eitaa logo
وارثون
6.2هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
91 فایل
کانال وارثون؛ کانال عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی علما و بزرگان تشیع است. ارتباط با ادمین کانال: @MohsenRanginkaman
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🕌 دعای روز ۲۷ ماه مبارك رمضان 🍃 اللهمّ ارْزُقْني فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدرِ ، و صَیّر أموري فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ ، و اقْبَلْ مَعاذیري ، و حُطّ عنّي الذّنب و الوِزْرِ ، یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین . 🌸 خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش . @varesoon
27 ماه رمضان وفات علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله محمّد باقر بن محمّد تقی بن مقصود علی مجلسی (1037 _ 1110 قـ) معروف به علّامه ی مجلسی یا مجلسی دوّم، از فقیهان و محدّثان مشهور شیعه می باشد. علامّه مجلسی رَحِمَهُ الله از میان شاخه‌ های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث‌ نگاری علاقه داشت و مشهورترین کتاب او، مجموعه پُر حجم حدیثی به نام «بحار الأنوار» است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه ی معرفت دینی داشت. ایشان با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آن ها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش ‌های علمی علمای پس از خود تأثیر گذاشت. وی به دلیل حضور در حکومت صفویّان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌ اش در آن دوران از شهرت زیادی بر خوردار بوده است. در دوران سلطنت شاه سلیمان صَفَوی به مقام «شیخ الإسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود. ← ولادت و نسب مجلسی رَحِمَهُ الله در سال 1037 هـ در اصفهان به دنیا آمد. (1) ولادت او با آخرین سال سلطنت شاه عبّاس اوّل صفوی مصادف است. پدرش محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله مشهور به مجلسی اوّل از بزرگان و مجتهدان سرشناس عصر خویش و از شاگردان شیخ بهایی، ملا عبدالله شوشتری و میرداماد بود. مادرش، دختر صدر الدّین محمّد عاشوری قُمی است که از خاندان علم و فضیلت به شمار می‌ روند. (2) او دارای 3 همسر بود که از آن ها صاحب 4 پسر و 5 دختر گردید. ← خاندان مجلسی گفته شده که چون جدّ او دارای مجالس پُر شور بوده یا اینکه در اشعارش از تخلّص «مجلسی» استفاده می‌ کرده، به این نام شهرت یافتند. (4) نقل دیگر آن است که چون پدر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در قریه ی «مجلس» اصفهان می‌ زیسته است، این خاندان به مجلسی معروف گردیدند. (5) جدّ پدری ایشان حافظ ابو نعیم اصفهانی از محدّثان و حفّاظ است. (6) پدر بزرگ شان، «ملّا مقصود» نیز اهل شعر، ادب و فضل بوده است. (7) جدّه پدری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله دختر کمال الدّین شیخ حسن عاملی نطنزی اصفهانی است. محدّث نوری رَحِمَهُ الله برادران علّامه مجلسی یعنی میرزا عزیزالله و ملّا عبدالله را مدح کرده است. آمنه بیگم مشهور ترین خواهر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله همسر ملّا صالح مازندرانی و عالم دینی بوده است. (8) ← اساتید و شاگردان ظاهراً ایشان بیش از هر استاد دیگری نزد پدرشان آموزش دیده اند و از آنجا که پدرشان از شاگردان شیخ بهایی بود، می‌ توان از تأثیر اندیشه‌ های شیخ بهایی بر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به واسطه ی پدرشان محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله سخن راند. (9) افزون بر آن ایشان از بسیاری از علمای دوران خود حدیث شنیده و از آنان اجازه روایت داشت که از مهم‌ ترین این افراد باید به ملّا صالح مازندرانی، ملّا محسن فیض کاشانی و شیخ حرّ عاملی رحمة الله علیهم اجمعین اشاره کرد. البتّه منابع 18 تن از استادان ایشان را نام‌ برده‌ اند. (10) ایشان، شاگردان بسیار و مجالس درس متعدّدی داشته اند. برخی منابع شاگردان ایشان در مجالس درس شان را بالغ بر هزار تن ذکر کرده ‌اند. (11) از بین شاگردان علّامه برخی از مشاهیر علمای شیعه تربیت شدند که از آن جمله می‌ توان به میرزا عبدالله افندی اصفهانی، سیّد نعمت الله جزایری، شیخ عبدالله بحرانی، محمّد بن علی اردبیلی، میر محمّد حسین خاتون آبادی و سیّد ابو القاسم خوانساری رحمة الله علیهم اجمعین یاد کرد. (12) 📚 منابع 1. اعیان الشیعة : ج 9، ص 182. 2. الذریعة : ج 1، ص 151. 3. مرآت الاحوال : ص 122. 4. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. 5. خدمات علّامه مجلسی (مکتب اسلام) : شماره 7، ص 50. 6. اعیان الشیعة : ج 9، ص 192. 7. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. 8. ریاض العلماء : ج 5، 407. 9. علامّه مجلسی (طارمی) : ص 14. 10. بحار الأنوار : ج 102، ص 76 _ 83. 11. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 147. 12. شرح احوال علّامه مجلسی (بلاغی) : ص 24 _ 28. @varesoon
. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ رضا امینی فرزند علامه امینی تبریزی قدس الله سرهما @varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. از راست به چپ، مرحومان : حجت الاسلام و المسلمین سید محمدصادق موسوی خلخالی آیت الله شیخ حسن سعیدچهل‌ستونی آیت الله سید تقی طباطبائی قمی @varesoon
قال امیرالمومنین (علیه السلام): إِذَا كَانَتْ مَحَاسِنُ الرَّجُلِ أَكْثَرَ مِنْ مَسَاوِيهِ فَذَلِكَ الْكَامِلُ [التَّكَامُلُ‏] وَ إِذَا كَانَ مُتَسَاوِيَ الْمَحَاسِنِ وَ الْمَسَاوِي فَذَلِكَ الْمُتَمَاسِكُ وَ إِنْ زَادَتْ مَسَاوِيهِ عَلَی مَحَاسِنِهِ فَذَلِكَ الْهَالِكُ هرگاه خوبی‌های آدمی از بدی‌های او بيشتر باشد، او كامل است و هرگاه خوبی‌ها و بدی‌هايش برابر باشد، او خود را [از هلاكت] نگه داشته است و اگر بدی‌هايش بيشتر از خوبی‌هايش باشد، او هلاك شده است. غررالحکم / حدیث ۷۳۲۰ @varesoon_najaf
عن الحسین بن علیّ علیه السلام: کَلِماتٌ إذا قُلتُهُنَّ ما ابالی مِمَّنِ اجتَمَعَ عَلَیَّ الجِنُّ وَ الإِنسُ: بِسمِ اللّهِ و بِاللّهِ و إلَی اللّهِ و فی سَبیلِ اللّهِ، و عَلی مِلَّةِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله، اللّهُمَّ اکفِنی بِقُوَّتِکَ و حَولِکَ و قُدرَتِکَ شَرَّ کُلِّ مُغتالٍ [۱] و کَیدَ الفُجّارِ، فَإِنّی احِبُّ الأَبرارَ و اوالِی الأَخیارَ، و صَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ و آلِهِ و سَلَّمَ. از امام حسین (علیه السلام): این، کلماتی است که چون بگویم، دیگر باکی ندارم که جنّ و انس بر ضدّ من گرد هم آیند: به نام خدا و به [یاری] خدا و به سوی خدا و در راه خدا و بر دین پیامبر خدا. خدایا! مرا به توان و حرکت و نیرویت، از شرّ هر کِشنده به نیرنگ و حیله بدکاران، کفایت کن، که من نیکان را دوست می‌دارم و با برگزیدگان، همبستگی دارم. و خداوند بر محمّدِ پیامبر و خاندانش درود و سلام فرستد! . بحار الأنوار: ج ۹۵ ص ۲۲۰ ح ۱۷. @varesoon_karbala
. خاطرم هست که من منزلی را تهیه کرده و بابتش بدهکار شده بودم. صاحب‌خانه به من اجازه داد که در مدتی طولانی بدهکاری‌ام را بپردازم. من یک‌بار خدمت مرحوم پدر آیت الله آسید محمدعلی علوی گرگانی آمدم و عرض کردم: می‌خواهم برای زیارت به مشهد بروم. ایشان پرسیدند: پول فلانی را داده‌ای؟ گفتم: نه، هنوز بدهکارم. فرمودند: از کجا معلوم که زیارت تو مورد قبول واقع شود؟ برو به او بگو، اگر راضی بود، برای زیارت برو! وقتی بدهکار هستی، در درجه اول باید بدهی‌ات را بپردازی. . 🌹 جهت سلامتی و تعجیل در فرج مولانا حضرت بقیة‌الله‌الاعظم روحی‌وارواح‌العالمین‌لتراب‌مقدمه‌الفداء صلواتی قرائت بفرمایید 🌹 . @varesoon
. 🔴 «دیدگاه شیعه» کانالی مفید ✍ برای کسانی‌که به‌دنبال مطالب علمی هستند. 🔘 مقالات علمی 🔘 پاسخ به شبهات 🔘 نقد اندیشه‌های روشنفکری 🔰 کانال «دیدگاه شیعه»: 🌏 کانال مرجع t.me/shiaidea
به نیت زیارت حضرتش در هر روز : صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک و رحمة الله و برکاته قبول ▪️@varesoon
‍ ‍ ♨️ بیانات حضرت آیت الله وحید خراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | 💠 ﴿إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُهِيناً.﴾ [الاحزاب۷۵۝] بى‌گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‌رسانند، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفّت‌آور آماده ساخته است. ---------------------------------- 🔥 در این آیه خدای متعال عذاب را با خصوصیت «مُهین» معین فرموده است. ⁉️ چه کسانی استحقاق عذاب «مُهین» را دارند و این چگونه عذابی است؟ 😈 قرآن کریم در سوره‌ی آل عمران مساله را تا حدی شرح داده؛ وقتی بشر به حدّی رسید که از قابلیّت هدایت خارج شد و شقاوت به مرتبه‌ای رسید که آن مرتبه، مرتبه‌ی ¹ است، در آن مرتبه بیان خداوند متعال این است: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً²﴾؛ دیگر مهلت و ادامه‌ی حیات برای این است که بر اثم و طغیان بیفزایند و شدّت عمل به این حد رسیده که: ﴿يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ³﴾، وقتی به این مرتبه رسید می‌فرماید: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ⁴.﴾ ☄ و در سوره‌ی نساء، آن مطلبِ سوره‌ی آل عمران را به اتمام رسانده: ﴿يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ٥﴾، که بعد از ذکر خلود در جهنم، فرمود: جزایش است. نتیجه این است که: 💥 به نص قرآن صلی‌الله‌علیه‌وآله، مستلزم «عذاب مهین» است و بعد از آنکه رسول الله -به اقرار بزرگان اهل سنت- سلام‌الله‌علیها را به خود ملحق نمود، یعنی ایذاء صدیقه‌ی طاهره فقط آزار او نیست، بلکه آزار و اذیت خود رسول الله است و ایذاء رسول الله، ایذاء الله است که ثمره‌اش می‌شود: «عذاب مهین». 🔍 حال اهل دقت ملاحظه کنند: در سوره‌ی توبه آیه ۶۱، «عذاب الیم» را بر ایذاء رسول مترتب فرموده٦ و در سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۵۷، با تغییر صفتِ «الیم» به «مهین» عذاب مهین را معین فرموده؛ ⚡️ یعنی ضمّ آن آیه (سوره‌ی توبه آیه ۶۱) به این آیه (سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۵۷)، ثابت می‌کند که خداوند تعالی در ایذاء رسول خدا بین «عذاب ألیم» و «عذاب مُهین» جمع کرد تا روشن بشود که در برخی از اعمال و صفات، هم «عذاب مهین» است و هم «عذاب ألیم»... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. طبرسی در جوامع الجامع (ج۱، ص۳۵۳) می‌فرماید: منظور از «إملاء» و مهلت دادن به كافران اين است كه خداوند امر آنها را به خودشان وا مى‏گذارد. ۲. همانا ما فقط به ايشان مهلت مى‌دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند. (آل‏عمران‏، آیه ۱۷۸) ۳. خدا [است كه] ريشخندشان مى‌كند و آنان را در طغيانشان فرو مى‌گذارد در حالی که سرگردانند. (ترجمه‌ی آیه ۱۵ سوره‌ی بقره) ۴. و البته نبايد كسانى كه كافر شده‌اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى‌دهيم براى آنان نيكوست ما فقط به ايشان مهلت مى‌دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آنگاه] عذابى خوارکننده خواهند داشت. (ترجمه آیه ۱۷۸ سوره ی آل‏عمران‏) ۵. و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرّر او تجاوز نمايد، خدا وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خوار کننده است. (ترجمه‌ی آیه ۱۴ سوره‌ی نساء) ۶. ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾؛ و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مى‌رسانند، عذابى پر درد [در پيش] خواهند داشت.. (التوبة، آیه ۶۱) 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله وحید خراسانی ✔️@varesoon