eitaa logo
وارثون
5.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
2هزار ویدیو
87 فایل
کانال وارثون؛ کانال عکس، اخبار، مطالب و نکات اخلاقی علما و بزرگان تشیع است. ارتباط با ادمین کانال: @MohsenRanginkaman
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 «دیدگاه شیعه» کانالی مفید ✍ برای کسانی‌که به‌دنبال مطالب علمی هستند. 🔘 مقالات علمی 🔘 پاسخ به شبهات 🔘 نقد اندیشه‌های روشنفکری 🔰 کانال «دیدگاه شیعه»: 🌏 کانال مرجع t.me/shiaidea
به نیت زیارت حضرتش در هر روز : صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک و رحمة الله و برکاته قبول ▪️@varesoon
‍ ‍ ♨️ بیانات حضرت آیت الله وحید خراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | 💠 ﴿إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُهِيناً.﴾ [الاحزاب۷۵۝] بى‌گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‌رسانند، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفّت‌آور آماده ساخته است. ---------------------------------- 🔥 در این آیه خدای متعال عذاب را با خصوصیت «مُهین» معین فرموده است. ⁉️ چه کسانی استحقاق عذاب «مُهین» را دارند و این چگونه عذابی است؟ 😈 قرآن کریم در سوره‌ی آل عمران مساله را تا حدی شرح داده؛ وقتی بشر به حدّی رسید که از قابلیّت هدایت خارج شد و شقاوت به مرتبه‌ای رسید که آن مرتبه، مرتبه‌ی ¹ است، در آن مرتبه بیان خداوند متعال این است: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً²﴾؛ دیگر مهلت و ادامه‌ی حیات برای این است که بر اثم و طغیان بیفزایند و شدّت عمل به این حد رسیده که: ﴿يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ³﴾، وقتی به این مرتبه رسید می‌فرماید: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ⁴.﴾ ☄ و در سوره‌ی نساء، آن مطلبِ سوره‌ی آل عمران را به اتمام رسانده: ﴿يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ٥﴾، که بعد از ذکر خلود در جهنم، فرمود: جزایش است. نتیجه این است که: 💥 به نص قرآن صلی‌الله‌علیه‌وآله، مستلزم «عذاب مهین» است و بعد از آنکه رسول الله -به اقرار بزرگان اهل سنت- سلام‌الله‌علیها را به خود ملحق نمود، یعنی ایذاء صدیقه‌ی طاهره فقط آزار او نیست، بلکه آزار و اذیت خود رسول الله است و ایذاء رسول الله، ایذاء الله است که ثمره‌اش می‌شود: «عذاب مهین». 🔍 حال اهل دقت ملاحظه کنند: در سوره‌ی توبه آیه ۶۱، «عذاب الیم» را بر ایذاء رسول مترتب فرموده٦ و در سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۵۷، با تغییر صفتِ «الیم» به «مهین» عذاب مهین را معین فرموده؛ ⚡️ یعنی ضمّ آن آیه (سوره‌ی توبه آیه ۶۱) به این آیه (سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۵۷)، ثابت می‌کند که خداوند تعالی در ایذاء رسول خدا بین «عذاب ألیم» و «عذاب مُهین» جمع کرد تا روشن بشود که در برخی از اعمال و صفات، هم «عذاب مهین» است و هم «عذاب ألیم»... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. طبرسی در جوامع الجامع (ج۱، ص۳۵۳) می‌فرماید: منظور از «إملاء» و مهلت دادن به كافران اين است كه خداوند امر آنها را به خودشان وا مى‏گذارد. ۲. همانا ما فقط به ايشان مهلت مى‌دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند. (آل‏عمران‏، آیه ۱۷۸) ۳. خدا [است كه] ريشخندشان مى‌كند و آنان را در طغيانشان فرو مى‌گذارد در حالی که سرگردانند. (ترجمه‌ی آیه ۱۵ سوره‌ی بقره) ۴. و البته نبايد كسانى كه كافر شده‌اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى‌دهيم براى آنان نيكوست ما فقط به ايشان مهلت مى‌دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آنگاه] عذابى خوارکننده خواهند داشت. (ترجمه آیه ۱۷۸ سوره ی آل‏عمران‏) ۵. و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرّر او تجاوز نمايد، خدا وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خوار کننده است. (ترجمه‌ی آیه ۱۴ سوره‌ی نساء) ۶. ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾؛ و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مى‌رسانند، عذابى پر درد [در پيش] خواهند داشت.. (التوبة، آیه ۶۱) 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله وحید خراسانی ✔️@varesoon
🛑احدی قابل قیاس نیست ... 💎لاَ يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صلى‌الله‌عليه‌وآله مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَحَدٌ امیرالمومنین علیه السلام : 🪞با آل محمّد -درود خدا بر او و آل او باد- احدى از اين امّت را نمى‌توان مقايسه كرد 🖌️نهج البلاغه ، خطبه دوم @varesoon
. 🕌 دعای روز ۲۸ ماه مبارك رمضان 🍃 اللهمّ وفّر حظّي فیهِ من النّوافِلِ ، واكْرِمْني فیهِ بإحضارِ المَسائِلِ ، وقَرّبِ فیهِ وسیلتي الیكَ من بینِ الوسائل ، یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین . 🌸 خدایا زیاد كن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات وگرامى دار در آن به حاضر كردن ویا داشتن مسائل ونزدیك گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان وسیله ها اى آنكه سرگرمش نكند اصرارِ اصرار كنندگان . @varesoon
قال امیرالمومنین )علیه السلام(: جَالِسْ أَهْلَ الْوَرَعِ وَ الْحِكْمَةِ وَ أَكْثِرْ مُنَاقَشَتَهُمْ فَإِنَّكَ إِنْ كُنْتَ جَاهِلًا عَلَّمُوكَ وَ إِنْ‏ كُنْتَ عَالِماً ازْدَدْتَ عِلْماً با پارسایان و فرزانگان هم‌نشینی کن و گفتگوهای علمی و دینی را با ایشان زیاد کن، زیرا اگر نادان باشی تو را بیاموزند و اگر دانا باشی بر دانش تو افزوده شود. غررالحکم / حدیث ۹۷۸۷ @varesoon_najaf
. ٢٨ شهر رمضان المبارك سالروز رحلت مرحوم آیت الله شیخ حسین شب زنده دار جهرمی قدس الله سره الشریف @varesoon
بخشیدن قاتل فرزند معمولا حجت الاسلام سید حسن پسر آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، واسطه رساندن نامه درخواست کمک مالی به پدرش بود. در شب ۱۶ صفر ۱۳۴۹ قمری، شخصی به نام شیخ علی قمی (به خاطر شدت فقر و تصور این که پسر سید ابوالحسن در کمک به او کوتاهی کرده) بین نماز مغرب و عشا ـ که به امامت سید ابوالحسن در صحن مطهر أمیرالمؤمنین (علیه السلام) برگزار می‌‌شد ـ با خنجری او را به قتل رساند و سپس خود را به پلیس معرفی کرد. آیت الله اصفهانی قاتل پسرش را بخشید. قمی پس از آزادی از زندان طی نامه‌ای از سید ابوالحسن اجازه خواست تا به نجف آمده، به ادامه تحصیل بپردازد. سید ابوالحسن به واسطه‌‌ای که نامه را برایش آورده بود، گفت: «از نظر من مانعی ندارد، اما ایشان در اینجا امنیت ندارد. بهتر است برود ایران در جایی گمنام زندگی کند». بعد از این اتفاق، مردم به برخی از طلاب بی‌‌احترامی و گاهی آنان را اذیت می‌‌کردند. آیت الله اصفهانی در جلسه ختم پسرش به شیخ محمدعلی یعقوبی که واعظ جلسه بوده گفت که از قول او اعلام کند: «یکی از فرزندان من فرزند دیگرم را کشته است! به فرزندانِ دیگر من چه کار دارید؟! همه طلاب فرزندان من هستند». @jawaher_kalam
عن الإمام الحسین علیه السلام فی دُعائِهِ: یا مَن شَأنُهُ الکِفایَةُ، و سُرادِقُهُ الرِّعایَةُ، یا مَن هُوَ الغایَةُ وَ النِّهایَةُ، یا صارِفَ السّوءِ وَ السَّوایَةِ وَ الضُرِّ، اصرِف عَنّی أذِیَّةَ العالَمینَ مِنَ الجِنِّ وَ الإِنسِ أجمَعینَ ... از امام حسین (علیه السلام) در دعایشان: ای که کارش کفایت کردن است و سراپرده اش رعایت، ای که غایت و انتهایی ای برگرداننده بدی و زشتی و گرفتاری! آزار همه جهانیان از جِنّ و انس را از من برگردان ... مهج الدعوات: ص ۳۵۶، بحار الأنوار: ج ۹۴ ص ۳۷۴ ح ۱ @varesoon_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. توصیه مرحوم آیت الله مصباح یزدی به چگونگی کنترل خطورات ذهنی در هر خلوتی، متوجه امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باشیم. . 🌹 جهت سلامتی و تعجیل در فرج مولانا حضرت بقیة‌الله‌الاعظم روحی‌وارواح‌العالمین‌لتراب‌مقدمه‌الفداء صلواتی قرائت بفرمایید 🌹 . @varesoon
به نیت زیارت حضرتش در هر روز : صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک و رحمة الله و برکاته قبول ▪️@varesoon
‍ ‍ ♨️ بیانات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | ﴿سَبَّحَ لِله مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾ [الحشر۱۝] --------------------------------- 📖 سْوَری در قرآن است که اسم آن است¹؛ همه ی اين سُوَر با تسبيح شروع می‌شود. آن وقت چه حقايقی در اين سور است! 🔰 تعبيرات سه قسم است: ▫️ يک قسم به صيغه‌ی ماضی است، مثل سوره‌ی حديد: ﴿سَبَّحَ لِله مَا فِي السَّمَاوَاتِ.﴾ ▫️ يک قسم صيغه‌ی مضارع است، مثل سوره‌ی جمعه: ﴿يُسَبِّحُ لِله مَا فِي السَّمَاوَاتِ.﴾ ▫️ يک قسم به صورت امر است: ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى.﴾ 🔘 هيئات سه قسم است: ماضی، مضارع، امر؛ اين ماده به هر سه هيئت آمده است و در هر يک ابوابی از حكمت است که اهلش می‌فهمند... ❇️ اوج « » است ، اين است كه در ركوع، در سجود، آنچه مقرر است، تسبيح است. ⁉️ حالا خود تسبيح چه حقيقتی است؟! 🔍 خوب دقت كنيد؛ در تسبيحات اربعه: «سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِله وَ لَا إِلَهَ إِلَّا الله وَ الله أَكْبَر»، با اينكه اهم تمام كلمات، كلمه‌ی است و طهارت و اسلام وابسته به كلمه‌ی توحيد است، آیا فكر كرده‌ايد چرا تسبيح، اول است؟ چرا سبحان الله اول است؟ 😔 افسوس كه ما به اين حقائق، آن چنان كه بايد اقبال نكرديم و نفهميديم در اين كلمات چه جواهری است. 🤲🏻 وقتی اینها رو متوجه شدید بگذارید کنار کلام که درباره‌ی ماه مبارک رمضان فرمود: «انْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة..²» ⁉️ در اين ماه چه قدرتی است كه امر غير اختياری را به اختياری مبدل مي‌كند؟! امر جبری را منقلب می‌كند، آن هم به انقلابی كه عقل را متحير می‌سازد؟! 📿 خاصیت ماه رمضان این چنین است که نَفَس‌ها را تسبيح می‌كند؛ تسبيح نگفته اما نَفَس تسبيح می‌شود؛ نفس می‌شود «لَا اِلَهَ إلَّا الله». ✌️🏻 تسبيح دو قسم است: يک وقت خود آدم تسبيح می‌گويد، یک وقت خدا نَفَس را تسبيح می‌كند. ‼️ اين را خوب درک كنيد؛ خود آدم كه تسبيح می‌كند، كار خودش می‌شود و مناسب با خود اوست، اما خداوند كه به قلب و انقلاب نَفَس را به تسبيح منقلب كرد، آن تسبيح، عقل در درک عظمتش مات می‌شود... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. سُورَةُ الْحَدِيدِ وَ الْحَشْرِ وَ الصَّفِّ وَ الْجُمُعَةِ وَ التَّغَابُن. ۲. در آن ماه نفس‌هاى شما در آن تسبيح است و خواب شما در آن عبادتست... (امالی، الشیخ الصدوق، ص۱۵۳؛ عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص۲۶۵) 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله وحید خراسانی 📆 ۱۹/ مهر/ ۱۳۸۳ ✔️@varesoon
. 🕌 دعای روز ۲۹ ماه مبارك رمضان 🍃 اللهمّ غَشّني بالرحمَةِ ، و ارزُقْني فیهِ التّوفیقِ و العِصمَةِ ، و طَهّرْ قلْبي من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ ، یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین . 🌸 خدایا بپوشان در آن با مهر ورحمت وروزى كن مرا در آن توفیق وخوددارى وپاك كن دلم را از تیرگیها وگرفتگى هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود. @varesoon
قال امیرالمومنین (علیه السلام): مَنْ أَحْسَنَ إِلَی جِيرَانِهِ كَثُرَ خَدَمُهُ کسی که به همسایگان خود نیکی کند، خدمتگزاران او زیاد می‌شوند. غررالحکم / حدیث ۱۰۰۰۸ @varesoon_najaf
۲۹ شهر رمضان سالروز رحلت آیت الله سید احمد زنجانی ویژگی‌هاى علمى ۱. احاطه فوق‌العاده به فقه و مبانى فقهاء: آیت الله زنجانى احاطه فوق‌العاده اى به فقه و مبانى فقهاء داشت و مرحوم حضرت آیت الله شیخ محمدعلى اراکى از این جهت بسیار ایشان به دیده اعجاب مى نگریست و مى فرمود: آقاى زنجانى یک شبه، تمام قسمت صلاة از یک کتاب فقهى را از حفظ حاشیه زد، شش جلد جواهر مانند انگشتر در دست‌هاى ایشان است که آن را به هر طرف بخواهد مى گرداند. ۲. ذوق فقهى قوى: ذوق فقهى ایشان در اثر ممارست، خیلى قوى شده بود و بدین جهت، فقهى روشن و بى‌تکلف را واجد بود. روایات را بسیار صاف و عربى و بدون ابهاماتى که معمولاً بر اثر ممارست ذهن با اصطلاحات علمى و دروس معمول حوزه پدید مى آید، معنى مى کرد، به گونه اى که دل انسان مى پذیرفت، با وجود این که خود کاملاً مراحل درسى را طى کرده بود. @varesoon
✅ یاد خدا، هیچ حدی ندارد! ✍ آیت الله بهجت (ره) : تنها یک چیز است که آن حدی ندارد؛ آن لاحَد است؛ آن‌جا دیگر بحث افراط و تفریط نیست؛ آن‌جا هر چه باشد، مطلوب است چون حدی ندارد. آن چیست؟ آن یاد خداست؛ آن هم نه یاد زبانی؛ چون یاد زبانی هم وقتی شما مثلا هزار مرتبه لا اله الا الله بگویید، خسته می‌شوید؛ [اگر] بیشترش کردید، نفس شما پس می‌زند. مراد از آن [یاد]، یاد قلبی است؛ یعنی انسان دائما توجه به حضرت حق داشته باشد؛ هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، توجه به خدا داشته باشد بعد این کار را انجام دهد. توجه به خدا یعنی چه؟ یعنی [وقتی] زمینه‌ی گناه برای او فراهم می‌شود، توجه به خدا داشته باشد [و] گناه نکند؛ این می‌شود یاد خدا. این یاد خدا لاحد است. پس یاد قلبی، توجه قلبی، لاحد است، حد ندارد. اما هر چیزی غیر از یاد خدا، حدی دارد. 💠 @varesoon
(سلام الله علیه) آیت الله عبدالمنتظر مقدسیان @varesoon
. قوت غالب گندم... . آیت الله شیخ جعفر شوشتری میفرمایند: بر نظر این کمترین، ای کاش آقایان فقهاء و اهل جواز قوت غالب گندم را برمیچیدند. ..!!! به راستی این گندم خون به دل آل اللّه (علیهم‌السلام) نمود، چنانکه به هوس متاع گندم ری، این خوردنی ناچیز و حکمرانی در آن بِلاد، مولانا اباعبداللّه الحسین(صلوات اللّه علیه) را با نعل اسب کوبیدن و استخوان‌های سینه‌اش را خورد کردند. آنی بر من نمیگذرد وقتی این گندم را میبینم اندوهی بر من وارد میشود که از خدای متعال طلب مرگ دارم . منبع:آلاثارولائی . 🌹 جهت سلامتی و تعجیل در فرج مولانا حضرت بقیة‌الله‌الاعظم روحی‌وارواح‌العالمین‌لتراب‌مقدمه‌الفداء صلواتی قرائت بفرمایید 🌹 . @varesoon
در دلم بود شوم زائر بین الحرمین مادرم بود مشوق که ادا سازم دین پدر آهسته مرا گفت که ای نور دو عین هر دری بسته شود جز در پر فیض حسین(ع) کاین در خانۀ عشق است که باز است هنوز... @varesoon
عن الإمام الحسین علیه السلام فی دُعائِهِ: اجعَلنِی اللّهُمَّ فی حِرزِکَ و فی حِزبِکَ، و فی عِیاذِکَ و فی سِترِکَ و فی کَنَفِکَ، مِن کُلِّ شَیطانٍ مارِدٍ، وَعدُوٍّ راصِدٍ، و لَئیمٍ مُعانِدٍ، و ضِدٍّ کَنودٍ ، و مِن کُلِّ حاسِدٍ خدایا! مرا در حفظ و حزب خودت قرار ده، و نیز در پناه و پرده و سایه حمایتت قرار ده از هر شیطان رانده شده و دشمن کمین کرده و مُعاند پَست و مخالف ناسپاس و از هر حسود. مهج الدعوات: ص ۳۵۶، بحار الأنوار: ج ۹۴ ص ۳۷۴ ح ۱ @varesoon_karbala
به نیت زیارت حضرتش در هر روز : صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک و رحمة الله و برکاته قبول ▪️@varesoon
. 🤲 دعای روز سی ام شهر رمضان المبارك 🍃 اللَّهُمَّ اجعَلْ صِيَامِي فِيهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ ، عَلَى مَا تَرضَاهُ وَ يَرضَاهُ الرَّسُولُ مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏ ، بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ ، وَ الْحمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‏ . ترجمه اى خدا در اين روز روزه مرا با جزاى خير و مقبول حضرتت قرار ده كه پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را بواسطه اصول آن محكم اساس گردان ، به حق سيد ما حضرت محمد (ص) و آل اطهارش و ستايش خداى را كه پروردگار عالميان است . 🌸 @varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا