتوان از کتابها و نیز پایگاههای دانشنامهای بهره برد.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
🔴 #گام_های_استنباط_فقهی 🔴
🔸#گام_دوم
تجمیع و بخشبندی دادههای قرآنی
🔸توضیح اجمالی :
در این گام، آیات مرتبط با موضوع گردآوری میشود.
میزان ارتباط ممکن است سطوح یکسان نداشته باشد.
در آغاز، باید هر آیهای که احتمال اثرگذاری بر روی موضوع مورد نظر را داشته باشد باید گرد آید. این کار باعث میشود تا هیچ آیهای از دست پژوهشگر نرود.
🔸پیشنیازها و مهارتهای لازم در این گام :
1. مهارتهای نرمافزاریِ جستجو
مهارت بهرهگیری از نرم افزار نور التفاسیر یا هر نرمافزاری که امکان جستجوی گسترده در آیات را دارد. (این امکان اکنون در همه نرمافزارهای نور وجود دارد)
2. مهارتهای یافتن کلید واژههای متنوع و مرتبط
3. بررسی معناشناسی اولیه (نه چندان عمیق و دقیق) بر روی واژگان مرتبط
4. یافتن نقاط حساس و گرانیگاههای موجود در آیات، در اثنای جستجو
🔸نکاتی درباره بخشبندی آیات
1. هر چه دستهبندى ریزتر و جزئىتر و طبقهبندیشدهتر باشد، نتایج دقیقتر و همهجانبهتر به دست خواهد آمد.
2. در مواردی که نتیجه جستجوی آیات، پرشمار است بخشبندی پس از پیشرفت اولیه جستجو (10 تا 30 درصد) صورت میگیرد و در انتظار پایان مرحله جستجو نمیماند. (به عبارت دیگر، این گام پس از پیشرفت 10 تا 30 درصدی گام پیشین آغاز میشود نه پس از پایان آن)
3. بخشبندی آیات تحلیل و واکاوی دادهها را برای پژوهشگر آسان و از آشفتگی و دشواری ساماندهی انبوه دادهها جلوگیری میکند.
4. بخشبندی بر پایه هدف و غرض مورد نظر از مسأله، و گاه بر پایه موضوعات متقارب و به همپیوسته صورت میگیرد.
5. تنظیم و ساماندهی اولیه نوشتار از همین مرحله آغاز میشود و نباید پس از تجمیع همه دادهها صورت گیرد.
🔸فواید بخشبندی آیات:
1. تسهیل در جمعبندی و تحلیل پایانی
2. توجه به زاویهدیدها در تحلیل و ارائه تحلیل درست
3. به دستآمدن میزان بسامد هر مطلبی در آیات و توانایی سنجش نقاط درشت و ریز بر پایه آن
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
🔴 #گام_های_استنباط_فقهی 🔴
🔸#گام_سوم
بررسی قرائن درونی فهم آیات
🔸دربردارنده مراحل زیر:
1. بررسی صرفی و نحوی: تجزیه و ترکیب آیه با رویکرد معنا محور (با آزادی فکری و عدم تعبد محض به قواعد ادبی و اعتنا به موارد مشابه استعمالی)
2. بررسی ابعاد بلاغی آیات در صورت ارتباط با موضوع مورد نظر (اسلوبها، عنصرهای بلاغی و مجازها و ... .)
3. بررسی لغوی واژگان اثرگذار بر موضوع فقهی مورد نظر
4. بررسی سیاقی آیات (در نظر گرفتن مجموع آیه و نیز آیات پسین و پیشین که وحدت نزولی و وحدت فرازی دارد)
یکی از نکات مهم در دلالت لفظی فهم مَساق کلام است. که اصلا مطلب برای چه ذکر شده و چرا این تعبیر آمده است؟
🔸پیشنیازها و مهارتهای لازم در این گام :
1. کتابشناسی بهترین کتب تجزیه و ترکیب قرآن
2. کتابشناسی کتب معجمی و موسوعهای صرف و نحو برای مراجعات اولیه
3. آشنایی با نرمافزار کتابخانه قواعد ادبیات عربی
4. کتابشناسی کتب معجمی و موسوعهای بلاغی برای مراجعات اولیه
5. آشنایی با دو شیوه تقلیدی و اجتهادی در بررسی لغوی
6. آشنایی اجمالی با تاریخ دانش لغت و لغتدانان
7. کتابشناسی و مهارت بهرهگیری از کتابهای لغت (دربردارنده کتابهای لغت عمومی، غریب الحدیث و القرآن، کتابهای فروق اللغه، فقه اللغة، غریب اللغة و ... )
8. آشنایی با نرم افزار قاموس النور
9. آسیبشناسی رجوع به کتب لغوی: عدم تمایز معنای نخستین واژهها با معانی پسین، عدم تعهد به ارائه تفاوتهای ریز میان مفاهیم، عدم جداسازی معانی مجازی و حقیقی، عدم جداسازی معانی اصطلاحی و حقیقی، تأثیر مذاهب فکری بر روی تحلیلهای لغوی و ... .
10. آموزش مهارتهای تحلیل لغوی (توجه به متقابلها و متضادها، مرکبها، مفاهیم متقارب المعنی و ...)
11. آموزش مهارت واکاوی موارد استعمال مشابه در نصوص کهن (آیات، احادیث شیعه و سنی، اشعار کهن، ... )
12. توجه به مبانی درست فهم آیات (زبان قرآن چیست؟ عرفی، قابل فهم مردم زمان نزول، علمی، تأویلی و اسرارگونه، چند معنایی ...)
13. مبنای درست در مناسبات میان قرآن و سنت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
بررسي سير تاريخي كتابت حديث در شيعه.pdf
499.9K
🔴 #ارائه_مقاله
🔸بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه
🔸 مجید معارف
🔸مجله علوم حدیث سال 10 - ش37 و 38 - پاییز و زمستان 1384
🔸13 صفحه
🔸به زبان فارسی
🔸حجم: 488 کیلوبایت (نسخه پیدیاف)
🔹موضوع: #نگارش_حدیث
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
چگونه مقاله بنویسیم ؟.ppt
2.43M
🔴 #کارگاه_پژوهشی🔴
🔸#چگونه_مقاله_بنویسیم؟
🔸طرح و اجرا : سید مهر علی محمدنژاد (دانشگاه امام حسین علیه السلام)
🔸53 صفحه - فارسی
🔸حجم : 2.3 مگابایت (در قالب پاور پوینت)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
نمودار راهنماي تجزیه و ترکیب.jpg
948.8K
🔴 #نمودار_روز 1 🔴
🔸موضوع نمودار : راهنمای تجزیه و ترکیب
🔸آمادهسازی : سایت طلبگی تا اجتهاد
🔹حجم : 926 کیلوبایت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk