معادل زیارت معصومین علیهم السلام
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
۱۵ شوال مناسبت دارد با:
- شهادت حضرت حمزهی سیدالشهداء علیه السلام در جریان جنگ احد
- وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
میدانیم حضرت امام هادی علیه السلام در روایتی، ثواب زیارت آن امامزادهی عظیمالشأن و واجبالتعظیم را ثواب زیارت امام حسین علیه السلام برشمرده؛ و این، در متن زیارتنامهی آنحضرت هم منعکس است
مطالعه و تفکر حول شخصیت و زندگانی آن دو ولیّ خدا، این حقیقت را برایمان برملا میسازد که: دلیل جلالت قدر و عظمت شأن ایشان و امثال ایشان، «سرسپردگیشان به ولایت زمان خودشان» بوده ولاغیر!!!
و همین، رمز همسنگ شدن ثواب زیارت جناب عبدالعظیم با زیارت امام حسین علیه السلام شده است
روی این اساس عرض میکنم:
اگر چنین است (که این عظمت شأن و علوّ رتبهی ایشان ریشه در بصیرت و ولایتمداری تامّ و تمامشان دارد) نبایستی اختصاصی به جناب عبدالعظیم یا ... داشته باشد! بلکه زیارت هر امامزادهی صحیحالنسبِ صحیحالعقیدهای در حقیقت باید همین خاصیت را داشته باشد که ثوابش معادل ثواب زیارت امامان معصوم علیهم السلام باشد؛ چرا که اینان در حقیقت وصل به منبع فیض هستند
به عنوان مثال، به حضرت امام خمینی هم نسب به اهلبیت عصمت علیهم السلام میرساند، هم عالم است، هم ... یقیناً ثواب زیارتاش در حد زیارت امامان معصوم علیهم السلام هستش و اگر امام زمان ارواحنا فداه تشریف بیاورند، ایبسا در فضیلت زیارت قبر ایشان، جملهای بفرمایند
آری! در مفاتیحالجنان شیخ عباس قمی در فصل مربوط به امامزادگان، بالاتر از آنچه حقیر در این نوشتار ادعا کردم را ذکر کرده است!!!
گمان حقیر این است زیارت هر امامزادهای که از جهت نسب و عقیده مشکلی نداشته باشد، در حقیقت زیارت خود امام هست، ولی جناب محدث قمی در وصف زیارت قبور مؤمنینِ [عادی] حدیثی از حضرت امام کاظم علیه السلام آورده که فرموده [نقل به مضمون]: هرکس نمیتواند به زیارت ما بیاید، یکی از مؤمنین و موالیان ما را زیارت نماید، کأنه ما را زیارت نموده است!
پروردگارا! ما را با اهلبیت علیهم السلام زنده بدار، و با محبت ایشان بمیران، و با ایشان محشور فرما؛ آمین.
والسلام علیکم ورحمتالله وبرکاته.
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۱۵ شوّال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
میزان سعادت و شقاوت
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین.
امروز پانزدهم شوالالمکرم، مناسبت دارد با:
۱. سالروز شهادت حضرت حمزهی سیدالشهداء علیه السلام در جریان غزوهی احد.
۲. سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام.
اهلبیت علیهم السلام، یک شاخص و میزان هستند که:
- عبدالعظیم علیه السلام:
عمر بن سعد ملعون به هوای دستیابی به مُلک ری و خوردن نان گندماش، به جنگ آنحضرت رفت. اما نه به مُلک ری رسید، و نه از گندماش (و نه حتی از جو اش) چیزی عایدش نشد. بلکه لعن ابدی و بدنامی همیشگی را در دنیا و آخرت به نام خود ثبت کرد. اما حضرت عبدالعظیم حسنی، به هوای عشق و محبت امام، یک سفر تبلیغی را آغاز کرد و گذارش به ری افتاده، در آنجا وفات یافت و مدفون گشت. هم مُلک ری و هم مِلک ری را الی یوم یبعثون از آنِ خود کرد؛ علاوه بر آن، ثواب زیارتاش نیز از سوی امام هادی علیه السلام، ثواب زیارت خود امام حسین علیه السلام برشمرده شد.
- حمزهی سیدالشهداء علیه السلام:
شب ۱۵ شوال، پیامبر صلی الله علیه وآله، علی علیه السلام را به دنبال حمزه فرستاد که وی را به محضر ایشان ببرد. وقتی حمزه آمد، رسول خدا صلی الله علیه وآله مژدهی شهادتاش داد و حمزه بابت این موهبت بزرگ، خدا را سپاس گفت. پیامبر صلی الله علیه ادامه داد: عموجان! من دوست دارم شما سید و آقای شهیدان باشی؛ حمزه عرض کرد چگونه؟! فرمود همانگونه که به رسالت من ایمان آوردهای، ولایت علی علیه السلام را هم بپذیر که ولایت او نیز همچون رسالت من، از ناحیهی خداوند است. حمزه به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام اقرار نمود و بدینترتیب سیادت و سروری بر شهدا را به نام خود ثبت کرد. این عمو را مقایسه کنید با آن عمویی که در برابر خدا و رسول و وصی برحق او علیهما وآلهما السلام ایستاد و لعن ابدی و بدنامی همیشگی را برای خود خرید
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ...!!!
فاعتبروا یا اولی الابصار
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا. آمین
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۱۵ شوّال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
فرحة الغری
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
میدانیم قبر نورانی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام قریب به یک قرن مخفی بود
بر طبق وصیت خود حضرت، مراسم تشییع و تدفین ایشان شبانه و مخفیانه انجام شد؛ چرا که بیم آن میرفت خوارج یا دیگر دشمنان امام، با اطلاع از مکان قبر، در حق پیکر مطهرش جسارتی روا بدارند.
فرزندان، در راستای اجرای وصیت پدر و از جهت محکمکاری (و شاید هم به توصیهی خود ایشان) جوری عمل و وانمود کردند که چهار تابوت به چهار سمت و جهت مختلف تشییع شد که کسی نداند کدامیک تابوت اصلی است.
اینها باعث شد امر بر برخی مشتبه شده، در تعیین و تشخیص مدفن و مضجع نورانی مولای متقیان علیه السلام اختلافاتی رخ نماید
حضرت علامه عبدالکریم بن احمد حِلّی از علمای قرن هفتم، کتابی تحت عنوان «فرحةالغری» دارد که به تفصیل، قطعیت دفن آنحضرت در پشت کوفه (نجف) و در همین مکان معروف و مشهور که حرم مطهر علوی علیه السلام است را اثبات نموده است
عبدالکریم ملقب به غیاثالدین، از جهت پدر، یکی از عالمان خاندان طاووس است که جملگی به حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام نسب میرسانند، همچنانکه از جانب مادر نیز از نوادگان داوود (برادر رضاعی امام جعفر صادق علیه السلام، همان که عمل امداوود به مادر وی منتسب است) میباشد.
جناباش از مبرزترین شاگردان پدرش احمد بن موسی بن طاووس حلی و نیز عموی بزرگوارش جناب سید بن طاووس بوده که البته اساتید دیگری نیز در میان بزرگان اصحاب امامیه از جمله خواجه نصیرالدین طوسی و ... داشته است.
وی همچنین همدرس و هممباحثهی ابنداوود (رجالی معروف و صاحب کتاب رجال ابن داوود) بوده است.
هوش و ذکاوت فوقالعاده در کنار زهد و تقوای مثالزدنی و اخلاق و ملکات فاضله، او را عالمی بافضیلت و برجسته کرده بود که افتخار نقابت سادات و علویان را از آنِ خود نمود.
۱۶ شوال مناسبت دارد با رحلت آن عالم بزرگ که در سال ۶۹۳ هق بدرود حیات گفته، در حرم مطهر حضرت علی علیه السلام (و به قولی، در شهر حله در جوار رضیالدین طاووس حلی) مدفون گشت
رضوان الله تعالی علیه
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۱۶ شوّال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
فضیلتهای فراموش شده
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
«زاوه» شهری در خراسان بود که در قرن هفتم به واسطهی دفن عارفی به نام «قطبالدین حیدر» در آنجا، به تربت حیدریه تغییر نام یافت.
نام مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بر آن دیار، تأثیرات معنوی فراوانی داشت؛ علمای بزرگ و بافضیلتی از آن شهر برخواستند.
آخوند ملاعباس تربتی یکی از نوادر روزگار بود که علم، معرفت، عبودیت، انسانیت، تقوا، تقدس، مردمداری، رأفت و مهربانی، و ... و به طور کلی تمام ملکات انسانی و سجایای اسلامی را در وجود خود پیاده کرده بود. آن مرد خدا حقیقتاً با «عملاش» مبلّغ دین و مروج شریعت بود. این بود که گفتارش هم به سبب آمیختگی با عمل، به شدت تأثیرگذار و پرجاذبه بود.
از آنجا که تکپسر پدرش بود، در رسیدگی به امور پدر کوتاهی نمیکرد؛ با وجود شوق و استعداد فوقالعاده در راه تحصیل علم، اطاعت از پدر را بر خود فرض و واجب دیده، به تربت بازگشت و ضمن کار در مزرعه و ... پنجشنبه و جمعه را با اجازهی پدر به امر تحصیل اختصاص داده بود.
فرزندش مرحوم حسینعلی راشد کتابی در شرح احوال وی تألیف نمود که به حق، آن را «فضیلتهای فراموش شده» نامید.
ملاعباس را همه دوست داشتند و بزرگ میداشتند؛ برای استماع و استفاده از منبر مرحوم محدّث قمی (صاحب مفاتیحالجنان) به مسجد گوهرشاد میرود، اما حاج شیخ عباس قمی او را به جای خود به منبر فرستاد و خود، پای منبرش نشست!!!
گاهی دستخطهایی برای مسؤلین مختلف مینوشت که گرهی از مشکل اربابرجوعی باز شود، روزی یکی از خوانین محضرش رسیده، عرض کرد مرقومههای مستطابعالی را تماماً محفوظ داشتهام و وصیت کردهام پس از مرگام لای کفنام گذاشته شود، بلکه شفیعام باشند؛ چرا که به یکیکشان عمل کردهام!!!
پس از رحلتاش، به توصیهی خودش در گوشهای از صحن نو آستان قدس رضوی علیه السلام به خاک سپرده میشود، به این نیت که زوار سعادتقرین امام رئوف علیه السلام، پا بر چشم او بگذارند و به زیارت مشرف شوند.
به راستی که فضائلی که در وجود آن مرد خدا بود، امروزه نایاب و فراموش شده هستند.
۱۷ شوال ۱۳۶۲ هق (۸۲ سال پیش در چنین روزی) یادآور رحلت عارف پیر دیار خاکساران آستان ابوتراب (تربت حیدریه) مرحوم حاج آخوند ملاعباس تربتی است. روحاش شاد.
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۱۷ شوّال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
استقلال فکری و حریّت اجتهادی ابن ادریس حلی
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
حلّهی عراق از دیرباز مهد دانشمندان و خاستگاه فقیهان و محدثان نامآور بوده است
شیخ بزرگوار فخرالدین ابوعبدالله محمد بن منصور بن احمد بن ادریس معروف و مشهور به ابن ادریس، یکی از ستارگان فروزان حلّه است که در برخی منابع، نوه (و یا از نوادگان) دختری شیخ طوسی دانسته شده است.
او شاگرد برجستهی
- ابوالمکارم ابن زهره
- ابن شهرآشوب مازندرانی
- عمادالدین طبری (صاحب بشارتالمصطفی)
- و ... بوده است
نیز شاگردان بزرگی از مجلس علمی او برخواستند؛ از جمله
- ابن نما
- شیخ حسن (پدر محقق حلی)
- و ...
شهرت ابن ادریس از قِبَل اثر ماندگارش السرائر است که پس از گذشت صدها سال از وفاتاش، همچنان محل مراجعه و استناد علما و مجتهدان است و در مجالس و محافل علمی مورد بحث اندیشمندان علوم اسلامی است
شهرت ابن ادریس از دو جهت است:
- رد خبر واحد
- شجاعت نقد آراء و نظریات شیخ طوسی
و البته در هردو جهت مورد طعن و انتقاد برخی علما و رجالیون قرار گرفته، همچنانکه شماری دیگر از آنها که کم هم نیستند، در مشرب فقهی خود از او پیروی نمودهاند؛ افرادی مانند
- محقق حلی
- شهید ثانی
- شیخ بهایی
- فاضل تونی
- و ...
شهید مطهری نیز شجاعت ابن ادریس در نقد آرای شیخ طوسی را میستاید و میفرماید:
«ابن ادریس با این عمل خود اولاً ثابت كرد كه از ضمیری آگاه برخوردار است و نیاز عصر خویش را درک میكند. ثانیاً ثابت كرد كه از موهبت شجاعت عقلی و ادبی بهرهمند است «مهدویراد، محمدعلی، تطور فقه شیعه و جایگاه سرائر در آن، ج۱، ص۲۴».
سرانجام در ۱۸ شوال سال ۵۹۸ هق در شهر حله بدرود حیات گفته، در محلهی جامعتین به خاک سپرده شد
مزار مطهرش مورد احترام و زیارت شیعیان است
روحش شاد
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۱۸ شوال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
وقایعالایام
سخنرانی در همایش تجلیل از مقام ثقةالاسلام کلینی
https://eitaa.com/vaqayeolayam
این سید نعمتالله مدتی است نمیآید!
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
امروز ۲۲ شوال، سیصد و سی و دومین سالگرد درگذشت عالم بزرگ شیعه مرحوم «سید نعمتالله جزایری» است.
«جزایر» از توابع استان بصرهی عراق، بین دو رودخانهی دجله و فرات واقع شده و سید جزایری که نسبش با ده واسطه به «عبدالله بن موسیالکاظم» علیه السلام میرسد، در سال ۱۰۵۰هق در روستای «صباغیه» که زیرمجموعهی آن است متولد شد.
حاصل سفرهای متعدد وی به شیراز، اصفهان، عتبات عالیات و حویزه[ی عراق] شاگردی در محضر بزرگانی همچون:
«علامهی مجلسی صاحب بحارالانوار، شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه، محقق سبزواری، محقق خوانساری و ...» را برای وی رقم زد که در کنار آن و در طول این سالیان متمادی در شهرهای مختلف، شاگردانی نیز پرورش داد.
از مهمترین شاگردان وی میتوان به:
«عنایتالله تستری، مجدالدین دذفولی، محمد بن علی نجار شوشتری صاحب مجمعالتفاسیر و ...» اشاره نمود.
محدث جزایری که خود صاحب تألیفات گرانسنگی از جمله «انوار النعمانیه» است، در گردآوری کتاب دورهای ۱۲۰جلدی بحارالانوار، کمکحال استادش مرحوم مجلسی نیز بود.
از دیگر آثار وی «ریاض الابرار فی مناقب الائمة الاطهار» است که در سه مجلد تنظیم گردیده است.
کثرت و تنوع آثار سید جزایری گویا و گواه این مطلب است که وی محدث و اخباریای زبردست (و البته میانهرو)، مفسری کارکشته، فقیهی مبرز، و رجالی و تذکرهنویسی چیرهدست بوده است و این، چیزی است که «شیخ آقابزرگ تهرانی» نیز در «الذریعه» بر آن صحه گذاشته است.
او در سالهای آخر عمر در شهر شوشتر خوزستان مرجع و مرشد دینی مردم بود که در سال ۱۱۱۱هق برای زیارت بارگاه منور رضوی علیه السلام به مشهد سفر کرد و یکسال بعد، در راه بازگشت، در شهر خرمآباد بیمار شد؛ با وجود بیماری، سفر را ادامه داد تا اینکه در «پلدختر» به جوار رحمت حق شتافته، در همان شهر به خاک سپرده شد.
امروزه مقبرهی آن عالم فرزانه در حاشیهی شهر پلدختر که قبرستان عمومی و گلزار شهدای شهر نیز تیمناً و تبرکاً در جوار وی قرار گرفته، زیارتگاه خاص و عام است و حقیر یکبار توفیق زیارتش را یافتهام.
از سید در جایی نقل شده است: هرکس سه مرتبه قبر مرا زیارت کند، ثواب یک مرتبه زیارت امام ضا علیه السلام را به او میدهند.
گفتنی است «آیتالله سید محمدعلی موسوی جزایری» نمایندهی سابق ولیفقیه در استان خوزستان که امروزه تولیت حوزههای علمیهی خوزستان را بر عهده دارد، نوادهی محدّث جزایری است.
خوش حکایتی از عنایت امیرالمؤمنین علیه السلام به سید جزایری:
گویند در اوایل ایام تحصیل سید نعمتالله در نجف، وی را عادت بر آن بود که ساعتی در روز را در حرم به مطالعه میپرداخت و معتقد بود با این کار، عنایت حضرت را به خود جلب میکند؛ اما پس از مدتی، خسته شد و با این توجیه که درون حجره هم در واقع جوار امیرالمؤمنین علیه السلام است، ادامه نداد و در همان حجره به مطالعه میپرداخت که روزی استادش به دیدنش رفته، گفت: حضرت را در عالم رؤیا دیدهام، احوال شما را جویا شده و فرمودهاند:«این سید نعمتالله که میآمد اینجا در حرم درس میخواند، مدتی است نمیآید.»
به روح مطهرش صلوات.
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۲۲ شوال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
مرقد مطهر سید نعمتالله جزایری، پلدختر
سال وفات ۲۲ شوال ۱۱۱۲ هق
از ایشان نقل شده هرکس سه مرتبه به زیارت من بیاید، مثل آن است که یک مرتبه امام رضا علیه السلام را زیارت کرده باشد
https://eitaa.com/vaqayeolayam
آخرین شیخالاسلام
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین.
به نظر میرسد همزمان با آغاز دورهی افول دولت صفویه و ضعف شاهان و دربار، از قدرت علمایی که تحت عنوان رسمی حکومتی «شیخالاسلام» به وظایف شرعی حکومتی اشتغال داشتهاند نیز، کاسته شده است.
این مدعا که البته فرضیهای اثبات نشده از سوی راقم این سطور است، به هیچوجه ناظر بر شخصیت و علمیّت آن عالمان نبود (آنچنانکه راجع به شاه و درباریان چنین چیزی صادق است که ضعف قدرتشان، ناظر به ضعف شخصیتی آنان بود).
هرچند میان شیخالاسلامهایی همچون محقق کرکی و شیخ بهایی و مجلسی و ... تا دیگران، فاصله بسیار بود ولی در عینحال افرادی که حائز عنوان شیخالاسلامی میشدند، در زمان خودشان بر اقران خویش برتری داشتند.
مرحوم آیتالله حاج سید محمدحسین بن محمدصالح خاتونآبادی، دخترزادهی علامه محمدباقر مجلسی بود که در اواخر حکومت صفوی و در عهد شاه سلطان حسین، امام جمعه و شیخالاسلام اصفهان بوده است.
خاتونآباد روستایی کوچک و کمجمعیت در ۷ کیلومتری اصفهان (سمت جادهی یزد) است که با گذشت قرنها، همچنان به همان حال خود باقی مانده است. این قریه، خاستگاه عالمان برجستهای با پسوند خاتونآبادی بوده که چندین دههی متوالی محل رجوع و مرجع دینی مردم در مناطق مرکزی ایران بودهاند.
خاتونآبادی را عالمی ذوفنون و کثیرالتالیف دانستهاند که محضر بزرگانی نظیر مجلسی، جمالالدین خوانساری، و ... را درک نمود و خود شاگردانی از جمله زینالدین علی خوانساری و عبدالله بن نورالدین (نوهی محدث جزایری) را پرورش داد.
رواج همهجانبهی فساد در دربار صفویان و به تبع آن، ضعف و سستیشان در زمامداری، پریشانی احوال ملک و مملکت و رعیت را به دنبال داشت و خواهینخواهی چنین فضایی، در گرایش مردم به مسائل مذهبی و تقیدات و تعهدات شرعی تأثیر مستقیم گذاشت و مردم، به موجب «الناس علی دین ملوکهم» به دنیاگرایی رو آورده، شرعیات را وانهادند. این مغلمه، جبراً محجوریت علمای دین و مروجان شریعت را رقم زد و دیگر آن نفوذ کلامی که از ایشان انتظار میرفت را نداشتند.
در چنین شرایطی طمع بیگانگان (آنهم همسایگان ضعیفی مانند افغانها را برانگیخت تا با برانداختن تاج و تخت صفویان، برای اندکزمانی صحنهگردان عرصهی سیاست و قدرت شوند.
آری! حکومت مقتدر شیعهی صفویه که اولین حکومت مستقل و فراگیر در ایران پس از اسلام بود، به تلخی هرچه تمامتر توسط اشرف افغان و سپاهیانش به تاریخ پیوست و در این میان، این آیتالله خاتونآبادی بود که در بند و زندان آن پاپتیهای مهاجم گرفتار شده، به سختی شکنجه شد تا اموالی را که در اختیار داشت به آنها واگذار کند.
البته به گفتهی خود آن عالم بزرگ، این فرجام تلخ در روحیهی آخرتگراییاش مؤثر واقع شده، پس از آزادی و خلاصی از اسارت، به زادگاه خویش بازگشته، به عبادت و آبادگری خانهی آخرت مشغول شد در حالی که کماکان مرجع دینی مردم بود.
وی چنان غرق در دنیای عزلت و عبادت خود شده بود که درخواست نادرقلی افشار (سردار مقتدر صفویان و پایهگذار سلسلهی افشاریه) مبنی بر فتوا به کفر شاهان سنی عثمانی (به دلیل توقع الحاق ایران پساصفوی به قلمروشان) را نپذیرفت.
خاتونآبادی سرانجام در ۲۳ شوال ۱۱۵۱ هق بر اثر بیماری درگذشت و بنابر وصیتاش، در مشهد مقدس و جوار امام رضا علیه السلام در سرداب مدرسهی علمیهی میرزا جعفر به خاک سپرده شد.
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۲۳ شوال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
امام صادق و حضرت مهدی علیهما السلام
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین.
۲۵ شوال، سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
مناسب دیدم چند سطری از لسان مقدس رئیس مذهب، شیخ الأئمه صادق آل محمد علیه وآله السلام در بارهی مهدویت و منتظران ظهور و دوران زیبای حکومت جهانی آن امام غائب منتظَر بنویسم:
سدیر صیرفى مىگوید: روزی، من و مُفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر حضرت امام صادق علیه السلام مشرف شدیم، دیدیم امام مانند کسی که عزیزی از دست داده، ضجه و ناله میزند و اشک میریزد و با کسی از عمق جان نجوا و درد و دل میکند:
اى آقاى من! غیبت [و دورى] تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است ...
ما که اصلاً انتظار دیدن چنین صحنهای نداشتیم، از علت آنهمه حزن و ناراحتی امام سؤال کردیم، آقا آه سوزانی کشید و ... [ازامام زمان عجل الله فرجه و غیبت طولانی او و گرفتاری مؤمنان در آن دوران سخن گفت]. تهذیبالاحکام، ج۶، ص۱۸۱.
امام، در وصف منتظران راستین قائم عجل الله فرجه فرموده:
المُنتَظِرُ لِلّثاني عَشَرَ كَالشّاهِرِ سَيفَهُ بَينَ يَدَي رَسولِ اللهِ يَذُبُّ عَنهُ. کمالالدین، ص۶۴۷.
منتظر ظهور امام دوازدهم علیه السلام مانند كسى است كه در ركاب پيامبر خدا صلی الله علیه وآله شمشير كشيده است و از ايشان دفاع مىكند.
همچنین در وصف دوران طلایی پساظهور نیز فرموده:
اِذا قامَ القائِمُ لایَبقی اَرضٌ اِلّا نُودِیَ فیها شَهادَةُ اَن لا اِله اِلّا اللهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ. بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
هرگاه قائم قیام کند، هیچ سرزمینی باقی نمیماند مگر آن که ندای توحید و گواهی به رسالت حضرت محمّد صلی الله علیه وآله در آن طنینانداز شود.
اما از آنجایی که آخرالزمان، امتحانات سختی در راه دینداری مؤمنان پیش خواهد آمد، «دعای غریق» همواره باید ورد زبان همهی منتظران ظهور باشد.
آری!
شیخ صدوق حدیثی از آنحضرت در شرح احوال عصر غیبت نقل فرموده از این قرار:
به زودی شبههای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند
و ادامه داد: تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که «دعای غریق» را بخوانند.
راوی از آن دعا سؤال کرد، امام پاسخ داد:
یَا اللهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ. مفاتیحالجنان
اللهم عجل لولیک الفرج. آمین
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۲۵ شوال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam
سعد بن عبدالله اشعری قمی
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین.
خاندان اشعری خدمات شایانی به اسلام و تشیع کردند
آنان که در نزد اصحاب رجال به «اشعریون» شهرت دارند، اصالتی یمنی عربی دارند که جد اعلای ایشان «مالک بن عامر» از صحابهی خوشنام پیامبر صلی الله علیه وآله است که پیش از فتح مکه به شرف اسلام و ایمان نائل شدند.
کثرت تعداد اشعریون در میان اصحاب ائمه علیهم السلام گویای عشق پاک آن خاندان به ذویالقربیٰ و خانوادهی رسالت علیهم السلام است.
از نخستین اشعریهایی که در قم ساکن شدند و علوم اهلبیت عصمت علیهم السلام را در سطح وسیعی انتشار دادند، جناب «زکریا بن آدم اشعری» بود که قبر شریفاش نگین «آرامستان شیخان» در جوار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است.
یکی دیگر از برجستهترین رجال نامی این خاندان شریف، ابوالقاسم سعد بن عبدالله اشعری قمی است که هم خودش و هم پدرش عبدالله و هم فرزندش آدم، از راویان ثقه و مورد اعتماد حدیث بودهاند.
به طور قطع و یقین سعد در شمار اصحاب حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بوده و دوران حضرت مهدی علیه السلام را نیز درک نموده است.
وی از شاگردان بنام ابوالمقاتل ضریر (شاگرد امام هادی علیه السلام)، علی بن مهزیار اهوازی و برادرش ابراهیم، بود که خود، شیخ جناب علی بن بابویه (پدر شیخ صدوق) بوده است.
از دیگر شاگردان او جناب ابوجعفر کلینی است که در کافی شریف بسیار از ایشان روایت نقل نموده است.
ابن قولویه (صاحب کامل الزیارات)، احمد بن محمد بن یحیی العطار، و ...هم در شمار تلامیذ سعد نام برده شدهاند.
مجموع مشایخ روایی سعد، ۳۴ نفر بودهاند؛ همچنانکه ۱۱۴۲ روایت از آن بزرگوار در کتب اربعه (کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب، استبصار) ضبط شده است و این، غیر از روایتهای او در دیگر مجموعههای حدیثی شیعه (نظیر بحارالانوار، وسائل الشیعه، کمال الدین ، و ...) است.
رجالیون شیعه در برابر عظمت سعد سر تعظیم فرود آورده، هریک با عباراتی درخور، به تجلیل از مقام شامخ او و منزلتاش در علم حدیث پرداختهاند.
مجالس مناظرات علمی سعد با ارباب مذاهب که همواره با استدلالات محکم خود، ایشان را در پاسخ درمانده میساخت، زبانزد بود. در کنار آن، تألیفات زیادی به عالم اسلام و جویندگان دانش هدیه نمود که البته تنها اثر به جا مانده از او (المقالات والفرق) است که طی آن، فرَق منشعب از اصل اسلام را تا زمان حیاتاش، برشمرده، شرح و توضیح داده است.
سعد در ۲۷ شوال سال ۳۰۰ هق بدرود حیات گفت و مزار منورش در میانهی قبرستان شیخان قم، نزدیک بقعهی زکریا بن آدم و مقبرهی مرحوم میرزای قمی (صاحب قوانین) قرار دارد که دههی هفتاد، به دستور آیةالله موسوی گلپایگانی مرتفع و مشخص گردید.
روحش شاد
والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته
علیرضا احمدی دهبالایی (ایلامی)
پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ ۲۷ شوال ۱۴۴۴
https://eitaa.com/vaqayeolayam