eitaa logo
مسجد ولی عصر(عج) اجوارکلا
148 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
310 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کار کردن در ایام عزاداری 💬 سوال: آیا کار کردن در روز عاشورا و تاسوعای حسینی اشکال دارد؟ اگر کسی به خاطر نیاز مجبور به کسب و کار شود، حکم مسئله چیست؟ ✅ پاسخ: کار در این دو روز حرام نیست اماخ شایسته است در این ایام، به خصوص در روز عاشورا به عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اشتغال داشته باشند و خود را از ثواب بزرگ آن محروم نسازند. 📚 سایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای @valiyeasreejvarkola
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ امشبی را شه دین در حرمش مهمان است 🏴 فرارسیدن ، روز حزن و ماتم آل الله را به همه محبان و شیفتگان کوی حسینی تسلیت می گوییم. @valiyeasreejvarkola
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ✳️«هر کس آبی بیاشامد و جدم علیه‌السلام را یاد کند و بر قاتلین او لعن و نفرین نماید، ✳️ خداوند صد هزار حسنه برایش بنویسد و صد هزار گناه او را بیامرزد، و او را در جایگاه‌های بلند جای دهد و مانند این است که صد هزار بنده را آزاد کرده باشد. پس او در‌ روز‌ قیامت با دلی شاد و چهره‌ای خندان محشور می‌شود» 📚منتهی الامال صفحه ۳۴۳ @valiyeasreejvarkola
✅پرسش: چرا امام حسین(علیه‌السلام) همراه خانواده‌اش، به کربلا عزیمت کردند؟ مثلا نوزادی که چندماه بیشتر از تولدش نمی‌گذرد، در آن واقعه چکاری از دستش بر می‌آید که امام حتی او را هم با خود برده است؟ آیا نمی‌شد نوزاد به اتفاق مادرش در مدینه بماند؟ ⏪پاسخ: قبل از هرچیز، باید توجه داشت که امام، خانواده خود را با هدف جنگ به سمت کوفه نبرد تا سوال شود که چرا امام، خانواده‌اش را به کربلا برد. لذا امام برای جنگ و مبارزه مسلحانه از مدینه خارج نشد و همراه بردن خانواده نیز اصلا برای به اسارت رفتن و ذلت آنان نبوده است. گرچه در نهایت به آن منتهی شد ولی هدف هرگز این مسائل نبوده است. بلکه امام باهدف دعوت کوفیان به احیای سنت جدبزرگوارش و برای مستقر شدن و زندگی کردن در شهر کوفه به آنجا عزیمت کردند. پس طبیعی است که همراه کردن خانواده، زن و فرزند یک امر کاملا طبیعی است. از طرفی هم خود امام، به قصد سفر طولانی عازم آنجا شدند و به این زودی هم امکان رجوع به مدینه را نداشتند و از آنجایی که احتمال سوءقصد و تعرض از سوی دشمنان حضرت زیاد بود، لازم بود که خانواده‌شان را با خود همراه کنند. نکته بعدی اینکه خود امام می‌دانست كه یارانش از سوی سپاه یزید و عمربن سعد به شهادت می‌رسند و هیچ‌كس هم از افراد بشر به این واقعه و هدف آن آگاه نمی‌شوند. لذا ثبت این واقعه نیازمند مروجینی دارد كه ندای حق و حقیقت را به گوش انسان‌های عاقل برسانند و آن مروّجین، اهل‌بیت و زنان و بچه‌های حضرت بودند كه تکمیل کننده قیام خونین كربلا بودند.[1] در نتیجه همانطور که بیان شد، هدف امام هیچ گاه این نبود كه خود، یاران، اصحاب و خانواده خود را به كشتن دهد؛ بلكه نظر حضرت، قیام برای توجّه دادن مردم به فساد بنی‌امیه بود و این‌كه حكومت آ‌نان اصلا بنای اسلامی نیست، بلکه آنان در صدد محو و از بین بردن اسلام به ویژه نام مبارک پیامبر هستند. در نتیجه امام كاملا آگاهانه و عالمانه اقدام به این كار نمود و به مردم دنیا ثابت كرد كه اینان حاضر نیستند کسی از بنی‌هاشم زنده بماند حتی طفل شیرخوار را هم هدف تیر خود خواهند كرد و با اهل‌بیت پیغمبر نوعی رفتار می‌كنند كه با امرای مشركین هم آن‌طور سخت رفتار نكرده‌اند و نظرشان جز نابودی اسلام و آثار نبوت و ریاست و حكومت چیزی دیگری نیست.[2] مضاف براینکه رفتن خانواده حضرت به همراه امام، خواست شخصی آنان بوده و خودشان بر چنین مسافرت پر رنج و دردی راضی و بلکه خوشحال بوده‌اند. به عنوان مثال؛ "جون" غلام امام که ابوذر سابقا به حضرت هدیه داده بود، امام او را آزاد کرد تا برود و زنده بماند اما "جون" به جای اینکه از آزادی خود خوشحال شود به گریه افتاد و گفت: ... سوگند به خدا شما را رها نمی‌سازم تا خون سیاهم با خون‌های شما در آمیزد.[3] وقتی غلام که همواره بدنبال آزادی است این چنین باشد، حساب بقیه به ویژه خانواده حضرت و عشق و علاقه‌شان به سید الشهدا بیشتر روشن می‌شود. پی‌نوشت: [1]. حماسه حسینی، چاپ صدرا، ج 3، ص 340 [2]. بررسی تاریخ عاشورا، ص 31 [3]. موسوعة کلمات الامام الحسین، ص452 @valiyeasreejvarkola
🏴 سلام. صبح روز سه شنبه عاشورایی شما بخیر. طاعات و عزاداری هایتان مقبول درگاه خداوند متعال 🌴 پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: روز قیامت هر چشمی گریان است مگر چشمی که در و گریسته باشد. 📚 بحارالانوار، جلد ۴۴، صفحه ۲۹۳ 🏴 عاشورای حسینی بر ساحت مقدس امام عصر (عج) تسلیت باد. @vsliyeasreejvarkola
نقل شده است که علامه امینى رحمت الله علیه فرمودند: ◾️شب و روز تاسوعا و عاشورا، براى سلامتى امام زمان(عجل اللّٰه تعالی فرجه الشریف) صدقه دهید، چون قلبِ حضرت، اندوهناک جَدِّ غریب ‌شان، حضرت سیدالشهداء است 🏴فرا‌ رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد @valiyeasreejvarkola
💢 سه پیام امام‌حسین(ع) در اوج جنگ ✅آخرین امام حسین(ع) آیت الله جوادی آملی: در ظهر عاشورا که جنگ به شدت گرم و درگيري و نبرد به نهايت درجه حدّت خود رسيده بود، وقتي صحبت از نماز شد، به فکر اقامه نماز افتاد و فرمود: «ذکرت الصّلاة جعلک الله من المصلّين نعم هذا أوّل وقتها ثم قال: سلوهم أن يکفّوا عنّا حتي نصلّي»؛ نماز را به يادمان آوردي خدا تو را از نمازگزاراني قرار دهد که به ياد او هستند، بله اکنون اول وقت آن است، از دشمنان بخواهيد که دست از جنگ بشويند تا را بخوانيم و چون آنها حاضر به تعطيل کردن جنگ نشدند، سعيدبن عبدالله حنفي و زهيربن قين پاسداري از جان امام(ع) در حال نماز را به گرفتند و در نهايت، اين دو شهيد سعيد فداي نماز شدند. اين سه خصوصيت برجسته داشت: جماعت، اول وقت بودن، علني بودن. 📚کتاب حماسه و عرفان،ص243 @valiyeasreejvarkola
💠 احکام عزاداری 💬 سؤال: از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می شود به طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می شود و این امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد. 📚 پایگاه اطلاع رسانی حوزه، استفتائات مقام معظم رهبری، @valiyeasreejvarkola
امام صــادق علیه السلام: همه ی ما اهـل بیت ڪشتی نجاتیم اما ڪشتی جـدم‌حســین وسیعتر و در عبور از امواج سهمگین دریاها سریعــتر است. 📚 بحارالانوار ،جلد ۲۶ ، صفحه ۳۲۲ @valiyeasreejvarkola
✅ پرسش :: شناسایی و دفن شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد چگونه انجام گردید ؟ ⏪ پاسخ: در برخي از منابع حديثي و تاريخي گفته شده؛ وقتي عمر سعد از کربلا به طرف کوفه حرکت کرد و از آن مکان دور شد، گروهي از قبيله بني اسد که ساکن قريه «غاضريه» بودند آمدند و بر حسين ـ عليه السّلام ـ و اصحابش نماز خواندند و دفن کردند و حسين ـ عليه السّلام ـ را در همين مکاني که هم اکنون مرقد مطهرش مي باشد به خاک سپردند و علي بن حسين را پائين پاي آن حضرت دفن کردند و براي ديگر شهداي اهل بيت و اصحاب که در آن حوالي بودند حفره اي کندند از جانب پاي آن حضرت و همه را با هم در يک جا به خاک سپردند و عباس بن علي را در آن جا که به شهادت رسيده بود در راه «غاضريه»[1] دفن کردند و اکنون قبر او در آن مکان قرار دارد. شيخ صدوق در عيون اخبار الرضا احاديثي در باب وفات موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ روايت کرده است، متضمن بر اين که متولي امر آن حضرت،[2] امام رضا ـ عليه السّلام ـ بوده است و در جاي ديگر امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: جائز نيست امام را غسل بدهد مگر کسي که امام باشد، و در احتجاج مولا الرضا بر واقفيه است که علي بن حمزه به آن حضرت گفت: «ما از پدران تو روايت کرده ايم که متولي امر امام نمي شود مگر امامي مثل او، حضرت در جواب فرمودند: مرا خبر ده که حسين ـ عليه السّلام ـ امام بود يا نبود گفت: امام بود، امام فرمود متولي امر او که شد؟ علي بن حمزه گفت: علي بن حسين ـ عليه السّلام ـ امام فرمودند: علي بن حسين کجا بود؟ او که در زندان و محبوس به دست عبيدالله بود! علي گفت: پنهان و پوشيده از کسان عبيدالله بيرون رفت و متولي امر پدر شد و بازگشت، امام فرمود: آن کسي که علي بن حسين را قدرت داد که به کربلا آمده و عهده دار دفن و کفن شهدا باشد، قدرت مي دهد صاحب اين امر به بغداد آمده و وظيفه کفن ودفن پدربزگوار خودرا انجام دهد، در حالي که نه در زندان بود و نه اسير.[3] با توجه به کلام امام روشن مي گردد که متولي امر دفن امام حسين ـ عليه السّلام ـ کسي نبوده، مگر علي بن حسين(ع) که امام بعد از او بوده است، چنان که شيخ صدوق در اين مورد چنين گفته: واقفيه با استناد به اين حديث نمي توانند بر ما (اثني عشري) ايراد گيرند، به اين دليل امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: جائز نيست غسل امام به عهده غير امام باشد، در صورت انجام غسل توسط ديگري به سبب اين عمل که از او سر زده است، امامت امام لاحق باطل نمي شود و نفرموده امام نيست مگر کسي که امام سابق را غسل بدهد، اما نسبت به دفن اجساد طاهر شهدا به قبيله بني اسد از این باب بوده است که آنان امام سجاد را در اين امر ياري نموده اند و پس از شناسايي بر طبق دستور آن جناب شهدا را به خاک سپردند. به يقين انجام اين وظيفه براي امام کاري بس سهل و آسان است. پی نوشت: [1]. شيخ مفيد، الارشاد، قم، مؤسسه آل البيت لاحياء التراث، ج2، ص114. [2]. عمربن حسن فتال نيشابوري، روضة الواعظين، ص222 (فصل في ذكر وفاته)، ص232. [3]. أبي محمد بن حسن الطوسي، غيبة الطوسي، ص84؛ الكلام علي واقفيه، ص2. 📚 منبع:سایت اندیشه قم @valiyeasreejvarkola
🏴 سلام. صبح روز چهارشنبه شما بخیر. طاعات و عزاداری هایتان مقبول درگاه خداوند متعال 🌴 امام حسین علیه السلام: شایسته شأن مؤمن نیست که ببیند کسی خدا را معصیت می کند ولی به او اعتراض نکند. 📚کنزالعمال، جلد ۳، صفحه ۸۵ @valiyeasreejvarkola
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه خامنه‌ای حفظه الله: شهادت شهدای کربلا نه فقط به سبب تشنه بودنشان افضل از همه‌ی شهادتهاست بلکه فضیلت بیشتر شهدای کربلا به سبب موقعیّتی است که در آن شهید شدند. در مقطع حسّاسی این حادثه اتّفاق افتاد؛ که اگر اتّفاق نمی‌افتاد، طومار دین بکلّی درهم پیچیده میشد. اصحاب سیّدالشّهدا (ع) از کلّ بشر مستثنا هستند و در طول تاریخ بشر ما کسی را مثل آن هفتاد و دو نفر پیدا نمیکنیم. حضرت در شب عاشورا فرمود: من بهترین اصحابی که دیدم، شما هستید؛ و باوفاترین و نیکوعمل‌ترین خویشاوندانی که دیدم، شما خویشاوندان هستید. [در بین اصحاب سیدالشهدا در کربلا] وهب یک جوان مسیحی است که تازه مسلمان شده بود. @valiyeasreejvarkola