🔸 خود این تصور که یک ملاک مطلق (منطق) برای بررسی اندیشه وجود دارد، اگر عین سوبژکتیویته نباشد حتما مؤدی به آن می شود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 برداشتی از درسگفتار «هایدگر و گشایش راه تفکر آینده»
🔸 هایدگر میگوید نیستانگاری، امری است تاریخی و تنها راه نجات بشر امروز، فهماندن نیهیلیسم به اوست.
🔹 بشر در حال نابودکردن خویش است و علّتش هم حسّ بیفروغی اوست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 تجدد عین دگرگون ساختن و دگرگون شدن آدمی و جهان است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۸
🔸 همه مردم جهان در سراسر روی زمین تفوق تجدد را پذیرفتهاند و زندگی خود را با پیروی از آن میگذرانند.
🔹 البته وجوهی از فرهنگهای ملی و حزبی و منطقهای و دینی هم در جایجای جهان وجود دارند اما این فرهنگها گرچه آدابورسوم دائم و ثابت مردمان هستند، در نظام زندگی و گذران امورشان چندان اثر ندارند و اثری که گاهی برای آنها قائلاند، اثر معنوی است نه اینکه با آن مسئلهای حل و مشکل رفع شود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۳
🔸 آیا جوانانی که در جهان گشوده خود، دیروزِ دینداری ما را تجربه کردهاند و نمیتوانند آن باشند و امروز و فردای بشر مدرن را نیز تجربه کردهاند و میفهمند باز خود را در آنچه نیستند مییابند؛ جز به پسفردایی که همان پریروز است نظر دارند؟ پریروزِ درک هستی خود در تاریخ توحیدی.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 بشر موجودی است که تعلق به مرگ دارد و مرگ در تمام شئون و اطوار زندگی او حاضر است.
🔹 انسان عین مرگ است و اگر عدم مأخوذ در ذات او نبود، آزادی هممعنا نداشت.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 بُرشی از گعده مباحثه انجمن غربشناسی قم مورخ ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳
🔸 همیشه بیرون از مرز زندگی هستیم، هر چقدر میدَویم و مقدمات زندگی را فراهم میکنیم، انگار مرزِ زندگی عقبتر میرود و ما هیچگاه واردِ خود زندگی نمیشویم...
🔹 خیال میکنیم یک سری چیزها اگر فراهم شوند زندگی آغاز میشود، اما مشکل اینست که خود مائیم که حاضر نیستیم و آغاز نشدهایم…
🔸 این خود «انسان» است که بیمعنی شده، حاضر نیست و نقشی ندارد؛ ولی خیال میکند چیزی دیگر گم شده و هر روز گمشده را چیزی تخیل میکند و به فکر مهیاکردنش میافتد…
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 محمد مهدی نادری
🔸 چه اندازه زیباست اگر انسان با هزاران حاجت نظر به توحید و رحمت بیکرانه حضرت حق بکند و در آنجا به نوعی از استغناء و بینیازی نایل گردد که صدها برابر بالاتر از برآوردهشدنِ آن حوائج است.
🔹 این است معجزه توحید و استقرار در قلمرو رحمت الهی، که به تعبیر صدرالمتألهین همان روبهروشدن با نور «وجود» است امری که در جهان غربی به تعبیر هایدگر مورد غفلت قرار گرفته و در نتیجه جهان مدرن نیازهای انسان را زیاد کرد
🔸 و انقلاب اسلامی با افقی که مقابل انسان میگشاید بنا دارد سرنوشت انسان را از این نوع تنگناها تغییر دهد. به جمله مبارک مولایمان علی «علیهالسلام» نظر کنید که میفرمایند: «استغناؤک عن الشَّیء خَیر من استغنائک به»، اینکه از چیزی بینیاز بشوید بهتر از آن است که با آن چیز بینیاز بشوید.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 این جهان، جهان سست و بی وقتی است. در این جهان یقه هم را گرفتن، یک امر انتزاعی است.
🔹 ما نیاز به عالم دیگری داریم. در حقیقت ما در عالم انقلابی و اخوت ایمانی، میتوانیم یک راهی را بسازیم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه نظم در زمانه ما
🔸 فلسفه از حکم هیچ حاکمی متابعت نمیکند و تابع سلیقهها و میلهای شخصی فیلسوف نیز نیست، بلکه فیلسوف در اختیار تفکرش قرار میگیرد و چه بسا که فلسفه، او را در عمل و زندگی شخصی به اشتباه بیندازد؛ یعنی حکم فلسفه را بر مواردی اطلاق کند که قابل اطلاق نباشد؛
🔹 چنانکه افلاطون در ابتدا ندانست که نمیتواند در سیراکوس، مدینه عدل بسازد و هیدگر در ابتدا اشتباه کرد که ناسیونال سوسیالیسم را مقدمه گشایشی تازه در تاریخ انگاشت و... اما این هر دو بهزودی پی بردند که حوادث را چنانکه باید بهدرستی درک نکرده بودند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"
🔸 اگر ما بیخردی اینجهان را نتوانیم متوجه شویم و اینکه اینجهان چه جهانی است، ممکن است حتی اتفاقات خوب را به بهانههای این بینظمی کنار بگذاریم...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه نظم در زمانه ما
🔸 فلسفۀ هر فیلسوف ضرورتاً ربطی به اشتباه و خطایی که او در زندگی خصوصی و در عمل اجتماعی سیاسی مرتکب شده است، ندارد و آرا و آثار فیلسوف را نباید بر اساس اشتباهی که کرده است، تفسیر کرد.
🔹 مفسرانی که فلسفه را با امور هر روزی سیاست میسنجند، فیلسوف نیستند. هیچ فیلسوفی فلسفه فیلسوف دیگر را با خطاها و اشتباهها و به طور کلی با رفتار و زندگی خصوصی اش درنمیآمیزد، حتی اگر میان این دو به طور کلی تناسبی نیز بیاید.
🔸 آنان که حاصل و نتیجه فلسفه فیلسوف را خطای احتمالی او در زندگی میدانند، بیشتر اهل کینتوزی، هیاهو و جدال و نزاعاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 یادداشت "من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم"