#نشست_علمی
🔴 #گام_های_استنباط_فقهی 🔴
🔸#گام_اول
گزینش موضوع فقهی و موضوعشناسی ناظر به موضوع مسأله (در فقه تفریعی)
🔸توضیح اجمالی و نکتهها:
در کارگاه سطح یک (نخستین تمرین پژوهشی) اولویت با گزینش موضوع عبادی و غیر مستحدثه است.
به دلیل :
الف) برخورداری از آیات و روایات برای تمرین کافی
ب) آسانی نسبی و نبود پیچیدگیهای خاص
🔹در فقه تفریعی سؤالمحور، نخست باید موضوع سؤال و حد و مرز مفهومی آن روشن گردد.
مقصود از «موضوعشناسی» در اینجا با «موضوعشناسی» وابسته به متون دینی تفاوت اساسی دارد.
🔹توضیح اینکه:
دو گونه «موضوعشناسی» وجود دارد:
🔹الف) شناخت موضوع مسأله در فقه تفریعی
این موضوعشناسی پیش از مراجعه به متون دینی صورت میگیرد و چه بسا نیاز به مراجعه به متخصصان آن موضوع باشد.
مثال:
حکم عصیر عنبی چیست؟
(در اینجا برای حصول به نتیجه درست باید تفاوت عصیر عنبی با خمر یا شیره انگور یا سرکه روشن گردد و چه بسا در این مسیر نیازمند رجوع به متخصص باشیم)
حکم بیمه چیست؟
حکم خوردن فلان حیوان چیست؟
🔹ب) شناخت موضوع قضایای نصوص دینی
این موضوعشناسی پس از مراجعه به متون دینی و بر روی موضوعات گزارههای طرح شده در نصوص دینی صورت میگیرد به هدف واکاوی و شناخت کافی از آن. ابزارهای این موضوعشناسی نیز مراجعه به دانش لغت و علوم ادبی و قرائن محیطی وابسته به زمان صدور نص میباشد.
مثال:
اتقوا الله، اقیموا الصلاة، ...
مفهوم تقوا و صلاة در زمان صدور این دو نص به چه معناست؟
🔹برای موضوعشناسی میتوان از کتابها و نیز پایگاههای دانشنامهای بهره برد.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
🔴 #گام_های_استنباط_فقهی 🔴
🔸#گام_دوم
تجمیع و بخشبندی دادههای قرآنی
🔸توضیح اجمالی :
در این گام، آیات مرتبط با موضوع گردآوری میشود.
میزان ارتباط ممکن است سطوح یکسان نداشته باشد.
در آغاز، باید هر آیهای که احتمال اثرگذاری بر روی موضوع مورد نظر را داشته باشد باید گرد آید. این کار باعث میشود تا هیچ آیهای از دست پژوهشگر نرود.
🔸پیشنیازها و مهارتهای لازم در این گام :
1. مهارتهای نرمافزاریِ جستجو
مهارت بهرهگیری از نرم افزار نور التفاسیر یا هر نرمافزاری که امکان جستجوی گسترده در آیات را دارد. (این امکان اکنون در همه نرمافزارهای نور وجود دارد)
2. مهارتهای یافتن کلید واژههای متنوع و مرتبط
3. بررسی معناشناسی اولیه (نه چندان عمیق و دقیق) بر روی واژگان مرتبط
4. یافتن نقاط حساس و گرانیگاههای موجود در آیات، در اثنای جستجو
🔸نکاتی درباره بخشبندی آیات
1. هر چه دستهبندى ریزتر و جزئىتر و طبقهبندیشدهتر باشد، نتایج دقیقتر و همهجانبهتر به دست خواهد آمد.
2. در مواردی که نتیجه جستجوی آیات، پرشمار است بخشبندی پس از پیشرفت اولیه جستجو (10 تا 30 درصد) صورت میگیرد و در انتظار پایان مرحله جستجو نمیماند. (به عبارت دیگر، این گام پس از پیشرفت 10 تا 30 درصدی گام پیشین آغاز میشود نه پس از پایان آن)
3. بخشبندی آیات تحلیل و واکاوی دادهها را برای پژوهشگر آسان و از آشفتگی و دشواری ساماندهی انبوه دادهها جلوگیری میکند.
4. بخشبندی بر پایه هدف و غرض مورد نظر از مسأله، و گاه بر پایه موضوعات متقارب و به همپیوسته صورت میگیرد.
5. تنظیم و ساماندهی اولیه نوشتار از همین مرحله آغاز میشود و نباید پس از تجمیع همه دادهها صورت گیرد.
🔸فواید بخشبندی آیات:
1. تسهیل در جمعبندی و تحلیل پایانی
2. توجه به زاویهدیدها در تحلیل و ارائه تحلیل درست
3. به دستآمدن میزان بسامد هر مطلبی در آیات و توانایی سنجش نقاط درشت و ریز بر پایه آن
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
🔴 #گام_های_استنباط_فقهی 🔴
🔸#گام_سوم
بررسی قرائن درونی فهم آیات
🔸دربردارنده مراحل زیر:
1. بررسی صرفی و نحوی: تجزیه و ترکیب آیه با رویکرد معنا محور (با آزادی فکری و عدم تعبد محض به قواعد ادبی و اعتنا به موارد مشابه استعمالی)
2. بررسی ابعاد بلاغی آیات در صورت ارتباط با موضوع مورد نظر (اسلوبها، عنصرهای بلاغی و مجازها و ... .)
3. بررسی لغوی واژگان اثرگذار بر موضوع فقهی مورد نظر
4. بررسی سیاقی آیات (در نظر گرفتن مجموع آیه و نیز آیات پسین و پیشین که وحدت نزولی و وحدت فرازی دارد)
یکی از نکات مهم در دلالت لفظی فهم مَساق کلام است. که اصلا مطلب برای چه ذکر شده و چرا این تعبیر آمده است؟
🔸پیشنیازها و مهارتهای لازم در این گام :
1. کتابشناسی بهترین کتب تجزیه و ترکیب قرآن
2. کتابشناسی کتب معجمی و موسوعهای صرف و نحو برای مراجعات اولیه
3. آشنایی با نرمافزار کتابخانه قواعد ادبیات عربی
4. کتابشناسی کتب معجمی و موسوعهای بلاغی برای مراجعات اولیه
5. آشنایی با دو شیوه تقلیدی و اجتهادی در بررسی لغوی
6. آشنایی اجمالی با تاریخ دانش لغت و لغتدانان
7. کتابشناسی و مهارت بهرهگیری از کتابهای لغت (دربردارنده کتابهای لغت عمومی، غریب الحدیث و القرآن، کتابهای فروق اللغه، فقه اللغة، غریب اللغة و ... )
8. آشنایی با نرم افزار قاموس النور
9. آسیبشناسی رجوع به کتب لغوی: عدم تمایز معنای نخستین واژهها با معانی پسین، عدم تعهد به ارائه تفاوتهای ریز میان مفاهیم، عدم جداسازی معانی مجازی و حقیقی، عدم جداسازی معانی اصطلاحی و حقیقی، تأثیر مذاهب فکری بر روی تحلیلهای لغوی و ... .
10. آموزش مهارتهای تحلیل لغوی (توجه به متقابلها و متضادها، مرکبها، مفاهیم متقارب المعنی و ...)
11. آموزش مهارت واکاوی موارد استعمال مشابه در نصوص کهن (آیات، احادیث شیعه و سنی، اشعار کهن، ... )
12. توجه به مبانی درست فهم آیات (زبان قرآن چیست؟ عرفی، قابل فهم مردم زمان نزول، علمی، تأویلی و اسرارگونه، چند معنایی ...)
13. مبنای درست در مناسبات میان قرآن و سنت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
بررسي سير تاريخي كتابت حديث در شيعه.pdf
499.9K
🔴 #ارائه_مقاله
🔸بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه
🔸 مجید معارف
🔸مجله علوم حدیث سال 10 - ش37 و 38 - پاییز و زمستان 1384
🔸13 صفحه
🔸به زبان فارسی
🔸حجم: 488 کیلوبایت (نسخه پیدیاف)
🔹موضوع: #نگارش_حدیث
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
چگونه مقاله بنویسیم ؟.ppt
2.43M
🔴 #کارگاه_پژوهشی🔴
🔸#چگونه_مقاله_بنویسیم؟
🔸طرح و اجرا : سید مهر علی محمدنژاد (دانشگاه امام حسین علیه السلام)
🔸53 صفحه - فارسی
🔸حجم : 2.3 مگابایت (در قالب پاور پوینت)
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
نمودار راهنماي تجزیه و ترکیب.jpg
948.8K
🔴 #نمودار_روز 1 🔴
🔸موضوع نمودار : راهنمای تجزیه و ترکیب
🔸آمادهسازی : سایت طلبگی تا اجتهاد
🔹حجم : 926 کیلوبایت
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
✅ #تاريخ_علم_اصول
بخش بیست چهارم
✅ #مکتب_قم یا #مکتب_اعتدال
شاید بتوان گفت که عکسالعمل مکتب اصولی سامرا، پیشکسوتان نهضت پیرایش نجف را به افراط کشانید. تا آنجا که پیشوای نهضت را در تألیف «کفایة الاصول»، به منظور خلاصهنویسی و قناعت به کمترین جملات، دچار اغلاق و ارائه جملاتی معماگونه نمود که در بعضی موارد تفسیر آنها برای حاشیهپردازان بعدی سالها موضوع بحث و گفتگو قرار گرفت و هنوز همگاه و بیگاه ادامه دارد، و جالب است که مواضعی مشاهده میشود که میان شاگردان اولیه آن بزرگوار که دروس استاد را بلاواسطه درک کردهاند، اختلاف نظر بر سر مقصود او وجود دارد.
در این اوان، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (متوفی ۱۳۱۵ ه.ش) یکی از برجستهترین شاگردان مرحوم سیدمحمد فشارکی اصفهانی (متوفی ۱۳۱۶ ه.ق) به نگارش کتابی مهم همت گماشت به نام «درر الفوائد» که از نظر سبک و شیوۀ طرح مسائل و آیین نگارش نه از «کفایة الاصول» الگو گرفته و نه از مکتب سامرا پیروی کرده است، بلکه از همان روزهای پس از تألیف به داشتن سبک بدیع و طرح جدید اشتهار یافت.
مقایسهای کوتاه میان کتاب درر و آنچه از قلم مرحوم سیدمحمد فشارکی در «الرسائل الفشارکیه» آمده، نشان میدهد که مؤلف «درر» هر چند متأثر از آراء استاد فرزانۀ خویش است، اما آراء و اندیشهها نو و ابتکارات جدید وی در مواضع متعدد، آشکارا میدرخشد. افزون آنکه در شیوۀ طرح مباحث، روش کاملاً بدیع و ویژه خود را در پیش گرفته است. از سوی دیگر، بیتردید در زمرۀ نخستین منتقدان آراء اصولی صاحب کفایه در اوج شهرت و رواج افکار او به شمار میرود.
این شیوه به دنبال تأسیس حوزۀ عملیۀ قم، توسط مؤلف عالی مقام «درر الفوائد» تجلّی و رواج یافت که جا دارد آن را «مکتب قم» بنامیم.
👌 ویژگیهای عمدۀ این مکتب اصولی عبارتند از:
١- ساده نگاری مباحث اصولی و دوری از پیچیده ساختن مباحث و اجتناب از اغلاق
٢- زدودن دقایق فلسفی و عقلی محض از مباحث اصول و جایگزین کردن بنای عقلا و عرف خردمندان در ساختار قواعد اصولی و ارائۀ راهکاری عرفی منطبق با ذوق سلیم در مبانی استنباط احکام شرعیه
٣- برخوردی نو با مباحث عمیق و مشکل اصول و طرح استدلالات جدید برای اثبات رأی مختار
ویژگی اخیر اسباب توجه بزرگان معاصر مرحوم شیخ مؤسس را نسبت به درر و نقادی آرای ایشان فراهم ساخته است.
آقا ضیاء الدین عراقی در مقالات الاصول، و آقا شیخ محمد حسین اصفهانی در «نهایة الدرایه» و حاجآقا رضا مسجد شاهی اصفهانی در «وقایةالاذهان» از جمله آن بزرگانند.
👌 شایسته ذکر است که همین استقامت سلیقه در آثار فقهی ایشان نیز جلوهگر است. فقه به جای مانده از ایشان نیز با فقه نجف تفاوتی آشکار دارد. به سبک رایج در نجف، فقه صناعتی محض نیست، بلکه بخش مهمی از دقتهای فقهی ایشان مربوط به بخش فقه الحدیث است.
سبک آیت الله موسس بعدها توسط شاگردان دلباخته وی، به نحو عمیق و مستوفی تعقیب شد و موجبات تمایز هر چه بیشتر مکتب قم از مکتب نجف را فراهم ساخت و به نظر میرسد سبک مزبور آن چنان بر فضای حوزۀ منوره قم حاکم بود که بزرگان وارد به حوزه، از جمله آیت اللّه بروجردی نیز تحت تأثیر همین فضا به تعلیم پرداختهاند و بارها آن را ستودهاند.
ادامه دارد...
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
#کلام_فقیه
#بحارالانوار
💠 کلام آیتالله شبیری زنجانی(حفظه الله) در تجلیل از کتاب #بحارالانوار:
📌... مرحوم #مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهيان و مدّعيان فكر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمیشناسند، درحالیكه آنان كه اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.
🔻از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود.
🔶معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا #عقل_گرایی تلاش میکنند احادیث را نفی کنند، فرمودند: آنهایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد میکنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بیمایه زیاد شدهاند که ادّعای سواد میکنند و جوامع ما را نیز پر کردهاند.
🔹 از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقیزاده نقل میکرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحارالأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمیگذارند.
🔸از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که میگفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خيلى محکم بود.
#احادیث_ضعیف_السند
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
sapp.ir/valiasrkermani
@valiasrk
2_5362014640375071828.pdf
1.9M
📒 #ارائه_مقاله
📌 سیرتطور آرای رجالی آیت الله خوئی
🎤 در گفتگو با آیت الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی
📚 نشریه رهنامه پژوهش، شماره ۲۳ (پیاپی ۳۲، بهار و تابستان ۱۳۹۵)
#️⃣ #علم_رجال #رجال #آشنایی_با_رجال #آیت_الله_خوئی #خوئی #معجم_الرجال
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
✅ #مفهوم_شناسی
#اصطلاح_شناسی_علم_حدیث
〽️ «له روایات» در فهرست شیخ طوسی
✍🏻 محمد باعزم
🔆 با مطالعه فهرست شیخ طوسی ذیل مداخل مختلف عبارت «له روایات» مشاهده میشود.
🔺تلقی نخست که از این عبارت برداشت میگردد آن است که منظور شیخ طوسی از این ترکیب برای برخی افراد بدین معناست که این افراد مجموعه روایتهای پراکنده دارند.
🔻تتبع و بررسیها نشان میدهد که در فهرست شیخ طوسی هرگاه از عبارت «له روایات» یاد میشود مراد آن است که راوی دارای کتاب «نوادر» است.
🔹ماهیت کتاب نوادر: روایاتی که نمیتوان آنها را ذیل یک سرفصل خاص گردآوری کرد و به عبارتی روایاتی که هر کدام میتواند یک سر فصل باشد، تحت عنوان عامی به نام «نوادر» گردآوری میشوند.
🔺«نوادر محمد بن ابی عمیر» و «نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری» از معروفترین این نوع از کتابها هستند.
❗️گفتنی است که جناب شبیری زنجانی در مقالهای که در مجله آینه پژوهش تحت عنوان «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا حسین بن سعید» نگاشتهاند، از تحلیل و دستهبندی اسناد، این کتاب را برای حسین بن سعید اهوازی میدانند (شبیری زنجانی، سیدمحمد جواد، مجله آینه پژوهش، شماره46، صص23-26)
#️⃣ #له_روایات #شیخ_طوسی #طوسی #فهرست #مفهوم_شناسی #محمد_باعزم
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
محدوده دروس سطح دو.docx
14.8K
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مجتهد شد یعنی محقق واقعی علوم اسلامی شدن...
مجتهد شدن با #مرجع شدن فرق دارد
شما را دعوت به شنیدن این صوت دو دقیقه جالب دعوت میکنیم
•••✾•🌿🌺🌿•✾•••
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
@valiasrk